Tavaly
nyáron a sors és a helybeli Kulturstiftung jóindulatának
köszönhetõen két csodálatos hónapot töltöttem
Svájcban, a Bodeni-tó mellett, egy minden kényelemmel felszerelt
öreg házban ösztöndíjasként. A felhõtlen
örömöt egyedül az zavarta meg néha, hogy a Kulturstiftung
munkatársai idõrõl idõre komoly, aggodalmas arccal
afelõl érdeklõdnek, min dolgozom éppen, és
hogy haladok vele. Amikor töredelmesen beismertem, hogy ez a bizonyos projekt
egy vers, bevallom, mindig arra számítottam, hogy összevont
szemöldökkel rámförmednek: Hogy mondta? Mit mível
itt maga, hölgyem, az adófizetõ polgárok pénzén?"
Persze, semmi ilyesmit nem mondtak, csak bennem munkált továbbra
is a gyanús egzisztencia" bûntudata, aki ilyen homályos
célú, nem tervezhetõ, semmilyen intézményes
keretbe nem illeszthetõ tevékenységet folytat ezen a tiszteletre
méltó helyen.
Van még egy olyan kérdés is, amelyiktõl rettegni
szoktam, és gondolom más költõk-írók
is így vannak vele. Ez így hangzik: most mirõl ír
éppen?" vagy esetleg így: mirõl fog szólni
az új verse/könyve?" Egyrészt attól félek,
igencsak furcsán néznének rám, ha õszintén
azt felelném, hogy még nem tudom, az majd csak a végén
derül ki", hiszen, tudjuk, a vers, és bizonyos fokig a próza
is, a maga feje után megy. De tegyük fel, hogy mégiscsak
meg tudom adni néhány szóban a készülõ
vers vagy regény témáját. Mondjuk: most éppen
egy lányról írok, aki feleségül ment a tulajdon
apjához" - hát lehet ilyesmikrõl beszélni,
mondjuk, egy ebédlõasztal mellett vagy egy elõadóteremben?
Jó, tudom, hogy már a régi görögök
is" írtak effélékrõl, de ez nem teszi könnyebbé
a helyzetet.
Nemrégiben alkalmam volt meghallgatni egy iskolai magyarórát:
az Iliászt tanulták, és éppen a trójai faló
históriájánál tartottak. A szegény tanítónõ,
akinek Laokoón történetét kellett elmondania a 11
éves gyerekeknek, nem titkolta, hogy nehezére esik kimagyarázni
Pallasz Athéné és a többi görög istenek
viselt dolgait, akik idõnként a csalót pártfogolják,
és az igazmondót büntetik meg. Nem csúfolódni
akarok rajta, ellenkezõleg: tanítókként, szülõkként
mégiscsak a világnak olyan képét szeretnénk
továbbadni a fiataloknak, amelyben elõbb-utóbb gyõz
az igazságosság, ahol az értelem vagy az erkölcs fölébe
kerekedik a sötét szenvedélyeknek, ahol a jó elnyeri
jutalmát, a rossz a büntetését, nem pedig olyat, amelyben
magunk alatt vágjuk a fát, amikor igazat mondunk, az agyafúrt
gátlástalan viszont minden földi jót megszerez magának,
és a tetejébe még az istenek kegyét is
Az
irodalom azonban elõszeretettel kezdi ki ezeket a talán nélkülözhetetlen
illúziókat, még ott is, ahol az élet esetleg érintetlenül
hagyná õket. Megvannak a maga mentségei, de mégis:
biztos, hogy embertársaink életkedvének módszeres
rombolásáért elismerés és díj jár,
nem inkább az a bizonyos bürökpohár? Igaz, az irodalom
tartalmazza önmagunkról való tudásunk java részét:
ez a tudás azonban gyakran fájdalmas.
Ezért aztán írás közben igyekszem nem gondolni
arra, hogyan fogják majd fogadni, amit írok: talán mert
nem érezném egészen igazságtalannak, ha ezt a fájdalmas
tudást elutasítással, haraggal, megvetéssel fogadnák.
Annál jobban esik az a kedvezõ fogadtatásban, szeretetben
és elismerésben megnyilvánuló nagylelkûség,
amelynek példája ez a díj is, és amely egy idõre
visszakapcsolja ennek a magányos tevékenységnek a mûvelõjét
az emberek közösségébe.
(Elhangzott
a Magyar Irodalmi Díj átvételekor.)