Arról, hogy
a kultúratámogatásnak kevés modernebb és
demokratikusabb rendszerét lehet elképzelni, mint amilyen az NKA,
az érintettek körében közmegegyezés alakult ki.
Hogy létezik-e igazságosabb, arról addig folynak majd a
viták, ameddig az egyes kulturális területek úgy nem
érzik, köszönik, éppen elég az a pénz,
tessenek most már másokra is gondolni. A magyar kultúratámogatás
rendszere mindenesetre - mint mondják - a nemzetközi összehasonlításban
is mintaértékû, hiszen egyensúlyban vannak az államigazgatás
szervei és a szakmai civilszervezetek, a döntések pedig a
legteljesebb nyilvánosság elõtt zajlanak. És nemcsak
a szakmai kollégiumok döntései nyilvánosak, nyilvános
a miniszteri döntések eredményeképpen elköltött
pénzek minden forintjának sorsa is. A rendszerváltás
óta eltelt idõnek kevés olyan vívmánya van,
amire ilyen büszke lehet - vélik a bizottságban és
a szakmai kollégiumokban ülõ informátoraim. A kollégiumok
rendelkezésére bocsátott összegek folyamatosan nõttek,
az idén a tavalyihoz képest átlagosan tíz százalékkal.
Az NKA mûködésének kezdetén alig néhány
százmillió forint felett rendelkezett. Ma hat-hétmilliárd
forintos keretével a kultúrafinanszírozás egyik
legfontosabb forrásává nõtte ki magát.
A szakmai kollégiumok között elosztható pénzek
mostani arányáról az NKA Bizottságának egyik
megkérdezett tagja szerint aktuálisan nem idõszerû
beszélnünk, hiszen átmeneti idõszakban járunk,
amikor az elõzõ év tapasztalatait ismerjük, de az
elõttünk álló év számairól még
csak elõzetes döntés született. Az elõzõ
kormányzati ciklusban a miniszter által személyesen kiosztható
pénz összegét úgy szabályozták, hogy
a miniszter rendelkezhetett az NKA-keret ötven százalékával.
A döntés akkor meglehetõs vitát generált ugyan,
de tény, hogy Rockenbauer Zoltán soha nem költötte el
teljesen a rendelkezésére álló pénzt, és
hogy ebbõl a miniszteri keretbõl fedezett egy sor kiadást.
Ismeretes, hogy a zenei terület az utóbbi néhány évben
- köszönhetõen Rockenbauer Zoltán zeneszeretetének
- jól járt, a miniszter a korábbiaknál jóval
több pénzt juttatott zenei intézményeknek. A jó
szándék ellenére persze kérdés, mit indított
el a zenekedvelõ miniszter személyes adakozókedve? Vajon
elindultak-e az elengedhetetlenül szükséges strukturális
változások, vagy inkább - ahogy azt sokan vélik
- egy öröklött, torz struktúra bizonyos elemei kaptak
lehetõséget a túlélésre? Vajon Rockenbauer
személyes döntései nyomán nem korszerûtlenül
gondolkodó és mûködõ intézmények
kaptak laufot, nem kényszerülve tevékenységük
átgondolására? - tûnõdnek az elõzõ
miniszter kritikusai.
Az NKA miniszteri keretét a kormányváltást követõen
25%-ra csökkentették, ezzel egyidejûleg pedig egy sor - az
elõzõ ciklusban a miniszter által felhasználható
pénzbõl finanszírozott - feladatot visszasoroltak a szakmai
kollégiumok hatáskörébe. A központi intézményeknek
ezután ugyanúgy pályázniuk kell, mint bárki
másnak, és így akár rosszabbul is járhatnak,
mint korábban, amikor a miniszteri gondoskodás mértéke
kiszámítható volt. A zenei kollégium által
elosztható pénz nagyságrendjét tekintve százhatvanmillió
forint körüli, amibõl produkciókra, projektekre lehet
pályázni. Természetesen a pályázók
találékonysága kéréseik pályázatba
foglalásánál nem ismer határokat, amikor arról
van szó, miként kell a produkciók költségvetésébe
olyan összegeket is beszámítani, amelyek amúgy a fenntartás,
a mûködtetés rubrikába tartoznának. A szakmai
kollégiumban immáron második ciklusát töltõ
beszélgetõtársam úgy véli, elérte
a tûréshatárt az, ahogy a mûködtetés költségeit
megpróbálják ráterhelni a produkciók költségeire.
A zenei kollégium támogatása a könyv-, kotta-, és
CD-kiadásra, koncertek, koncertsorozatok rendezésére, rendezvényekre,
rendezvénysorozatokra, külföldi mûvészek magyarországi
meghívására, illetve magyarok kiutazására
szólhat. Jelentõs összeget fordít a szakkollégium
a kortárs zene támogatására, új mûvek
megírásának ösztönzésére. A zenei
kollégium egyik megkérdezett tagja szerint aggasztó, ahogy
a zenei élet szereplõi a zenei kollégium némely
felhívására reagálnak. A nyári zenei fesztiválokra
kiírt pályázati felhívás nyomán az
ország településeinek kilencven százaléka hirtelen
rájött, nyári fesztiválnak kíván otthont
adni, és ezért pénzt kér. Ez a magyar zenei élet
egyik alapvetõ problémáját mutatja: a koncepció
hiányát. Azoknak, akik ebbõl élnek, semmiféle
ötletük nincsen arra nézvést, hogyan kellene szervezniük
a zenei életet. Ha lenne ötletük, pénzük akkor
sem lenne az ötlet megvalósítására. Ezért
megkeresik a pénzhez jutás lehetõségét, és
azt csinálják, amire - reményeik szerint - pénzt
kaphatnak. Ha a magyar zenei élet mûködtetésére
rendelkezésére álló pénz nem szóródna
szét, ha nem aprózódna el, ha koncepciózusan költenék,
európai színvonalú lehetne a magyar zenei élet -
véli informátorom. Ahány elõadómûvész,
annyi önálló vállalkozó próbálkozik
CD-kiadással, ahány sufnija van az országnak, annyi az
önálló mûsort szervezõ koncertterem. Ellenõrizhetetlenné
váltak a folyamatok. Akik döntenek a pénzek elosztásáról,
utólag sem vizsgálják a ráfordítások
hasznosulását. Nem vizsgálják az outputot. Egy-egy
projektet automatikusan sikerültnek tekintenek, ha az megvalósul.
Senki sem vizsgálja, hogy például egy támogatott
koncertet hányan hallgattak meg, fölvették-e, dokumentálták-e,
van-e valamilyen folytatása, illetve kézzel fogható hatása
a rendezõ település kulturális életére.
E tekintetben az NKA zenei kollégiuma erõsen emlékeztet
a pénznyerõ automatákra.
Beszélgetõtársaim szerint semmivel sem biztatóbb
a kép, ha azt vizsgáljuk, mennyire kompatibilis az NKA támogatási
rendszere az Európai Unió zenei életében. Mint mondják,
elégedettségre az adhatna okot, ha léteznének olyan
átlátható, világos követelményeknek
megfelelõ elosztórendszerek, amelyek biztosítanák
a zenei élet alapvetõ bázisát. Az NKA-nál
például csak az adott naptári évre lehet pályázni.
Egy rangos mûvész viszont öt-hat évre elõre
tervezi meg programjait. Mármost az NKA-hoz így nem lehet olyan
támogatásért fordulni, amely mûvészek meghívását
tenné lehetõvé. Ugyanez a helyzet a magyar mûvészek
külföldi utaztatásával. El kellene érni, hogy
bejáratott, állandó rendezvénysorozatok kikerüljenek
a pályáztatás rendszerébõl. Állandó
probléma, hogy rangos, hosszú múltra visszatekintõ
fesztiválok alig néhány hónappal megnyitásuk
elõtt sem tudhatják még, mennyi pénzbõl gazdálkodhatnak.
Ezek a rendezvények létükben függnek az NKA-tól,
kiszolgáltatott és megalázó helyzetben vannak, hiszen
állandóan változik a rendelkezésre álló
pénz mennyisége, a változó összetételû
kuratórium ízlése meghatározza, mekkora támogatásra
számíthatnak, és nem tervezhetnek elõre.
Mindenesetre a rendszerváltós idõkben, és még
az NKA megalakulásának idején is folytatott bozótharcok
megszûntek. A zenei élet résztvevõi rájöttek,
a harc folytathatatlan, engedményeket kell tenni, olyan kompromisszumokat
kell kötnie, amilyeneket jó szakmai lelkiismerettel csak nehezen
kötne, de amelyek a normalitáshoz mégis szükségesek.
Az NKA zenei kollégiumának döntéseibõl a politika
árnyéka is eltûnt. Béke van. Ami azért köztünk
szólva nem semmi. A többi meg a jövõ zenéje.