Mit tehetnénk
mást, kezdjük az ösztönösnél, honnan máshonnét
ilyenkor: tavaszodik, gazlik az út partja, három pitypangot számoltam
hazafelé
Az ösztönös spórolás az olyan
- nem kell hozzá túl sok kommentár -, hogy nincs tétova
toporgás, egyebek, olyankor csak úgy: egyértelmûen,
õszintén és szomorúan teszünk valamit, ahogyan
anyánk rózsaszín csecsére buktunk - szóval
tiszta és világos az egész, és mégis: ezt
a sort tisztázásképpen rovom, hogy az ösztönös
spórolás esetében nincs más, vajszínûbb
árnyalat, csak ez a kopottas, amit alább vázolni szeretnék,
ez a foltokban színehagyó.
Az ösztönös spórolás az ilyen: botorkál
be az ember éjjel a konyhába, és nem oltja föl a villanyt,
mert nem, csak egy pohár szóda lesz, de közben valami szorongattatót
érez, a gyomor déli táján felrobban egy gyomorsavgránát,
a kisujj alatt egy ideg éppen úgy ugrál, ahogy édesapának
szokott, és akkor lelöki a poharat, abban az átkozott, kásás,
utálnivaló félhomályban a készlet egyik legszebb
pajtása szilánkossá romlik, és ha most Önök
arra gondolnak, hogy azt ki se lehet számolni, mennyire olcsó
egyetlen percnyi villanyfény, tehát az ösztönös
spórolás az tulajdonképpen duhaj pazarlás, hát
rossz nyomon járnak, mert ebben az esetben Önök a legkevésbé
sem számolnak múltjukkal, identitásukkal, gyökereikkel,
kultúrájukkal. Én most legszívesebben azt mondanám,
mikor az Önök téves logikájára gondolok, hogy
nem tudják, hölgyeim és uraim, merrõl és miért
fúj a szél, de nem teszem, hallgatok... Anyám például
bármilyen levesbõl bármilyen más levest varázsol,
a tegnapi májgombóc ma reggelre savanyúleves, holnapra
meg jókaibab: úgy van, ahogy van, az Örökkévaló,
ha már néz, figyeljen is, nem kell mindig a pazarlás. Az
õrlángról meg lehet gyújtani a használt gyufát
még egyszer, nem azért, mert nincs másik, hanem mert jó
az még, a gyakorló, ahogy apám hívja, legalább
kétszer-háromszor fölhasználható.
Tavaly kaptunk nagyanyámtól egy tenyérnyi hófehér
edénykét, meg egy tenyérnyi pirosat, aminek két
éle van, az a legjobb fegyver: olcsó is volt és mi is spórolhatunk
vele; a fukarság a nincstelenek szellemi izgalma, és a szellemi
nincstelenek esetében már nem is tudom, mi, mármint, hogy
ez a gondolatmenet meddig épül, mélyül, pusztul magától;
elég fõzni ebbe is, suttogta mama, mikor átadta apró
ajándékát, a tenyérnyi fehéret és
a tenyérnyi pirosat, és egy kicsit õ is röstellte
magát, én meg halvány iróniával mosolyogtam,
mintha a sóherség nem hatna legalább olyan üdítõen
inspirálóan a mûvészetre, mint a harag, a féltékenység
és az irigység, és mindehhez hozzátartozik, hogy
az éhezõ magyar író évszázados hagyományához
istenien klappol az önmagával szemben smucig magyar író
nem is annyira újszerû törekvése, nem beszélve
a gyökerekrõl, mint már említettem, és a kultúráról
meg az identitásról. Mikor elõveszem a tenyérnyi
kis pirost, nagyanyámra gondolhatok, aki mindig azzal dicsekszik, hogy
két csirkeszárnyon õk kihúznak ketten nagyapámmal
egy egész napot, és látom, hogy a sparhelten ott guggol
a tenyérnyi piros húsos edény, meg a tenyérnyi fehér
tejes, ami meg a két deci tejecske maradékát õrzi,
és azon tûnõdõm, milyen fegyelem és önuralom
szükséges étkezés közben: csak a saját
tányérba bámulni mélyen és irgalmatlanul,
hogy a másik nem lépte-e már túl a fél csirkeszárny
demarkációs vonalát, mit sem törõdve a hosszú
és távoli estével...
Emlékszem, apám egy idõben gyûjtötte a zaccot,
egy termetes mûanyagvödörbe öntögette, savanyúan
és pikírten nevettünk rajta anyámmal, minek,
hová, miért", de azért mi is odaöntöttük,
azzal az édeskés, titkos reménnyel, hogy tényleg
jó lesz az még valamire, az ember mindennek hasznát veheti
késõbb, nincs a világban haszontalanság...
És ha már Önök a konklúziót várják,
hogy minek eddig ez egész hadoválás, hát na jó,
vágjunk bele, bár még eszembe jut egy-két régi
anekdota a családi legendárium Spórolás, smucigság:
kulturális önazonosság címû fejezetébõl,
és ha még legalább egyet megengedne kitüntetõ
türelmük, az nekem nagyon jót tenne, Tolnai Ottóval
szólva, minél több sor, nekem annál jobb, de fékezem,
visszatartom, leállítom magam, legyen valami összegzés,
hogy miért raboltam drága idejüket eddig, egyszerûen
nekirontok, és kiábrándítóan kibontom a példázatokat,
vagy az Önök kedvéért inkább nem, egyszerûen
összehozom, összeragasztom, pároztatom a kettõt: apám
szemébõl elragadom a csillogást, a ragyogást, mikor
a vödörnyi zaccot hurcolászta a kertben, hogy akkor ezzel
most mi is legyen?" - és e mellé teszem egy azt-se-tudom-kicsoda:
költõ-, szerkesztõ-, írótárs dicséretét,
aki az utóbbi idõben írt verseim mélységérõl,
magasságáról és közepességérõl
habogott egy irodalmi pikniken, és ugyanúgy csillogott a szeme,
mint apámnak, a félbehagyott mondatok közben cukros izgalom
járta át, minden bizonnyal már azon járt az esze,
hogy jól jöhet ez a kis kedvesség még valamikor, és
mikor eloldalgok, elnyomom végre a cigimet, kitõl is kellene megkérdezni,
ki vagyok tkp., szóval akkor örömmel vettem, hogy apám
becsülettel nevelt föl, nem felejtett el megmeríteni a sóherség
langyos lábvizében: illõen köszöntem meg a figyelmes,
szakmai dicséretet, és nemhogy nem említettem, hogy három
éve nem kapartam papírosra egyetlen verset sem, de még
egy kicsit jól is esett, tényleg, hagytam, hogy melegítsen,
és összehúzott szemmel, bizakodva tekintettem a jövõbe,
mert akkor már tudtam, hogy nem csak a sóherség egy az
egyben kultúra, de a kultúra is egy az egyben sóherség,
nem csak az ellenkezõje, de a reciproka is igaz, és akkor - neveltetésem
folytán - én elõbb-utóbb bizonyára nagyszüleim
bûvészmutatványára is képes leszek: nem nézek
át a másik tányérjába, nem sírok,
nem átkozódom, nem szívom a fogam, hogy már harmadszorra
üdül Berlinben, hogy forgatókönyveket ír, hogy
színházi és színpadi munkás ösztöndíja
van, hogy viszik a könyveit, semmiért se, csak a saját tányéromba
bámulok, ropogtatom a magam száraz csirkeszárnyát,
amit a mindenkori kis lábaskából kiemelek, és még
csak azon se bosszankodom, hogy miért csak lábas ez a kulturális,
tenyérnyi, húsos piros, mikor a többiek egész fazékkal
esznek.