Bõ tíz
évvel ezelõtt nagy érdeklõdéssel és
reménykedéssel figyeltem (sok-sok kollégámmal együtt)
az új finanszírozási modellt és pénzügyi
forrást ígérõ Nemzeti Kulturális Alap létrehozását
elõkészítõ politikai, kormányzati és
parlamenti tárgyalásokat, a törvény megszületését
és az intézmény elsõ lépéseit. Ínséges
idõket éltünk, persze nem csak a múzeumokban, hanem
a kultúra minden területén. A rendszer megváltozott,
az elv másként hangzott, a gyakorlat azonban változatlan
maradt: finanszírozás maradék-elven. A források
pedig - talán emlékszik még rá más is - roppantul
beszûkültek.
Ebben a hangulatban azt reméltük, hogy könnyebben, átláthatóbban,
egyszerûbben és demokratikusabban juthatunk kiegészítõ
forrásokhoz - másképpen: több pénzhez.
A tíz év alatt számos személyes és intézményi
tapasztalatom, tapasztalatunk gyûlt össze a Nemzeti Kulturális
Alap (késõbb Alapprogram) támogatási, finanszírozási
és ellenõrzési gyakorlatáról. Sok változást
kísérhettünk figyelemmel a szervezetre, a szétosztható
pénz nagyságára, a pályázati témákra
és az egész mechanizmus nehézségi-nehézkedési
fokára tekintettel egyaránt. Én magam országos múzeumban
dolgoztam e periódus kezdetén, két éven át
(1995-1996) a millecentenárium miniszteri biztosaként volt munkakapcsolatom
az itt tevékenykedõkkel (tehát a mûködés
másik oldalát is módom volt valamelyest megismerni), majd
pedig a múzeumi terület egyetlen szakmai-érdekképviseleti
szervezete, a Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesület
egyik vezetõjeként álltam kapcsolatban az Alap változó
elnökeivel és sokkal stabilabb apparátusával.
Ezek alapján veszem a bátorságot, hogy - eleget téve
a szerkesztõ felkérésének - néhány
pontban megkíséreljem összefoglalni gondolataimat, és
nyomtatásban is eltûnõdjek azon, miért is nem jó
a magyar kulturális pályáztatás rendszere, miközben
azért tulajdonképpen meg lehet vele birkózni.
1./ Beszéljünk elõször a pénzrõl magáról.
Azt elõre sejteni lehetett, hogy sokkal több lesz az eszkimó,
mint a fóka. De az azért meglepõ volt, amikor egy-egy évben
kiderült, hogy a pályázatokban kért összegek
együttesen a rendelkezésre állónak ötszörösét,
esetleg tízszeresét teszik ki. Elsõsorban ezzel magyarázható,
hogy elég gyorsan kialakult egy minden érdekelt által kárhoztatott,
ám ugyanakkor legalább hallgatólagosan tudomásul
vett „közálláspont". Eszerint én eleve többet
kérek, mint amennyibõl biztos tudom teljesíteni a tervezett
programot, mert tudom, hogy úgysem adsz annyit; te viszont eleve kevesebbet
adsz, mint amennyit kérek (sõt, a felénél is), mert
tudod, hogy én annyiból is megvalósítom a programot,
legfeljebb egy kicsit (vagy sokkal) szerényebben, és vállalva
a ráfizetés, a saját zsebbõl való kiegészítés
veszélyét is. Mert mindketten tudjuk, hogy a program valóban
fontos, és mert te tudod azt, hogy nekem annyira szívügyem,
hogy áldozatokra is kész vagyok, csakhogy megvalósuljon.
Vagyis: én tudom, hogy te tudod, hogy én tudom…
Szerintem elsõsorban ennek a helyzetnek a következménye például,
hogy a múzeumi programok döntõ többségénél
egy valamire szinte biztosan nem jutott/jut pénz: a reklámra.
Ez persze nem túl nagy gond, ha restaurálásról,
gyûjteménygyarapításról vagy szakmai kiadványról
van szó. Amikor azonban jobbnál jobb (vagy legalábbis érdekesebbnél
érdekesebb) kiállítások születnek, tartanak
nyitva és zárnak be szinte minden visszhang (és jelentõs
látogatottság) nélkül, akkor joggal vélem úgy,
hogy ez nagy baj. Mert a pénzszûke erõsíti azt a
múzeumi körökben amúgy is meglévõ szemléletet,
hogy nem érdekes, ha nincs (vagy kevés a) látogató,
fontos, hogy a kiállítást létrehoztuk és
elkönyvelhetjük szakmai-tudományos tevékenységünk
eredményeképpen.
A pénz- vagy forráshiánnyal magyarázható
az is, hogy tapasztalataim és emlékeim szerint folyamatosan érvényesült
a „többeknek keveset" gyakorlata. Vagyis a döntéshozók
(akik többsége magából a szakmából került/kerül
ki), nem igazán tudtak választani a benyújtott pályázatok
és programok között, így inkább arra törekedtek,
hogy minél több pályázót támogassanak.
Ezen a tendencián csak részben változtatott az a tény,
hogy lassan, de folyamatosan nõtt a szakmai kollégium rendelkezésére
álló összeg; hogy néhány éven keresztül
a kulturális tárcához tartozó intézmények
nem nyújthattak be pályázatot a Bizottsághoz; hogy
az utóbbi években „finomítottak" a rendszeren,
és egyre pontosabban jelölték meg azt a néhány
témakört, amelyben pályázni lehetett.
2./ A pályáztatás mechanizmusáról elsõsorban
azt tudom elmondani, hogy egyre bonyolultabb és egyre „profibb"
lett. Az elsõ években még egy-két órás
munkával el lehetett készíteni, és be lehetett adni
a pályázatot, igazolásokat, dokumentumokat alig kellett
mellé tenni. Némi túlzással azt mondhatnám,
„becsületszóra" ment a pénz felvétele és
az elszámolás is.
A változás fokozatos volt, és egy irányba mutatott:
szigorítás, szigorítás. A gazdaság területén
is egyre jobban terjedt a pályáztatás, márpedig
ott nem egy-két, esetleg öt-tízmilliókat osztottak,
hanem sok százmillió forintot. Hamarosan tapasztalni (vagy legalábbis
hallani) lehetett a visszaéléseket, az ügyeskedést.
Hírek keltek szárnyra arról, hogy pályázó
cégek tûntek el a felvett pénzzel; súlyos adótartozást
felhalmozó vállalkozások kaptak tíz- és százmilliókat,
pontatlan, ellenõrizhetetlen, hamis számlákon alapuló
elszámolásokat nyújtottak be, stb.
Ezeknek a tapasztalatoknak tudom be azt, hogy az NKA-nál (és a
kultúra programfinanszírozásának más forrásainál
is) egyre bonyolultabb „igazolási eljárásokat"
vezettek be. Újabb és újabb, 30 napnál nem régebbi
igazolásokat kértek a pályázóktól,
függetlenül attól, hogy vállalkozók, magáncégek,
önkormányzati vagy állami intézmények. Pedig
köztudott, hogy - nagyon ritka kivételtõl eltekintve - utóbbiaknak
nincsenek adó-, tb- vagy vámtartozásaik. Újra és
újra igazolni kell a pályázó intézmény,
szervezet létét (alapító okirat vagy bírósági
bejegyzés), a bankszámla létét (még akkor
is, ha ez a Magyar Államkincstár), az aláírási
jogosultságot stb. Ráadásul egyes években minden
egyes pályázatnál meg kellett ismételni az egész
„cécót". Ez egyes kisebb intézmények (olykor
vezetõik) számára még anyagilag sem volt kevés.
Hiszen az állami szervezetek „természetesen" pénzért
szolgáltatják azt az igazolást, amelyet az állam
más szervezetei, képviselõi kérnek a pályázóktól.
Egyre alaposabb, terjedelmesebb és „kíváncsibb"
lett maga a pályázati adatlap is. Kezdetben például
csak a tervezett költség végösszegét kellett
megadni, ma már - különösen a múzeumi kiadványok
és a kiállítások esetében - teljes és
részletes költségvetést kérnek. Fel kell tüntetni,
milyen forrásokra alapozza a pályázó a megvalósítást,
mennyi a saját erõ (erre még visszatérek!), mennyi
származik más forrásból, mi ez a más forrás,
mennyi bevételre számítanak és így tovább.
Fokozatosan mind bonyolultabb és részletesebb elszámolásokat
követeltek, majd a számlák másolatát is be
kellett nyújtani, miután a pályázó hitelesítette
õket. Röviden szólva: tíz év távlatában
a pályázati rendszer (az NKA-é is) fokozatosan egyre bonyolultabb
és nehezebb lett, miközben az elnyerhetõ összegek nagyságrendje
lényegében nem változott.
3./ Évek óta nem tudok szabadulni attól a gondolattól,
hogy Magyarországon az egész pályáztatási
rendszer - vagyis nem csupán a Kulturális Alap, de ezt is beleértve
- a bizalmatlanságon alapul. Vagyis azon, hogy aki pályázik,
az nagy valószínûséggel be akarja csapni a támogatást
kínáló szervezetet, ezen keresztül az államot,
nem azt és nem úgy valósítja meg a programot, valójában
„hasznot les". Félreértések elkerülése
végett hangsúlyozom: nem személyekrõl állítom
ezt, hanem magáról a rendszerrõl, a mûködtetõ
struktúráról. Sok személyes tapasztalat alapján
állítom, hogy a pályáztatás döntéshozó
testületeiben és apparátusaiban mûködõ
szakemberek (kollégák) döntõ többsége
a lehetõ legnagyobb jóakarattal és jó szándékkal
kezeli az ügyeket. Ám sokszor tárják szét a
karjukat, mondván: én is tudom, hogy nem jó ez így,
de mit csináljunk, ha egyszer ez az elõírás, így
mûködik a rendszer.
Õszintén bevallom, nem tudom, milyenek, mennyire bonyolultak az
Európai Uniós pályázatok. Mindenünnen azt hallom,
hogy a jelenlegi hazaiaknál sokkal több adatot kérnek, és
sokkal kidolgozottabb, kiérleltebb programot kell benyújtani,
részletes, idõre is lebontott költségvetéssel,
stb. Ha így is van, egyet ne felejtsünk el: ezek a pályázatok
önerõvel is rendelkezõ szervezetek, intézmények
számára íratnak ki, kiegészítõ forrást
kínálnak. Mert a nyugat-európai pályázók
többsége - kulturális területen is - stabil és
az alapmûködést magas szinten biztosító költségvetéssel
bír, ráadásul többnyire évekre elõre
lát, és biztos lehet a jövõjében, tehát
hosszabb távra tervezhet.
Ma Magyarországon a múzeumok szakmai (tudományos, gyûjtési,
mûtárgyvédelmi, közmûvelõdési)
tevékenységre az alapfinanszírozásból (költségvetésbõl)
gyakorlatilag 5-8 százalékot tudnak fordítani. Az összes
többit kiegészítõ forrásból fedezik,
mégpedig döntõen az állami pályázatokból,
mert más - egy-két kivételtõl eltekintve - nincs.
Sem a szponzorok, sem a támogatók nem nyüzsögnek ezen
a területen. Vagyis intézményeink többségénél
a benyújtott pályázatban szereplõ program megvalósítására
nincs, vagy alig van önerõ. Ezt általában egy másik
pályázaton vagy támogatásként elnyert forrással
helyettesítik. Ezért álságos ma Magyarországon
a kultúra (de legalábbis a közgyûjtemények)
terén olyan feltételeket szabni a pályázathoz, amelyek
teljesíthetetlenek (például igazolni kell, hogy a program
teljes költségének fele vagy akár negyede önerõbõl
megvan). Ismereteim szerint a pályázók döntõ
többsége eleve úgy kénytelen tervezni, hogy értékelhetõ
mennyiségû szakmai munkát akkor végez, ha külön
pénzt szerez rá.
4./ A fentiekkel is összefügg, hogy újra és újra
kisebb-nagyobb viták bontakoznak ki a múzeumi közvéleményben
két-három, a pályázatokkal kapcsolatos akut kérdésrõl.
(Szerintem inkább csak kisebbek ezek a viták, mert a benne részt
vevõk attól tartanak, ha bárkit magukra haragítanak
a döntés-elõkészítõk és döntéshozók
közül, hátrányba kerülhetnek. A mi területünkön
ugyan nem tudok arról, hogy ilyen történt, de ismerek ebbe
az irányba mutató eseteket - máshonnan.)
Az egyik: „ki pályázhat?" A történet kezdete:
a nagyobb múzeumok filiái (amikor anyaintézményeik
éppen nyújthattak be pályázatot a szakmai kollégiumhoz),
valamint a megyei szervezetekhez tartozó kisebb múzeumok gyakran
panaszkodtak arról, hogy reménytelen helyzetben vannak, mert a
felettük lévõ szint „cenzúrázza"
- valójában fontossági sorrendbe állítja
- anyagaikat, és õk mindig a végére szorulnak. Sõt,
olykor a felsõvezetõ nem is hajlandó továbbítani
pályázatukat, hogy ne rontsák az esélyeket. Ha ugyanis
egy intézmény (márpedig az országos és a
megyei múzeum egy jogi személynek számít, akárhány
részegysége is van) túl sok pályázatot nyújt
be, azzal akár azt is elérheti, hogy ezek közül semmit
nem tud megvalósítani, mert többre kap ugyan támogatást,
de nagyon keveset. Nincsenek a kezemben objektív adatok, amelyekkel akár
igazolni, akár cáfolni tudnám ezeket az állításokat.
Az azonban tény, hogy 1995-ben, amikor a millecentenárium kapcsán
módom volt közelrõl nyomon követni egy döntéshozó
testület mûködését, több menetben hallgattam
végig az ott ülõ szakemberek ezzel kapcsolatos - lezárhatatlan
- eszmecseréit. Mint ahogy az is tény, hogy sokáig az „ügyesebb"
kis intézmények az õket támogató baráti
körök, egyesületek vagy alapítványok útján
adták be pályázataikat, és így kaptak támogatást
(amit ráadásul az anyaintézmény sem tudott „megcsapolni",
miként ez olykor-olykor a rajta keresztül beadott és elnyert
pályázatok esetén bizony megtörtént).
Néhány éve a szakemberekbõl álló kollégium
úgy döntött, csak múzeumi mûködési
engedéllyel rendelkezõ intézmények nyújthatnak
be pályázatot, és csak a megjelölt témákban.
(Kis számú kivétel természetesen volt, de a tendenciát
ez lényegesen nem befolyásolta.) Ez bizony elég nagy konsternációt
keltett az érintettek körében. Az indoklásra, hogy
már annyiféle „obskúrus" szervezet kért
támogatást, amelyek tényleges létét és
mûködését nem lehetett ellenõrizni, az aktív
és jól mûködõ támogatói szervezettel
rendelkezõ intézmények felelete az volt (joggal): miért
kell emiatt a jó ügyet ténylegesen segítõ és
támogató szervezeteket is büntetni? Tudomásom szerint
a vita máig eldöntetlen. (És akkor arról még
nem is szóltam, hogy mi van a nem múzeumi mûködési
engedéllyel rendelkezõ, de ezt a funkciót ténylegesen
betöltõ intézményekkel? Ez azonban olyan messzire
vezet, hogy bele sem kezdek.)
A második: ásatások támogatása. Talán
közismert, hogy a régészeti ásatások rendkívül
költségesek, ember- és anyagigényük miatt. Senki
nem tagadja, hogy a múzeumok egy részének kötelessége
az adott régió, megye vagy kisebb terület régészeti
„lefedése", mégis folyamatos (bár többnyire
látens) vita van arról, hogy ez alapfeladatuk-e. A szakmai testület
néhány éve úgy döntött, abból a
kevésbõl, amivel gazdálkodnak, régészeti
ásatásra nem adnak többé támogatást.
Álláspontjuk szerint ennek fedezetét egyrészt a
beruházóknak kell biztosítaniuk (a törvény
erejénél fogva is), másrészt az államnak
(az ún. tervásatások esetében - lásd az évek
óta mûködõ „nemzeti örökség"
programot).
A harmadik: a már emlegetett „többnek kevesebbet vagy kevesebbnek
többet" probléma. Mivel a szétosztható forrás
mindig messze van az igényektõl, ugyanakkor a beadott pályázatok
döntõ többsége sürgetõ alapfeladat megoldását
célozza, ez a dilemma eddig minden szakmai kollégium elõtt
ott tornyosult. Elõfordul, hogy az úgynevezett nagybizottság
(vagy az elnök) egyik vagy másik irányba törekszik befolyásolni
a döntéseket. Ám bármi is történik, mindig
legalább annyi (vagy több) a „vesztes", mint a „gyõztes"
pályázó. És mivel mindenki meg van gyõzõdve
arról, hogy az õ programja nagyon fontos és sürgõs,
bizony még a szakmán belüli összefogásnak is
(igaz, csak egyik) akadálya a pályázati rendszer.
5./ Rossz magyar (?) szokás, hogy csak szidni és bírálni
szeretünk. Mindaz, amit eddig írtam, meg is felel ennek a hagyománynak.
Akkor most következzen néhány jó szó, hogy
lazítsunk a „hagyományon".
Már említettem, de szeretném külön is kiemelni,
hogy a Nemzeti Kulturális Alap(program) apparátusának munkatársai
kezdettõl fogva nagyon segítõkészek és találékonyak
voltak. Elõfordult, hogy a „szabálytalanság"
határáig is elmentek, mert értették, tudták,
hogy az ügy többet ér a rugalmatlan (esetleg rosszul kialakított)
szabályoknál. Még az ellenõrzéssel foglalkozók
esetében többször tapasztaltam, hogy inkább segíteni
akartak, mintsem mindenáron „rajtakapni" a delikvenst.
Hatványozottan igazak a fentiek a múzeumi kollégium valamennyi
általam ismert tagjára. Legyenek bár a szakmai szervezetek
vagy a miniszter jelöltjei, döntéseikben, tevékenységükben
szinte kivétel nélkül mindegyiküket a jó szándék,
a közös ügy szolgálata vezette és vezeti. Tudnak
nagyvonalúak lenni, ha kell, de tudnak elutasítani és meggyõzni
is. És tudnak felelõsséget vállalni, amikor nyilvánvaló,
hogy bizonyos programokat egyedi módon és feltétlenül
támogatniuk kell. A Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi
Egyesület nem lenne képes megjelentetni a múzeumi terület
egyetlen szakmai képes magazinját, a negyedéves Magyar
Múzeumokat, ha kezdettõl fogva nem vállalja a nyomdai elõállítás
finanszírozását a mindenkori múzeumi kollégium.
Ugyanez igaz „Az év múzeuma" pályázat
lebonyolítására is. Itt még az is színezi
a helyzetet, hogy minden érintett tudja: a díjnyertes múzeumok
kapják a megítélt pénz nagyobbik részét,
amit formailag akár szabálytalannak is lehetne minõsíteni
- ha nem találtuk volna meg közösen a minden igényt
kielégítõ megoldást.
Milyen lenne ma a kultúra finanszírozása Magyarországon,
ha tíz évvel ezelõtt nem születik meg a Nemzeti Kulturális
Alap? Senki nem tudja. Azt biztosra vehetjük, hogy ennyi pénz semmiképpen
nem lenne erre a területre, hiszen a törvény értelmében
befolyó kulturális adót „osztja vissza". Innen
nézve tehát csak dicsérni lehet az 1990-es évek
elejének törvényelõkészítõit
és döntéshozóit, amiért egyáltalán
eljutottak a felismerésig és a jogszabály megalkotásáig.
Másrészrõl viszont eltûnõdhetünk azon
is, nem volt-e túlságosan nagy „mentség" az állam,
a politika számára ez a megoldás az elmúlt évtizedben
arra, hogy minden választási ígéret ellenére
továbbra is „maradék-elven" finanszírozza a kulturális
intézményeket. Vagy más oldalról: az Alap léte
és mûködése nem hátráltatta/hátráltatja-e
az intézményi struktúra és a finanszírozási
megoldások felülvizsgálatát, korszerûbb és
hatékonyabb módszerek keresését, alkalmazását?
Nem tudom, készült vagy készül-e részletes statisztikákon
és felméréseken alapuló vizsgálat és
elemzés az Alap egy évtizedérõl. Gyanítom,
hogy igen, mert a Pulszky Társaság mint rendszeres pályázó
kapott egy kérdõívet ez év elején. Remélem,
hogy sokan visszaküldték, és a feldolgozása hasznos
tapasztalatokat hoz mindannyiunk számára. (Itt ragadom meg az
alkalmat, hogy az érdeklõdõk figyelmét felhívjam
egy friss publikációra. Az újra megindult Múzeumi
Közlemények 2002/1. számában [41-63.o.] a múzeumi
szakmai kollégiumot 2001-2002-ben elnöklõ Cseri Miklós
ad gazdag statisztikán alapuló áttekintést, és
von le tanulságokat a kollégium 1998-at követõ támogatási
tevékenységérõl a kiadványok terén.)
Abban a magam részérõl biztos vagyok, hogy a pályáztatás
rendszere ma már nem idegen tõlünk, megtanultuk, hogyan készüljünk
rá, hogyan alkalmazkodjunk hozzá. De arról is meg vagyok
gyõzõdve, hogy lehetne (és kellene) egyszerûbben,
kevesebb adminisztrációval és a pályázatokat
készítõk kevesebb frusztrálásával
is bonyolítani ügyeinket. Kívánom mindannyiunknak,
hogy már a tizenötödik évfordulón ebbe az irányba
történt jelentõs elmozdulásról számolhassunk
be. Addig is: Isten éltesse az NKA-t!