Mottó
1:
„A koncerttermek, a modern könyvtárak, színházak
és megfelelõ központok biztosításával
azt szeretnénk elérni, hogy polgáraink a nemzet kulturális
örökségéhez teljes körûen hozzáférhessenek."
1946 - John Maynard Keynes beszéde az új testület, az
Arts Council mûködésének alapelveirõl
Mottó
2:
„A brit turizmusnak az a kultúra, mint ami Spanyolországnak
a napfény."
1985 - William Rees-Mogg, az Arts Council elnöke
Mottó
3:
„Kultúránknak nem része, hogy egy kulturális
politika fogalmi rendszerében gondolkozzunk."
1996 - a Major-kormány egyik névtelen illetékese
Shakespeare, Jane
Austen, Burns, Elgar, Constable, Harold Pinter, Beatles - a névsor tetszés
szerint bõvíthetõ és folytatható. Nagy-Britannia
sokszínû, gazdag és komplex kulturális öröksége
az évszázadok során ápolásra méltó
hagyománnyá nemesedett. Mégis, a modernkori angol történelemben
a kultúra kicsit mindig mostohagyerek volt, olyannyira, hogy egészen
a Munkáspárt 1997-es választási gyõzelméig
nem is volt saját minisztériuma. (Ennek mélyebb okait ezen
írás keretei közt nem tudjuk elemezni, csak jelezni szeretném,
hogy a kultúra leginkább a mûemlékvédelemmel
egy intézményi kalap alá vett nemszeretem feladat volt
a legutóbbi idõkig. Sokáig a kultúra ügyeit
államtitkár intézte változó tárcák
alá sorolva. Még mint Kulturális Örökség
Minisztériuma is csak 1992-tõl létezett, majd a Munkáspárt
1997-ben alakította át Kulturális, Média- és
Sportminisztériummá.)
Pedig a kultúra - azon kívül, hogy mennyi embernek nyújt
örömet, szórakozást, élményt - fontos
területe a brit gazdaságnak is. Az úgynevezett kreatív
iparágak több mint másfélmillió embert foglalkoztatnak,
forgalmuk meghaladja az évi ötvenmilliárd fontot. Egy tavalyi
felmérés szerint például egyedül Londonban
többen járnak színházba, mint focimeccsre, és
a színházak több bevételt hoznak, mint sok más
iparág. A kultúra részesedése a brit GDP majdnem
4%-át teszi ki! A brit kultúra állami finanszírozása
fõként a Kulturális Minisztérium, illetve a Brit
Mûvészeti Tanács, az Arts Council révén valósul
meg. A tárca éves költségvetése idén
meghaladta az egymilliárd fontot, ebbõl durván 200 millió
jut a múzeumok, ugyanennyi a képzõ- és elõadómûvészetek,
100 millió a film és televízió és 90 millió
a könyvtárak támogatására. Ezek a hatalmas
számok persze nem sokat mondanak az átlagembernek. A támogatás
mértéke rendszerint vitákat kelt: a kormány szerint
sok (hiszen nagyon meg kell nézniük, hogy mire költhetik az
adófizetõk pénzét), az érintettek szerint
kevés. Nagyon szûk azon intézmények köre, melyek
állami támogatást élveznek, a többieknek bizony
meg kell küzdeniük a túlélésért, amit
a konzervatív kormányzás évtizedeiben az az alapvetõen
piacközpontú attitûd is súlyosbított, amely
szerint a kultúra csak egy szûk elit ügye: akinek az a mániája,
hogy operába akar menni, az fizessen érte.
A minisztérium csak a kiemelten fontos nemzeti alapintézményeket
támogatja közvetlenül, mondhatni költségvetésileg.
A kultúrára szánt állami pénzek zöme
az Arts Councilhoz kerül, ahol szigorúan meghatározott rend
szerint e támogatásokért pályázni kell. A
döntések nyilvánosak, és a döntések után
szinte elkerülhetetlen a „miért õk, miért ennyit,
miért épp erre" típusú viták fellobbanása
is.
Stefan Collini a Guardian 2000. október 28-ai számában
Culture Inc. (Kultúra Ltd.) címmel közzétett tanulmányában
megjegyzi: „Az Arts Council története nemcsak azért
fontos, mert ez lett a mûvészeteket finanszírozó
fõ testület, hanem azért is, mert jól tükrözte,
egyben tompította is a kultúra és a politika viszonyának
változásait a XX. század második felében.
Elõször az a »kultúra«, amit preferált,
nagyjából megfelelt a mûvelt elit hagyományos ízlésének.
A hatvanas és hetvenes években ezt megpróbálta azzal
jóvátenni, hogy a »populáris« kultúra
különbözõ fajtáit támogatta, míg
a nyolcvanas-kilencvenes években a társadalmi vita gazdasági
jellege mellé sorakozott fel, amely a kultúrát a »szórakoztatóipar«
egyik alágazatának tekintette, mely hozzájárul a
GDP-hez. Ahogy az Arts Council Thatcher által kinevezett elnöke,
William Rees-Mogg 1985-ben fogalmazott: A brit turizmusban ugyanazt a szerepet
játssza a kultúra, mint a spanyolban a napfény."
A tanulmány írója élesen bírálja John
Majort is, aki 1992-ben létrehozta a Nemzeti Örökség
Minisztériumát, amely a turizmus, a sport és a mûvészet
ügyeiért felelt, jól tükrözve a kormányfõ
hamis nosztalgiával színezett kultúrafelfogását:
a falusi legelõk és nádtetõs házak részei
a nemzet „örökségének", a kísérleti
színházak és minimalista képzõmûvészeti
kiállítások nem.
A kultúra felfogása még ma is gazdasági szervezõ
elven alapul: mindez afféle „szabadon választott" fogyasztói
döntés, amely a szabadidõ kellemes eltöltését
szolgálja, és a kosztümös filmekkel jó pénzt
hoz a nemzetgazdaságnak.
A szerzõ így fejezi be vitriolos támadását:
„Nagy általánosságban tehát megint nem a minõség
a vezérlõ elv. Arra ösztönöznek minket, hogy a
mûalkotásokra ne mint az emberi tapasztalást legmélyebben
tükrözõ kifejezõeszközökre tekintsünk,
hanem mint olyan »szabadidõs termékekre«, melyek növelik
nemzeti versenyképességünket a nemzetközi piacon. Amíg
ez a hivatalos irányvonal, addig talán örülhetünk
is annak, hogy Nagy-Britanniának nincs »kultúrpolitikája«,
mert így legalább némi esély van rá, hogy
a hasadékokban felütheti fejét egy kis valódi kreatív
kifejezésmód"
A kultúrafinanszírozás brit „rendszerét"
legjobban a színházakkal szemléltethetjük. Nagy-Britanniában
körülbelül 300 színház mûködik, ezek
közül néhány magántulajdonban van, a többség
azonban vagy tanácsi tulajdonú, vagy más, nem profitorientált
szervezet kezelésében mûködik. Londonban található
ezek egyharmada. A mintegy száz londoni színházból
mindössze tizenötnek van állandó társulata, amely
állami támogatást kap, illetve a mûvészeti
alap pénzügyileg támogatja mûködését.
Országosan összesen negyven ilyen támogatott társulat
tevékenykedik.
A londoniak közül a legismertebb a Nemzeti Színház,
amely modern és klasszikus darabokat egyaránt játszik.
A Temze déli partján, a Royal Festival Hall szomszédságában
található épületében egyszerre három
színpadon tartanak elõadásokat. A másik társulat
a híres Royal Shakespeare Company, amely fõként Shakespeare
és kortársai mûveit tartja mûsoron. Londonban is játszanak,
változó helyeken, ám központjuk Stratford upon Avonban
van.
A harmadik támogatott társulat az English Stage Company, amely
a Royal Court Theatre-ben tanyázik, õk a kortárs brit dráma
népszerûsítését tartják feladatuknak.
A többiek bizony darabról darabra küzdenek meg a túlélésért.
Állami támogatást kap még (noha akármilyen
nagy hírû is, neki is pályázni kell érte)
a Mûvészeti Tanács révén a Covent Garden Opera,
az Angol Nemzeti Balett, néhány szimfonikus zenekar, a British
Museum és a National Gallery, illetve a British Library - és ezzel
szinte vége is a felsorolásnak. A kormány igyekszik a szûkös
támogatást egyrészt a világhírû, kiemelkedõ
intézményeknek juttatni, másrészt olyan feladatok
megvalósítására fordítani, melyek a legszélesebb
rétegeket érintik. Ilyen például a múzeumok
ingyenességének megõrzése, és a közkönyvtárak
fenntartása, újabban kibõvülve az Internet közmûvelõdési
funkcióinak terjesztésével, fõként úgy,
hogy a hátrányos rétegek ingyenes internet-hozzáférését
támogatják könyvtárakban, iskolákban, közösségi
központokban.
A kultúra támogatásának egyik legnagyobb pótlólagos
forrása az utóbbi néhány évben a lottó
lett. Ezt a szerencsejátékot Nagy-Britanniában csak 1995-ben
engedélyezték. Bevezetését heves társadalmi
vita elõzte meg, végül azzal a kompromisszummal fogadták
el, hogy a lottójáték bevételének 28%-át
úgynevezett jó ügyekre kell fordítani. E jó
ügyek: a sport, a karitatív szervezetek, a mûvészetek,
a kulturális örökség és mûemlékvédelem
támogatása. 1998-ban bevezettek egy hatodik területet is:
az úgynevezett New Opportunities Fund az oktatás, egészségügy
és környezetvédelem támogatását teszi
lehetõvé. A lottójáték révén
az elsõ öt évben hétmilliárd fontot oszthattak
szét több mint harmincezer terv megvalósítására!
Azt mondanom sem kell, hogy e támogatásokért is pályázni
kell. Az elbírálásnál kiemelten fontos szempont,
hogy az adott intézmény a kapott pénzt arra vagy arra is
fordítsa, hogy új közönséghez jusson el, hogy
iskolai programokkal, olcsó jegyekkel, különbözõ
leleményes kezdeményezésekkel bõvítse nézõi
körét. Az ilyen „outreach" programok jóvoltából
pl. a Covent Garden stúdiószínháza egy teljes egészében
iskolások által írt és bemutatott operával
nyitotta meg új kamaratermét, a jövõ Billy Elliotjai
is a lottótámogatás révén kaphatnak ösztöndíjat,
és sorolhatnám... Ugyancsak fontos a kulturális sokszínûség
és az egyének aktív részvételének
ösztönzése is. Hiszen a glasgow-i Indian Mahila Kulturális
Központ, vagy a skóciai Afrika és Karib-térségi
kutatóközpont, netán a bristoli Fekete Színház
Kezdeményezés, vagy a karibi kultúra legismertebb jelképe,
a londoni Notting Hill karnevál épp úgy a brit kultúra
része, mint az ismertebb angol intézmények. A hatvanmilliós
ország skót, walesi, északír tartományai
büszkék kulturális különbözõségükre,
és ma már a lakosság majdnem hét százaléka
valamely etnikai kisebbség leszármazottja, ezt sem lehet elfelejteni.
A lottóalap jóvoltából fejezõdött be
a Covent Garden Operaház épületének felújítása,
a pillanatok alatt közkedvenccé vált, és már
a nyitás évében egymillió látogatót
vonzó Tate Modern Múzeum építése, a Nemzeti
Portrégaléria új szárnya, a Royal Court Színház
rekonstrukciója, hogy csak néhány közelmúltbeli
példát említsek, de például a lottóalap
jóvoltából kapott majd félmillió fontot az
a szervezet is, amely országszerte a vakok számára szervez
speciális mûvészeti elõadásokat.
A brit kultúrafinanszírozás alapelve, hogy a támogatások
zöméért pályázni kell a Mûvészeti
Alaphoz vagy a Lottóalaphoz, melynek bíráló testületei
természetesen függetlenek a kormánytól. Ezenkívül
a helyi önkormányzatok is támogatnak kulturális tevékenységeket,
hozzájuk tartoznak a helyi könyvtárak és bizonyos
színházak is. Végül a negyedik kalap a magánszektor,
hiszen errefelé komoly hagyományai vannak a szponzorálásnak.
Bizonyos cégek, bankok, jómódú magánemberek
imázsához szinte kötelezõen hozzátartozik,
hogy kulturális intézményeket, eseményeket vagy
alkotókat támogassanak.
Itt is vannak természetesen problémák, de ez a sok forrásból
származó, átlátható rendszerû finanszírozás
kiküszöböli a szubjektív igazságtalanságokat,
garantálja, hogy ne csak egyfajta jellegû mûvészetet,
stílust vagy alkotót támogassanak, azt, hogy mindenki esélyes
lehessen, hogy valóban komoly tehetségek és színvonalas
mûvek ne kallódhassanak el. Másrészt a közvetítõ
testületek beiktatása, az, hogy a kormány az Arts Council
révén osztja szét az állami támogatást,
azt is jelenti, hogy a mindenkori politika nem tudja kézi vezérléssel
irányítani a mûvészetet, hogy az alkotók és
mûhelyek nincsenek kiszolgáltatva a kormány önkényének
és aktuális kívánságainak.