Ha a kulturális
intézmények pénzügyi helyzete kerül szóba,
a prímet mindig a sirámok szólama viszi. Nemigen akad olyan
terület, ahol dúskálhatnának a tervek megvalósításához
szükséges anyagiakban, ám a Nemzeti Kulturális Alap(program)
fennállásának elsõ éveiben a cirkuszi elõadások
finanszírozására fordított summa ténylegesen,
a matematikai tökéletesség abszolút értelmében
volt kevés; számszakilag ez az összeg 0, azaz nulla Ft-ot
tett ki. Csak 1996-ban jelent meg az elkülönített cirkuszmûvészeti
pályázat" (akkor sem önállóan, hanem a
Közmûvelõdési Szakmai Kollégium kiírásai
között).
Ez a hezitálás jól rávilágít a cirkusz
intézményéhez tapadó, a közvélekedésben
is megmutatkozó zavarra. Két ellentétes attitûdöt
lehet letapogatni, melyek a circenses" kontra cirkuszmûvészet
címszavak alá sorolhatók. Az egyik végletes nézet
szerint a tömegek (a csõcselék!) legalantasabb szórakozási
igényének kielégítésére szolgál,
a másik póluson a cirkuszt a magasmûvészetekkel egyenértékûnek
kikiáltók tábora található. Ám mindkét
viszonyulás rejt magában némi ambivalenciát, hiszen
az elõbbiek nem tudnak mit kezdeni (többek között) a legzseniálisabb
mûvészek egész sorának cirkuszrajongásával,1
az utóbbiaknak pedig jó okuk lehet a bizonytalanságra.
A tudomány mai állása szerint ugyanis nem lehet megválaszolni
azt a kérdést, hogy mûvészet-e a cirkusz; az esztétikai
traktátusok mindössze legfeljebb néhány utalás
erejéig foglalkoznak ezzel a jelenséggel.2 Az utóbbi évtizedekben
azonban megjelent a vizsgálódásoknak egy újabb köre,
amely stabil elméleti támaszul szolgálhat a cirkuszi elõadások
értékviszonylatainak megítéléséhez
(akár politikai döntési helyzetek esetére) is. A kulturális
antropológia és a szemiotika határterületén
született meg az a teória, mely a cirkuszt kvázi többcsatornás
nyelvként elemezve az ambivalens közmegítélésre
is magyarázattal szolgál: a cirkusz a mindennapi szabályok
áthágásával, transzformált használatával
egyrészt felszabadultságot vált ki, másrészt
szorongást, hiszen ha mindenki mindig megszegné a hétköznapi
élet elõírásait, akkor a társadalom kaotikus
állapotokba esne szét. A cirkusz olyan tükör,
amelyben a kultúra sûrített és átlényegített
formában verõdik vissza. Talán éppen azért
látszik kívül esni a kultúrán, mert annak pont
a középpontjában helyezkedik el."3
Az ipari forradalom Angliájában megszületett modern cirkusz
intézménye4 közel két évszázadon keresztül
a felnõttek szórakozásának számított,
és csak napjainkra vált ún. családi programmá,
tehát kifejezetten a gyerekkultúra részévé.
Ez a történeti folyamat a XX. század utolsó harmadára
irreverzibilisnek tûnik.5 A cirkusz a gyerekkultúra részeként
azonban sokkal nagyobb jelentõséggel bír, mint korábban,
hiszen a legkülönbözõbb pszichológiai iskolák
ismeretanyaga egybehangzóan bizonyítja, hogy a kognitív,
emocionális stb. struktúrák kialakulásában
az elsõ életévek tapasztalatai alapvetõ fontosságúak.
A cirkuszi elõadás az elsõdleges szocializációban
olyasmit mutat fel, amelyre a tévé nyomasztó dominanciájának
korszakában6 az egészséges személyiségfejlõdéshez
feltétlen szükség van.7
Természetesen sokan megkérdõjelezhetik ezt az álláspontot,
éspedig egy vitathatatlan ellenvetés, vagyis az ízléskülönbségek
alapján. Az értelmiségi elitnek egy része8 be nem
tenné a lábát a cirkuszba. Bizonyára az is közrejátszik
lesújtó véleményük kialakításában,
hogy szellemi szükségleteikhez képest az elõadások
harsányan unalmasnak tûnnek, de az ellenérzések legfõbb
indítékául az állatkínzás"
okozta viszolygást szokták felhozni. A XX. század utolsó
negyedében ennek a mindent eluraló polgári intellektualizmusnak
a jegyében született meg az ún. mûvészcirkusz,9
amely zenei világával, elvont mozgásanyagával közelebb
áll a mozdulatmûvészethez, mint a tradicionális cirkuszhoz.
Az újfajta elõadásokból természetesen hiányzik
a hagyományos cirkusz sine qua nonja, az állatprodukció.
A mûvészeti alkotások lelki szemeink elõtt bontakoznak
ki, a virtualitás fantáziavilága korlátlan és
korlátozatlan lehetõségeket kínál. De nem
így a valóság. Ám a cirkusz reális, igazi
érzékletekkel szolgál: a medve ténylegesen megtanítható
arra, hogy biciklizzen. A határok lebonthatók, a kommunikáció
sikeres. A kapcsolattartásban persze mindig van erõszakos beavatkozás,
rizikó és fájdalom, akár embernek állattal,
akár légtornásznak légtornásszal való
kommunikációjáról van szó.
**************
Írásomnak
hosszúra nyúlt bevezetése arra szolgált, hogy megerõsítsem
azt az érvrendszert, miszerint a közpénzekbõl juttatni
kell a cirkuszi elõadások finanszírozására,
továbbá igyekeztem a döntéshozóknak értelmiségi
létükbõl fakadó esetleges ellenérzéseire
magyarázatot és egyben ellenszert is találni. Ha eddigi
gondolatmenetem meggyõzõ volt, akkor nyugodt lelkiismerettel állhatok
be a pénzszûke miatt siránkozók kórusába.
A Nemzeti Kulturális Alapprogram támogatásaiból
a cirkuszmûvészet az elmúlt tíz (hét) évben
mindösszesen 61 690 000, azaz hatvanegymillió-hatszázkilencvenezer
Ft-tal részesült.
Az összeg legnagyobb részét természetesen az utazócirkuszok
finanszírozására fordították, ám ebbõl
a keretbõl juttattak bûvészkluboknak, egyes színházi
elõadásoknak (pl. 2001-ben a Kolibri Színház óriásbábos
mesejátéka két és fél millió forintot,
tehát az éves keret egynegyedét vitte el), de még
a tudományos kutatásokat is ebbõl a pénzbõl
támogatták.
A hatvankétmillió forint bármely viszonyítás
alapján kevésnek mondható, ám ha figyelembe vesszük,
hogy a cirkusz mennyire tõkeigényes vállalkozás,
akkor különösen siralmasnak látszik a helyzet. Ha egy
értékes (avantgárd) színházi elõadást
ki is lehet hozni minimális költségekbõl, ez a tradicionális
cirkusz esetében teljes képtelenség. Egy tigris színpadi
megjelenítéséhez elég egy kasírozott állatfej
vagy akár egy megfelelõ testfestés, ám a cirkuszi
állatot dollárok ezreiért kell megvásárolni,
annak biztosítani kell a napi húsmennyiséget, lakókocsikat",
szállító jármûveket, állatápolót
stb.
A fõ problémát az utazócirkuszok támogatásánál
nem az NKA nyújtotta keret szûkössége, hanem az egyébként
elvárható állami dotáció teljes hiánya
jelenti. A rendszerváltás elõtt néhány évvel
még a következõket írta Hernádi Miklós:
Fejlõdõfélben vannak viszont az [állami
vállalat tulajdonában lévõ] utazó cirkuszok;
legkisebbjük is 2500 személyt tud befogadni sátrába",10
ma a legnagyobb (a Magyar Nemzeti Cirkusz) sátra is csak 1500 nézõ
befogadására alkalmas.
Az állami tulajdonban lévõ Magyar Cirkusz és Varieté
Kht. (MACIVA) feladatkörébe csak a Fõvárosi Nagycirkusz
üzemeltetése, a magyar artisták kiközvetítése
és számukra próbalehetõség biztosítása
tartozik. A cég jogelõdje, amely állami vállalatként
a '70-es évek közepére érte el legnagyobb kiterjedését,
három utazócirkusz teljes felszerelésével rendelkezett,
és négy kiváló artistamûsort tudott kiállítani.
Érezhetõ volt ugyan a bürokratikus szervezet minden visszássága,
a pazarló gazdálkodás stb., de tény, hogy a MACIVA
biztosította a feltételeket ahhoz, hogy külföldön
dolgozhasson 2-3 magyar társulat, és Magyarország városaiban
is minden évben utazott 2-3 nagycirkusz. A rendszerváltás
elõtt is mûködött 8-10 kis magáncirkusz, de azok
csak a falvakba és kistelepülésekre állhattak be.
Kifejezetten jó mûsort, makulátlan technikai felszerelést
és gazdag állatállományt ma hazánkban csak
a Magyar Nemzeti Cirkusz tulajdonosa tud felmutatni. A cég (nevének
sugalmazása ellenére) magánkézben van, és
ez az európai színvonalú üzlet egy fillér szubvenciót
sem kap az államtól, közpénzekbõl csak az NKA
támogatásában részesül (1996-ban másfél,
2002-ben három és fél millió Ft). Az igazgató
természetesen még szebb és még jobb cirkuszt szeretne
csinálni, ehhez viszont nagyságrendekkel több támogatásra
lenne (jogos) igénye.
A kisebb cirkuszok között legfeljebb két-három olyan
akad, melynek mûsora és felszerelése elfogadhatónak
mondható, de ezek is állandó anyagi gondokkal küszködnek.
Az egészen kicsi komédiás üzletek helyzete pedig jószerivel
tarthatatlan. Egy hatékony állami támogatási rendszer
kidolgozásáig a magyar cirkuszkultúra kénytelen
a lefelé fordult spirál hanyatlási pályáján
mozogni: a közönség nem megy cirkuszba, mert kritikán
aluli a mûsor, de fejlesztésre nincs lehetõség, mert
nincs bevétel.... Az NKA-összegek nem tudják megoldani a
tényleges finanszírozási gondokat, ez azonban a tágabb
kultúrpolitika, a kormányzat felelõssége.
Nem kétséges, hogy bizonyos szempontból merõ anakronizmusnak
számít a cirkusz iránti nosztalgia. De tény marad,
hogy egy-egy jól sikerült elõadás nyomán a
gyerekek felvillanyozva, csillogó szemmel hagyják el a cirkuszsátrat.
Vajon miért? Vajon hogyan hat és milyen történeti
utat járt be ez a sokak által11 õsinek mondott kulturális
alakulat? Persze tudományos elmélyültséget igényelne
a felmerülõ számtalan kérdés megválaszolása.
Az eddig elmondottak nyomán kézenfekvõ, hogy az MTA osztályok
szerint tagolt rendszerében sem intézet, sem részleg nem
szakosodott erre a területre. Magyarországon egyetlen kutatói
státusz sincsen ilyen irányú munka végzésére,
az OTKA, Soros és egyéb pályázatok kiírásaiba
sehogyan sem lehet belegyömöszölni ezt a témát.
Kizárólag az NKA támogat olykor pár százezer
forint erejéig egy-egy történeti kutatást, ezekkel
az összegekkel is megrövidítve az élõ (vagy haldokló)
cirkuszi erõforrásokat.
Jegyzetek
1 Szabolcsi Miklós: A clown mint a mûvész önarcképe.
Corvina, Budapest, 1974.
2 Ld. pl.: Adorno, Theodor W.: Asthetische Theorie. Herausgegeben von
Gretel Adorno und Rolf Tiedemann Suhrkamp, 1992.
3 Bouissac, Paul: Circus and Culture A Semiotic Approach. Bloomington
London, Indiana University Press, 1976. 9.
4 A megkülönböztetés az ókori Róma játékaitól
határol el, és a cirkusztörténészek egyöntetû
álláspontját tükrözi. Ld. pl.: Kusnezow, Jewgeni:
Der Zirkus der Welt. Henschelverlag, Berlin, 1970; Thétard, Henry:
La merveilleuse Histoire du Cirque. Julliard, 1978; Speaight, George:
A History of the Circus. San Diego-New York, London: The Tantivy Press,
1980.
5 Míg a XX. sz. eleji plakátokon (pl. OSzK Színháztörténeti
Tár) délutáni elõadásokat csak vasár-
és ünnepnapokra hirdettek (a stabil épületeknél
olykor csütörtökre is), addig a század utolsó negyedében
a Fõvárosi Nagycirkusz elõadásszáma a következõképpen
alakult: 1971-ben 237 esti mellett 128 gyerekelõadást tartottak,
1998-ban viszont már 287 délutáni ill. délelõtti
elõadás jutott a 96 estire. Az utazó cirkuszoknál
talán még korábban billent át a mérleg nyelve,
az Értékelõ beszámoló a Hungária
Cirkusz Csehszlovákiában 1976. április 17-tõl november
7-ig tartott vendégszereplésérõl" címû
irat szerint a 158 délutáni (+26 délelõtti) elõadás
mellett már ezeknél kevesebbet, 144 esti elõadást
tartottak. (Országos Levéltár: XXIX-I-3; 3-as doboz).
6 Buckingham, David: A gyermekkor halála után. Helikon
Kiadó, Budapest, 2002.
7 E hipotetikus kijelentés megfogalmazásához bátorítást
nyújtott Csepeli György hasonló vélekedése.
Cirkusznarratívák. In: Kritika, 1999/1.
8 Kizárólag egy-két személyes tapasztalattal tudom
ezt az állításomat alátámasztani, ilyenirányú
empirikus vizsgálatok nem készültek.
9 A leghíresebb ilyen cirkusz, a kanadai Cirque du Soleil elõadásait
többször sugározta a magyar televízió is.
10 Hernádi Miklós: Ünneplõ társadalom. Ünnepi
viselkedések a mai Magyarországon. Kossuth Könyvkiadó,
Budapest, 1985. A szakmában ekkor már érzékelték
a tényleges hanyatlást, a propaganda azonban még tartotta
magát.
11 Pl.: Roland Barthes: A varietében. In: Mitológiák.
Európa, Budapest, 1983.