Ez a könyv:
morálfilozófiai tanulmány az emberi jogokról. Megközelítése
nem a megfigyelõé, hanem a résztvevõé. Nem
azt kérdezi: miért hiszik emberek, hogy pusztán azért,
mert embernek születtek, jogok illetik meg õket. Kérdése
ez: miképpen igazolható, hogy ez a hit igaz.
Mi sem egyszerûbb, gondolnánk. Munkám a nyolcvanas években
íródott. Az emberi jogok híve a Magyar Népköztársaság
belsõ törvényeire nem sok eséllyel hivatkozhatott,
ez igaz. De csak föl kellett lapoznia az emberi jogokat kinyilvánító
nemzetközi egyezményeket. Ezek minden részes állam
számára kötelezõ erejû, hatályos jogszabályok.
Vannak emberi jogaink, mondhattuk; ezek a nemzetközi jogból származnak.
Csakhogy az ENSZ létrehozása elõtt nem léteztek
nemzetközi emberjogi egyezmények. Mégsem mondanánk,
hogy a náci népirtás és a sztálinista tömegterror
nem sértett emberi jogokat. Úgy gondoljuk, hogy az emberi jogok
különleges jogok. Akkor is léteznek, ha nincsenek kodifikálva.
A törvényhozás nem teremti, legföljebb elismeri õket.
Amikor azt kérdezzük, vannak-e emberi jogaink, a kérdés
arra vonatkozik: igaz-e, hogy léteznek jogok, melyek megelõzik
az intézményes jogalkotást. Ezt a kérdést
a nemzetközi jogra való rámutatás nem válaszolja
meg.
Az emberi jogokra támasztott igény: erkölcsi igény.
Ha ez az igény megvédhetõ, az igazolásnak morális
érvelésben kell állnia. Tanulmányom egy ilyen érvelés
körvonalazására tett kísérletet.
Az a tézis, mely szerint léteznek emberi jogok, sokféle
gyakorlatot indokol meg és motivál. Az állam autoritásának
alávetett egyének élnek a jogaikkal, tiltakoznak
a jogsértések ellen, követelik, hogy az írott
jogot igazítsák hozzá az emberjogi elvekhez. Jogvédõ
szervezetek figyelemmel kísérik a jogsértéseket,
jogi tanácsot és képviseletet kínálnak
a jogaikban megsértett embereknek, tájékoztatják
a nyilvánosságot, intézményi reformokat sürgetnek.
A törvényhozás vizsgálódik, jogszabályt
módosít. A bíróságok alkalmazzák
a jogot a vitatott ügyekre, és így tovább. Az emberi
jogok morálfilozófiai elméletének e szövevényes
gyakorlat minden vetületére alkalmazhatónak kell lennie.
Tanulmányom megírásakor azonban e szerteágazó
kérdéskör különbözõ vonatkozásai
nem egyforma intenzitással foglalkoztattak. Akkor már egy bõ
évtizede részese voltam a magyarországi emberjogi mozgalomnak
- a demokratikus ellenzéknek -, s elsõsorban arról szerettem
volna számot adni önmagamnak és másoknak, hogy mi
az, amit e mozgalom tesz, mi az, amit e mozgalom résztvevõjeként
én magam csinálok.
A demokratikus ellenzéket három ismérv együttese különböztette
meg a pártállam felbomlasztásában részt vett
többi csoportosulástól. Elõször, akkor lépett
föl lazán szervezett, de mégiscsak összehangoltan mûködõ
csoportként, amikor még nem volt nyilvánvaló, hogy
küszöbön áll a rendszer szétesése. A demokratikus
ellenzéknek még érvekkel és tettekkel kellett bizonyítania,
hogy van esély a politika újraélesztésére
és pluralizálására, és fellépése
kezdetben erõs szkepszisbe ütközött. Másodszor,
a demokratikus ellenzék tüntetõen túltette magát
a pártállami rendszer szabályain: nem a hivatalos intézményeken
belül próbált több autonómiát, lazább
hatalmi kontrollt kieszközölni, hanem megteremtette és megvédte
a maga - eleinte még igen kezdetleges - ellenintézményeit:
a független sajtót, a független oktatást, a független
szegénységpolitikát, a Beszélõt, a
Demokratát, a Hírmondót, a Magyar Zsidót,
az AB Független Könyvkiadót, a Magyar Október Kiadót,
a Hétfõi Szabadegyetemet, a Szetát... Harmadszor, az írott
és íratlan szabályok nyílt megsértését
a demokratikus ellenzék az emberi jogokra hivatkozva igazolta. Deklaráltuk,
hogy amit teszünk, azt jogunkban áll megcselekedni; nem mi állunk
szemben a joggal, hanem a közigazgatási rendszabályok és
a büntetõ törvények, a rendõri és hivatali
eljárások, a bírói ítéletek. Tanulmányom
fõ törekvése az volt, hogy ezt a magatartást igazolja.
Barátaim többségét nem foglalkoztatták az igazolás
nehézségei. Helsinki után a nemzetközi jog erõs
hivatkozási alappá vált Magyarországon. Az állam
nem mondhatta többé, hogy az emberi jogok az imperialista fellazítás
ideológiai eszköztárához tartoznak. Mindenféléket
beszélhetett, de ezt nem mondhatta. Mi sem volt természetesebb,
mint leszögezni, hogy vannak emberi jogaink.
Én azonban, mielõtt a demokratikus ellenzék létrehozásában
részt vállaltam volna, a filozófiát választottam
hivatásul. Számomra az emberjogi mozgalom nemcsak gyakorlati feladat
volt, hanem végiggondolandó világnézeti kérdés
is. Amikor 1973-ban a filozófus-per" egyik érintettjeként
foglalkoztatási és publikációs tilalommal sújtottak,
már távolodóban voltam ifjúkorom világnézetétõl,
a Lukács-követõk humanista, szabadságközpontú
neomarxizmusától, de még nagyon messze voltam attól,
hogy gondolati fejlõdésem nyugvópontra jusson.
1970 és '72 közt Bence György és Márkus György
társaságában könyvet írtunk Marx elméletérõl
(Hogyan lehetséges kritikai gazdaságtan? T-Twins Kiadó
1992). Ez a munka eljutott a marxizmus belsõ kritikájának
végsõ határáig. Megmutatta, hogy mély szakadék
tátong Marx filozófiai intenciói" (az általa
helyeselt ideálok és elvek) és a szocializmusról
alkotott közgazdasági-szociológiai elképzelései
közt. A filozófus Marx olyan világot tartott kívánatosnak,
ahol az emberek szabadon társulnak egymással, aktívan részt
vesznek szûkebb és tágabb közösségük
ügyeinek intézésében, és saját belátásuk
alapján, sokoldalúan kifejlesztik igényeiket és
képességeiket. A társadalomtudós Marx e világ
berendezkedésérõl azt tartotta, hogy meg kell szabadulnia
a piactól, az államtól, a magánélet és
a közélet elhatárolásától. Könyvünk
azt mutatta meg, hogy ez az intézményi utópia kizárja
a filozófiai intenciók" megvalósulását,
elnyomó és uniformizáló gyakorlatokat támogat.
A konklúzió úgy szólt, hogy aki azonosul Marx humanista,
autonómiaelvû ideáljaival, annak el kell fogadnia a piacgazdaság
és a politikai pluralizmus valamilyen formáját.
Ez megnyitotta az utat a liberális demokrácia helyeslése
és a kapitalista magántulajdon elfogadása felé,
de a haladás - az én esetemben legalábbis - nem volt sem
gyors, sem egyenletes. A soron következõ lépés abban
állt, hogy föl kellett ismernem: Marx kritikája nem állhat
meg az intézményi utópia elvetésénél;
felül kell vizsgálni magukat a filozófiai intenciókat"
is.
Hogy az itt következõ munka témájánál
maradjak: az emberi jogokban Marx nem látott maradandó értéket.
Úgy vélte, hogy ezek a kiteljesedett elidegenedés világának
tartozékai. Csak ott jelennek meg, és csak ott fontosak az egyén
számára, ahol a magánérdek szembekerül a közérdekkel,
az egyik ember érdeke a másik ember érdekével. Ez
a világ az emberi közösségek felbomlásának,
a semmilyen hagyományos szolidaritás által nem korlátozott
osztályelnyomásnak és kizsákmányolásnak
a világa. Ha meg akarjuk érteni, mi az emberi jogok valódi
szerepe a kapitalista társadalomban, akkor nem azt kell néznünk,
hogy mit nyújtanak az egyénnek, ha már ennek a rendszernek
a feltételei közt kell élnie, hanem azt, hogy milyen funkciót
töltenek be magának a rendszernek a fenntartásában.
Elismerésük törvényes csatornákba tereli, s ezáltal
kezelhetõvé teszi az elnyomottak és kizsákmányoltak
sérelmei miatti lázadozást. Megfogalmazásuk az univerzális
elvek látszatával ruházza fel a kapitalista társadalomhoz
kötõdõ, nagyon is korlátozott viszonyokat.
Korábban váltam az emberjogi mozgalom résztvevõjévé,
mint hogy Marx e vélekedéseivel komolyan szembenéztem volna.
A gyakorlati elkötelezõdés nyomás alá helyezte
világnézeti álláspontomat.
Tisztáznom kellett, hogy miben áll az emberi jogok - Marx által
tagadott - morális értéke.
Át kellett gondolnom, hogyan védhetõ meg az emberi jogok
egyetemességével kapcsolatos igény.
Meg kellett fontolnom, mit gondoljak egyenlõtlenségrõl
és kizsákmányolásról, és ezzel kapcsolatos
meggyõzõdéseim hogyan hangolhatók össze az
emberjogi állásponttal.
Az elsõ feladat megoldása volt a legegyszerûbb. A második
okozta a legtöbb fejtörést. Az emberi jogok marxi relativizálása
nemcsak könnyen elintézhetõ szociológiai tévedésekre
támaszkodott. Egy nagyon mély gondolat is ott lappangott a hátterében.
Marx maradandó, igaz belátásai közé tartozik,
hogy a morál az emberi kultúra idõben és térben
változó alkotásainak egyike. De ha ezt elismerjük,
akkor hogyan védhetjük ki az ellenvetést, mely szerint az
emberi jogok nem univerzális elvek, hanem egy bizonyos, partikuláris
kultúra velejárói?
A legmélyebben azonban a harmadik feladat nyugtalanított. Az emberi
jogok klasszikus elmélete - a liberalizmus - abból indult ki,
hogy ha a társadalomban zajló tranzakciók során
senki nem sérti meg mások emberi jogait, akkor a sok-sok tranzakció
eredõjeként létrejött elosztási struktúra
- akár az anyagi erõforrások, akár a kulturális
javak vagy a hatalom elosztása - igazságos, erkölcsi szempontból
nem kifogásolható. A liberalizmus klasszikusai tudták,
persze, hogy a történelem tele van az erõszak, a kényszer,
a csalás, a zsarolás, az erõfölényen alapuló
kizsákmányolás tényeivel - soha nem állítottak
volna olyat, hogy az efféle jogsértõ gyakorlat elosztásbeli
következményei védhetõk volnának. Felfogásukból
azonban az következett, hogy a társadalom gazdasági, kulturális
és hatalmi rétegzõdése nem önálló
morális probléma: ha a tranzakciók jogszerûek, akkor
bármilyen elosztást eredményezzenek, azt igazságosnak
kell elfogadnunk.
A marxista indíttatásból a mai napig megõriztem
azt a fajta szociális elkötelezettséget, mely nem engedi,
hogy ebbe a konklúzióba belenyugodjam. Addig nem tudtam az emberjogi
álláspontot gondolatilag is magamévá tenni, amíg
erre az inkonzisztenciára nem találtam megoldást.
Valamikor 1975-ben vagy '76-ban, egy vasárnap délelõtt
Kenedi Jánosnál jártam. Az asztalon ott hevert a New
York Review of Books egy viszonylag friss száma. Megakadt a szemem
az egyik címen: Ronald Dworkin: A DeFunis ügy".
Nem hallottam a DeFunis-ügyrõl. Nem ismertem Ronald Dworkin nevét.
Valamiért mégis úgy éreztem, ezt az írást
haladéktalanul el kell olvasnom, úgyhogy ott helyben belekezdtem.
Hamar kiderült, hogy keményebb dió lesz, mint a szokásos
New York Review-cikkek. Kölcsönkértem a lapot, hazasiettem,
és rávetettem magamat Dworkin esszéjére.
1968 után az amerikai egyetemeken bevezették azt a gyakorlatot,
hogy bizonyos számú színes bõrû diákot
kedvezményes vizsgafeltételekkel vesznek föl; ezt nevezték
preferenciális bánásmód"-nak. A kedvezményezés
gyakorlata heves vitákat gerjesztett; a DeFunis ügy volt e mai napig
lezáratlan kontroverzia elsõ állomása. DeFunis 1971-ben
jelentkezett a Washingtoni Egyetem jogi karára. Pontszáma nem
érte el az általános felvételi küszöbhatárt,
de ahhoz elegendõ volt, hogy fölvegyék, ha történetesen
színes bõrû lett volna. De mivel nem volt az, elutasították.
DeFunis beperelte az egyetemet. Úgy érvelt, hogy a kisebbségi
jelentkezõk preferenciális kezelése megsértette
az egyenlõ bánásmódhoz fûzõdõ
jogát. Dworkin azt mutatta ki, hogy ez az argumentum téves föltevéseken
nyugszik. Az állam indokoltan tesz erõfeszítéseket
annak érdekében, hogy a foglalkozási hierarchia alján
megrekedt társadalmi csoportok kitörhessenek helyzetük szociológiai
csapdájából. Senkinek nincs joga ahhoz, hogy az egyetelmi
felvételi kritériumok kialakítása során ne
vegyék figyelembe a társadalmi egyenlõséghez fûzõdõ
érdekeket. A magyarázat bonyolult volt; elméleti szempontból
legérdekesebb része számomra ismeretlen filozófiai
apparátussal dolgozott; idõbe tellett, míg nagyjából
követni tudtam a lépéseit. A lényeget azonban hamar
felfogtam. Dworkin liberális volt, az emberi jogok meggyõzõdéses
híve. A liberalizmusról alkotott felfogásában központi
szerepet kapott az emberek közti egyenlõség ideálja.
Azt állította, hogy egalitárius felfogása a liberális
hagyomány helyes értelmezését képviseli.
Lehetséges a szociális igazságosság elveinek helyt
adó liberalizmus. Az emberjogi álláspont nem zárja
ki, hogy az erõforrások, a javak és a hatalom megoszlását
önálló morális problémaként kezeljük,
az emberi jogok tiszteletben tartása nem zárja ki, hogy a liberális
szellemû politikában helyet kapjanak a disztributív egyenlõség
kívánalmai.
Ez az írás nagyobb hatással volt posztmarxista filozófiai
fejlõdésemre, mint egy rakás értekezés. Megmutatta
az irányt, amerre tájékozódnom érdemes. A
többi már csak tanulás és töprengés dolga
volt.
Már csak", írom, pedig a Dworkin-tanulmány elolvasása
után vagy tíz évnek kellett eltelnie, mire a folyamat eredményeit
összegzõ Vannak-e emberi jogaink? megírásába
belekezdhettem. Lassan haladtam; számos körülmény hátráltatott.
Nem érdemes itt az összeset sorra venni; egyet azonban - mivel ez
közvetlen része szellemi fejlõdésemnek - megemlítenék.
A Hogyan lehetséges kritikai gazdaságtan? nemcsak induló
filozófiai álláspontomtól távolított
el, hanem kezdetben magától a filozófiától
is. Ezt munkánknak egy olyan felemássága magyarázza,
melyrõl még nem tettem említést. Aki Kelet-Európában,
a hatvanas-hetvenes években kritikus gondolkodású marxista
volt, annak szembe kellett néznie a ténnyel, hogy a rendszer hivatalos
ideológiája is a marxizmusból eredeztette magát.
Állást kellett foglalnia abban a kérdésben, hogy
jogos-e ez a hivatkozás. Ha jogos, akkor a rendszerrel az a baj, hogy
nem felel meg a saját ideáljainak. Ha nem jogos, akkor a rendszernek
nincs is köze ezekhez az ideálokhoz.
Munkánk egyértelmûen állást foglalt, de csak
a hallgatás által. A létezõ társadalmi rendszerek
közül csak a kapitalizmust tárgyalta; a szocializmus csupán
mint Marx utópikus modellje szerepelt benne. Ez azt a közlést
foglalta magában, hogy a kommunista rendszereknek semmi közük
Marx elméletéhez. De mert a közlést csak a hallgatás
fejezte ki, ezért könyvünknek nem lehetett mondanivalója
arról, hogy ha ezek a rendszerek nem a marxi eszmények sikertelen
megvalósulásai, akkor vajon micsodák: hogyan kell õket
leírni és kritikailag jellemezni. 1972 után Bence György
és én ezt a kérdést tettük fel magunknak; belevágtunk
a szovjet rendszerû társadalmak szakirodalmának tanulmányozásába,
majd írtunk egy kis könyvet, A szovjet típusú társadalom
marxista szemmel címen (1973-75; angolul és franciául
Marc Rakovski álnéven jelent meg 1977-ben, magyarul már
a saját nevünkön a párizsi Magyar Füzetek Könyveinél
1986-ban). Ez a könyv leginkább kutatási programként
olvasható; a hetvenes évek második felében dolgoztunk
még a folytatásán, de annak a munkának már
csak Bevezetés a szovjetológiába" címû,
két tanéven át tartott szabadegyetemi kurzusom õrzi
a nyomát. Amikor 1981-ben elváltak útjaink, a munka is
megszakadt, én pedig visszatértem a filozófiához.
Ezekben az években végeztem el a Vannak-e emberi jogaink?
elõtanulmányait.
Könyvem az emberjogi álláspontot védelmezi, a liberális
tradícióhoz tartozik. Sajátos kérdéseit és
megoldásait egyszersmind az határozza meg, hogy olyan szerzõ
írta, aki a neomarxizmustól jutott el a liberalizmushoz, és
komolyan szembenézett a liberalizmus marxi kritikájával.
Ez már az alaptételek megválasztásában is
felismerhetõ. Aki az emberi jogok mellett áll, az óhatatlanul
kitüntetett értéknek tekinti a szabadságot. Sok liberális
abból indul ki, hogy a szabadság az egyedüli vagy a legfõbb
végsõ érték, s ettõl a posztulátumtól
jut el az emberi jogok eszméjéhez. A Vannak-e emberi jogaink?
kiinduló eszméje viszont az emberek közti morális
egyenlõség. Az emberek morális egyenlõsége
sokféleképpen érthetõ; én a következõ
értelmezést adtam neki. A társadalmi életet nemcsak
konvencionális szabályok igazgatják, hanem erkölcsi
elvek is. Ha két ember közt nincs egyetértés abban,
hogy miben áll a követendõ konvenció (például,
hogy az autóknak az út bal oldali vagy jobb oldali sávjában
kell-e haladniuk), akkor a vita rámutatással dõl el. Megállapítják,
hogy mi a szokás vagy mit rendelt el a jogalkotó. Erkölcsi
elveket nem lehet ezen a módon azonosítani. Az, hogy egy cselekedet
milyen morális megítélés alá esik (például,
hogy eleget kell-e tenni a haldokló kérésének, hogy
fejezzék be szenvedésteli végnapjait), nem dönthetõ
el a konvencióra való rámutatással. Akár
azt mondjuk, hogy a kérést meg kell tagadni, akár azt,
hogy teljesíteni kell, a válasznak érdemi indokokra kell
támaszkodnia. Az egyik fél azt mondja: az élet szent, emberkéz
nem veheti el. A másik kétségbe vonja, hogy ez az érv
az élet értékének helyes felfogására
támaszkodik-e. A vita arról folyik, hogy miért érdemel
védelmet az emberi élet, mit tartalmaz az élethez való
jog, és így tovább. Az érvek és ellenérvek
döntik el, hogy melyik álláspont a helyes, nem az, hogy melyikhez
igazodik az uralkodó gyakorlat. A morális elvek és a konvencionális
szabályok e különbsége magyarázza - állítottam
-, hogy jóllehet az emberi jogokra vonatkozó kérdések
csak meghatározott kulturális feltételek közt vethetõk
föl, a rájuk adott válaszok univerzális igényûek.
Amikor azt mondjuk, hogy A kínzás bûnös, megengedhetetlen
dolog", nem arról teszünk állítást, hogy
a mi társadalmunkban az autóknak jobb oldalon kell közlekedniük,
a kínzás pedig tilos, hanem arról, hogy a kínzás
olyan dolog, mely bûnös és megengedhetetlen. Ez a tömör
foglalata a válasznak, melyet tanulmányom a fentebb említett
három kérdés közül a másodikra adott.
Az erkölcs, írtam továbbá, egy sajátos értelemben
közösséget teremt azok közt, akiknek a viselkedését
szabályozza. Ha elfogadják a morál fennhatóságát,
ezek az emberek nem arra vállalnak kötelezettséget, hogy
hasonló helyzetekre hasonlóan fognak reagálni. Arra kötelezik
magukat, hogy tetteiket igazolják a többi ember elõtt.
Azaz, ha nem azt teszik, amit az adott körülmények közt
mások tennének vagy elvárnának, elfogadható
indokot adnak szokatlan magatartásukra. A morális közösség:
igazolási közösség. Tagjai elismerik egymásról,
hogy számon kérhetik az erkölcsi elvek betartását,
és elfogadják, hogy õk maguk is számadással
tartoznak.
A morális közösség befogadó és egalitárius.
Nincs jó indok arra, hogy bárkit kizárjanak belõle,
aki képes megérteni és alkalmazni az erkölcs elõírásait,
képes szembesíteni a saját és mások tetteit
ezekkel az elõírásokkal, képes morális vitát
folytatni, ha mégoly rudimentárisat is. És nincs jó
indok arra, hogy a morális közösség tagjaiként
az emberek egyenlõtlen pozíciót töltsenek be. Az olyan
különbségek, mint a faji, etnikai, nemzeti, vallási,
foglalkozási, jövedelmi hovatartozás irrelevánsak
a morális közösségben való részvétel
képessége szempontjából; az ilyen megkülönböztetés
nyilvánvalóan önkényes volna. Maguk az erkölcsi
képességek persze szintén egyenlõtlenül oszlanak
meg az emberek közt: az egyiknek jobb érzéke van az erkölcsi
szempontból érdekes helyzetek elemzéséhez, mint
a másiknak, az egyik nagyobb áldozatra kész az erkölcs
kívánalmainak teljesítése érdekében,
mint a másik. Ezek releváns különbségek. De azt
állítottam, hogy ez sem elégséges indok a megkülönböztetésre.
A pozíciók egyenlõtlensége ugyanis két dolgot
jelenthet. Vagy azt, hogy két ember cselekedeteire más és
más szabályok vonatkoznak. Ez elfogadhatatlan volna. Az erkölcsi
elõírások azt mondják meg, hogy mit helyes és
mit helytelen tenni; ez pedig a cselekedet természetétõl
függ, nem a cselekvõ adottságaitól. A szabályok
diverzifikálása olyan volna, mintha a versenyjátékokon
elõnyt adnának a tehetségesebb résztvevõknek.
A morális közösség tagjai közt még egy további
értelemben lehetne egyenlõtlen a viszony: az erényesebb
emberek több jogot élvezhetnének a tettek értékelése
és a szabályok értelmezése során. A szabályjátékok
esetében ez a megkülönböztetés nem tûnik
védhetetlennek. Minden sakkjátékosnak ugyanazon szabályok
szerint kell játszania, de ha a sakk szabályait módosítanák,
nem volna megindokolhatatlan, hogy a még élõ világbajnokok
vagy a nemzetközi nagymesterek kitüntetett szerepet kapjanak a módosítások
vitája és elfogadása során. A sakk azonban játék,
melyet szabályainak összessége teremt. Az sakkozik, aki a
szabályokat betartva tologatja a bábukat a táblán.
Játék közben senki nem mondhatja, hogy jobb volna, ha a bástya
keresztirányban is mozoghatna, tehát õ most ezt teszi.
A játékszabályok alkotása és alkalmazása
élesen elkülönül egymástól. A morál
más. Az, hogy valaki erkölcsileg megengedett dolgot tesz-e, amikor
teljesítve egy haldokló kérését halálba
segíti õt, attól függ, hogy milyen elvek vonatkoznak
a cselekedetére, s hogy ezeknek mi a helyes értelmezése.
Ezek a kérdések nincsenek eleve, a kritika és az igazolás
gyakorlatától függetlenül rögzítve. A tett
erkölcsös lehet, ha szokatlan is, feltéve, hogy jóhiszemûen
megindokolható. Ezért az erkölcsi elvek alkalmazása
és vitatása, tartalmuk meghatározása nem különül
el egymástól. Ha az alkalmazás terén a morális
közösség tagjai egyenlõk, akkor egyenlõnek kell
lenniük az elvek vitatása terén is.
Egyszóval, a morális közösséghez tartozás
sajátos státust ruház a közösség tagjaira,
és ez a státus egyenlõ. Ezt neveztem el az egyenlõ
méltóság elvének.
Az erkölcs szempontjából nemcsak a morális közösség
tagjai élveznek valamiféle státust, persze, hanem minden
lény, melynek erkölcsileg védett érdekei vannak, így
az érzõképes állatok is. Nekik sem szabad öncélúan
vagy a cél szempontjából aránytalan mértékben
fájdalmat okozni. Ez a tilalom felfogható úgy, hogy az
állatoknak joguk van a kínzó, kegyetlen bánásmód
elkerülésére. De a morális közösség
tagjainak ennél erõsebb értelemben vett jogaik vannak.
Az állatokat is védik a kegyetlenkedéssel szembeni morális
jogok, de nem õk maguk védik magukat e jogokra támaszkodva.
Embereknek kell arra vállalkozniuk, hogy az állatok jogainak megsértése
ellen tiltakozzanak. Maguk az emberek azonban nem okvetlenül szorulnak
mások tiltakozó közbelépésére. Maguk
is képesek tiltakozni és követelni, és jogukban is
áll, hogy ezt megtegyék.
A jogok összetett normák: magukban foglalják, hogy a jog
alanya megtehet bizonyos dolgokat, vagy igényt támaszthat
bizonyos dolgokra; hogy a többi ember köteles tartózkodni
a jog gyakorlásának megakadályozásától,
vagy eleget tenni a jogos igénynek. A morális közösség
tagját megilletõ jogok azonban további normákat
is magukban foglalnak: jogsértés esetén a sérelmet
szenvedett ember tiltakozhat, követeléssel léphet
föl, kezdeményezheti jogának kikényszerítését.
A morális közösség tagjának jogai, ahogyan tanulmányomban
írtam, számon kérhetõk és kikényszerítendõk.
Az egyenlõ méltóság elve azt mondja ki, hogy a morális
közösség tagjának ebben a kiteljesedett értelemben
vett jogai vannak, és ez adja - írtam - az emberi jogok különleges
értékét. Az az ember, akinek jogai vannak, nem kér,
hanem követel. Nem tartozik hálával azért, ha a jogai
iránti tisztelettel kezelik; a másik ember tartozik bocsánatkéréssel,
mentegetõzéssel és jóvátétellel, ha
nem ezt teszi. Az így értelmezett egyenlõ emberi méltóság
robusztus státust ruház az alanyára; ez a végsõ
alapja a társadalmon belüli minden - erkölcsileg védhetõ
- egyenlõségigénynek.
Az emberi jogok egy olyan elméletét próbáltam körvonalazni
tehát, melynek fundamentumát az emberek ebben az értelemben
vett morális egyenlõsége adja. Ezért neveztem a
vázolt elméletet az emberi jogok egalitárius elméletének.
Valamilyen szempontból minden emberjogi elmélet egalitárius,
hisz mindegyik azt állítja, hogy az összes embert ugyanazok
az alapvetõ morális jogok illetik meg. Én azonban úgy
gondoltam, hogy az egyének morális egyenlõségére
alapozott elmélet a klasszikus liberalizmusnál erõteljesebb
értelemben egalitárius. Magában foglal a disztributív
igazságosságra vonatkozó következményeket,
melyeket a klasszikus elmélet nem tett lehetõvé.
Ezt azon a nyomvonalon haladva igyekeztem megmutatni, hogy a morális
egyenlõség gyakorlati érvényesülésének
vannak bizonyos elosztásbeli feltételei. Ha egy ember esetében
ezek a feltételek nem teljesülnek, akkor a többi ember nem
tekinti õt egyenlõ státusú személynek, s
õ maga sem lesz képes státusa védelmében
fellépni. Az a társadalom, mely engedi tagjai egy részét
anyagi és szellemi nyomorban tengõdni, nem mûködik
morális közösségként.
Így szólnak a Vannak-e emberi jogaink? fõ tézisei.
Az álláspontot, melyet körvonalaznak, szociálliberalizmusnak
neveztem el. A megnevezést ma már nem tartanám fönn;
a hazai közéletben szociálliberálisnak egy pártkoalíciót
szoktak nevezni, és nem szerencsés, ha egy filozófiai áramlat
egy pártkoalíció nevét viseli. Azonban nem a név
a lényeges, hanem a világnézet, melyre a név utal.
Nézeteimet az angolszász filozófiai világban egyszerûen
csak liberálisnak neveznék. Maradjunk ennél a megnevezésnél.
Tanulmányom nem az utolsó szó volt a benne tárgyalt
kérdésekben. A morális jogok mibenlétének
és struktúrájának kérdéséhez
Az abortuszról címû könyvemben tértem vissza
(Cserépfalvi 1992). Az élet és halál - abortusz,
eutanázia, halálbüntetés - erkölcsi alapkérdéseit
ugyanitt, valamint Az állam semlegessége címû
munkámban (Atlantisz 1997) tárgyaltam; szó van róluk
az Alkotmányos demokrácia címû könyvemben
is (Indok 2000). Az állam semlegessége részletesen
vizsgálja a címében foglalt problémát, valamint
a tolerancia és a multikulturalizmus elvi kérdéseit. A
disztributív igazságosság ügyét Egyenlõtlenség
és kizsákmányolás címû tanulmányom
(Lehetséges-e egyáltalán? - Márkus Györgynek
tanítványai. Atlantisz 1994), valamint az Alkotmányos
demokrácia alkotmánybíráskodással foglalkozó
része vetette föl újra. Ezek a munkák sok mindenben
továbbfejlesztették a Vannak-e emberi jogaink? megállapításait,
valamint elemzési, érvelési eszközeit, s egyben olyan
területekre is kiterjesztették ezt a fogalmi apparátust,
melyekkel az 1975-77-es tanulmány egyáltalán nem foglalkozott;
így például az Alkotmányos demokrácia
kísérletet tett a liberális és demokratikus elvek
viszonyának átgondolására, vázolt egy elgondolást
a konstitucionalizmusról, és tisztázott néhány
elméleti fogalmat, így a népszuverenitás eszméjét,
melyeket a liberális elmélet többnyire menthetetlenül
zavarosnak tekint. De a világnézeti jelzõkarókat,
melyeket a Vannak-e emberi jogaink? lecövekelt, az újabb
munkák már nem helyezték odébb. Ez a kis könyv
lezárta a marxizmussal való meghasonlás okozta bizonytalanság
idõszakát. Amennyire az ilyesmi elõrelátható,
etikai, politikai és szociális gondolkodásom keretei valószínûleg
nem fognak már lényegesen változni.
A Vannak-e emberi jogaink? szokatlan körülmények közt
keletkezett. Filozófiai munka, de a hivatásos filozófusok
intézményi és társasági körein kívül
íródott. Azokban az években jóformán nem
is volt beszélgetõtársam, akivel az engem érdeklõ
filozófiai problémákat megvitathattam volna. Ezt terhesebb
hátránynak éreztem, mint a szakirodalomhoz való
hozzáférés nehézségeit vagy a filozofálásra
elkülöníthetõ idõ szûkösségét.
Akárhogy is, könyvem tagadhatatlanul magán viseli ennek a
helyzetnek a nyomait. Hasznára válna a szövegnek, ha egy-két
helyen alaposabban átdolgoznám, másutt kisebb javításokat
végeznék rajta. Azonban félõ, hogy a kései
beavatkozás szétzilálná a mû egyéniségét.
Ez az írás immár másfél évtizede a
saját életét éli - legjobb hagyni, ahogy van. Ezért
úgy határoztam, hogy egy írásjelet sem változtatok
rajta.
Most, hogy a Vannak-e emberi jogaink? elõször jelenik meg
legális hazai kiadásban, szeretnék még egyszer köszönetet
mondani azoknak, akik a nyolcvanas évek két kiadását
lehetõvé tették: Demszky Gábornak, az AB Független
Kiadó vezetõjének és Kende Péternek, a párizsi
Magyar Füzetek fõszerkesztõjének. Demszky tette közzé
a könyv elsõ változatát 1986-ban; arra is volt gondja,
hogy baráti körben vitát szervezzen munkámról
- erre a vitára készült el a második változat,
melyet az AB kis példányszámban, stencilezve szintén
hozzáférhetõvé tett, s melyen az 1987-es párizsi
kiadás alapult.
Budapesten, 2003. május 4-én