A jó Sztálin
Nagyanyám, a legendás
szépség, akinek õsei közé csak az õ
burjánzó fantáziája rajzolt bárókat,
nemeseket, és stilizálta helyi bonvivánná vasúti
írnok nagyapámat, a kellõ pillanatban elhatározta
ugyan, hogy elszegõdik bolseviknak, nem látván másképp
esélyt élelmiszer-elosztói munkakörre, de nagyapám
megfenyegette: Elválok, ha be mersz lépni a pártba.
Kár pedig, kommentálta jóval késõbb
nagyanyám, akkor most már pártveterán lehetnék,
és a rádióban szerepelhetnék.
Aztán a húszas évekre
beálltak szépen mindketten az örökké zsémbelõdõ
polgárok közé, akik fogukat csikorgatva törõdtek
bele a szocializmusba. Megszületett apám, aki minden baj nélkül
megérte a nyolcadik évét, akkor azonban majdnem belefulladt
a Volgába, a csodával határos módon mentették
ki. Színötössel járta ki az iskolát, vasúti
fõiskolára akart menni, vagy sarkkutatónak, végül
teljesen véletlenül egy harmadik útra sodródott:
fejébe vette, hogy elmegy önkéntesnek a spanyol polgárháborúba.
A világforradalom nevében elkezdett spanyolul tanulni, s
bár semmi affinitást nem érzett sem a filológiához,
az irodalom meg végképp hidegen hagyta, beiratkozott a leningrádi
egyetem bölcsészkarára. Szikár, inas termetén,
egyetlen barna velúrzakójával, mindjárt a kezdet
kezdetén jóvágású szovjet polgár
benyomását keltette, megszállott, acélkemény
komszomolista.
– Hunnan való, Jerofejev
elvtárs? – kérdezte tõle Sztálin tíz
évvel késõbb kremli dolgozószobájában,
a maga, nyelvtani hibáktól hemzsegõ, nehezen érthetõ
oroszságával.
– A leningrádi állami
egyetemrõl, Joszif Visszarionovics – amire Sztálin tele szájjal,
oldalát fogva felröhögött, s percekig abba nem tudta
hagyni, csurgott a könnye a nevetéstõl:
– Ott született? Tényleg?
Az egyetemen?
Így figyelt fel apámra
Sztálin.
A körülöttünk
dühöngõ tömegterrort családunk észre
sem vette. Ránk „nem vonatkozott”. Nem hunyt fölötte szemet
senki, nem dugta homokba a fejét, egyszerûen kivül esett
az életkörünkön. Apám afféle extra-individuális
szemléletet alakított ki magának. Nem érzett
hálát a rendszer iránt azért, hogy diplomát
szerezhetett, karriert csinálhatott – önmagában ez nem
számított neki. Nem kihasználta a rendszert, mint
afféle jöttment, hanem teljes egészében eggyé
vált vele, ugyanazt és úgyanúgy látta,
mint azt a rendszer akarta. Tudat alatt eleve kész volt az áldozathozatalra,
eleve lemondott az egyéni létezésrõl. Ezt a
rendszert a nem-lét éltette: egyszerûen elpusztította
a számára használhatatlan egyedeket, mint az a magára
valamit is adó diktatúrákban szokás. Ez az
áldozathozatalt követelõ terror nem a rendszer szeszélye,
hanem logikájának lényege volt: a próféciált
jövõkép és az átalakításra
szánt emberanyag közötti matematikai különbség.
A zseniális kísérlet sikere két dolgon múlott:
egyrészt az orosz engedékenységen, másrészt
azon, sikerül-e permanensen megújítani mindazokat, akik
belátták a fönti matematikai különbség
értelmét. A jövõ innen nézve egyetlen
euforikus fellélegzésnek tetszett: a kínzó
antinómia megszüntetésébõl fakadó
örömöt ígérte.
Sokszor gyötörtem apámat
a kérdéssel: Sztálin maga hitt-e a kommunizmusban,
vagy egyszerûen csak egy elvakult szovjet imperialista volt. Kétféle
szélsõséges vélemény élt róla:
az egyik szerint szadista vadállat és mániákus
gyilkos volt (az orosz értelmiség álláspontja),
a másik szerint inkvizítor. Apám ma már egyre
inkább az utóbbira hajlik:
– Nem gondolom, hogy olyan politikai
gyilkos lett volna, akinek örömet okoz a kínzás,
a kivégzés. Ez egyszerûen összeegyeztethetetlen
a lényével.
– De hát te mondtad nekem
folyton, hogy micsoda „sárga, kemény tekintete” van?
– Persze, iszonyatos tekintete volt,
és ezt tudta is. Ezért is takarta el mindig a szemét.
Az biztos, hogy a „szent ügy” nevében képes volt mindenkit
legyilkolni. Ez a kegyetlen hit volt a megtorlások alapja. Képes
volt arra, hogy beleverje az emberek agyába a kommunizmust. Okos
ember volt. Elég, ha csak a Hitlerrel kötött paktumot
vesszük. Egyetlen szovjet vezér sem lett volna képes
arra, hogy ilyen döntõ, drámai fordulatot vigyen véghez.
– Szeretted Sztálint?
Erre a kérdésre apám
különbözõ idõszakokban különbözõ
válaszokat adott. Eleinte igennel felelt, késõbb egyre
többet habozott. De azt sohase mondta, hogy nem szereti. Világnagyságnak
tartotta, hihetetlen vonzással rendelkezõ személyiségnek.
– Hogy képzelted el
konkrétan
a kommunizmust?
– Vakon hittünk abban, hogy
a kommunizmus az emberi élet megszervezésének legigazságosabb
formája. Olyan elveken alapul, amit minden ember, sõt minden
vallás elismer. Hogy mik ezek az elvek? Gondoskodás az emberrõl.
Az emberrõl, mindenekelõtt. Testvériség, barátság,
ingyenes orvosi ellátás, ingyenes oktatás. A felelõsség.
Az ember az egész kollektíva elõtt felel a viselkedéséért,
a munkájáért. Nagyon szigorúan fogtak bennünket,
úgy nõttünk fel. Ha valaki elzüllött, tudta,
hogy a pártgyûlés elõtt fog felelni… Az, hogy
ebbe a grandiózus tervbe belebuktunk, az egész emberiség
tragédiája. Világkatasztrófa, filozófiai
értelemben is. Végképp odaveszett a remény.
A kommunizmusnál nincs jobb eszme, csak az a baj, hogy senki sem
tudta erõszak nélkül valóra váltani. A
helyzet az, hogy mi oroszok sem voltunk elég érettek rá.
Mint ahogy ma se vagyunk elég érettek a demokráciára.
Az általunk megszerzett tapasztalat azonban mégsem volt hiábavaló.
Majd egyszer talán valaki magasabb morális fokon, új
formákban, újra megpróbálja megcsinálni
a kommunizmust.
Egyszer, még Sztálin
alatt, a nagyanyámat egy eladó be akarta csapni a GUM-ban.
Nagyanyám bedühödött:
– Hogy merészel becsapni
engem, amikor a fiam…
A pénztáros annyira
megijedt, hogy képes lett volna az egész aznapi bevételt
a kezébe nyomni…
Csak felnõtten értettem meg: Sztálin a Nyugat és az orosz értelmiség számára egészen mást jelent, mint az oroszok millióinak. Az oroszok nem hisznek a rossz Sztálinban. Nem akarják elhinni, hogy Sztálin bárkit is gyötört, kínzott. Az orosz nép a jó Sztálin mítoszában él, Sztálin számára egyszer s mindenkorra Oroszország megváltója, egy nagy nemzet atyja. És apám ezzel az orosz néppel tart. Nem engedi bántani Sztálint.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu