Félünk
a haláltól. És félünk a haldoklástól;
gyors és könnyû halált kívánunk magunknak.
A haldoklástól való félelmet erõsíti
bennünk, hogy az életfenntartó kezelések, életmentõ
beavatkozások drámai fejlõdése korlátlannak
tûnõ lehetõséget ad az orvosok kezébe, hogy
kínlódásteli haldoklásunkat meghosszabbítsák.
Az érzelmi támogatás elvesztése, testi-lelki elszigeteltség
fenyegeti azokat, akik sivár kórházi környezetben
fejezik be életüket. Személytelen, embertelen, elhanyagoltság,
belefásulás, papírgyártás, élve eltemetés":
ezeket a szavakat idézi egy kutató azoknak a beszélgetéseknek
a hangulatát érzékeltetendõ, melyeket orvosokkal
folytatott arról, milyennek ítélik a haldoklógondozást
Magyarországon.1
Méltó
halál állami gondoskodással
Az egészségügyi ellátást az állam szabályozza.
Az állam feladata tehát, hogy megfelelõ jogi környezetet
teremtsen a haldokló humánus kezeléséhez, annak
biztosításához, hogy az emberek méltó halált
haljanak. A haldokló életminõségének fenntartását
szolgáló palliatív és hospice gondozási intézmények,
az autonóm döntés lehetõségét tiszteletben
tartó és támogató eljárások állami
eszközökkel megteremthetõk, a jog erejével fejleszthetõk
és számon kérhetõk.
Az Emberi Jogok Európai Bírósága a Pretty-ügyben
hozott határozatában úgy értékelte, hogy
az európai országokban jól nyomon követhetõ
változás zajlik. Oldani kezdik a merev tilalmakat, amelyek korábban
gúzsba kötötték az állampolgárok döntési
jogát élet-halál kérdésében. Enyhülõ
ítélkezési gyakorlat jellemzi azokat az eseteket, amikor
az orvos vagy közeli családtag a haldokló kérésére
segítséget nyújt hosszúra nyúlt szenvedéseinek
befejezésében. Jogi elismertséget kapnak olyan eljárások,
melyekben a beteg a kezeléseket visszautasíthatja, akkor is, ha
annak leállítása a halál beálltát
eredményezi. Próbálkozások történnek
arra, hogy az öngyilkosságban való közremûködés
tilalma alól kivételeket teremtsenek azon orvosok számára,
akik végsõ lehetõségként segítséget
kívánnak adni a meghaláshoz.2
E változásokat elõsegíti, hogy a korszerû
fájdalomcsillapítás, a haldoklógondozás palliatív-hospice
szemléletû intézményei megteremtik a szabad választás
lehetõségét az elhúzódó haldoklással
szembenézõ beteg számára. Azonban nemcsak a humánus
ellátások fejlõdésére reagál a joggyakorlat
módosulása, hanem arra is, hogy egyre inkább elismerést
nyer az önrendelkezés joga, a magánélet és
lelkiismereti meggyõzõdés tiszteletben tartásának
kötelezettsége, és egyre elfogadottabb az a gondolat, hogy
az önrendelkezési jog az élet-halál végsõ
kérdéseiben való rendelkezés jogát is magában
foglalja.
A palliatív
gondozás és autonóm döntés joga
Kezdjük azzal, hogy hol tart Magyarországon a humánus haldoklógondozás
és a testi-lelki integritást biztosító önrendelkezés
törvényi elismertetése. Az 1997-ben alkotott egészségügyi
törvény szerint az emberi méltósággal legszorosabban
összefüggõ kérdés, hogy a haldokló fájdalmát
csillapítsák, testi-lelki tüneteire humánus ellátást
nyújtsanak. A törvény nemcsak a fájdalomcsillapítást,
hanem a palliatív-hospice szemléletû intézményi
gondozást is jogként határozza meg. Ugyanakkor joggá
nyilvánítja, hogy az emberek maguk dönthessenek a felajánlott
orvosi kezelés igénybevételérõl vagy elutasításáról.
Az autonóm döntés alapjaként a minden embert megilletõ
emberi méltóságot nevezi meg.
Ez nagy fontosságú döntés volt. De vajon a gyakorlat
követte-e? A törvény megalkotása óta majd hat
év telt el, és mind a fájdalomcsillapítás,
a palliatív ellátás, mind a betegek önrendelkezése
terén komoly hiányosságok mutatkoznak. A rákbetegek
országos szervezete saját kezdeményezésére
fájdalomcsillapító képzéseket tart országszerte
a háziorvosok számára3, a parlament egészségügyi
bizottságánál civil szervezetek indítványozták
a haldoklóellátás felülvizsgálatát4,
az állampolgári jogok országgyûlési biztosának
általános helyettese az önrendelkezési jog érvényesülését
kívánja a kórházakban nyomon követni. A terminális
állapotú betegek ellátásában mind a gondozás,
mind a jogok betartatása terén komoly hiányosságok
mutatkoznak. A betegegyesületek, jogvédõ szervezetek köreiben
megszülettek az elsõ kezdeményezések a tények
feltárására, a változtatások elindítására.
Ilyen fejlemények közepette döntött az Alkotmánybíróság
Takács Albert és Kmetty Ildikó indítványáról
(a továbbiakban: Indítvány), amely az aktív és
a passzív eutanázia kérdéskörét egyaránt
érintette. Az Alkotmánybíróság 1236/B/1993
sz. határozatát (a továbbiakban: Határozat) alább
abból a nézõpontból fogom vizsgálni, hogy
várhatóan milyen következményekkel jár majd
a haldokló méltóságát tiszteletben tartó
gondozás és a befolyásmentes, szabad önrendelkezés
biztosítása terén.
Alkotmányos
kötelezettség-e az aktív eutanázia törvényi
eljárásainak lefektetése?
Az Indítvány két kérdésben kért állásfoglalást
az Alkotmánybíróságtól. Az egyik vizsgálandó
kérdés az aktív eutanáziával kapcsolatos.
A hatályos magyar jog tudomásul veszi, hogy saját akaratából
bárki befejezheti az életét, de nem teszi lehetõvé,
hogy az életét önállóan befejezni nem képes,
haldokló ember orvosi segítséget kapjon a méltó
halál elnyeréséhez. A Büntetõ törvénykönyv
emberölésrõl, illetve öngyilkosságban való
közremûködésrõl szóló rendelkezései
nem tesznek kivételt a gyógyíthatatlan beteg kérésére
végrehajtott aktív eutanáziával. Az Indítványozók
azt kérték: mondja ki az AB, hogy ez alkotmányellenes mulasztás.
A másik vizsgálandó kérdés a passzív
eutanázia hatályos szabályozására vonatkozik.
Az egészségügyi törvény elismeri a beteg jogát,
hogy visszautasítsa az életfenntartó kezelést. Ugyanakkor
az indítványozók szerint a törvény eljárási
rendelkezései aránytalanul megnehezítik e jog gyakorlását,
és bizonytalanná teszik, hogy a beteg kinyilvánított
akarata megvalósul-e. A Bíróságnak abban kellett
állást foglalnia, hogy ezek a rendelkezések alkotmányellenesek-e.
A Határozat tartalmaz néhány fontos elvi megállapítást.
Mindenekelõtt abból indul ki, hogy az AB állandó
értelmezési gyakorlata szerint az Alkotmány 54.§ (1)
bekezdésében lefektetett emberi méltósághoz
való jog magában foglalja az önrendelkezés jogát.
Ehhez hozzáteszi, hogy az önrendelkezési jognak része
az élet-halál végsõ kérdéseirõl
való rendelkezéshez való jog. Egészen odáig
elmegy, hogy kimondja: az önrendelkezési jog korlátozásának
számít, ha a haldokló méltatlanná vált
életének befejezéséhez nem kérhet orvosi
segítséget.
A Bíróság szerint az önrendelkezési jog nem
korlátozhatatlan. Korlátozására alapot adhat az
emberi életek védelme terén fennálló állami
kötelezettség, így az nem tekinthetõ eleve alkotmányellenesnek.
Fel kell azonban figyelni arra, hogy az AB egyértelmûen leszögezi:
az alkotmányos és alkotmányellenes korlátozás
határai nem örök idõkre adottak, a helyes arányok
megtalálásához idõrõl idõre vizsgálni
kell a korlátozás indokait és feltételeit.
Az AB eddigi döntései szerint az emberi méltósághoz
való jog az élethez való joggal együtt, elválaszthatatlan
egységben értelmezendõ; továbbá elvi alapon
korlátozhatatlan. Hogyan lehetséges mégis, hogy az önrendelkezési
jog - a méltósághoz való jog egyik aspektusa - korlátozható?
Errõl a Bíróság azt mondja, hogy a méltósághoz
való jog és az élethez való jog elválaszthatatlan
egysége nem minden helyzetben áll fenn. Amikor a haldokló
élet-halál kérdésében dönt, akkor a
kettõ elválik egymástól: az emberi méltóság
megõrzéséhez fûzõdõ érdek ellentétbe
kerülhet az élet fenntartásához fûzõdõ
érdekkel. A beteg számára fontosabb lehet, hogy önmagáról,
az értelmes és jó életrõl vallott felfogásával
ne kelljen meghasonulnia, és csendben befejezhesse méltatlan kínlódását,
mint hogy a lehetõ legtovább húzza életét.
Vagy éppen ellenkezõleg: a halállal való megküzdés
egyik lehetséges stratégiája az is, ha valaki minden medikális
lehetõséget megpróbálna annak érdekében,
hogy életének határait a lehetõségek végsõ
határáig tolja ki, akárha ágyhoz kötötten,
másokra utaltságban is.
Olyan helyzetben, amikor a két jog szembekerül egymással,
korlátozásuk lehetségessé válik. Hiszen,
az Alkotmánybíróság állandó értelmezési
gyakorlata szerint, ha egy alkotmányos alapjog egy másik alkotmányos
alapjoggal ütközik össze, akkor valamelyik vagy mind a kettõ
korlátozható lehet.
Az életek
védelmére irányuló kötelezettségrõl
Így tehát a halálközeli döntésekben az
élethez és a méltósághoz való jog
egyaránt korlátozható lehet. Az államnak védenie
kell polgárait attól, hogy harmadik személy beleegyezésük
nélkül kioltsa életüket. Ugyanakkor azt a jogukat is
védenie kell, hogy maguk rendelkezhessenek haláluk körülményeirõl.
Az állam intézményes életvédelmi kötelezettsége
az eutanázia esetében az AB meghatározása szerint
alapvetõen két dolgot jelent: egyfelõl biztosítani
kell, hogy a haldokló döntését ne befolyásolja
kényszer, erkölcsi nyomás, félrevezetés, másfelõl
minden embernek meg kell adni azt a biztonságérzést, hogy
ha egyszer hasonló helyzetbe kerül, akkor az állam megvédi
az önkénnyel és kényszerrel szemben.
Ezek a veszélyek jelentik az egyik legfõbb nehézséget,
mely akadályozza az önrendelkezés korlátozásának
feloldását. Ha az állam megfelelõ eljárási
garanciákkal szavatolja a döntés önkéntességét,
akkor ezzel elhárította az önrendelkezés egyik legnagyobb
akadályát.
A Bíróság két további indokot lát
a korlátozás fenntartására. Az egyik úgy
szól, hogy az eutanázia bevezetése nyomán az emberek
bizalma megrendül az egészségügyi intézményekben.
Ez valóban szem elõtt tartandó érv, hiszen azok,
akik nem kívánják elõbbre hozni a halál idõpontját,
kevéssé ellenõrzött viszonyok között tarthatnak
attól, hogy önkényes beavatkozás áldozataivá
válnak. A Határozat azonban nem említi azt a másik
szempontot, pedig erre is gondolni kell, hogy akik viszont szeretnék
megrövidíteni a céltalan szenvedést, azok éppen
akkor bíznak kevésbé az egészségügyi
intézményekben, ha nem számíthatnak orvosi segítségre
a meghaláshoz, hiába kérik. Ezt fontos észben tartani,
mert így a mérleg nem a szigorú tiltás, hanem a
kezelési döntések áttekinthetõvé és
ellenõrizhetõvé tétele felé billen el.
Az angol Önkéntes Eutanázia Társaság a strassbourgi
bírósághoz címzett állásfoglalásában
fejtette ki, hogy az eutanázia gyakorlata a tapasztalatok szerint megelõzi
az asszisztált meghalás törvényi elismerését.
Az orvosi gyakorlat felmérésére irányuló
vizsgálódások mindenütt kimutatták, hogy az
orvosok igenis végeznek a halál beálltát elõsegítõ
beavatkozásokat. Az eutanáziaszabályok csak utánamennek
a gyakorlatnak, éppen az elvárható feltételek betartatása,
a visszaélések kizárása az egyik céljuk.5
Az orvos közremûködésérõl
A másik érv, amely a Határozat szerint indokolhatja az
aktív eutanázia törvényi tiltását, úgy
szól, hogy míg az öngyilkos maga cselekszik, az eutanáziát
kérõ beteg az orvos közremûködésére
szorul. A beteg önrendelkezési jogából az AB szerint
nem vezethetõ le, hogy más személy köteles tevõleges
szerepet vállalni annak végrehajtásában.
Ez az érv is tartalmaz megfontolandó szempontokat. Mivel az aktív
eutanázia egy másik ember cselekedete, ezért nem fogadható
el, hogy jogi szabályozás nélkül gyakorolják.
De az nem következik a fentiekbõl, hogy a szabályozásnak
a teljes tiltásig kellene elmennie. Hiszen az AB is elismeri, hogy a
halál idõpontját a beteg joga megválasztani. Elismeri,
hogy ez a jog az emberi méltósághoz való jogból
következik, tehát alkotmányos alapjog. Márpedig alkotmányos
alapjogot még korlátozni is csak nagyon szigorú feltételek
mellett lehet. Teljesen elvonni azonban egész biztosan nem. (Alkotmány,
8.§ (2) bekezdés.)
Amit a törvényhozás az aktív eutanázia engedélyezésével
tesz, az nem abban áll, hogy eltörlik az emberi élet kioltásának
tilalmát, hanem abban, hogy felmentik a büntetõ eljárás
alól azokat az orvosokat, akik a segítséget a törvényes
feltételek megtartásával nyújtják. E feltételek
teljesítését szigorúan dokumentálni kell:
a betegnek írásos formában kell nyilatkoznia szándékáról,
egy független orvost is be kell vonni a beteg állapotának
megítélésébe, az eutanáziaeseteket jelenteni
kell, és vizsgálhatóvá kell tenni.
Tegyük hozzá: az orvos részvétele nem kötelezettségen,
hanem két fél önkéntes megállapodásán
alapszik. Azokban az országokban, ahol törvényes lehetõség
az eutanázia, az orvos lelkiismereti meggyõzõdése
szerint vállalja vagy nem az abban történõ részvételt.
Van, akit az kergetne lelkiismeretével meghasonulásba, ha betege
kérésére be kellene adnia a szert, van, akit az, ha megtagadná
ezt a végsõ segítséget a ráutalt betegtõl.
A haldokló önrendelkezési joga nem ezt vagy azt az orvost,
hanem az államot kötelezi arra, hogy biztosítsa a lehetõséget
életének befejezéséhez.
Az orvosi segítségnyújtás tényével
kapcsolatban azt is figyelembe kell venni, hogy a társadalmi munkamegosztás
és a hozzá kapcsolódó szabályok az orvost
különleges helyzetbe hozzák. Õ rendelkezik az életmûködés
leállítására alkalmas szerek felhasználásához
szükséges ismeretekkel, és e szerekhez hozzájutni
is csak az õ közvetítésével lehet. Az orvos
tudja ezeket a szereket hozzáférhetõvé tenni, és
õ tudja, hogy az adott helyzetben mit és milyen mennyiségben
kell beadni ahhoz, hogy a halál gyorsan és biztosan bekövetkezzen.
Méltánytalan lenne azt mondani a haldoklónak, hogy jogodban
áll szenvedéseidnek véget vetni, de az ehhez szükséges
leghumánusabb eszközöket nem bocsátjuk rendelkezésedre.
Ezzel egyes emberek csak az öngyilkosság egyéb durvább
módszereivel szabadulhatnának meg gyötrõdésüktõl,
mások pedig még így sem, mert a döntés idõszakában
már fizikai tehetetlenségre vannak ítélve.
Mi hát
a merev korlátok feloldásának útja?
Az AB döntése szerint az aktív eutanáziát tiltó
hatályos szabályok alkotmányosan indokolhatók, noha
fenntartásuk elvonja a minden embert megilletõ önrendelkezést.
Mint láthattuk, a legfõbb érvek az élet védelmére
irányuló kötelezettség, az intézményekbe
vetett közbizalom megõrzése, és az az aggály,
hogy az orvosok közremûködése nem várható
el.
Ugyanakkor az AB leszögezi, hogy a tiltó szabályok fönntartása
csak addig indokolt, amíg kizárólag ezen az áron
tartható távol az élet önkényes kioltásának
veszélye. Ha együtt vannak a feltételek ahhoz, hogy az élet
befejezésérõl az érintett önállóan
- kényszertõl és befolyástól mentesen - dönthessen,
s hogy a többi ember is biztonságban érezhesse magát,
akkor az önrendelkezés elõtt meg kell nyitni az utat. A törvényhozónak
azzal is számolnia kell, hogy ha nem kellõ idõben távolítja
el az önrendelkezés elé állított jogi akadályokat,
akkor a szükségtelen és aránytalan korlátozás
fenntartásával alkotmányellenes helyzetet teremt.
A döntés befolyásmentesen akkor gyakorolható, ha az
állam biztosítja azokat a gondozási formákat, amelyek
a halálközeli állapotokkal járó testi-lelki
kínlódásokat megszüntetik vagy lehetõség
szerint mérséklik. Más szóval, arra van szükség,
hogy senki ne kényszerüljön azért a halálba menekülni,
mert fél attól, hogy fájdalmait nem csillapítják,
vagy megvonják tõle az érzelmi támogatást.
Az eljárások pedig garanciát kell nyújtsanak az
önkényes eutanáziaesetek meggátlására.
Az AB tehát nem állított olyat, hogy az eutanázia
aktív formájának engedélyezése elvi akadályba
ütközne. A törvényi elismertetést az egyén
választásának szabadságát garantáló
feltételekhez kötötte. Érthetetlen ugyanakkor, hogy
nem vizsgálódott, nem tájékozódott arról,
fennállnak-e ma Magyarországon a szükséges feltételek.
A Határozat nem utal arra, hogy a bírák fölbecsülték
volna a haldoklógondozás hazai színvonalát: képet
szereztek volna arról, hány palliatív gondozási
egység van, milyen a fájdalomcsillapítás helyzete,
rendelkezésre állnak-e a szükséges pénzügyi
források a megfelelõ szakmai színvonalú ellátások
biztosítására. Egyetlen megállapítást
idéz az egészségügyi minisztertõl6: e szerint
a korlátozások szûkítése az élethez
való jog terén kockázatokkal járna. Vagyis a miniszter
álláspontja az, hogy nincs mód a szabályok enyhítésére;
de hogy e megállapítás milyen tapasztalatokra épül,
arról nem értesülünk.
Egyéb hivatkozás nincsen a határozatban arról, hogy
a Bíróság milyen forrásokból tájékozódott,
vagy tájékozódott-e egyáltalán arról,
hogy hol tartunk abban a folyamatban, amely a gyógykezelés kötelezettségének
elutasításától a beteg szabad döntésének
elismertetéséig tart. Nem derül ki, hogyan mérlegelte
és mérlegelte-e azokat a tényeket, amelyek befolyással
lehetnek az eutanázia alkotmányosságának megítélésére,
és amelyek vizsgálatát épp maga nyilvánította
szükségesnek. Mégis leszögezte, hogy a jelenlegi korlátozás
nem aránytalan, az élethez való jog védelmében
szükséges. Ez meglepõ, mert minden komolyabb alapot nélkülözõ
állítás.
Ugyanakkor a Határozat nem azon az alapon foglal állást,
hogy az élethez való jog korlátozhatatlan volna - ez pozitív
fejlemény. Mérlegel, és a mérlegelés arra
az eredményre jut, hogy az önrendelkezés korlátozása
a jelenlegi szabályozásban, a jelenlegi feltételek mellett
arányosnak és szükségszerûnek ítélhetõ,
figyelembe véve a vele szemben álló érdek, az élethez
való jog súlyát. Ez a megállapítás
azonban nem örökérvényû, a helyes arányokat
a két jog korlátozásában, illetve elõtérbe
helyezésében idõrõl idõre vizsgálni
kell.
Döntés
a kezelés visszautasításáról
Ugyancsak az állam intézményes életvédelmi
kötelezettségével indokolta a Határozat, hogy az életfenntartó
kezelés esetén speciális eljárás vonatkozik
a visszautasításra. Az, hogy az egészségügyi
törvény itt nem elégszik meg a fõszabály alkalmazásával
- mely szerint csak az a kezelés alkalmazható, amelybe a beteg
beleegyezett -, hanem feltételekhez köti a visszautasítás
gyakorlását, önmagában nem alkotmányellenes
- mondja a Bíróság. A döntés ebben az esetben
is az élet befejezésérõl szól, a kezelés
beszüntetése nyomán a beteg meghal. A következmények
súlya indokolja, hogy olyan eljárást alkalmazzanak, mely
áttekinthetõvé teszi a folyamatot, és kizárja
mind a beteg akarata iránti bizonytalanságot, mind a beteg akaratával
ellentétes lépést.
Mindez nyilvánvalóan igaz, de még nem dönti el, hogy
az egyes részletszabályok alkotmányosak-e. Mint látni
fogjuk, a részletek tekintetében a Határozat érvelése
erõsen vitatható. Közös gyengéje ezeknek az érveknek,
amit korábban már említettem, hogy a Bíróság
egyáltalán nem vizsgálta, mûködõképesnek
bizonyultak-e a gyakorlatban a vitatott szabályok. Pedig a passzív
eutanázia tekintetében is megismételte, hogy az önrendelkezés
megvalósulásának intézményi és eljárási
gyakorlatát vizsgálni kell, különben elõállhat
a mulasztásos alkotmánysértés esete.
A következõkben néhány példával fogom
szemléltetni állításomat.
A visszautasítás
indokairól
Az Egészségügyi törvény szerint csak a gyógyíthatatlan
beteg utasíthatja vissza az életmentõ, életfenntartó
kezelést. Õ is csak abban az esetben, ha halála - minden
orvosi erõfeszítés ellenére - rövid idõn
belül bekövetkezik. E feltételeket a Bíróság
objektívnek és szükségesnek ítélte.
Egyrészt arra hivatkozott, hogy az orvostudomány objektív
mércével bír arra, hogy ki gyógyíthatatlan,
és ki hal meg rövid idõn belül. Másrészt
úgy érvelt, hogy aki ma még gyógyíthatatlan,
hamarosan gyógyíthatóvá is lehet, ezért kell
a döntéssel addig várnia, míg halála közvetlen
közelbe kerül. Ezek nagyon kétséges indokok. Egyrészt
maga a Határozat szögezi le, hogy ami az orvos szemszögébõl
rövid idõ", a szenvedõ beteg szemszögébõl
nézve végtelenül hosszú lehet. Másrészt
az orvostudomány fejlõdésébe vetett hit önmagában
nem lehet elegendõ a haldokló önrendelkezési jogának
elvonásához. A reménytelen állapotot megfordító
kezelés lehetõsége nem derült égbõl
villámcsapásként szokott megjelenni. A kutatás eredményeirõl
szóló híreket évek követik a gyakorlati alkalmazásig.
A tudomány fejlõdésére akkor lehet alapos okkal
hivatkozni, ha az orvos azt mondhatja betegének: hamarosan forgalomba
kerül egy új gyógyszer, mely a kutatók szerint sikerrel
alkalmazható az Ön betegségére. Várja ki ezt
az idõt, ne fossza meg magát a gyógyulás lehetõségétõl.
A végsõ döntést azonban ilyenkor is meg kell hagyni
a beteg számára.
A Határozat szerint a gyógyíthatatlan, ágyhoz kötött
betegnek türelemmel kell viselnie szenvedéseit, kényszerû
állapotát - igaz, nem a halál beálltáig,
hanem csak" addig, amíg orvosa azt nem mondja, most már
valóban csak rövid" idõ van hátra. Kérdés,
hogy miért válik összeegyeztethetõvé az emberi
méltósággal az értelmetlen, hosszú szenvedés,
ha a végét egy kis idõvel lerövidítik. És
kérdés, hogy összeegyeztethetõ-e az önrendelkezési
joggal, hogy a kórház döntse el, mennyire lehet rövid
az a rövid idõ".
Az AB nem vizsgálta ugyanezen paragrafusnak egy másik bekezdését,
amely a terhes nõt megfosztja a kezelés visszautasításának
jogától, amennyiben várhatóan képes a terhesség
kihordására.7 Hiába gyógyíthatatlan beteg,
hiába szenved és gyötrõdik, ha szervei mûködésének
gépi támogatásával vagy egyéb eljárásokkal
várhatóan" (!) elérhetõ, hogy életben
tartsák, amíg az életképessé vált
magzat eltávolítható testébõl, akkor õ
köteles eltûrni ezeket a mûveleteket. Az egészségügyi
törvény megalkotója észre sem vette, hogy ellentétbe
került a terhesség-megszakítást szabályozó
törvény rendelkezéseivel.
Ennek a törvénynek az értelmében az állapotos
nõ életét veszélyeztetõ egészségi
ok miatt a terhesség az idõtartamától függetlenül
megszakítható.8 Az egészségügyi törvény
valamennyi hasonló helyzetben lévõ terhes nõt kötelez
mesterséges életben tartásának tûrésére,
függetlenül attól, hogy élete vagy testi épsége
védelmében joga volna-e abortuszt kérni.
Az AB a törvény több vitatható rendelkezését
arra hivatkozva hagyta hatályban, hogy ezek megsemmisítését
az Indítvány nem kérte megnevezve és külön
indoklással ellátva - a Bíróság eljárása
pedig indítványhoz kötött. Ezért nem akadt fönn
az alkotmányossági szûrõn - egyebek közt - a
gyógyíthatatlan beteg terhes nõket sújtó,
különösen méltánytalan jogelvonás. Az önkorlátozás
általában indokolt, de a Bíróság figyelmen
kívül hagyta a jelen eset sajátosságait, melyek a
szokásostól eltérõ eljárást tettek
szükségessé. Holló András és a különvéleményéhez
csatlakozó Kukorelli István kifogásolja is, hogy nem kerültek
a vizsgálat körébe az indítványozó által
megjelölt rendelkezésekkel tartalmilag szorosan összefüggõ
rendelkezések. A kezelés visszautasításáról
összesen négy paragrafus rendelkezik az egészségügyi
törvényben; csak ezek együttes vizsgálata alapján
állapítható meg, hogy az önrendelkezés gyakorlásának
szabályai alkotmányosak-e. Az AB maga is leszögezte, hogy
mind a négy paragrafust vizsgálnia kellett a köztük
lévõ összefüggések miatt; a külön nem
kifogásolt paragrafusok ismertetésének helyenként
teret is enged. Ez indokolta volna, hogy az alkotmányossági kontrollt
valamennyi részletszabályra kiterjessze.
A passzív
eutanázia eljárási kötöttségeirõl
Az alaki elõírásokat is alkotmányosnak találta
a Bíróság. Elõrebocsátom: véleményem
szerint ebben a körben is kifogásolható, hogy a Határozat
nem az eljárás egészérõl döntött,
csak annak egyes elemeirõl. Például nem vonta be az értékelésbe
azt a tényt, hogy a betegnek összesen öt alkalommal
kell nyilatkoznia arról, hogy visszautasítja az életben
tartására irányuló kezeléseket, és
egészen biztos még ez után sem lehet benne, hogy valóban
teljesítik az akaratát. Elõször akkor nyilatkozik,
amikor közli az orvosával a döntését, másodszor
akkor, amikor elkészítik a nyilatkozat írásos formáját,
harmadszor akkor, amikor a háromtagú orvosi bizottság megvizsgálja,
negyedszer akkor, amikor a bizottság nyilatkozatának megszületése
utáni harmadik napon két tanú elõtt arról
nyilatkozik, hogy fenntartja elhatározását. Ötödször
pedig akkor, amikor mindezek után a kezelõorvos a törvény
elõírásainak megfelelõen beszélgetést
kezdeményez azzal a céllal, hogy feltárja, miért
nem akarja a beteg, hogy életben tartsák, és megkísérli
rábírni döntésének megváltoztatására.
Nagyon kell vigyáznia, hogy ezen az utolsó beszélgetésen
kellõ elszántsággal nyilvánítsa ki óhaját,
mert a kezelõorvos még ekkor is dönthet úgy, hogy
a beteg akarata nem elég világos, ezért nincsenek együtt
a feltételek a kezelés leállításához.
Nem hagyható figyelmen kívül, hogy e kezelések a beteg
szemében nemcsak azért lehetnek nem kívánatosak,
mert értelmetlenül meghosszabbítják a haldoklását,
hanem azért is, mert kellemetlenek, mint például a szondán
keresztül történõ táplálás. Mindezek
miatt is az eljárás minél gyorsabb lefolytatása
követelmény kellene legyen. Az pedig, hogy az elgyötört,
végóráit élõ betegnek legalább öt
alkalommal kell különféle külsõségek között
kinyilvánítania akaratát, elfogadhatatlan bánásmódnak
kellene minõsüljön.
Az eljárás bonyolultsága egyébként is messze
meghaladja azt a fokot, amit az aktív eutanázia vagy a segítséggel
végrehajtott öngyilkosság törvényi szabályozása
során szoktak alkalmazni. Márpedig itt még csak nem is
a halálba segítéshez kell alaki elemeket teremteni, hanem
a nem kívánt állapot meghosszabbítását
célzó kezelés leállításához.9
A legkiszolgáltatottabbakról
Ha valaki életkora, betegsége vagy akár a gyógyszeres
kezelés következtében cselekvõképességét
elveszíti, kétszeresen kiszolgáltatott helyzetbe kerül.
Ezekre az esetekre speciális garanciákat kell beiktatni ahhoz,
hogy a beteg korábban kinyilvánított akarata szerinti döntés
születhessen esetleges mûvi életben tartásáról
vagy a kezelés leállításáról. Az egészségügyi
törvény az õ esetükben szinte teljesen lehetetlenné
teszi, hogy döntésüket elõzetes nyilatkozat formájában
vagy helyettes döntéshozó útján a megvalósulás
biztos tudatában hozhassák a kezelõ intézmény
tudomására. E legkiszolgáltatottabb betegcsoport védelmében
sem tett lépéseket az Alkotmánybíróság.
Helyben hagyta az elõzetes nyilatkozattétel bonyolult szabályait,
amelyek pszichiátriai vizsgálatot és közjegyzõ
közremûködését írják elõ.
Mindeme procedúrákat nem elég egy alkalommal végigjárni,
kétévente újra be kell járni az összes stációt
ahhoz, hogy a nyilatkozat érvényes legyen. Ha a nyilatkozat és
a vizsgálat két évnél régebbi, a kórház
nem veheti figyelembe. A szerv-szövet eltávolítás
megtiltására vonatkozó nyilatkozatokról országos
regisztert vezetnek, amelybõl a kórház köteles tájékozódni,
mielõtt cselekedne.10 Az elõzetes jognyilatkozatok központi
nyilvántartásáról a törvény nem rendelkezik,
mint ahogy arról sem, hogy a kórház köteles megbizonyosodni
arról, hogy tett-e a beteg ilyen nyilatkozatot. Így az állampolgárnak
magának kell gondoskodnia arról, hogy bármikor, bármilyen
kórházba kerüljön, ott tudomást szerezzenek arról,
milyen kezelést nem fogad el, illetve kit hatalmazott föl a képviseletére.
De ha van is érvényes jognyilatkozata, s ha ügyesen meg is
oldja, hogy a kórház arról tudomást szerezzen, még
akkor sem lehet biztos abban, hogy akaratát tiszteletben fogják
tartani. Ha a megnevezett helyettes döntéshozó az életfenntartó
kezelést visszautasítja, akkor a kórház a kezelést
tovább folytatja, és bírósághoz fordul, hogy
a testület pótolja a beteg hiányzó beleegyezését.
Nem azért, mintha kétségek merültek volna föl
arra vonatkozóan, hogy minden a törvény szerint történik-e.
Ezeket a kétségeket már elhárították
azzal, hogy a helyettes döntéshozónak ugyanúgy a háromtagú
orvosi bizottság elé kell állnia, amely nemcsak a gyógyíthatatlan
beteg állapotát vizsgálja, hanem a megbízatás
érvényességét és a meghatalmazott cselekvõképességét
is.
Elfogadható, hogy amennyiben a kórház illetékesei
azt tapasztalják, hogy a helyettes döntéshozó a beteg
érdekével nyilvánvalóan ellentétes módon
járt el (például nem az õ, a kezelõorvos
által ismert, korábban kinyilvánított akarata szerint
járt el), akkor kérhessék, hogy bíróság
ítélje meg, jogszerûnek tekinthetõ-e a kezelés
leállítására irányuló kérelem.
Az egészségügyi törvény azonban ezt a kórház
feltételekhez nem kötött kötelességévé
teszi.
Összegezve: a fentiekben a teljesség igénye nélkül
elemeztem az AB által - részben aktív, részben passzív
módon - helybenhagyott szabályok egy részét. Ezek
némelyikét a Határozat az önrendelkezési jog
alkotmányosan elfogadható korlátozásaként
értékelte. Másokkal kapcsolatban pedig nem foglalt állást,
noha vizsgálta õket. Különösen zavaróvá
teszi a Bíróság belenyugvását az a tény,
hogy a Testület elmulasztotta a vizsgálódást a gyakorlat
tapasztalatairól. Nem vette számba, hogy a törvény
hatályba lépése óta hány esetben került
sor nyilatkozattételre az életfenntartó kezelés
beszüntetése céljából, hány esetben
hagyta jóvá, és hány esetben utasította el
a beteg kérését a háromtagú orvosi bizottság,
hogyan döntöttek a bíróságok, amikor a kórház
a helyettes döntéshozó nyilatkozatával szemben állásfoglalásukat
kérte. Így nem világos, mire alapozza álláspontját,
mely szerint a kezelés visszautasításának gyakorlati
szabályai sem külön-külön, sem együttvéve
nem alkotmányellenesek.
Milyen lépések
tehetõk a halálközeli önrendelkezés szabadsága
érdekében?
A bevezetõben azt írtam, hogy az emberi méltóság
iránti tisztelet megkívánja, hogy a haldokló humánus
ellátást kapjon, akaratát a végsõ kérdésekben
elismerjék. Fájdalmát csillapítani, testi-lelki
szenvedéseit enyhíteni kell. Az élet befejezésével
viaskodó embertársaink magányát érzelmi támogatással
kell oldani, autonómiájuk támogatása elmaradhatatlan
része az értõ gondoskodásnak. Az emberhez méltó
halál társadalmi eszközökkel támogatható:
a palliatív ellátások és a beteg autonómiáját
tiszteletben tartó bánásmód a társadalmi
segítés leghatékonyabb módjai.
Hozzájárul-e az AB döntése, hogy a haldoklók
társadalmi segítésének eme formái nálunk
is megszilárduljanak? Elõsegítheti-e a döntés,
hogy a palliatív-hospice szemléletû gondozási formák
elérhetõvé váljanak, hogy a terminális állapotú
beteg döntéseit az egészségügyi intézményekben
tiszteletben tartsák? Elsõ reakciónk a kételkedés,
hiszen a Bíróság a hatályos rendelkezéseket
alkotmányosnak tartotta. Elhárította magától
a felelõsséget, hogy a passzív eutanázia tarthatatlan
szabályainak felülvizsgálatában részt vegyen.
Elmulasztotta, hogy az aktív eutanázia engedélyezésének
hiányát alkotmányellenes mulasztásnak minõsítse.
Marad tehát minden a régiben? A válasz két okból:
nem. Az egyik ok az, hogy bár az AB úgy hozta meg Határozatát,
hogy maga nem vizsgálódott a haldoklók ellátásával
kapcsolatos tapasztalatokról, ám a törvényhozó
figyelmét felhívta arra, hogy joga és kötelessége
a rendelkezések megvalósulásának és alkalmazásuk
feltételeinek vizsgálata.
Az önrendelkezés elébe korábban merev korlátokat
állított a törvényhozó. Az elsõ lépés
a kezelés visszautasításának a törvényi
elismertetése volt. A további lépések azzal arányban
valósíthatók meg, ahogy az intézmények és
az eljárások képesek biztosítani, hogy az egyén
befolyásmentesen döntsön egyik vagy másik megoldás
mellett. Vagyis a törvényhozónak kötelessége
vizsgálni, hogy a terminális állapotú beteg megkapja-e
a szükséges ellátásokat, a fájdalomcsillapítás
eszközei rendelkezésre állnak-e. Van-e esélye arra,
hogy palliatív egységbe kerüljön, vagy hospice szolgáltatásban
részesüljön, ha a gondozásnak ezt a formáját
kívánja igénybe venni. Az Egészségügyi
törvény a beteg jogává teszi, hogy ilyen ellátásban
részesüljön. Ha ez valóban elérhetõvé
válik, az biztosítja, hogy a beteg nem kényszerûségbõl,
hanem szabad megfontolás alapján dönthessen arról,
hogy milyen kezelésekbe egyezik bele és milyen kezeléseket
utasít vissza. A visszaélések kizárására
megfelelõ eljárásokat kell alkotni. Az eljárási
szabályok vizsgálata adhat választ arra, hogy a jelenlegi
formai kötöttségek alkalmasak-e a cél elérésére,
illetve indokolt-e további fenntartásuk vagy egyszerûsíthetõek,
éppen az alkalmazhatóság érdekében.
A másik ok abban áll, hogy a Határozat indoklása
olyan elvi állásfoglalásokat tartalmaz, amelyek utat nyitnak
a további változtatások irányába. A passzív
eutanázia tekintetében ilyen elvi megállapítása
a Bíróságnak az, hogy a beteg a kezelés visszautasításakor
alkotmányos önrendelkezési jogát gyakorolja. E jog
korlátozható, de a jog fejlõdése a korlátok
feloldása irányában halad. A túl merev szabályok
éppúgy önkényesek, mint a nem megfelelõ garanciális
eljárások.
Az Alkotmánybíróság nem zárta el az utat
az aktív eutanázia szabályainak jövõbeni megalkotása
elõtt. Leszögezte, hogy az önrendelkezés körébe
beletartozik az élet és halál közötti választás,
így azt a tehetetlen beteget, aki nem kérheti orvosa segítségét
a csendes meghaláshoz, emberi méltóságában
éri sérelem. A jelenlegi állapotot az élet védelmére
irányuló állami kötelezettség miatt alkotmányosnak
minõsítette ugyan, de nem olyan indoklással, amely kizárná,
hogy az önrendelkezés joga a jövõben nagyobb súlyt
kapjon az élethez való joggal szemben. Nem kötelezte el magát
az élet sérthetetlen szentségének elve mellett,
az élet védelmére irányuló kötelezettséget
e körben úgy fogalmazta meg, hogy az elsõsorban az önrendelkezés
visszaélésmentes gyakorlásának biztosítását
jelenti; semmiképp nem azt, hogy az egyént saját értelmetlenné
vált létezésének folytatására kötelezze
az állam.
Az eutanázia-vita Magyarországon 2002 késõ õszén
lángolt föl, amikor az Alkotmánybíróság
elnöke bejelentette, hogy hamarosan határozni fognak a csaknem tíz
éve benyújtott Indítványról. A vita hatására
minden eddiginél nagyobb figyelem fordult a haldoklóellátás
felé. A Parlament Egészségügyi Bizottsága 2003
márciusában - társadalmi szervezetek kezdeményezésére
- a terminális állapotú betegek egészségügyi
ellátásának szakmai színvonalát és
minõségét kezdte vizsgálni. Az állampolgári
jogok országgyûlési biztosának helyettese pedig az
AB döntése után újból megerõsítette
nem sokkal korábban tett nyilatkozatát, hogy a nyilvánosság
elõtt is megfogalmazott jogvédõi aggályok hatására
szükségesnek látta hivatalból vizsgálatot indítani
a betegek önrendelkezési jogának érvényesülésérõl.
Az AB egyértelmûvé tette: amennyiben az intézmények
és eljárások vizsgálata arra az eredményre
vezet, hogy a jelenlegi korlátozás enyhíthetõ, akkor
a törvényhozónak alkotmányos kötelessége
a szükséges törvényi változtatások elfogadása.
A nyilvános határozathozatal után egy héttel az
igazságügy-miniszter egy interpellációra adott válaszában
elkötelezte magát a passzív eutanázia szabályainak
egyszerûsítése mellett.11
Összegezve: az Alkotmánybíróság döntése
ellentmondásos. Egyfelõl nem nyúlt hozzá a passzív
eutanázia hatályos szabályaihoz, amelyek lehetetlenné
teszik, hogy a beteg gyakorolni tudja önrendelkezési jogát.
Mulasztása mellett komoly érveket nem sorakoztatott fel. Az aktív
eutanázia szabályait helyes elvi megközelítésben
tárgyalta, de épp az általa fontosnak ítélt
mérlegelést a korlátozás szükségszerûségérõl
és arányosságáról nem végezte el.
Mégis, olyan elvi megközelítést dolgozott ki, amely
teret enged a további vitának és jogalkotásnak.
A továbbiakban a választott politikai képviselõkön,
valamint az állampolgári kezdeményezéseken múlik,
hogy milyen ütemben halad tovább az eutanázia elismertetésére
irányuló folyamat.
Jegyzetek
1 Bognár Tamás-Kolosai Nedda-Hegedûs Katalin-Pilling János:
Kellene, aki megfogná a haldokló kezét! Orvosokkal
készült mélyinterjúk elemzése. Lege Artis Medicinae,
2001. 11(2), 154-162.
2 Case of Pretty v. The United Kingdom. (Application no. 2346/02) 61-78. pontok.
3 A daganatos fájdalom csillapítása a háziorvosi
gyakorlatban. Lege Artis Medicinae, 2002. 12(8), 526.
4 A terminális állapotú betegek ellátó rendszerének
vizsgálatára irányuló indítványt 2003
március elején nyújtotta be az Országgyûlés
Egészségügyi bizottságának a Magyar-Hospice-Palliatív
Egyesület, a Magyar Rákellenes Liga, a Rákbetegek Országos
Szövetsége és a Társaság a Szabadságjogokért
(TASZ). Az indítványhoz utóbb csatlakozott az ILCO Szövetség.
5 Case of Pretty v. The United Kingdom. 26-27. pontok.
6 A miniszter nincs megnevezve, így nem tudható, hogy az elõzõ
kormány egészségügyi minisztere vagy a jelenleg hivatalban
lévõ foglalt állást.
7 1997. évi CLIV. törvény 20.§ (6)
8 A magzati élet védelmérõl szóló
1992. évi LXXIX. törvény 6. § (4) a)
9 1997. évi CLIV. törvény 20. és 23. §-ai
10 18/1998 (XII. 27.) EüM rendelet 8. §.
11 Az interpellációt Gusztos Péter a Szabad Demokraták
Szövetségének országgyûlési képviselõje
intézte az igazságügy-miniszterhez 2003. május 5-én.