A Nemzeti Kulturális
Alap a mi Gut bácsink"; a mi pedig mi vagyunk, járulékfogyasztó
értelmiségiek, mûvészek, akik igen szeretjük
úgy tudni, hogy amit Gut bácsi" ad, az nekünk
jár. És hát - jár.
Igyekszem nem tudni, amit tudok, és csak ebbõl az én legsajátabb
szemszögembõl, a kulturális járulékfogyasztóéból
nézni a kulturális finanszírozás egyik - nem kis,
de messze nem a legnagyobb - szeletét.
Az állam kötelességének tartja - az is -, hogy támogassa
a kultúrát, annak intézményeit és produkcióit.
Az önkormányzat - dettó. Az NKA megengedheti magának
azt a luxust, hogy - villanyszámlával, bérekkel mit sem
törõdve - elsõsorban, majdnem kizárólag a produkciók
létrejöttét támogassa.
1994-ben, az elsõ osztogatós évben hétszázmillió
forint jutott a rászorulóknak, azaz a színházi elõadásoknak,
az alternatív produkcióknak, könyveknek, zenemûveknek,
folyóiratoknak és mindenféle besorolhatatlan"
kulturális projektnek. 2001-ben 4,8 milliárd. (Tegye föl
a kezét az a lapszerkesztõ - alternatív színházak
is jelentkezhetnek -, aki a saját, illetve lapja bõrén
érezte ezt a hétszeres emelkedést! Nem is érezhette,
persze, hiszen szaporodunk, mint a nyulak, de ez más kérdés
)
A Fidesz-rezsimben nem az volt a legrosszabb, hogy a fõnököknek
nem volt kultúrszomja. (Többnyire persze nem volt és nincsen,
de olyiknak volt, ezért aztán egy-két mûvészeti
ág egy-két pillanatig abszolúte túlszponzoráltnak"
érezhette volna magát - nem érezte, mert olyan mélyrõl
indult, de ez megint más kérdés.) A kulturális aspektus
mélypontja az volt, hogy a kultúra is azt a célt szolgálta,
amit minden más (a túlélést és az agymosást),
tehát a reprezentatívnak szánt projektektõl visszhangzott
az egész ország (és bõszült a fél),
a többinek meg - coki. Jankovics Marcell NKA-elnöki regnálását
biztos ezer szempontból lehet mérlegre tenni - az enyém
az, hogy feketelistán voltam-voltunk (ne tessék mondani, hogy
nem volt feketelista, mert csúnya hazugság lenne!), majd' beledöglöttünk
ott a Színháznál (ha a színházak,
a mi célszemélyeink" apránként összeadott
pénzeikkel meg nem mentik a lapot). Másé meg az, hogy neki
pl. jó volt. Egy harmadiké meg az, hogy milyen illetlenség
saját produkciónk elkészítéséhez az
általunk elnökölt mecenatúra-alapból lenyúlni
a pénzt
Harsányi László - tudtommal - semmiféle mûvészi
ambíciót nem dédelget, e harmadik szempont tehát
kiesik. De az új elnök helyzete akkor is nehéz, ha eldobja
az összes listát, hiszen a régi masinéria lomha önjárása
még mûködik, a kuratóriumok a helyükön
vannak", az adminisztratív gépezet nehézkes, leginkább
fõkönyv- és nem mûvészetpárti.
A nagy színházak NKA-támogatása az egyéb
- állami, önkormányzati - támogatáshoz képest
elenyészõ. (Pontosabban: egy hárommilliós hozzájárulás
a Vígben, mondjuk, az éves költségvetés fél
százaléka, ugyanennyi, mondjuk, a Stúdió K.-ban
tizenöt.) Mégis nélkülözhetetlen: egyes produkciók
(fõként a stúdiókban, és fõként
a kísérletezõ típusúak) nem jöhetnének
létre nélküle, viszont rémes gyakorlat, hogy sok nagy
színház az összes bemutatóját nevezi produkciós
támogatásra, mondván, majd csak leesik valami. És
ami leesik, annak az útja sokszor követhetetlen. Nem hiszem, hogy
ezen a helyzeten a pénzek gondosabb címkézése -
és az elszámoláskor a számonkérése
- ne segíthetne valamelyest.
Az alternatív színházak számára az NKA-támogatás
a túlnyomó rész. Ezen a területen végképp
nélkülözhetetlen a kuratóriumok szakmai hozzáértése
(adott esetben akár úgy is szert lehetne tenni erre, hogy az adott
körben nem érintett, de mégis szakértõ háttérbizottságot
lehetne mûködtetni), hiszen egy-egy nagyon ígéretes
kísérleti produkció olykor ad hoc társulásoktól
születik, máskor egy-egy majdnem igazi" színházat
kellene aránytalanul" nagy összeggel megtámogatni,
adott esetben a többiek rovására - a minisztériummal,
illetve az õ szakértõikkel való szoros együttmûködésben.
És itt fordul elõ leggyakrabban, hogy valami (egy csapat, egy
társulás, egy produkció) az egyik évben létezik,
a másikban már nem, és a támogatást föltétlenül
a létezõ helyzethez kellene mérni. Az NKA-pénz ugyanis
nem lehet sem biztatás, sem ösztönzés, sem remény
- egy alapfeltétel biztosítása.
Egyes folyóiratok és színházi produkciók
számára az NKA-pénz - a minden. (A Soros Alapítvány
kivonulása utáni helyzetet - ebben vagyunk most - még nem
tudjuk fölmérni, most lesz csak a sírás-rívás
nagy.) Ráadásul a pénzért folyó harc évrõl
évre elölrõl kezdõdik, ami képtelenség,
fölös önismétlés, és annak önkéntelen
(és nyilván szándéktalan) kifejezõdése,
hogy a létrejött produktum, maga a lap vagy az elõadás
a kuratóriumok elõtt mit sem számít. Muszáj
lenne az NKA körén belül kidolgozni egy hosszabb átfutású
garancia-rendszert, esetleg nem a támogatás teljes összegére,
csak annak egy, nem jelentéktelen részére. Ez elengedhetetlennek
látszik ahhoz, hogy például egy lap (ha bizonyít,
ha megfelel, ha szolgál, ha valós igényt valósan
kielégít, stb.) hosszabb idõre tervezni tudjon, és
munkatársai, szerkesztõi energiáit ne a pénzszerzés
és pályázatírás tegye ki. Ugyanez kellene
ahhoz is, hogy a lap kedvezõbb anyagi feltételekkel - mert hosszabb
távra - szerzõdhessen a nyomdával, olcsóbban - mert
nagyobb mennyiségben - vehessen papírt, stb.
Az NKA belsõ struktúrája meglehetõsen merev. A támogatásról
a kuratóriumok döntenek - a kuratóriumi tagok pedig rendre
a legkisebb ellenállást választják. Azaz: mindenki
hozza a maga lobbistáinak igényét, ezek elfogadtatásáért
cserébe másnak a lobbistáit is akceptálja; további
szempont, hogy a személyes ízlésen, preferenciákon
és sértettségeken való felülemelkedésben
a kuratóriumok épp oly jók vagy rosszak, mint az ország.
A tagok vagy elolvassák a pályázatokat, vagy nem. Aztán
vagy utánanéznek annak, ami a pályázat mögött
van (az elõadásnak, a folyóiratnak), vagy nem. Aztán
vagy van róla véleményük, vagy nincs; és a
vélemény vagy megalapozott, vagy semmilyen. És most jön
az, hogy ezen persze nem lehet segíteni, mert a kuratóriumok
emberbõl vannak, ugye"
És állítom, hogy ezen lehet segíteni. Ki lehet dolgozni
olyan szempontrendszert, amely az egyik oldalról védi a minõséget,
a másikról kizárja a vacakságot. Vannak mércék,
objektív (vagy azzá tehetõ) szempontok, amelyeket elvárássá
lehet alakítani, méghozzá esztétikai vagy praktikus
elvárássá. (A mindeddig szinte egyfolytában jelenlévõ
egyetlen elvárást, a politikait végleg számûzni
kell, mind direkt, mind kompenzatórikus formájában. Ez
utóbbi az az eset, amikor a hatalom, hogy részrehajlással
ne vádolhassák, a másik" irányba hajlik
részre
)
Kérdés mármost, melyek azok a szempontok és mércék,
amelyeket a kuratóriumi tagoknak - mintegy kötelezõ jelleggel
- figyelembe kellene venniük. A pályázat elolvasását,
az elõzõ évi pályázatban ígért
projektek teljesítését, a teljesítmények
tartalmi ellenõrzését most nem említem, lévén
kuratóriumi minimumok akkor is, ha számos kuratóriumi tag
nem feccöl az ügybe ennyi energiát sem. (Akkor viszont le kéne
mondani gyorsan
)
Nem lehet formális mérce egy lap, egy könyv olvasottsága,
egy elõadás, egy kiállítás nézettsége,
egy zenemû hallgatottsága. De tartalmi mérce lehet. Hiszen
túl azon, hogy vannak olyan mûalkotások, amelyek megszületését
akkor is támogatni és segíteni kell, ha egyetlen ember
nézi-olvassa-hallgatja õket, tudjuk mindannyian - mert itt élünk
és ezzel foglalkozunk -, kiktõl és honnan várhatók
az ilyen, mindenképpen létrehozandó alkotások. Vannak
olyan folyóiratok, amelyek megjelenését akkor is támogatni
kell, ha csak egy nagyon szûk kör tart rájuk igényt,
és egy nagyon szûk kör mûvészetét kísérik
figyelemmel. De a szakmai folyóiratoknál - színházi,
képzõmûvészeti, zenei és filmes lapoknál
- már szempont lehet, hogy van-e az adott lap profiljának olyan
eleme, amelyet õ és csak õ hoz létre, hogy van-e
(hasra ütés, de közelítõleg normális szám)
legalább ezer-ezerötszáz ember, aki egy-egy példányért
hajlandó pénzt adni, hogy mi az adott lap célja (van-e
a megadott célnak értelme egyáltalán, mert ez sem
evidens), és vajon megfelel-e ennek a célnak. Hogy milyen a lap
szerkesztésének és a közölt cikkeknek a színvonala
- hogy valóban támogatást érdemel-e. Ezek mind számon
kérhetõ elvárások, ráadásul a minõsítésükben
némi objektivitás is szükségképpen teret kap.
Nem mondom: ez a felsorolás mint szempontrendszer finomításra
szorul - de egyelõre még kidolgozva sincsen.
Manapság ugyanis az NKA-kuratóriumok úgy mûködnek,
hogy ha bármilyen lapkezdeménynek bármilyen módon
(lobbizással, ami rendben van, de hogyan és mire?; kuncsorgással,
manipulációkkal) csak egyetlen egyszer is sikerült valami
pénzt kicsikarni tõlük, az a lap a következõ
évben már a tuti" pénzeltek között
tudja és tudhatja magát, neki - bármit és bárhogyan
produkál - jár a támogatás. És attól
fogva visszavonhatatlanul és megkérdõjelezhetetlenül
létezik. A minõségi szempontoknak manapság csöppnyi
esélye sincsen. Egyéb, személyes erényeknek, szimpátiáknak
és antipátiáknak annál inkább.
A kuratóriumok ráadásul - mint a demokráciában
tanuló vezetõ" ország számos testülete
-, a személyes érdekeltségeket leplezendõ, kiegyenlítésre
játszanak, olykor egyenlõsdire is, éppen azért,
hogy ne érhesse szó a ház elejét". Ennél
nagyobb marhaság kevés van, ennél jobban az NKA - amely
a kulturális minõség létrehozását
hivatott támogatni - nem nyúlhat mellé. (A dolog természetébõl
következik, hogy az NKA mint olyan teljesítményét
a legjobb produkciók és lapok minõsítik, tévedéseit
nem jegyzi senki, és legjobb produkciók, mint afféle zászlóshajók,
mindig szoktak lenni.)
Az NKA és a minisztérium viszonya a külsõ szemlélõ
számára leginkább a sokat kárhoztatott miniszteri
keretben" testesül meg - egyéb vonatkozásai nemigen
láthatók, bár tudhatók. A miniszteri keret az elõzõ
kormányzat egyik rettenetes botrányköve volt - ehhez képest
maga a megtestesült abszurd volt az, amikor az új kormány
új minisztere szerényen csökkentette saját keretét:
ötven százalékról huszonötre. Ha figyelembe vesszük,
hogy a miniszteri keret a kezdet kezdetén öt százalék
volt, felhasználhatóságát pedig szigorú szabályok
korlátozták (és a legkevésbé sem a miniszter
saját ízlése volt a szempont!), és vetünk egy
pillantást arra is, hogy az összeg idõközben jelentõsen
megemelkedett, egyszerûen nevetséges, hogy ma minden negyedik forintról
a miniszter dönthessen. (Most akár teszi, akár nem, a minimum
az, hogy ne is tehesse. Legfõként ne azért, mert, mint
a miniszter odafogalmazott egyszer, a miniszternek is lehet saját
ízlése". Hát persze. Az az a valami, amit miniszteri
székében abszolúte figyelmen kívül hagy.) Legyen
és lehessen külön kerete az NKA mindenkori elnökének,
és ennek felhasználhatóságát gondosan kell
szabályozni. Beleférhet vis maior, beleférhet
akut likviditási probléma egy egyébként támogatott
projektnél, és nyilván sok más is, ki kell találni.
Van munka, sok. Az idõ meg rohan.