François
Marie Arouet-rõl, akit a világ Voltaire néven ismer, köztudott,
hogy a XVIII. század egyik legnagyobb hatású, legszellemesebb
írója volt. Az már kevéssé közismert,
hogy milyen kiválóan értett az uralkodók kegyeinek
biztosításához, s e kegyek készpénzre való
átváltásához.
Igaz, saját hazája uralkodójának, XV. Lajosnak a
kegyeit nem tudta elnyerni, csak a pénzét. Hiába írt
hozzá verset, amelyben ilyen hangnemben dicsõíti királyát:
a népek mintaképe, s királyok mintaképe
õ!" Mindenre hajlandó lett volna némi támogatás
fejében, felkínálta, hogy diplomataként lép
a király szolgálatába, drámát ír róla
vagy történelmi mûveket. XV. Lajos azonban csak Pompadour
márkinõ kérésére utalt ki neki évjáradékot,
s nevezte ki 1745-ben a királyi hálószoba nemesemberévé,
majd királyi történetíróvá. Megkedvelni
mégsem tudta Voltaire-t, hízelgése és bizalmaskodása
pedig kifejezetten felbosszantotta. Amikor az író egy Traianus
császárról szóló drámájának
bemutatása után alázatosan megkérdezte uralkodójától,
hogy vajon Traianus elégedett-e", a király válasz
nélkül, megvetõen elfordult a szemérmetlen hízelgõtõl.
Egy év múlva a frusztrált Voltaire sértõ
megjegyzést tett a királyné kártyaasztalánál,
majd saját merészségén megrémülve elmenekült
Versailles-ból és Párizsból. Persze senki sem üldözte,
senki sem háborgatta, s kis idõ múlva újra az udvar
környékén leste az alkalmat az újabb kitüntetések
megszerzésére. Erre azonban nem nyílt alkalma, s amikor
megtudta, hogy az uralkodó egy másik írónak, Moncrifnek
engedélyezte a hálószobájába való
belépést, mélységesen felháborodott. Kihallgatást
kért a királytól, s megkérdezte tõle, van-e
kifogása az ellen, ha a porosz uralkodó szolgálatába
áll. Nyilván azt várta, hogy XV. Lajos megpróbálja
visszatartani, de újra csalódnia kellett. Távozhat,
amikor csak akar" - hangzott a király válasza. Madame de
Pompadour is valószínûleg hálátlannak tartotta
egykori pártfogoltját, és szárazon megkérte,
hogy adja át a porosz királynak üdvözletét. Az
író ezen mélységesen megsértõdött,
s másfél évtized múlva csak annyit jegyzett meg
Pompadourról egyik levelében, hogy tett nekem kisebb szolgálatokat."1
Vajon a kétezer livre évjáradékra utalt ezzel, vagy
a történetírói címre, amelyet távozása
elõtt még királyi engedéllyel eladhatott 60 ezer
livre fejében?
Nagy Frigyessel egészen más volt a kapcsolata. A porosz király
ekkoriban megvetette a német nyelvet és a német kultúrát,
franciául beszélt és írt, francia tudósokat
gyûjtött maga köré, Voltaire-t pedig olyannyira bizalmába
fogadta, hogy még saját gyengécske verseinek javítgatását
is rábízta. Már trónra lépése elõtt
levelezni kezdett vele, s amikor ismételt invitálására
Voltaire végre 1750-ben megérkezett Potsdamba, nem volt olyan
megtiszteltetés, amellyel ne halmozta volna el. Voltaire tizenhatezer
livre-t kért, és utazása költségeinek megtérítését.
Nagy Frigyes erre évi húszezer livre-nek megfelelõ járadékot
biztosított a számára, rendelkezésére bocsátott
egy házat Berlinben, udvari kamarásának nevezte ki, érdemrenddel
tüntette ki, és fizette valamennyi kiadását. Nem csak
Voltaire titkárának biztosította utazási költségeit,
de még az ötven éves író huszonhat éves
unokahúgának és egyben szeretõjének, Marie
Louise Denisnek is folyósított évi négyezer livre-t.
Mindenki Voltaire-t ünnepelte Berlinben, õ pedig ilyen szavakkal
fordult pártfogójához leveleiben: Leborulok felséged
jogara, írótolla, kardja, képzelõereje, józan
belátása és egyetemessége elõtt!" Úgy
tûnt, hogy mindketten megtalálták a másikban azt,
amit kerestek: az egyik egy világhírû írót,
aki szemérmetlen hízelgésekkel halmozza el, a másik
pedig egy kimeríthetetlen kincstárral rendelkezõ mecénást.
Csakhogy Voltaire nehezen tûrte, hogy nem mindig õ áll a
középpontban, és még egy király pénze
sem volt elegendõ a számára. Nyíltan dacolva Nagy
Frigyes tilalmával, tízezer tallért adott egy üzletembernek,
hogy Drezdában vásároljon fel a részére áron
alul szászországi értékpapírokat, amelyeket
õ majd Berlinben névértékben válthat be.
Amikor pedig az üzlet nem váltotta be a hozzá fûzött
reményeket, beperelte a közvetítõt. Nagy Frigyest
egyre jobban bosszantotta, hogy pénzzel és kitüntetésekkel
elhalmozott kegyence ilyen manipulációkkal próbál
még nagyobb vagyont összeharácsolni. A király megsokallta
az író pazarlását is, csökkentette a rendelkezésére
bocsátott cukor, csokoládé és gyertya mennyiségét,
mire Voltaire ugyanilyen kicsinyes gesztusokkal válaszolt, és
képes volt a kastélyból távozva zsebre vágni
néhány gyertyát.
Viszonyuk akkor mérgesedett el végképp, amikor Voltaire
több gúnyiratot írt Maupertuis, a neves francia tudós
ellen, akit Nagy Frigyes a berlini tudományos és irodalmi akadémia
elnökévé nevezett ki. Az egyik iratot megmutatta a királynak,
aki jót nevetett rajta, de arra kérte Voltaire-t, ne tegye közzé
írását, ne gúnyolja ki ország-világ
elõtt akadémiájának vezetõjét. Az
író megígérte ezt, majd azonnal megszegte ígéretét,
és a király nyomdászának segítségével
publikálta a gúnyiratot. Nagy Frigyes erre már komolyan
megharagudott. Megírta Voltaire-nek, hogy mûvei alapján
szobrot érdemel, viselkedése alapján azonban láncot",
és minden bizonnyal járadékai csökkentésével
is megfenyegette, mert így vigasztalta egyik levelében a megsértett
Maupertuis-t: Az erszénye oldaláról ijesztettem rá,
s ennek meg is volt a kívánt hatása
"
A kegyvesztett és sértõdött Voltaire végül
1753-ban hagyta el Poroszországot, de engedély nélkül
magával vitte a király verseit is, amelyekben Nagy Frigyes egyes
uralkodótársain gúnyolódott. A porosz király
fejcsóválva megírta egykori kegyencének, hogy a
Borgiák miniszterelnökének kellett volna születnie,
olyan jól ért a méregkeveréshez, húgához
írott levelében pedig így foglalta össze a történteket:
Voltaire úgy viselkedett, mint a világ legnagyobb gazembere
Igazán kár, hogy ennek az embernek a rendkívüli tehetségét
a legsötétebb és legálnokabb lélek árnyékolja
be
"2 Frankfurtban pedig a porosz király helyi képviselõje
házi õrizetbe helyeztette Voltaire-t, amíg vissza nem szolgáltatja
kamarási jelvényét, érdemrendjét és
a porosz király kéziratait. Az író vadul tiltakozott,
leveleket írt a francia kormánynak és a német-római
császárnak, de végül kénytelen volt átadni
mindazt, amit követeltek tõle. Késõbb pedig azzal
hálálta meg Frigyes bõkezûségét, valamint
a két és fél évig tartó vendégeskedést,
hogy homoszexuális hírét keltette a királynak.
Volt még azonban Európában egy uralkodó, akitõl
a nagy író támogatást remélhetett: II. Katalin,
az orosz cárnõ, aki a porosz királyhoz hasonlóan
ifjú korától nagyra becsülte Voltaire írásait.
A francia író persze már Katalin trónra lépése
elõtt is megkörnyékezte az orosz udvart. Amikor a hétéves
háború idején az orosz csapatok egy kis idõre elfoglalták
Berlint, az élet-halál harcot vívó porosz király
egykori kegyence megírta az Erzsébet cárnõ titkos
kancelláriája élén álló Alekszandr
Suvalovnak, hogy az orosz csapatok berlini jelenléte nagyobb örömmel
töltötte el, mint Metastasio teljes életmûve.3 Valószínûleg
azért volt ilyen lelkes, mert 1760-ban jelent meg Nagy Péterrõl
írott életrajzának elsõ kötete, s azt remélte,
az orosz udvarban bõkezû támogatókra találhat.
Erzsébet cárnõ azonban úgy tudta, hogy az olvasás
ártalmas az egészségre, és ehhez tartotta magát.
Az 1762-ben trónra lépõ Katalin azonban rengeteget olvasott,
és az egy év múlva megjelenõ második kötetbõl
Voltaire azonnal elküldött neki néhány bemutató
példányt. A cárnõ levélben köszönte
meg a küldeményt, s ettõl kezdve egészen Voltaire
haláláig leveleztek.
Mit kapott a cárnõ Voltaire-tõl? Elsõsorban egy
nagy hatású propagandistát, akinek megírhatta például
saját verzióját trónra lépésének
körülményeirõl, börtönbe vetett férje
meggyilkolásáról, s biztos lehetett benne, hogy Voltaire
ezt a verziót fogja terjeszteni Európában. Bármit
megírhatott neki, Voltaire semmiben sem kételkedett. Amikor például
az író a Török Birodalom elleni orosz háború
magas költségei miatt aggodalmaskodott, Katalin közölte
vele levélben, hogy az adók olyan alacsonyak Oroszországban,
hogy nincs is olyan paraszt, aki ne ehetne csirkét, amikor csak kíván,
bár bizonyos ideje egyes tartományokban jobban szeretik a pulykát
"4
Azt persze ügyesen elkerülte, hogy Voltaire személyesen gyõzõdhessen
meg az orosz jobbágyok pulykafogyasztási szokásairól:
Mondja meg neki, hogy Kató csak messzirõl nézve jóságos!"
- írta 1778-ban Grimm bárónak. Lehet, hogy Voltaire berlini
és potsdami szerepének ismeretében maga sem kívánt
közelebbrõl megismerkedni a híres íróval.
Messzirõl" viszont Voltaire mindentõl el volt ragadtatva.
Amikor Katalin török területeket hódított meg,
ezt írta neki: Remélem, felséged fogja elûzni
mind a pestist, mind a törököket Isztambulból!" Leveleiben
azt állította, hogy az orosz gyõzelmek hallatán
ugrálni kezdett az ágyán, s elõször azt kiabálta,
hogy Allah Catharina!", majd így imádkozott: Te
Catharinam Laudamus, Te Dominam Confitemur!" Gratulált Lengyelország
elsõ felosztásához is, mert úgy értelmezte
a történteket, hogy a felvilágosult cárnõ mindössze
a lengyel fanatikus katolikusok hatalmának felszámolásán
munkálkodik. Katalin valóban a görög ortodoxok politikai
jogainak védelmére hivatkozott, amikor beavatkozott a lengyelországi
belügyekbe. Az 1772-es felosztás után azonban teljesen megfeledkezett
a polgárjogokról, s hittestvérei" csak vallásukat
gyakorolhatták, politikai jogokról szó sem esett többé.
Voltaire-nek nem tûnt fel ez a következetlenség, s az orosz
megszállást így igazolta: Egy szomszédnak
joga van vizet önteni szomszédja égõ házára,
a barátság joga ez, a tiszteleté! Joga van jót tenni,
amikor megteheti!"5
De mit kapott mindezért Voltaire a cárnõtõl? Nem
is olyan keveset. Filozófiai szótár címû
kötetébõl például Katalin 3000 példányt
vásárolt, s támogatta orosz nyelvre történõ
lefordítását. Voltaire arra is megkérte, hogy segítsen
piacra dobni a birtokán, Ferney-ben létesített üzem
óráit, amelyeket ezek után orosz karavánok szállítottak
Kínába. De talán az anyagi haszonnál is többet
számított Voltaire szemében az a tudat, hogy a világ
egyik leghatalmasabb uralkodónõjével levelezhet, és
bizalmasának tekintheti magát. Alighanem Voltaire volt az elsõ
nyugat-európai értelmiségi, aki egy magasabb rendûnek
nyilvánított civilizáció terjesztésének
ürügyén elfogadta Kelet-Európa orosz megszállását.
Az író 1778-ban meghalt, s nem lehetett tanúja annak, hogyan
tagadta meg Nagy Katalin élete utolsó éveiben több
mint másfél évtizedes barátságukat. A nagy
francia forradalom kitörése után ugyanis a cárnõ
átértelmezte a felvilágosodás eszméit, és
immár úgy vélekedett, hogy a Voltaire-hez hasonló
írók és gondolkodók veszedelmes tanításai
idézték elõ az egész Európát felforgató
eseményeket. Megszigorította a cenzúrát, s egyesek
szerint dolgozószobájából is eltávolította
Voltaire mellszobrát. 1792-ben már Voltaire életmûkiadását
is elkoboztatta, 1793-94 folyamán pedig a buzgó Prozorovszkij,
Moszkva fõkormányzója 65 féle könyv 825 példányát
égettette el.6 Ekkor váltak a lángok martalékává
az orosz cárnõ legnagyobb francia dicsõítõinek
írásai is.
Jegyzetek
1 Voltaire:
Correspondance. VII. köt. Paris, Éditions de la Pléiade,
1977-1992. 669.
2 Asprey, Robert: Frederick the Great. The Magnificent Enigma. New York,
Ticknor and Fields, 1986. 404.
3 Dukes, Paul: The Making of the Russian Absolutism 1613-1801. London,
New York, Longman, 1982. 137.
4 Alexander, John T.: Catherine the Great. New York, Oxford, Oxford University
Press, 1989. 131.
5 Zamoyski, Adam: The Last King of Poland. London, Jonathan Cape, 1992.
196-197.
6 Madariaga, Isabel de: Russia in the Age of Catherine the Great. London,
Phoenix, 2002. 547.