Beszélõ:
Mire ez az interjú megjelenik, éppen belelépsz a hetvenes
éveidbe. Isten éltessen.
Konrád György: Köszönöm szépen.
Ebbõl az alkalomból is, meg a tematikus számunk alkalmából
is arról szeretnék beszélgetni Veled, hogy miként
és mibõl él meg a kultúra a mai Nyugaton. Ezt kevesen
tudhatják jobban Tenálad, mert az utóbbi egy-másfél
évtizedet javarészt a nyugati mûvésztársadalom
közegében élted le, meglehetõsen fontos intézmények
élén. A kilencvenes évek elején a Nemzetközi
PEN-Klubban elnökösködtél, most meg már hatodik
éve a berlini Mûvészeti Akadémia elnöke vagy,
beválasztottak mindenféle kuratóriumba, rengeteg embert
és intézményt ismersz. A pénzszerzés hazai
alkotók, intézmények, szerkesztõségek számára
ismerõs kínjaiból mennyit érez a Nyugat?
Hát, ki mennyit. Ismerek olyan írót, aki milliókat
keres, és ismerek olyat, akinek a hozzátartozói ezer euróért
folyamodtak, hogy el tudják õt temetni. És ez természetesen
nem azt jelenti, hogy az egyik jó, a másik rossz, de az ellenkezõjét
sem. A Nobel-díjas Günter Grass Németország egyik
legjobban keresõ írója. Mondjuk azt, hogy nincsen szabály.
Nincs szilárd összefüggés ár és mûvészi
érték között. A piac ezt nem alakítja ki, tehát
a piacot a mecénátus különbözõ formái
egészítik ki és egészítették ki mindig
is. A mecénátus végigkíséri a történelmet
az udvarok kialakulásától kezdve. A mûvészet
mindig többé-kevésbé megalázottan élt
nagyobb és kisebb urak és udvarok kegyétõl függve,
kemény viszonyok között. Ritkán és kevés
helyen adatott meg, leginkább még a Németalföldön,
hogy író a jövedelmeibõl nyugodtan megélhessen.
Nemrégiben a berlini akadémián egy nagyon egyszerû
kis fotókiállítást rendeztünk Thomas Mann életének
ágabogairól, és ennek kapcsán olvastam a naplójában,
hogy milyen fontosak voltak a különféle felolvasó utak
a családja eltartásához. Ott volt az öt gyerek, és
Thomas Mann ment, fölolvasott, és próbált egy kicsit
többet kapni érte. Noha akkor már Nobel-díjas volt,
és a világ egyik legismertebb és legelismertebb írója.
De a megélhetése egyáltalán nem volt egy könnyû
mutatvány. Tényleg van valami bizarr a mûvészek és
egyéb diplomások helyzetének különbségében.
Egy diplomás ember bármelyik nyugat-európai országban
biztosan megél. A mûvész nem. Illetve nem abból,
hogy mûvész. Hanem abból, ha van egy szolid, állandó
állása, ami által a köz szeme ellenõrizheti,
hogy íme ez az ember dolgozik, bejár egy hivatalba, iskolába,
egyetemre, igazolva van az ottléte.
Semmilyen más diplomás foglalkozással nem kerül olyan
bizonytalan helyzetbe egy ember, mint hogyha mûvész lesz. Az maga
a létbizonytalanság. Semmi sem változékonyabb, mint
a piac kegye. Végül is igazán nem lenne sem abszurd, sem
igazságtalan, se indokolatlan kialakítani egy rendszert, amely
olyan életszínvonalat biztosít a mûvésznek,
amilyet, mondjuk, egy tanár élvez. Nyugati viszonyokról
beszélek persze, nem a magyarországi tanárok életszínvonaláról,
de egy német tanító nyugdíja, az már egy
elég tisztességes összeg, abból már decensen,
szépen meg lehet élni. Szóval ezt a minimumot én
az adórendszerbe beépítve nyújtanám a mûvészeknek,
valahogy úgy, ahogy az egyébként rendkívül
konzervatív Goldwater javasolta: az adóhivatal egy bizonyos jövedelmi
szint alatt negatív adó formájában egészítse
ki az érintettek jövedelmét.
A Kádár-korszak magyar kultúrpolitikusai mindig azzal
dicsekedtek, hogy nálunk már megvalósult a mûvészek
számára az a létbiztonság, amirõl a Nyugat
mûvészei csak álmodozhatnak. És valóban volt
is miért irigyelni az itteni viszonyokat. Rengeteg szépirodalmi
mûvet adtak ki, ezekhez igen olcsón lehetett hozzájutni,
és nagy példányszámban el is keltek. Tényleg
csak szabadság nem volt és függetlenség. De Nyugaton
mennyire érzik magukat a mûvészek szabadnak? Mennyire koldulásra
kötelezett, a mecénásoktól vagy az államtól
függõ hûbéreseknek?
Kompromisszumot lehet kötni az élettel a függetlenség
mértékérõl. Például egy amerikai író,
ha a normális életutat járja, akkor tanít egy amerikai
egyetemen, fogalmazni tanítja a rászorulókat, vezet egy
creative writing szemináriumot azoknak, akik úgyszintén
írók akarnak lenni. Ez egy kicsit unalmas élet, de nem
méltatlan, és nincs benne semmi borzalmas. Vannak olyan írók
is, akik egyben jó, elismert tudósai annak a területnek,
amit tanítanak, és tudósként is szolid állásuk
van. Ilyen például Saul Bellow, aki kiváló irodalomtörténész.
Az akadémiai státusz az értelmiség jelentõs
zömének szilárd létalapot biztosít. A jó
tudósért versenyeznek, ajánlatokat kap tõkeerõs
egyetemekrõl, s aztán számos elõnyt és hátrányt
mérlegelve s nagyon karriertudatosan választ az ajánlatok
között.
A jó mûvészekért nem versenyeznek?
Azokért nem, a mûvészek szerencsétlenebbek. Van néhány
nagyon tehetséges német író ismerõsöm,
akik elmennek évente egy szemeszterre valamelyik texasi vagy kaliforniai
egyetemre, ott tanítanak, és amit megkeresnek, abból meg
tudnak élni az év hátralevõ részében.
Mert mi kell az írónak? Egy kis tartalék, hogy nyugton
dolgozhasson, írhassa a következõ könyvét.
Könyvrõl könyvre nem tudnak megélni?
Akik sikeresek lettek, azok meg tudnak. Günter Grass nyilván meg
tud élni könyvrõl könyvre. És rajta kívül
Németországban talán még harminc író.
De hát van valamilyen bújtatott szociálpolitika a díjak
rendszerében is. Minden nevesebb testületnek, városnak, alapítványnak
vannak díjai, és ezeknek vannak jó kultúrhivatalnokai,
kultúrszervezõi, akik mûvelt emberek, olvasnak, és
számon tartják, hogy ki nem kapott még díjat, akinek
a munkássága díszére válna a díj mögött
álló testületnek.
Fölteszem, hogy arra az íróra, aki nem tud könyvrõl
könyvre megélni, a kiadó is ráfizet. Mibõl
fizet rá, és mi oka van arra, hogy a ráfizetéses
író mûveit könyvrõl könyvre kiadja? Nálunk
a kiadó pályázik, lobbizik, állami pénzekért
kuncsorog, rosszabb esetben a szerzõtõl várja el, hogy
szponzort hozzon. A nyugati kiadók is kuncsorognak?
Ha van egy kis állami forrás, akkor, gondolom, egy nyugat-európai
kiadó sem fut el elõle, de kuncsorogni nem kuncsorog. A skandináv
országokban és Hollandiában a kiadó is kap valamiféle
támogatást, ha értékes könyvet állított
elõ, de csak utólag, amikor a könyv már megvan. Legjobb
esetben a kiadások úgy harminc százalékát
kaphatja meg, de ezzel elõre nem számolhat.
De akkor mégis mibõl jelennek meg, mondjuk, az egy-két
ezer példányban eladható verseskötetek? A kiadó
keresztfinanszíroz?
Igen.
Altruisták?
Nem, csak magas presztízsû kiadók akarnak lenni. Ha nem
akarnak, akkor nem adnak ki ilyesmit. És hát a példányszámok
tényleg mások, mint amilyenekhez Magyarországon a Kádár-korszakban
hozzászoktunk.
Olyanok, amilyenekre a rendszerváltás óta átszoktunk.
1986-ban New Yorkban, egy PEN-kongresszus keretében meg voltunk híva
egy Free Express nevû klub ebédjére. Ezeket az ebédeket
különféle intellektuális megterheléssel kötötték
össze, és nekem ott arról kellett beszélnem, hogy
mi a helyzet Magyarországon a könyvkiadás szabadságával.
Én egy kissé panaszosan mondtam, hogy Magyarország egyik
legjobb költõjének, Petri Györgynek a kötetét
szamizdatban kellett megjelentetni, és a földalatti kiadó
mindössze 1500 példányban tudta a kötetet elõállítani.
Ez volt az Örökhétfõ.
Az. És erre az angolok azt mondták: not bad! Not so bad!
És ezt angol nyelvterületen mondták!
Igen. Amikor Henri Michaux válogatott versei annak idején az Európa
Könyvkiadónál megjelentek tízezer példányban,
õ azt hitte, hogy valami tévedés van, vagy viccelnek vele.
Neki az összes kötete együttvéve sem jelent meg tízezer
példányban, nemhogy egyetlen könyve.
Hogy van az, hogy az irodalomnak annyival kevesebb jut, mint például
a zenének? Az élõ zene valahogy nagyon jól fogy.
A jegyeket iszonyú drágán és iszonyú könnyen
el lehet adni, verekednek értük sokszor évekre elõre,
s országok, városok, nagyvállalatok hatalmas pénzekkel
szponzorálják az operaházakat, a zenekarokat, a fesztiválokat,
jelentõs részben azért, hogy egészen abszurd sztárgázsikat
lehessen fizetni. A betût miért nem szeretik a mecénások
legalább feleennyire?
Mert az olvasás az magányos tevékenység. Ha egy
könyvet a kezedbe veszel, és leülsz vele egy sarokba, azt nem
látja senki. De a zene az közesemény, annak rítusa
van, az hozzátartozik a közösség, a város, a
társadalom nagy szertartásaihoz. Összejön egy csomó
ember, és a pénz mindig odafolyik, ahol nagy a cirkusz, a felhajtás.
Ezek a normálisan módos polgári társadalmak szeretik
az ünnepeket, az ünneplési alkalmakat, az összejöveteli
lehetõségeket, szeretnek ünnepekre költeni. Az ünnep
mindig is különlegesen fontos és megtisztelendõ esemény
volt. A középkorban is, a zsidóság történetében
is. Én Berlinben, az Akadémián szinte minden este ünnepeket
élek végig, érdekesebbeket vagy unalmasabbakat, de sokat.
Mesélj egy kicsit errõl a berlini Mûvészeti Akadémiáról,
melyet elnökölsz! Mióta létezik, mibõl él,
hogyan él?
Az Akadémia háromszáz éves, I. Frigyes király
alapította, kezdetben fõként az volt a feladata, hogy az
udvari építkezésekkel, zenés ünnepségekkel,
a királyhoz írott magasztaló szövegekkel foglalkozzék.
A német klasszika nagy mûvészei gyülekeztek az Akadémia
körül. Az Akadémia élete aszerint alakult, ahogy maga
a német történelem. Legjobb periódusa a XX. század
elsõ évtizedétõl a harmincas évek elejéig
tartott. Akkor költözött be a Pariser platzra a Brandenburgi
Kapu mögé, és akkor kaptak benne jelentõsebb szerepet
a modern mûvészek. Tizenkét éven át Max Liebermann
posztimpresszionista festõ volt az elnöke, aki maga volt a Mahlerfürst.
Aztán feltörtek az egészséges nemzeti erõk",
és igen gyorsan gleichschaltolták az Akadémiát.
Liebermann 1932-ben már nem jelöltette magát elnöknek.
Akkor már masírozott Berlinben az SA. Egy bizonyos Rust nevû
kormányfõtanácsos maga elé idézte az Akadémia
Liebermann utáni elnökét, és azt mondta, hogy megszüntetik
az Akadémia irodalmi szakosztályát, ha nem zárják
ki Heinrich Mannt és Käthe Kollwitzot, akik aláírtak
valamilyen felhívást, hogy a kommunisták és a szociáldemokraták
ne egymás ellen harcoljanak, hanem a nácik ellen. Olyan volt a
közhangulat nyomása, hogy Mann és Kollwitz önként
kiléptek, amiért nagyon hálásak voltak nekik.
1933-ban a Mûvelõdésügyi Minisztérium átadott
egy listát azokról, akiket be kell választani az egészséges
nemzeti erõk" közül az Akadémiába. A tagoknak
nyilatkozni kellett egy kis nyomtatványon, hogy Egyetértek
az új nemzeti kormány törekvéseivel, és támogatom
azokat." A szöveg alatt két kis kocka: ja és
nein. A túlnyomó többség a ja-t keresztezte
be. Hitler és Göhring is meglátogatta az Akadémia
taggyûlését. Liebermannt 1935-ben temették. Az Akadémia
elnöki titkára, aki Liebermann hûséges titkára
volt azelõtt, arra a kérdésre, hogy képviseltetheti-e
magát az Akadémia a temetésen, vagy legalább egy
koszorút, egy virágcsokrot küldhet-e, azt válaszolta,
hogy szó sem lehet róla. Ez a titkár '45-ben rögtön
jelentkezett, hogy az Akadémiát folytatni kell. Sajnálkozott,
hogy Liebermannt, ezt a nagy mûvészt ilyen méltatlanul kezelték
a náci korszakban, és emlékeztetett arra, hogy a Hitler
minisztériumának listáján szereplõ egyéneket
nem formális közgyûlés keretében választották
be, tehát õk nem is tekinthetõk az Akadémia rendes
tagjainak.
Ez az Akadémia állami intézmény, bizonyára
az állam tartja el, de nyilván nem száz százalékig.
Az Akadémiát egyelõre Berlin tartja el, de lehet, hogy
most majd a szövetségi kormányra száll át ez
a feladat. Az Akadémia tízmillió eurót kap évente
a várostól, ez a fenntartási költségeinek,
mondjuk, kilencvenvalahány százalékát fedezi. Van
ezen kívül egy nagyon rangos személyiségekbõl
álló baráti köre az Akadémiának. Ennek
tagja például a két elõzõ köztársasági
elnök is, a Deutsche Bank elõzõ elnöke, a Daimler cég
egyik vezetõje stb.. Nagyon jó a lista, de hát ez a kör
a kiadások másfél-két százalékát
biztosítja legfeljebb.
Akkor azért ennek az Akadémiának nem kell olyan sokat
izzadnia a pénzéért.
De kell. Folyamatosan csinálnia kell valamit, és nem is akármit,
hogy hallasson magáról, ellenkezõ esetben kevésbé
juthat hozzá a költségvetési pénzekhez, mert
azok, akik az illetékes kultúrpolitikai bizottságokban
ülnek, azt mondják, ezek mostanában semmi érdekeset
nem csináltak, és akkor kevesebbet adnak. Ha kevesebbet adnak,
akkor a személyi költségeket még fedezni lehet, de
elunalmasodik az intézmény, még kevésbé látják,
hogy csinálunk valamit, és jönnek a kemény versenytársak,
a fiatalabb erõk, és a maguk irányába térítik
el az állami pénzeket.
Az Akadémia keretein belül megjelenik egy folyóirat, a
Sinn und Formen. Ennek nyilván nincs gondja, mert az Akadémia
eltartja. De mibõl él a többi folyóirat?
A könyvkiadók állítják elõ õket.
A saját nyereségükbõl?
Igen. De végül is a kultúra, a mûvészet szempontjából
nem is fontos, hogy honnan jön a pénz. Kultúra redisztribúció
nélkül nincs. Állami támogatás, városi
támogatás, polgári közadakozás, díjak
a mecénátusnak valahogyan mindenképp ki kell egészítenie
a hiányos piaci jövedelmet.
De hogyan történik ez a kiegészítés? Mennyire
határozzák meg ezt az érdekcsoportok, politikai kötõdések,
mennyire falja föl az emberek életét a pénzosztogatók
kegyei után való rohangálás, milyen kötöttségeket
hoz ez létre? Végül is jelentõs részben ez
határozza meg az alkotó értelmiségiek életét.
Hát, nem vagyok biztos benne, hogy ki tudom elégíteni
a kíváncsiságodat. Van egy csomó alapítvány,
ezeknek vannak kuratóriumai, én is benne vagyok kettõben.
Na most én úgy látom, hogy ezekben a kuratóriumokban
többnyire tájékozott, idõsebb férfiak ülnek,
akik betöltöttek már különféle kultúrpolitikai
funkciókat, voltak szenátorok, kultúrpolitikával
foglalkozó képviselõk, államtitkárok stb.
Sok kurátornak van ügyvédi irodája vagy valamilyen
cége, vagy szép nyugdíjat élveznek, már nagyjából
elérték, amit elérhettek, és szeretnének
még valamilyen hasznos közéleti tevékenységet
folytatni. õk többnyire alaposan elolvassák a pályázatokat,
nagyjából meg tudják ítélni, melyik mennyit
ér. Az alapítványok apparátusában általában
nagyon mûvelt, lelkiismeretes személyek dolgoznak, és persze
a kulturális politikában tevékenykedõ embereket
összeköti egy ismeretségi háló, fölhívják
egymást, érdeklõdnek, megkapják a pályázókról
a megfelelõ információkat, jókat, rosszakat. A figyelemre
méltó alkotókról ebben a hálózatban
el szokott terjedni, hogy komoly emberek.
Magyarországon, mint tudjuk, egy pályázat úgy
kezdõdik, hogy a pályázó körülnéz,
milyen annak a kuratóriumnak a politikai színezete, a mieink"
vannak benne, vagy az övéik", kiket ismerünk közülük,
ki szeret minket, kivel lehet ott beszélni, ki kit tudna elérni,
befolyásolni
Ehhez képest a pályázat szövege
jó esetben másodlagos.
Németországban ez valahogy nem így van.
Tényleg nem?
Hát lehet, hogy vak vagyok, de én ezt ott nem látom.
Azt akarod mondani, hogy Németországban ez úgy megy,
mintha normális lenne a világ?
Akárhogy is röstellem, ez a benyomásom. Nem látok
politikai jellegû háttérérdekeket. Például
egy ilyen intézmény, mint ez a berlini Akadémia, ez jó
kell, hogy legyen mind az SPD-nek, mind a CDU-nak. Innen is jönnek, onnan
is jönnek, kedvesek hozzánk, és tudják, hogy szívesen
látott vendégek például egy-egy pódiumbeszélgetésen.
És hát ezek egyébként ismerik egymást, van
közöttük személyes viszony, normális emberi kommunikáció
zajlik közöttük. Amikor ott volt nálunk a CDU elnöke,
Melker asszony, akkor tanácsokat adott, miként közelítsük
meg valamilyen tervezettel az akkori szociáldemokrata minisztert, mert
közelrõl látja, hogy dolgozik, hogyan gondolkozik, miután
ott ül a Bundestag kultúrpolitikai bizottságában.
Nem vettem észre, hogy az Akadémia dolgairól érdemlegesen
eltérõ álláspontja lett volna a konzervatívoknak
vagy a szociáldemokratáknak.
Persze vannak mindenféle különbségek, nézeteltérések,
de ezek nem a politikai identitáson múlnak, hanem a személyes
megítélésen, ízlésen. Valahogy úgy
mondhatnám, hogy a pályázók meg a bírálók
is megengedhetik maguknak, hogy személyiségként viselkedjenek.
Miért engedhetik meg maguknak?
Talán azért engedhetik meg maguknak, mert megengedik maguknak.
De nem akarnék túlozni, mert azért nagyon sok opportunizmust,
konformizmust, óvatoskodást tapasztaltam.
Mesélj már valami rosszat!
Akkor személyeskedni kellene, ezt inkább hagyjuk.
Van-e Németországban valami ahhoz hasonló, ami nálunk
a Nemzeti Kulturális Alapprogram, vagy korábban Alap? Tehát
olyasmi, hogy a költségvetésben elkülönítenek
egy rakás pénzt, az a fõkuratóriumon keresztül
szétfolyik a különbözõ szakkuratóriumokba,
ezekbe a minisztérium és a szakmai szervezetek - mikor milyen
arányban - beviszik az embereiket, és így képzõdik
egy kultúrpolitikai nagyhatalom, amely bizonyos ágazatokban -
például a filmmûvészetben - úgyszólván
eldönti, hogy ki lehet a pályán egyáltalán?
Németországban már eleve nem folyhat ilyen centralizált
pénzosztogatás, mert tavalyelõttig még kultuszminiszter
sem volt. Csak a tartományokban. Abból indultak ki, hogy a kultúra
ügyei a tartományokra tartoznak, akkor meg kinek kell a szövetségi
kultuszminiszter? Brüsszelnek kellett, mert megunták, hogy a kultuszminiszterek
összejöveteleire mindig más ment el, aki éppen soros
volt a 12 tartományból. A kultúrpolitikai redisztribúciós
feszültségei tehát tartományi szinten jelentkeznek,
de az biztos, hogy ott jelentkeznek. Én úgy képzelem, hogy
a redisztribúciónak az Európai Unió szintje felé
kellene eltolódnia, de ennek egyelõre semmi jele. Az Unió
költségvetésében a kultúra támogatása
észrevehetetlen. Egy ezreléknél is kevesebb!
No jó, tehát a tartományok, városok szintjén
osztogatják a pénzeket különbözõ kuratóriumok.
Kik kerülnek be ezekbe?
Respektábilis személyiségek.
Kinek respektábilisak? Közmegegyezésesen respektábilisak?
Olyanokból Magyarországon egy fél kuratórium se
jönne össze.
Egy normális országban összejön. Kevesen vannak persze,
akiket olyan széleskörû közmegbecsülés övez,
mint, mondjuk, Weizsäckert, a korábbi szövetségi elnököt.
De olyan tiszteletreméltó személyiségeket lehet
találni a kuratóriumokba, akikrõl azok sem gondolják,
hogy jelentéktelen, érdemtelen figurák, akik idegennek
érzik maguktól az ízlését, az alkotásait,
vagy a modorát. És ez elég.