Ne is tessék
várni, hogy nagy hirtelen átlépjem saját árnyékomat:
ezért hadd szóljak állatkert-igazgatói békaperspektívából
egy makacs és anakronisztikus honi kultúrpolitikai anomáliáról.
Révai Józseftõl kezdõdõen csaknem a mostani
Magyar Millenniumig a Kultúra" magasztos köreibe tartozónak
valójában a mûvészeteket, bölcsészeteket
és egyéb humaniórákat értették. Ezeket
stafírozta fél évszázadon át boldogan a kultúrpénzeket
osztó mechanizmusok zöme, kormánytól és rendszertõl
függetlenül. A reáliáknak pedig a kultúrában
a Hamupipõkék mostoha sorsa jutott.
Egy írásomban, 1998-ban azt a kérdést tettem fel,
hogy miért kap ugyanaz a látogató átlagosan
legalább kétezer forintot támogatásként,
ha operába megy pár órára, és miért
csak kétszázat, ha állatkertbe? Ráadásul
ez nem lehet ugyanaz a látogató, hiszen egészen más
társadalmi rétegekrõl van szó, elõbbibe nagy
számban külföldiek, a tehetõs felsõ tízezer,
utóbbiba nagy számban gyerekes fiatal családok járnak."
Választ nem kaptam, de amikor a támogatást 2002-ben újraszámoltam,
akkor az operalátogató vizitenként már több
mint 20 ezer forintot kapott, az állatkerti meg háromszázat
sem
Pedig a XXI. században a kultúrának három fõ
vonulata érzékelhetõ. A technikai civilizáció
korunk mûveltségeszményének egyik megkérdõjelezhetetlen
alapja, és rohamos terjedését minden piaci eszköz
és módszer gyorsítja, emiatt csak érintõlegesen
tárgya a kultúra finanszírozásának. A mûvészetek
pedig a másik vonulat, amelyet hagyományosan mozdít elõ
állam, párt, hivatal és mecénás. Mindkettõ
komoly erõkkel van jelen világunkban: komoly állami finanszírozási
forrásokat élveznek, és megfelelõ intézmények
szolgálják õket.
Századunk harmadik fõ vezérgondolata azonban jóval
kevesebb figyelmet kap támogatási és intézményrendszereinkben.
Ez a jövõben még fontosabbá váló harmadik
terület fõ tematikájában a természet és
az ember harmonikus együttélését hangsúlyozza.
Tudósok és civil mozgalmak próbálkoznak terjesztésével,
és kezdeményekben már jelen van a társadalom egyre
több formalizált intézményében, az államigazgatástól
az oktatásügyig, ám a kultúrában a helyzete
messze elmarad az etablírozott" egyéb kultúraterületekétõl.
Annak ellenére történik ez a természettudományos
és az ökológiai kultúrával, hogy eközben
jelentõsége a társadalomban egyre növekszik, mert
az ember és a természet kapcsolata soha nem volt idõszerûbb,
mint korunkban. Közhelyszerûen vészterhes ez a viszony, világvége-jóslatokban
gazdag, fenyegetõ katasztrófa-példák sokaságát
felvonultató. Globális felmelegedés, ózonlyuk, veszélyeshulladék-özön,
árvizek, lég- és vízszennyezés, erdõségek
pusztulása, mérgezések, erõforrások felélése,
génpiszka, állat- és növényfajok ezreinek kipusztítása
meg a többi.
A kelet-európaiságban gyökereznek annak okai, hogy a kilencvenes
években a magyar kultúrpolitika rostáján miért
hullott ki sok reálprogram, intézmény és szervezet.
Szerencsére maradtak is, meg lettek is. Mindenki tudhatná, és
nemcsak Molnár Ferenctõl, hogy Budapesten van egy Füvészkert,
az ország egyik legpatinásabb kulturális intézménye,
de van Uránia Csillagvizsgáló, van Természettudományi
Stúdió, -Múzeum, és a város közelében
vannak botanikus kertek, vadaspark, látogatható természetvédelmi
területek, barlangok, sõt lett itt egy Csodák Palotája,
olyan új kulturális termék, ahova tömegével
járnak a gyerekek és a felnõttek. Ne adj' isten van egy
Fõvárosi Állat- és Növénykert (ráadásul
hallatlanul értékes kultúrtörténeti unikum)
ahová annyi ember jár, mint tucatnyi másik kulturális
intézménybe együttvéve.
Ezek az intézmények azonban hiába népszerûek
a kultúra fogyasztói körében. Rendre a futottak
még" csoportjába kerültek a hivatalos kultúrában,
mert a reálkultúráról sajnos szerettek a testületek
és a hivatalok megfeledkezni. A hagyományos magyar oktatásügyben
a reáliáknak mindig hatalmas szerepe volt, és szerencsére
ez nem is enyészett el. De a kultúrigazgatásban a reáliák
egészen a perifériára szorultak. Sajnos mind a szellemi,
mind az anyagi ráfordítások tekintetében.
A kultúra jelenségei összetettek, és meglehetõsen
kevés megbízható indikátor jelzi azt, hogy valójában
mi merre tart. Mégis, az állam kultúraképét
meglehetõsen jól lehet értékelni azon legegyszerûbb
statisztika alapján, hogy mire költi a politikusi és hivatalnoki
kar a nép pénzét. Nos, a helyzet megértését
tovább egyszerûsítette az NKA immár tíz évvel
ezelõtti életre hívása és folyamatos mûködése.
Az NKA-t ugyanis bármely elemzõ felfoghatja egy olyan mérõmûszernek,
amely érzékenyen jelzi, hogy az állam mit tart fontosnak
a kultúrában, és mit nem: hiszen amit fontosnak tartott,
annak adott egy vagy több kollégiumot. Vagy ha az állam nevében
mecénáskodó úri kedve úgy tartotta, egyébként
is adott neki oly bõkezûen, hogy ott pályázgatásra
gondolni sem kell. Utóbbira remek példákat ismerünk
a közelmúltból - csak gondoljunk néhány Andrássy
úti epizódra. Például arra, hogy 2001-ben szerény
4 milliárd forinttal ugrott meg az Opera 2,5 milliárdos mûködési
támogatása. Az Andrássy út 60-at közhelyszerûsége
miatt már nem is említem. Hogy ezenközben más kultúraterületeken
szakad-e a tetõ, az már a rutinhoz tartozik. És a rutin
az, hogy sajnos kevés a pénz. És a rutin az volt, hogy
a reáliák rendre elfeledtettek
De térjünk vissza a magyar kultúrfinanszírozás
preferenciáihoz. Azt remekül lehet követni, hogy melyik fontosság
mikor mennyit ért, hiszen a kollégiumok mellé évrõl
évre odaírt számok világosan mutatják. Ugyan
forintnak hívják õket, de valójában értékmérõ
munkaegységrõl" van szó, amit az adott kollégium-birtokos"
kulturális ágazat éppen kiérdemelt a döntéshozók
szemében.
A rendszerváltás utáni évtizedben még nagyobbra
nyílt az olló a humán és a reál kultúraterületek
állami megbecsülése között. A reálkultúra
nehezen beskatulyázható intézményei, mint például
az állatkert, a füvészkert, a természettudományos
és a természetvédelmi kiállítóhely,
oktatóhely újra meg újra kifelejtõdtek a kulturális
jogszabályokból, és sajnos a kulturális finanszírozás
rendszereibõl is.
De az ezredforduló környékére végre valami
más kezd történni. Például a humán dominanciájú
múzeumhálózat és fõként a Nemzeti
Múzeum rekonstrukciója melléktermékeként
évszázados várakozás után a Ludovikában
otthont kapott, és lassanként berendezkedik a Természettudományi
Múzeum. Kiderült a kétkedéssel övezett Mindentudás
Egyeteme kapcsán, hogy érdeklõdõk sokasága
várja a színvonalas ismeretterjesztést. Meg hogy egyre
újabb televíziós ismeretterjesztõ mûsorok
tûnnek fel, és a modern média nyelvét használva
ugyan, de képesek jelentõs nézõszámot megmozgatni.
Hogy piaci alapon bomba üzletnek ígérkezik magyarul kiadni
a National Geographic Magazine-t, mûködtetni a Csodák
Palotáját, Tropikáriumot nyitni. De ami még fontosabb:
több száz civil szervezetben tízezrek vesznek részt
környezetvédõ akciókban, és százezer
számra mennek gyerekek erdei iskolákba.
A kultusztárca megújult gondolkodását e téren
például az is jelzi, hogy az egyik legnagyobb közönséget
fogadó hazai kulturális intézmény-hálózatot,
az állatkerteket végre ismét nevére vette, évtizedes
várakozás után újra van hivatalos referensük
a minisztériumban, és 2003-ban végre megvalósult
az az évtizedes vágy, hogy kapjanak az önkormányzati
állatkertek más önkormányzati kulturális intézményekhez
(mint például a színházak vagy szimfonikus zenekarok)
hasonlóan támogatást az állami költségvetésbõl.
És az NKA-ban 2002-ben már pénzt is osztott az ismeretterjesztés
és környezetkultúra kollégium. Létrejötte
komoly és nagyon örvendetes esemény. Mintha a döntéshozók
felismerték volna, hogy ma valóban más világot élünk,
mint tegnap. Mert volt ugyan elvi lehetõség korábban is
arra, hogy a közmûvelõdési kollégiumban reáliák
projektjei is pályázhassanak, de ritka volt a siker és
szerény az arány. Sõt a tíz év alatt még
arra is volt kétszer példa - hála NKA-elnökök
kivételes intézkedésének -, hogy más kollégiumon
belül állatkertek számára is írjanak ki pályázatot
- szerény keretekkel, de mégis lehetõségként.
Most tehát örvendezünk, mert itt van már az ismeretterjesztés
és környezetkultúra kollégium. Õszintén
örülök neki, s a következõket nem az elégedetlenség,
hanem az objektivitás és a továbblépés várása
mondatja velem. Nézzük a tényeket.
Az NKA 15 kollégiumából 10 tisztán mûvészeti
kollégium, 1 tisztán bölcsész (levéltári),
a maradék 4 profilja elvileg egyaránt befogadhatna mind humán,
mind reál pályázatokat. Mármint ha a kiírások
erre alkalmat adnának. De fogadjuk el azt a tényt, hogy a 4-bõl
3 kollégium (a közmûvelõdési, a múzeumi
és a könyvtári) a legritkább esetekben hirdet meg
olyan dolgokat, amelyre reáliákat képviselõ intézmények,
szervezetek, személyek sikerrel pályázhatnak. Az ismeretterjesztés
és környezetkultúra kollégium pedig két oldalra
nyitott, hiszen a humán ismeretterjesztés is ide tartozik.
Érdemes a kollégiumok kuratóriumainak összetételét
is megnézni. A mûvészeti kollégiumok kurátorai
- természetesen - csaknem kizárólag mûvészek,
néhol egyéb humán szakemberek (mûvészettörténész).
A levéltári csak levéltárosokból áll,
ahogy a könyvtári is könyvtárosokból (8 bölcsész).
A közmûvelõdésit 11 bölcsész alkotja, ám
a múzeumiba a 4 bölcsész mellé 1 geográfus
is került! Az ismeretterjesztés és környezetkultúra
kollégium a legjobb példa: ennek a kuratóriumnak, amely
a reáliák zászlóshajója" volna,
8 tagja van. Közülük 1 ökológus, 2 orvos és
5 bölcsész, vagyis még itt is egyértelmû a humán
többség. Tehát az NKA összesen száznál
több kurátora között összesen 4 kakukktojás
akad, aki szakmai alapon képviselheti a reáliák szempontjait.
A túlnyomó (elnyomó) többség a humaniórák
és a mûvészetek mûvelõje.
Aligha csodálkozhatunk hát, hogy a 3 nagy kultúraterület,
a mûvészeti-humán, a technikai és az ökológiai
kultúra között az erõforrások felosztása
is aránytalan: 93% jut a mûvészeti-humán területeknek,
és a maradék 7% jut a többinek - a legjobb esetben (tehát
ha az ismeretterjesztés és környezetkultúra kollégium
csak reáliáknak adna támogatást, ami nincs így).
A számok magukért beszélnek. Talán érthetõ,
hogy jómagam - a biológusi és hasonlók mellett népmûvelõi
diplomával és mindennapos kultúrmenedzseri verejtékkel
igazgatva az ország legnépszerûbb kulturális intézményét
- miért érzem azt gyakorta, hogy csak kibic lehetek a kultúra
magasztos templomában.
Tudom, a dolog idõvel változni fog. Európában áll
már a bál, és a reálkultúra, a magyar kultúra
mostohagyermeke, megszabadulhat végre Hamupipõke szerepétõl,
hogy a XXI. századhoz méltó helyet kapjon - az ország
javára.