Hadd használjam a jó
öreg Hegelt úgy, ahogy kezdõ táncos a kályhát:
kalandos bakugrásaimat tõle indítom el, hogy legalább
a kezdet pillanatában biztonságban érezhessem magam.
Ha a fejlõdés motorja a Rossz, és az emberiség
csak mérhetetlen szenvedések árán teremtheti
meg a boldogulásához szükséges bõséget
és szabadságot, akkor éppolyan provinciális
és romantikus figura az, aki nemet mond a globalizációra,
mint aki annak idején az ipari forradalmat utasította el,
gépromboló módon, vagy rokokó pásztoridilleket
vonultatva fel ellene. A világot kettéosztó politikai
lövészárok eltûntével nyíltan bontakozhatnak
ki, az összfejlõdés perspektívájaként,
az emberi együttélés új formái, melyek
a nemzetállamok romjain épülnek majd fel. Ulrich Beck
müncheni szociológiaprofesszor szerint „már régóta
világtársadalomban élünk, mégpedig abban
az értelemben, hogy a lezárható terek fogalma fiktívvé
válik”.
Az emberiség fogalmához
az európai kultúrában tudomásom szerint Pál
apostol folyamodott elõször. A Krisztus-hit a maga eredeti,
nemzeti formájában nem volt fenntartható a mind zsidóellenesebb
Római Birodalomban, ezért találta ki taktikai és
teoretikus zsenialitással Pál, hogy Krisztus nem a zsidókat,
hanem az emberiséget váltotta meg. A megváltás
szintjén tehát már ezerkilencszázötven
évvel ezelõtt létrejött az emberiség a
leginternacionálisabb ideológia, a kereszténység
jóvoltából, melyet a mi politikai térségünkben
fõként nemzeti küldetéstudatot sugárzó
pártok vallanak a magukénak. Most pedig, az ezredvég
elõtt, napirendre került az emberiség fogalmának
evilági realizációja. Joschka Fischer, a németországi
Zöldek frakcióvezetõje, a globalizáció
szükségességét szintén egy internacionalista
ideológusnak, Marxnak a kedvenc kategóriáiból
vezeti le: „A globalizáció az én szememben a termelési
erõk fejlõdési folyamatának kifejezõdése,
mely a feje tetejére állítja a XIX. és XX.
századi termelési viszonyokat.” Ezért aztán
„illúziók megszállottja minden olyan baloldali lény,
aki ez ellen harcol”. Csak az a kérdés, hogy miként
tölthetõ meg a globalizáció folyamata szociális
és demokratikus tartalmakkal. Ugyanez foglalkoztatja Ulrich Becket
is. Õ különbséget tesz egyrészt a „globalizmus”,
másrészt a „globalitás” és a „globalizálás”
között. Az elõbbi fogalom a neoliberalizmus ideológiájának
része, melyet a világpiac korlátlan uralmának
bûvölete jellemez. Ez a „monokauzális” szemlélet
könyörtelenül alárendeli a gazdasági szférának
a globalizálás ökológiai, kulturális,
politikai és szociális dimenzióit. Ezzel szemben a
„globalizmus” és a „globalitás” sokrétû, sokdimenzionális
folyamat, mely új transzkulturális, transznacionális
tereket és viszonylatokat teremt a társadalmi mobilitás
számára.
Pierre Bourdieu francia szociológus,
aki a globalizálódás felé vezetõ út
egyik állomásának tekinti az egységes Európa
megteremtését, nagyon hasonló alternatívát
vázol fel: vajon ez az Európa „egy bank köré
épüljön fel, vagyis olyasvalami köré, ami
nem állam? Ha nem akarunk államot, azt kellene mondanunk,
hogy bankot akarunk. Ha azonban államot akarunk, akkor azt kellene
mondanunk, hogy olyan államot akarunk, amelyik ellenõrzi
ezt a bankot.” A nehézség szerinte abból adódik,
hogy ezt a nemzetek fölötti államot csak a nemzetállamok
teremthetik meg. Hogyan alakíthatók ki nemzeti struktúrák
és mobilizációs formák segítségével
nemzetek fölötti szerkezetek, „terek”? Fontos ugyanis, „hogy
az Európai Egyesült Államokat ne az Amerikai Egyesült
Államok képéhez igazítsuk, hanem Európát
elsõsorban a globalizáció kérdéseire
adott válasznak tekintsük.” Ez utóbbi gondolat ismét
Ulrich Becké. Hármójuk vitája, a Heinrich Böll
Alapítvány egyik létesítményének,
a Hesseni Társaság a Demokráciáért és
Ökológiáért- nak a rendezésében,
arra a kérdésre keresett választ, hogy miként
tud egy megújult baloldali szemléletmód elutasítás
helyett emberszabású változatot találni a kor
legnagyobb kihívására, a globalizációra,
abban a történelmi pillanatban, amikor – iszonytató
fenyegetések közepette – felrémlik valamiféle
sokféleségében is egységes világrend
víziója.
Nálunk, ahol még egy
magát polgárinak becézõ párt vezetõje
is megbélyegzõ, sõt mi több: fû alatt uszító
hangsúllyal használ olyan szavakat, mint „idegen” és
„idegenszerû”, a közvélemény irányítóinak
többségébõl a globalizáció perspektívája
szitokszavakat vagy struccreflexeket vált ki. Pedig aki nemzeti
színû szemellenzõvel védekezik ellene, az belerángatná
az országot Mucsa – igenis, Mucsa! – sártengerébe.
Engem inkább azért nyugtalanít Ulrich Beck derûlátó
diagnózisa, mert csak a tõke, az áruk és a
szolgáltatások áramlanak át mind gáttalanabbul
a tereket felosztó határokon, de ugyanazok az erõk,
amelyek segítik ezt a folyamatot, céltudatosan akadályozzák
az emberek szabad áramlását. A globalizációt
ma vezetõ erõk abban érdekeltek, hogy a gazdagok a
szegények rovására tovább gazdagodjanak. Egy
nemrégiben közzétett ENSZ-tanulmány szerint 1,3
milliárd ember, a Föld lakosságának csaknem egyharmada
napi egy dollárnál kevesebb jövedelemmel büszkélkedhet,
közülük több mint 800 millióan éheznek,
miközben a világ tíz leggazdagabb embere 135 milliárd
dollárt halmozott fel, a legfejletlenebb országok összjövedelmének
másfélszeresét. Egy másik jelentés pedig
arról tudósít, hogy a Föld lakosságának
legtöbbet keresõ egyötöde harminc év alatt
az összjövedelem hatvan százalékáról
több mint nyolcvan százalékra emelte részesedését
a világ javaiból, miközben a legkevesebbet keresõ
egyötöd három százalék alá süllyedt.
A fejlett országok egyre szigorodó bevándorlási
tilalmakkal sújtják a szegényebb országok és
földrészek polgárait, még a politikai menekülteket
is, hogy bebetonozzák magukat elõnyös helyzetükbe.
A hazai munkaerõpiac érdekeire hivatkoznak, mégpedig
– mint ezt Németországban tapasztaltam – vérlázítóan
képmutató módon. Itt ugyanis a roppant építkezésekhez
szigorúan meghatározott idõre lengyel, török,
portugál munkásokat importálnak, akik a hazai munkások
bérének töredékéért dolgoznak,
nyomoruságos életkörülmények között.
A szakszervezetek tiltakozását azzal szerelik le, hogy a
német gazdaság konkurenciaképességének
fenntartása nemzeti összérdek. Ez a nemzeti pátoszú
hivatkozás már csak azért is hazug, mert az így
szerzett extraprofit nagy része azonnal multinacionális áramlásba
kezd. Joschka Fischer az itt jelzett probléma gyökerét
abban látja, hogy az európai munkaerõpiac szabályozatlan.
„Nálunk portugál építõmunkásokat
alkalmaznak, Portugáliában afrikaiakat, és a német
építõmunkások munka nélkül maradnak.
Ez most elõször vezet el ahhoz a vitához, hogy menjünk-e
visszafelé az úton, és tegyük-e ismét
átjárhatatlanná a határokat, vagy lépjünk
egy lépéssel tovább, és próbáljuk
meg szabályozni az európai munkaerõpiacot.” Minthogy
azonban a globalizáció világméretû, a
folyamat végcélja csak a világ össz- munkaerõpiacának
a szabályozása lehet.
Igenám, de ugyan ki szabályozzon?
És milyen elvek alapján? A szocialistának mondott
tervgazdaságok látványos csõdje után
nehezen képzelhetõ el, hogy valamiféle szupercentralizált
szervezet elvégzi majd ezt a munkát. Bourdieu, mint láttuk,
azt állítja, hogy a globalizációt vagy egy
banknak, vagy valamilyen új típusú államnak
kell irányítania. Kelet-közép-európai
tapasztalataink államellenességre ösztönöznek.
A tervgazdaság életképtelenségéhez az
etatista diktatúra elszomorító politikai tapasztalatai
társulnak. Azért lelhetnek nálunk jó piacra
a neoliberális tanítások, mert az állam minimalizálásából
indulnak ki. Csakhogy a bankuralom strukturális okokból nem
demokratikus. A demokráciákban választják a
vezetõket, akik munkájuk számottevõ részét
a nyilvánosság elõtt végzik. Igaz ugyan, hogy
a választható alternatívák igen gyakran ellényegtelenülnek,
és a választásokban mind nagyobb szerepet kapnak formális
és manipulatív tényezõk, de az így kiosztásra
kerülõ demokrácia-porció még mindig összehasonlíthatatlanul
laktatóbb, mint egy olyan globális társadalomé,
melynek legfõbb irányítói felmérhetetlen
vagyonok birtokában a nyilvánosság kizárásával,
rejtelmes, mondhatni anonim módon választódnak ki,
és ekképpen gyakorolják hatalmukat.
Ha sem a régi típusú
állami módszerektõl, sem pedig a piac önszabályozó
mechanizmusának tévedhetetlenségében hívõ
neoliberális bankkormányzástól nem várható
el a munkaerõpiac növekvõ válságának
tartós megoldása, akkor új utakat kell keresni. Ulrich
Beck abban bízik, hogy a globalizálás nem csak makrojelenség,
hanem „a mindennapoknak, a mindennapi életrajzoknak és helyi
társadalmi struktúráknak is a része”. A globalizáció
folyamata az õ reményei szerint történelmileg
megcáfolja azt a felfogást, amely a közösség
fogalmát helyhez köti. Transznacionális közösségekrõl
és szociális terekrõl beszél, melyekben lehetõvé
válik valamiféle transzkulturális mobilizáció.
Ezek a rendkívül elvont fejtegetések jól mutatják
a baloldal válságát. Joschka Fischer, aki elsõsorban
politikus, és ezért emészthetõbb falatokkal
kellene szolgálnia, azt javasolja, hogy alkossuk meg a szolidaritás
új fogalmát a globalizáció feltételei
közt. Mivel efféle frázissal, igen okos ember lévén,
meg elégedhet meg, elõre menekül, egy olyan jövõbe,
amely múltbeli vágyálmokat idéz fel: induljunk
meg az együttes döntés, és innen az együttes
tulajdonlás felé. Ha a globalizáció a munkavállalótól
rugalmasságot követel, tehát azt, hogy gyorsan és
egyetemlegesen alkalmazkodjon a változó piac igényeihez,
„akkor miért nem használható fel ez a rugalmasság
nagyobb önrendelkezési jog elérésére”?
A vitáról szóló beszámoló Fischernek
ezzel a kérdésével véget is ér, nyilván,
mert a közeljövõben nem várható rá
válasz. Ha a példátlan hatalomkoncentráció
és a legalizált, egyetemleges erõszak világában
az önrendelkezés és az együttes tulajdonlás
békés eszközökkel elérhetõ volna
(és itt most szándékosan zárójelbe teszem
a köztulajdon piacgazdasági életképességének
roppant kérdõjeleit), akkor az emberiséget veszélyeztetõ
antiszociális hatalom nem is olyan veszélyes, és nem
is olyan antiszociális.
Röhécselek az éleselméjû
baloldali elemzõk jövõképének titkolhatatlan
ügyefogyottságán, de fájdalmasan, mert rólam
is szól a mese. A neoliberalizmus aggálytalan érvrendszerén
azonban nem röhécselek. A Le Monde Diplomatique júniusi
számában Két vízió egy világról
címmel hat nyilatkozat olvasható a globalizálás
témakörérõl. Hármat a lap munkatársai
írtak, a globalizálás jelenleg uralkodó koncepciójának
elszánt kritikusai, hármat pedig neoliberális vendégszerzõk,
a Financial Times szerkesztõi. Megrendítõnek találtam,
hogy milyen problémátlannak látják ez utóbbiak
a fejlõdés jelenlegi irányát. Martin Wolf gazdasági
szerkesztõ, a fõszerkesztõség tagja ezzel a
puritán felirattal bocsátja útjára cikkét:
„Piac a szegényekért”. Szerinte a globalizálás
„most világszerte embermilliárdok számára nyújt
példátlan lehetõségeket”. Elidõzik Ázsia
új ipari államainak – és különösképpen
Kínának – a dinamikus gazdasági fejlõdésén.
Bernard Cassen, a vendéglátó lap egyik szerkesztõje
csak álmélkodik: Dél-Koreát, Tajvant és
Kínát nem Adam Smith és David Ricardo elmélete
és a korlátlan szabadkereskedelem gyakorlata lökte az
ipari fejlõdés útjára, hanem az abszolút
protekcionizmus és – kiváltképpen Teng birodalmában
– az államilag irányított kereskedés. „Egy
totális rezsim, mely betiltja a szabad szakszervezeteket (Kína,
Dél-Korea, Szingapúr, Indonézia és így
tovább), és amely a rabokat kényszermunkára
ítéli, csakugyan »csodákat« hoz létre
és »kedvezõ légkört« teremthet az
üzlet számára”.
Peter Martin, a Financial Times
nemzetközi kiadásának fõszerkesztõje „A
liberális piacgazdaság mint az emberiség legmagasabb
rendû stádiuma” címû cikkében szintén
Kínával példálódzik, melynek nyomorúságos
proletárjai valódi jóléthez és önálló
jövedelemhez jutottak. „Csodálatosnak találom a fékezhetetlen
becsvágyat, amellyel a harmadik világ munkásai tulajdonra,
jólétre és szabadságra törekszenek.” Ehhez
hozzáteszi még, hogy ha elnyomjuk a globalizálás
vágyát, akkor szükségképpen nõ
majd az állam hatalma, amitõl is csorbul a politikai szabadság.
És ezt – ismétlem – egyéb szörnyállamok
közt annak az országnak a kapcsán mondja, ahol – hogy
csak egy példát hozzak fel a „liberális” gazdaságpolitika
következtében kibimbózó szabadságra –
a nõket munkaszerzõdésben kötelezik kényszersterilizálásra,
ha a szintén munkaszerzõdésben elõírt
orvosi vizsgálatokat kijátszva megszülik második
gyermeküket.
A globalizáció feltartóztathatatlan
folyamának egyik partján tehát kritikátlan
drukkerek kiabálnak, mégpedig olyan globális érzéketlenséggel,
mintha egy kommunista brosúrából bújtak volna
elõ. A másik parton kritikus elmék, akik az ökológiai,
szociális és kulturális értékszaporítást,
az egészséges, hosszú élet és szabadság
esélyeit is globalizálnák. Jövõt keresõ
szavaikból globális tanácstalanság szivárog.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu