Sokak szerint a
Fotómûvészeti Szakmai Kollégium eddigi legnagyobb
teljesítménye, hogy egyáltalán létezik. Egy
nagyobb kosárból csak egy-két zsömle vagy tán
csak morzsa jutna a fotónak; így, hogy neki is külön
kosárkája van, egy egész kis cipó. Az önálló
fotókollégium létrehozása nyilván annak a
puszta ténynek köszönhetõ, hogy létezik a Magyar
Fotómûvészek Szövetsége. S a kollégiumnak
ugyanaz a baja, mint a Szövetségnek: a neve. Pontosabban az, hogy
az elnevezés mögött egy vaskos hazugság lapul.
A Magyar Fotómûvészek Szövetsége ugyanis - nevével
ellentétben - nem a fotómûvészek szövetsége,
hiszen egybemossa a mûvészeket a vérprofi hivatásos
fotográfusokkal, ráadásul ehhez az összehabarcsolt
társasághoz hozzácsapja a hót amatõröket
is. Oda jutottunk, hogy ma fotómûvésznek mondhatja magát
- hiszen papírja van róla! - az is, aki szerencsésen lencsevégre
kapja a bõgõ szarvasbikát, vagy csilingelõ fénypászmát
képes varázsolni a Rolls Royce legújabb modelljérõl
készült reklámfotóra.
Mit keres ebben a társaságban az ötven-hatvan valódi
- mûalkotást létrehozó, kiállító,
a fotográfiát mûvészi kommunikációra
használó - fotómûvész? Miért hagyja,
hogy a fotómûvész szó lejáratódjék,
s a dilettáns egyik szinonimájává váljék?
Miért nem a többi képzõmûvész között
próbálja megtalálni a maga helyét? Idõrõl
idõre történtek (s nyilván fognak még történni)
kísérletek rá, hogy az egymással összeegyeztethetetlen
érdekû fotográfusi szakterületek létrehozzák
a maguk önálló szervezeteit, de végül maradtak
a közös akolban. Ezen a fotómûvészek biztosan
csak veszítenek - a többiek inkább nyernek, hiszen a fotómûvész
szó valamennyire még mindig létezõ presztízsét
használhatják törekvéseik legitimizálásra.
Ezt a tisztázatlan helyzetet képezte le a fotográfiai kultúra
egészének támogatására hivatott kollégium
elnevezése is: Fotómûvészeti Szakmai Kollégium.
A kollégium induló, 1994-es költségvetése kissé
karcsú volt: az 587 milliónyi összbüdzsébõl
mindössze 20 milliócska jutott a fotónak (3,4%), ugyanannyi,
mint a népmûvészetnek; csak a levéltári támogatásokra
szántak kevesebbet (15 M). A fotókollégium, jóllehet
az NKA egészéhez hasonlóan egyre nagyobb összegek
fölött rendelkezik (idén ez már 132 M!), mindvégig
megõrizte elõkelõ utolsó elõtti helyezését
a leosztásban, ráadásul az indulásnál jóval
alacsonyabb, 2-3% közötti részesedéssel; csak idén
lépte át újra a bûvös 3%-os arányt.
2-3% - sok ez, vagy kevés? A szó valódi értelmében
vett fotómûvészetre nyilván sok - a fotós
kultúra egészének és intézményeinek
támogatására, ideértve a fotómûvészetet
is, nyilván kevés. Mit lehet itt tenni? Az elsõ kuratórium
azzal próbálkozott, hogy a minõség szempontját
igyekezett szem elõtt tartani a fotográfia minden területén.
Keveseknek lehetõleg sokat adni: ez volt az elvük. Csak azokat
a pályázatokat támogatták, amelyeket erre szakmailag
méltónak ítéltek - ezeket viszont valóban
igyekeztek eljuttatni a megvalósulásig. Nem véletlenül
alakult ez így.
Az elsõ
kuratórium
A kollégium elsõ kuratóriuma (1994-98) csupa mogulból
állt: a fotós érdekszövetségek reprezentatív
figuráiból. Mindegyikük támogatta a többiek kedvenc
projektjeit - okkal feltételezvén, hogy ennek fejében maguk
is támogatást kapnak a saját terveikhez. Az a vicc az egészben,
hogy bármennyire rosszul hangzik is mindez elsõre, rendkívül
hatékony volt ez a rendszer, s csak itt-ott kerekedett ki belõle
némi összeférhetetlenség.
Ott volt mindjárt a kuratórium elnökének, Gera Mihálynak
(1975-89 között a Fotómûvészet szerkesztõje)
esete, aki jó alaposan megtámogattatta a szerkesztésében
kiadott Fényképtár címû sorozatot: nem csupán
a kiadást, de még a terjesztést is. A kuratórium
megszavazta ugyanis (az irodalmi kuratórium mintájára),
hogy az NKA az általa támogatott kiadványok példányainak
egy részét önköltségi áron megvásárolja,
s ajándékként megküldi a nagyobb fõvárosi
és vidéki könyvtáraknak. Hogy ott mi történt
velük, csak sejteni lehet: nyilván az elsõ adandó
alkalommal leselejtezték õket. Ez persze csak az egyik - nevezzük
így: távolságtartó - olvasata a dolognak.
A másik, talán túlságosan is jóindulatú
olvasat: Gera javaslatára a fotós könyvek legalább
eljutottak a könyvtárakba! Nemcsak a saját könyvei:
a többi is. Mióta megszûnt az ilyetén módon
támogatott terjesztés, a kiadók elég nagy gonddal
küszködnek, s nem is szívesen vállalkoznak fotóalbumok
és fotós témájú könyvek kiadására.
Aki mégis rászánja magát, számolnia kell
vele, hogy a szinte eladhatatlan készlet a nyakán marad.
Nem akarok, nem is tudok a kétféle olvasat közt igazságot
tenni. Szívem azt súgja, hogy a probléma nagyon is valós,
az eszem viszont azt, hogy erre nem a Gera-féle javaslat a megoldás.
Ami viszont a konkrét ügyet, a Fényképtár
sorozatot illeti, muszáj föltenni a kérdést: valóban
méltó volt a támogatásra?
A sorozat a kortárs és a közelmúlt fotográfusainak
másodvonalát vonultatja föl, Tahin Gyulától
Schwanner Endréig. Ez önmagában még nem volna baj.
Az azonban már igen, hogy sem a sorozat egészében, sem
az egyes kötetekben nincs nyoma semmiféle szerkesztõi koncepciónak.
Ennél még nagyobb baj, hogy a közreadott képeknek
a címét közlik ugyan, de az évszámát
nem, s ez épp a sorozat leltárszerûségét,
archívum voltát, magyarán: használhatóságát
kérdõjelezi meg. Mi értelme van nem túl jelentõs
szerzõk nem túl érdekes képeinek rendezetlen halmazát
rossz minõségben kinyomtatni, ha mindez még a tájékozódást
sem szolgálja?
Mindez persze mit sem von le a kollégiumi tagok egyöntetû
véleményébõl: Gera kiváló elnök
volt. Bizonyára így van. Ezzel együtt azt gondolom (s a véleményemmel
nem vagyok egyedül): Gera ma már azzal tenné a legnagyobb
szolgálatot a magyar fotómûvészetnek, ha visszavonulna
a fotós közéletbõl, s az emlékiratait írná.
Eszményei és esztétikai elvei fölött eljárt
az idõ.
De nézzünk egy másik példát az összeférhetetlenségre:
Kerekes Gábor kurátornak társai megszavaztak egy szép
nagy kiállítást az Ernst Múzeumban (1995). Elsõ
olvasatban ez maga a korrupció, még akkor is, ha Kerekes (ál)szemérmesen
nem vett részt a szavazáson - miként a többi érintett
sem, amikor a saját kérelmét bírálták
el. De nézzük a dolgot érdeme szerint!
Mindenekelõtt: megérdemelt-e Kerekes egy ilyen reprezentatív
kiállítást? Azt gondolom, elfogultság nélkül
mondhatjuk: bizony meg. Ha õ nem, akkor ki? Hiszen már akkor is
lehetett sejteni, ami idõközben bizonyossággá vált:
világszínvonalú fotómûvészrõl
van szó. Ráadásul jó másfél évtizedig
úgy csinálta végig a fotómûvészet progresszív
törekvéseinek szervezését, hogy közben magának
semmiféle gesztenyét, még szotyolát se kapart ki.
A kiállítása kapcsán sem volt mohó: a katalógus
csinosnak mondható ugyan, de eléggé vékonyka. Az
akkor 50, ma 58 éves - ismétlem: világszínvonalú
- mûvésznek máig nincs reprezentatív fotóalbuma!
Ugyanígy sorra vehetnénk a többi kurátort. Mi kivetni
való volna például azon, hogy Kincses Károly támogatást
kért és kapott a Magyar Fotográfiai Múzeum mûködésére
és kiadványaira? Amit Kincses a múzeum, majd késõbb
a Fotográfusok Háza életre hívásáért
és egyáltalán a magyar fotókultúra ügyéért
tett, nemhogy egyetlen rossz szót, inkább Kossuth- vagy Széchenyi-díjat
érdemel. Egyáltalán nem zárójelben tegyük
hozzá: a Magyar Fotográfiai Múzeum tíz év
alatt egyetlen egy alkalommal részesült támogatásban
az NKA múzeumi kollégiumától. Vagy az talán
kifogásolható, hogy Bánkuti András a sajtófotó
és a dokumentarista fotográfia támogatásának
érdekében lobbizott? Nem magát - a pályatársait
segítette! S még csak nem is zsíros állásokkal,
kisíbolható pénzekkel, hanem publikálási
és kiállítási lehetõségekkel.
Kevésbé mondható szerencsésnek Tasnádi László
szereplése, aki egy fontos ügyet: az alkalmazott fotográfusok
munkájának korszerûsítését, a digitális
fotográfia hazai elterjesztését szorgalmazta ugyan, ám
a nyertes pályázatból végül saját digitális
stúdióját alapította meg. Történelmi
viharok verte kis hazánkban nehéz különválasztani
a magán- és a közérdeket - bár Tasnádinak
most már bizonyára van némi fogalma a kettõ különbségérõl,
lévén bíróság elé került az ügye.
Még ennek ellenére is újra csak azt mondhatom: az elsõ
kuratórium mûködése alatt alapjában véve
jó ügyekre mentek a pénzek. A kurátorok nemcsak a
maguk szûkebb szakmai területének voltak elismert tekintélyei,
de volt rálátásuk a fotós közélet egészére
is. Nyilván nem voltak tévedhetetlenek, de meg tudták ítélni
a beérkezett pályázatok szakmai színvonalát,
ismerték a pályázók munkáit, és következetesen
ragaszkodtak a minõségi szemponthoz. Ahhoz, ami azóta
évrõl évre, napról napra ebek harmincadjára
kerül.
A második
kuratórium
Az igazi bajok a Fidesz-kormány színrelépésével
kezdõdtek. Ahogyan mondani szokás, ez volt az NKA visszaállamosításának
idõszaka, ami két markáns tényben nyilvánult
meg: mindenekelõtt a miniszteri keretek aránytalan földuzzasztásában,
továbbá az elõzõ miniszter által delegált
kuratóriumi tagok lecserélésében. Ez utóbbival
többnyire bakot lõttek a fiúk: magukra haragították
a szakmát, s közben semmit sem nyertek a dolgon.
Esetünkben legalábbis egészen biztosan ez történt:
páros lábbal kirúghatták ugyan Rédei Ferencet,
a Népszabadság vezetõ fotóriporterét,
ám utóda, a kitûnõ Haris László fotómûvész
(akit mellesleg elég hülye helyzetbe hoztak ezzel az egésszel)
ugyanúgy a szakmai értékeket és érdekeket
képviselte, mint az elõdje. Mire volt jó ez a cécó?
Hacsak arra nem, hogy mindenkinek tudtára adják: a parádét
márpedig õk vezénylik!
A fotós szakma számára emellett valódi istencsapása
volt, hogy Jankovics Marcell, az NKA új elnöke azzal kezdte pályafutását,
hogy teli szájjal fröcsögött a fotográfia - és
persze ennek támogatása - ellen. Máig nem derült ki,
voltaképpen mi a baja a fotóval. Az viszont kiderült, hogy
képtelen különbséget tenni egy fotómûvészeti
és egy idegenforgalmi fotóalbum között, s hogy a szemében
a fotómûvész leginkább azzal a tévéoperatõrrel
(!) azonos, aki nem az õ elõnyösebb, dandysebb profilját
fényképezte" a Híradó számára.
Most nyilván azt hiszik, zsurnaliszta fogásként erõsen
túlzok, pedig szó sincs róla: a saját fülemmel
hallottam tõle mindezt a szamárságot egy fotóskonferencián,
a Mûcsarnokban. De nem akarok a Jankovics-fenomén részleteiben
elveszni; akit bõvebben érdekel a véleményem, megtalálja
Ostinato címû könyvem Nem lesz ez így jó!
címû szösszenetében.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a fotókollégium
romlása már korábban, a második kuratórium
összeállításával megkezdõdött.
Bekerült ugyanis a kollégiumba egy aktfotós(!), Módos
Gábor, aki idõvel (2000-ben) a kuratórium elnökévé
avanzsált; továbbá Balla András, az Esztergomi Fotóbiennálék
szervezõje, akirõl lehetett sejteni, hogy megromlott egészsége
miatt nem fogja bírni a strapát (egy év múlva le
is mondott), és Tímár Péter, a Fotómûvész
fõszerkesztõje, aki alkatilag képtelen bármiféle
konstruktív kollektív munkára: tíz-húsz éves
sérelmeket hordoz magában, és akivel csak lehetett, már
összeveszett. Csak zárójelben jegyzem meg: fõszerkesztõként
sem épp a legszerencsésebb adottságok ezek.
A kuratórium többi tagja nagyjában-egészében
rendben volt. Az elnök asszony, Pilaszanovich Irén korábban
számos fontos fotókiállítást rendezett a
Mûcsarnokban, s bár már nem épp a tinédzser
korosztályt képviseli, igyekezett lépést tartani
a korral: többször talákoztam vele kiállításokon,
s még arra is vette a fáradságot, hogy érdeklõdõként
részt vegyen a pécsi kortárs magyar fotográfia rendezvénysorozatán.
Kincses Károlyt munkatársa, Kolta Magdolna váltotta föl
a kurátori poszton; õk mondhatni csereszabatosak, úgyhogy
ez teljesen rendben van. A Magyar Fotográfiai Múzeum, majd a Fotográfusok
Háza támogatása kérdésében máig
konszenzus van szakmai és kurátori körökben, s Kincseshez
hasonlóan Kolta Magdolna is tökéletesen képben van
a fotográfiai közélet ügyes-bajos dolgait illetõen.
Ha már a múzeumoknál tartunk: Stemlerné Balogh Ilona,
a Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának
vezetõje is tökéletesen tisztában van szakterülete
problémáival. Példának okáért azért,
mert a saját igazgatója megtiltotta, hogy a múzeumban kiállítsa
a Fényképtár anyagát, mondván: a fotó
nem mûtárgy. A fotóriporterek ügyét Keleti Éva,
az MTI, az Új Tükör, a Színházi Élet
és különbözõ képügynökségek
képszerkesztõje, a World Press Photo nemzetközi elnökségének
tagja képviselte. Kell ennél több? A rengeteg gonddal küszködõ
fotóklubok érdekeit a kitûnõ Nyíregyházi
Fotóklub vezetõje, Boros György képviselte; õ
és a már említett Haris László reprezentálta
a fotómûvészeket.
A második kuratórium azzal kezdte munkáját, hogy
a korábbi összeférhetetlenségi tapasztalatok alapján
önkorlátozást" vállalt: amíg a mandátuma
tart, senki sem pályázik. Bár azóta formálisan
is szigorodtak az összeférhetetlenségi szabályok,
ez egyedülálló gyakorlat az NKA kollégiumai között.
Ezen túlmenõen is egészen más elosztási filozófiát
vallott, mint az elõdje. Támogassunk mindent, amit csak lehet,
bármilyen kevés összeggel is. Ez is legitim elv, hiszen a
pályázóknak minden kicsi pénz jól jöhet,
s arra neveli õket, hogy ne csüggjenek az állami fejõstehén
tõgyén, hanem próbáljanak más szponzorok
után is nézni. Ráadásul, kevésbé arisztokratikus"
lévén, csökkenti a morgolódók táborát.
Öndokumentációnak sem utolsó: az NKA neve jóval
több kiadványra, kiállítási katalógusra,
meghívóra kerül föl így támogatóként.
Ugyanakkor ez a politika óhatatlanul a minõségi szempont
rovására megy, hiszen így támogatást kap
minden: fû, fa, kis virág, õzike, libuska, harangláb.
S megvan az a veszélye is, hogy egy-egy fontos program viszont, mert
nem jut rá elég pénz, végül mégsem valósul
meg. Bánkuti András például már vagy harmadik
éve rendre visszaadja a támogatásként kapott összeget
az NKA-nak, mert nem tudja belõle kihozni az albumát.
Egy kis statisztika
Mindez a statisztika nyelvén a következõképpen fest:
1994-95-96-ban (erre a három évre csak összevont adataim
vannak) összesen 243 pályamûvet, az elbírált
pályázatok mindössze 39%-át támogatta a kuratórium,
összesen 88 M Ft-tal. Ez az igényelt összegeknek csupán
28%-a volt ugyan, de így is jóval meghaladta az összkollégiumi
17 %-os átlagot. Az elsõ kollégium utolsó évében,
1997-ben az induló keret több mint háromszorosára:
63 M Ft-ra emelkedett, amit 100 nyertes pályázó (50%) között
osztottak el; az igényelt összegnek ez a 42%-a volt, ami egyfelõl
a támogatási kedv megnövekedésérõl,
másfelõl a pályázók realitásérzékének
növekedésérõl árulkodik. (Az összkollégiumi
átlag is emelkedett, de csak 35%-ra.) Mindez jól tükrözi
a fotókollégium keveseknek minél többet"
elvét.
A második kollégium elsõ évében, 1998-ban
a szétosztható keret 59 M Ft-ra csökkent; valószínûleg
ezzel magyarázható, hogy bár most is a pályázók
50%-át támogatta a kollégium, de már csak az igényelt
összeg 29,6 %-val; az összkollégiumi átlag 32 % volt.
A következõ évek adatai: 1999-ben 75 M Ft (26-26%); 2000-ben
70 M Ft (28-25%); 2001-ben 79 M Ft (25-26%).
Ez, ha jól értelmezem, leginkább arról árulkodik,
hogy a második kollégium szépen betagozódott az
NKA rutinszerû, rituális pénzosztó mechanizmusába:
évrõl évre megbízhatóan ugyanazok az arányok
jönnek ki. Nincsenek kilengések sem önmagához, sem a
nagy egészhez képest. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy
az elsõ kollégium minõségi támogatási
elve nemcsak az utódja, de az NKA egészének pénzosztó
gyakorlatában is különleges dolog volt. Kár, hogy nem
ez vált általános gyakorlattá.
Vének
Tanácsa
2000-ben Pilaszanovich Irén utóda, mint mondtam, az aktfotós
Módos Gábor lett, és történt még néhány
lemondás és kinevezés, melyek részleteivel nem untatom
az olvasót. Elég annyi, hogy a Fidesz-korszak második fele
a szakmai fölhígulás és a kuratórium átpolitizálása
jegyében telt el. Mára oda jutottunk, hogy Molnár Edit
kurátorasszony miépes kirohanásaival szórakoztatja
kurátortársait, akik vagy kontráznak neki, vagy magukba
roskadva hallgatnak.
A ma regnáló kuratórium, melynek mandátuma 2005-ig
szól, szakmai szempontból a mélypont. A kurátorok
átlagéletkora 64 év, és egyetlen valódi fotómûvész
sem akad közöttük, még ha a Szövetség tagjaként
igényt tartanak is erre a titulusra. A kollégium elnöke,
Chochol Károly (68 éves) a TV Híradó fotóriportere,
alkalmazott- és reklámfotós. Szakmai hozzáértésérõl
legyen elég annyi, hogy a Mûcsarnok nevezetes fotótörténeti
kiállításának rendezõjeként (1989)
sikerült neki Veress Ferenc heliochrómiáit 10 cm-re helyezni
a neonvilágítástól; ezzel az erõvel a tûzõ
napra is kitehette volna õket, attól is tönkremennek! Tillai
Ernõ (76 éves) építész és épületfotós,
1955-90 között a Pécsi Tervezõ Vállalat fõépítésze.
Újabban nagyon kínos mûvészfotókat"
készít: katedrálüvegen át fényképez
városi látképeket. Molnár Edit (70 éves)
fotóriporter leginkább íróportréiról
nevezetes; Kondor Béla kedveseként került közel a mûvész-
és íróvilághoz, s így portréi elég
intimek ugyan, ám vizuális szempontból teljesen érdektelenek.
Tóth István (80 éves) a Ki Kicsoda szócikkében
önmagáról a következõt tartotta fontosnak közölni:
az Évszázad Kiváló Fotómûvésze"
(egy New York-i no name szervezet által 1980-ban kiadott díj
alapján); 110 önálló kiállítása
volt; a SZU-ban vándorkiállításon mutatták
be képeit; 2237 nemzetközi kiállításon vett
részt; 329 nemzetközi díjat nyert; majd következnek
az itthoni szakmai díjai. Mindez kínosan emlékeztet egy
ambiciózus amatõr önigazolására; albumai sem
gyõznek meg az ellenkezõjérõl.
Mi jó várható el ezektõl a bácsiktól
és ettõl a nénitõl? (A félreértések
elkerülése végett: nem a korukkal van baj!) Hogyan történhetett,
hogy õk hivatottak dönteni a magyar fotográfiai kultúra
és a fotómûvészet állami támogatása
ügyében? Hiszen jószerivel azt sem tudják, melyik
évtizedet írjuk! A szakma szégyene, hogy ezt tûri;
az õ szégyenük pedig, hogy elvállalták a feladatot,
amelyre alkalmatlanok. Ráadásul nem kicsi a tét: idén
132 millió jut a fotó támogatására!
Hogy mégsem teljesen kétségbeejtõ a helyzet, az
a két tinédzsernek" köszönhetõ. A
minisztérium képviselõjeként visszakerült a
kuratóriumba Boros Géza mûvészeti fõtanácsos
(43 éves), aki már az elsõ kuratóriumnak is tagja
volt. Eredeti hivatása mûvészettörténész;
szakterülete: a köztéri szobrok. Ennek sincs sok köze
ugyan a fotómûvészethez, de õ legalább a hivatali
munkája során beletanult a dologba: abszolút tájékozott
a fotós közélet ügyeiben-bajaiban. Ugyanez mondható
el Szarka Klára (48 éves) szakíró-újságíróról
is. Csak abban lehet reménykedni, hogy sikerül úrrá
lenniük a nyugdíjasklub nyammogása fölött. Szarka
szerint az öregek közül Chochol ebben a partnerük: õ
legalább veszi a fáradságot, és elolvassa
a pályázatokat. A többieknek még erre sincs érkezésük.
A Gyõri-szindróma
És ez még nem minden! 1998 táján színre lépett
egy rendkívül ambiciózus fiatalember, Gyõri Lajos,
aki elhatározta, hogy a demokrácia nevében szétrobbantja
a kollégiumot - vagy legalábbis kezébe veszi a dolgok irányítását.
Mármint a pénzek elosztását: mert õt mindenekelõtt
ez érdekli.
Gyõri Lajosról annyit kell tudni, hogy a Népmûvelési
(Mûvelõdési) Intézet munkatársaként
az amatõr fotóklubok felelõse. Ezen túl még
azt is jó tudni róla, hogy pénzért sok mindenre
hajlandó: Kincses Károlytól úgy tudom, hogy az örökösöktõl
- monográfiaírás címén - kicsalta Kinszki
Imre és Kerny István hagyatékát, és az értékesebb
darabokat itthon és New Yorkban árulja.
Gyõri érvelése elsõ hallásra rendkívül
logikus, és - mint minden demagógiának - van némi
valóságalapja is. Eszerint a kollégium tagjainak és
a nyertes pályázóknak 80-90%-a a Fotómûvészek
Szövetsége tagja, ergo: a Szövetség saját magának
osztja el a fotóra szánt pénzeket. Persze, már ez
is vaskos csúsztatás, hiszen nem veszi figyelembe, hogy valaki
- kurátor vagy pályázó, egyre megy - két
szervezetnek (a Szövetség mellett mondjuk a Magyar Fotóriporterek
Társaságának) is lehet tagja.
Ezek után fölteszi a kérdést: mi van a többi
fotós szervezettel és a többi fotóssal? Nem akarom
hosszúra nyújtani a történetet. Elég az hozzá,
hogy a Magyar Amatõrfotósok Országos Szövetsége
utódjaként létrehozta a Magyar Fotómûvészeti
Alkotócsoportok Országos Szervezetét (ugyanaz a mozaikszó:
MAFOSZ, csak az amatõr szót cserélte ki a fotómûvészre),
továbbá - nyilvánvalóan a Magyarok Világszövetsége
mintájára - a Magyar Fotómûvészek Világszövetségét.
Mindkét szervezet országos (mi több: határon túli)
hatókörû, és mindkettõ sorra jegyezteti be az
egyes tagszervezeteket. Mit tesz isten, mindkét szervezet székhelye:
Corvin tér 8., vagyis a Mûvelõdési Intézet.
És talán nem meglepõ, hogy mindkét szervezet elnöke
Gyõri Lajos.
Na már most: Gyõri érvelése úgy szól,
hogy mivel nekik 88 bejegyzett tagszervezetük van, õket 88 hely
illeti meg a kollégium tisztújító szervezetében
- szemben például a Magyar Fotómûvészeti Szövetség
egy delegáltjával. Erre mondta hajdanán Kohn bácsi:
ügyes!
Gyõri nem pusztán a szófacsarás embere: a kollégium
2000. október 30-ai tisztújító ülését
kivonulásukkal megakadályozta, majd ugyanazon a napon a Magyar
Fotográfusok Házában (!) ellengyûlést tartott,
s a továbbiakban ezt tekintette törvényesnek. Az NKA Bizottsága
kénytelen volt hivatalosan állást foglalni az ügyben
(2/2000, XII. 4. sz.); az állásfoglalás kimondja: a
joggal való visszaélés tilalma (...) megsértése
miatt, súlyos etikai vétség okán a Magyar Fotómûvészeti
Alkotócsoportok Országos Szövetségét a jelenleg
folyó tisztújítási eljárásból
kizárja".
Leszámítva az önös érdekeket, nem is lenne semmi
baj Gyõri Lajos törekvésével, az amatõr fotóklubok
érdekeinek agresszív érvényesítésével,
ha nem a fotómûvészeti, hanem a közmûvelõdési
kuratórium keretei közt próbálkozna vele. A baj csak
az, hogy a fotómûvészet nevében és az ennek
támogatására szánt keretek rovására
igyekszik elérni a célját. És persze baj az is,
hogy ezt gátlástalanul teszi: mindenkit följelent minden
létezõ jogi és politikai fórumon. Ráadásul
teszi mindezt állami alkalmazottként, a munkahelyén! További
baj az is, hogy az amatõr fotósokat megerõsíti hamis
mûvészi öntudatukban. Ami pedig végképp elszomorító:
félrevezeti a határainkon túli magyar fotósokat.
Félõ, a mostani kuratórium vénei föl sem fogják,
mire megy ki a játék. Õk csak annyit látnak a dologból,
hogy itt van egy rendkívül energikus fiatalember, aki mindent megtesz
az amatõr fotósok és fotóklubok érdekében.
Hiszen valaha õk is így kezdték! Ha pedig még a
határainkon túli magyarok aduját is eléjük
terítik, végképp bepárásodik a szemük.
Mi lesz ebbõl?