Négy évvel
ezelõtt írtam a következõket: Kínos helyzetben
van a magyar kulturális politika. Nem tudja, hogy mi a dolga. Kiszolgálni-e
a mindenkor ajánlkozó klientúrákat, vagy netán
hosszú távú nemzeti kulturális stratégiát
kínálni? Védelmezni-e a status quót, vagy
ha konfliktusok árán is, de a kreativitás pártjára
állni? Jó szakszervezetisként menteni a menthetõt
a piac »ellenséges erõivel« szemben, vagy netán
a piacot építeni, befolyásolni? A kultúráért
felelõs minisztérium is szerepzavarban van. Nem tudja, hogy a
magyar kultúra intendánsa vagy stratégája akar-e
lenni. Nem tudja, hogy miért felel, a néhány tucat minisztériumi
intézményért vagy a magyar kultúra egészéért.
Nem tudja, hogy kiket képvisel, az elõszobázó intézményigazgatókat
vagy az adófizetõ polgárokat." (Beszélõ,
1999/7-8.) Azt is mondtam ugyanitt, hogy nem lehet az egész magyar
kultúra elsõ számú stratégája az,
akinek napi házmesteri feladatai vannak".
Másképpen szólva: nem lehet valaki gondnok (házmester)
és várostervezõ egyszerre. A két szerep kizárja
egymást.
A helyzet azóta semmit sem változott. A rendszerváltás
óta egyik kormánynak sem sikerült értelmezhetõ
kulturális stratégiát megfogalmaznia. Hol hanyag, hol lelkiismeretes
gondnokként" mûködtették a rájuk
bízott eléggé romos intézményrendszert, néha
még tatarozásra is futotta, de gondolkodásra, tervezésre,
prioritások megfogalmazására és beruházásra"
- kultúrpolitikára tehát - már nem maradt sem szándék,
sem erõ.
Aszentháromság"
felbomlása
Megállíthatatlanul
folytatódik a kultúra gettósodása, a kulturális
élet eljelentéktelenedése. Kettõs értelemben
is. A kulturális élet hírei kiszorulnak a médiából,
ma már a Kulturkampfnak" álcázott egzisztenciaharcok
aktuális botrányai is csak az érintetteket hozzák
lázba. Az igazi baj azonban az, amirõl Harsányi László,
a Nemzeti Kulturális Alap(program) elnöke tudósít
a Beszélõ most megjelent tematikus számában:
2001-ben egy felnõtt magyar állampolgár évente
valamivel több mint 13 ezer forintot fordított kulturális
szolgáltatások vásárlására. Ha ebbõl
levesszük a televízió-elõfizetés díját
(...), marad 600 forint havonta. (...) A háztartások 86 százaléka
nem költött könyvre, 95 százaléka se mozira, se
színházra, 93 százaléka nem jutott olyan helyzetbe,
hogy belépõjegyet vegyen valahová." (Beszélõ,
2003/4.)
Úgy tûnik, hogy amit a magyar kultúra felelõs minisztériuma
csinál vagy nem csinál, az a magyar társadalom kevesebb
mint 10 százalékát, a kulturális intézményrendszernek
pedig még ennél is kisebb hányadát érinti.
A két szomorú tény között nyilvánvaló
összefüggés van: a házmesteri szerepre kárhoztatott
minisztériumból sosem lesz stratéga", olyan
lobbistája, menedzsere, piacépítõje, píárosa
a magyar kultúrának, mely a másik 90 százalék
megnyerésével próbálkozhatna. Néha úgy
tûnik, mintha az elmúlt több mint egy évtized viharos
változásai közepette ott felejtették volna ezt a minisztériumot,
ahol 20-30 évvel ezelõtt volt. Miközben a világ radikálisan
megváltozott, és nyakig vagyunk a globalizációban,
ez a minisztérium még mindig igazgatók kinevezésével
bíbelõdik. Pedig XXI. századi kihívásokra
nem lehet XIX. századi mentalitással válaszolni.
Minden megváltozott, és túlzás nélkül
mondhatjuk, hogy a változások korszakosak és történelmiek.
Ehhez foghatók utoljára talán a felvilágosodás
korában történtek. Gondoljunk bele: szemünk láttára
változnak meg radikálisan a kulturális szféra intézményei,
szerepei, hagyományos szerkezete. Érvénytelenné
válnak a rendszert mûködtetõ ideológiák,
az alkotó", a közvetítõ intézmények"
és a befogadó" korábbi szentháromsága".
Ilyen mértékû szerepújraírást utoljára
valóban a felvilágosodás kora hozott, amikor elkülönült
a kulturális szféra nemzetállami kereteivel, jellegzetes
ideológiájával (a mûveltség kiterjesztésével,
majd a népmûveléssel), tipikus közvetítõ
intézményeivel: könyvtár, múzeum, színház,
operaház, koncertterem. Sokunk gondolkodását még
mindig a kulturális szféra elkülönültségén,
a klasszikus intézményrendszeren, az aufklérista ideológián
alapuló XIX. századi értékvilág határozza
meg. Pedig a hagyományos kulturális szféra"
határai elmosódóban vannak, új kultúraközvetítõk
- tévé, Internet - jelennek meg, az új médiumok,
sokszorosítási lehetõségek, az egyidejûség
és az interaktivitás az alkotók-befogadók hagyományos
szerepeit is felülírják.
Ami a kultúrában ma fontos, javarészt kívül
esik a kulturális minisztérium hagyományos hatáskörén
és értelmezési tartományán. Ma már
sokszor nagyobb kultúrpolitikai relevanciája van egy-egy ORTT-döntésnek
vagy az Internetszolgáltatók Egyesülete ajánlásának,
mint a NKÖM döntéseinek. Talán nem is a Harsányi
László által idézett statisztika miatt kellene boronganunk,
hanem inkább amiatt, hogy micsoda távolság van a mai kulturális
szokások és a kulturális statisztika kérdései
között...
Ki kell számolni,
be kell mutatni
Megváltoztak
azok a fogalmak, referenciák, mértékegységek is,
amelyekkel a tizenkilencedik századi ihletettségû kultúrpolitika
operál. Az idõ, a hely, a tér fogalmai átértékelõdnek
a behálózott" világban. Ennélfogva a
kultúra színterei is változnak. A terjesztés, a
tárolás, a dokumentáció, a reprodukció, a
prezentáció technikái radikálisan megváltoztak.
Nem tudjuk még, milyen lesz a huszonegyedik század múzeuma,
de hogy más lesz, mint a magaskultúra" általunk
megszokott templomai", csarnokai, az biztos. A Los Angeles-i Getty
Múzeum vagy az új Tate Galéria Londonban csak elõfutárai
a múzeumok új generációjának. Kockázatos
tehát ma tízmilliárdokért alapvetõen XIX.
századi módon szakosodott kulturális intézményeket
építeni. A jelen mintha az interdiszciplinaritásról,
a mûfaji határok feloldódásáról, valamifajta
univerzális crossoverrõl" szólna, amelynek
emblematikus mûvészei Lev Dogyintól Bob Wilsonig, Christótól
Peter Sellarsig aligha skatulyázhatók be egy mûfajba.
A reszortfeladatokra szakosodott kulturális adminisztráció
nem nagyon tud mit kezdeni ezzel.
Megváltozott a politikai közeg is. A demokrácia és
a piacgazdaság beköszöntével annak megfogalmazása
és eldöntése, hogy mi a közjó, amit közpénzbõl
támogatni kell, már nem egy szûk elit privilégiuma,
hanem kemény verseny eredménye. Nem megkérdõjelezhetetlen
evidencia többé, hogy a kultúrát támogatni
kell. Sokunk számára persze az, de ez ma már kevés.
Meg kell indokolni, ha tetszik, költség-haszon elemzésekkel,
hogy miért a kultúrára költsük az adóforintokat
és ne másra. A közpénzekért folytatott versenyben
ma már nem segítenek a kultúra fontosságáról
megfogalmazott fennkölt lózungok. Ki kell számolni",
be kell mutatni a kultúra hasznát". Lobbizni, kampányolni
kell, szövetségeseket keresni, koalíciókat szervezni
a magyar kultúra érdekében. A jó minisztériumnak
tehát nem a kultúra belügyeivel, sokkal inkább külügyeivel"
kellene foglalkoznia.
Tetszik, nem tetszik, teret nyert a kultúra instrumentális"
megközelítése, ami radikálisan más kultúrpolitikai
észjárást igényel. Át kell fogalmazni a mindenkori
kulturális miniszter mandátumát, hiszen ma már mindenben
kultúra van": a kultúra terei kitágultak, szinte határtalanná
váltak. Ez óriási esélyt is adna új stratégiák
megfogalmazására. Gondoljunk csak bele: a közelmúlt
legsikeresebb kulturális fejlesztései szerte a világon
mind valamilyen nagyobb - bocsánat a kifejezésért - multiszektorális
projekt részei voltak, legyen az városrehabilitáció,
területfejlesztés, felzárkóztatás, kisebbségvédelem,
foglalkoztatás stb.. Így lettek a Ruhr-vidék lerobbant
ipari csarnokaiból izgalmas kiállító terek, így
sikerült kilábalni hosszan tartó gazdasági és
mentális depressziójukból olyan városoknak, mint
Glasgow, Newcastle, Birmingham, Bilbao, így újulnak meg lerobbant
városnegyedek, mint a dublini Temple Bar, a New York-i Tribeca vagy éppen
a berlini (korábban kelet-berlini) Prenzlauersberg. Hosszú évtizedek
elszigeteltsége után így kerültek vissza a világ
kulturális térképére olyan városok, mint
Barcelona, Szentpétervár, Capetown vagy Krakkó. London
ma a világ multikulturális fõvárosa, amely piaci
elõnyt volt képes kovácsolni etnikai sokszínûségébõl.
Ehhez két dolog kellett: egyfajta szemlélet, amely a bevándorlók
ügyét nemcsak problémaként, hanem lehetõségként
kezelte, és olyan politikai stratégia és eszköztár,
amelyben összedolgoztak" a különféle reszortok
a munkaügytõl az oktatásig, a turizmustól a kultúráig,
a szociálpolitikától a kisvállalkozás-fejlesztésig.
De beszéljünk szomszédunkról, Bécsrõl.
Az új múzeumi negyed" a város szívében
jól mutatja azt a tudatos törekvést, hogy Bécset -
jól felhasználva többek között a szecesszió
és Klimt divatját - a kulturális turizmus egyik központjává
tegye. Ez a projekt megint csak a város- és ingatlanfejlesztés,
turizmus, városmarketing és kultúrpolitika jó egyvelege.
Scitovsky Tibor világhírû, magyar származású
közgazdász, Az örömtelen gazdaság (Közgazdasági
és Jogi Kiadó, 1990, ford.: Kuti Éva) szerzõje kiváló
jósnak bizonyult. Az 1976-ban megjelent The Joyless Economy-ban
arról elmélkedik, hogy a közgazdászok azért
nem értik a kultúra fontosságát, mert elemzéseikben
figyelmen kívül hagyják az emberi pszichét. Pedig
az olyan szükségletek, mint a komfortérzet és a stimuláció
iránti igény, alapvetõen befolyásolják az
emberek fogyasztási döntéseit. A mai világ fényesen
igazolja Scitovsky meglátását. A megnõtt szabadidõ
és az általános középosztályosodás"
eredményeként - legalábbis a fejlett világban -
szemünk láttára jön létre egy új iparág",
az élménygazdaság": a megafesztiváloktól
a Love Parade-ig, a múzeumok új generációjától
a különféle theme" parkokig. Óriási
sikerük azt tanúsítja, hogy a kultúrának vannak
esélyei, ha nem idegenkedünk az új formáktól,
új megközelítésektõl.
Politikusok és
bürokraták - ki megy, ki marad
Igazságtalan
lennék, ha nem méltányolnám a biztató jeleket,
megújulási törekvéseket a magyar kultúra mûhelyeiben
és a felelõs minisztérium, a NKÖM munkájában.
Azt hiszem, a jelenlegi miniszter - világlátott, tapasztalt értelmiségi
- érti és tudja az elõbb leírtakat. Személyében
is alkalmas arra, hogy a magyar kultúra szóvivõje"
legyen. De egy fecske nem csinál nyarat. Úgy látom, a minisztérium
szerepének újradefiniálásába és ennek
megfelelõ modernizálásába" még
bele sem fogott.
Pedig a változtatás kulcseleme szerintem egy modern, profi kulturális
szakbürokrácia" megteremtése. Illetve a szakbürokrácia
visszahelyezése jogaiba". Az elmúlt évtizedben
ugyanis ezt a szakembergárdát - a mindenkori közvetítõket
a politika és a mûvészvilág között - felõrölték
a politikusok. A rendszerváltás hevületében elolvadt
az a pufferzóna, amelynek a mûvészvilág és
a politikusok között kell húzódnia. A hozzáértõ
és tekintélyes kultúrbürokraták"
(a harmadik fél) hiánya kiszolgáltatta a mûvészeket
a politikusoknak és a politikusokat a mûvészeknek. Nem véletlen,
hogy a közelmúlt kulturális rémtörténeteiben
mindig ugyanazok voltak a hõsök": a frissen hatalomra
került voluntarista ki, ha én nem" politikus s az õt
ügyesen megvezetõ mûvész. Valószínûleg
elkerülhetõk lettek volna a nagy botrányok, ha szóhoz
jutottak volna a politikusokat esetleg józanságra intõ
és a mûvészvilág intrikáiban eligazodó
szakbürokraták.
A rendszerváltás utáni idõszakban eddig alapvetõen
két kultúrpolitikai klímát", közeget
élhettünk meg. Az elsõt elnevezhetném a demokratikus
fantáziátlanság" korszakának - a Horn kormány
idejére gondolok -, amikor konfliktuskerülõ bizottságosdi
helyettesítette a kultúrpolitikát. A mindenki kapjon
egy keveset" pragmatizmusa elsõsorban a pénzosztásról
szólt, és a brancson belüli középszernek kedvezett,
amely megszokott közegében, a háttéralkuk és
a mutyizás" világában viszonylag jól
elvolt. Az objektivitás kedvéért hozzá kell tennem:
ekkor valóban nem volt sok pénz, az országot gazdaságilag
konszolidálni kellett, tehát az álmodozásra"
nem volt sok lehetõség.
Azután jött az új - a Fidesz - korszak, amely ígéretesen
indult, mert felismerték a kultúra fontosságát (vagy
mondjuk inkább, hogy a politikai hasznát"), és
hozzáláttak bizonyos célok, prioritások - tehát
valamifajta kultúrpolitika - megfogalmazásához. Ehhez pénzük
is volt, az elõzõ kormány sikeres gazdaságpolitikája
következtében.
A jó indulás azonban hamarosan nagyon kártékony
kulturális bonapartizmusba torkollott. Ennek katasztrofális hatása
a Fidesz mind az öt emblematikusnak tartott kulturális projektjén
meglátszik. Ezek: a Nemzeti Színház, a Millenáris
Park (az Álmok Álmodói" kiállítással),
a Nemzeti Filharmonikusok, az Állami Operaház és a Terror
Háza. Idevehetném a két filmet is: a Széchenyit
és a Bánk bánt. Mi a közös bennük?
Kultúrpolitikai szempontból mindegyik indokolt, régóta
esedékes, üdvözlendõ projekt volt. Ugyan ki ellenezte
volna a Nemzeti gyors és szakszerû befejezését az
Erzsébet téren? A Millenáris Park nagyon jó példája
a korszerû, más városokban már megcsodált
városrész-rehabilitációnak. Senki sem vitatta, hogy
a Nemzeti Filharmonikusok modernizálása, szervezeti megújulása
szükséges volt. Az Operaház reformja, egykor volt európai
rangjának visszaszerzése is régi óhaj volt. Nem
hiszem, hogy bárki vitatta volna egy kiemelt költségvetésû
Széchenyi-film vagy a Bánk bán-operafilm elkészítésének
indokoltságát. A Terror Háza is, mint korszerû hatáselemeket
alkalmazó speciális múzeum, régen várt új
színt hozhatott volna a kissé konzervatív és szürke
magyar múzeumi világba.
A megvalósítás" azonban mindegyik esetben iskolapéldáját
adta annak, hogy mire vezet a szakmai ellensúlyok nélküli
politikai akarnokság. Régi igazság, a politika a kultúrában
olyan, mint az elefánt a porcelánboltban: tör, zúz,
ha oda beengedik. Sajnos hiányoztak azok - az elõbb említett
szakbürokraták és a mûvésztársadalom
autonóm civil szervezetei -, akik kitessékelhették volna
a politikát a kultúra öntörvényû világából.
A teszt a Nemzeti Színház ügye volt. A közismert eredménnyel.
A politikai akarnokság jegyében sikerült egy echte"
Las Vegas-i kaszinó-gagyit odarakni Budapest egyik legértékesebb
telkére, hirdetve a világnak: ezt tudja a teremtõ magyar
géniusz a XXI. század elején. Szomorú volt látni,
hogy az elgyávult magyar színházi szakma miképpen
asszisztált mindehhez, bolond Don Quijoténak nézve azt
a néhány rendezõt, kritikust, akiben volt annyi civil kurázsi,
hogy tiltakozzon. Bécsben, Berlinben vagy Stockholmban, Peymannal vagy
Bergmannal, az ottani színházi elittel ezt nem lehetett volna
megcsinálni.
Hasonló durva voluntarizmussal intézték a Nemzeti Filharmonikusok
(NFZ) megreformálását is. Hatáselemzések,
konzultációk, teljesítményértékelés
nélkül úgy avatkoztak be a magyar szimfonikus zenekarok életébe,
hogy abba a legjobbnak tartott magyar zenekar, a Budapesti Fesztiválzenekar
(BFZ) majdnem tönkrement. Mivel a szerzõ ez utóbbi zenekart
fenntartó alapítvány elnöke, az elfogultság
vádját elkerülendõ, óvatosan kell fogalmaznia.
Az NFZ reformja üdvözlendõ és helyes lépés
volt, de azzal, hogy úgy sokszorozták meg az NFZ állami
támogatását, hogy közben ügyet sem vetettek arra
a zenekarra, amely már megvalósította azokat a célokat,
amelyeket a NFZ elé csak kitûztek (világszínvonal
stb.), nagy pofont adtak az olyan kultúrpolitikai megfontolásoknak,
mint a teljesítményelv, versenysemlegesség, költség-haszonelemzés.
Ilyen önkényeskedést egyetlen kulturális miniszter
sem élt volna túl a Lajtától nyugatra.
A többi jó ügybõl is azért lett botrány,
mert a nyers politikai akarnoksággal, a rövid távú
politikai haszonszerzéssel szemben nem szervezõdtek meg, nem mûködtek
a szakbürokrácia és mûvészeti céhek értékmentõ,
autonómiavédõ koalíciói. Magyarán,
nem volt senki - tisztelet a kivételnek -, aki felállt volna,
és azt mondta volna: eddig és ne tovább!
Nagyon hiányzik a kulturális életbõl a szakmai szolidaritás
és a civil kurázsi. A másik oldalon pedig hiánycikk
a szakmai, emberi tekintéllyel bíró minisztériumi,
önkormányzati szakhivatalnok.
Megfélemlített, megalázott tisztviselõkkel nem lehet
kultúrpolitikát csinálni. Nekem errõl mindig a berlini
kulturális ügyosztályvezetõ jut eszembe. Ott e posztnak
súlya, tekintélye van. Politikusok jönnek-mennek, õ
marad. Itt ez pont fordítva van: ügyosztályvezetõk
jönnek-mennek, a politikusok maradnak.