2001. karácsonyán
történt, hogy egy valaha jól szituált, intell., jelentõsnek
mondott kiadó vezetõje elkeseredett kör e-mailben tudatta
ismerõseivel és barátaival, hogy abban az évben
egy árva petákot sem kapott a Nemzeti Kulturális Alapprogram
könyv-kuratóriumától, egyébként kellemes
karácsonyt és boldog új évet kívánt.
Könyvet kiadni drága dolog; a vásárlók egyre
drágábbnak érzik, a kiadók viszont arra panaszkodnak,
hogy (talán az igazi sikerkönyveket leszámítva) a
megvásárolt példányok árából
szinte semmi érzékelhetõ eredményük nincs,
a könyvekhez a vásárlók túlságosan is
olcsón jutnak hozzá, hiszen a kiadók az eladási
árat - miután a kereskedõk, szállítók
és még ki tudja, ki, leveszi a maga hasznát - legföljebb
csekélyke haszonként tehetik zsebre - de ezt is csak akkor, ha
egyébként a nyomdát, a honoráriumot és még
ki tudja mit, már sikerült alapítványi pénzbõl
kigazdálkodniuk.
Ez az alapítványi pénz pedig többnyire az NKA-tól
jön. Nagy vonalakban úgy fest tehát a dolog, hogy a kiadókon
átfolyik a pénz, az, amit a megjelentetésre kapnak rögtön
el is megy, a legtöbbször anélkül, hogy valami többlet
(a kiadó haszna) lerakódna azoknál, akik a könyvet
gondozták (legföljebb az eladásból származó
pénzecskék csordogálnak, de azt meg elviszi a rezsi, a
bér, a kicsike reklám).
Ezt a történetet nagyon jól ismeri mindenki, aki beszélt
már könyvkiadóban dolgozó emberekkel. És persze
mindig az a kérdés: akkor miért csinálják?
Valóban csak a hit meg a lelkesedés? Vagy pénzmosás?
Vagy másutt van a haszon?
A könyvkiadók mára már teljesen függõvé
váltak az alapítványi pénzektõl - és
elsõsorban is az NKA-tól, mivel attól a nagyon kevés
más alapítványtól nagyon nehezen, és csak
nagyon keveset lehet kikoldulni. Az Irodalmi Kollégium csaknem kétmilliárd
forintot költött el 1998 és 2002 között, persze nemcsak
könyvkiadásra, hanem számos más, irodalmi jellegû
tevékenység támogatására. Van olyan kiadó
(a Balassi), amely összesítésben is igen elõkelõ
helyen (a 26.-on) áll, az NKA 1994 és 2002 közti díjazottjai"
között: múzeumok, könyvtárak, levéltárak,
színházak, egyetemek és mindenféle kulturális
közintézmények elõzik meg és veszik körbe
- de persze csak nyertes pályázatai számát
tekintve, az a mintegy 70 millió, amit ezekkel a pályázatokkal
nyert, legfeljebb a mintegy 600 nyertes középmezõnyébe
sorolná. A kiadók (ismét: nyertes pályázataik
száma szerint) úgy az 50. helyezés után kezdenek
sûrûsödni, de az elnyert összegek a 30-40 milliót
(a 9 év alatt!) nem sokkal haladják meg.
Azok a szerencsések, akik jártasak az üzleti világban,
nevetségesnek találhatják ezeket a számokat. Jobb
menedzser ennyit egy év alatt megkeres, és közben egyetlen
könyvet sem kell a kezébe vennie (legfeljebb üzleti vagy takarékkönyveket).
És valóban: ha a játékszabályok be volnának
tartva, a könyvszakma szép csendesen elketyegne, a könyvkiadók
tisztes szegénységben élnének, az Alapítvány
házának elejét szó sem érhetné.
De a könyvesek nem véletlenül tulajdonítanak már-már
természetfölötti jelentõséget a könyv-kuratóriumnak.
Ha egyszer a kurátorok tolla megszalad, ha sikerül kicsit spórolni
a nyomdán, rezsin, terjesztésen és ki tudja, még
min, ha - noch dazu - a könyv piacilag is bejön, akkor nagykanállal
lehet enni a pörköltet, és jut pénz a következõ
könyvekre is, gond nélkül. Az NKA egy-egy döntésének
tehát közvetlen egzisztenciális hatása van - nemcsak
a könyv megjelentetése, hanem a kiadó (és munkatársai)
sorsa függ tõle (a szerzõt nyugodtan ki is hagyhatjuk a veszteséglistáról,
van még elég kiadó, az örökkévalóság
pedig türelmes). Azok tehát, akik valami okból (na, most
lehet találgatni) akár csak néhány százezerrel
is többet kapnak a közösbõl, kifejezetten nyertesnek érezhetik
magukat; s ha jól el tudják adni az államilag megtámogatott
könyvet, megfogták az Isten - na jó - lábujját.
Nem nagyon érdemes tehát az NKA azon döntéseirõl
beszélni, amelyek a könyvkiadás üzemszerû mûködésének
területén belülre esnek. Persze, hogy ki kell adni a fiatal
magyar irodalmat csakúgy, mint a klasszikusokat, külföldi moderneket
és kötelezõ olvasmányokat. Az is helyes, hogy olyan
sorozat indul, amely elérhetõ áron ad válogatást
a magyar irodalom (na-most-akkor-azon-lehetne-vitatkozni-hogy-ki-szerint-és-miért)
legfontosabb mûveibõl (Millenniumi Könyvtár).
Két dolog érdemel figyelmet: a hiány és a túltámogatás,
meg egy harmadik: amikor a szépirodalom támogatása nem
a szépirodalmat támogatja.
A hiány esetei közé sorolhatjuk a (magyar, de fõleg
a külföldi) klasszikusokat, amelyekre vagy nem volt vállalkozó
kedvû kiadó, vagy a támogatást ítélte
feleslegesnek az NKA szépirodalmi kuratóriuma. Nos, ebben persze
van valami: ha úgyis elkelnek - kötelezõ olvasmányok,
az alapmûveltség részei, már csak sznobériából
is ott kell sorakozniuk a könyvespolcon -, akkor persze nem kell az államnak
sok pénzt költenie ezekre, reszkírozzon a kiadó. Ez
még olyan esetekben is érvényes lehet, ahol a siker biztos,
holott modern, mai szerzõrõl van szó: ne csak a füzetes
regényekre gondoljunk, hanem akár Esterházyra is, akinek
a könyvei nem kaptak NKA-támogatást - joggal, hiszen bebizonyosodott,
hogy az olvasóközönség hatalmas példányszámot
tudott felvenni belõlük, a kiadó nyilván rendesen
profitált is.
Ugyanakkor érdekes, hogy milyen hatalmas összeget kapott a Kortárs
Kiadó Illyés Gyula Petõfi-könyvére (2,1 millió),
holott ez is elkel, kötelezõ olvasmány, stb. Ha valóban
minden játékszabály mindig be volna tartva, akkor csak
valamiféle alapvetõ segítséget kellene nyújtani
azoknak a kiadóknak, akik amúgy is profitálnak a népszerû,
kötelezõ, majdnem tankönyv-értékû klasszikusok
kiadásából; s ezt a segítséget is csak azért,
hogy rámozduljanak, hogy beinduljon a rendszeresen elõforduló
hiányok eltüntetése, hogy kedvet kapjanak a nagy alapmûvek
közzétételéhez. Ha viszont vannak preferenciái
a kuratóriumnak (Illyés-év; klasszikusok klasszikusokról;
stb. - arra már gondolni se merjünk, hogy maga a Kortárs
Kiadó!?), akkor borul az egyenlõség, valaki nagyon jól
jár.
Ez a túltámogatás. Túltámogatás ott
gyanítható, ahol az egyébként nem túlságosan
igényes kiadású, sõt, tartalmú könyvhöz
a kiadónak feltûnõen nagy összeget ítélnek
meg (általában 3-5-600 ezer forintot kap egy-egy könyv, viszont
vannak olyan feltétlenül kiemelkedõ alkotók, akik
ennek többszörösét érdemelték ki: Szablya
Ilona A vörös csillag lehull címû magnum opusa
1 millió 700 ezret kapott, Sándor György 1,8 milliót,
a Janus-arcú rendszerváltás címû múlhatatlan
érdemû kötet 2 milliót). Túltámogatás
van olyankor, amikor a kiadó nem is adja meg pontosan, mire kéri
a pénzt, mégis megkapja (a Kairosz Kiadó 2 milliója
a történelmi esszé mûfajában hiánypótló
mûvek megjelentetésére", így általában).
És túltámogatás az is, amikor az amúgy is
kelendõ kiadványok részesülnek támogatásban.
Maradjunk még egy pillanatra jóindulatúak: jeles szerzõk
ismert mûvei - amelyek a legkevésbé sem szorulnak rá
az NKA pénzére - esetleg azért kerülhettek fel mégis
a kuratórium listájára, mert kínos lett volna nem
adni. Melyik az a kuratórium (vagy kuratóriumi tag), amely Illyés
ellen merne szavazni? Petõfi ellen?
A túltámogatás a szépirodalmi mûvek sorában
csak ritkán fordul elõ, de ez a probléma összecsúszik
a nem-irodalom kérdésével. A kuratórium a pénz
igen nagy részét társadalomtudományi, irodalomtudományi,
történelmi, szociológiai stb. mûvek támogatására
fordította. Érthetõ, hiszen egy kritikai kiadáshoz
vagy irodalomtudományi munkához az OTKÁ-tól igencsak
szûkösen csordogál a pénz - az egyetemek, a kutatóintézetek,
az Akadémia vagy a tudomány bármelyik támogatója
(elég nagyvonalú megfogalmazás, az elõbbieken kívül
aligha van ilyen) a munkára ad pénzt, ha éppen jókedvében
van, a könyvkiadásra viszont nemigen. Márpedig az elkészült
munkának meg kellene jelennie, s ilyenkor lehet az NKA szépirodalmi
kuratóriumához fordulni, amely (ki tudja, természetes
feladatként fogva-e fel, vagy nagyot nyelve) meg-megítél
valamennyit a megjelentetésre. Igen ám, de ezzel megnyílik
az út az olyan határterületek felé is, amelyek támogatása
aligha tekinthetõ politikamentesnek: nagy kérdés, hogy
Makovecz esszéi vagy Bayer és Lovas publicisztikái (ha
már a szépirodalomhoz nem, de legalább) a társadalomtudományokhoz
sorolhatók-e jó szívvel? (Nem olyan nagy kérdés.)
Felszámolhatók-e mindezen furcsaságok? És fõleg:
hogyan? Elég lecserélni a kuratóriumot? Vagy sok kisebb
kuratórium kellene (egy a szépirodalmi könyveknek, egy a
tudományosaknak, egy a szépirodalmi folyóiratoknak, egy
a tudományosaknak, egy a közéletieknek, egy az irodalmi vonatkozású
kulturális rendezvényeknek), vagy elegendõ volna nagyon
világos szabályokat megfogalmazni?
Remélnünk kell, hogy van megoldás. Ha nem hinnénk
ebben, akkor azt kellene gondolnunk, hogy minden állami pénzosztás,
a kultúra minden felülrõl jövõ támogatása
csakis tévedésekkel (és rosszabb esetben politikával)
átitatott, inkompetens, strukturálisan hibás lehet. Hogy
a kurátorok vagy gonosz és buta emberek - vagy jóindulatúak
és okosak, de impotensek, és pozíciójuk elhomályosítja
tisztánlátásukat. Ez nem lehet így.