Két dologgal
feltétlenül tisztában kell lennie annak, aki meg akarja érteni
a kultúra finanszírozásának antik módszereit.
Az egyik az, hogy az egyén nem rendelkezhetett korlátlanul saját
vagyonával, mivel a közösség bizonyos adományokat
elvárt tõle. Ezt hívták leiturgiának. A másik
az, hogy a leiturgiák teljesítése még látszólag
sem volt önkéntes. Aki nem vállalta ugyanis e költségeket,
könnyen elveszíthette vagyonát a vagyoncsere (antidoszisz)
intézménye által.
A leiturgiának két fajtáját ismerték. Az
egyik egy hadihajó felszerelése, a másik egy kórus
bemutatójának szponzorálása volt (khorégia).
A betanítás során a khorégosznak állnia
kellett a többnyire szegény polgárokból álló
drámai- vagy dithürambosz-kar élelmezését,
jelmezeit, próbatermét. Igaz, az esetleges gyõzelem után
a karvezetõ neve az általa állított gyõzelmi
emlékmûvön megelõzte a költõ (mondjuk Szophoklész)
nevét. A kardalgyõzelem növelte egy politikus népszerûségét,
így a siker kárpótolt a költségekért.
Nem csoda, hogy Themisztoklész és Periklész is karvezetõként
kezdte politikai pályafutását. Themisztoklész Phrünikhosz
darabját, Periklész pedig Aiszkhülosz Heten Thébai
ellen címû tragédiáját vitte sikerre (Kr.
e. 467.). Ismerünk olyan khorégoszt, aki nem kevesebb mint 5 ezer
drakhmát, vagyis 15 ezer napi napidíj összegét költötte
egy bemutatóra! A legszebb khorégosz-emlékmû, amelyet
Lüszikratész állított Kr. e. 335-ben, ma is eredeti
helyén áll Athénban. Felirata így hangzik: A
Kikünna községbeli Lüszikratész, Lüszitheidész
fia állította ki a kórust. Az Akamantisz törzs gyermekkórusa
gyõzelmet aratott. Theón volt az auloszjátékos.
A kórust azt athéni Lüsziadész tanította be
dithüramboszára Euainetosz arkhónsága idején."
Ha a népgyûlésen az a megtiszteltetés"
ért valakit, hogy khorégosznak javasolták, csak azzal a
feltétellel mondhatott nemet, ha vállalta a vagyoncserét,
vagyis azt, hogy teljes vagyonát elcseréli a javaslattevõével,
aki ezután köteles volt kiállítani a kórust.
Nyilvánvaló, hogy ezt a kockázatot nem sokan vállalták,
inkább önként" támogatták az athéni
nép kulturálódását.
A görög és római világban ennek ellenére
egyre nagyobb tért hódítottak a tehetõs polgárok
(és uralkodók) valóban önkéntes adományai,
amelyekkel közösségüket gazdagították szobrokkal,
festményekkel, középületekkel vagy iskolák fenntartásával.
Az ilyen jótékonykodást euergesziának hívták,
a jótevõt pedig euergetésznek, akinek a nevét
a közösség megtisztelõ feliratokkal örökítette
meg a város fõterén. Magukon az épületeken
az euergetészek feliratai hirdették, kinek is köszönhette
az adott város a színházát, oszlopcsarnokát
vagy éppen vízvezetékét. Marcus Agrippa, Augustus
barátja például önként vállalta Rómában
az aedilisi tisztséget, és saját költségén
kijavította az utakat és középületeket, rendbe
tétette a városi vízvezetékeket, hétszáz
vízmedencét, ötszáz szökõkutat és
százharminc elosztótartályt építtetett. Az
épületeket háromszáz bronz- és márványszoborral
valamint négyszáz márványoszloppal díszíttette,
és mindezt egyetlen év alatt. Városszépítõ
munkáját a Pantheon ma is álló, hatalmas épületével
koronázta meg. Homlokzatán szerényen csak ennyi olvasható
(igaz, hatalmas betûkkel): Marcus Agrippa, Lucius fia, harmadízben
consul (Kr. e. 27.)".
Nem minden építtetõ volt ilyen gazdag. Amikor Kr. e. 373-ban
elpusztult a delphoi Apollón-templom, egész Hellaszban gyûjtést
rendeztek helyreállítására. Az adományozók
nevét márványtáblákon tették közzé,
innen tudjuk, hogy míg a spártai állam 510 aiginai drakhmával
(3,2 kg ezüst) támogatta az építkezést, a spártai
Timeasznak vagy a pellénéi Damonoosznak csak 3-3 oboloszra (fél
drakhmára) futotta.
A pórul
járt jótevõ
A megajándékozott nép azonban nem mindig bizonyult hálásnak.
Hadrianus korában, a Kr. u. II. században élt Vedius Antoninus,
aki pompás középületeket emelt Epheszoszban. Amikor
a nép felháborodott, hogy Vedius nem cirkuszi játékokra
és egyéb látványosságokra, hanem oszlopcsarnokokra
költi saját pénzét, egy felirat tanúsága
szerint személyesen a császár kelt védelmére:
Vedius Antoninus törekvését, hogy közmegbecsülésre
találjon nálatok, nem annyira a ti leveleitekbõl, mint
inkább az övéibõl ismerem, ugyanis amikor segítségemért
folyamodott a mûalkotások kicsinosítása végett
- amelyekért ti kigúnyoltátok -, tudomásomra hozta,
hogy mily sok és mily nagy épülettel gazdagította
a várost, ti azonban nem az õt megilletõ módon fogadtátok.
Részemrõl beleegyeztem abba, amit kért, és elfogadtam,
hogy nem a polgártársainál szokásos módon,
akik a pillanatnyi hírnév érdekében látványosságokra,
osztogatásra meg versenyek rendezésére fecsérlik
becsvágyukat, inkább azt válassza, amin keresztül
reményei szerint városát a jövõben pompásabbá
teheti." Az epheszosziak késõbb rendszeresen igényt
tartottak a mindenkori császár támogatására.
Fennmaradt egy ügyvédük felirata, aki állandóan
Septimius Severus, Caracalla és Macrinus nyomában járt,
akármerre is utaztak a birodalomban, és városa kéréseivel
ostromolta õket.
A császárok amúgy is némi nyomást gyakoroltak
az önkéntes adományozókra. Augustus, aki példát
mutatott omladozó, régi templomok és középületek
felújításával, barátait és a senatus
tagjait is erre ösztönözte. Marcius Philippus a Múzsák
Herculesének templomát, Lucius Cornificius Diana templomát,
Asinius Pollio a Szabadság templomának átriumát,
Munatius Saturnus templomát, Cornelius Balbus egy színházat,
Statilius Taurus egy amphiteatrumot épített újjá,
Marcus Agrippa hatalmas építkezési programjával
pedig már az elõbbiekben megismerkedtünk.
A szerényebb községek szerényebb támogatással
is beérték. Azt mindenesetre határozott formában
jelezték, hogy valamiféle jótéteményt szívesen
látnának a kipécézett gazdag férfiú
részérõl. Ifjabb Pliniust például a birtokával
szomszédos Tifernum városkája választotta meg még
szinte gyermekkorában pártfogójává, és
ahányszor csak odaérkezett, látványos ünneplésben
volt része. Plinius értett a finom jelzésekbõl,
és saját költségén templomot emelt a tifernumiak
számára, felszentelésén pedig valóságos
népünnepélyt rendezett.
Udvari hízelgõk
Nagy Sándor építésze és szobrásza,
Sztaszikratész egyszer azzal a fantasztikus tervvel állt elõ,
hogy az uralkodó hírének legmegfelelõbb emlékmû
egy hatalmas szobor lenne, amelyet Athósz hegyébõl faragna
ki. A hegy nagyságú Nagy Sándor-szobor bal kezében
egy tízezer lakosú várost tartana, jobbjából
pedig egy folyó zuhogna a tengerbe. A makedón uralkodó
éppúgy visszautasította a monumentális tervet, mint
a szofista Anaxarkhosz hízelgését, aki a mennydörgés
hallatán e szavakkal fordult Nagy Sándorhoz: Nem te vagy
ez, Zeusz fia?" Igaz, a nagy hódító arra kényes
volt, hogy portréját csak a kor legnagyobb szobrásza, Lüszipposz
készíthette el.
A profi hízelgõk persze tisztában voltak vele, melyik uralkodónak
mivel járhatnak kedvében. Az ínyenc és élveteg
Tiberius császárt Asellius Sabinus kulináris költeménnyel
lepte meg, némi támogatás reményében: megverselte
egy gomba, egy pipiske, egy osztriga és egy fenyõrigó vetélkedését
a legfinomabb ínyencség címéért. Azt azonban
a lump költõ sem gondolta volna, hogy teljesítményéért"
kétszáz sestertius (5,46 kg ezüst) fogja ütni a markát.
Mindez alig hatvan évvel az után történt, hogy Augustus
barátja, Caius Maecenas olyan halhatatlan költõket részesített
támogatásban, mint Vergilius, Horatius és Propertius. Nyilvánvaló,
ha a megrendelõ személye és ízlése változik,
szükségszerûen változik az is, amit megrendel.
Az Asellius Sabinushoz hasonló udvari költõk vagy elõkelõk
házánál lebzselõ haszonlesõk kézikönyvét
Lukianosz írta meg Az élõsködõ címmel.
Szimón, a fõszereplõ a gazdagokon való élõsködést
tudománynak tekinti, amely magában hordja saját célját.
A paraziták és filozófusok összevetésébõl
Szimón arra a következtetésre jut, hogy míg az élõsködõk
nem szorulnak a filozófiára, a filozófusok gyakran szorultak
elõkelõk támogatására. Fel is sorolja a barátaiból
élõ Szókratészt, a szürakuszai Dionüsziosz
türannosz udvarában letelepedett Aiszkhinészt és Platónt,
valamint a kürénéi Arisztipposzt. Õk éppúgy
a zsarnok kegyébõl éltek, mint ahogy a makedón udvarban
letelepült Euripidész, a jeles athéni drámaíró
a királyéból. A különbség köztük
és a paraziták közt csupán annyi, jegyzi meg Szimón,
hogy a filozófusok, drámaírók, szónokok és
mûvészek munkájukért cserében várják
el a támogatást, az élõsködõk viszont
mindezt munka nélkül érik el, így az elõkelõk
barátjának, nem pedig alkalmazottjának vagy éppen
szolgájának érezhetik magukat. A parazita és eltartója
ugyanakkor kölcsönösen elõnyös üzletet kötnek,
mert mit ér az elõkelõség és a gazdagság,
ha a patrónus egyedül, kísérõk és hízelkedõk
hada nélkül jelenik meg az agorán vagy a forumon? Ki hiszi
el róla, hogy valóban befolyásos ember?
Ifjabb Plinius mindenesetre szép és helyes szokásnak tartotta
azt, hogy a költõket, akik egyes személyeket vagy egész
városokat magasztaltak verseikben, tisztségekkel és pénzzel
jutalmazták meg. Azzal is elbüszkélkedett, hogy õt
nem kisebb költõ foglalta versébe, mint a különben
csípõs nyelvû Martialis, akit ezért hálából
ellátott egy kis útipénzzel". A pénz
hatására, úgy tûnik, még a legélesebben
fogalmazó kritikus is hajlandó megenyhülni.
Tanárok
pályázatai
Az ókorban nem létezett állami, kötelezõ közoktatás,
hanem a szülõk vagyoni helyzetüknek megfelelõen vagy
tanárt szerzõdtettek gyerekük mellé, vagy beíratták
egy vállalkozói vagy alapítványi formában
mûködõ iskolába. Ifjabb Plinius arról is ír,
hogy nem látványosságok vagy gladiátori viadalok
szponzorálásával akart könnyû népszerûséget
elérni, hanem alapítványt tett szegény, de tehetséges
gyerekek iskoláztatására. Arról, hogy hogyan is
mûködött egy ilyen alapítványi iskola, a milétoszi
Eudémosz Kr. e. 200 körül tett alapítványának
feliratából alkothatunk képet: Azért, hogy
döntéseik alapján megfelelõen kezeljék a rendelkezésre
álló pénzalapot, Eudémosz a megállapodás
során meghatározott idõközönként átutalja
az egy évre felajánlott pénzösszeget a kincstárnokoknak,
a kincstárnokok pedig azonnal átadják azt az államkassza
választott kezelõinek, s õk nyissanak egy állami
számlát az Eudémosz által a szabad gyerekek nevelésére
adományozott összeg címmel, jegyezzék fel rá
és õrizzék meg ezt a pénzt, de át kell adniuk
azt az õutánuk választott pénzkezelõknek,
hogy a népgyûlés határozhasson a jövõben
általuk befizetett jövedelmekrõl. Ha mégsem adják
át azt a pénzt, ami a számlán áll, büntetésül
fizessék meg a népnek az összeg kétszeresét.
Az állami jövedelmekrõl mérleget készítõ
adófelügyelõk különítsenek el minden évben,
az egyenlegben háromszáz sztatért a pénzalap leendõ
jövedelmének fejében, és utalják át
minden hónapban a kincstárnokok kiadásaira az esedékes
összeget. Ha pedig nem különítik el az összeget az
elõírtak szerint, fizessenek ötszáz sztatér
büntetést, amelyet Hermésznek és a Múzsáknak
szenteljenek.
Akik testnevelést vagy írást akarnak tanítani, iratkozzanak
fel a jövõ évre beiktatott gyermekfelügyelõknél,
minden évben van feliratkozás Artemiszión havának
közepétõl huszadikáig, a felügyelõk pedig
függesszék ki a neveket Antiokhosz oszlopcsarnokára. Nyolc
nappal az említett hónap lejárta után, miután
összegyûlt a népgyûlés, helyezzenek a színpadra
egy háromlábú edényt és egy füstölõt,
legyenek ott a papok közül a gyerekek tornacsarnokában tisztelt
Versenyek Hermészének papja és a Múzsák papja,
a szentély hírnöke, azok, akiket kézfelemeléssel
megválasztottak és be akarják tölteni a gyermekfelügyelõ
tisztét, és amíg él, maga Eudémosz is, azután
pedig Eudémosz leszármazottai közül a legidõsebb,
s õ mutassa be a tömjénnel a füstáldozatot Hermész,
a Múzsák és a Múzsákat vezetõ Apollón
tiszteletére, a szentély hírnöke pedig imádkozzék
a népgyûlés résztvevõiért, hogy aki
szavaz a testneveléstanárokra és az írástanárokra,
azokra szavazzon, akiket a gyerekek tanítására a legalkalmasabbnak
talál, és semmiféle becsvágy ne befolyásolja
az igazságosság ellenében döntését,
és aki az igazság szerint dönt, annak jól menjen a
sora, de aki nem, annak éppen ellenkezõen. Ezután pedig
a gyermekfelügyelõk adják át a tanács írnokának
a felírt neveket, õ pedig vezesse elõ õket egyenként.
A bejövõket eskessék meg egyenként a papok és
a szentély hírnöke. A testneveléstanárok esküje
pedig így hangozzék:
Esküszöm Hermészre, hogy a milétosziak közül
senkit sem beszéltem rá, hogy énrám szavazzon, és
mást sem bíztam meg vele, hogy érdekemben propagandát
folytasson, és átok terhe alatt kijelentem, hogy az igazul esküvõnek
jól menjen a sora, a hamisan esküvõnek pedig éppen
ellenkezõen.
Az írástanárok ugyanezt az esküt tegyék le,
de Apollónra és a Múzsákra esküdjenek. A megjelentek
közül szavazzanak meg kézfelemeléssel és nevezzenek
ki négy testneveléstanárt és négy írástanárt.
A testneveléstanárok bére a határozat értelmében
havonta és személyenként harminc drakhma, az írástanároké
pedig havonta és személyenként negyven drakhma... Azért,
hogy a bért mindegyikük rendszeresen megkapja, a kincstárnokok
a meghatározott összeget minden hónap elsõ napján
adják át a testneveléstanároknak és az írástanároknak.
Ha valamelyikük mégsem adja át, fizessen büntetésként
ötszáz sztatért, amelyet Hermésznek és a Múzsáknak
szentelnek, ebbõl hajtsák be a testneveléstanárok
és írástanárok számára kifizetendõ
bért a piacfelügyelõkre vonatkozó törvénynek
megfelelõen. A költségvetés által e célra
elkülönített alapot senki, semmilyen formában ne használja
föl más célra. Ha azonban valaki javaslatot tesz vagy elõterjeszt
vagy szavazásra bocsátja, hogy vagy más célra fordítsák,
vagy a javasoltnál alacsonyabb összeget állapítsanak
meg, azt, aki ezek közül valamit elkövet, sújtsák
ötszáz sztatér bírsággal, amelyet Hermésznek
és a Múzsáknak szentelnek."
Amint a feliratból is kitûnt, egy jobb állásért
folytatott harcban meg nem engedett eszközöket is bevethettek a jelentkezõk.
A pályázó lelki állapotát kiválóan
jellemzi Lukianosz egy másik írása: Féltékenyen
figyeled vetélytársaidat - tegyük fel, hogy mások
is pályáznak ugyanarra, amire te -, s úgy érzed,
minden szavad félresikerült. Félsz és reménykedsz,
beszéd közben le nem veszed a szemedet az arcáról,
ha valamit helytelenít, a vesztedet érzed, ha viszont nyájas
mosollyal hallgat, ujjong a lelked, és reményeid élednek.
Nyilván sok ellenséged akad, aki veled szemben mást támogat.
Ezek mindnyájan titokban, mintegy leshelyrõl lövöldözik
rád nyilaikat. Azután gondold csak el, milyen fonák helyzet
az, amikor egy hosszú szakállú és õsz hajú
embert kikérdeznek, tud-e valami használható dolgot, s
egyesek úgy vélik, hogy igen, mások pedig, hogy nem. Közben
van egy idõszak, mikor szimatolni kezdenek egész korábbi
életed után... Az is gyanús azonban, ha mindenki egyöntetûen
dicsér, mert azt gondolják, hogy megvesztegetted õket.
Sok mindenben szerencsésnek kell tehát lenned, és tökéletesen
gáncstalannak, mert csak így maradhatsz felül a versenyben."
Ha ezek az ezernyolcszáz éves sorok túlságosan is
ismerõsnek tûnnek a mai, pályázatokra épülõ
világban, már meg sem lepõdik az olvasó, hogy az
állást elnyert ifjú alaposan csalódik a fizetésében,
amit munkaadója így indokol meg: Egyébként
is illõ, hogy ti, tudósok fölötte álljatok az
anyagiaknak."