Figyelembe
véve azt, hogy:
- a mûvészet szabad, és ott politikai, ideológiai
irányításnak, beleszólásnak helye nincs,
- a mûvészetek, a kultúra fejlõdése közügy,
és ennek szolgálatában a mecénás állam
szerepe semmi mással nem helyettesíthetõ,
- az állami mecenatúrának tükröznie kell a társadalom
sokszínû értékvilágát, s a kultúrák
sokféleségét,
- a finanszírozási döntésekben radikálisan
növelni kell a testületi nyilvánosságot,
- a kultúra finanszírozásában mást jelent
az állami tulajdonban lévõ kulturális intézmények
(színházak, múzeumok, könyvtárak stb.) mûködésének
folyamatos biztosítása, és megint mást a mûvésztársadalom,
illetve az egész társadalom elõre nem tervezhetõ
(és nem tervezendõ) kulturális, mûvészeti,
közmûvelõdési kezdeményezéseinek támogatása,
- és ennek célszerû szervezetileg is kifejezõdnie
az állami mecenatúra rendjében,
azt javasoljuk, hogy az Országgyûlés hozzon törvényt
az önálló jogi személyiséggel rendelkezõ,
a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztériumtól
elkülönült Nemzeti Kulturális Alap létrehozására,
amely a továbbiakban az állami mûvészetmecénálás
elsõdleges intézményeként szolgálna."
Mi a Nemzeti Kulturális Alap(program) õsforrása? Lehetne
éppen ez a szövegrészlet is, amely Kuti Éva és
Marschall Miklós Az állam szerepe a kulturális szférában
címû tanulmányából származik, még
1990-bõl. A forráskeresõnek azonban rá kell ébrednie,
egyetlen õsforrás nincs, csak több forrás: az alapötlet"
több helyrõl jött. Az NKA megszületése nem köthetõ
egyetlen személyhez vagy szervezethez, igazi rendszerváltás
kori termék, még ha magát az Alapot létrehozó
törvényt csak 1993-ban fogadták is el. Éppen úgy,
ahogy az ombudsmani intézményt vagy a kisebbségi önkormányzatok
felállítását lehetõvé tevõ
progresszív törvényeket is. Az NKA rendszerváltó
intézmény. Nem csupán a koncepció kiforratlansága,
illetve az eredeti törvényszöveg megfogalmazásainak
elnagyoltsága, pontatlansága miatt, nem csak azért, mert
az 1993. évi XXIII. törvény lényegében két
eltérõ jellegû, a kulturális járulékot
bevezetõ, illetve egy állami intézményt létrehozó,
mûködési szabályait megállapító
jogszabályt házasít össze, és nem csak azért,
mert esetében valóban parlamenti jogalkotásról beszélhettünk,
hiszen a tervezetet beterjesztõ Mádl Ferenc miniszter és
a kormánytöbbség nagyon sok ellenzéki indítványt
fogadott el. Hanem mert gyökeresen mást akart, mint a korábbi
gyakorlat: demokratikus, a kultúra autonómiájára
építkezõ, a végrehajtó hatalomtól
független döntéshozatali mechanizmusokat, a törvényhozástól
független financiális alapot kívánt létrehozni
a kultúra számára. Létrejötte példaértékû
már csak azért is, mert ezzel a törvénnyel az állam
lemondott arról a jogáról, hogy a kultúra teljes
állami finanszírozását a saját kezében
tartsa, hogy sajátos szempontjait az államilag finanszírozott
kultúra minden szereplõje, intézménye felett érvényesíthesse.
Forradalmi volt a törvény abban is, hogy az 1993-asnál ideálisabb
állapotokra terveztetett, maga elõtt járt",
vagyis maguk a jogalkotók sem tudták, hogy hová fog továbbfejlõdni
az intézmény. Az NKA osztozik a rendszerváltó progresszív
intézmények sorsában abban is, hogy az állam képtelen
az autonómiáját tiszteletben tartani, törekszik arra,
hogy jogosítványait célszerûségi vagy politikai
okokból megnyirbálja, és idõrõl idõre
megpróbálja maga alá gyûrni. Próbálkozásai
hol durvábbak, hol finomabbak, hol a döntési mechanizmusokat,
hol a költségvetését érintik, de az a sajnálkozás
világlik ki belõlük, hogy tíz évvel ezelõtt
talán túlzás volt ennyi szabadságot adni az NKA-nak.
Az alábbiakban azt kívánom bizonyítani, hogy nem
volt.
A hetedik krajcár
A központi költségvetési pénzek maradékelvû
elosztása a gazdasági válsággal küszködõ
országban az 1980-as évek végére a kultúra
finanszírozását teljes csõdbe sodorta. A kultúrának
az államtól független, pótlólagos forrásokra
lett sürgõs szüksége. A szabadpiac a kulturális
élet szereplõi közül csak keveseknek jelentett megoldást.
Ráadásul a jogelõd Kulturális Alap, amit a giccsadóból
töltöttek fel, Glatz Ferenc minisztersége alatt, amikor nagyon
helyesen megszüntette a különféle állami zsûriket,
szinte teljesen kiürült: a fénykorának számító
nyolcvanas évek közepén beszedett évi 360-380 millióval
szemben 1992-ben már csak 50 milliót hozott. A kulturális,
közmûvelõdési és mûvészeti terület
szereplõi számára létkérdés lett egy
olyan állami pénzeket mozgósító mecénás
intézmény felállítása, amely odaadja nekik
a fennmaradásukhoz, tevékenységükhöz hiányzó
móriczi hetedik krajcárt. Aztán persze kiderült, van,
akinek a hatodikat, az ötödiket, a negyediket is.
A minisztériumban a nyolcvanas évek végén megkezdõdött
a kultúrafinanszírozás átalakítása
lehetõségeinek feltérképezése. Szokás
szerint tanulmányok készültek, akkoriban újszerû
módon külsõs szakértõk tollából.
A fentebb idézett Kuti-Marschall szerzõpáron kívül
megbízást kapott mások mellett Zelnik József, Vadász
János és Harsányi László is. Az egymástól
eltérõ koncepciók (pl. a teljes kulturális vagyon
- könyvtáraktól a múzeumokon át a falusi kultúrházakig
- integrálása egyetlen megaalapba, vagy egy olyan pénzalap
létrehozása, ami profitot termelõ vagyonnal rendelkezik)
egyetlen közös eleme az autonómiára törekvés.
Perlik Pál, az MKM Mûvelõdésgazdasági Fõosztályának
vezetõje - aki 1993 óta máig az NKA igazgatója -
azzal bízta meg az Alapok és Alapítványok Osztályát,
hogy próbálja meg az elképzeléseket összedolgozni.
El is készült a munkaanyag, ami még a tárcaegyeztetés
elõtt bekerült az Országgyûlés kulturális
bizottsága elé. A képviselõk azonban 1990-ben visszadobták
a Kuti-Marschall-tervként" elhíresült anyagot,
amely széles körû, alacsony kulcsú adó módjára
viselkedõ bevételt javasolt. A kodifikációs munka
újraindult, ám a lehetõségek ekkorra már
jóval szerényebbek voltak. A Pénzügyminisztérium
a pénzügyi válság és az államháztartás
hiányának rohamos növekedése miatt 1992 õszén
már csak úgy engedélyezte az Alap felállítását,
ha kulturális járulékot csak a kultúra területén
képzõdõ bevételek után szednek. Ez az Alap
szempontjából azért lényeges, mert máig ez
a járulék adja az Alap bevételének döntõ
hányadát (bár ma már nem elsõsorban a kultúra,
hanem a hirdetés, kereskedelmi televíziózás, szórakoztató
elektronikai termékek után beszedett pénzek). A kulturális
szakma ugyan nem értett egyet ezzel, mert a kivérzett szféra
újbóli megsarcolását látta benne, ám
a minisztérium ilyen formában is bevitte a parlament elé,
mondván, könnyebb egy törvényt az érintettek
szája íze szerint módosítani, mint újat alkotni.
Barkácstörvény
A törvény tervezetét - amelynek tíz (!) tárcaváltozata
is volt - a parlament kivételes eljárásban tárgyalta.
Az illetékes bizottság rohamtempóban, hajnalba nyúlóan,
kaotikus körülmények közepette tárgyalta, olykor
az ellentétes elképzelésû minisztériumok illetékesei
nyílt színen egymásnak estek, míg a képviselõk
valójában kodifikátori munkát végeztek, kidolgozták
például az NKA, a törvénytervezetbõl hiányzó,
kétszintû döntési mechanizmusát, létrehozva
a Bizottság, illetve a kollégiumok intézményét.
Fodor Tamás (SZDSZ) a parlamenti vitában a bizottsági munkát
övezõ körülményeket komolytalannak nevezte, és
tevékenységüket törvényhozási barkácsmûhelyként,
kimittudként" minõsítette. Az ellenzék egyebek
mellett azt kifogásolta, hogy a miniszternek a delegáltjai révén
döntõ befolyása marad a pénzek elosztásánál,
illetve, hogy a járulékfizetési kötelezettséget
kiterjesztik a kultúra értékes vagy éppen csak tengõdõ
részére.
Részlet Vitányi Iván (MSZP) vezérszónoklatából:
A javaslat a társadalmi civil szférát úgy
szélesíti, hogy rögtön megerõsíti benne
az állam vezetõ szerepét. Látszólag a társadalmasítás
felé mozdul el, valójában azonban új keretet ad
egy minisztériumi vezérletû centralizált újrafelosztásnak.
Azt osztja fel, amit egyszer már felosztottak, és ezzel mintegy
rejtekutakon növeli az állami redisztribúció szerepét.
(
) Az NKA így a minisztérium álneve, az állami
közszolgálat kötöttségeinek mellõzésével,
ám ellátva a társadalmasítás fügefalevelével.
(
) Nemcsak giccsadó, mert ha még giccsadó lenne,
jó lenne - de azokat adóztatják meg, akik a jó kultúrát
akarják terjeszteni: bevételüknek veszik el ilyen vagy olyan
százalékát, hogy majd az alap újra kioszthassa.
Új adóval sújtják a kultúrát. Azoktól
veszik el, akik megtermelik, hogy egy központi elképzelés
szolgálatába állítsák. Olyan ez, mintha az
ember úgy táplálkozna, hogy egymás után leharapná
a saját ujjait."
A történeti hûség kedvéért: az ellenzék
dühét nem elsõsorban a kiérleletlen" tervezet
váltotta ki, hiszen a legtöbb javaslatukat a miniszter támogatta,
és az Országgyûlés elfogadta. Sokkal inkább
az akkoriban minisztériumi suba alatt létrehozott és feltõkésített
Mûvészeti és Szabadmûvelõdési Alapítvány,
illetve a Duna Televíziót mûködtetõ Hungária
TV Alapítvány. Míg ugyanis akkoriban az NKA-nak évi
700 milliós jövedelmet terveztek, addig a két suttyantott
alapítványnak a vagyonhoz juttatása közel hatmilliárd
forint közpénzt emésztett fel.
Részlet Rajk László (SZDSZ) felszólalásából:
Amirõl mi tegnap tárgyaltunk a kulturális bizottságban,
az a 700 millió, az mondjuk, Veresegyháza évi költségvetése.
Tehát a kormány úgy tekinti a magyar parlament kulturális
bizottságát, hogy koncként odadobja ezt a Veresegyháza
nagyságrendû évi költségvetést: ezen
rágódjon, ezzel foglalkozzék a kulturális bizottság,
míg teljes ellenõrzés nélkül egy Komárom
évi költségvetését ki tudja vinni magánalapítványokba."
A kormánypártok a magyar kultúra elõtt kínálkozó
lehetõség elszalasztásának tartották volna,
ha nem jön létre az NKA. Neki lett igazuk. Tóth Sándor
(KDNP) így érvelt: A hiányosságok ellenére
biztosra vehetjük, hogy már középtávon bekövetkezik
a forgalom növekedése a mûvelõdés területén
is, ami automatikusan növeli az alapot.
A késõbbi módosítások új forrásokat
tárhatnak föl."
Mádl Ferenc miniszter (MDF) a demokratikus jogállam kötelezõ
semlegességére hivatkozva érvelt amellett, hogy miért
kell minden kulturális terméket megadóztatni: Esztéta
legyen a talpán, aki egyes világhírû regényírók
vagy filmrendezõk alkotása esetében meg tudja határozni,
mekkora szerepe van sikerükben a szellemi izgalomnak vagy a testi szerelem
érzékletes megjelenítésének. (
) Ki
mondja meg, hol a határ a mûvészi színház
és a szórakoztatóipar között? (
) A szórakoztatóipar
sajátossága, hogy módszereit, technikáját,
s bizonyos értelemben mondanivalóját is az úgynevezett
magas mûvészettõl veszi át. (...) A határmezsgyék
itt is meglehetõsen szélesek. Ezen pedig nem szívesen húzunk
válaszfalakat. Ma nyilvánvaló, az üzleti hasznot hozó
vállalkozásokból támogatni kell azt a kulturális
értéket, ami a dolog természetébõl adódóan
ráfizetéses. Elméletileg megoldás lehetne egy hatékony
cenzúrabizottság fölállítása, amely
eldöntené, milyen mértékben lehet és kell különbözõ
kulturális termékeket és szolgáltatásokat
megkülönböztetni a maguk értéke szerint, és
ennek függvényében adóztatni. Az a társadalom
azonban, amely éppen most szabadult fel a politikai cenzúra diktatúrája
alól, aligha vállalná a jogilag meghatározhatatlan
ízlés- és feldolgozásbeli döntések,
erre vonatkozó megállapítások végrehajtását.
Ezért olyan rendszert dolgoztunk ki, amelyben minden kulturális
termék és szolgáltatás értékesítése
után a vásárlónak, illetve a felhasználónak
igen kis mértékû járulékot kell fizetnie,
ami aztán teljes egészében visszafordítható
a kultúra támogatására. (
) Nem tehetünk
kivételt, ha végrehajtható törvényt akarunk
alkotni. A kisebbik rossz, ha 1-2%-os hozzájárulás kérünk
azoktól is, akiket egyúttal támogatunk is."
Terjed a járulék
A jogilag 1993. április 1-jén létrejött NKA a tulajdonképpeni
tevékenyégét 1994 elejétõl indította
el. Bár már létezett a törvény, amely megállapította
az alap finanszírozási módját, megszabta a kereteket,
amelyek a szervezet mûködését, a támogatások
odaítélését szabályozták, de a részletszabályok
kidolgozását a miniszterre bízta. A végrehajtási
rendelet viszont egészen 1994. április 26-ig nem készült
el, így az NKA abban a kivételes helyzetben volt, hogy maga alakíthatta
ki mûködésének szabályait, a jogalkotás
csak követhette õt.
Hosszú egyeztetés után 1993 decemberében életre
hívták az NKA csúcsszervét, a Bizottságot.
Elnöke a miniszter megbízottjaként Fekete György lett,
a testület tíz tagjából ötöt a miniszter
jelölt, ötöt pedig az érintett szakmai és társadalmi
szervek jelölése alapján bízott meg. Érdekesség,
hogy az elsõ jelölõ gyûlésre a Néprajzi
Múzeum aulájában került sor 142 szervezet képviselõjének
a részvételével, és csak többfordulós
brusztolás után választódott ki az öt megbízott.
1994 márciusára mind a tizennégy kollégium felállt,
a legnehezebben a fotómûvészeti. Bár a miniszternek
joga volt az elnökön kívül a kollégiumi testület
felét kijelölni, nem lehet azt mondani, hogy a tárca részérõl
csupa politikai elkötelezett kapott volna megbízatást, bár
affélék is voltak jó páran. Mindegyik kollégiumba
bekerült a tárca egy, a területet jól ismerõ
munkatársa is.
Bár félõ volt, hogy a kormányváltás
után az új miniszter kisepri majd a még frissen megválasztott
tagokat, erre nem került sor. Egyedül egyes miniszteri delegáltakat
hívtak vissza (tizennégybõl nyolcat), de a tagokhoz nem
nyúltak. Elõfordult az is, hogy az elnököt elmozdították,
de a leváltott személy a kollégium tagja maradt. A 115
1994-ben választott kollégiumi tisztségviselõ közül
1997 végén még 72 a székében maradt. Az 1993
végén választott Bizottságból pedig hárman,
kettõ közülük az elõzõ miniszter megbízottja
volt.1
Fodor Gábor, majd Magyar Bálint miniszter önszántából
mondott le a Bizottságban, illetve a kollégiumokban a törvény
által a miniszter számára biztosított dominanciájáról,
és mindössze egyetlen tagot delegált ezekbe a grémiumokba.
Az is igaz, hogy a törvényt nem módosították
ilyen irányba, így a kapu nyitva maradt a szorosabb miniszteri
jelenlét elõtt. A nyitott kapun azonban majd csak a Fidesz miniszterei
lépnek át, pontosabban vissza.
A szocialista-szabad demokrata kormányzás alatt fontos változás
volt még a járulékbefizetési kötelezettség
kiterjesztése más, a kulturális területhez közel
álló termékekre és szolgáltatásokra.
Természetesen ez sem ment egyszerûen, ám most nem a PM kívánta
a javaslatot megtorpedózni - sikertelenül -, hanem az Ipari és
Kereskedelmi Minisztérium. Járulékot kell fizetni 1996
óta az újságok, a szórakoztató elektronikai,
a nyomdai, a fényképészeti, szórakozóhelyi
eszközök értékesítése, valamint a szolgáltatások
közül a hirdetések, a kábeltelevízió-hálózat
kiépítése után is.
Török András, aki a Horn-kormány alatt elõbb
mint helyettes államtitkár, késõbb mint függetlenített
elnök" irányította az NKA-t, 1998-ban már azzal
büszkélkedett, hogy az NKA-t Mádl Ferenc létrehozta,
Fodor Gábor demokratikusabbá tette, Magyar Bálint növekedési
pályára állította. Az elmúlt négy
évben jó szándékú, állami gyámkodásra
szoruló kísérletbõl erõs, önkormányzó,
hatékony, Európa-szerte ismert intézmény lett. Régóta
»karnyújtásnyira« mûködik az államtól,
jogszabályi környezete és fegyelme az államra jellemzõ
módon kötött, szellemi mozgástere civil módon
szabad és sokszínû." Hogy mennyire kötött"
a jogszabályi környezete, elég legyen annyi, hogy egyedül
a Horn-kormány alatt a törvényt, illetve a végrehajtási
rendeletét háromszor-háromszor módosították.
Igaz, a Fidesznek erre is sikerült rádupláznia.
A botrányokat azonban a Török vezette NKA-nak sem sikerült
teljesen elkerülni. Elsõsorban a folyóirat-kiadási
kollégium döntéseit vitatták - maga Török
is elképesztõnek" nevezte -, mondván, nem demokratikus,
hogy bizonyos fajta - pl. tudományos - lapokat kizártak a pályázatból,
míg a kurátorokhoz közel álló orgánumokhoz
feltûnõen nagyvonalúak voltak. Volt, aki azt kérte
számon a tárcán, hogy nem változtatott a kollégiumok
összetételén. A minisztérium azzal védekezett,
joggal, hogy nem az õ emberei hozzák a döntést, hanem
egyetlen kurátor kivételével a szakmai szervezetek jelöltjei,
illetve delegáltjai; személyi változtatásokra pedig
a törvény szerint csak igen indokolt esetben, és csak korlátozott
körben kerülhetett volna sor.
Az összeférhetetlenséget ezzel együtt nem üldözte
kellõ szigorral a szaktárca. (Néhány ügy: dr.
Kende Péter a Pesti Mûsor fõszerkesztõjeként
a folyóirat-támogatási kollégium tagja volt, lapja
hárommilliót kapott; Pataki Gábor a képzõmûvészeti
kollégium tagjaként saját monográfiája megjelenésére
kapott pénzt; Kerekes Gábor, a fotómûvészeti
kollégium tagja munkaösztöndíjat és további
pénzt kapott kiállítása megrendezéséhez.)
Jellemzõ, hogy Fodor András költõ, kurátor
arról beszélt, hogy egyenesen hasznos, ha némely
kurátorok érintettek."
Ráncba
szedés
Török András a ciklus végén elõállt
ugyan az NKA középtávú stratégiájával,
ám a bizottság már nem tudta elfogadni. Nem lett volna
értelme, hiszen az 1998. augusztus 1-jén hivatalába lépõ
Jankovics Marcell már beiktatásakor elõállott saját
stratégiai elképzeléseivel, amelyet a Bizottság
elfogadott. A stratégia a piramis elvre épít. A kultúra
építménye a piramishoz hasonlítható: minél
szélesebb az alapja, annál magasabb lehet. Magas színvonalú
mûveltség, rangos elitkultúra csak ott jöhet létre,
ahol mindenki részese lehet - eszmélésétõl
kezdve - a közös mûveltségnek. (
) A cél
tehát széles mûvelõdési alapokon nyugvó
kulturális és mûvészetei élet kibontakozásának
elõsegítése."
Jankovics ennek érdekében fel kívánta számolni
a fõvárosi, illetve vidéki kedvezményezettek aránya
közti aránytalanságokat, az oktatási tárcával
szorosan együttmûködve középpontba állította
volna a gyerekeket és a kettõs millenniumot a támogatások
odaítélésénél, csökkenteni akarata az
iparmûvészeti, népmûvészeti és közmûvelõdési
terület lemaradását a magaskultúrához képest.
Ez a stratégia hosszú távú, a nemzet kultúrájának
felemelését, identitástudatának megerõsítését
célozza meg. Figyelembe veszi, hogy a kulturális politika nem
lehet a politika játékszere, nem lehet a négyévenkénti
választások ütközõpontja." Kár, hogy
maga a politika ezt már nem vette figyelembe, és a magasztos célok
közül kevés valósult meg: a miniszteri keretbõl
finanszírozott kettõs millenniumi megemlékezõ projekteken
kívül szinte semmi. Míg Jankovics beiktatása esztendejében
az iparmûvészeti, a közmûvelõdési és
népmûvészeti kollégium az összes támogatás
14,6%-a felett rendelkezett, addig távozása évében,
tavaly csak 12,6% felett. Bár kis jóindulattal ehhez a stratégiai"
csoporthoz számíthatjuk még az idõközben felállított
építõmûvészeti, valamint az ismeretterjesztés
és környezetkultúra kollégiuma keretét (az
utóbbi tiszte a nem tisztán" irodalmi, mûvészeti
folyóiratok, így a Beszélõ támogatása
is), és így a részesedése 18,4% - ezt azonban túlzás
lenne áttörésként értékelni.
Nem sikerült a gyerekeket a támogatás középpontjába
állítani, és az Oktatási Minisztériummal
sem lett szorosabb a kapcsolat, sõt magával a kulturális
tárcával sem volt felhõtlen az együttmûködés.
Az elnök, a Bizottság, a kollégiumok, a szakma (mások
mellett olyan egymástól távol lévõ figurák,
mint Marschall Miklós és Zelnik József) tiltakozása
ellenére az NKA mûködését jelentõsen,
státuszát gyökeresen átalakították.
A miniszteri keretet - immár törvényben - az összes
támogatás 50%-ára emelték. Az NKA-t önálló
költségvetési fejezetbõl a szaktárca elkülönített
fejezeti kezelésû elõirányzatává alakították,
a nevét Nemzeti Kulturális Alapprogramra változtatták.
Kétségtelen, hogy már 1995 márciusában Bokros
Lajos, az elõzõ kormány pénzügyminisztere is
meg kívánta szüntetni az NKA önállóságát,
ám a kormány akkor a kultusztárca mellé állt.
Az NKA bedarálását az Orbán-kormány eleinte
a költségvetésnek az EU által megkövetelt átláthatóságára
hivatkozott, amelynek egyik feltétele a központi büdzsétõl
elkülönített alapok megszüntetése volt. Késõbb
jött a törvényben is elõírt miniszteri
felügyelet" egyértelmûbb szabályainak emlegetése.
Kapóra jött az Állami Számvevõszék vizsgálata
is, amely fiskális logikával kérte számon az eddig
csak gyakorlatban mûködõ mechanizmusok jogszabályba
rögzítését, így a miniszteri keret létrehozását.
Ez nem az én elképzelésem volt, ez a PM által
összeállított költségvetés" - mentegetõzött
Hámori József miniszter. Utóda és munkatársai
már a kormány sajátos és méltányolható
érdekeire hivatkoztak, bejelentve igényüket a korszak kulturális
arculatának megrajzolására. Ezt Jankovics is méltányolta:
értsük meg, a kormánytól elvárható,
hogy kultúrpolitikája legyen, ezt az ellenzék is számon
kéri tõle."
Talán érthetõvé teszi a kultusztárca nyomulását
az a mozzanat, hogy, úgy tûnik, valóban a PM-bõl
vagy az önkormányzati modelltõl irtózó miniszterelnöktõl
jött az elsõ direktíva, amellyel szembe menni tényleg
nem lehetett. Ki lehetett viszont használni. A minisztérium emberei
hamar rájöttek, milyen pompás lehetõségeket
rejt számukra a biztos financiális alapon nyugvó, folyamatosan
bõvülõ alap: nem kell költségvetési brusztolásba
bonyolódniuk olyan kemény ellenfelekkel, mint a PM, ha forrásokhoz
akarják juttatni a központi intézményeiket az NKA-ból
- némi jogszabály-kozmetikát követõen -, könnyedén
megtehetik. A kultúra mindenkor forráshiányos területéért
felelõs, öröklötten rossz költségvetési
alkupozícióval rendelkezõ minisztérium tulajdonképpen
már ezt tette Magyar Bálint idején, persze a miniszteri
elvonás akkoriban jóval kisebb volt. Ez magyarázta már
Rockenbauer idején, hogy a központi nemzeti intézményeknek
megtiltották" a kollégiumokhoz való pályázást,
így szegényeket kénytelenek voltak a miniszteri keretbõl
támogatni, természetesen a pénzt nem az alapmûködésükre,
fenntartásukra, hanem programfinanszírozásra"
fordíthatták (idézet Várhegyi Attilától).
Szigorúan! A múzeumok kiállíthattak, a zenekarok
zenélhettek, a táncosok meg táncolhattak. Ezen egyelõre
a szocialista vezetésû tárca sem változtatott. Az
NKA függetlenségének vesztét tulajdonképpen
a sikeressége alapozta meg.
Ki lép
ki?
Az 1999-es költségvetési törvényben Alapprogramra
keresztelt NKA elsõ tíz évének legválságosabbja
az 1999-es volt. Az átszervezések miatt tiltakozásul lemondott
öt bizottsági tag (a távozás sorrendjében:
Harsányi László, Bácskai Vera, Kovács Péter,
Néray Katalin és Petrovics Emil).
Részlet Bácskai Vera és Kovács Péter lemondó
nyilatkozatából:
1998 õsze óta láthatóan és érzékelhetõen
folyamatos a kormányzati nyomulás az NKA demokratikus szerkezetének
felszámolására. Az 1999. évi költségvetési
törvény az eddig független Alapot a minisztérium alapprogramjává
változtatta, s bevételeit a tárca költségvetésébe
helyezte. 1999 tavaszán a korábbi 10 százalékos
miniszteri keretet 45 százalékra próbálta növelni.
A bizottság ellenállása miatt ekkor - kölcsönös
kompromisszumként - végül csak 30 százalékot
különítettek el. - Be kell látnunk, hogy e kompromisszum
elfogadásakor magunk is hibáztunk!
A húzd meg-ereszd meg folytatódik jelenleg is. A minisztérium
célja most a miniszter és az NKA kollégiumai közti
50-50 százalékos forrásmegosztás kierõszakolása,
miközben az 1993-ban létrehozott, és azóta egyre demokratikusabb
irányba fejlõdõ intézmény mûködési
rendjét intézkedések sorával igyekeznek egy új
központosítás irányába fordítani.
Konkrét kifogásaink (
):
1. A miniszter - elõdeinek »önkorlátozását«
feladva - a jövõben saját hatáskörben kívánja
kinevezni a Bizottság és a Kollégiumok tagjainak a felét.
(
)
2. A rendelet szerint a miniszter a jövõben a szakmai kollégiumok
létesítésrõl, átszervezésérõl
vagy megszüntetésérõl az illetékes szakmai
és társadalmi szervezetek megkérdezése nélkül,
és a Bizottság egyetértése helyett is csak azzal
»egyeztetve« dönthet.
3. (
) nyilvánvalónak látszik, hogy a tárca
akár törvénymódosítással is kész
eredeti elképzelése, azaz 50-50 százalékos pénzmegosztás
megvalósítására.
4. A rendelet, amikor az úgynevezett központi intézményeket
kiemeli az általános pályázati rendszerbõl,
egyrészt nyilvánvaló diszkriminációt valósít
meg az egyéb - például önkormányzati - mûhelyekkel
szemben, másrészt eleve nincs tekintettel arra, hogy az NKA jelenlegi
pénzforrásai korábban nem tartoztak a tárca költségvetésébe
(ezért hát enyhén szólva illetlenség ebbõl
a pénzbõl megoldani nyilvánvaló költségvetési
gondokat), s hogy e járulékrendszer létrehozásának,
majd bõvítésének éppen az volt a célja,
hogy a mindenkori hatalomtól független forrást teremtsen
a nemzeti kultúra támogatására.
5. Elfogadhatatlan, hogy a Bizottság a jövõben a korábbi
»ajánlások« helyett kötelezõen határozza
meg a kollégiumok támogatási céljait, követendõ
szempontjait, s az egyes célokra felhasználható összegeket.
6. Elfogadhatatlan, hogy a rendelet (
) tilalmak megfogalmazásával
lehetõséget teremt a valakinek nem tetszõ pályázatok
eleve érvénytelenítésére, azaz cenzúrázásra!"
Az utolsó pontban kifogásolt rendelkezés megszületéséhez
a budapesti Hermann Nitsch kiállítást övezõ
botrány szolgáltatott apropót (meg talán Vágvölgyi
B. András cikke a Beszélõben, aki Orbán miniszterelnök
népszerûségét a büszkén vállalt
gecizmusával" magyarázta). Jankovics annyiszor elmondta,
mennyire nincsenek eszközei az efféle kilengések kollégiumi
támogatásának megakadályozására, hogy
a miniszteri rendelet legott orvosolta a hiányosságot: Ha
a Bizottság elnöke a szakmai kollégiumnak a pályázat
elbírálásával kapcsolatos támogató
döntésével nem ért egyet, úgy az egyetértésére
biztosított határidõn belül - a kifogásolt
döntés végrehajtásának felfüggesztésével,
indokainak közlésével és a szakmai kollégium
errõl történõ tájékoztatásával
egyidejûleg - intézkedik a Bizottság - szükség
szerint rendkívüli - ülésének összehívása
iránt, amelyen a Bizottság a kifogásolt határozat
tárgyában dönt. A Bizottság döntésérõl
- annak meghozatalától számított 10 napon belül
- a Bizottság elnöke tájékoztatja a szakmai kollégiumot,
és értesíti az érintett pályázót."
Jankovics formálisan soha nem élt felfüggesztési jogával,
bár 2002-ben jelezte, ha a kollégium a Mozgó Világnak
támogatást ad, nem fog habozni. Nem jó jel viszont, hogy
Harsányi László, aki 2002 nyara óta irányítja
az NKA-t, és a beiktatása idején még arról
beszélt, hogy el kell gondolkodni azon, egyáltalán szükség
van-e efféle jogosítványra, már kétszer a
Bizottság elé vitte a közmûvelõdési kollégium
pályázati kiírását. Mindkét esetben
méltányolható érvekkel, ám a kollégium
függetlenségének elvét sértve.
Taposás
A Bizottság elnökeként Jankovics Marcell a nyilvánosság
elõtt is többször jelezte, nem ért egyet az NKA önállóságának
megnyirbálásával, s ha a kormány mégsem áll
el szándékától, lemond. Erre azonban nem került
sor, mert olyan megegyezés született, aminek alapján
érdemes dolgozni, és mert mindig a gyakorlatot kell nézni"
- mondta Jankovics az egyik interjújában, és így
folytatta: Felejtsük el, hogy itt fenyegetve volt a szabadság,
ami egyébként csak formálisan szûnt meg, és
korábban sem volt teljes körû. (
) Igaz, hogy ez az egész
most már minisztériumi ügy lesz, ha a parlament megszavazza
(megszavazta - a szerk.) a törvénymódosítást,
és ettõl kezdve nagyon sok minden fog azon múlni, hogy
a miniszter, az államtitkárok, én, az NKA igazgatója,
a Bizottság, a kuratóriumok hogyan tudnak egymással szót
érteni. (
) De ettõl nem félek, ismerve a minisztert,
aki biztosított az Alap függetlenségének maximális
tiszteletben tartásáról, amit immáron a módosított
törvény is garantál." Lehet benne valami, tényleg
könnyebb úgy egy intézmény függetlenségét
maximálisan tiszteletben tartani, ha az a törvénymódosítás
értelmében elveszti önállóságát,
és minisztériumi üggyé" válik. A
miniszteri juss az mégiscsak juss!
Ám az igazi NKA két lábon áll: az önfinanszírozáson
és az önkormányzatiságon. A Fidesz mindkét
lábra rátaposott, igazán észre lehetett venni, nem
is csinált belõle titkot. Ezzel együtt a jelenlegi szaktárcának
is van még tennivalója, hogy az NKA demokráciája
újra kiteljesedhessék.
2000-ben az NKA-ról szóló törvény a járulékfizetõi
kör újabb bõvítését tartalmazó
módosításának vitájában a kormány
a legtöbb kritikát az intézmény önállóságának
megnyirbálása miatt kapta. A kormánypártok és
a MIÉP - különbözõ indokolással ugyan, de
- egyaránt szükségesnek ítélte a markánsabb
miniszteri befolyás érvényesítését.
Részletek a parlamenti vitából:
Lendvai Ildikó (MSZP): Úgy érezzük, hogy a nemzeti
kulturális alap és alapprogram története rossz irányban
halad. A '93-ban egyhangú parlamenti döntéssel létrehozott
alapnak elõbb az önállósága szûnt meg,
rákerült egy minisztériumi sorra, most pedig egy újabb
pénzügyi centralizációs törekvésen megy
át. De nemcsak a finanszírozásban történt változás,
ezzel párhuzamosan - a miniszter úr korábbi ígérete
ellenében - változtak a szakbizottságok delegálási
elvei, és megnövekedett az a keret, amit a miniszter használhat
fel.
A nemzeti kulturális alapból tehát nemcsak alapprogram
lett, hanem inkább nevezném a nemzeti kulturális örökség
minisztere alapprogramjának. Félreértés ne essék,
ezt a fajta centralizációs törekvést akkor sem támogatnám,
ha az én kormányom minisztere ülne most az államtitkár
úr helyében, mert a kultúratámogatás modern
eszközrendszere nem a centralizáció, nem az államosítás,
hanem a társadalmasítás irányába halad."
Erkel Tibor (MIÉP): A helyzet: az NKA-kuratóriumok, szakkollégiumok
döntései legalábbis részben megkérdõjelezhetõk,
amint azt a kultúra különbözõ területeirõl
és irányaiból érkezõ jelzések bizonyítják.
Nem állítjuk, hogy az ilyen döntések hátterében
feltétlenül bátorság vagy valamiféle rosszindulat
húzódna meg. Csupán arról van szó, hogy a
szervezeti felépítés, a kuratóriumi tagok jelölési,
illetve kinevezési gyakorlata miatt õk nincsenek abban a helyzetben,
hogy pályázatok elbírálásánál
országos vagy nemzeti érdekeket is figyelembe vegyenek. A probléma
megoldására két lehetõség nyílik.
Az egyik: a központi csúcskuratórium feladatává
kell tenni a nemzeti érdek érvényesítését.
Ehhez természetesen ki kell szélesíteni jogkörét,
így az egyes szakkollégiumok döntései indokolt felülbírálatát
is biztosítva. A másik: a szakmai kollégiumok döntéshozatalába
be kell építeni a nemzeti érdek érvényesítésének
lehetõségét.
A MIÉP mindkét megoldást elfogadhatónak tartja,
sõt a kettõ kombinációja tûnik számunkra
a legszerencsésebbnek. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a szakmai egyesületek
által jelölt kurátorok személyének kiválasztásakor
törekedni kell a világnézeti és szakmai koncepcionális
álláspontok egyensúlyára."
Bauer Tamás (SZDSZ): Ellenvethetik Fideszes képviselõtársaim,
hogy na de hát annak idején mi is alkalmaztuk ezt a kulturális
járadékot. Bizony-bizony! Csakhogy akkor ez nem adó volt!
Ugyanis akkor egy önálló nemzeti kulturális alap létezett
Magyarországon, akkor is, amikor az Antall-kormány idején
széles körû egyetértéssel a kulturális
alapot létrehoztuk, és akkor is, amikor a szocialista-szabad demokrata
kormány ennek a forrásait megnövelte. Egy olyan nemzeti kulturális
alap, amely nem volt része az állami költségvetésnek,
és amelynek a mûködtetésében, a forrásainak
elosztásában is nem szavakban, hanem valójában egyfajta
társadalmasítás érvényesült; amikor
nem a miniszter osztotta el a pénzeket, hanem a miniszter, nevezetesen
a szabad demokrata miniszter távol tartotta magát ezeknek a pénzeknek
az elosztásától.
Mi történik viszont jelenleg, tisztelt Országgyûlés?
A Fidesz-vezetésû kormány beolvasztotta a kulturális
alapot a költségvetésbe, átalakította a költségvetésen
belüli alapprogrammá, ami azt jelenti, hogy a kulturális
járulék egy önálló alap bevételébõl,
ami indokolt dolog lehetett, átalakult közönséges költségvetési
bevétellé - vagyis: adóvá. Ez a javaslat tehát
egy adóemelési javaslat. Nem az elsõ a Fidesz-vezetésû
kormány gyakorlatában, és feltehetõen nem is az
utolsó. Mi indoka lenne bárkinek arra, hogy támogasson
egy adóemelést egy olyan kormány esetében, amelynek
pártjai, különösen a vezetõ kormánypárt
nagyszabású adócsökkentés ígéretével
nyert választásokat? Mi nem is támogatjuk.
A második ok, amiért nem támogatjuk, hogy ebben egyfajta
sajtópolitika is van. Egy nagyon határozott sajtópolitika,
hiszen az adóemelés elsõsorban, legnagyobb volumenében
éppen a sajtót hivatott sújtani. A sajtót pedig
ez a kormány nem szereti; hát ezt elmondja rendszeresen itt a
parlamentben, elmondják vezetõ politikusai a parlamenten kívül.
Nem szereti a sajtót, hát megbünteti a sajtót egy
adóemeléssel. A dolog teljesen világos. A sajtót,
amelyet azelõtt, a szocializmusban az állam tartott el, az állam
adott ki, bizony egy szabad piacgazdaságban a vevõk, a fogyasztók
és a reklámok tartják el. Hogyan kell tehát megsarcolni
a sajtót? Nyilván a reklámbevételek megadóztatásával.
Errõl szól ez a törvényjavaslat, tisztelt Országgyûlés!"
Gazdálkodj
okosan
Az NKA évrõl évre bõvülõ forrásokból
gazdálkodhat (1. tábla). Az a pénzügyi konstrukció,
amely önálló adóbevételt (kulturális
járulékjövedelmet) biztosít a számára,
amelyet az állam nem vonhat el tõle, biztos alapokra helyezi mûködését.
Az NKA szempontjából az is kedvezõen alakult, hogy amint
az elõzõ évihez képest reálértéken
két esetben csökkent a szétosztható pénze (1996-ban
és 1999-ben), a parlament tovább bõvítette a járulékfizetésre
kötelezettek körét.
Ha megvizsgáljuk, hogy például a 2001-es évben milyen
jogcímen fizették be a legtöbb kulturális járadékot,
kiderül, hogy a legtöbb pénzt hozó rovatok még
nem szerepeltek a törvény 1993-as eredeti változatában.
Így például 4 254 milliós befizetésbõl
a leggavallérosabban a hirdetés (1 588 millió), a napilapok
(536 millió), a szórakozóhelyi játékok (325
millió) teljesítettek, együttesen az összes bevétel
több mint a felét adták.
A befizetésre kötelezettek fizetési hajlandósága
viszonylag jó, szakértõk szerint kb. 75 százalékos.
A gyászkeret
Látszólag technikai kérdés, ám - mint láthattuk
- valójában az NKA mûködése minõségét
meghatározó kérdés, hogy hogyan alakul a kollégiumok,
illetve a miniszter által elosztható pénzek aránya.
A törvény jó ideig nem is ismerte a miniszteri keret fogalmát,
Mádl Ferenc miniszter az 1993-as parlamenti vitában is csak a
feltétlenül szükséges intervenciós keretrõl
beszélt, amelyre az elsõ idõben szükség is
volt, hiszen amíg nem álltak fel a kuratóriumok, addig
is támogatni kellett a kulturális élet szereplõit.
Ez az intervenciós keret alakult át az idõk folyamán
miniszteri keretté, hogy aztán majd a 2000. évi költségvetési
törvénnyel módosított NKA-ról szóló
törvénybe is bekerüljön. A miniszteri keret felhasználásába
sem a Bizottság, sem kollégiumok nem szólhatnak bele, az
de facto és de jure - a törvény szellemét
persze sértve - teljesen ki van vonva az NKA költségvetésébõl.
A minisztert semmi nem köti a pénz felhasználásában,
az új és 2000-ben már módosított végrehajtási
rendelet szerint a miniszter bárkit támogathat, akit támogatásra
méltónak ítél". Ahogyan egy alkalommal Hámori
miniszter is annak ítélte a Magyar Demokratát.
1994 és 1996 között az összes támogatás
mindössze 14%-át osztotta szét maga a miniszter. Ez az arány
folyamatosan nõtt, míg tavaly elérte a 44%-ot (4. tábla).
Görgey Gábor miniszter azonban - egyetértésben a Bizottsággal
- a miniszteri keretet 25%-ra mérsékelte. Ez tulajdonképpen
a kötelezettségvállalások teljesítéséhez,
az évrõl évre ismétlõdõ nagy fesztiválok
támogatásához elegendõ. Márciusra az idei
miniszteri keretbõl csak 16 millió maradt. Lásd korábban:
a keret nem intézményfinanszírozásra, hanem programtámogatásra
megy el. Hát nem teljesen" van így.
Még az 1993-as parlamenti vita során Rajk László
(SZDSZ) felhívta a figyelmet az általa tetemesnek ítélt
várható üzemeltetési, bürokratikus költségekre.
Akkoriban az Alapba befolyó pénz 10% körüli részét
tervezték efféle célra. Mi azt gondoljuk, hogy ez
egy lehetetlen állapot, hogy az NKA-t azért hozzuk létre,
hogy a bürokraták meg tudjanak belõle élni" -
mondta Rajk. Az NKA Igazgatóságának 1997-es beszámolója
már a távlatokat tekintve 7% körüli arányt
valószínûsít". Ehhez - ha levonjuk a felújításra,
épületvásárlásra felhasznált, illetve
tartalékolt pénzeket - tulajdonképpen tartották
magukat (4. tábla). Mára 62 fõs apparátus segíti
a döntéseket, a Bajza utcai épületüket is kinõtték.
Az Igazgatóság költségvetésében benne
van a bizottsági és kollégiumi tagok tiszteletdíja
és költségtérítése is. A bizottsági
tagok évi bruttó félmillió, a kollégiumi
elnök 340 ezer, a kollégiumi tag 250 ezer Ft honoráriumot
kap. A kollégiumi tisztségviselõkét most tervezik
felemelni 400, illetve 320 ezer Ft-ra. A Bizottság elnökének
díjazását a miniszter állapítja meg, és
a tárca költségvetése állja.
Leitmotív
a zene
Az NKA költségvetésén belül nemcsak a miniszter
és a kollégiumok összessége verseng egymással,
hogy melyikük oszthasson szét több pénzt, hanem maguk
az egyes kollégiumok is. Nyilvánvalóan minél kevesebb
pénzt hagy a miniszter a kollégiumoknak, annál élesebb
a verseny a kollégiumok között. Ha - az inflációs
változásokat is figyelembe véve - a kulturális járulék
kiterjesztése utáni, az 1997-et követõen jelentõsen
megnövekedett támogatási költségvetéseket
összehasonlítjuk, a támogatás mértéke
szerint nagyjából három csoportot különíthetünk
el.
Az elsõ csoportba sorolható az 1997 és 2003 közötti
idõszakban az a hat kollégium, amelyik az NKA Bizottságának
döntése alapján, 2003. januári áron számítva,
kétmilliárd forint felett oszthatott szét pályázati
támogatást: a közmûvelõdési (2 671 millió
Ft), a mozgókép (2 453), az irodalmi és könyvkiadási
(2 422), a színházi (2 406), a képzõmûvészeti
(2 287) és a zenei (2 269). A legpénzesebb" kuratóriumok
közt aránylag kicsi a különbség, az elsõ
és hatodik közt mai áron számítva 402 millió.
Az irodalmi és könyvkiadási a 2002-tõl megszüntetett
folyóirat-kiadási kollégiumtól átvette az
irodalmi folyóiratok támogatásának ügyét.
(Késõbb majd látni fogjuk, a kollégiumok által
szétosztott pénzek sorrendje nem egészen azonos az NKA
- a miniszteri kerettel megnövelt - összes támogatása
szerinti sorrenddel.)
A második csoportba sorolható az a hat kollégium, amelyik
egy- és kétmilliárd forint között oszthatott:
a múzeumi (1 665 millió Ft), az iparmûvészeti (1
621), a könyvtári (1 496), a táncmûvészeti (1
343), a folyóirat-kiadási (1 267), a népmûvészeti
(1 157). Ebben a csoportban az elsõ és a hatodik közt - figyelembe
véve az osztott pénzhez viszonyított arányát
is - már nagyobb a különbség: 508 millió. A folyóirat-kiadási
kollégium csoporton belüli ötödik helye csalóka,
ugyanis 2001-et követõen megszûnt, amennyiben azonban az átlagos
évi keretével számolunk, úgy a csoporton belül
az elsõ helyre kerül (1 774 millió forinttal).
A harmadik csoport az egymilliárd alatti kicsi kollégiumoké:
a levéltári (873 millió Ft), a fotómûvészeti
(686), az ismeretterjesztés és környezetkultúra (569),
az építõmûvészeti (340). Az építõmûvészeti
kollégium 2000 óta létezik, ezzel együtt az általa
osztott pénzek éves átlagával számolva is
a kicsik közé tartozik. Az ismeretterjesztés és környezetkultúra
kollégiumával már más a helyzet, az idén
másodszor pénzt osztó grémium támogatási
expanziója alapján legalább a második, de elõfordulhat,
hogy az elsõ támogatotti csoportba kerülhet.
Mint a 7. táblázatból is látszik, a zenei terület
viszi a prímet a miniszteri keretbõl támogatott egyedi
pályázatok közül. 1997-tõl 2001-ig - amely idõszakról
részletes adatokkal rendelkezem - a zenei támogatások mindig
az elsõ három kedvezményezett szektorba kerültek,
sõt négy évben az élen álltak, 1997-ben és
2001-ben pedig a többszörösét kapták, mint a második
helyezett.
2003-as értékén számolva a zenei egyedi pályázók
1997 és 2001 között 826 millió forintot kaptak a miniszteri
keretbõl, a második helyen álló közmûvelõdési
terület 358 milliót. Ha a tendencia 2002-ben és 2003-ban
is megmarad, a két, a miniszteri keretbõl leginkább támogatott
terület pénzei közti arány 1 156 millió forint
vs. 501 millióra változik.
Még egyértelmûbb a zenei terület elsõ helye,
ha nem csupán az egyedi minisztériumi támogatásokat,
hanem más jogcímmel a miniszteri keretbõl kiosztott pénzeket
is figyelembe vesszük. Ennek fényében revideálni kell
azt a Fidesz-kormányzás, különösen Rockenbauer
Zoltán minisztersége ideje alatt terjedõ állítást,
hogy a zenei pályázók soha nem látott elõnyt
élveztek a többi mûvészeti területrõl érkezõvel
szemben, hogy a miniszter személyes ízlése, közismert
zeneszeretete túlságosan meghatározta az Alapprogram (miniszteri)
támogatási politikáját. Az alábbi táblázat
ugyanis arról tanúskodik, hogy a zene mindig is kiemelt szerepet
kapott az NKA-nál, és valójában csak 2001-re haladta
meg azt az arányt, amelyet az összes támogatáshoz
viszonyítva már 1997-ben elért. Igaz, a hat évvel
ezelõtti kiugrás elsõsorban az Orpheus - Hangzó
zenetörténet címû nagyszabású hanglemezsorozat
extra költségeinek köszönhetõ.
Ezzel együtt kedvezõtlen jelenség, hogy a zenei támogatások
nagyobbik felét már nem a zenei szakmai kollégiumi keretbõl,
hanem 2000 óta a miniszteribõl osztják szét. Míg
2001-ben az összes támogatás 36%-a ment Rockenbauer keretébõl,
addig a zenei támogatásoknak nem kevesebb, mint a 64%-a! 2002-ben
talán a kollégium javára módosíthatja a helyzetet,
hogy az eredetileg meghatározott 231 milliós kerete az év
során 302 millióra nõtt.
Jegyzetek
1 Részlet Erkel Tibor (MIÉP) felszólalásából:
Fodor miniszter úr állomáshelyének elfoglalásával
azonnal kivágta az összes szakmai kollégiumi tagot (Várhegyi
Attila: Például!), és kialakította a szakmai
kollégiumokon belül a Mérleg utcai baráti kört.
Ez nagyon egyszerûen ellenõrizhetõ, csak elõ kell
venni azokat a listákat, amelyek akkor is hivatalosan rögzítették
a kinevezettek névsorát. Tehát az, amit ezzel kapcsolatban
az államtitkár úr mondott most, megerõsíthetõ,
mind a mai napig õk ültek benn ezekben a posztokban, és õk
adták azt a többséget, amely lehetetlenné tette bármiféle
egyensúly kialakítását." Erkel képviselõ
és Várhegyi államtitkár rosszul emlékezett.
Fodor Gábor nem rúgta ki az összes szakmai kollégiumi
tagot", azaz a miniszter megbízásából a kollégiumokban
tevékenykedõ minisztériumi tisztviselõket, hanem
volt, aki maradt, volt, akit visszahívott. Mások mellett magát
Erkel Tibort is, aki egyedülálló módon két,
a zenei és a táncmûvészeti grémiumban is tag
volt. Ezzel szemben a fideszes tárca viszont 1998-ban visszahívta
az összes szabaddemokrata miniszteri delegáltat.
2 2000-tõl önálló kollégium, korábban
az Iparmûvészeti Szakmai Kollégiummal együtt.
3 2002-tõl Szépirodalmi Szakmai Kuratórium, amely a megszûnt
Folyóirat-kiadási Szakmai Kollégium feladatai közül
az irodalmi folyóiratok támogatását is tárgyalja.
4 2002-tõl mûködik, részben a Folyóirat-támogatási
Szakmai Kollégium feladatát átvéve.
5 1998-ban Népmûvészeti-Táncmûvészeti,
Közmûvelõdési-Könyvtári, Közmûvelõdési-Zenei
pályázat. 1999-ben és 2000-ben Népmûvészeti-Táncmûvészeti
pályázat.
6 Az NKA egyéb (külön) programjaival együtt