Hervasztó hallgatni, milyen
útszéli modorban taglalja az ebben most már egységes
ellenzék a kormánypártok, és fõleg a
liberálisok „nemzet iránti közönyét”. Az
„idegenszerûségrõl”, (újabban „idegenszívûségrõl”),
„idegen érdekek kiszolgálásáról” szóló
eszmefuttatások intellektuális és erkölcsi megvetésnél
nem érdemelnek többet. Ennek a szövegelésnek semmi
köze nincs a nemzeti önazonosság kérdéséhez,
vagy patetikusabban: a magyar nemzet „sorskérdéseihez”. A
politikai bûnbakképzés nagy hagyományokkal bíró
nacionalista verziójáról van szó. Noha szemmel
láthatóan a nemzeti identitás és a liberalizmus
viszonyának kapcsán a „nemzeti oldal” csak rosszindulatú
hõbörgésre képes vagy hajlandó, ez még
nem jelenti azt, hogy ez a viszony triviális lenne. A következõ
szûkre szabott eszmefuttatás nem foglalkozik a nemzeti önazonosságtudat
és nacionalizmus viszonyával, történeti alakulásával,
sem azzal, hogy a nacionalizmus milyen szerepet játszik diktatúrák
vagy tekintélyuralmi rendszerek legitimációjában,
a politikai ellenfelek lejáratásában, a nemzeti vagy
kulturális kisebbségek elleni boszorkányüldözésben.
Az elemzés tárgya az, hogy a liberalizmus mint politikai
doktrína alapján mit mondhatunk a nemzeti identitásról
és annak jelentõségérõl.
Arra könnyû válaszolni,
hogy nemzeti-e a liberalizmus. Nem az. Mint ahogy analitikus szemszögbõl
nézve a nacionalizmus sem az. A nacionalista politikai retorika
és eszköztár nem mutat nagy változatosságot.
A nemzeti nacionalizmusok ellenségképei, elõítéletei,
retorikai elemei különösebb nehézség nélkül
behelyettesíthetõk, ha éppen szó szerint nem
ugyanazok. A nemzeti érzelmû fiatalság radikális
része szerte Európában ugyanazt az egyenkopasz fejet,
hányászöld katonai gyakorlót és egyenbakancsot
viseli. Csurka a magyarfaló Vadim Tudorral és Funarral egy
kompániában volt Le Pen Nemzeti Frontjának díszvendége.
Kellemes szórakozást!
E kis kitérõvel azonban
sikeresen kerültük meg az eredeti kérdést: mi a
szerepe a nemzeti identitásnak a liberális politikai eszmerendszerben?
Elsõ pillantásra úgy tûnik, hogy – durva leegyszerûsítéssel
– ez a szerep funkcionális. Kiindulásként vessünk
egy futó pillantást arra, mivel igazolja a liberális
teória a kisebbségek kollektív jogokra vonatkozó
igényét, illetve a kisebbségek pozitív diszkriminációját.
(Errõl l. Kis János tanulmányát: Túl
a nemzetállamon I–II. Beszélõ, 1996. március–április).
Dióhéjban: a többségnek azért kell garantálnia
a kisebbségi jogokat (oktatás, mûvelõdés,
nyelvhasználat stb.), mivel a kisebbségi kultúrába
beleszületettek számára ez a természetes közeg
személyiségük legszélesebb körû kibontakoztatására,
így ennek korlátozása méltánytalanul
hátrányos helyzetbe hozza õket többségi
polgártársaikkal szemben – mint egyéneket. És
mivel a kisebbségi helyzet számos eredendõ hátrányt
hordozhat magában, ezért indokolt lehet a pozitív
diszkrimináció is.
Ez a kisebbségi jogok egalitárius
és az egyéni autonómiát középpontba
állító igazolása. A kisebbségi kérdéstõl
elvonatkoztatva tehát a liberális elmélet azt állítja:
ha a 20. századi Európában, sajátos történelmi
fejlõdés eredményeképpen, az egyén személyes
identitásának fontos összetevõje a nemzeti hovatartozás,
akkor az államnak biztosítania kell, hogy ebbõl ne
származzon hátránya. Ha, addig, és olyan mértékben.
E doktrína beszédes ellenpróbája, amikor az
egyénre szûkebb etnikai vagy kulturális közege
akarata ellenére próbálja rákényszeríteni
saját értékeit és normáit. Ez esetben
az államnak az egyéni autonómiát védendõ
közbe kell lépnie a „renegát” érdekében.
Úgy sejtem, itt van a kutya
elásva. A teória tudomásul veszi ugyan a nemzeti identitás
létét és fontosságát, de olybá
tûnik, mintha közömbös lenne a nemzeti identitás
egyének fölötti léte és értékei
iránt. A liberális érvelés sikeresen szegezhetõ
szembe a többségi nemzet nacionalizmusra épülõ
államrezonjának elutasító attitûdjével,
hiszen a nemzeti hovatartozástól független, általános
erkölcsi érveket alkalmaz. A rivális nacionalizmus erre
nem képes, erkölcsi érvek helyett végsõ
soron csak az erõviszonyokra tud apellállni. De a liberális
igazolásnak úgy látszik ára van: lemond arról,
hogy a nemzet és tagjainak jogait és érdekeit a nemzeti
lét önmagában való nagyszerûségével
támassza alá. Látszólag nem ad számot
arról, hogy önmagában miért jó és
értékes dolog magyarnak lenni Erdélyben. Hogy miért
jó az, hogy vannak egyáltalán magyarok.
A liberalizmus kommunitárius
bírálata éppen azt szokta felróni, hogy az
egyetemes igényû és semleges. Az egyéni autonómiát
elõtérbe helyezõ liberális politikai leírás
– így a kommunitáriusok – nem tud mit kezdeni az emberi élet
olyan egyedi, de nem kevésbé fontos összetevõivel,
illetve ezek nyomán a kormányzatra háruló „politikai”
kötelezettségekkel, mint a nemzeti és kulturális
identitás, a vallási kötõdés, a családi
értékek, a szûkebb közösségekhez fûzõdõ
vonzalmak és kötõdések. Az ember nem elszigetelt
individuum, a fenti kötõdések nélkül senki
és semmi – állítják. Így a módszertani
individualizmuson alapuló liberális politikai eszmerendszer
csak hiányos leírást tud adni arról, milyen
is a jól mûködõ állam, a jól mûködõ
politikai közösség.
Való igaz, hogy a liberális
politikai doktrína az állam és a polgár, valamint
a polgárok egymás közti viszonyára szorítkozik,
méghozzá úgy, hogy a politikai közösség
alanyát a lehetõ legszûkebben és legáltalánosabban
határozza meg. A liberális állam alanya az állampolgár,
nem pedig a nemzeti közösség tagja. Egy városállam
liberális alkotmánya nem hivatkozik nemzeti hovatartozásra,
hiszen annak nem lenne értelme. Egy soknemzetiségû
állam liberális alkotmánya, bár polgárai
egyénenként kötõdnek valamelyik tagnemzethez,
elvileg ha akarna sem beszélhetne az egyik tagnemzet iránti
speciális elkötelezettségérõl anélkül,
hogy ezzel ne sértené meg legfõbb alapelvét,
az egyenlõ bánásmód elvét. A jogok és
kötelességek mérlegelésekor a liberális
alkotmány szándékosan nem veszi figyelembe polgárai
sajátos és egyéni kötõdéseit, érzelmi
és szellemi vonzalmait. De nem azért, mert ezeket fölöslegesnek
vagy értéktelennek tartja, hanem azért, mert csak
így biztosíthatja a polgárok politikai egyenlõségét.
Nem a polgárok egyedi közösségi kötõdései
ellenében lép fel – teszem azt a nemzetközi tõke
globális fogyasztói piacának megteremtése céljából
–, mint azt a liberálisok ellenfelei oly gyakran hangoztatják,
hanem pusztán önkorlátozó. Nem írja elõ
a követendõ életvitelt, etnikai és kulturális
kötõdést, viszont lehetõvé teszi és
garantálja, hogy a polgárok, állami vagy más
közösségi kényszerektõl mentesen, szabadon
eldönthessék, kik akarnak lenni.
De vajon ez az önkorlátozó
felfogás valóban kevesebb-e, mint egy lehetséges kommunitárius
leírás? Vajon a politikai közösség kommunitárius
megközelítése valóban több elvárást
képes-e megfogalmazni az állammal szemben, mint a liberális?
Még ha el is fogadjuk, hogy a nemzettudat valamilyen egyének
feletti, független kollektív létezõ, ennek meghatározásával
igencsak bajban lennénk. Végsõ soron nemigen jutnánk
másra, mint hogy ez a megfoghatatlan valami nem más, mint
ami a nemzet tagjainak gondolkodásában, értékválasztásaiban
érhetõ tetten és írható le. Ennél
többet a mértéktartó kommunitáriusok sem
mondanak, hacsak nem akarják azt állítani, hogy valamely
érzelmi elkötelezettség az egyénektõl
függetlenül is létezne és értékkel
bírna. A nemzettudat hordozói és alakítói
azok, akik a nemzethez tartozónak vallják magukat. Nincs
értelme olyan nemzetrõl beszélni, amelyhez senki nem
akar tartozni. Ha van is olyan, hogy kollektív nemzettudat, olyan
kollektív tudat biztosan nincs, amelynek elemei egyetlen konkrét
emberi lény tudatában sem lelhetõek föl. És
vajon mi másra van alapvetõen szüksége egy nemzeti,
kulturális vagy vallási közösségnek, mint
arra, hogy tagjai szabadon élhetnek bennük?
De valljuk be, ez még így
is igen vérszegénynek tûnik. Rendben van: az állam
nem avatkozik be, nem ír elõ. A politikai szubjektumra vonatkozó
liberális leírás nem zárja ki, hogy vele párhuzamosan
a személyes identitás más alkotóelemeit elõtérbe
állító leírások létezzenek, sõt
ezeknek az önmeghatározásoknak szabad kibontakozást
és védelmet biztosít. De az ellentábort nyugtalanító
kérdés mégis az lenne, hogy háramlik-e mindezek
alapján a Magyar Köztársaságra bármifajta
pozitív kötelezettség, hogy a magyar nemzeti kultúrát
ápolja és felvirágoztassa. (Most tegyük zárójelbe
azt a fogas kérdést, ki mit ért a „magyar nemzeti
kultúra” fogalmán. Tegyük fel, hogy ebben a kérdésben
megfelelõen széles körû konszenzus van.) Bár
kétlem, hogy a magyarságukat foglalkozásszerûen
ûzõ honfitársaimat ez megnyugtatná, de véleményem
szerint háramlik.
Mindenekelõtt azért,
mert minden jel arra mutat, hogy a magyar választópolgárok
túlnyomó többsége ezt elvárja a mindenkori
magyar kormánytól. Márpedig a választók
elvárásait egy demokratikusan választott kormányzat
nem hagyhatja figyelmen kívül. De ennél a végsõ
soron száraz és empirikus megfontolásnál messzebbre
is merészkedhetünk. Térjünk vissza a kollektív
kisebbségi jogok igazolásához. A gondolatmenetbõl
az következik, hogy a nemzeti identitás nem egyszerûen
egyik alkotóeleme az ember személyes identitásának
(mint például a teknõctartás), hanem kiemelkedõen
fontos alkotóeleme. Ahhoz, hogy erre hivatkozva valaki erkölcsi
igényt támasszon az állammal és a többségi
nemzettel szemben, fel kell tételezni, hogy a nemzeti identitás
megtartásához komoly személyes érdek fûzõdik.
Ez pedig csak akkor áll fenn, ha személyiségünk
ezen szelete az emberi méltóság és az emberi
önmegvalósítás fontos tényezõje,
amely ilyenformán önmagában erkölcsi értékkel
bír. Az államnak tehát érdeke és kötelessége,
hogy polgárai ezen erkölcsi tulajdonságát védje
és gazdagodását elõsegítse, egyéni
és kollektív szinten egyaránt. A sort folytathatnánk
azzal, hogy a nemzeti identitás a politikai közösségek
szervezõdésének (az esetek többségében)
alkalmas keretet biztosít; hogy a közösség és
a hagyomány megtartó ereje (a magyar magyarok egyik kedvenc
fordulata) fontos szerepet játszik életünkben; hogy
a magyar nemzeti kultúra, nyelv becses és megõrzésre
méltó dolgok, stb. Az alapkérdésre válaszolva
tehát: az hogy valaki magyar, jó dolog. Nekünk, jó
pár milliónyi magyarnak a Duna mentén és az
Óperencián túl, bizonyosan az. Nem jobb, mint egy
románnak az, hogy román, vagy egy franciának, hogy
francia. Ugyanolyan jó, és feltétlenül sokkal
jobb annál, mint ha nem lennénk semmik.
Mielõtt azonban ezen felbuzdulva
nemzeti elkötelezettségû polgártársaim
tömegestõl kérnék felvételüket liberális
pártokba, nem árt figyelmeztetni õket: a magyar nemzethez
és kultúrához való kötõdés
érték, de nem mindenekfelett az. A nemzeti lelkesedésnek
és a kormány ez irányú buzgalmának határt
szab az alkotmány, az emberi szabadságjogok, illetve más
nemzetiségû honfitársaink azon joga, hogy õk
is megõrizzék a maguk nemzeti és kulturális
identitását. A magyar kormány kötelessége,
hogy ápolja és gazdagítsa a magyar kultúrát,
de nem kényszeríthet senkit arra, hogy magyar legyen, és
nem is bünteheti azt, aki úgy dönt, hogy lemond magyarságáról.
Vagy: a népesség fogyása sem gazdasági, sem
szimbolikus értelemben nem örvendetes jelenség. De a
fentiekre hivatkozva a liberális állam nem tilthatja a mûvi
vetélést. (Másra hivatkozva esetleg igen, de ez a
kérdés nem tartozik ide.)
Nem több tehát, és
nem kevesebb az, amit a magyar liberalizmus a magyar polgároknak
kínál. Szerintem pont elég. És még valami:
a magyarságról és magyar nemzeti érdekekrõl
szóló elmélkedéseknek keretet szabnak az emberi
gondolkodás nemzetek feletti, általános logikai törvényszerûségei
is. Vegyük például a következõ állítást:
„elsõrendû magyar nemzeti érdek, hogy külföldiek
ne birtokolhassanak magyar termõföldet”. Ez eddig világos.
De könyörgöm, miért?!
Utóirat. A magyarság szószólói szinte sosem mulasztják el fölpanaszolni, hogy ma Magyarországon félnie kell annak, aki kimondja vagy leírja azt a szót, hogy „magyar”. Nos, a fenti röpke három lapon, az utóiratot is beleértve, pontosan harmincegyszer szerepel a „magyar” szó vagy valamely származéka (bár meglehet, ez stilárisan nem válik a dolgozat javára). Már jó fél órája annak, hogy befejeztem a körmölést. Még mindig nem félek.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: beszelo@c3.mail.hu