1984 decemberében két
kolléganõ átlapozza fõnökük naplóját.
Az RKP XIII. Kongresszusának õsze ez, és a két
asszony olvassa fõnökük vitriolos élceszeit a kongresszus
és a Kondukátor rovására. A két nõ
derül és kuncog. De félnek is. Akad a naplóban
egyéb feljegyzés is, éppoly csípõs,
amely tán a saját becses személyüket vagy éppen
a munkaközösséget kezdi ki. Úgy döntenek hát,
hogy átadják a naplót az intézet szekusának.
A szekus továbbítja az igazgatónak, aki lelkiismeretesen
jelenti az "ügyet" a Belügyminisztériumnak. December harmincadikán
a feljelentettet behívatja a rendõrség. Minden indoklás
nélkül visszavonják az útlevelét, amelyet
nem sokkal azelõtt kapott meg (a leánya az Egyesült
Államokban él, hozzá készült látogatóba).
Az ünnepek után visszatér
a munkahelyére, és észleli, hogy naplója eltûnt.
1985. január 7-én a Szekuritáté házkutatást
rendel el, és elkobozza a napló mind a hatvanegy füzetét.
A naplót 1944 óta vezette megszakítás nélkül.
A házban még találtak 2 márkát, 3 guldent,
valamint egy fél font sterlinget.
|
Gh. Ursu emlékére
Cornel Michalache "Babu" címû
|
A kiválasztott
1985 novemberében a Securitate
agyonvert egy embert. Gheorghe Ursunak hívták, a barátai
Babunak becézték. De ki is volt Gheorghe Ursu? Gheorghe Ursu
mérnök volt, aki tömbházak tervezésével
kereste meg a kenyerét. Oly elevenen élt benne a hivatástudat,
hogy az 1977-es földrengéskor nem volt hajlandó elhagyni
az épületet, amelyben tartózkodott, mondván,
hogy ha az összedõl, az annyit tesz, hogy minden általa
tervezett ház összedõl, akkor pedig megérdemli,
hogy velük pusztuljon. Amit azonban Gheorghe Ursu épített,
az kiállta a próbát, mivel egyetlen általa
tervezett épület sem dõlt romba. Nem szárad a
lelkén senkinek a halála. Szellemileg olyan volt, mint sokunk,
akik megéltük Ceausescu alatt a végsõ leépülés
és nyomorúság komikumát. Azért esett
rá a választás, mivel oly példásan élte
meg képviseletünket. Mohó, csillapíthatatlan
kultúrszomj éltette, mint mindannyiunkat. Akárcsak
õ, mi is kettõs életet éltünk a kommunisták
alatt: az egyikben fizetett állami rabszolgákként
kerestük meg a testi túlélésre valót,
a másikban a lelkieket gyarapítottuk, mert lelki életünket
valóságosabbnak éreztük, mint a sorban állásokra
pazarolt testit – lélekben szabadok lehettünk és álmodhattunk.
A lelket a kultúrában éltük meg. Aki nem állt
sorba könyvért, jegyért az Ateneuba vagy a Filmmúzeumba,
aki nem csencselt tiltott könyvek xeroxmásolatával,
aki vigyázó szemét nem az írók szavaira,
cikkeire és az irodalmi világ mozgására vetette,
az nem tudja, hogy mit jelentett a kultúra szeretete Ceausescu alatt.
Amiként az, aki nem állt sorba órák hosszat
az élelmiszer-fejadagjáért, aki nem dermedt meg a
hidegtõl a kenyérsorban, a tejsorban, a szójaszalámisorban,
a bárminõ élelemsorban, az nem tudja, hogy mit jelentett
Ceausescu. Sokan éltünk e hazában, amelyben az éktelen
nyomorúság egymás mellett, de nem együtt élt
a kultúra, a mûvészet érdek nélküli
szeretetével és a kifinomult ízléssel.
Gheorghe Ursu ilyen volt. Falta
a könyveket, rajongott a képzõmûvészetért,
el nem szalasztott volna egy jó filmet, mindig ott lehetett látni
az Ateneu koncertjein, mindent tudni akart, büszke volt mérnöki
munkájának idõtálló mívességére,
18 éves kora óta írta a naplóját, úgy
írt verset, ahogyan lélegzett, szüntelen és szakadatlan,
jobban érdekelte az Írószövetség Országos
Konferenciája, mint a táplálék, amit magához
vett (egy étkezdében), és megrögzött májuskettõs
volt, mint sokan közülünk. És mint annyian közülünk,
õ is kegyetlenül gúnyt ûzött Ceausescuból,
hívságából, ostobaságából,
pöffeteg hárijánoskodásából, õrült
rendszerének a csõdjébõl, amely egyszerre keltett
derût és iszonyatot. Bízvást állíthatom,
hogy Gheorghe Ursu pont olyan volt, mint mi.
Tiszta sor számomra, hogy
Gheorghe Ursu kiválasztásának kettõs indoka
volt. A Securitate választása azért esett rá,
mert egyrészt olyan volt, mint mi, másrészt viszont
mélységesen különbözött tõlünk.
Amikor Gheorghe Ursu megeresztett egy-egy Ceausescu-viccet, nem állt
meg a csúfolódásnál; csúfolódása
gúnyûzés volt, gúnyûzése pedig
határozott elutasítás – humorában nem ismert
tréfát, mert Gheorghe Ursu már nem táplált
illúziót a szocialista rendszert illetõen: a szocializmus
embertelen volt, hazug és nyomorúságos. Gheorghe Ursu
abban sem hasonlított hozzánk, hogy makacs volt. Noica mondta
volt, hogy az eszme a makacsság egyik megnyilvánulási
formája. Gheorghe Ursu makacssága a szabadság volt:
a szabadság, amelyben az ember szabadon utazik, eredetiben szemléli
meg a mûalkotásokat, jó könyveket olvas, szeretkezik,
egyáltalán – a mindent éli meg kulturálisan.
A szabadság feltétlen megnyilvánulása egy olyan
lakájlelkû társadalomban, amelyben minden szolgaságra
ítéltetett, eredményezte Gheorghe Ursunak azt a vonását,
amelyben leginkább különbözött tõlünk.
Gheorghe Ursu komolyan vette saját magát. Komolyan vette
a barátságot, azért figyelmeztette a barátait,
hogy belekeveredhetnek a kivizsgálásba, amely õt hullává
lényegítette, és azért nem is köpött
be senkit. Nicu Steinhardt mondta volt, hogy a joggyakorlat alapja a halál
elõtt tanúsított testi bátorság. Gheorghe
Ursu mindannyiunktól különbözött abban a lényegi
vonásban, amelyre minden jogi megnyilvánulás támaszkodik:
a halál elõtt tanúsított fizikai bátorságban.
Amikor feljelentették, Gheorghe Ursu rögvest elfogadta saját
szabadságának a logikáját, és önmagát
ajánlotta fel szavainak és tetteinek zálogául.
Eleven, egyedi testével felelt az agresszióra, amely el akarta
nyomni szabad és nonkonformista lelkét. És megölték
lebírhatatlan szabadságáért és kivételes
emlékezõtehetségéért, megölte Gheorghe
Ursut az az intézmény, amely a legtudományosabban
és módszeresen foglalkozott elnyomásunkkal és
agymosásunkkal: a Securitate.
|
Gheorge Ursu
A XIII. Kongresszus
Ólompalotatér
(1984. november)
|
Gheorghe Ursu történetének
szomorú a tanulsága. 1990. január 17-én, Gheorghe
Ursu nõvérének a kezdeményezésére
megindul a vizsgálat, amely a Gheorghe Ursu meggyilkolásáért
felelõsek kilétét hivatott megállapítani.
A vizsgálat 1990. március 31-én zárul, a jelentést
Dan Voinea alezredes írja alá, aki bíróság
elé küldi a vallatótisztet (aki az 1989-es megtorlások
alkalmával is a brutalitásával tündökölt),
az õrségparancsnokot és a rendõr-fõkapitányság
kivizsgálóbizottságának a fõnökét.
A Katonai Ügyészség két éven át
nem kezdeményezett semmit, amikor pedig mégis megmozdult,
csak azért tette, hogy "gondatlanságból elkövetett
emberöléssé" fokozza le a gyilkosságot, és
fabrikált a gondatlanságból elkövetett emberöléshez
egy önkéntes vétkest is, aki habfehérre mossa
a vallató szekusokat.
Gheorghe Ursu gyilkosai perének
az elsõ példázata arról szól, hogy itt
nem lesz semmiféle per: gyilkosai azoknak a struktúráknak
a kiszolgálói, amelyekkel a jelenlegi hatalom uralja a társadalmat,
következtetésképp az ilyesfajta szolgálat képviselõit
nem lehet román bíróság elé állítani.
Romániában az igazságszolgáltatás bárminõ
visszaélés árán az ország és
a törvény urait védi. Következtetésképp,
aki nem tartozik a hatalomhoz, de igazságot akar, okosabban teszi,
ha nem a hazai igazságszolgáltatáshoz folyamodik,
mert nem ér el egyebet halogatásnál (ügyében)
és üldöztetésnél (a saját személye
ellen).
A második példázat
a két feljelentõ hölgyrõl szól. Egyikük
vezekel ma már, a másik azonban akárhányszor
eszébe jut az az ember, akit az õ hozzájárulásával
gyilkoltak meg, többnyire azt mondja rá: "Mi a francot akartok
vele, vinné el az ördög!" Ez itt a bökkenõ,
ez itt az iszonyatos: olyan emberek között élünk,
akik köznapinak tûnnek, nincs bennük és velük
semmi különös látszólag, de mihelyt szembesülni
kényszerülnek önnön rettenetes tetteikért
való felelõsségükkel, képtelenek bárminõ
erkölcsi érzésre. Vonatkozik ez Gheorghe Ursu gyilkosaira
és kínzóira is. Elfajult erkölcsiségükben
szent meggyõzõdésük, hogy Gheorghe Ursu halála
Gheorghe Ursut terheli, mert ha Gheorghe Ursu "veszteg ül", mi gondjuk
lenne ma?
Emlékeztetnem kell arra is,
hogy a kihallgatás mikéntje arra vall, hogy a vallatótiszteknek
mindinkább szívügye lett Gheorghe Ursu megkínoztatása.
Gheorghe Ursut gyûlölködve kínozták meg.
Olybá tûnik, minél többet olvastak elkobzott naplójának
hatvanegy füzetébõl, annál hevesebben fûtötte
õket a gyûlölet. Miért gyûlölték?
Az egyetlen érdemleges válasz annyi csupán, hogy Gheorghe
Ursu naplója tükröt tartott elébük, amelyben
oly élesen és kendõzetlen tükrözõdött
visszataszító rútságuk a maga teljességében,
amiként az csak a tükörben lehetséges. Így
esett, hogy Gheorghe Ursut végsõ soron gyûlöletbõl
gyilkolták meg. Ne feledjük, hogy Gheorghe Ursut két
hét kettõs kínzás után verték
agyon, mert megkínozták a kihallgatáson, és
kínozták tovább a cellájában is. Elrettentõ
az igazságszolgáltatás közönye és
a hóhérok amoralitása, de ugyanígy visszadöbbent
azoknak a szadizmusa, gyûlölete, megátalkodottsága
és bestialitása, akik Gheorghe Ursut meghurcolták.
Ezek az emberek közöttünk élnek, és védi
õket egy olyan igazságszolgáltatás, amely egy
olyan hatalmat szolgál ki, amely azt reméli, hogy egykor
még felhasználhatja õket, ugyanilyen módon.
Végezetül ne feledjük,
hogy azon ügyészek egyike, akik oly patyolattisztára
mosták a Gheorghe Ursu-dossziét, hogy a politikai gyilkosságnak
még az árnya se vetõdhessék reá, a köztársaság
fõügyésze ma, neve Manea Dragulin.
|
H. R. Patapievici tisztán
látott 1995-ben, mikor e szenvedélyes esszét megírta.
Ma (1997) 12 év telt el Gh. Ursu meggyilkolása óta.
Cellatársát Marian Clitának hívták,
pár hónappal az Iliescu rendszer bukása után
visszavonta vallomását.
Kevesen tudják, hogy 1977-ben, a tragikus bukaresti földrengés után, Gh. Ursu nyíltan megvádolta Ceausescut elõre megfontolt genocídiummal (Ceausescu állíttatta le – spórolás céljából – a tömbházak megfelelõ konszolidálását, földrengés elleni bebiztosítását. Ezek a tömbházak összedõltek. 1990 januárjában kezdõdik a kivizsgálás az "Ursu"-ügyben. Hét év halogatás után a Katonai Ügyészség továbbította a vádiratot a bíróságnak. Nem véletlen, hogy mindez 1996. november 3. és 17. között történik, az elnökválasztás két fordulója között. Mesteri perverzióval egyedüli bûnösnek a köztörvényes Marian Clitát kiáltják ki. Marian Clita már 1989 elõtt szabadul, elnöki amnesztiával, ügye nem tárgyalható újra. S noha az 1996-os választásokig elismeri, hogy a nem szándékosan halálos ütés az õ mûve (e vallomást pár hónappal késõbb visszavonja), a morális felelõsséget végig tagadja, annak elõtte is. A valódi vétkesek – 10 rendõr és Szekuritáté tiszt – elleni eljárást lezárták. A rossz elnyerte jutalmát – a tíz tisztet elõléptették. Napjainkban felelõs tisztséget töltenek be a rendõrség, a SRI (a Szekuritáté "jogutóda") és a bankok vezetõségében. |
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu