Széles
sávra váltunk" - hirdeti az új szlogent a Nemzeti
Kulturális Alapprogram (NKA) honlapja. Görgey Gábor miniszter
elsõsorban két új csoportot szeretne megnyerni az ez ideig
csupán virtuálisan létezõ szélesebb sávval:
a kultúra iránt fogékony fiatalokat és az ismeretlen
szövetségest, a vállalkozói réteget. A kérdés
csupán az, hogy a nemzeti és egyetemes értékek
létrehozásának, megõrzésének, valamint
hazai és határon túli terjesztésének"
támogatását felvállaló alapítvány
elsõsorban a kultúra fogyasztóival" vagy pedig
az elõállítóival" vállal-e szolidaritást.
Az idei évben az elkülönített kezelésû
költségvetési irányzattal gazdálkodó
alapítvány jubileumi, tízéves fennállását
hivatott ünnepelni, a miniszteri szándék szerint jobbára
Európa és a digitális kultúra fontosságának
- és közelségének - hangsúlyozásával.
Európa, digitális kultúra és széles sáv
manapság rokon fogalmak, nem csoda hát, hogy a miniszteri szlogentár
után az elnöki beköszöntõ jóval praktikusabb
szempontokról beszél: a sikeres pályázók
számára könnyíteni kell az elnyert pénzhez
jutást, hiszen a bonyolult bürokrácia a nagyobb szervezetek
felé tolja el a nyertesek táborát. Konkrétan: szívós
erõfeszítéseket kell tenni a köztartozás-igazolások
helyettesítésére egy on-line ellenõrzési
rendszer felépítésével, valamint újra és
újra önvizsgálatot kell végeznünk, a szabályaink
megalkotása közben nem veszítettük-e el a legfontosabb
érdeket, a pályázó érdekeit". Harsányi
László tisztán látja tehát, hogy az NKA-nak
fokozottan kell ügyelnie régi jó szövetségese,
a pályázó érdekeire, még mielõtt kiszélesítené
a sávot, hogy megszólítsa a fiatalokat és a vállalkozókat.
Érdemes közelebbrõl megvizsgálni a kultúrafinanszírozás
egyik területét, ahol az elõzõ kormányzat alatt
úgy tûnt, nem a fogyasztó, nem is az elõállító,
de a megrendelõ érdekei élveztek elsõbbséget.
A mozgókép-finanszírozás hasonló problémákkal
küzd, mint az Alapprogram többi támogatott területe: az
NKA-naptárral" és a (részleges) utófinanszírozással.
Az NKA döntései nyomán ugyanis egy tavasztól a következõ
év januárjának végéig tartó, durván
10 hónapos évvel kell kalkulálniuk a pályázóknak.
Mivel az év elsõ harmadában érkezett összeggel
januárban kell elszámolniuk, miközben a felhasználás
a megszokott naptári évre vonatkozik, a kora tavaszi vákuum-idõszakra
(a döntés, a szerzõdés és az átutalás
idejére) nem marad anyagi forrás. Hiába kapott a filmszakma
a múlt évben 12 milliárdos gyorssegélyt, azok a
szakmán kívüliek, akik az NKA pénzügyi támogatásával
szeretnének bekerülni a filmes vérkeringésbe, a régi
problémákkal szembesülnek. A részleges utófinanszírozás
például érzékenyen érinti a filmes lapok
készítõit, valamint azokat, akik a Mozgókép
Szakmai Kollégiumnál magyar és külföldi art-filmek
népszerûsítésére pályáznak pénzt
- az utóbbi esetben ugyanis a pályázó a megítélt
összeg 50%-át a szerzõdésben megjelölt idõpontban,
másik 50%-át pedig utólag, a vállalt nézõszám
igazolása után veheti igénybe. Az NKA Mozgókép
Szakmai Kollégium négyes számú pályázati
felhívása inkább emlékeztet tehát teljesítményhez
kötött kedvezményes kölcsönre, mint költségvetési
alapítványi támogatásra. Fülünkbe csengenek
Görgey Gábor szavai a vállalkozói réteg bevonásáról
a kultúrafinanszírozásba - pedig a miniszter talán
csupán a vállalkozói mentalitás (állam)háziasítására
gondolt.
A 2003-as évben a Mozgókép Szakmai Kollégium tíz
pályázatot hirdetett meg, melyek leadási határideje
április 10. volt. A sikeres pályázók támogatásban
részesülhetnek filmes rendezvények szervezése, magyar
filmek DVD-n történõ megjelenésének elõkészítése,
szomszédos országokban történõ filmforgalmazás
feltételeinek támogatása, magyar és külföldi
art-filmek forgalmazásának szelektív támogatása
és magyar filmek külföldre juttatási feltételeinek
javítása terén. Nyerhetnek támogatást klasszikus
magyar irodalmi mûbõl animációs film vizuális-grafikai
tervének és irodalmi forgatókönyvének elkészítésére
és egész estés játékfilm-forgatókönyv
írására. A sorban két meghívásos pályázat
is szerepel: a Magyar Filmunió részére a magyar filmek
berlini és cannes-i fesztiválra juttatásának támogatására,
valamint a Magyar Filmintézet részére a magyar nemzeti
filmkincs megmentésére. Végezetül lehet pályázni
valóságfeltáró, folyamatkövetõ filmek
készítésének támogatására.
A pályázati kategóriák között vannak átfedések:
elegendõ megemlítenünk, hogy a régi magyar filmek
jogdíjproblémáinak megoldását a szakma egy
része abban látja, ha a filmek a MOKÉP tulajdonából
a Magyar Filmintézethez kerülnek - ekkor az intézet a meghívásos
pályázaton túl DVD-kiadás technikai költségeire
is pályázhatna.
Át kell alakítanunk a játékszabályokat: a
minél többnek nyernie kell, akár kisebb pénzt
is kapván" elvet fel kell váltania a lehet, hogy kevesebben
nyernek, de a szükséges összeget" gyakorlattal - írja
beköszöntõjében a Bizottság elnöke, miközben
az NKA az utóbbi tíz évben - túlzott bürokratizmusának
köszönhetõen - támogatásával gyakrabban
tûntette ki a kevesebbeket", mint a többeket".
Ennek a gyakorlatnak az elkerülésére most bevezetnek egy
szélesebb támogatotti sávot", hogy végre
azok a kevesek részesüljenek támogatásban, akik igazán
megérdemlik. Apró ellentmondásra lehetünk figyelmesek,
de még nem ismerjük eléggé Európát és
a digitális kultúrát, sem fiataljainkat és vállalkozóinkat,
ezért jobb, ha kivárjuk a végét.