A pénzügyi rendszer uralmáról
Az uralmi tézis hívei
szerint a 20. század végének piacgazdaságaiban
a „pénzvilág” uralkodik a reálszféra vagy „valóságos”
világ fölött.
(6)
A szövegek általában
nem határozzák meg pontosan, ki vagy mi uralkodik ki vagy
mi fölött, így többféle értelmezés
is lehetséges. A továbbiakban a fenti idézetek azon
értelmezését vesszük nagyító alá,
mely szerint a „pénzvilág” uralma a „valós világ”
felett általában meghatározott szereplõk, illetve
szereplõcsoportok alá- illetve fölérendeltségére
vonatkozik. A tézis gyenge változata szerint a „pénzvilág”
szereplõi helyzetüknél fogva gyakran képesek
érdekeiket érvényesíteni a „reálgazdaság”
szereplõivel szemben, még akkor is, ha ez utóbbiak
igyekeznek ellenállni az efféle érdekérvényesítésnek.
Az uralmi tézis erõs változata ezzel szemben azt az
állítást fogalmazza meg, hogy a „valóságos”
gazdaság szereplõi a pénzpiacoknak alávetve,
a pénzvilág „akaratának és parancsainak” engedelmeskedve
döntenek és cselekszenek.
Véleményünk szerint
az uralmi tézis „erõs” változatát lehetetlen
akár empirikus, akár teoretikus érvekkel igazolni
vagy cáfolni. Nincsenek és valószínûleg
nem is állíthatók elõ olyan megfigyelések,
amelyek azt bizonyítanák, hogy a fogyasztók, a kistermelõk,
a termelõvállalatok menedzserei, a szakhivatalnokok vagy
a kormány tagjai – akik minden bizonynyal a „valóságos
világhoz” tartoznak – rendre a pénzvilág szereplõinek
parancsait követnék. A „valóságos világ”
mellett ugyanis a pénzvilág összetétele is meglehetõsen
heterogén, még a legszûkebb definíció
is magában foglalja a kereskedelmi és befektetési
bankokat, a brókerházakat, áru- és részvénytõzsdéket,
devizapiacokat, biztosítótársaságokat, a hazai
és a multinacionális nagyvállalatok pénzügyi
részlegeit, a nyugdíjalapokhoz hasonló intézményi
befektetõket, a befektetési alapokat, a nemzetközi multilaterális
pénzügyi intézményeket (Világbank, IMF,
EBRD stb.).
(7)
Nyilván megfigyelhetõek alkalmi kapcsolatok
a két csoport egyes szereplõi között, fontosabbak
és kevésbé fontosak, de ezek száma és
erõssége nem igazolja a fenti „erõs” tézist.
Elméleti közgazdaságtani meggondolásokból
ugyancsak nem következik, hogy az uralmi tézis erõs
változatának érvényesnek kell vagy kellene
lennie: a szóban forgó álláspont képviselõi
többek között éppen azt vetik a közgazdaságtan
fõáramlatába tartozó kutatók szemére,
hogy modelljeik nem képesek igazolni, magyarázatot adni az
uralmi tézisre.
A bank és pénzügyi
rendszer képviselõinek érdekérvényesítésével
kapcsolatos elméleti kutatások számára az egyik
koherens teoretikus lehetõséget a kollektív cselekvés
elmélete kínálja. A kollektív cselekvés
elmélete többek között azt mondja ki, hogy a nagy,
látens csoportok esetében – és a nemzetközi „pénzvilág”
mindenképpen ilyen csoportot alkot – nem igazán megalapozható
a konspirációs hipotézis: ezek a csoportok általában
nem vagy pedig csak más csoportok által elõidézett
változások szerencsés haszonélvezõjeként
képesek realizálni közös érdekeiket.
(8)
Abban az esetben tehát, amikor módszertanilag megalapozott
módon törekszünk a Cui bono? típusú szituációk
vizsgálatára – különösen, ha a nemzetközi
„pénzvilághoz” hasonló heterogén óriáscsoportoknak
származik hasznuk egy adott viselkedési megnyilvánulásból
–, igen óvatosan kell bánnunk a szándékos együttcselekvés
föltételezésén nyugvó konspirációs
elmélettel teoretikus okok miatt is.
Ha olyan nézetek megértésére,
racionális megvitatására törekszünk, amelyeket
sem empirikus, sem pedig teoretikus érvek alapján nem lehet
kritizálni, akkor az adott álláspont normatív
hátterét és módszertani gyökereit kell
feltárnunk. Az uralmi tézis normatív háttere
rendszerint a verseny és a szabad piaci mechanizmusok által
elõidézett „formálisan racionális” következmények
módosításának vágya erkölcsi, politikai
vagy egyéb „értékracionális” szempontok alapján.
A probléma formális
struktúrája durván a következõ: a közgazdasági
elmélet egyik fontos, ám többnyire burkolt feltevése
értelmében a piaci szereplõk preferenciái eleget
tesznek három feltételnek: képesek összehasonlítani
két lehetõséget, következetesek a rangsorolásban,
és képesek az értékeket egymásra átváltani.
Vannak azonban olyan preferenciák, amelyek nem teljesítik
e feltételeket. Ilyen például az úgynevezett
lexikografikus rendezés, ahol az egyén egy kiemelt szempont
alapján rangsorol, s ha esetleg ez alapján nem tud különbséget
tenni, akkor egy másik kiemelt szempont alapján mérlegel,
és így tovább.
(9)
Az értékracionális
cselekvés lexikografikus preferenciákon nyugszik. A „valóságos
világot hatalmában tartó pénzvilágot”
borzadállyal szemlélõ publicisták és
társadalomkutatók álláspontjának normatív
igazolása és racionális magva – véleményünk
szerint – többnyire éppen abban rejlik, hogy felhívják
a figyelmet azokra a veszélyes következményekre, amelyek
a hasznossági kalkuláció feltartóztathatatlannak
látszó elõrenyomulásából és
az értékracionális cselekvés lehetõségeinek
ezzel együtt járó beszûkülésébõl
fakadnak.
Ezt a „klasszikus” gondolatot a
legékesszólóbban talán a manapság ritkán
idézett szerzõ, a fiatal Karl Marx fogalmazta meg: „Végül
bekövetkezett az az idõ, amikor minden, amit az emberek addig
elidegeníthetetlennek tekintettek, a cserének, a kufárkodásnak
tárgyává lett, elidegeníthetõvé
vált. Ez az az idõ, amikor még olyan dolgok is, amelyeket
addig megosztottak, de soha nem cseréltek, adtak, de soha el nem
adtak, megszereztek, de soha nem vásároltak – erény,
szerelem, meggyõzõdés, tudás, lelkiismeret
stb. –, amikor végül minden átment a kereskedelembe.
Ez az általános korrupciónak, az egyetemes megvásárolhatóságnak
az ideje, vagy – hogy a politikai gazdaságtan kifejezéseit
használjuk – az az idõ, amikor minden dolgot, akár
szellemit, akár anyagit, kereskedelmi értékké
válván, a piacra visznek, hogy a legpontosabb értékén
felbecsüljék.”
(10)
Ha az „uralmi tézis” normatív
hátterének fenti rekonstrukciója helytálló,
akkor a kérdés – számunkra is – az, hogyan lehet olyan
intézményes biztosítékokat teremteni, amelyek
szavatolják, hogy az ökonómiai racionalitás érvényesülése
a jog, a vallás, a politika, a tudomány és a mûvészet
világában vagy akár az üzleti életben
ne párosuljon a formális-kalkulatív racionalitás
korlátlan érvényesülésével, azaz
hol és hogyan lehet az értékracionális preferenciákon
nyugvó individuális cselekvés számára
valamilyen mozgásteret megmenteni.
E kérdést azonban
véleményünk szerint egyértelmûen el kell
választani a piacok értékracionális alapelvek
jegyében történõ általános korlátozásának,
felszámolásának problémájától,
melynek az iszlám fundamentalizmus eszméitõl kezdve
a „nemzeti szocialista” elgondolásokon át a „szociális
piacgazdaság” koncepciójáig – természetesen
számunkra sem egyformán szimpatikus – történelmi
„megoldása” létezik.
Áttérve az uralmi
tézis erõs változata módszertani hátterének
vizsgálatára, a legfontosabb kifogásunk az, hogy képviselõi
figyelmen kívül hagyják a módszertani individualizmus
alapelvét, vagyis azt, hogy a közgazdasági elemzésben
nincs helye – vagy csak fogalmi gyorsírásként van
helye – „a pénzpiacok nem szeretik, sokszor nem is tûrik,
hogy a kormányok éljenek korábbi… jogaikkal”, „a pénzpiacok
nem szeretik az inflációt” vagy a „pénzpiac igényt
tart bizonyos kiváltságokra” típusú állításoknak.
(11)
A piacokhoz, a banktõkéhez vagy a nemzetközi
pénzvilághoz hasonló entitások megszemélyesítése
és cselekvõ-, valamint érdekérvényesítõ
képességgel, hatalmi ambíciókkal való
felruházása gyakran egy tévkövetkeztetésen
nyugszik. E következtetés lényege, hogy azokat a változásokat,
amelyek hasznosak vagy elõnyösek egy meghatározott csoport
számára, az adott csoport tagjai szükségképpen
valamiféle összehangolt cselekvés révén
idézik elõ.
A szóban forgó tévkövetkeztetés
logikai struktúrája tehát a következõképpen
fest:
(1) y az A csoport tagjait
jellemzõ x viselkedési mód stb. hatására
jött létre
(2) y elõnyös
egy A-tól különbözõ A’ csoport tagjai számára;
(3) Az A csoporthoz
tartozó egyéneket tehát A’ tagjai bírták
rá – külön-külön vagy együttesen – y elõidézésére.
Ez alapján tehát például
egy hazai bank piaci helyzetének megrendülése elõnyös
a bank versenytársai, bizonyos politikai csoportok vagy a nemzetközi
„karvalytõke” számára, akkor a fenti következtetési
séma alapján a bankostromban a konkurens bankok, az ellenzék
vagy a nemzetközi „karvalytõke” együttmûködésének
vagy összesküvésének eredményét kell
látnunk, függetlenül attól, hogy ténylegesen
mi idézte elõ a bank válságát. Az uralmi
tézis legfõbb metodológiai hiányossága,
úgy véljük, éppen ebben, vagyis a társadalmi
cselekvés konspirációs elméletének kritikátlan
elfogadásában rejlik.
(12)
Az uralmi tézis gyenge változatának
a hívei következtetéseiket kevésbé általános
formában fogalmazzák meg. E változat példáit
megtaláljuk néhány gazdaságszociológiai
írásban, rendszerint a bankok vagy bankárok uralmát
elemzõ írásokban. Ezeknek a tanulmányoknak
egy része összeegyeztethetõ alapvetõ módszertani
elvárásainkkal, és jó kiegészítõje
a közgazdasági elemzésnek.
(13)
A gazdaságszociológia
kapcsolathálózatokkal foglalkozó ága a gazdaság
intézményi struktúráján belül vizsgálja
a bankok feltételezetten centrális szerepét. A tulajdonosi,
illetve tisztségviselõk delegálásán
keresztül gyakorolt központi szerep hipotézisét
sem az Egyesült Államok hatvanas évei, sem a mai magyar
gazdaság adataival nem sikerült statisztikailag egyértelmûen
alátámasztani.
(14)
A társadalmi szerkezet
kutatása és ezen belül a gazdasági elit kutatása
is érdekes adalékokkal szolgált az uralmi tézis
igazolásával kapcsolatban. A magyar bankárok pozíciójának
hazai elemzése azt mutatta ki, hogy míg nem cáfolható
a bankárok csoportjának privilegizált helyzete a mai
Magyarországon, nincsenek olyan egyértelmû bizonyítékok,
amelyek e csoport domináns pozícióját is alátámasztanák.
(15)
A szociológiai kutatások tehát távolról
sem szolgáltatják egyértelmûen az uralmi tézis
gyenge vagy erõs változatának igazolását,
pedig többségük pontosan arra tesz kísérletet,
hogy megragadja azokat a hálózatokat, kulturális elemeket,
melyekben az általunk idézett szerzõk a „pénzvilág”
általános uralmát vélik felfedezni.
Az állami tulajdonban vagy
állami kontroll alatt mûködõ bankok esetén
a bankvezetõk kiválasztása erõsen politikafüggõ.
Ugyanakkor osztott, széttagolt tulajdon esetén a menedzsment
mozgási lehetõsége, érdekérvényesítõ
képessége javulhat, és egyes konkrét esetekben
„róka fogta csuka” helyzetek alakulhatnak ki.
(16)
Az egyes bankok konkrét érdekérvényesítõ,
befolyásszerzõ, járadékvadász tevékenységét
elsõsorban esettanulmányok, anekdotikus bizonyítékok
alapján lehet empirikusan igazolni. Több magyar és nemzetközi
példa is arra utal, hogy az üzletileg nem indokolt banki pénzkihelyezés
gyakorlatában, az osztogatásban – mely célozhatja
a politikai pártokat, a médiát stb. – tágabban
a bank tulajdonosi struktúrájában vagy a bank meghatározó
pénz- és tõkepiaci részesedésében
(„too big to fail”) kell keresni az egyes bankok és bankárok
nagy befolyásának konkrét magyarázatát.
A „globális fantomstruktúra” veszélyeinek a citálása
pontosan arra lehet jó, hogy elvonja a figyelmünket mindarról,
ami jóformán az orrunk elõtt zajlik.
A pénzügyi robbanásról
Egyetértünk Almási
Miklóssal abban, hogy a „pénz zsetonná változott.
A zsetonpénz csak metafora: a pénz voltaképp elektronikus
jel lett, ami – mint szám – hol itt, hol ott tûnik fel a képernyõn”.
Míg azonban Almási Miklós a „valós pénz
halálaként” értékeli ezt az átalakulást,
(17)
a mi véleményünk szerint a pénz intézményi
fejlõdésének sokadik új szakaszáról
van szó, arról, hogy a pénz formailag egyre inkább
azzá válik, ami, azaz információvá.
Az amerikai futurológust, Tofflert idézve: „A Harmadik Hullám
pénze fizikailag nem létezõ valami, amit elektromos
impulzusok alkotnak. Azonnali regisztrációt, folytonos ellenõrzést,
késedelem nélküli reakciót tesz lehetõvé,
és szinte csak a számítógép képernyõjén
létezik. Igen, …a Harmadik Hullám pénze maga az Információ
– a tudás alapja”.
(18)
A pénz ma már nem
attól pénz, hogy anyaga értékes, hanem, hogy
bizonyos súrlódásokat segít kiküszöbölni,
amelyek egyszerûen az információk tökéletlenségébõl,
a tranzakciós költségekbõl adódnak. E
„súrlódások” mibenlétét könnyen
megérthetjük a „két Robinson” története
alapján: A két, azonos szigeten élõ Robinson
megállapodik, hogy felváltva járnak egymáshoz
vacsorázni. Mivel feledékenyek, gyakran összevesznek
azon, ki éppen a soros szakács. Végül találnak
egy szép opálszínû követ, és megegyeznek,
hogy a vendég e követ mindig vendéglátójánál
hagyja, aki másnap ezzel igazolni tudja, hogy õ a soros vendég.
A történetben adott egy „információs súrlódás”
(nincs megbízható információ arról,
ki a soros szakács), egy idõbeli „tranzakciós súrlódás”
(a mai vacsoráért a holnapi vacsorával lehet csak
fizetni) és ennek megoldásaként egy akár pénznek
is nevezhetõ tárgy. Ez utóbbi jelen esetben egyszerre
elszámolási egység (1 vacsora = 1 kõ), csereeszköz
és fizetési eszköz (a vacsoráért cserébe
adják), valamint felhalmozási eszköz (legalább
is a mindenkori másnap estéig). Bevezetése a modellgazdaságba
csökkentette a tranzakciós költségeket (megszûnt
a veszekedésre fordított idõ), és mindenki
pozitív értéket tulajdonított neki.
(19)
Napjaink pénzhasználatát
nemcsak a pénz anyaga vagy „valóssága”, hanem például
a pénzfunkciókat betöltõ eszközök,
mechanizmusok gazdagsága különbözteti meg a száz
évvel ezelõtti pénzhasználattól. Ez
a gazdagság azonban nemcsak az egyszerû emberek, hanem a monetáris
statisztikusok számára is nehezen kezelhetõ. A probléma
alapja az, hogy ha nem tudom pontosan mérni, mi az, amit az emberek
pénzként használnak, akkor nem lesz hatékony
az általam követett monetáris politika. E vita azonban
– legalább is mindaddig, amíg a monetáris politika
nem kezd el ténykedni a számok „ismeretében” – érintetlenül
hagyja a pénzfunkciókat és a pénzügyi
közvetítés természetét.
A „valós” és „fiktív”
pénz elkülönítésének hipotézise
mégis egy, a pénz történelmi átalakulása
által életre hívott, releváns pénzelméleti
problémára utal, nevezetesen arra, hogy a pénz értéke
folyamatosan elszakadt a pénz anyagának forgalmi értékétõl.
Tudjuk, hogy a középkori uralkodók nem csak a pénzveréssel,
hanem a pénz körbenyírásával is igyekeztek
alattvalóik vagyonát magukhoz terelni. A pénz pénzjellé
válása természetes következménye volt
a pénz funkciók gazdaságosabb mûködtetésének,
a tranzakciós költségek csökkentésének.
A pénzelmélet egyik évszázados fundamentális
kérdése éppen ebbõl a problémából
fakadt: ha ugyanis a pénz forgalmának értéke
elszakad anyagának értékétõl, akkor
mi biztosítja azt, hogy aki elfogadja azt cserébe, az késõbb
ismét elcserélheti. Az egyik lehetséges válasz
az állam hatalmi szerepére utal: az állam elrendelheti
egy eszköz fizetési eszközként való használatát.
A másik lehetséges válasz a társadalom, az
egyes döntéshozók bizalmának szerepét
hangsúlyozza: „elfogadom, mert hiszek abban, hogy más is
el fogja fogadni”. Napjaink pénzét az állam a központi
bankokon keresztül bocsátja ki, ám ezért még
nem negligálhatjuk a második szempontot. A háborúk
finanszírozását célzó papírpénz-kibocsátások
a XIX. században például rendszerint hiperinflációba
és a pénz elértéktelenedésébe
torkolltak. Az állam ezekben az esetekben a kellõ biztosítékok
hiányában nem tudta tartósan kikényszeríteni
az adott pénz használatát, mert a gazdasági
szereplõk gazdasági vagy egyéb megfontolásokból
nem fogadták el, nem használták azt. Ezek a helyzetek
azt is megmutatták, hogy a gazdasági szereplõk maguk
megoldják – ha nagyobb jóléti költségekkel
is – a fizetések, cserék, elszámolások során
problémáikat, ha az állam nem menedzseli, biztosítja
hatékonyan a pénzt.
(20)
A „pénzügyi szuperstruktúra”
veszélyeire figyelmeztetõ szerzõk kritikájának
központi témája ma már elsõsorban nem
annyira a pénz, mint inkább a pénzügyi rendszer,
a pénzügyi piacok mûködése. Errõl
vitázva azonban nem szabad szem elõl tévesztenünk
azt, hogy a pénz- és tõkepiacok hatékony mûködése
elválaszthatatlanul összefonódik a hétköznapi
emberek leghétköznapibb életproblémáinak
megoldásával. Emeljünk ki három ilyen alapvetõ
problémát: (1) gondoskodás az öregkori biztonságról,
amely elképzelhetetlen hosszú távú megtakarítások
és autonóm módon gazdálkodó nyugdíjalapok
nélkül; (2) a lakáshoz jutás kiszámíthatósága,
amelyhez hosszú távú kölcsönökre, azaz
jelzáloghitelezésre van szükség; (3) gondoskodás
a gyermekek iskoláztatásáról, amely hosszú
távú kölcsönöknek a felsõoktatás
finanszírozási rendjébe való beépítését
követeli meg. A közgazdaság-elmélet régi
vitája, hogy ezen feladatokat az erõforrásokat mozgató,
folytonosan átcsoportosító piac vagy az állami
beavatkozás oldja-e meg „jobban”.
(21)
A pénzügyi piacok erõforrás-felosztó
mûködése rendszerint közgazdasági értelemben
vett hatékony elosztásokat állít elõ.
Ezek a megoldások általában annál kisebb társadalmi
költséggel járnak, minél mélyebbek, „barázdáltabbak”
a piacok, azaz minél többféle eszköz áll
rendelkezésre ugyanazon közvetítõi lánc
két végpontja között. Jó példa erre
a jelzálogpiac szerkezetének elmúlt évtizedekben
bekövetkezett megváltozása. Egy tõkepiac nélküli
gazdaságban az emberek saját személyes megtakarításaikból
építenek, illetve vásárolnak lakásokat
és házakat. A tõkepiac fejlõdésének
kezdeti fázisában ezek a források már jelzálogkölcsönökbõl
származnak, amelyeket az adott város vagy helyi közösség
más családjainak megtakarításai finanszíroznak.
A jelzálogpiacok fejlõdése nyomán ma már
a fejlett piacgazdaságok egy részében a lakás-
és házvásárláshoz szükséges
kölcsönöket a bankrendszeren kívüli pénzügyi
közvetítõk bocsátják az ügyfelek
rendelkezésére, ezeket a közvetítõket
pedig olyan befektetõk finanszírozzák, akiknek a tevékenysége
a jelzálog-alapú értékpapírpiacon koncentrálódik.
Ez a folyamat valóban növeli a „pénzvilág” autonómiáját,
hiszen a másodlagos jelzálogpiacon folyó eseményeknek
közvetlenül nincs közük ahhoz, hogy valaki valahol
egy konkrét lakáshoz akart jutni. Eközben azonban a
piac barázdálódásán, a választható
utak sokféleségén keresztül a társadalmi
költségek jelentõsen csökkennek.
Kétségtelenül
igaza van Augusztinovics Máriának, hogy „…az embernek az
a benyomása támad, hogy a gazdaság fel-le ugráló
Dow Jones- és más indexekbõl áll, amelyek elektronikusan
szaladgálnak körbe a világ tõzsdéi között,
New Yorktól Frankfurtig, Londontól Tokióig. Termelés,
technológia, építkezés, fogyasztás és
hasonló jelentéktelen ügyek alig kerülnek szóba,
a hír az, ha megingatnak egy valutát, vagy valami nagy botrányt
kavarnak a pénzpiacokon.”
(22)
De emögött a jelenség
mögött mégiscsak az áll, hogy ezeknek a – látszólag
túlméretezett és öncélú – piacoknak
a mûködése általában csökkenti a termelés,
a technológia, az építkezés, fogyasztás
társadalmi költségeit.
Az elmúlt évtized
deregulációs hulláma, pénzügyi innovációi,
az információs technológia robbanásszerû
fejlõdése, valamint új termékek és új
szereplõk megjelenése következtében a „pénzvilág”
valamennyi szegmensében ilyen folyamatokat figyelhettünk meg.
Leomlanak az országokat és a pénzügyi „iparágakat”
(biztosítási piac, bankszféra, kereskedelmi és
befektetési bankok) egymástól elválasztó
korlátok: a korábban csak bankok által ellátott
funkciókat részben más gazdasági szervezetek
veszik át, a területi alapon szervezõdõ pénzügyi
piacok helyét számítógépes hálózatokon
összekapcsolt piacok foglalják el. E folyamat egyik legfrissebb
és leggyakrabban bírált eleme az úgynevezett
származtatott (derivatív) piacok ugrásszerû
fejlõdése. E termékek és piacok lényege,
hogy hatékonyan kapcsolják össze a jelent és
a jövõt, közvetítik a jövõre vonatkozó
információkat a döntéshozó számára.
Ezeket az instrumentumokat – a közhiedelemmel ellentétben –
nem a matematikusok, még csak nem is az elméleti közgazdák
találták ki, hiszen a maihoz hasonló opciós
szerzõdések már a XVII. században igen elterjedtek
voltak az amszterdami árutõzsdén.
(23)
A származtatott termékek,
a határidõs piacok lehetõvé teszik, hogy a
döntéshozók mérsékeljék és
kiszámíthatóvá tegyék már felhalmozott
vagyonuk folytonos értékingadozását, „fedezzék
pozíciójukat”. Ebben – akárcsak az élet más
területein – közvetítõk, bankok, alapkezelõk
stb. segítik õket. A származtatott piacok növelik
a pénzügyi piac választékát, és
csökkentik az egyéni döntési szituációk
kockázatát. A határidõs piac mûködése
elsõ ránézésre valóban nem sugallja
azt, hogy itt kockázat-csökkentésrõl van szó,
sõt ahogy sokan megjegyzik, egy „világméretû
rulettre” hasonlít, ahol a szereplõk arra fogadnak ma, hogy
holnap mi lesz az árfolyama valaminek. A pénzpiac a közvélemény
szemében az a szegmense a gazdaságnak, ahol a spekulánsoké
a világ, ahol kis befektetéssel, kevés munkával
rengeteget lehet nyerni. Ez azonban tévedés, ha a piac elég
hatékony. Ha az információhoz nem csak egy-egy szereplõ
juthat hozzá – márpedig ezek a piacok nagyszámú
szereplõvel mûködnek, és így az összejátszás
esélye kicsi –, akkor csak a kockázat növekedésével
lehet másokénál nagyobb vagy gyorsabb hozamot remélni.
(24)
A pénzpiacokkal és még inkább a
derivatívokkal szembeni ellenérzések alapvetõen
a spekuláció elutasításából táplálkoznak
anélkül, hogy tisztában lennének a spekuláció
szerepével és költségeivel.
A pénzpiacok általában
akkor közvetítik jól az információkat,
akkor hatékonyak, ha kellõen nagy számú szereplõ
van jelen, és ha kellõen „likvidek”, azaz elértek
egy olyan méretet, amikor valaki nem „ragad” benn egy pozícióban,
mert folyamatosan tud adni-venni egymáshoz közeli, kis mozgású
árakon. Ilyenkor mondjuk, hogy egy piac „mély”. Ha egy piac
mélységét az érvényes piaci ár
alatti vagy fölötti vételi vagy eladási ajánlatok
számával mérjük, akkor „sekély” piacokon
azok az új információk, amelyek elmozdítják
az árat az éppen érvényes szinttõl,
nagy árváltozást eredményezhetnek, mivel egy
sekély piacon kevés vételi vagy eladási ajánlat
található az érvényes piaci ár közelében.
A nagy kockázatot vállaló spekulánsok e piacoknak
ugyanúgy természetes szereplõi, mint a kockázataikat
fedezõ ügynökök. A többi szereplõ szempontjából
is fontos szegmenseit is életben tartják a pénz- és
tõkepiacoknak, növelik a piac mélységét,
és lehetõvé teszik diverzifikált, változatos
portfóliók kialakítását. Ráadásul
a közhiedelemmel ellentétben nem ingyen jutnak bevételhez,
hiszen jelentõs kockázatot vállalnak, és ezek
a kockázatok bizony gyakran realizálódnak, csak épp
a csõdbe ment spekulánsokról kevesebbet olvashattunk,
mint a sikeresekrõl.
A globális devizapiac valószínûleg
a világ egyik leglikvidebb
(25)
és így leghatékonyabb
piaca, ahol szabad az információáramlás, és
alacsonyak a tranzakciós költségek. E piacon a határidõs
termékek árainak változása a jövõre
vonatkozó információkat tükrözi, és
független a jelenbeli árváltozásoktól
(hacsak azok nem hordoznak információt a jövõrõl
is). Azokat az információkat, amelyek holnap lesznek újak,
és amelyek holnap fogják meghatározni az árakat,
tudományos alapon nem lehet elõre jelezni, és ezen
az alapon nem lehet befolyásolni egy hatékonyan mûködõ
piacot.
(26)
A jövõbeli árak, árfolyamok
befolyásolására akkor lenne komoly esélye egy
vagy több spekulánsnak, ha olyan vásárlóerõt
képes az adott mély piacon megmozgatni, amely domináns
pozíciót biztosít. A devizapiac méretei miatt
erre egy-egy üzletcsoportnak önmagában ritkán volt
esélye. A másik lehetõséget az árak
befolyásolására több szereplõ azonos irányú
várakozása és a tranzakciók ilyen szempontú
kötése jelenti. A koordinációs problémák,
az együttmûködés nehézségei miatt
erre az utóbbi évtizedben túlnyomóan akkor
került sor, amikor a kormányok megpróbálták
valós értékétõl elszakítva, egy
magasabb szinten stabilizálni a céldeviza értékét,
és végül is ezt a mesterséges állapotot
szüntette meg a szereplõk akciója. Ez arra utal, hogy
ezeknek a pénzügyi követeléseknek a piacai alapvetõen,
tartósan nem szakadhatnak el azon szektorok mûködésétõl,
melyek termékeire, eszközeire e követelések – közvetve
vagy közvetlenül – szólnak.
(27)
Az is nyilvánvaló
számunkra, hogy a piaci szereplõk és a tranzakciók
számának növekedése nem mindig jelent megoldást,
hiszen több akadálya lehet annak, hogy egy piac kellõen
méllyé és kellõen hatékonnyá
váljon. Az egyik probléma abból származik,
hogy „ha a piaci szereplõk nem ismerik fel a piacra lépésük
következtében megnövekvõ likviditás pozitív
hasznát, akkor esetlegesen éppen azért nem fognak
belépni a piacra, mivel félnek az illikviditástól.
Így a „sekély” piac nem tud „mély” piaccá válni,
noha a szereplõk piacra lépése javítaná
a Pareto- hatékonyságot”.
(28)
Itt tehát egy
csapdahelyzetbe kerülnek a szereplõk, és külsõ
beavatkozás vagy tanulás nélkül nincs esély
hatékonyságjavulásra.
Egy másik probléma
az információk megszerzésének módjából
fakad. Keynes ironikusan jegyzi meg, hogy a tõzsdén befektetõ
amerikaiak nem a befektetés tárgyáról próbálnak
információt szerezni, hanem arról, hogy a többieknek
mi fog tetszeni, akárcsak a bírók a szépségversenyen.
(29)
Csakhogy az értékpapírpiacon az információk
közvetlen megszerzése a szereplõk egy részének
nem kifizetõdõ, így azok szívesen hagyatkoznak
az árakra, és potyautaznak azokon, akik beruháznak
az információba. Tehát az árak nemcsak a piac
megtisztítását, vagyis a kereslet és kínálat
összehangolását, hanem az információkat
is szolgáltathatják.
(30)
Az új szereplõk
belépésével tehát nem szükségszerûen
válik mélyebbé a piac.
Problémát okozhat
az is, hogy a piaci szereplõk számának növekedésekor
az egyes szereplõk számára már kifizetõdõvé
válhat termékmegkülönböztetést alkalmazni,
és így a differenciálódás nyomán
a piac szegmentálódik, kizárólagos pozíciók
alakulhatnak ki. Az olyan piacokon, ahol információs egyenlõtlenségek
vannak, ahol a szereplõk információfeldolgozási,
- értékelési képessége korlátozott,
ott a szereplõk számának növekedése ronthatja
a kommunikációt, és így idézhet elõ
fragmentálódást és az árak volatilitásának
növekedését. Egy kisebb piac és amúgy
hasonló feltételek esetén a szereplõk jobban
át tudnák tekinteni az információkat, nagyobb
arányban fednék le kapcsolataik a piacot, és így
csökkenhet az árak volatilitása.
(31)
Ezen és más hasonló
problémák ellenére a piaci szereplõk számának,
a tranzakciók volumenének a növekedése rendszerint
javítja a likviditást, mélyebbé teszi a piacokat.
Ennek ellenére sokakban vált ki félelmet a pénz-
és tõkepiacok egy-egy szegmensében bekövetkezõ
növekedés. Lányi Kamillát idézve: „Igaz
ugyan, hogy a jelenlegi gazdaság nem mûködhet finanszírozás,
megtakarítás, pénzügyi közvetítés
nélkül, de azt már láttuk, hogy a pénzpiacok
terjedelme mára a sokszorosa annak, amire a gazdaságnak szüksége
volna.”
(32)
Megítélésünk
szerint a sokat idézett nagyságrendek csak jelzésértékûek,
semmit nem mondanak arról, hogy valami „sok” vagy „kevés”,
tehát arról, hogy funkcionális vagy diszfunkcionális.
Jelenlegi ismereteink alapján nem tudjuk meghatározni például
a derivatív piacok optimális méretét. A pénzvilág
kritikusainak írásaiból úgy tûnik, hogy
szerintük létezik „hasznos” pénz, tehát a reálgazdaságot
kiszolgáló közvetítõrendszer és
pénzügyi piac, és „haszontalan”, már élõsdi
piac, sõt az adott pénzrõl vagy piaci ügyletrõl
mindenkor pontosan eldönthetõ, hogy „szükséges”
avagy már „szükségtelen”. Ezen a gondolatsoron továbbhaladva
könnyen eljuthatunk a szocialista politikai gazdaságtan módszertanából
következõ alapkérdésig: „hozzájárul,
vagy nem járul hozzá a pénztárgép a
nemzeti jövedelem gyarapodásához?” Véleményünk
szerint ez a megközelítés nem vezet pozitív válaszokhoz.
Érdemes azon is elgondolkodni,
hogy például a származtatott termékek legtágabban
értelmezett mennyisége még 1996-ban sem éri
el az Egyesült Államok 10 évvel ezelõtti reálvagyonát.
(33)
E piacok bõvülésének növekedési
üteme is csak addig mellbevágó – évi 50–100%
– amíg e piacok gyerekkoráról van szó, a kezdeti,
a kis volumenbõl adódó természetes felfutást
követõen a növekedés természetesen lelassul,
így a származtatott tõzsdei ügyletek együttes
bõvülése 1995-ben már csak alig 3%-os volt.
(34)
Az elõzõ paragrafusokban
emlegetett számokat a pénzvilág kritikusai elõszeretettel
hasonlítják az ország, sõt, a világ
GDP-jéhez
(35)
, rámutatva, hogy a „felesleges” gazdaság
hányszorta nagyobb pénztömeget forgat meg, mint amire
a termelésnek szüksége volna. Ezekben az összehasonlításokban
kétféle optikai csalódás is tetten érhetõ.
A GDP csak a gazdaságban elõállított hozzáadott
értéket méri. A gazdaság egy év alatti
bruttó kibocsátása, a gazdaság éves
tranzakcióinak összértéke a GDP-nek többszöröse.
Ha olyan forgalmi adatokat hasonlítunk a GDP-hez, amelyek az összes
tranzakcióhoz állnak közelebb (például
a származtatott piacok éves kontraktusszáma) természetes,
hogy úgy találjuk, hogy ezek a mértékek a GDP
többszörösei. Ráadásul a tõzsdén
bonyolódó tranzakciók számbavétele már
eleve természetes halmozódást tartalmaz: a forgalmat
és a pozíciókat a legtöbb kimutatás többszörösen,
az ügyletben részt vevõ felek mindegyikénél
számba veszi. A másik optikai csalódás a flow
(forgalom) és stock (állomány) típusú
változók nem korrekt összevetésébõl
adódik. Néhány szerzõ mintha azt sugallná:
egy flow változó, az adott évben elõállított
GDP érvrendszerükben mintegy felsõ korlátot kellene,
hogy jelentsen egy stock típusú változó – például
egy adott pillanatban mért összes élõ derivatív
pozíció, értékpapír-állomány
stb. – méretével szemben. Csakhogy ez utóbbi állomány
vagyon típusú változó, az emberiség
vagyonának egy részét testesíti meg, amely
évrõl évre nõ, ha tetszik épp az éves
GDP-k akkumulálásával.
(36)
A pénzügyi rendszer
kritikusai a mennyiségi robbanásból a pénzügyi
szféra felõl a reálgazdaságra leselkedõ
veszélyekre lyukadnak ki. Ezzel kapcsolatban azonban érdemes
felhívni a figyelmet a kettõ kapcsolatával foglalkozó
szintén régi keletû közgazdasági vitára,
melyben egyesek például kétségbevonják
azt, hogy a monetáris szektornak szerepe lenne a reálgazdasági
folyamatok hosszú távú alakulásában.
(37)
A pénzügyi rendszer
növekvõ autonómiájával kapcsolatban elsõsorban
a mikroszinten racionális döntések következtében
nemzetgazdasági szinten megnövekvõ bizonytalanságot,
társadalmi költségeket szokás kiemelni, holott
a növekvõ autonómiának létezik egy homlokegyenest
ellentétes értékelése is.
A növekvõ autonómia
ugyanis lehetõvé teszi azt, hogy a pénzügyi szektor
kisebb-nagyobb mértékben függetlenedjen a reálgazdasági
ciklusoktól. A pénzügyi közvetítõk
kritikus helyzetekben ellensúlyozhatják a bankrendszerben
fellépõ kontrakciót, és így például
a reálgazdasági válság által elõidézett
bankválságok nem válnak szükségszerûen
a reálgazdaság válságfolyamatait erõsítõ
és elnyújtó tényezõvé. Ugyanakkor
az átalakuló gazdaságok számos példát
szolgáltattak az ilyen helyettesítõ folyamatok magas
társadalmi költségeire. Akár a pénzügyi
sorban állások, akár a pilótajátékok
olyan nem szokványos pénzügyi intézmények,
melyek bizonytalanságot növelõ hatásai, társadalmi
költségei vélhetõen meghaladják az egyéni
hasznokat. Ilyenformán bármilyen egyoldalú általános
érvényû értékelés félrevezetõ
lehet.
Az állami beavatkozásról
A pénzügyi innováció
és egyes szabályozási korlátok feloldása
nyomán az elmúlt években valóban nõtt
a pénzügyi piacok önállósága, és
csökkent az állam beavatkozási lehetõsége.
A pénzügyi rendszer fejlõdésének kritikusai
– kimondva vagy kimondatlanul – az állami beavatkozásban,
a szabályozási funkció erõsítésében
látják a növekvõ bizonytalanság csökkentésének
legfontosabb lehetõségét. Csakhogy a pénzügyi
rendszer már ma is fokozottan szabályozott jó néhány
más területhez képest, és a szabályozás
szükségességét általában kevesen
vonják kétségbe.
(38)
Ráadásul
a gazdasági szabályozás a pénzügyi területen
nagy számban produkált nem szándékolt mellékhatásokat,
és nagyon sok pénzügyi innovációnak épp
a szabályozás, az adóztatás volt a motorja.
(39)
Egy-egy pénzügyi szabályozási
kérdés vagy konkrét állami akció, például
a bankok konszolidálása esetén a magyar gazdaságpolitikusok
általában a közjó alábbi sérelmeit
szokták emlegetni indoklásképpen: a pénzügyi
innovációk és a pénzügyi rendszer bõvülése
nyomán megnövekedett kockázatokat, általában
a pénzügyi források hatékony allokációjában,
a megtakarítások közvetítésében
fellépõ zavarokat, a fizetési rendszer esetleges lehetetlenülésének
reálgazdasági és társadalmi hatásait,
a kisbetétesek érdekeinek sérelmét, az állam
mint tulajdonos esetleges vagyonvesztését, a szabályozási
intézkedések hatékonyságjavító
hatásait. Gyakran elmarad viszont a konkrét intézkedés
közvetlen és közvetett költségeinek és
a vele járó mellékhatásoknak a tárgyalása.
A másik tipikus probléma, hogy egyes tényezõk
egy ilyen felsorolásban felnagyítódhatnak, holott
ma már esetleg távolról sincs akkora súlyuk,
mint korábban volt. Így például a fizetési
rendszer mûködése ma már sokkal inkább
független az egyes bankok mûködésétõl,
illetve csõdbe menésétõl, mint korábban.
A zsírórendszer összeomlásához egy olyan
általános bankválságra van szükség,
amit valószínûleg csak egy nagymértékû
külsõ sokk idézhet elõ, amely – más téren
is – igényli az állami beavatkozást.
Gyakran eltúlzottak a válságnak
a pénzügyi rendszer más szegmenseire való kiterjedésével
és a pénzpiacokban rejtõzõ „idõzített
bombával” kapcsolatos félelmek.
(40)
A fejlett pénzügyi
rendszerû országokban napjainkban sokan a legnagyobb veszélyt
a derivatív ügyletek szabályozatlanságában
látják. Figyelemre méltó tény, hogy
bár ezek az instrumentumok jelentõs válságokat
okoztak, e bukások rendre az adott pénzintézetek falain
belül pusztítottak (Barings, Orange County, Procter & Gamble),
elszigeteltek maradtak, nem gyûrûztek végig piacokon
és földrészeken. Kétségtelen tény,
hogy a pénzügyi rendszer egyes tagjai kapcsolatban állnak
egymással, bankok üzletelnek bankokkal a bankközi pénzpiacon,
bankok hiteleznek a brókercégeknek, a biztosítók
forrásaik egy részét a bankoknál kötik
le stb. Ugyanakkor e lánc minden eleme esetén érdemes
megvizsgálni, hogy a piaci mechanizmusok létrehozzák-e
a természetes kockázatkezelési mechanizmusokat, szükség
van-e állami beavatkozásra, mielõtt hatalmas védõfalakat
húznánk az egyes intézmények köré.
Fontos lenne az olyan új instrumentumok, mint a derivatívok
– véleményünk szerint is szükséges – szabályozás-fejlesztésénél
alkalmazni azt, amit az elmúlt évek pénzügyi
szabályozástörténetébõl megtanultunk.
(41)
A bankok speciális szabályozásának
elsõdleges oka a fent említett okok közül elsõsorban
a kisbetétesek védelmének szükségessége.
A betéttulajdonosok ugyanis – mint a legtöbb pénzügyi
vállalkozás esetén a kisbefektetõk – komoly
veszteségeket szenvedhetnek a kontraszelekció és a
morális kockázat következtében. A kisbetétesek
ugyanis egymásra várva nem képesek „monitorozni” a
bankok tevékenységét, és így a banki
menedzsment az õ rovásukra érvényesítheti
saját érdekeit.
(42)
Fontos tehát, hogy a bankok
esetében létezzen lehetõség védett betételhelyezésre,
de vannak más pénzügyi közvetítõk,
melyek épp azért jöttek létre, mert a befektetõk
nem igényelték a védelemnek vagy az állami
beavatkozásnak azt a szintjét, mint amit a bankok nyújtottak.
Egy nyíltvégû befektetési alapnak – a még
nagyobb kockázatokra való hivatkozással – a bankokhoz
hasonló szintû szabályozása, épp ennek
az intézménynek a létalapját szüntetné
meg, hiszen olyan intézményrõl van szó, ahol
a befektetõk ki akartak kerülni a banki szabályozás
béklyójából.
A szabad tõkeáramlás
és a pénzügyi piacok fejlõdése komoly
veszélyt jelent a nagy állami monopóliumokra.
(43)
Míg a nemzeti piacok elszigeteltsége idején mind a
magán-, mind az intézményi adófizetõk
és befektetõk foglyai voltak a szóban forgó
állami monopóliumoknak, és elégedetlenségüknek
csupán tiltakozással adhattak hangot, addig most egyfajta
kivonulási opció is megnyílt elõttük,
hiszen lábukkal és pénztárcájukkal szavazva
alternatív pénzügyi, adózási rendszerek
között választhatnak. Az állampolgárok és
a vállalatok megnövekedett döntési szabadságának
nemcsak veszélye, hanem komoly fegyelmezõ ereje lehet: arra
készteti a kormányokat, hogy ésszerûbb fiskális
és monetáris politikát folytassanak, és nagyobb
gonddal õrködjenek az általuk nyomtatott pénz
értékállósága fölött. A kölcsönözhetõ
pénzekért folytatott verseny a nemzetállamok eladósodási
lehetõségeit korlátozza, hiszen az állam új
alternatívákat nyit meg azon potenciális szereplõk
elõtt, akik korábban egy szûk, fejletlen pénzügyi
intézményrendszer és a nemzeti piacok korlátai
közé kényszerítve hozták meg befektetési
döntéseiket.
(44)
A kormányok és a kormányzati
döntéseket elõkészítõ és
végrehajtó szakbürokráciák nehezen nyugszanak
bele gazdaságpolitikai játékterük szûkülésébe.
Ráadásul a gazdaságpolitika folyamatosságát
vagy nemzeti céljait hirdetõ döntéshozók,
akik az állam szuverenitásának csorbulását
féltik az áru- és devizapiacok globalizálódásától,
igen gyakran hathatós politikai támogatást kapnak
azoktól a termelõi, valamint munkavállalói
csoportoktól, amelyek – mivel csupán korlátozottan
piacképes termékekkel, készségekkel és
ismeretekkel rendelkeznek – érdekeltek a verseny korlátozásával
járadékszerzési lehetõségeket teremtõ
állami szabályozás fenntartásában.
(45)
A verseny a járadékok – jövedelem- és vagyontranszferek,
monopoljogok, kormányzati kedvezmények és privilégiumok
– megszerzéséért a nem árjellegû versenynek
abba a kategóriájába tartozik, amelynek a társadalmi
haszna kisebb, mint költségei. Komoly empirikus és teoretikus
bizonyítékok szólnak továbbá amellett,
hogy a járadékszerzõ csoportok és elosztási
koalíciók térnyerése aláássa
a hosszú távú gazdasági növekedés
feltételeit, mert csökkenti az új technológiák
adaptálásának képességét, és
rontja a források újraelosztásának esetleg
szükséges változtatásának feltételeit.
(46)
A kormányzati monopóliumok
értelmes korlátozása tehát – a fiskális
és monetáris alkotmányosság megteremtésének
és érvényesítésének fegyelmezõ
erejéhez hasonlóan – megköti ugyan a politikai döntéshozók
kezét, ám egyszersmind jó eséllyel javítja
az erõforrások allokációjának hatékonyságát.
Egy adott nemzet gazdaságpolitikai, szabályozási lépéseinél
nem szabad figyelmen kívül hagyni a szabad tõke, munka,
pénz áramlásából fakadó hatékonyságnövekedést,
és ezt együtt kell mérlegelni az adott ország,
országrész termelési, szolgáltatási,
foglalkoztatási potenciáljának esetleges csökkenésével
és más lehetséges társadalmi vagy gazdasági
hatásokkal. Nem tagadjuk, hogy a pénzügyi piacok fejlõdése
új – az egyes államok vagy nemzeti szabályozó
hatóságok szintjén – veszélyforrást
teremt. Ezekre a veszélyekre, a spekulatív buborékok
kialakulásától az óriásbankok megroppanásáig,
a kormányok kétféleképpen reagálhatnak.
Vagy együttesen lépnek föl és alkotnak meg – a
bankok számára elõírt minimális tõkekövetelményekhez
hasonló – globális érvényû szabályokat
a gazdasági szereplõk számára, vagy pedig –
ismét csak együttesen cselekedve – olyan globális gazdasági
környezetet hoznak létre, amely prudens magatartásra
és önszabályozásra ösztönzi a piaci
szereplõket. A nemzetközi cselekvés természetesen
szembe kell hogy nézzen a kollektív cselekvés ismert
csapdáival, a koordinációs problémákkal
és a potyautazás ilyenkor szokásos jelenségével.
Összefoglalás
A pénzügyi közvetítõ intézmények léte, fejlõdése, mûködésének stabilitása fontos pillére a gazdaság fejlõdésének, egyensúlyának. Az új pénzügyi rendszer, az új instrumentumok gyors terjedése kapcsán mind az „írástudóknak”, mind a kormányzatnak sok a tennivalója, de sem elõbbiek, sem a gazdaságpolitikusok nem érhetik be kiragadott jelenségek és összefüggések bemutatásával. A közérdek megragadása nem egyszerû, de a legritkább esetekben volt csak az, és ezért ezek a kérdések nem misztifikálásra, hanem magyarázatra szorulnak. Úgy gondoltuk, hogy a pénzhasználattal, a pénzügyi innovációval kapcsolatos új keletû viták alapját adó állítások szétválogatása, normatív és módszertani hátterük bemutatása és napjaink pénzügyi fejlõdésének funkcionális magyarázata segítségünkre lehet a félelmek tárgyának jobb megértésében. Tisztában vagyunk azzal, hogy sokak számára nem tudtunk megnyugtató magyarázatokkal és elõrejelzésekkel szolgálni, de reményeink szerint írásunk segíthet abban, hogy a pénzügyi evolúcióval és a pénzügyi rendszer szabályozásával kapcsolatos vita tárgyilagosabb, racionálisabb és konkrétabb legyen.
Jegyzetek
A fenti esszé egy hosszabb
tanulmány fõbb gondolatait foglalja össze, mely a Közgazdasági
Szemle augusztus–szeptemberi számában jelenik meg. Abban
a számban, mely társszerzõnkre, Csontos Lászlóra
emlékezik, aki napjaink magyar társadalomtudományának
egyik legkiemelkedõbb gondolkodója, tanárszemélyisége
volt. Tanulmányunkat hárman kezdtük el írni,
de sajnos Laci már nem lehetett közöttünk, amikor
befejeztük. Az elsõ kéziratok elkészítésében
még aktívan részt vett, de a végsõ változatot
már nem láthatta, így azért a felelõsség
kettõnket terhel.
A szerzõk köszönetet
mondanak Antal Lászlónak, Csaba Ivánnak, Gém
Erzsébetnek, Harmati Lászlónak, Huszár Andrásnak,
Lengyel Györgynek, Mikolasek Andrásnak, Pete Péternek,
Szántó Zoltánnak észrevételeikért,
segítségükért.
1
Almási
M. [1995]: Napóra a Times Square-en. T- Twins, Budapest, 19. oldal.
2
Lányi K. [1996]: Szociális
piacgazdaság – nálunk, most. 2000, április, 14. oldal.
3
Korten, D. C: [1996]: A tõkés
társaságok világuralma. Kapu, Budapest. Egy kis ízelítõ
a 251. oldalról: „Az eredetileg az erõforrások termelõ
beruházásokba terelésére létrejött
pénzügyi intézményrendszer most az adófizetõk
és a termelõ gazdaság kirablására felesküdött,
kizsákmányoló, kockázatgerjesztõ és
spekuláció uralta globális pénzügyi rendszerré
vedlett át.”
4
Galbraith, J. K. [1995]: A pénzügyi
spekulációk rövid története. AduPrint, Budapest.
(Lásd errõl Bácskai Tamás recenzióját
BUKSZ 1996. tél.) Századunk legnagyobb hatású
közgazdásza, Keynes is komoly ellenérzésekkel
figyelte a pénz és tõkepiac néhány akkoriban
új fejleményét. Lásd Keynes, J. M. [1965]:
A foglalkoztatás, a kamat és a pénz általános
elmélete. KJK, Budapest.
5
Lásd pl. Frankel, S. H.
[1977]: Money: Two Philosophies. Basil Blackwell; Schumpeter, J. L. [1955]:
History of Economic Analysis. London; és Lowry, T. [1979]: Recent
Literature on Ancient Greek Economic Thought. Journal of Economic Literature,
March.
6
Hasonló gondolatokat fogalmaz
meg Lányi Kamilla [1996]: A pénz hatalma – a hatalom pénze.
Élet és Irodalom, július; Spitz, P. [1996]: The right
to food and the role of finance. Food Policy, vol. 21., No. 1, pp. 17–
21. és Salins, A. de és Villeroy de Galhau, F. [1996]: The
Modern Development of Financial Activities in the Light of the Ethical
Demands of Christianity. Pontifical Council for Justice and Peace, Vatican
City.
7
Egy tágabb definíció
magába foglalhatja a kisbefektetõk millióit is, hiszen
gyakran õk jegyzik a betéteket, kötvényeket,
részvényeket, és több esetben igencsak aktív
résztvevõi a folyamatoknak.
8
Olson, M. [1982]: A kollektív
cselekvés logikája, Budapest, Szociológiai Füzetek.
A pénzügyi és a politikai intézményrendszer,
bankárok és politikusok közötti viszonyok tanulmányozásának
egy másik ígéretes elméleti lehetõségét
a járadékvadászat és a szabályozás
Stiegler nevéhez kapcsolódó elmélete kínálja.
Lásd Stiegler [1989]: Piac és állami szabályozás.
KJK, Budapest és Mueller, D. C. [1989]: Public Choice II. Cambridge,
Cambridge University Press.
9
Egy választó lexikografikus
rendezést alkalmaz, amikor döntését kizárólag
a jelöltek adóprogramja és azonosság esetén
a leszerelésrõl vallott véleményük alapján
hozza meg. Lásd Elster, J. [1995]: A társadalom fogaskerekei.
Osiris, Budapest, 31. oldal.
10
Marx, K. [1959]: A filozófia
nyomorúsága. Megjelent: Marx, K. – Engels, F.: Összegyûjtött
mûvei. 4. kötet, Budapest. Ez a szemlélet cseng vissza
Bródy András monetarizmuskritikájában is: „A
monetarizmus elleni alapvetõ és legélesebb kifogásom
tehát az, hogy mindent pénzzel akar mérni, az árak
közvetítése révén. Minden más mellékes
és másodrendû számára. Ezzel gyakorta
éppen az emberiség legdöntõbb kérdéseit
hagyja figyelmen kívül.” Bródy András [1996]:
A monetarizmus kiskátéja. Elõadás a Magyar
Tudományos Akadémia Debreceni Akadémiai Bizottsága
és a Friedrich Ebert Alapítvány budapesti irodája
1996. május 31. és június 2. között Debrecenben
szervezett A monetarizmus: múlt és jelen, deviancia vagy
normalitás címû konferenciáján. A konferencián
elhangzott elõadásokból kitûnik, hogy az elõadók
többsége – Bródy Andráshoz hasonlóan –
a monetarizmus fogalmát a fogalom tartalmától és
a szokásos közgazdaságtani szóhasználattól
eltérõen a „pénzügyi világ uralmaként”
értelmezte.
11
Vö. Lányi Kamilla
idézett mû 6. oldal.
12
Lásd pl. Korten, id. mû
Elfajzott pénzügyi rendszer c. fejezetét.
13
Mintz, B. and Schwartz, M. [1985]:
The Power Structure of American Business. The University Chicago Press;
Swedberg, R. [1989]: Banks from Sociological Perspective. Megjelent: Göran
A. és társai (szerk): Sociology in the World: Essays in Honor
of Ulf Himmelstrand on his 65th Birthday. Uppsala: Uppsala Univ. Press
pp. 157–188. Szociológiai és gyakran a szépirodalmi
alkotások egyik gyakori csúsztatása, hogy a bankuralom
leírásában az adós a kiszolgáltatott
kisember és a hitelezõ a domináns fél. Csakhogy
sok esetben a bank betétese, tehát hitelezõje az,
aki kiszolgáltatott a bankkal szemben. Essék szó arról
az ellenszenvrõl is, melyet gyerekkorunk óta plántál
belénk egy sor ismert regény, film, amikor a bankárok
privilegizált és domináns helyzetének bemutatása
során általában jellemük el nem kerülhetõ
torzulásait, az életrajzban fellelhetõ sötét
foltokat hangsúlyozza. Gondoljunk Schyllock, az uzsorás alakjára
Shakespeare A velencei kalmár c. mûvében vagy Danglars
báróéra Dumas Monte Christo grófja c. regényében.
Ezért válhatott bestsellerré Németország
után Magyarországon is Ogger, G. [1995]: BankKárok.
(Európa Könyvkiadó, Budapest) címû könyve
is. Jellegzetes fejezetcímek a könyvbõl: „A számlarablók”,
„A pénzszöktetõk”, „A megkopasztók”.
14
Lásd Vedres B. [1997]:
Bank és hatalom. Szakdolgozat, Budapesti Közgazdaságtudományi
Egyetem. A hitelezéshez kapcsolódó feltételek
bevonása a vizsgálatokba javíthatja ezeknek az empirikus
elemzéseknek a magyarázóerejét.
15
Lengyel Gy. – Bartha A. [1997]:
Bankárok: a magyar gazdasági elit domináns csoportja?
Replika, 1997. március, 67–88.
16
Lásd Várhegyi É.
[1996]: Bankvezetõk kiválasztása a nyolcvanas-kilencvenes
években Magyarországon; Szociológiai Szemle, 3–4.
sz.; a tulajdonformák szerepének és a tulajdonosok
és a menedzserek közötti játéknak a természetérõl
lásd Laffont, J. – Tirole, J. [1994]: A Theory of Incentives in
Procurement and Regulation. MIT Press, Cambridge Massachussetts, 17. fejezet
és Dewatripont, M. – Tirole, J. [1993]: The Prudential Regulation
of Banks. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
17
„…de már elvesztette minden
eredeti tulajdonságát… Ez a metamorfózis, ill. kétnemû
fiktív valóságos pénz az újkapitalizmus
legfontosabb és legveszélyesebb találmánya.”
Almási, id. mû 41. oldal.
18
Toffler, A. [1993]: Hatalomváltás.
Európa Könyvkiadó, Budapest.
19
Ostroy J. M – Starr, R. M [1990]:
The Transaction Role of Money. Megjelent: Friedman, B. M. – Hahn, G. F.
H. (szerk) [1990]: Handbook of Monetary Economics. Elsevier Science Publishers,
B.V. pp. 4– 60. A tanulmány közel teljes képet ad a
pénzelmélet fejlõdési állomásairól,
és részletesen bemutatja a pénzelméleti vitákat,
modelleket. Lásd még Hahn, F. H. [1971]: Equilibrium with
transaction cost. Econometrica, 39. 417–439.
20
Ehhez a kérdéshez
kapcsolódik egy másik régi vita, mely a pénzkibocsátás
állami monopóliumának létjogosultságát
firtatja. Lásd Goodhart, C. [1985]: The Evolution of Central Banks:
a Natural Development? London, ICERD-LSE és White L. H. [1984]:
Free Banking in Britain: Theory, Experience and Debate, 1800–1845. Cambridge,
Cambridge University Press.
21
Ezen belül azonban már
maga a minõsítés szempontrendszere is vitatott: a
szokásos közgazdasági logika „jobbnak” azokat a megoldásokat
tartja, melyek Pareto-optimálisak, azaz, amelyeket csak úgy
lehetne javítani, hogy legalább egy valakinek a helyzete
romlik. A radikális filozófiák mindig is felvállalták
az „emberiség jóléte” érdekében ezen
egy-két ember helyzetének rosszabbodását, és
tény, hogy ez a forradalmi hevület a sokszor ostorozott közgazdasági
fõáramtól meglehetõsen messze esik.
22
Augusztinovics M. [1996]: Mirõl
szól az input- output modell? Közgazdasági Szemle, 63,
315–320.
23
Lásd Allen, F. – Gale,
D. [1994]: Financial Innovation and Risk Sharing. MIT Press, p. 13.
24
Lásd Malkiel, B. G. [1990]:
A Random Walk Down Wall Street. Norton & Company, New York, 393.
25
Lányi Kamillát
idézve: „1995-ben napi 1300- 1500 milliárdnyi deviza cserélt
gazdát.” Lányi K. [1996]: A pénz hatalma – a hatalom
pénze. Élet és Irodalom, július. E piac alavetõen
a devizáknak csak azt a körét tartalmazza, amelyek átváltása
szabad, és mozgatása viszonylag kötetlen és olcsó.
26
Az efféle elõrejelzés
logikai lehetetlenségére utalt az a híres jazz-zenész,
aki a „Véleménye szerint hol tart majd a jazz húsz
év múlva?” kérdésre azt válaszolta:
„Gõzöm sincs. Ugyanis ha tudnám, akkor már ott
lennék.”
27
A spekulációnak
errõl a kiegyenlítõ funkciójáról
Almási Miklós is beszámol. Almási id. mû
34–35. oldal. Természetesen egy-egy ezzel ellentétes, egészségtelen
irányú spekuláció ellen megfelelõ eszközökkel,
nemzetközi szabályozási és intervenciós
megállapodásokkal kell és lehet védekezni.
Tegyük rögtön hozzá, hogy a túlszabályozás
viszont oda vezethet, hogy a fent leírt kiegyenlítõdés
sem fog végbemenni.
28
Hanh, F. [1990]: Likviditás.
Megjelent: Friedman, B. M. – Hahn, G. F. H (szerk).: Handbook of Monetary
Economics. Elsevier Science Publishers, B. V. pp. 65–80.
29
Keynes [1965] id. mû 181.
oldal.
30
Lásd Grossman, S. J. –
Stiglitz, J. E.[1976]: Information and Competitive price Systems, American
Economic Review, pp. 246– 253.
31
Lásd Baker, W. E. [1984]:
The Social Structure of a National Securities Market, American Journal
of Sociology, pp. 775–811.
32
Lányi Kamilla [1996] id.
mû. Keynes is tartott e növekedéstõl: „Amíg
a vállalkozások nyugodt mederben folynak, a spekulánsok
talán nem okoznak több bajt, mint a buborékok. Komollyá
válik azonban a helyzet, ha a vállalkozás válik
buborékká a spekuláció örvényében.
Ha egy ország tõkéjének a fejlõdése
egy játékkaszinó tevékenységeinek a
melléktermékévé válik, aligha végeznek
jó munkát” Keynes, J. M. [1965] id. mû 181. oldal.
33
Goldsmith, az Egyesült Államok
vagyonszámláinak legnevesebb statisztikusa 1984-ben úgy
találta, hogy a gazdaság reálvagyona 13 500 milliárd
dollár, a pénzügyi vagyon – beleszámítva
a valójában reáltõkét
és nem adósságot megtestesítõ részvényeket
– pedig 14 800 milliárd dollár volt. 1995-ben a tõzsdei
származtatott piac állományának névleges
tõkeértéke 9200 milliárdra nõtt.
34
A származtatott piacok
méretére vonatkozó adatok forrása: Szalai Z.
[1996]: A származtatott pénzügyi piacok fejlõdésének
és szabályozásának nemzetközi tapasztalatai.
Kézirat, Budapest, 12–20.
35
GDP helyett írhatnánk
GNP-t is, itt és most nincs jelentõsége a különbségtételnek.
36
Egy egyszerû példával:
ha egy ékszerbolt pillanatnyi készletét elosztanánk
az ékszerész éves jövedelmével, nagy számot
kaphatnánk, és mégsem találnánk szokatlannak.
37
Nagyon tanulságosnak tartjuk
a vitában az ezzel a szélsõséges állásponttal
vitatkozó, de módszereibõl sokat elsajátító,
sõt azt továbbfejlesztõ másik álláspontot,
mely megpróbálja pontosan behatárolni a monetáris
szektor és a reálgazdaság közötti kapcsolatokat,
csatornákat. Lásd pl. Gertler [1996]: Pénzügyi
struktúra és a gazdasági tevékenység
aggregátumai. Megjelent: James, C. M. – Smith, C. W. H. (szerk.)
[1996]: Pénzügyi közvetítõk: Kereskedelmi
bankok. PANEM, Budapest, 23–49.
38
Lásd Várhegyi É.
[1997]: Ki szavatol a pénzünk biztonságáért?
Kézirat.
39
Például a látra
szóló betétek kamatozásának maximálása
nyomán sorozatban születtek a nem banki közvetítõk,
pl. nyílt végû befektetési alapok, melyek gyakorlatilag
a látra szóló betételhelyezéssel megegyezõ
lehetõséget is kínáltak jobb kamatkondíciókkal.
Ugyanakkor a szabályozás sok közgazdász szerint
éppen nem kockázat- és válságelhárító
tényezõ, ellenkezõleg, elmélyítheti
a válságot. Milton Friedman és Anna Schwartz elemzése
szerint a harmincas évek válsága idején bekövetkezett
pénzügyi válságokat jelentõs részben
épp a FED okozta, amikor hibásan használta ki rendelkezésre
álló lehetõségeit, és nem igyekezett
a reálgazdasági válság és a várakozások
változása nyomán fellépõ likviditásszûkét
ellensúlyozni. Schwartz. A. – Friedman. M. [1963]: A Monetary History
of the US 1867–1960, Princeton, Princeton Univ. Press, 1963. Megjelent:
Friedman. M [1986]: Infláció, munkanélküliség,
monetarizmus. Válogatott tanulmányok. KJK, Budapest, 84.
oldal.
40
Lásd pl. Almási
id. mû 34–35. oldal.
41
Lásd Dewatripont, M. –
Tirole, J. [1993]: The Prudential Regulation of Banks, The MIT Press, Cambridge
Massachusetts, ill. Szalai id. mû.
42
A problémakörrõl
részletesebben lásd Dewatripont, M. – Tirole, J. [1993] id.
mû, Várhegyi id. mû. A betétbiztosítás
esetérõl lásd Harmati, L. – László,
G. – Zsámboki, B. [1997]: A pénzügyi rendszer információs
problémái és a betétbiztosítás,
Bankszemle, 1996. 6., 1–29.
43
Az állam gazdasági
hatalmának lényegében négy – jogi garanciákkal
körülbástyázott – tartóoszlopa van. Az elsõ
az állam kizárólagos adókivetési joga;
a második az állam pénzkibocsátási monopóliuma;
a harmadik az állam joga ahhoz, hogy a költségvetés
hiányát adósságfinanszírozással
szüntesse meg; a negyedik az állam szabályozási
monopóliuma, ezen belül a pénzügyi piacok szabályozásának
monopóliuma.
44
Mindez persze azt jelenti, hogy
a kormányok nem tehetnek meg büntetlenül bizonyos dolgokat:
a nemzeti valuta hiányzó vagy erõsen korlátozott
konvertibilitása, a tõkeáramlás megrendszabályozása
és a nemzetközi banktevékenység tilalma idején
gyakran alkalmazott gazdaságpolitikai eszközök – a belföldi
fizetõeszköz árfolyamának rögzítése,
nyakló nélküli kormányzati túlköltekezés,
inflatorikus pénzteremtés, az állam szabályozási
monopóliumának bevételszerzésre való
felhasználása, stb. – a megváltozott gazdasági
környezetben célellentétes hatásokkal járnak,
és aláássák a kormányzat belföldi
és külföldi szavahihetõségét.
45
Mueller, D. C. [1989]: Public
Choice II, Cambridge, Cambridge University Press kötetét ajánljuk
az olvasó figyelmébe.
46
Lásd Olson M. [1987]:
A nemzetek felemelkedése és hanyatlása. KJK, Budapest.
Lásd még Olson, M. [1982]: A kollektív cselekvés
logikája. Budapest, Szociológiai Füzetek. A fenti következtetés,
mely eredetileg Olsontól származik, érvényessége
meglehetõsen tág, így nem véletlenül számos
empirikus ellenpélda is felhozható az elméletet alátámasztó
tények mellett. Lásd Mueller, D. C. id. mû 319. oldal.
Az átmeneti gazdaságokban – véleményünk
szerint – óriási jelentõsége van a közvetett
állami gazdaságszabályozás által gerjesztett
járadékvadászatnak és a tulajdonjogok elosztásával
kapcsolatos járadékszerzési erõfeszítéseknek.
Sajnos kevés ilyen tanulmány született e témában
Magyarországon, a társadalomkutatók egyelõre
adósak a pénzügyi közvetítõkkel kapcsolatos
privilégiumok szétosztásának és a bank-
és adóskonszolidációnak efféle elemzésével
is.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@mail.c3.hu