Karafiáth
Orsolya
Öt dolog, ami boldoggá tehet, avagy tanítások a pénzrõl
1.
Az elsõ, pénzhez kapcsolódó negatív élményem
az általános iskola idejére tehetõ. Álltam
a büfé elõtti hosszú sorban, afelett izgulva, vajon
lecsaphatok-e az utolsó kakaós csigára. Ám mielõtt
sorra kerülhettem volna észrevettem, hogy nincs nálam elég
pénz, két forint hiányzik. Mögöttem a legjobb
barátnõm, Ildi állt. Hozzá fordultam: Te Ildi!
Nincs véletlenül felesleges két forintod?" Ildi a mutató
és a hüvelyk ujja közé penderítette, majd a magasba
emelte az érméket: Orsikám, a pénz - itt hatásszünetet
tartott - sohasem felesleges!" És valóban nem adott egy fillért
sem.
2.
A költészet nem tartozik a legjobban fizetett állások
közé - mondom, és ezzel nem állítok semmi újdonságot.
Egy versért általában annyit kapunk, amennyibõl
maximum kétnapi sörözést lehet fedezni. Mivel íróember
vagyok, nem örülök ennek, viszont néhány kemény,
fizikai munkából élõ barátom azt vallja,
még így is túlfizetnek bennünket, az õ adófizetõ
forintjaik támogatják - túl busásan - a költõi
nyavalygást. Persze valóban kérdés, hogy lehet-e
konkrét értelemben vett állás" az írás.
Nos, szerintem nem, de ez nem jelenti azt, hogy ne kéne jobban megtámogatni
az írókat. És itt nem arra a sajnálatos mechanizmusra
gondolok, amivel az ösztöndíjakat osztogatják. Egyszerûen
csak azt szeretném, ha lenne a versnek valódi piaci értéke.
Akár egy jó slágernek, hisz hatásában sokszor
nincs is nagy különbség a kettõ között. Bár
tegyük hozzá, én magam már akkor elégedettebb
lennék, ha azt a keveset, ami jár, valóban ki is fizetnék
3.
A kocsmaasztalnál ülõ, lerongyolódott, lejmoló
vátesz image szerencsére rég idejétmúlt lett,
nem gondolnám, hogy aki mûvészettel foglalkozik, annak természetszerûleg
nyomorogni kellene. Ne múltból vegyük a példákat,
mint ahogy Vali tette kedvenc regényemben, a Makrában:
Csontváry is éhen halt. Derkovits tüdõbajt kapott.
Vagy akarsz valamit, és akkor vállalod a rizikót, vagy
nem akarsz. (
) Lenin se kérdezte, mibõl fog megélni,
ha forradalmárságra adja a fejét." Nekem ez azt is
jelenti, hogy az írás mellé kell találni egy úgynevezett
polgári foglalkozást is. Nincs ezzel semmi baj, én magam
például szeretek dolgozni, szeretem, hogy olyan állásom
van, ami - ha nem is idegen a saját területemtõl - mégsem
azonos vele. Ezt a módszert minden siránkozó alkotónak
csak ajánlani tudom.
4.
Karácsony volt, a tévében éppen Zeffirelli Napfivér,
holdnõvére ment. Barátom édesapja a fotelben
ült, teljesen beleolvadt, úgy nézte a filmet. Alig-alig figyelt,
majszolgatta a szaloncukrokat, merengett. Ám egy ponton megmerevedett.
Szent Ferenc épp azt hirdette: Ne akarjatok, és ne is gyûjtsetek
kincseket", majd a gazdag uraság vagyonát elkezdte kidobálni
az ablakon. Ez már sok volt szegény faternek. Elõször
katatón módjára ismételgetni kezdte: de én
kincseket akarok. Kincseket, kincseket
", végül már
kiabált, majd kikapcsolta a tévét. Nos, én nem ilyen
ember vagyok, valóban nem kellenek nekem kincsek, nem kergetek húsz
forintot Gyõrig, szabadidõmben nem a félretett pénzemet
csókolgatom. De azért jó lenne, ha mindenbõl több
lenne egy kicsit. Épp csak a biztonságos mértékben.
Újabban lottózom is.
5.
Néhány éve egy fantasztikus, Velencében töltött
hét után barátnõmmel elindultunk Róma felé.
Busszal mentünk, mert Padovát is meg akartuk nézni közben,
és hogy, hogy nem, még a pályaudvaron ellopták az
összes pénzünket. Elsõ érzésünk a
teljes kétségbeesés volt - mert bár tudjuk, vezetnek
az utak, a célig eljutni mégsem egyszerû. A gyaloglás
utáni legolcsóbb megoldást választottuk, az autóstoppot.
Öt kocsival el is értünk Róma határáig,
ahol jótevõnk kegyetlenül lerázott minket, mert rosszul
lett a szendvicseinktõl. Riasztó sötétség,
kietlen vidék, távolból gyanús zajok. Ám
félelmünk csak addig tartott, míg a sarkon be nem fordult
egy zarándokmenet. Lehettek vagy kétszázan, mindegyikük
mezítlábasan, rózsafüzérrel a kezében
haladt, vezetõjük pedig hatalmas, égõ keresztet cipelt.
A vezetõ személye folyamatosan változott, helyét
mindig a frissebb zarándok vette át. Próbáltunk
feltûnés nélkül elvegyülni közöttük,
de ez csak percekig sikerülhetett. Hamar kiszúrtak minket, illetve
velünk, a böhöm kereszt cipelését sem úsztuk
meg. Megtudtuk, hogy már napok óta tart menetelésük,
és céljuk az Ave Maria kápolna. Egybõl értettetem
hát azt is, hogy miért dünnyögik folyamatosan - késõbb
velünk együtt - hogy aveaveavemariaaaa
Eleinte biztonságot,
meleget sugárzott felénk a kompánia, ám reggel felé
már kezdtük rosszul érezni magunkat, és csak arra
tudtunk gondolni, miképp is szabadulhatnánk meg tõlük.
Nem engedtek pihenni, mikor pedig szökni akartunk, finom szavakkal, de
erõszakkal visszatereltek minket. Csak késõbb, a kápolna
közelében, a teljes feladás határán sikerült
valahogy mégis meglépnünk. Szinte már aludtunk a lépések
közben, nem érezve éhséget, hõséget,
szánk öntudatlan formázta a mantrát, mikor észrevettük:
egy mûútra tértünk. Feltûnés nélkül
stoppoltunk egy kocsit, és végül megpihentünk a Vatikán
mellett. Igen ám, de pénzünk még mindig nem volt.
Nos, nem részletezem tovább: koldulni kezdtünk. Három
nap múlva már a legelõkelõbb éttermekben
talált minket a dél, remek szállásunk volt, és
kitûnõ déli borokkal öblítettük le az estét
- természetesen mások jóvoltából. Ám
az addig eltelt napok is csodálatosak voltak, csak éppen másként.
Hihetetlenül könnyû pénz nélkül élni.
Olyasfajta szabadságot ad (egy ideig), mint semmi más. Egy pillanatra
bevillant elõttünk, így folytatjuk a továbbiakban
is. Ám a kéregetésnek is megvan a maga tudománya.
Utolsó napokra olyan magabiztossá váltunk, hogy senki nem
hitt többé nekünk. De nem tett ez már semmit, részegítõen
boldogok voltunk akkor is, bár azóta, ha bárki megkérdezi
tõlünk, mi tenne boldoggá minket, barátnõmmel
ugyanazt válaszoljuk. Minket igazán öt dolog tenne boldoggá:
della, lóvé, guba, mani, stex.