A peregrinatio
azt jelenti Szenci Molnár Albert 1604-es szótárában,1
hogy idegen nép között járás, zarándokság,
zarándokjárás. A hazai értelmiség képzése
évszázadokon át így, idegen népek között
járással történt, felsõfokú tanulmányokat
ugyanis a középkor századai óta csakis külföldi
egyetemeken lehetett folytatni. Néhány XIV. és XV. századi,
azaz Nagy Lajos-, Zsigmond- s Mátyás-kori (általában
rövid életû) alapítástól eltekintve nem
volt egyetem az ország területén egészen 1635-ig.
A Pázmány Péter által Nagyszombatban (ma Trnava,
Szlovákia) alapított jezsuita egyetem az ún. konfesszionalizmus
korában természetesen csak a katolikusokra számíthatott.
Így tehát a külföldi egyetemjárás, korabeli
latin kifejezéssel peregrinatio academica, vagy egyszerûen
csak peregrináció volt az egyetlen mód egyetemi
tanulmányok folytatására. Kezdetben itáliai, bécsi,
krakkói, majd a reformáció korától a német,
a XVII. század elejétõl, ezekhez csatlakozva, a németalföldi
egyetemeken tanultak a magyarországi diákok. Ennek a több
évszázados, esetenként kényszerû, máskor
azonban örömmel vállalt külföldjárásnak
gazdag, többmûfajú s -nyelvû forrásanyaga van,
feltárásuk és kiadásuk fontos (nemzetközi)
tudományos kutatások programja.
A hazai egyetem hiánya, a külföldi zarándokság,
természetesen a tanulmányi költségek néha alig
megfizethetõ növekedését is jelentette. A XIII. századtól
rendszeressé váló peregrinatio résztvevõi
csak kezdetben jöttek a társadalom felsõ rétegeibõl.
Koraújkori értelmiségünk egyetemet járt tagjai
papi, tanítói, polgári, szabad paraszti családokból
származtak. Ekkorra már éppen a legfelsõbb rétegbõl
származók kaptak igen kis számban felsõfokú
képesítést. Magától értetõdõen
csekély volt ugyanakkor a jobbágyszármazásúak
egyetemjárása is. A külföldön tanulók szociális
helyzete nyilvánvalóvá teszi, hogy több tanuló
nem volt képes a költségeket viselni. A támogatás
több felõl jöhetett: a fõúri és nemesi
ifjak tanulását természetesen a család vállalta
magára, másokét, nem fõurakét, az egyházközség,
a város, de az sem volt igazán ritkaság, hogy a saját
fiaikat nem iskoláztató fõurak tehetséges alumnusaik
(patronáltjaik) költségeit magukra vállalták
A támogatások megszerzése többnyire itthon, elindulás
elõtt történt, de sok dokumentum beszél arról
is, hogy a megígért pénzt kereskedõk és megbízottaik
közvetítésével, folyamatosan kapta kézhez a
már külföldi akadémián" tanuló,
és gyakori az is, hogy elégtelen összeg birtokában,
a késõbbi kérõ levelekben bízva indult el
a peregrinus. Az egyébként a XVII. századtól inkább
külföldjárássá átalakuló fõúri
egyetemlátogatást természetesen, mint utaltunk rá,
a család tervezte meg, és csak addig finanszírozta, amíg
a fiatal úr a szigorú instrukciókat teljesítette.
Az akkor 18 esztendõs Széchényi Zsigmondnak (Széchényi
Ferenc nagyapjának) 1699 októberében pl. azt írta
a külföldi utazásra felkészítõ instrukciójában
az apa, György, hogy tégy félre minden bolondságot,
gyermekséget és mostani ifjúi gyönyörûségedet,
elvégezvén ezen utadat minden nyájasságra s gyönyörûségre
elég idõd lészen az után, mert ha most ilyenekben
töröd fejedet, s nem tekinted utánad való búnkat,
gondunkat s temérdek sok költségünket, s csak
úgy jössz haza, amint elmentél, jobb lett volna inkább
itthon maradnod".2 Zsigus (ahogyan õt a család nevezte) végül
apja halála s az ezzel járó pénzhiány miatt
kényszerül megszakítani akadémiákbeli hordozódkodásait.
Szerencsére igen sok és többrétegû (a kutatás
számára rendkívül értékes) forrásunk
van az egyetemjárásról, a mûveltség változó
értékeirõl, a patrónusok elképzeléseirõl
és igényeirõl. Kik is voltak tehát a patrónusok?
A XVI-XVII. századi Erdélyben az elsõ számú
támogató a mindenkori fejedelem, sõt, ez a gondoskodás
Bethlen Gábor idejében már állampolitikai szintre
emelkedett. Az itt kint való, azaz magyarországi fõúri
családok fentebb említett (és ott részint dokumentált)
mûvelõdési ideáljai mellett fontos szerepet játszott
a városok értelmiségalakító igénye
is. Bocskai István egykori udvari papjáról (Bethlen Gábor
késõbbi buzgó szolgálójáról),
Alvinczi Péterrõl pl. feljegyezte Kassa város jegyzõkönyve,
hogy Péter uram supplicál (alázatosan könyörög),
sõt, gyakorta szörnyen sollicitál (szorgalmaztat) a külföldön
tanuló vagy oda kimenõ diákok támogatása
ügyében, s a tanács többször adta beleegyezését:
azt jól tudjuk, hogy mit gondoljunk Alvinczi uramról, nem
lészen azért, hogy többé ne búsítson
bennünket, adjunk 100 aranyat ilyen conditioval, hogy az deák obligálja
(kötelezze) magát, hogy jövendõben, ha szolgálatja
kivántatik, mindeneken kívül városunknak szolgálni
tartozik".3
Az egyház természetesen fontos patrónus volt, ismeretes,
hogy ösztöndíjakat alapított és visszavárta
tanulóit. Némely egyetemi városban volt alapítványokból,
adományokból fenntartott kollégium is. Szenci Molnár
Albert, aki kevés pénzzel ment peregrinatiora, sokat nélkülözött,
s ezen még 15 forintos teológiai ösztöndíja sem
sokat segített. 1597 húsvétján, Heidelbergben pl.
többeknek beszélt szorult helyzetérõl (kapott is egynapi
élelemre való alamizsnát akkor), de a következõ
napon mégis el kellett adnia négy könyvét, hogy fenntarthassa
magát. Novemberben kíméletlenül követelték
már tartozásait, akkor elment az õt kedvelõ svájci
urakhoz kölcsönt kérni. Mivel azonban õk szerfölött
örvendezve fogadtak és 12 órától egészen
6 óráig etettek és itattak, lemondtam a kölcsönkérésrõl."4
A következõ évet is nagy szükségben kezdte Heidelbergben.
A XVII. században kialakult a pénzszerzésnek egy egészen
különleges módja, az albizálás. Ez alamizsna-gyûjtõ
utat jelentett, amikor is a külföldre készülõ ifjú
egy albummal vagy emlékkönyvvel maga kereste fel a lehetséges
jótevõket és személyesen kérte támogatásukat.
Feljegyezte az adakozók nevét s az adományok összegét,
s ezzel mintegy kötelezettséget is vállalt a tisztességes
elszámolásra.
Az alábbiakban a költségek megszerzésének változatos
dokumentumaiból adunk rövid válogatást.
Részlet
Szenczi Molnár Albert (1574-1634) naplójából. Az
1598-as év:
Május
hónapban, miközben szorongva vártam a választ Magyarországról
a Fabricius Tamás úrhoz írott levelemre,5 kíméletlen
hitelezõim is sûrûn zaklattak. Hogy haladékot eszközöljek
ki, átmentem Straßburgba pártfogóimhoz. Június
4-én, pünkösd ünnepén Bischweiler faluban az ott
úrvacsorát vevõ straßburgi igazhitû atyafiaktól
kaptam hat Fülöp-tallért. Ezzel a pénzzel június
20-án boldogan visszatértem Heidelbergbe, s követelõdzõbb
hitelezõimet kifizettem.
Augusztus elején elborított engem a talpamtól kezdve egészen
a fejem búbjáig valamiféle rút bibircsókos
kiütés, amely még két hétig borzalmasan gyötört.
E nyomorúságomban az emberséges hazámbéliek
a keresztyéni szeretettõl vezérelve összegyûjtöttek
nekem valamennyi pénzt, amellyel ebben az elesett állapotban a
szükséges dolgokat beszerzem. Az Úr fizesse meg nekik! Õk
a következõk voltak: 1. Decsi István, 2. Újfalvi Imre,
3. Debreceni Péter, 4. báró Thököly István,
5. Szerdahelyi Mihály, 6. Szegedi Dániel, 7. Tatár Mihály,
8. Vizsolyi Mihály, 9. Szegedi Benedek, 10. Vásárhelyi
Mózes, 11. Kecskeméti János, 12. az erdélyi Peter
Felckmann.6
Teleki Pál
(1677-1731) levele anyjához, Vér Judithoz, Brielle (Hollandia)
1697. május 22.
Itt vagyok
az Portuson, sok alá s fel való járásom után
már Anglia felé indulófélben vagyok. Jó alkalmatosságot
találtam ugyan, de Istené csak a megtartás. Isten Angliába
vivén, onnét bõvebben tudósítom kegyelmedet
franekerai elindulásomtól fogva való dolgaimról.7
Az pénz iránt való kegyelmed jó akaratját
alázatosan várom. Isten tudja, mely drága országok
ezek, ha Kegyelmed jó akaratjátul azert küld is, mint annyit
utánam küldött volt, jobb, hogy nálam legyen, bizony
híven vissza viszem, ha Isten megtart, az megmaradó részét,
mert eddig is érdemem felett volt kegyelmed jó akaratja hozzám.
Úgy is hiszem, ha csak betegség vagy szerencsétlenség
nem ér, tudom, visszaviszem nagy részét. De azt csak az
idõ mutatja meg. Leveleit kegyelmed csak küldje bízvást
utánam és parancsolait. Az atyafiakat köszöntöm
õkegyelmeket. Erzsók hugom és Teleki Jozsef uram bár
megvárjanak, másfél esztendõ múlva talán
keszen lehetek szolgálatjokra. Az én Istenem gondja legyen kegyelmeden
és szerelmesin Édes Asszonyom Anyám. Zalányi Uram
alázatos szolgálatját ajánlja kegyelmednek és
a kegyelmedeinek. A rút írásrul alázatosan követem,
csak térdemrõl írtam ezt is.
Kegyelmed alázatos bújdosó szolgája, fia míg
él
Teleki Pál
Székelyhidi N. Mihály Gróf Teleki Sándornak,
Halle, 1733. február 4.
Halae Salicae datae
Die 4. Febr. Anno 1733.
Mulatozzon
maga gyönyörködtetésével a Szent Istennek jókedve
a Méltóságos Gróf Úron s egész Úri
Házán, szívesen kívánom.
Méltóságos Gróf Úr! Igen nagy jó Fautor
Uram, kegyes Patrónusom.
Nincsen ugyan semmi nevezetes újságom, mellyel csekély
levelemet a Méltóságos Úr tekinteti elõtt
kedveltethetném s méltóvá tehetném a meg
olvasásra; mindazáltal minthogy immár Hálába
nem sokáig lészek, hanem Isten engedelme és segedelme által
a közelebb jövõ Szent György napi lipsiai sokadalomkor
innét valamerre elindulok, és netalán oly helyre vezérel
az Isten, hogy vagy lesz módom, vagy sem csak levelem által
is" a Méltóságos Úr udvarlására.
Nem mulathattam azért el, hogy alázatos kötelességemnek
s egész debita és devota subjectiómnak szoros exigentiája
szerint, ez Hálából való utolsó úttal
is, ne udvarlanék ezen alázatos és idétlen (Tale
tamen, simul: incultum decet Exulis esse. Scilicet Epistolium ut Testatur Ovidius)8
levelem által a Méltóságos Úrnak, kérvén
alázatosan egyszersmind a Méltóságos Urat, ha Marosvásárhelyrõl
fogja requiralni9 Várbeli Márton bátyám Uram a Méltóságos
Urat, méltóztassék parancsolni, az én könyves
ládámnak (melyet a Méltóságos Úr engedelmébõl
a boltban tétetett volt eljövetelemkor a mostan ifjú Úr,
akkor pedig Úrfi, Méltóságos Gróf Teleki
László Uram) kiadása iránt, hadd vigye magához,
s szárazgattassa meg könyveimet, mert holmi egyéb apróság
encsem-bencsek is vagynak a ládába, s félek ha10 meg vesznek
s romlanak könyveim a nedvesség miatt; minthogy nincsen reménységem
hogy rövid idõ múlva magam meg száraszthassam, csak
a bölcs Isten titkában lévén, mikor mehetek le. Mert
jóllehet a már szinte három esztendõknek el forgása
alatt, a mindennapi szükséges és elkerülhetetlen költségeim
miatt - a feles11 könyveknek vásárlása miatt (melyeknek
csak le vitelekért is 40 aranyokat kérnek a Kereskedõk;
nékem pedig tudja az Isten 40 pénzem sincsen) mindenek felett
pedig az egynéhány rendbeli nehéz fekvõbetegségek
miatt, a felhozott négyszáz forintokból már régen
kifogytam (úgy hogy csak egy darab kenyérre vagy egy ital serre
valót is munkám által kell keresnem, mert ami ígéreteim
Erdélyben voltak - amihez s kikhez bíztam, abban s azokban mind
megcsalatkoztam. Az a pribék lelkû Pribék is elég
nagy rövidséget causált12 dolgaimban a köntösöm
árának meg nem adásával, csak az a 30 forint is
jól segítene most engem; ha csak a házbért is megfizetném
belõle). Mindazáltal csak a jó Isten annyi költséget
rendeljen, hogy a hálai adósságimat le fizethessem ha
mind gyalog is" újabb és nagyobb peregrinációhoz
fogok: mind azért 1. Hogy amelyekhez kezdettem, elvégezhessem,
mind azért 2. Hogy nemcsak magamnak, hanem másoknak is szolgálhassak.
Mind azért 3. Hogy lemenetelemre s könyveim levitelekre kívántató
költséget szerezhessek, mert hazámból láttam
hiába várok, mind azért 4. Hogy nemcsak magam, hanem mások
is - kivált irigyim s gonoszakaróim - megismerjék, hogy
idegen földön is azon jó Isten viseli gondomat kegyelmesen,
aki viselte hazámban, mind azért 5. Hogy ha nehezen s késõn
jöhettem is fel a költségtelenség miatt, ne mindjárt
fussak le, s ne mondják, hogy csak gallérért jöttem;
interim: Homo praeponit, Deus disponit13, úgy legyen a mint az Úr
Isten akarja, aki is midõn lemenetelemet parancsolja, azt is adja: hogy
a Méltóságos Urat egész Úri Házával
örvendetes állapotban találhassam, szíves igaz indulattal
kívánom; maradván
A Méltóságos Gróf Úrnak alázatos
szolgája
Székelyhidi N. Mihály
mpria
Kiss Sámuel
nagyenyedi diák naplójának (1797-1799) bevezetõ
oldalai:
Cenzuráztam14
Enyeden Anno 1797 Huszár Dániellel 18a Martii, Marosávásárhelyen
22a, Kolozsváron 25a ejusdem15. 27a jött a kezünkben a Méltóságos
Fõ Consistoriumtól a Szabad Levelünk,16 amellyel mindjárt
Kolozsvárt el is indultunk meg keresésekre azon Méltóságoknak,
akik a szegény legényeken segíteni szoktak, akiknek neveik
háládatosságnak okáért így jegyeztettek
fel.
Rf17 garas
Cancellárius G. Teleki Sámuelné Asszony
õnagysága adott akadémiai utazásomra 4
G. Kendeffi Elekné Asszony õnagysága 3 24
G. Teleki Lajos Consistorii Praeses 3 20
G. Bethlen Lajosné õnagysága 16
G. Bethlen Gergely Colégium Fõcurátora 2 16
G. S. Bethlen Gergelyné 2 16
G. Bethlen Ádámné Asszony õnagysága 2 16
B. Alvintziné 2
B. Bánffi Sándorné 2
G. Rhédei Mihályné 2
G. Kemény Miklósné 2
B. Daniel Istvánné 1 40
B. Kemény Sámuel Úr õnagysága 2 30
G. Kendeffi János 2
G. Bethlen László 2
B. Alvintziné 1 40
G. Rhédei Ádám, itt jártam legelsõben 1
G. Teleki Imre 1
G. Gyulai István 1
Kenderesi Secretarius úr 50
G. Bethlen Sámuel 34
B. Bánfi László 40
Méltóságos Kapitány Szilvási 40
Rosnyai Guberniumi Secretárius 40
Szathmári Sigmond kolozsvári Bíró 35
Balog György 34
Lészai úr 20
Deáki Sámuel 20
Bihari János 10
Summa 46 - 1
Innen Kalotaszeg felé vévén utamat és azt megjárván visszajöttem ismét Kolozsvárra a G. Kendeffi János Úr õnagysága élete párja temetési pompájának megnézésére, amelynek alkalmatosságával az itten lévõ Urak adakoztanak e szerint
Rf garas
G. Torotzkai Pál 2 16
G. Teleki Lászlóné 2
Méltóságos Mara Lõrintz 1 20
G. Toldalagi Mihály 1
B. Bánffi György 1
Doktor Pataki az ifjabb 40
Patikárius Mauks 40
Veszprémi az Ecclésia Fõ Curatora 20
Borbé Péter úr 20
Summa 9 36
[
]
Mikeszásza
Itt Eperjesi Sigmond 40
Antos István, ez egy igen jó szívû úr, a fiját tanítottam 4 esztendeig, peregrinatiomra egészen ki készített fegyverestõl, lovastól, hozzá való szerszámostól. Gálfi István is egy pár pisztolyt adott peregrinatiomra.
A források lelõhelye
1. Szenci Molnár Albert naplója. Közzéteszi Szabó
András, Universitas, Budapest, 2003. (Historia Litteraria 13.) 125.
2. Teleki Pál külföldi tanulmányútja. Levelek,
számadások, iratok 1695-1700. Összeállította
és az utószót írta Font Zsuzsa. Szeged, 1989. (Fontes
Rerum Scholasticarum III.) 173.
3. Peregrinuslevelek 1711-1750. Külföldön tanuló diákok
levelei Teleki Sándornak. Szerk. Hoffmann Gizella. Szeged, 1980. (Adattár
XVI-XVIII. Századi szellemi mozgalmaink történetéhez
6) 264-265.
4. Albizálás erélyi városokban és falvakban.
Közreadja Tonk Sándor. Szeged, 1991. (Peregrinatio Hungarorum, 9)
17-18.
Jegyzetek
1 Dictionarivm
Latinovngaricvm etc. Nürnberg, 1604.
2 Haus Hof und Staatsarchiv, Wien, Sect. VIII. Fasc. CXXXIII. No.2. Familienarchiv
Csáky.
3 Kemény Lajos: Alvinczi Péter életéhez. Irodalomtörténeti
Közlemények, 1904. 112-113.
4 Szenci Molnár Albert naplója. Közzéteszi: Szabó
András, Historia Litteraria 13. Budapest, Universitas, 2003. 122-123.
5 Tolnai Fabricius Tamás a sárospataki gyülekezet elsõ
papja volt. 1597 november 3-án levelet írt Szenci Molnár
Albertnek, amelyben felajánlja neki a sárospataki iskola lektori
(segédtanári) állását. Molnár Albert
kitérõen válaszolt a felkérésre.
6 Hazatérve csaknem mindnyájan ismert és hûséges
szolgálói lettek a református egyháznak.
7 1696 õszétõl az itteni akadémián tanult
teológiát, egyháztörténetet, jogot.
8 Mégis ilyen, minthogy a számkivetetthez hevenyészett
levél illik, ahogy Ovidius tanítja.
9 keresni
10 hogy
11 számos
12 okozott
13 Mindazonáltal: ember tervez, Isten végez.
14 vizsgát tettem
15 ugyanazon hónapban
16 Menlevél, a református Fõkonzisztórium külföldi
tanulmányokat engedélyezõ levele.
17 Florenus Rhenensis, rénus forint.