A Kiscelli Múzeum Régi
idõk karácsonya címû kiállításának
segítségével fiatalok, kevésbé és
még kevésbé fiatalok egyaránt megpihenhettek
egy kicsit saját gyerekkoruknál. Ki-ki találhatott
olyat, amivel maga is játszott vagy játszhatott volna egykoron,
és a tárgyak bizonyára sokakban felidéztek
valamennyit a rég vagy kevésbé régmúlt,
de mindenki számára kedves, mert gyermekként megélt
idõkbõl. Aki ott járt, jól járt, hiszen
ahogy hírlik, hasonló már nem lesz. Sajnos.
A sok szép játék
között a rendezõk üveglap mögé rejtettek
egy kevésbé kellemes küllemût. Gúnyos mosolyt
kanyarít szánk köré a képe, a címe:
Teljesítsd a tervet! Nagyszüleim a nagy háború
elõtt a Capitaly nevû társasjátékkal
múlathatták az idõt; én tanultam és
játszottam, hogy Gazdálkodj okosan! most pedig ráleltem
szüleim játékára (amire õk nem is emlékeznek):
Teljesítsd a tervet! Imigyen sorakoznak szépen egymás
mögé a hajdan volt polgári, majd a rákosista,
végül pedig a kádári Magyarország gazdasági
táblajátékai.
A Capitaly játékosa
a polgár, akinek célja mind több és több
építési telket megvásárolva azokra házakat,
szállodát építeni, hogy az ebbõl származó
haszonból fedezhesse kiadásait, miközben egyre gazdagszik.
Végsõ célja az összes beruházási
lehetõség megszerzése, ezáltal a játszótársak,
a konkurensek tönkretétele.
A Tervjáték virtuális
résztvevõi a szocialista (terv-) országok. Az õ
céljuk teljesíteni a játék elején eltervezett
beruházásaikat, ezek arányában megszerezni
a gyõzelemhez szükséges úgynevezett életszínvonalpontokat.
Az nyer, aki elõször teljesíti tervét, és
gyûjt össze száz jópontot.
A Gazdálkodj okosan! játszója
az otthonteremtõ család. Az a gyõztes, aki elõször
jut otthonhoz, azt be tudja rendezni, és rendelkezik némi
pénzzel a takarékban is.
A három játék
nyilvánvalóan hasonlít egymásra, de különböznek
is, hiszen más és más történelmi korban
keletkeztek, vagyis más korról adnak képet, más
magatartási modellt sugalmaznak.
A Capitaly az egyetlen, amely versenyre
épülõ korban született, amelyik versenyre tanít,
küzdelemre készít föl. A játékosok
nemcsak együtt, hanem egymással játszanak: egymással
kerülnek üzleti kapcsolatba, egymásnak fizetnek, egymástól
kapják a pénzt. Mivel véges számú befektetési
lehetõség között kell választani, saját
üzleti elgondolásukat, stratégiájukat csak a
másikkal ütközve, ütköztetve tudják megvalósítani:
nem elég magukra figyelniük, követni kell a másik
üzletét is, hogy azt akadályozva csökkenthessék
költségeiket, vagy extra profithoz jussanak. Az egyik nyeresége
az esetek döntõ részében veszteség a másik
fél számára, egyik a másik rovására
juthat elõbbre, elõnyhöz.
Az üzletet, a versenyt tagadó
másik két társast inkább csak együtt,
semmint egymással játsszák a játszók.
Természetesen elképzelhetetlen, hogy a béketábor
baráti országai egymás rovására törnének
a szocialista gazdaság és társadalom felvirágoztatására
a történelmi tényeknek sajátosan és
sajnálatosan ellentmondó logika is azt sugallja, hogy ellenkezõleg,
egymást támogatva juthatnak könnyebben elõre
, de elképzelhetetlen a szocialista emberrõl (családról)
is, hogy a másik kárára kíván érvényesülni,
lakáshoz jutni. Ezeket a játékosok nem egymás
ellen, inkább egymás mellett, az idõ ellen játszszák,
önmagukra kell figyelniük, hiszen a másik pályájának
alakulását úgysem tudnák befolyásolni.
A három közül
és ez is mindjárt jól példázza, mennyire
magukon viselik a játékok a koruk valóságát
jellemzõ jegyeket a Capitaly az, amelyik a leginkább kínál
választási lehetõségeket. Mindenki maga dönti
el, hogy pénzét kisebb költségekkel járó,
de kisebb hasznot is hozó, a rajthoz közeli olcsóbb
telkekbe fekteti, vagy megpróbálja magának megszerezni
a játékmezõ végén elhelyezett drága,
költséges, de nagy üzletet jelentõ birtokokat.
Vagyis hogy sok kis üzlet vagy egy-egy nagyobb tulajdonosaként
kíván csatába szállni. A szabály szerint
csak akkor lehet elkezdeni az építkezést márpedig
igazából a házak, a szálloda jövedelmez,
az üres telek még nem ha mindegyik azonos jellel ellátott,
azonos nívójú építési telek (általában
három) a birtokában van már. Ez pedig lehetõséget
ad a táblától független játékra,
ugyanis a játszók elvásárolhatnak egymás
elõl telkeket, hogy így üssék el a másikat
a nagyobb haszontól, vagy hogy megfelelõ felárral
adják el neki. Vagyis miközben egymás ellen játszanak,
céljuk a másik anyagi tönkretétele, mégsem
hagyhatják figyelmen kívül, hogy bármikor egymás
üzleti partnerei lehetnek a játék elején az
egész teleksor megvásárlása érdekében,
vagy a végsõ szakaszban, amikor egy-egy üzlet eladásával
próbálnak meg a szorító pénztelenségbõl
menekülni. Az egymás elleni küzdelmen tehát nem
uralkodhat el az indulat, önmagának is árt, aki egy
korábbi affér rossz emlékétõl vezéreltetve
nem hajlandó megkötni egy (számára is) elõnyös
üzletet. Vagyis miközben a játék küzdelemre,
arra tanít, hogy mindenki a maga sorsának a kovácsa,
mindenkinek magának kell önnön elõrejutását,
érvényesülését kiharcolnia a szabályok
adta kereteken belül, de általában óhatatlanul
a másik rovására , meg kell tanulni a múltat
feledve együttmûködni tegnapi ellenfelemmel, ha az mindkettõnk
számára hasznos. Hangsúlyozottan ellenfelek, nem pedig
kibékíthetetlen ellenségek vesznek részt a
játékban, nem a másiknak ártás, hanem
a saját érdek érvényesítése a
cél.
A másik két társas
sokkal kevesebb döntési lehetõséget ad, sokkal
kevesebb felelõsséget ruház a játékosra.
A Tervjátéké igazán csak a nyitánynál
rendelkezik több-kevesebb döntési lehetõséggel,
amikor elkészíti saját beruházási tervét.
Szabadsága azonban már ekkor sem mehet túl a szükségszerûség
felismerésén, hiszen a különbözõ gazdasági
ágak a játékban is különbözõféleképpen
jövedelmeznek, eltérõ a beruházások rentábilitása,
vagyis maga a tervezés is irányított. A kor gazdaságirányítási
stratégiájának megfelelõen ugyanakkor a gazdaság
törvényeinek némiképpen ellentmondva a nehézipari
beruházások sokkal több jót, jelen esetben életszínvonalpontot
eredményeznek, mint a könnyûipari vagy a mezõgazdasági
fejlesztések. Egymilliárd, amit a nehézgépgyártásba
fektetnek be, három életszínvonal pontot eredményezhet,
ugyanekkora gumiipari beruházás pedig csak egyet. Mivel a
gyõzelemhez nemcsak a tervet kell teljesíteni, de megfelelõ
számú életszínvonalpontot is össze kell
gyûjteni, okosan teszi a játékos, ha olyan iparágakba
ruház be nagyobb mértékben, amelyek több jópontot
fialnak. A gazdasági ágak között közvetlen
összefüggés nincs, vagyis néhány véletlenszerû
kivételtõl eltekintve nem szükséges gépipari
vagy kohászati beruházással rendelkezni más
iparágak fejlesztéséhez. A gyermek tehát már
játék közben, tanulás nélkül is magába
szívja, hogy a nehézipar az igazán fontos, a döntõ,
a meghatározó, mellette a többi csak eseti, érdektelen,
pusztán a tábla, a játék színesebbé
tétele lehet a szerepe; de szinte biztos, hogy az gyõz, aki
a kor legfrekventáltabb ágazataiba ruház be a legtöbbet,
akinek legnagyobb esélye van arra, hogy a vas és acél
országává legyen.
A terv elkészülte után
a játékos már teljesen alá van vetve a sorsnak
ahogy az egyik szerencsekártya fogalmaz köteles" beruházni,
ha ilyen üzenetet kap, a legtöbb esetben az is meg van határozva,
hogy melyik szektorba, vagy melyik iparágba, és köteles
leadni életszínvonalpontot, ha erre utasítják.
Gyõzelmét innentõl már csak azzal befolyásolhatja,
ha szerencsés mezõkre lép, elkerülve az ártó
hatalmakat.
Sajátossága, hogy
noha gazdasági játék, nincs benne pénz (mintha
már a kommunizmusban élnénk), a játékosok
minden közelebbi meghatározás nélkül fordítanak
egy-, két- vagy több milliárdot beruházásra.
Ennek oka, hogy a játékot annak meséje szerint
különbözõ tervországok játsszák.
Különféle egyenértékû pénzeket
lehetne használni, ez azonban gyakorlatilag lett volna nehezen kivitelezhetõ,
annyira pedig talán nem tartották még elég
fejlettnek, internacionalistának az ifjúságot (sem),
hogy egységesen rubelben számoljanak.
A Gazdálkodj okosan! játékosának
ugyancsak kevés a döntési lehetõsége.
Ha dönt, annak sincsen különösebb jelentõsége.
Fizet, ha fizetnie kell méghozzá nem játékostársának,
hanem a bankot kezelõnek, az OTP-nek és pénzt kap,
ha úgy hozza a szerencse megint csak az OTP-tõl. Döntési
szituációba akkor kerül, ha olyan mezõre téved,
ahol a játék megnyeréséhez szükséges
tárgyi feltételeket vásárolhatja meg. Ilyenkor
választhat, hogy a Keravillban csak egy tárgyat, vagy egyszerre
mindent megvásárol, persze csak ha van elegendõ pénze.
Kisebb a veszélye a túlköltekezésnek, hiszen
ha megszorul, áron visszavásárol tõle mindent
a bolt, sokkal fenyegetõbb, hogy esetleg sokáig nem jut el
újra a kívánt mezõre, boltba. A választás
hasonlóan mesterkélt, mint a kor történelmi választásai:
egyiken sem múlott, múlik semmi lényeges.
A három játék
közül megint csak a Capitaly az, amelyikben vitathatatlanul a
legeredményesebb játékos nyer: akinek jól jövedelmeznek
a befektetései, aki sorra el tudja vásárolni játékostársai
üzleteit, mígnem végül egyedül marad a porondon.
A Tervjátékban és a Gazdálkodj okosan!-ban
egyaránt két feltételnek kell megfelelni: a korábbiban
teljesíteni a beruházási tervet, valamint száz
életszínvonalpontot kell összegyûjteni, a késõbbiben
megvenni és berendezni a lakást, valamint megfelelõ
értékû takaréklevelet összegyûjteni.
Mindkét esetben elképzelhetõ, hogy a legeredményesebb
játékos végül elesik a gyõzelemtõl.
A Tervjáték esetében lehetséges, hogy valaki
ugyan teljesíti a tervet, mégsem nyeri meg a játékot,
mert sokszor tévedve szerencsétlen mezõre, az ellenséges
elemek aknamunkája folytán annyi életszínvonalpontot
vesztett, hogy csak eredeti tervének jelentõs túlteljesítésével
tudja, tudná összegyûjteni a megfelelõ életszínvonalat
dokumentáló pontokat. Vagyis elképzelhetõ,
hogy a játékot meg is nyerte, hiszen elsõnek teljesítette
a maga tervét és hát a valóságban
is a terv volt a fontos, nem pedig, sõt különösen
nem az életszínvonal, legföljebb csak papíron
, mégsem õ nyeri a játékot, hanem a trockista,
imperialista stb. ellenségektõl kevésbé sújtott
játékos.
A Gazdálkodj okosan! során
is hiába kerüli el a játékos a leginkább
pénzemésztõ mezõket (a mulatót és
a kocsmát), hiába gazdálkodik okosan, és gyûjt
össze a szerencse segítségével a korban szinte
elképzelhetetlen hatalmas vagyont, ha nem és nem tud a megfelelõ
mezõre eljutni (vagyis a Keravillba, a Bútorboltba vagy a
mindennek az alapját jelentõ lakásboltba"), akkor
hiába ész, erõ és oly szent akarat, számolgathatja
csak a bankóit, míg szerencsésebb társa már
berendezett lakásában élvezheti a szocialista technika
vívmányait, vagyis kevesebb pénzbõl is megnyerte
a játékot. Ezáltal is tagadja a pénz mindenhatóságát,
hiszen önmagában akármennyi is áll a játszó
rendelkezésére a pénz kevés a gyõzelemhez.
Ez utóbbi két játék megnyeréséhez
szükséges kondíciók meglehetõsen hasonlítanak.
Az elsõben egy szocialista gazdaságnak kell teljesíteni
az éves tervet, a másikban egy családnak egyfajta
életprogramot. Másodlagos célként az elsõben
megfelelõ számú életszínvonalpontot,
a késõbbiben ugyanennek materializált formáját:
megfelelõ összegû takarékbetétet kell összegyûjteni.
De míg a pontokban számolt életszínvonal a
társadalom, a nagyközösség célja és
érdeke, bárha meglehetõsen megfoghatatlan formában,
addig a takarékbetétkönyv már a család,
az egyén önös érdekeinek igencsak kézzelfogható,
tárgyiasult megjelenése. Elõbbi az utódokért,
gyermekeinkért minden áldozatot vállaló, aszkézist
hirdetõ és gyakoroltató közösségi
(kommunista) kor játéka, míg a Gazdálkodj okosan!
már nemcsak ígér, hanem juttat is az egyénnek,
ha nem is sokat, ha nem is bõkezûen. De lényeges változás,
hogy már nem elítélendõ, sõt, központilag,
államilag támogatott cél a személyes létfeltételek
kispolgári nívójú megvalósítása,
az individuum érdeke. Már nem a közösségi
lét a minta (munkásszállón vagy építõtáborban),
az egyén visszanyerte a saját otthonhoz való jogot,
lehetõséget. Ennyiben az unoka inkább nagyapjára,
semmint apjára hasonlít.
Mindhárom játékban
vannak a játékos sorsát, elõmenetelét
befolyásoló mezõk, szerencsekártyák,
amelyek akadályozzák vagy segítik a játszót
célja elérésében. A Capitaly játékosa
a játék meséje szerint nincs a szerencsére
utalva. Lehet ugyan itt is csak úgy nyerni, de a keresztrejtvény-pályázattól
remélhetõ tíz pengõ annyira kevés, hogy
inkább tekinthetõ tréfának, semmint nyereségnek.
Sokkal több hasznot hozhatnak korábbi befektetései,
amikor arról értesül, hogy emelkedett telkeinek értéke,
vagy osztalékot kap részvényei után. De sokat
számíthat az elõdök szorgossága és
ügyessége is, lehet nagy pénzt, egyszerre háromezer
pengõt örökölni, de a fõnyeremény a
jó nagynéni fizetési meghagyása, ami lehetõvé
teszi, hogy a szerencse kegyeltjének legközelebbi fizetnivalóját
a nagynéni megbízásából a bank rendezze.
De Fortuna segítsége önmagában kevés,
a játékoson múlik, hogy tud-e élni a kedvezõ
lehetõséggel, hiszen ha megfelelõ idõn belül
nem tud megállapodni valamelyik társával, nem tudja
például annak egyik üzletét megvásárolni,
akkor oda az alkalom, a jó nagynéni megbízásából
jelentéktelen fizetnivalót áll csak a bank.
A Tervjátékban a szocialista
erkölcsök, értékek szülnek elõnyöket.
A terv sikeres teljesítése esetén le lehet szállítani
a színházak helyárait, ami azonnal három életszínvonalpontot
eredményez. A dolgozók május elseje tiszteletére
egész hónapban eredményesen emelték a termelést,
ennek következményeképpen a játékos egy-egy
milliárdot beruházhat a nehéz- és a könnyûiparba.
A játék fõnyereménye természetesen nem
lehet a dolgozó teljesítményén kívüli,
nem általa kiérdemelt külsõ segítség,
örökséget vagy nagynéni fizetési meghagyását
a játék meséje sem tesz lehetõvé, itt
a legnagyobb nyereséget az élmunkás-magatartás
eredményezi: A normát 1000%-ra teljesítette és
élmunkás lett. 4 milliárdot beruházhat, és
még egyszer dobhat. Ezt a kártyát a játék
végéig megtarthatja." A hatalmas elõrelépés
a kor nemesi címének, rangjának megszerzése,
a kizárólagos birtoklás lehetõsége
megrészegíti a játékost, olyannyira, hogy el
is felejti, kicsoda. Eddig ugyanis maga volt a tervgazdaság legfõbb
irányító testülete, aki tervet készített,
ennek alapján felügyelte a termelést és beruházásokat
hajtott végre (eszközölt), elhárított szabotázsakciókat,
és ha muszáj volt, a megtámadott testvéri ország
segítségére sietett; most pedig hirtelen, ha nem is
egyszerû munkássá, de élmunkássá
válik. Nem valószínû, hogy ez a szereptévesztés
tudatosan került a játékba, mindenesetre jól
mutatja a kor ideológiája szerint diffúz határokat:
nincs különbség az egyszerû dolgozó, és
a népgazdaságot, pontosabban tervgazdaságot legfelsõ
szinten irányító grémium között,
mindkettõ szolgálatot lát el, ki-ki azon a helyen,
ahova a tévedhetetlen párt rendelte, és miként
a párt legfelsõ vezetõi is egyszerû munkások
a (virtuális) valóságban, úgy a dolgozóból
is bármikor válhat miniszter, ha a sors, a párt úgy
akarja. Nemcsak a gyár a dolgozóé, de az egész
ország is: tiéd az ország, magadnak építed,
pontosabban gyermekeidnek, hiszen õk fogják élvezni
a mostani munka és lemondás eredményeit.
Jóllehet a Gazdálkodj
okosan! készítõi mintha igyekeztek volna átvenni
az elõdtõl a hivatalosan soha meg nem tagadott szocialista
értékeket, becsempésztek egy-egy, a korábbi
játékra utaló kedvezõ hírt: jutalmat
kaphatott jó munkájáért, vagy jelentõs
összeghez juthatott újítása révén.
Azonban már ezeknek a kártyáknak is más a szerepük
a játék meséjébõl következõen,
hiszen míg a Tervjátékban a jó munka, az újítás
a tervgazdaságnak, vagyis az egész szocializmust építõ
társadalomnak hozott hasznot, és csak mint eme közösség
tagja jutott belõle részhez az egyén, addig itt neki
magának hoz nemcsak sikert, erkölcsi elismerést, de
akkor még értékes forintokat is jó munkája,
okos újítása. A Kádár-kor vezetése
már tudta, hogy a dicsõség, a szent cél önmagában
kevés, a dolgozók kellõ motivációját
anyagi elismeréssel lehet igazán megteremteni. A szerencseleveleknek
ez a fajtája azonban szám- és összegszerûen
egyaránt eltörpül a Gazdálkodj okosan!-ban amellett,
amit a vak, forgandó szerencsétõl várhat a
játékos. A huszonhat jó hírt közlõ
kártya közül tizennyolc arról tájékoztat,
hogy a szerencsés valamelyik állami szerencsejátékon,
sorsoláson pénzt, bútort, esetleg éppen családi
házat vagy azzal egyenértékûnek tekintett
harmincezer forintot nyert. (Ez utóbbi a legnagyobb nyeremény
a játékban, sajátosan ugyanakkor fölösleges
is, hiszen akinek már van háza, az nem is tudja mire elkölteni
ezt a hatalmas summát.) Nem föltételezzük, hogy
a játék készítõit valami mélységes
fortunizmus" hatotta volna át, és a szerencsét tekintették
volna a világ rendezõelvének. Az azonban kétségtelen,
hogy a kádári Magyarország társadalma az
'56 következményeképpen megkötött társadalmi
alku értelmében, amikor a politizálásról
lemondó, lemondatott tömeg cserébe megkapta a magánszférát
ugyanúgy nem tudott hatni tágabb környezetére,
mint a Gazdálkodj okosan!-t játszók a szerencsére.
Így és ennyiben tükrözi a játék a
valóságot: a világ, a mi világunk ugyanannyira
nincs a befolyásunk alatt, mint a szerencse; biztatónak azt
tekinthették, hogy míg a szerencse vak és szeszélyes,
addig az MSZMP Központi Bizottsága (fizikailag semmiképpen)
nem vak és nem is szeszélyes, nem is csapodár, sõt
meglehetõsen következetes, stabil, éppen hogy változatlannak
tûnõ. Vagyis míg a Capitaly szerint az ember maga felelõs
a sorsáért, magának és csak magának
köszönheti jó avagy rossz sorát, addig a Tervjáték
azzal kecsegteti a játszót, az embert, hogy nemcsak magáért,
de tágabb környezetéért, közösségéért
is felelõs, rajta (talán rajta is) múlik a siker (netalántán
a kudarc, de a kor a vereség gondolatát sem ismerte, a gyõzelem,
a kommunizmus megteremtése, felépítése történelmi
szükségszerûség volt az elméleti atyák
szerint, vagyis kétségbevonhatatlan tény), addig a
kádári Magyarország emberének már csak
annyi maradt, hogy az általa befolyásolhatatlan körülményekhez
igazodni próbálva ügyeskedje ki a maga intim szféráját.
Így vezetett az út a többé-kevésbé
valós, ember léptékû lehetõségektõl,
a felmagasodó szocialista ember határainak irracionális
kitágulásán át a kádári magánszférába
rejtõzésig. A beszûkülést, a rejtõzést
jelzi az is, hogy a játék végeredményeképpen
elérhetõ anyagi helyzet az adott korban sem számított
kivételes jómódnak. A gyõztes egy szobakonyhás
lakást tudhat a magáénak, ezen túl nem rendelkezik
semmi olyan értékkel, ami a korban a gazdagokat megkülönböztette
volna a középosztálytól. Nincsen nyaralója
vagy hétvégi telke, nincsen autója, de még
motorkerékpárja sem, és lakása van, nem pedig
kertes háza. A Capitaly nyertese maga alá gyûrte a
többieket; a Tervjátéké elsõként
realizálta tervét, amivel a képzeletbeli dicsõségtábla
élére kerülhetett. A Gazdálkodj okosan! nyertese
ugyanoda kerül, ahonnan a játék elején elindult:
ott maradt önmagát elrejtve a szürke tömegben, noha
az önálló lakás tagadhatatlanul kényelmesebb
búvóhely, mint az albérlet, társbérlet
vagy a munkásszállás.
De nemcsak szerencsét, rossz
hírt is hozhatnak a levelek. A Capitalyben ezek egy része
a mindenkit sújtó közterhek képét ölti
magára: ínségadó, házadó képében.
Persze pénzbe került a kultúra, ezer pengõt kellett
fizetni a gyerek iskoláztatására. A játék
ugyanakkor figyelmeztet arra is: a vállalkozás, a gazdagodás
nemcsak elõnnyel jár, veszélyek, fizetési kötelezettségek
leselkednek a játékosra: kilophatják a pénztárcáját
a villamoson, amit száz pengõje bán, és örülhet,
ha ennyivel megússza, mert ha házait, szállodáit
kell tataroztatni, útkarbantartási járulékot
fizetni utánuk az a játék vége felé
már komoly, veszélyes kiadást jelenthet. Mindez azonban
benne van a rendszerben, a játékban és a valóságban
is. Természetes, hogy a köz terheihez a polgári társadalomban
mindenki hozzájárul, akinek ezt anyagi feltételei
nem teszik lehetõvé, az adott esetben a jogokból sem,
vagy kisebb mértékben részesül. Az is természetes,
hogy a gyerek taníttatása pénzbe kerül, hiszen
ez sem más, mint befektetés, ami idõvel busásan
megtérül. Az is kézenfekvõ, hogy a házakat
idõnként rendbe kell tétetni, máskülönben
visszaesik az üzlet. Ezek nem kivédhetetlen sorscsapások,
hanem olyan szükségszerû költségek, amire
a polgárnak, gazdának idõben fel kell készülnie.
Másfelõl a játék ilyen jellegû fizetési
kötelezettségei eltörpülnek amellett, amit egymásnak
kényszerülnek fizetni.
A Teljesítsd a tervet! játékosait
az ellenség igyekszik megakadályozni tervük teljesítésében,
a szocialista gazdaság felépítésében,
a gyõzelemben, ámde hiába. (Részben maga gyártotta,
részben valós) ellenségekben pedig a kor igazán
bõvelkedett, a valósághoz képest meglehetõsen
szûk az a tábor, amelyik a rontás képviseletében
felvonul. Kulákok, szabotõrök, imperialisták,
háborús uszítók; hanyag dolgozók és
rosszul tanuló iskolások és mindezek élén
a trockisták alkotják az ördögi sereget, amelyik
megpróbálja megakadályozni a játékost
célja megvalósításában. A kulákok
tönkreteszik egy traktorállomás gépi berendezését
(az egészet és egyszerre!), trockista szabotõrök
felgyújtanak egy textilgyárat, és az egyik általános
iskola tanulói hármasnál rosszabb átlageredményt
érve el egyszerre négy életszínvonalponttól
fosztják meg a játékost. A korban mindenen eluralkodó
ideologikum, nevelési mánia e részben fogható
meg a leginkább, és talán itt lehetett a leghatásosabb.
Mennyire valószínû, hogy a gyõzelemtõl
elütött gyerekben rossz ízzel marad meg a kulák
szó, különösen, ha még sohasem találkozott
eleven zsírosparaszttal. Negatív töltéssel kerül
be tudatába a trockista, aki öt életszínvonalpontot
és egymilliárd értékû textilipari beruházást
rabolt el tõle. (Ugyanakkor biztosítva volt, hogy eleven,
szabadlábon lévõ trockistával nem is találkozhatott,
vagyis a játék és egyéb források által
közvetített negatív tartalmat nem ellensúlyozhatta
a személyes találkozás ellenkezõ tapasztalata.)
Csak töredékesen sikerült azonban a valóság
leképezése, hiszen míg a való világban
mindenkin számon kérték az éberséget,
mindenki felelõsséggel tartozott leleplezni a megbúvó,
a sötétben cseleit szövõ fondor ármányt,
addig itt a játszóra kivédhetetlen sorscsapásként
zúdul az ellenség támadása. Semmit sem tehet,
kénytelen elszenvedni ezeket. De legalább megtanulhatja gyûlölni
õket.
A Gazdálkodj okosan!-ban
igazán nincsenek is rossz hírt hozó mezõk vagy
levelek. A játékos útját nem akadályok,
inkább csak kisebb buckák keresztezik. A veszteséget
a készítõk a legtöbb esetben pozitív,
vagy annak hitt üzenettel kapcsolják össze, így
enyhítve a keserûséget, hiszen mit számít
a háromszáz forint, ha Siófokon nyaralhat az ember,
és mit a negyven, ha ezen az áron negyed évig olvashatja
a párt központi napilapját, a Népszabadságot.
A legtöbbet, ahogy a való életben is, a mindennapi költségek
emésztenek föl: cipõt, ruhát kell venni, muszáj
enni, fûteni. Ezek nem is jelentenek nagy kiadásokat, nem
akadályozzák, éppen csak lassítják a
játékos elõrejutását. Veszélyes
ellenség pedig már nincs a hidegháborút lassan
befejezõ, békés egymás mellett élésre
megállapodott 60-as években. Nem is illenne a logikájába,
ha a befolyásolhatatlan külvilág akadályozná
a résztvevõket. Itt az ellenség az emberben, a szubjektumban
magában lévõ rossz: a hajlam a rosszra. Nincsenek
súlyos közterhek (nincs adó, áfa, szja stb.),
ingyenes vagy nagyon olcsó a kultúra, és nincsenek
tolvajok sem, akik a villamoson kilopnák az ember pénztárcáját.
Nincsenek már kulákok és trockisták, visszavonulót
fújtak a háborús uszítók is. De a szocializmus
felé haladó ember még nem számolt le teljesen
és véglegesen a benne magában lévõ rosszal,
még illedelmesen italboltnak nevezett kocsmában, mulatóban
veri el a pénzét, sõt mindezek tetejébe még
dohányzik is. Egyszer-egyszer még lehet botlani. Egyszer-egyszer
be lehet tévedni a mulatóba, az otthagyott nyolcszáz
forint ugyan jelentõs veszteség a családnak, de semmiképpen
sem tekinthetõ katasztrófának. Baj csak akkor van,
ha valakin elhatalmasodik, szenvedélyévé válik
a rossz, és minden körben italozik, mulatozik, és mindezek
tetejébe még dohányzik is, ahelyett hogy egymásra
rakva a forintokat fészket rakna családjának.
A Capitaly egyértelmûen
nagyobb gyerekek (és felnõttek) számára készült,
ezt tükrözi a játék egyszerû, de igényes
megjelenítése is. Nincsenek szép színes ábrák,
a Margitszigetet is inkább csak sejteti, semmint ábrázolja
a grafika. Egyszerû kis fából készült házikók
helyezhetõk a megfelelõ mezõkre, jelezve, hogy hol
tart a tulajdonos az építkezésben. Az egyetlen disszonáns
elem a játéktábla középmezõjét
elfoglaló, az Egyesült Államok keleti partjának
valamelyik nagyvárosát idézõ kép a Szent
István körút vagy a Kálvin tér közelében.
A tábla és a kellékek egyaránt idõtállóak,
amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy nem egy, a háború
elõtt készült játék ma is használható
állapotban van, hacsak a felszabadító és megszálló
hadsereg katonái nem vetettek szemet, majd kezet a nullákban
bõvelkedõ játékbankókra.
A Teljesítsd a tervet! képi
megoldásának egésze diszharmonizál a játékkal.
A képek kisiskolások számára készültek,
míg a milliárdos tervekkel és beruházásokkal
való játék egy idõsebb korcsoportot kellett,
hogy megcélozzon. A harmonikus gazdaságot sugalló
kép, ahol gondos egyensúlyban van a mezõgazdaság
az ipari létesítményekkel, a technika vívmányaival,
nem felel meg a játék tartalma által közvetített
iparosítási szempontoknak. Érthetetlen (?), hogy a
rajtmezõ jobbról miért került át a bal
oldali sarokba, és hogy az egyes mezõkön elhelyezett
szövegeket miért kellett a feje tetejére állítva
rányomtatni a táblára.
A kép jobb felsõ sarkában
a szocialista Magyarország szimbólumai: a Szabadságszobor
és a vörös csillaggal ékített Parlament
épülete, a bal sarokban pedig a szocialista, gépesített
(nagyüzemi) mezõgazdaság kapott helyet: a traktor és
a betakarított terményt elszállító teherautó
formájában. A cím kiáltó helyesírási
hibáján (Teljesitsd a tervet!), a két jobblábon
szaladó eminens kisfiú rajzán kívül súlyosabb,
ideológiai hibák is vannak a képen. Feltûnõ
elõször is a vörös csillagok kis száma, amit
nem ellensúlyozhat a négy vörös lobogó sem.
A Szabadságszobor oldalába tûzött trikolór
megfordítja a nemzeti színek sorrendjét, és
tilosat mutat a szemafor a Parlamenten kívül vörös
csillaggal egyedül fölékített gõzmozdonynak
is, megállítva ily módon a szocializmus felé
száguldását, míg az alagútból
napfényre bukkanó, meghökkentõen modern vonalú
(design!) villanymozdony egyenesen a vízierõmû melletti
generátornak rohan.
A táblán érthetetlenül
sok üres mezõ van, a 45-bõl 13-ra nem került semmi,
legalábbis kinyomtatva. A Capitalyben vagy a Gazdálkodj okosan!-ban
egyetlenegy sincs. Okkal vetõdik föl a kérdés:
mi okozhatja a Tervjátékban ezeket a hiátusokat? Elképzelhetõ,
hogy a tervezõknek akiknek természetesen ugyanúgy
teljesíteniük kellett a maguk tervét, mint a játékosoknak
már nem jutott idejük vagy ötletük minden hely
kitöltésére, vagyis az idõszûke okozta
a foghíjakat. Gyanús azonban de a hipotézist további
kutatásokkal lehetne csak bizonyítani, erre pedig jelen cikk
írójának nem futotta eddig a tervezett idejébõl
, hogy valamilyen fölsõbb hatalom, hatóság tiltó
keze, ceruzája (cenzúrája) eredményezett egy-egy
lyukat, kivéve a játékból olyan elemeket, amelyeket
nem tartott a szocialista ifjúság nevelésére
alkalmasnak, vagy éppen nem számítottak idõszerûnek.
Ezt a feltételezést erõsíti számos
analógia mellett a foghíjak aránytalan, véletlenszerû
elhelyezkedése is, hiszen elõfordul, hogy két egymás
melletti mezõ maradt üresen. Ugyanakkor a rendszer bevett ellenségei
közül többen nem kaptak helyet a játékban:
egyaránt hiányzik például az egyházi
és világi reakció, akik saját uralmuk visszaállítására
törve igyekeznek megzavarni a szocializmus felépítését,
hiányoznak a kémek, a diverzánsok, akik ellen futószalagon
folytak e korban a büntetõeljárások. Feltehetõ,
hogy ezek közül cenzúrázott valamelyik illetékes.
A Gazdálkodj okosan! ugyanolyan
gazdagon rajzolt táblán játszható, mint a Tervjáték,
de itt már funkciójuk van a képeknek, ezek ugyanis
az adott mezõt ábrázolják; ennek révén
olvasni még nem, vagy csak kevésbé tudó gyermekek
is játszhatják a betût ismerõ nagyobbak több-kevesebb
segítségével (egyben tanul is a gyerek, akinek agyába
belevésõdik a Halászbástya vagy az Opera képe).
A három játék közül leginkább ez
ajánlható kicsiknek. A képi megjelenítésnél
visszaállt az eredeti, a standard, visszakerült a kép
jobb alsó sarkába a rajt, és az olvasó, játszó
felé fordulnak a feliratok. Itt végre fény derül
a starthelyen való áthaladáskor kapott pénz
eredetére is: a Capitalyben áthaladva 2000, ott megállva
4000 pengõt kapott a játékos, itt ugyanannyit, csak
forintban (a Tervjátékban pedig nincs pénz). De míg
a Capitalyben nem kap választ a játékos, honnan jön
a pénz, mindenki maga találhatja ki a mesét, a Gazdálkodj
okosan! játékban a startmezõ egyben az Ózdi
Kohászati Mûvek, vagyis a játékban szereplõk
azzal a büszke tudattal róhatják a köröket,
hogy õk ezen szocialista (azóta valós és átvitt
értelemben is felrobbantott) gyáróriás dolgozói,
akik a startmezõn áthaladva megkapják havi jól
megérdemelt fizetésüket.
Nemcsak a játékok,
de az ezekkel egykor játszó emberek is élnek, jelen
vannak ma Magyarországon. Akik hajdan vagy újabban az önálló
egzisztencia biztos bázisáról tekintettek szét
birtokukon kellõ öntudattal; azok, akik a közösség
részeként uralni hitték az egészet, mígnem
rá kellett hogy ébredjenek: semmijük sem maradt; és
azok is, akiknek a legvidámabb barakk jutott, amit egészen
jól sikerült belakni, mire összedõlt.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu