A lefejezõ
csapás" után
Az Irak elleni
háború ellenzõinek katasztrófajóslatai nem
váltak valóra. Irakból nem lett Vietnám, Bagdadból
nem lett Sztálingrád, nem lett kollaterális veszteség"
több százezer iraki civil, az iraki olajmezõk nem égnek,
a Közel-Kelet nem robbant fel, a terrorizmus nem eszkalálódott.
A szövetséges - mindenekelõtt: amerikai - hadi gépezet
három hét alatt elintézte az iraki diktatúrát,
hat héttel a március 19-ei lefejezõ csapás"
- vagy legalábbis lefejezõnek szánt csapás - után
Bush hivatalosan is bejelentette, hogy a hadmûveletek gyakorlatilag befejezõdtek.
A szövetségesek a lehengerlõ katonai sikert meglepõen
kis számú saját és iraki civil áldozat árán
érték el, sõt, az iraki fegyveres erõket sem kellett
legyilkolni. A kellõképpen demoralizált - esetleg különbéke-ajánlatokkal
jobb belátásra térített - iraki egységek
a Republikánus Gárda két hadtestének kivételével
gyakorlatilag nem vették fel a harcot, hanem inkább szétszéledtek.
Elveszítette a hatalmát egy saját népét is
mészárló és sanyargató, két évtized
alatt két véres háborút kirobbantó pszichopata
tömeggyilkos, és összeomlott egy diktatórikus rezsim,
amely nemcsak nem simult bele a nemzetközi rendbe, hanem annak deklarált
ellensége volt, valamint rendkívül destabilizálóan
hatott egy amúgy is robbanásveszélyes térségre,
a Közel-Keletre. Ez mindenképpen vívmány, függetlenül
attól, hogy találnak-e Irakban tömegpusztító
fegyvereket, melyek feltételezett léte a háború
nemzetközi jogi igazolására szolgált. (Bizonyára
fognak, de ez bizonyára azokat fogja a legkevésbé meggyõzni,
akik leginkább meggyõzésre szorulnak.)
De Szaddám Huszein elûzésével (illetve esetleges
megölésével vagy bíróság elé
állításával) a Bush adminisztráció
még nem érte el azokat a célokat, amelyeket maga elé
tûzött, és amelyek megközelítése szükséges
ahhoz, hogy egy racionális költség-haszon elemzés
alapján jó lelkiismerettel lehessen azt állítani:
a háborút megérte megvívni. A geopolitikai-stratégiai
háborús cél pedig az volt, hogy Irak demokratizálásával"
úgy változtassák meg a közel-keleti erõviszonyokat
és politikai dinamikát, hogy egyfelõl lehetõvé
váljék az izraeli-palesztin probléma rendezése,
másfelõl defenzívába szoruljon a fundamentalista
iszlám, ami lecsapolná azt a mocsarat, amelyben az a bizonyos
terrorism of global reach (globális hatósugarú terrorizmus)
terem.
**************
Az iraki nép
eddigi viselkedése mind a pánarab nacionalistáknak, mind
a felszabadítás-retorika implikációiban gondolkodóknak
csalódást okozott. Az irakiak többsége nem fogadta
virágesõvel felszabadítóit, és valószínûleg
nem is tekinti annak õket. Ugyanakkor az is nyilvánvaló,
hogy fellélegezve és zord elégtétellel vette tudomásul
a rezsim bukását. De nem lehet messzemenõ következtetéseket
levonni abból, hogy miként viselkedik egy évtizedeken keresztül
brutális elnyomás alatt élõ nép közvetlenül
az után, hogy egy külsõ hatalom elûzte elnyomóit.
Ettõl még Irak bizonyos fokú, korlátozott demokratizálása
sikerülhet. Természetesen a westminsteri rendszer meghonosítására
kevés az esély. De egy olyan szekuláris-alkotmányos
rendszer installálására és megszilárdítására
remélhetõleg jóval több van, amely az enrichez
vous" filozófiája alapján az etnikai, vallási
csoportokkal szemben nem részrehajlóan, a Nyugat-ellenes ideológiai
ambícióknak kemény korlátokat szabva kormányoz.
Ehhez persze a konzervatív amerikai kormányzatnak ironikus módon
idegen terepen kell social engineeringbe - tervszerû társadalom-átalakításba
- fognia, olyan tevékenységbe, amelynek haszontalanságáról,
sõt kártékonyságáról otthon mélységesen
meg van gyõzõdve. A veszélyek és a hibázási
lehetõségek óriásiak. A legnagyobb természetesen
az, hogy a demokratikus folyamat szabadon engedése - pontosabban annak
szabadon engedése, ami a mai Irakban a demokratikus folyamat leple alatt
lépne fel - alighanem a legnagyobb és legjobban szervezett vallási-etnikai
csoport (a síita arabok) uralmához, egy iráni típusú
teokráciához vezetne. Ez nyilván nem lenne kívánatos,
de a síita arabok ambícióinak durva elfojtása sem
vezethet jóra.
Nagy kérdés, hogy a Bush-adminisztráció világ-
és társadalomképe elég árnyalt-e ahhoz, hogy
a békemûveleteket ugyanolyan szuverén módon irányítsa,
mint ahogy a hadmûveleteket irányította. A háború
racionális és mérsékelt ellenzõinek egyik
fõ érve éppen az volt, hogy a demokráciaexport"
kockázatos vállalkozás, amelynek sikere korántsem
garantált. Ha a Bush-adminisztráció nem is tekintette ezt
elég súlyos háborúellenes érvnek, most, a
háború megnyerése után, jól tenné,
ha nagyon komolyan venné mint intelmet. Elvégre a háború
célja nem csak egy megfékezett, bajkeverésre (átmenetileg)
képtelen Irak, hanem egy olyan Irak, amely vonzerõt gyakorol a
térség országaira, melynek rendszerszervezõ elvei
sikeresen versenyeznek a militáns, fundamentalista iszlám csábításaival.
***************
Az Irak elleni háborúval
az amerikai adminisztráció az izraeli-palesztin konfliktus rendezéséhez
is kedvezõbb körülményeket kívánt teremteni.
A háborút ellenzõ európai országokkal folytatott
vitát a sorrendrõl folytatott vitaként is fel lehet fogni.
Egyes európai országok úgy gondolták, hogy az átfogó
közel-keleti rendezésnek, a térség stabilizálásának
elsõ lépése az izraeli-palesztin béke megteremtése
kell, hogy legyen. Az Irak elleni háborút azért is hibának
tartották, mert úgy vélték, hogy a palesztin közvélemény
(és általában az arab és muszlim közvélemény)
a háborút újabb egyoldalú amerikai kiállásnak
fogja fel Izrael mellett. Ezzel szemben az amerikai adminisztráció
úgy érvelt, hogy az izraeli-palesztin konfliktus rendezésének
meg kell teremteni az elõfeltételeit a térségben:
addig minden békekezdeményezés kudarcra van ítélve,
amíg a térségnek az izraeli-palesztin békében
ellenérdekelt rezsimjei akadálytalanul támogathatják
azokat a palesztin frakciókat, amelyek ellenzik a békekötést
a cionista entitással", vagyis büntetlenül szabotálhatják
(például a palesztin terrorizmus támogatásán
keresztül) az izraeli-palesztin megegyezést.
Ennek a vitának a fényében biztató, hogy a Bush-adminisztráció
sietve igyekszik demonstrálni: az iraki rezsim megdöntése
valóban egy végleges és átfogó közel-keleti
rendezés kontextusában történt. Hat héttel
az Irak elleni háború elkezdése után az izraeli
és a palesztin kormány egy út-térképet kapott
a kezébe, melyen a megjelölt úti cél az izraeli-palesztin
konfliktus végleges és átfogó rendezése 2005-ig".
A rendezési javaslatot az Egyesült Államokon kívül
Oroszország, az Európai Unió és az ENSZ szponzorálta.
A rendezési javaslat természetesen nem Szaddám Huszein
megdöntése óta készült - az érintett felek
tavaly december óta ismerik. De nem véletlen, hogy most és
nem korábban nyújtották át hivatalosan Izraelnek
és a Palesztin Hatóságnak. (Emiatt az út-térképen
megjelölt idõpontok egyébként részben aktualitásukat
is vesztették: az elsõ célpontot például
már el is kellett volna érni.) Amikor ezeket a sorokat írom,
még nincs huszonnégy órája a rendezési javaslat
kikézbesítésének. Egyelõre nincs túlzottan
sok minden, amit mérlegelni lehet. Végleges és átfogó
rendezési terv persze volt már - az 1993-as oslói egyezmény
-, és nincs garancia arra, hogy nem omlik össze ez is. De tényleg
valószínû, hogy egy rendezési tervnek sokkal nagyobb
esélye van egy olyan Közel-Keleten, amelyben Szaddám Huszein
már nem politikai aktor, és amelyben Szíria és Irán
igen nyomatékosan eszélyes magatartásra lett intve.
A siker természetesen Izraelen is múlik, és tekintettel
a jelenlegi izraeli kormány hajlamaira, azon is, hogy mekkora nyomást
gyakorol a Bush-adminisztráció Saronra. Ha a Bush-adminisztráció
a szuverén, független és életképes palesztin
állam" megteremtését nem gondolja teljesen komolyan,
és csak azért vállalta fel ilyen látványosan
a tervezetet, mert ezzel tartozik Blairnek" - ahogy a New York
Times szerint a Saron-kabinet legalább egy tagja reméli -,
akkor az izraeli-palesztin konfliktus rendezése ábránd
marad. Sokkal jobban szolgálná az Irak elleni háború
utólagos igazolását, ha a Bush adminisztráció
szándékainak komolytalanságáról felállított
hipotézis bizonyulna egyetlen izraeli héja ábrándjának.
*************
Az Irak elleni háború
veszteséglistáján szerepel az EU, a NATO és az ENSZ
tekintélye, valamint a Nyugat egysége. Az elõzõek
tekintélye csak az utóbbi egységének renoválásával
állítható helyre, hiszen a Nyugat egységének
megbomlása okozta az EU, a NATO és az ENSZ BT impotenciáját.
Ez az EU és a NATO esetében egészen világos, de
Oroszország és Kína is anélkül vétózhatott
volna a BT-ben, hogy bárki a nemzetközi intézményrendszer
válságáról értekezett volna - ha a nyugati
demokráciák egységesen szavaznak. És feltehetõleg
nem is vétóztak volna: az ENSZ BT Egyesült Államok
elleni lázadását Franciaország vezette a nem állandó
tag Németországgal karöltve.
Magyarországnak elemi érdeke, hogy a Nyugat egysége helyreálljon.
Ha a Nyugat véglegesen két tömbre bomlana, értelmét
vesztené a rendszerváltás óta követett magyar
külpolitikai irányvonal, a nyugati integráció"
célkitûzése. Szinte teljesen értelmét veszítené
tagságunk a NATO-ban, más, sokkal kevesebbet jelentõ értelmet
nyerne közelgõ EU-tagságunk. Választásra kényszerülnénk
egy olyan helyzetben, amelyikben nincs jó választás. Ráadásul
a miatt az ügyetlenség és pártpolitikai kicsinyesség
miatt, amely a jelenlegi külpolitikai vezetést és alternatíváját
egyaránt jellemzi, minden bizonnyal két szék között
a padlóra kerülnénk. A magyar külpolitika csak azon
a sínen tud elõrehaladni, amelyet a történelem kegyesen
lerakott neki. Ha ezt felszedik, elfogy a tudomány.
De ha a nemzeti önzésen felülemelkedünk is, akkor is nehéz
nagyobb globális katasztrófát elképzelni annál,
mint ha a fejlett demokráciák két, egymást stratégiai
riválisnak tekintõ tömbre szakadnak. A kialakult helyzetért
nem lehet csak az amerikai adminisztrációt vagy csak a háborúellenes
európai országok vezetését felelõssé
tenni. Ahogy lenni szokott, szó szót, akció reakciót,
blöff blöfföt követett, és elõállt
egy olyan helyzet, amelyet ebben a formában azért remélhetõleg
senki se akart. De az eredmény mégiscsak az lett, hogy a két
legfontosabb kontinentális európai ország, Franciaország
és Németország, az Európai Unió kemény
magja", egy rendkívüli fontosságú nemzetközi
kérdésben szembefordult az Egyesült Államokkal. Mindez
azzal párosul, hogy az óceán mindkét oldalán
zanzásított formában népszerûsítik
azokat a popszociológiai és pop-geostratégiai kvázitraktátusokat,
amelyek szenzációhajhász módon túlozzák
el az Amerika és Európa között nyilván meglévõ
társadalmi, kulturális és mentalitásbeli különbségeket.
Az amerikaiak a Marsról vannak, az európaiak a Vénuszról
(mi, magyarok, persze a Szíriuszról, csak ezt Mr. Kaplan, amerikai
sztárprognoszta, a Mars-Vénusz hipotézis szerzõje,
nem tudja) - nem baj, hogy hülyeség, csak jól hangozzék.
Nem kell ahhoz francia politikusnak lenni, hogy valaki úgy vélje:
a Bush-adminisztráció arrogáns, túlzottan harcias,
hisztirohamokra hajlamos és félõ, hogy szokásává
válik a páratlan amerikai hadi potenciállal való
visszaélés. Csakhogy Monsieur Chirac csaknem mindez az amerikaiak
gazdasági és katonai hatalma nélkül. És az
Egyesült Államok még nem élt vissza olyan felelõtlenül
katonai hatalmával, mint Franciaország élt vissza azzal
a vétójogával, amellyel a Biztonsági Tanácsban
rendelkezik.
Legitim célkitûzés az Egyesült Államoknak a
nemzetközi intézményrendszerbe való bekötésére
törekedni. A multilateralizmus normatív szempontból is helyeslendõ,
és erõsíti a demokráciák érdekérvényesítõ
képességét is. De csak akkor legitim (és realista)
célkitûzés, ha a mögötte megbúvó
nem is annyira rejtett szándék nem az Egyesült Államok
szarvának letörése, nem az amerikai törekvések
keresztezése, hanem az együttmûködés. A francia
diplomáciának az az eszelõsen megalomán elképzelése,
hogy az Egyesült Államok hegemón szerepével szembeni
globális ressentiment élére kell állnia, Amerikával
rivalizáló hatalmi centrumot kell maga köré szerveznie,
és hogy ehhez ravasz módon kihasználhatja azok által
a nemzetközi intézmények által nyújtott obstrukciós
lehetõségeket, amelyek tiszteletben tartását az
amerikaiaktól elvárja, tönkre fogja tenni, jelentéktelenségbe
fogja süllyeszteni ezeket az intézményeket. És sok
minden mást is. Az Egyesült Államok nemzetközi magatartásának
befolyásolására törekedni helyénvaló
- erre való a multilateralizmus. De ellensúly létrehozására
törekedni az Egyesült Államokkal szemben sem nem helyénvaló,
sem nem sikerrel kecsegtetõ, viszont igen veszélyes próbálkozás.
Amerikának nem hegemonisztikus törekvései vannak, hanem hegemón
(magyarán: vezetõ) szerepet játszik a világban.
Az amerikai hegemónia nem magatartás, hanem állapot, amelynek
megváltoztatására törekedni ellenséges magatartás
Amerikával szemben.
Szaddám Huszein rezsimjének bukását követõen
remélni lehetett, hogy a háborút ellenzõ európai
országokat utoléri a valóság. Mind a németek,
mind a franciák kifejezték a békülésre való
hajlandóságukat; Schröder a Der Spiegelnek adott interjújában
kifejezetten bocsánatkérõ gesztusokat tett. Ezek értékébõl
levont valamit, hogy az iraki újjáépítési
megbízásokért való helyezkedést is szolgálták,
valamint az is, hogy megtartották a szentpétervári csúcstalálkozót
Putyinnal, amelyet nagy Amerika-ellenes demonstrációnak terveztek,
csak éppen túlhaladt rajta az idõ. Sajnálatos módon
a Bush-adminisztráció egyáltalán nem viselkedett
nagyvonalúan, hivatalosan tettek megalázó és lekicsinylõ
nyilatkozatokat hûtlen szövetségeseikrõl (sunyi
tengely"), Franciaország megbüntetésérõl,
a NATO döntéshozatalából való kizárásáról,
valamint a franciáknak és a németeknek az iraki újjáépítésbõl
való kihagyásáról gondolkodtak hangosan. Az április
végi brüsszeli praliné" csúcs (amelyet
a német sajtóban szakadár csúcsnak is neveztek),
ahol az Irak elleni háborút legvehemensebben ellenzõ négy
európai ország, Franciaország, Németország,
Belgium és Luxemburg javaslatot tett az önálló európai
katonai fõparancsnokság létrehozására, nyilván
visszavágás is volt a meglehetõsen rövidlátó
és tahó amerikai retorikára. A Bush-adminisztráció
és az EU atlantista szárnya mindenesetre zokon vette. Vagyis a
béketábor" megint túllõtt a célon:
antiatlantista élt adott az EU önálló hadereje egyébként
kívánatos létrehozásának. És még
nevetségessé is tette magát: komolytalanság önálló
európai haderõ létrehozására javaslatot tenni
Nagy-Britannia nélkül, de Luxemburg részvételével.
Végül is ez az, amiben leginkább bízni lehet: hogy
nyilvánvalóvá válik a francia ambíciók
valóságtól való elrugaszkodottsága, ami Franciaország
észhez téréséhez vagy elszigetelõdéséhez
vezethet. (Schröder kancellár a csúcstalálkozó
után nem gyõzte hangsúlyozni, hogy a javaslat nem a NATO,
az amerikaik és Tony Blair ellen irányul, a NATO-val nem az a
baj, hogy túl sok Amerika van benne, hanem az, hogy túl kevés
Európa, és az önálló európai haderõ
a NATO európai pillérének megerõsítését
szolgálná.) Sokkal jobb lenne, ha Franciaország észhez
térne, és nem elszigetelõdne. Az EU jövõje
miatt is, amelynek egy év múlva tagja leszünk, de azért
is, hogy Bushnak és csapatának ne szálljon túlzottan
fejébe a dicsõség.
A részvétel
a fontos
Nálunk
magyaroknál minden teremtés, nagyban vagy kicsinyben, legyen az
barátságos ebéd vagy sarkalatos törvény - fájdalom,
nem a világossággal, hanem lármával kezdõdik"
- írja Eötvös József báró utolérhetetlen
és máig aktuális irályregényében,
A falu jegyzõjében. Ha a polgári jogegyenlõségrõl,
az alávetettek jogfosztottságáról, a kisebbségek
emancipációjáról, a vallási türelemrõl,
a magyar provincializmusról, a börtönügyrõl lármázunk",
nem foghatunk mellé, ha idõnként az õ életmûvéhez
nyúlunk, hogy onnan kapjunk némi világosságot.
Itt van mindjárt az uniós népszavazás. A centralista
(vagy ahogy akkoriban inkább nevezték: a doktriner) Eötvös,
amikor az ellenzék többsége a megyét tekintette a
nemzeti szabadság palládiumának, úgy gondolta, hogy
az általános kegyelet tárgya ne a megye legyen, hanem az
ország. Nekünk április 12-én arról kellett
döntenünk, mit tekintünk a nemzeti szabadság palládiumának:
a magyar földet megvédõ idegen- és tõkeellenesség,
a nemzeti öncélúság, esetleg a nehogy már
a szocik arassák le Athénban a babért" oltalmazó
eszméjét vagy pedig az uniós tagságot.
Ez a kérdés, ne kerteljünk, Mohács-jelentõségû.
A szélsõjobb észre is vette a párhuzamot. Azért
pár dologban (mindenben) mégiscsak van eltérés.
Akkoriban ugyanis II. Szolimán meg II. Lajos nem szavaztatta meg a magyar
népet (Akarja-e, hogy a Magyar Királyság az oszmán-török
birodalom legnyugatibb védbástyája legyen?"). És
akkor a nem, most pedig az igen szavazat volt a tuti befutó. Pedig akkor
is voltak méltánylandó érvek a többségi
véleménnyel szemben, a nemzetvesztés mellett.
Mint talán még emlékszünk rá, Mohácsnál
is részvételi problémákkal küszködtünk,
Tomori és Szapolyai néhány ezer harcosa a török
túlerõvel szemben csak az olimpiai eszme mellett demonstrálhatott
(nem a gyõzelem a fontos, hanem a részvétel"),
és megsemmisítõ vereséget szenvedett, aminek a közvetlen
következménye a nemzetre nézve a százötven éves
török uralom, a közvetett pedig a hasonló áldozatokkal
együtt járó (ha ildomos egyáltalán ma ezt mondani)
felszabadítás volt.
Persze, valószínûleg elkerülhetetlen volt a vereség
és így a hódoltság is, de a bukás körülményei
jó ideig nyomot hagytak a magyar önképen: a viszály
fátuma ül rajtunk, képtelenek vagyunk megszervezni magunkat
az ellennel szemben, képtelenek vagyunk a sérelmi politizálást
idõnként felfüggesztve, alkalmi alkukat kötve együttmûködni
egymással. A kétségbeesett erõfeszítés,
a nemesi felkelésre felszólító országgyûlési
határozat meg a véres kard környülhordozása"
még szánalmasabbá tette a magyar jelenlétet a mohácsi
síkon.
A mostani alacsony népszavazási részvétel is túlmutat
önmagán. Bár következményei nyilvánvalóan
sokkal kevésbé apokaliptikusak, mint az 1526-os csatavesztésnek,
és az Unióban sem kell majd miattuk hajlott gerinccel járnunk.
Mégis miért baj az, hogy otthon maradt a választók
54,38 százaléka, amikor az érvényesen szavazók
83,76 százaléka mondott igent a csatlakozásra? Ha biztosan
megvolt a gyõzelem, miért lett volna fontos még a (tömeges)
részvétel is?
A szavazás törvényességéhez, eredményességéhez
természetesen kétség sem fér, de hát most
nem is a legalitással van probléma, hanem az uniós csatlakozás
legitimációjával. Nem egyszerûen csak az történt,
hogy a folyamatot lezárni hivatott voksolás szimbolikus aktusból
az alacsony részvétellel voltaképpen súlytalan eseménnyé
degradálódott, hanem maga a csatlakozás presztízse
is csorbát szenvedett. Az EU meg a szívbéli uniópártiak
tehát már most a csatlakozás elõtt jelentõs
magyarországi tekintélyvesztést könyvelhetnek el.
Számos kivédhetetlen körülmény is csökkentette
a szavazási kedvet. Ezek közül talán legfontosabb az
iraki háború eltérõ megítélése
nyomán kibontakozott viszály az EU-tagállamok között.
De ne kenjük a dolgot Chiracra és Blairre! Mert hát a korábbiakból
logikusan következõ kérdés valóban az: kit
terhel a felelõsség az alacsony részvételért?
A válasz nem túl eredeti: a felelõsség az egész
politikai osztályé. Ámbár annak mértéke
nem egyenlõen oszlik meg az egyes parlamenti pártok és
politikusok között.
A kormány által közpénzbõl finanszírozott
kampány nem érte el a célját, nem mozgósította
az embereket a tömeges szavazásra. A kampány tehát
- bárki bármit is állítson - sikertelen volt. Való
igaz, hogy elõre kevés kampányról lehet megállapítani,
hogy milyen hatással lesz a célközönségére,
de a szavazás után már nem lehet tovább handabandázni.
A politikai kampány is sokkal komolyabb annál, mintsem annak minõsítését
szakemberekre", PR-kovácsokra meg politikusokra bízhatná
a laikus választó. Ha így lenne, akkor nem kellene elmenni
szavazni. Az persze most sem volt valószínû, hogy a kampány
ügyetlenségei miatt nem mentek el olyan szavazók, akik egyébként
korábban szavazni akartak, de a kampánynak bizonyítottan
nem sikerült a bizonytalan vagy érdektelen választókat
meggyõzni a referendum fontosságáról.
Az alacsony részvétel magyarázataként a kampánystáb
bénáskodásai mellett egyszerre demagóg, mégis
praktikus érvként hangzott el a kritikusoktól, hogy hiba
volt a teljes népszavazási kampánypénzt csak az
igenekre költeni, mert a nemmel szavazókat is megillette volna ugyanannyi
pénz. Demagóg ez az érv, hiszen a csatlakozási folyamat
során az uniós tagságot a parlament összes pártja
mindig teljes konszenzussal támogatta (kivéve a MIÉP 1998
és 2002 között), tehát nyoma sem volt annak - legalábbis
hivatalosan -, hogy számottevõ politikai erõ az ellenkezõjét
akarná.
Pusztán a választás pszichológiáját
illetõen azonban mégiscsak igazuk van azoknak, akik a nem-kampány
állami támogatása mellett érveltek. Azt követõen
ugyanis, hogy a közvélemény-kutatók a téli
hónapokban kihozták a nem szavazatok magas arányát,
a rákövetkezõ mérésnél már az
igennel voksolók és a biztos szavazók aránya is
jelentõsen nõtt, illetve a nem szavazatra buzdító
MIÉP hagyományos szállásterületein (Pest megyében
és Budapesten) az országos átlagnál is többen
voksoltak. Érzelmi mozgósítás nélkül
magas szavazási részvételre nincs semmi esély, Magyarországon
legalábbis biztosan nincs. Hiába nagy a tét, ha az emberek
nem érzik úgy, hogy az õ szavazatuk is valóban döntõ,
otthon maradnak. A NATO-referendumon vagy az 1994-es országgyûlési
választáson is azért szavaztak kevesen, mert az eredmény
annyira nyilvánvalónak tetszett, hogy feleslegesnek tûnt
az akaratnyilvánítás. Nem úgy, mint 2002-ben, amikor
az egész ország választási lázban égett.
Felesleges túlbiztosítás volt tehát a mostani kampányban
az állami kampánypénzek einstandolása és
a csatlakozás elleni érvek szisztematikus kriminalizálása,
mert paradox módon minél harsányabb lett volna a nem-kampány,
annál többen érezték volna szükségét
annak, hogy akaratukat nyilvánítsák a referendumon (nagy
valószínûséggel az igen mellett).
Úgy látszik, szívósan tartja magát még
az a történelmi tapasztalat, amely különbséget
tud tenni a szavazás és a választás között.
A magyar választók jelentõs része nem szavazni,
hanem választani akar, versengést, harcot kíván,
nem pedig rutinvoksolást. Ahogy Eötvös is mondta, ha nincs
lárma", észre sem veszi, hogy éppen teremtés"
zajlik.
Annak oka pedig, hogy a kampány nem volt elég lármás",
leginkább abban keresendõ, hogy teljességgel hiányzott
belõle a politika (jelszavaink valának: mákos bejgli, véres
hurka, kisüsti). A leglátványosabb, az összebékíthetetlen
ellenfelekre építõ hirdetések (Dopeman és
Kozsó, a fradista Gera meg a dózsás Kovács, Friderikusz
és Vitray, ifj. Gáspár Gyõzõ és Törõcsik
Mari) mellõl nagyon hiányzott egy olyan, ahol Orbán cirógatja
Medgyessyt vagy Kovács László negróval kínálja
Pokornit. Nem tudom, hogy a szervezõk próbálkoztak-e egyáltalán
rivális politikusok megnyerésével, vagy ezt eleve reménytelennek
ítélték.
Az utóbbit sem csodálnám, mert a Fidesz mindent megtett
annak érdekében, hogy egyértelmûvé tegye:
a csatlakozást a kormányváltást követõen
már nem tekinti eminensen nemzeti sorskérdésnek, inkább
a szocialisták ügyének. Érdemes lenne feldolgozni
például Orbán Viktor országgyûlési
képviselõnek az utóbbi tíz évben, az uniós
csatlakozás tárgyában tett nyilatkozatait. A külföldi
megnyilatkozások határozott Európa-pártiságát
itthon gondosan jó adag euroszkepszissel, -defetizmussal ellensúlyozta,
a csatlakozási fejezetek tárgyalásánál Brüsszelben
a kompromisszumkészségét, Csarodán pedig a hajlíthatatlanságát
bizonygatta. Az erokratákról meg az Európán kívüli
életrõl megeresztett kijelentései mindig is jobban illettek
politikai kalandorhoz, mint felelõs politikushoz, de most megadatott
neki a korrekció lehetõsége. Nem élt vele. A februári
országértékelõ" beszédében
egy jó szava sem volt az Unióról (hogy aztán az
egészet így zárja: mégis a sok ellenérv
mellett a belépés mellett szóló érvek, úgy
érzem, valamivel többet nyomnak a latban"). És mint
mondta: Van azonban egy másik probléma is. Egyre többen
érzik úgy, hogy az EU melletti állásfoglalást
a kormány valójában a saját maga támogatásaként
akarja bemutatni. Ez a kormánypárti szándék, úgy
érzem, a gondolkodó emberek elõtt már leleplezõdött."
Olyannyira leleplezõdött, hogy még Orbán Viktor országos
választási listán mandátumot szerzett országgyûlési
képviselõ is az EU-val szembeni állásfoglalásokat
vagy az érdektelenséget a Fidesz támogatásaként
akarta látni. A referendumot kettõs tesztnek tekintette, a bonyolult
üzenetek" a választókhoz való eljuttatásának
és a fideszes népmozgalom (polgári körök) tesztjének.
A Fidesz most nem álhatott ki a választók elé azzal
az egyértelmû kéréssel, hogy kérem, ha szeretnek,
most ne menjenek el szavazni. Annál is inkább, mivel Orbánék
- legalábbis remélem - még ma is azt gondolják,
hogy az országnak az Unióban a helye. Viszont a Fidesz elnökjelöltje
kipróbálhatta, hogy a velük szemben többségében
inkább ellenséges, mint semleges vagy baráti beállítottságú
sajtó és a személye körül kijegecesedõ
mozgalom képes-e közvetíteni, hogy nem kell elmenni - az
EU-ra/a szocikra - voksolni.
Ennek a kommunikálása nem elsõsorban szavakra, nyilatkozatokra
alapult, hanem gesztusokra. Orbán Viktor tüntetõ látogatást
tett az unióellenes jobboldal vezetõ orgánuma, a Demokrata
szerkesztõségében. Közösen mondott beszédet
az egyik jobboldali körökben népszerû unióellenes
újságíróval, Bayer Zsolttal. Április elején
annak a karcagi gazdakongresszusnak a díszvendége volt, amelyiken
a Fidesz leendõ gazdatagozata állásfoglalásban utasította
el a csatlakozást. A népszavazást közvetlen megelõzõen,
a demokraciakozpont@fidesz.hu címrõl pedig nem a szavazásra,
az igenre buzdítottak, hanem a következõ enigmatikus üzenetet
küldték szét (lásd: a királynõt
megölni nem kell félnetek..."): Ha elmész szavazni,
vagy ha nem, Ha igennel szavazol, vagy ha nem, Vagy ha még nem mehettél
el szavazni: gyere el a Népligetbe, beszéljünk együtt
Magyarország jövõjérõl, mert a magyaroknak
nyerniük kell! Kedves Barátunk! A népszavazás napján,
2003. április 12-én, este kilenc órától az
FTC népligeti kézilabdacsarnokában politikusok és
ismert közéleti személyiségek fejtik ki álláspontjukat
az Európai Unióról. Beszédet mond: Orbán
Viktor, Szájer József, Martonyi János, Duray Miklós,
Egresi Sándor és Bayer Zsolt."
Ezzel együtt nem vagyok biztos abban, hogy Orbán elégedett
a teszteredménnyel. A Szonda Ipsos a szavazás másnapján
készített telefonos felmérése szerint ugyan a Fidesz
támogatóinak a négytizede válaszolt úgy,
hogy nem ment el szavazni, míg az MSZP-s választóknak csak
a kéttizede, de az utólagos vizsgálat megbízhatóságát
jól jellemzi, hogy a megkérdezettek 71%-a úgy emlékezett
vasárnap, hogy szombaton elment voksolni. A baloldali sajtó és
az MSZP is elsõsorban a Fideszt teszi felelõssé a szavazási
apátiáért, és így közvetve visszaigazolják
Orbánék várakozásait. Ha azonban összevetjük
az 1997-es népszavazás és a 2002-es országgyûlési
választások eredményeit, nem lehet azt mondani, hogy a
fideszes" (2002-ben gyõztes fideszes listát adó)
megyékben jobban csökkent volna az 1997-hez viszonyított
részvétel, mint a szocialistákban". Országosan
most a NATO-népszavazáson részt vettek 92,64%-a ment el
szavazni. Hét olyan megye volt, ahol az 1997-eshez képest még
a 90%-ot sem érte el a szavazási kedv: négyben tavaly a
Fidesz nyert (Bács-Kiskun, Hajdú-Bihar, Somogy és Zala),
háromban (Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun-Szolnok
és Nógrád) az MSZP. Ez, figyelembe véve, hogy 2002-ben
12 megyében gyõzött a jobboldal és csak 8-ban az MSZP,
kétségessé teszi az orbáni lebegtetés hatékonyságát.
Az orvosi ló
Állatorvosi
lónak szokás nevezni azt a fenomént, amely valamely jelenség,
intézmény vagy emberi alkotmány összes lehetséges
hibáját, baját, gyengeségét tartalmazza,
megjeleníti. Nem árt tudni, hogy ez a fogalom is Eötvös
József regényéhez kötõdik. Eötvös
(figyelem!) Károly írja meg Emlékezések címû
gyûjteményében, hogy amikor Deák Ferenc elolvasta
a frissen megjelent A falu jegyzõjét, és Eötvös
József õt meglátogatá s a regény felõl
véleményét kérdezé, Deák nem felelt
egyenesen, hanem eszében tartva azt, hogy báró Eötvös
minden elképzelhetõ megyei visszaélést egy megyére
alkalmazva, élénk költõi tehetséggel felhord
a regényben, egész komolysággal oda fordul Eötvöshöz:
- Ismered Máttyus Lótudományát?
Báró Eötvös megütközve feleli:
- Nem ismerem.
Deák erre elõveszi a Máttyus könyvét s a czímlapot
s azon a beteg lóalakot mutatva, ezt mondja:
- Nézd barátom, mind ez a lóbetegség elõfordul,
hanem azért ilyen ló nincs a világon s nem is volt."
A mostani orvosi ló abban különbözik a XIX. századi
állatorvositól, hogy rajta nem az összes lóbaj látszik,
hanem csak egy.
Az adoma és a talány után következzenek a tények.
Április elején a parlamentben megkezdõdött az egészségügyi
szolgáltatókról és az egészségügyi
közszolgáltatások szervezésérõl szóló
törvényjavaslat általános vitája. A röviden
csak kórháztörvénynek nevezett jogszabály az
Orbán-kormány alatt elfogadott, majd tavaly a jelenlegi kormánytöbbség
által felfüggesztett 2001. évi CVII. törvény
helyére lépne. A mostani törvény célja egyebek
mellett, hogy legalizálja és szabályozza a kórházi
szektor privatizációját, és lehetõvé
tegye új (befektetõi) források bevonását
az egészségügy modernizációja érdekében.
Az új tervezet a korábbival ellentétben nemcsak orvosok
tulajdonolta és vezette, közhasznú társaságoknak
adná át az intézményeket, hanem nyereségorientált
gazdasági társaságoknak is.
A valóban tartalmi változások lehetõségét
ígérõ tervezet (a privatizáció nem lesz kötelezõ,
és a tulajdon nagyobbik része is a korábbi fenntartónál
marad!) óriási felzúdulást keltett. Ami persze egyáltalán
nem meglepõ. Nem meglepõ, hogy a mindenkori ellenzék az
egészségszektor bármilyen tervezett változása
esetén hirtelen a szakma" oldalára áll. Az sem
meglepõ, hogy a szakma eltérõ érdekeltségû
csoportjai és szervezetei ilyenkor megtalálják a közös
hangot, és unisono utasítják el a változást.
Nem újdonság az sem, hogy a betegek (a választók)
is inkább a maradandóság oldalára állnak,
hiszen az álláspontot az is hitelesíti, hogy a doktor úr
is ott áll. De hát a doktor, pontosabban professzor úr
miért is állna másutt?
1957-ben, az Orvos Egészségügyi Szakszervezet Kongresszusán,
amikor az egyik szakszervezeti küldött - úgy tudni - elsõként
a hálapénz szót használta, a szakma még nagy
derültséggel fogadta azt. Ma már - visszafogott, de korrekt
becslések szerint is - alsóhangon évi 40 milliárdot
csúsztatunk egészségügyi dolgozók, elsõsorban
orvosok zsebébe. Bognár Róbert, Gál Róbert
Iván és Kornai János a Tárki megbízásából
végzett, 1999-es kutatásából az is kiderül,
hogy a hálapénz egyenlõtlenül oszlik meg: az orvosok
10-14 százaléka aránytalanul sok paraszolvenciát
visz haza, egyes becslések szerint akár az összes pénz
80 százalékát. Már csak ezért is fals a hálapénz
indokaként a megalázóan" kicsiny egészségügyi
bérekre hivatkozni. Ez a pénz - amellett, hogy illegális
és bûncselekménybõl származik - semmit sem
enyhít az egészségügyi dolgozók sanyarú
bérezésén, éppen hogy növeli a szakmán
belüli különbségeket, tovább hierarchizálja
az egyébként is rendies jellegû egészségügyi
professziót, és csupán keveseket juttat extra és
ki nem érdemelt jövedelmekhez. A para" az orvosokat nagyjából
három részre osztja: az elsõ csoport a náboboké,
a második a többséget alkotó 60-70 százaléké,
amely más, legális és igazságos elosztási
rendszerben sem keresne többet vagy kevesebbet, a harmadik azé a
20 százaléké, amely számára a hálapénzrendszer
nem jár semmiféle elõnnyel, és éppen csak
megél. (Idetartozik az egészségszektor legtöbb más,
nem orvos dolgozója is.)
Ennek következménye az egészségügy soha
nem látott válsága. A kép úgy jellemezhetõ,
hogy koldus kórházakban többszörös milliomos vezetõ
orvosi réteg mûködik, amelynek nem is érdeke, hogy
az egészségügy kikerüljön a válságból."
Ezt nem én mondom, hanem a még Gógl Árpád
miniszter által létrehívott Hálapénz Bizottság
jelentésének legrövidebb és legsarkosabban fogalmazó
írásából való. A szerzõje dr. Ádám
György, aki évtizedek óta vívja szélmalomharcát
a hálapénz (passzív és aktív) elfogadóival".
De nem õ az egyedüli, aki megtalálta az összefüggést
az egészségügyi rendszer ellenzése és a paraszolvencia
közt. Kornaiék például '99-ben így fogalmaznak:
Vajon mekkora az orvostársadalom azon csoportja, amely aránytalanul
nagy mértékben részesül, s mekkora az a csoport, amely
nem kap soha egy fillért sem? A nagyon sokat keresõk arányának
felmérése nem hiábavaló kérdés, hiszen
egy esetleges egészségügyi reform nyomán egy részük
jövedelme rövidebb-hosszabb ideig csökkenhet, és ezért
sokuk ellenezné a reformot."
Az orvosi ló mostanság is ezért kehes, ezért prüsszög.
Fonálgomba
a sült tökön
- Hogyan
keletkezett a romantika?
- ???
- A roma Antikát ledobták a nyolcadikról
"
Egyik kacagtató vicc a sok közül A legjobb roma viccek
címet viselõ viccgyûjteménybõl, amely az interneten
gombamód szaporodó társaival együtt a közvetlen
forrása a tv2 Bazi nagy roma lagzi címû mûsorának.
A filológiai forrásvidéknél azonban valószínûleg
sokkal fontosabb a lelki táptalaj. Lassan száz év óta
tudjuk Freudtól, hogy a viccet szoros szálak fûzik a tudattalanhoz.
Valószínûleg nem rugaszkodnunk el a valóságtól,
ha azon a véleményen vagyunk, hogy a példátlan nézettségû,
2 739 000 magyar nézõ által megtekintett mûsor sikere
is leginkább a befogadók gátlási, illetve érzelmi
energiáinak a megtakarításából ered. Az idegenkedve,
félve vagy ellenségesen méregetett cigányokon végre
gátlások nélkül lehetett röhögni. Az együttérzés
minimumának hiányát pedig maga a televíziós
megjelenés hitelesítette. A Bazi
tehát egy
kártékony és ostoba mûsor volt, ami ellen joggal
tiltakoztak öntudatos romák és jóérzésû
gádzsók, magyar állampolgárok. És amit a
hatályos médiatörvény alapján joggal szankcionált
az ORTT is.
Ezzel együtt elgondolkodtató volt az aggálynélküli
felzúdulás, amely a romák jogainak védelmében
a tv2 mûsorkészítõinek példás megbüntetését
követelte. A baloldalinak mondott sajtóban csak elvétve lehetett
néhány bátortalan félmondatot olvasni arról,
hogy a retorziók követésével talán csínján
kéne bánni, mert a szólásszabadság, a mûvészi
kifejezés szabadságának átgondolatlan korlátozása
nem lehet célja semelyik józan kisebbségi, polgárjogi
aktivistának sem.
Jobb lenne persze ma is afféle finom iróniával megírt
cigányábrázolásokkal találkozni, mint Eötvösé,
akinek regényében a fiatal Réty Ákos Nyúzó
Pál járási fõbírával, amikor az éppen
Peti cigány statáriális fölakasztásán
tüsténkedett, még így enyelgett: Szegény
Peti - szóla tréfálkozással Ákos -, a hazának
nincs hasznosabb polgára; ha ház épül, õ veti
tégláit; ha valahol lakat romlott, õ igazítja meg,
hogy a birtok biztosabb legyen; ha a ló patkóját vagy valamely
táblabíró sarkantyúját veszti, õ veri
fel; - a lakadalmaknál õ húzza a brúgót,
s õ ássa a sírt, ha valakit eltemetnek; - sõt a
rossz világ azt beszéli, hogy egyszer ifjúságában
a közállományt még hóhér alakban is
szolgálta, s most így bánnak vele!"
Nem olyan könnyû azt sem kiszámítani, hogy ki és
min sértõdik meg. (A Bazi nagy roma lagzi ebben is kivétel,
ott már az elõzetesbõl látható volt, hogy
botrány lesz.) A japán külképviselet és a magyarországi
japán kolónia felháborodása Stahl Judit Ferde
szemmel címû mûsorán engem kicsit meglep, míg
biztos vagyok benne, hogy a mozikban most futó Johnny English
sok franciának fog kellemetlen perceket okozni, miközben az angolok
a hasukat fogják a röhögéstõl. A franciák
viszont (meg a belgiumi vallonok) hasonlóan jól szórakoznak
az Asterix-történetekben szereplõ ügyefogyott rómaiakon
(olaszokon). De hát a Gólya, gólya gilicében
meg a gonosz török gyerekek vagdossák össze a gólyák
lábát, miközben a jó magyarok gyógyítanak.
(Néha még a kifejezett jó szándék is rosszul
sülhet el. Eötvös Józsefrõl például
egyik tisztelõje, Schulzer von Mueggenburg derék, osztrák
természetbúvár a sült tök héján
keletkezõ fonálgombát (Eötvösia cucurbitoe
Schulzer) nevezte el. Nem tudjuk Eötvös mennyire örült
neki. Viszont fennmaradt egy szerencsétlen makói ember esete,
akit '19-ben vöröskatona édesapja forradalmi hevületében
Leninnek kereszteltetett meg. Volt is aztán ezzel elég baja, a
Horthy-érában is állandóan verték miatta,
Rákosi alatt meg még inkább.)
De térjünk most vissza a tv2 és az Irigy Hónaljmirigy
botrányos produkciójához.
A szabad véleménynyilvánításhoz való
jog valamennyi kommunikációs alapjog anyajoga. E jogok fokozott
védelmét szolgálja, hogy a véleménynyilvánítást
korlátozó jogszabályokat megszorítóan kell
értelmezni. A véleményt az alkotmány annak érték-
és igazságtartalmára tekintet nélkül védi.
Az Alkotmánybíróság a 36/1994. (VI. 24.) AB határozatában
kifejtette, hogy nincs demokratikus társadalom pluralizmus, tolerancia
nélkül, a véleménynyilvánítás
szabadsága a demokratikus társadalom egyik alapköve, fejlõdésének
egyik feltétele. E szabadság az olyan gondolatokat, információkat,
elveket és nézeteket is megilleti, amelyek sértõek,
meghökkentõek vagy aggodalmat keltõek."
A véleményszabadságnak csak külsõ határai
lehetnek: mások alkotmányos jogainak védelme. Ha egyszerre
két vagy több alkotmányos jog verseng egymással, akkor
teszteket kell alkalmaznunk, hogy dönthessünk, az adott helyzetben
szükséges ideig, arányos mértékben melyikük
élvez elsõbbséget.
Bár a véleménynyilvánításhoz való
jog kulcskérdése - Sólyom László szerint
-, hogy az állam milyen esetekben és mely jogok, illetve
érdekek védelmében avatkozhat be e szabadságba a
büntetõjog eszközeivel", ám már a Sólyom
elnökölte Alkotmánybíróság is szorgalmazta
ítéleteiben a büntetések helyett a polgári
perben kiharcolt magas összegû, nem vagyoni kártérítéseket
a gyalázkodókkal szemben. (Más kérdés, hogy
a jelenlegi polgári bírói ítélkezési
gyakorlat nincs összhangban ezzel.) Tette mindezt azért, mert a
szélesen értelmezett véleménynyilvánítási
szabadság miatt - nagyon helyesen - a büntetõjog mindaddig
nem bünteti a botrányos, undorító, hazug, sértõ,
megalázó vagy alpári véleményeket, amíg
azok nem szólítanak fel egyértelmûen és nyíltan
valamely kisebbség kirekesztésére. A Btk.-ban szankcionált
közösség elleni izgatást ma csak nagy nyilvánosság
elõtt uszítva lehet elkövetni. Ahogy a Btk. kommentárja
egyértelmûen megfogalmazza: A Btk. 269. § (1) bekezdése
nem egyszerûen a gyûlöletkeltést, a gyûlölet
felébresztését rendeli büntetni, hanem a gyûlöletre
uszítást, amely - túl azon, hogy durva visszaélés
a véleménynyilvánítás szabadságával
- nem más, mint az erõszak érzelmi elõkészítése."
Nyilvánvalóan errõl a Bazi
esetében
nem beszélhetünk.
Az ORTT viszont a médiatörvény által ráruházott
lehetõségével élve félórára
felfüggesztette a tv2 mûsorszolgáltatói jogosultságának
gyakorlását", magyarán, a csatorna 30 percig nem sugározhatott
semmiféle mûsort. A jövendõ szempontjából
csak sajnálhatjuk, hogy a bûnbánó tulajdonos, az
MTM-SBS Rt. a határozatot nem támadta meg bíróság
elõtt. Érdemes a dokumentum indoklásának egyes részleteit
felidézni, mert több szempontból is tanulságos és
vitatható megállapításokat tartalmaznak:
A romákkal szemben táplált elõítéletek
a Testület álláspontja szerint olyan gondolati sémákat
képviselnek a magyar társadalomban, amelynek (sic!) gyökerei
szinte kitéphetetlenek az emberek tudatából, amelyek felszámolását
jelen paródia nemhogy nem segítette elõ, de még
erõsítette is. A kulturális különbségek
túlhangsúlyozása téves perspektíva, mivel
mellettük eltörpülnek azok a szociális problémák,
amik a romákat a társadalmi normákkal ellentétes
normák kialakítására kényszerítik."
Vajon miért kellene az egyik nagy nézettségre hajtó
kereskedelmi televíziónak a meggyökeresedett gondolati
sémákat" felszámolni? Hol van ez a médiatörvényben
vagy a mûsorszolgáltatói szerzõdésben számára
kikötve? És vajon maga a legfõbb médiahatóság
nem sértette-e meg a romákat azzal, hogy elismerte: a romák
a társadalmi normákkal ellentétes normákat"
alakítanak ki? Mintha az indoklás azt sugallná, tulajdonképpen
igaza van a mûsornak, mert valóban tömegesen jellemzõk
rájuk a deviáns viselkedésformák: a prostitúció,
a vagyon elleni bûncselekmények, a drogfogyasztás, a szexuális
túlfûtöttség, a restség és a hedonizmus,
de a tévének ezt nem szabad bemutatni. De menjünk tovább:
A Testület véleménye szerint az a körülmény,
hogy egy adott mûsorszám fikciós, humoros formában
közvetíti mondanivalóját a közönség
felé - ezzel könnyebben emészthetõvé, közérthetõvé
téve azt -, egyrészt a nevettetés eszközével
még inkább fokozza a nézõkre gyakorolt hatást,
másrészt elvonja a nézõk figyelmét az abban
megjelenõ tartalom esetlegesen sértõ, kirekesztõ
jellegérõl."
A Beszélõben két hónapja közöltünk
dokumentumokat a Sztálin halálát követõ idõszakban
viccmesélõk ellen indított perekrõl. Az akkori ítéletek
szövegével kísérteties az egybeesés. Emellett
elfogadhatatlan az az érvelés is, amely bizonyos fogós
témákhoz mûfaji kritériumokat ír elõ.
Ezek szerint a romákkal csak hosszú és szomorú szocioriportokban
vagy kerekasztal-beszélgetéseken lehet foglalkozni. Megkérdõjelezhetõ
az ORTT panaszbizottságának az a néhány nappal korábbi
döntése is, amelyik a tv2 Claudia Show-jának a Minden
cigány szarházi" címû epizódját
azzal marasztalta el, hogy az bár mûfaji jellegénél
fogva nem alkalmas a tényszerû, tárgyilagos tájékoztatásra,
egy rendkívül érzékeny kérdést
felszínesen, felelõtlenül és kizárólag
a szórakoztatás igényével mutatott be". Maga
a vélemény azonban a megjelenítés módjától
és formájától elválaszthatatlan: nem mondhatjuk
a televízióban megjelenõ véleményre, hogy
az egy szórakoztató mûsorban még elmenne, de már
riportban nem, és fordítva. És arról se lehet szó,
hogy a médiahatóság meghatározza, a pálinkafõzéssel
kevesebb mint félórában, a cigányokkal viszont több
mint másfél órában kell foglalkozni. Már
csak azért sem, mert akkor hogyan érvényesülne a gyakorlatban
a csatorna mûsorszerkesztése szabadságának elve.
A médiatestületnek és panaszbizottságának nem
lehet mûsorpolitikája.
Az ORTT a Bazi nagy roma lagzit elítélõ határozatával
véleményem szerint túlterjeszkedett jogkörén,
amikor a médiatörvényben és a csatorna tulajdonosával
kötött szerzõdésben szabályozottakon túl
feladatokat és szabályokat kért számon a tv2-n.
Ezzel együtt a határozat hivatkozása a médiatörvény
3. § (2) bekezdésére, amely elõírja, hogy a
mûsorszolgáltató köteles tiszteletben tartani a Magyar
Köztársaság alkotmányos rendjét, tevékenysége
nem sértheti az emberi jogokat, és nem lehet alkalmas a személyek,
nemek, népek, nemzetek, a nemzeti, etnikai, nyelvi és más
kisebbségek, továbbá valamely egyház vagy vallási
csoport elleni gyûlölet keltésére"; illetve ugyanennek
a szakasznak a (3) bekezdésére, amely szerint a mûsorszolgáltatás
nem irányulhat semmilyen kisebbség, sem bármely többség
nyílt vagy burkolt megsértésére, kirekesztésére,
annak faji szempontokon alapuló bemutatására, elítélésére",
helyes volt. Csak éppen adós maradt a testület annak az aprólékos
bizonyításával, hogy hol keltett gyûlöletet
az Irigy Hónaljmirigy elnevezésû trupp, vagy miben volt
tetten érhetõ a romák kirekesztése. (A kisebbség
vagy a többség burkolt vagy nyílt megsértésének"
szerepeltetése a médiatörvényben az elsõ Alkotmánybíróság
szólásszabadsággal kapcsolatos ítéleteinek
ismeretében egyébként is aggályos.)
Ha valaki a fentiekbõl arra következtet, hogy a Beszélõ
a Bazi-típusú mûsorokat védi, az téved.
Itt se szeretné senki sem, hogy effélék kerüljenek
adásba. A fentiekben csak azt kívántam bemutatni, hogy
a jognak mennyire korlátozott szerep jut a magyar demokráciában
az efféle kártékony bóvlikkal szemben. A büntetõjog
nem akar, mert alkotmányosan nem akarhat - csak nagyon szélsõséges
esetben - beavatkozni, a polgári úton érvényesíthetõ
nem vagyoni kártérítéseknek még nincs igazán
kialakult bírósági gyakorlata nálunk, a médiahatóság
pedig eddig képtelen volt komolyan vehetõ, rendesen megindokolt
döntéseket hozni.
Maradnak tehát az érdekérvényesítés
politikai eszközei. És egy félmilliós kisebbséget
képviselõ polgárjogi mozgalomnak ez nagy lehetõség,
ez lehet létezésének igazi királypróbája.
A mostani felháborodást követõ tv2-s pánik
mindenesetre biztató. Lehet, hogy már a tõkéseknek
is számít a félmillió roma fogyasztó?