Vas
István regénye
akkor
és most
Az új költõnemzedék
antológiáját, a Korunkat ismertetve, Szerb Antal 1935-ben
sorra elemezte a fiatalokat, biztos érzékkel emelve ki közülük
Jékelyt, Weörest, Radnótit; Vasról megjegyezte:
Vas István mozog közöttük a legbiztatóbban
a versben, olyan biztosan, hogy késõbbi prózaírót
sejtek benne. Ne a gunyoros oldalvágásra figyeljünk
most (amit persze érvénytelenített Vas István
költészetének késõbbi kiteljesedése),
hanem arra, ami bevált a jóslatból: a tizenkét
költõbõl, aki ebben az antológiában találkozott,
jelentõs prózaíró valóban csak egybõl
lett, Vas Istvánból. Majdnem azt írtam, ómódi
szóval: elbeszélõ, vérbeli. Mert miért
is volna kevésbé elbeszélõ az, aki a maga történetét
mondja el, mint aki megfigyeléseibõl és képzeletébõl
teremt regényvilágot?
De Vast, amikor 194247-ben megírta
asztalfiókjának az Elvesztett otthonokat (amelynek címét
tévesen szokták elveszettnek idézni), aligha Szerb
Antal jövendölése sarkallta: talán a francia költõk
önéletrajzi prózájának és fõként
barátja, Radnóti Miklós nemrég megjelent Ikrek
hava címû önéletrajzi írásának
ihletésére akart másféle szöveget írni,
mint amilyen akkoriban a magyar irodalomban uralkodó volt. Személyest
és elemzõt, vallomásost és tárgyilagost,
költõit és intellektuálist. Késõbb
többször is elmondta, megírta, hogy munkáját
egy nagyszabású összegzés nyitányának
szánta, azt tervezte, hogy sorra felrajzolja azokat az egymást
metszõ köröket, amelyekben élete játszódott,
amelyek meghatározták a sorsát: a lakások (otthonok),
a szerelem, a költészet, a vallás (világnézet),
a pénz köreit. Több mint húsz év múlva,
folytatva, pontosabban szólva újra felvéve a munkát,
elsõként a líra regényét akarta megírni,
de csakhamar azt tapasztalta, hogy ez az anyag, ez a téma az emlékezés
látszólag szeszélyes, valójában nagyon
is logikus törvényeinek parancsára magába szív
mindent a magánéletet, az irodalmi életet, a történelmet.
A bõségesen áramló emlékek az anyag
természetének engedelmeskedve, de egyben a formáló
szándékot is követve vájták ki maguknak
a medret. Minthogy Vas István költõk, regényírók,
történetírók módszereit egyaránt
hasznosítani igyekezett, Kassák és Villon, Bethlen
Miklós és Goethe, Szent Ágoston és Agatha Christie,
Proust és Tacitus technikáit egyaránt, munkája
mûfajilag bajosan meghatározható szöveg lett.
Emlékirat? Esszé? Önéletrajz? Lírai vallomás?
Történetírás? Regény? Egy irodalmi korszak
elemzése? kérdi azóta is a kritika. Nem látom
értelmesnek a kérdést, mert az elképzelhetõ
válaszok egyike sem segíti az olvasót a mû megértésében.
(Egyébként Vas persze azt vette a legszívesebben,
ha regényként emlegették vállalkozását.)
Miért éppen a hatvanas
évek elején kezdte el, illetve folytatta? Feltehetõleg
azért is, mert a forradalom és a forradalom leverésének
hatalmas megrázkódtatása számvetésre
késztette Vas Istvánt, aki még Kosztolányitól
tanulta: nem azért írunk, hogy felmutassuk megértett
önmagunkat és a világot, hanem azért, hogy írás
közben megértsünk annyit a világból és
önmagunkból, amennyit megérteni lehetséges. Ahogy
a franciák mondják, egy férfi, túl az ötvenen,
a múltja fölé hajol, hogy kibogozza okoknak és
okozatoknak azt a szövevényes összefüggésrendszerét,
amelyrõl Coignard abbénk oly bölcsen beszél.
(Hogy a forradalomnak milyen meghatározó jelentõsége
volt életében, azt Vas nemcsak verseiben hangsúlyozta
ismételten és nyomatékosan, hanem éppen a Nehéz
szerelem kapcsán is, hiszen megírta, hogy a történetet
1956 októberének addig az estéjéig kívánja
elbeszélni, amikor hazaindulva az Astoria elõtt egy papírdobozt
pillant meg, amelybe esõ szitál az õrizetlenül
is szaporodó tíz-, húsz-, százforintosokra:
az elesett forradalmárok családjának szánták
a segítséget az adakozók. De idáig, sajnos,
nem jutott el.) És talán azért is vette fel éppen
akkor a fonalat, mert a kezdõdõ konszolidációnak,
a cenzúra lazulásának éveiben (számításba
véve a maga többé-kevésbé kivételes
helyzetét is) azt remélhette, hogy most már többet,
majdnem mindent elmondhat abból, amit átélt, s abból
is, ahogyan most látja azt a bizonyos közös múltat,
amit meg kell vallani. Kevés, viszonylag kevés kompromisszummal
írhat publikálhat , s ha mégis arra kényszerül,
hogy hallgasson valamirõl, jelezheti ezt is, ironikusan.
Azzal áltatom magam, hogy
fel tudom idézni nagyjából , mit éreztem,
mit érezhettek nemzedékem tagjai és a közvetlenül
utánunk jövõk, amikor elõször olvastuk,
1964-ben, a Nehéz szerelem elsõ kötetét, 1967-ben
éppen harminc éve A félbeszakadt nyomozást,
majd a ciklus további darabjait, végül Vas István
halála után a posztumusz fejezeteket. Az elsõ megközelítés
Vas István kedves szava ez, talán Charles DuBos approximationjainak
hatására odaírta egy tanulmánykötetének
címlapjára is , nem szégyellem beismerni, a kíváncsiság
volt. Ki is az az egy ember, akit verseibõl ismerünk már
(és volt közöttünk, aki személyesen is ismerhette),
milyen determinációkból, hatásokból
és milyen önformálásokból épült
fel, alakult a személyisége, mi történt vele,
mit tett, mit gondol ma a múltjáról? Mi a forrása
annak az állandó felajzottságnak, kivált pedig
annak az intellektuális sugárzásnak, ami mindig elképesztett
bennünket, valahányszor asztalánál ülhettünk
vagy verseit, tanulmányait olvastuk? A második megközelítés,
legalábbis az én esetemben, az irodalomtörténészé
volt (vagy inkább az irodalomkedvelõé), aki betekintést
nyerhetett költészetünk egyik aranykorába, a legutóbbiba.
Vas István abban a kötetben, majd a továbbiakban érzékletes,
láttató, árnyalt portrékat festett a korszaknak
azokról az íróiról, akiket közelebbrõl
ismerhetett: Babitsról, Kosztolányiról, Füst
Milánról, Kassákról, Szabó Lõrincrõl,
Déryrõl, Illyésrõl, Radnótiról,
Jékelyrõl, Weöresrõl, Hajnal Annáról,
Halász Gáborról, Szentkuthyról, Zelk Zoltánról,
Ottlik Gézáról, Örley Istvánról
sorolhatnám, szinte sajnálva, hogy a kiadó nem csatolt
név- és tárgymutatót a regényhez. Noha
jobbára találkozásaik, beszélgetéseik
megjelenítésével idézi fel õket, és
már csak ezért sem kerülheti el (igaz, nem is akarja
elkerülni) elfogultságai sejtetését, sõt
megvallását, ezek a saint-simoni crayonok, amennyire megítélhetõ,
hitelesen vázolják fel alakjukat. Hitelesen többek között
azért is, mert nyomon követhetjük változásaikat
az idõben mint Proust regényhõseiét , sõt
az elbeszélõ látószögének elmozdulásait,
ítéleteinek alakulását is. Minden jelentékeny
személyiség (természetesen maga Vas is) a maga állandó
és változó ellentéteinek, egyben a kor ellentéteinek
cusanusi értelemben vett keresztezési pontja elsõsorban
ez foglalkoztatja Vas Istvánt. Az emberi viszonylatok írója,
a tárgyi valóságra jóval kevésbé
van szeme (könyvében feltûnõen kevés megjelenítõ
leírást olvashatunk tájakról, városokról,
épületekrõl, használati tárgyakról,
a nem emberi környezetrõl).
Mennyivel többet mondott ez
a könyv tanáraink elõadásainál és
tudós monográfiáinál az alkotás lélektanáról,
a mû létrejöttének úgy-ahogy követhetõ
(vagy sejthetõ) mechanizmusáról, arról, hogy
az élet hogyan lényegül át mûvészetté!
De ma már úgy látom, hogy Vas István regénye
olyan tanulsággal is szolgál, amely épp ennyire figyelemre
méltó, és mindenképp egyedülálló
irodalmunkban, sõt más irodalmakban sem könnyû
párját találni. Vas a jelenség mélyére
hatolva, pontosan, árnyaltan követte azt a folyamatot, amelynek
során egy nemzedék megszületik és kialakul, a
közös és az eltérõ élmények,
eszmék, eszmények hatását a mûvekre,
majd a mûvek szemléletének, stílusának,
technikáinak kölcsönhatását; azt, ahogyan
egy nagy egyéniség kezdeményezése megtermékenyíti
mások munkáit, ahogyan az irodalom respublikájának
többé-kevésbé öntörvényû
világában a mégoly szuverén költõ
is felismeri, felhasználja, magához hasonítja pályatársai
munkáiból mindazt, amire szüksége van és
amivel tud mit kezdeni. A közegek ez is kedves szava Vasnak , ahonnan
a költõk érkeznek, nem azonosak, más és
más nyelvvel, nyersanyaggal, világlátással
tarisznyázzák fel õket, hogy aztán ki-ki tehetsége
és személyisége szerint éljen azzal, amit másoktól
merít; szükségképpen létrejöjjön
a közlekedõedények összjátéka, az
ozmózis klasszika és avantgárd, hagyomány és
újítás, népi és urbánus között.
Hogy mi a közös egy korszak, egy új nemzedék irodalmában,
és mi az alkotó egyéniségek hozadéka,
összetéveszthetetlenül saját tulajdona, és
hogy miképpen alakul a kettõ viszonya, azt senki sem írta
meg gazdagabban, világosabban és szuggesztívebben,
mint Vas: ez könyvének egyik fõ témája.
Oly módon válik vezérmotívummá, hogy
egy körülhatárolt korszak példáiba épül
be a jelenség, de általános érvényûvé
lesz. (Vajon mikor és kinek a tollán születik majd olyan
munka, amely az utolsó évtizedek magyar irodalmában
mutatja ki ezeknek a törvényeknek érvényesülését,
módosulását?)
Már Vas tanulmányaiban
megfigyelhettük azt a képességet, amely itt bomlott
ki a leggazdagabban, azt, hogy bonyolult esztétikai kérdéseket
tárgyalva is kerüli a homályt, a körülményességet,
a szépelgést, elvont témákról is olyan
világosan, tisztán, közvetlenül, természetesen
beszél, mintha csak köznapi dolgokról társalogna.
Ennek a megközelítésnek mélyén alighanem
az a racionalista meggyõzõdés rejlik, hogy az élet
és irodalom jelenségei, legalábbis többségük
ha nem is feltétlenül a legfontosabbak megérthetõk,
értelmezhetõk, a felismerés lényege pedig közvetíthetõ
a figyelmes olvasónak, annak is, aki nem rendelkezik különösebb
elõképzettséggel. Talán kihívónak
tûnik egy kivételes intellektus kapcsán gyalogészrõl
beszélni, de Vasnál épp az a megragadó, hogy
nem katedráról prelegál, ködösen és
nyakatekerten, hanem fesztelenül és közérthetõn
szól a legbonyolultabbról is. Ahhoz azonban, hogy eredménnyel
kecsegtessen a megközelítés, nem egyszerûsítenie
kellett, persze, hanem éppen minél több tényt
és érvet mozgósítania, méltányosan
ismertetve és figyelembe véve azokat is, amelyek ellentmondani
látszanak okfejtésének, vitatni vagy akár beépíteni
õket gondolatmenetébe. Azt, hogy a Mérleg jegyében
született, Vas István többször is említi verseiben
és prózájában, életmû-sorozatának
címlapjára oda is rajzoltatta csillagjegyét büszkén-e,
önironikusan-e, pusztán játékból, ki tudja,
tudta-e maga is? , a mérlegelés, az ellentétek kiegyensúlyozása,
sõt ötvözése mindvégig gondolkodói
eszménye, írói gyakorlata volt. A megismerésnek-megismertetésnek
ez az igénye szükségképpen együtt járt
azzal, hogy nem egy elõre kitûzött célt akart
elérni, nem eleve megállapított igazságokat
kívánt bizonyítani, idegen volt tõle a quod
erat demonstrandum mutatványa, hanem lassan, araszolgatva, meg-megállva,
kitérõket engedélyezve magának, habozva, kételyeivel
küszködve, ha nem volna furcsa a szókapcsolat, azt mondanám,
az elegáns esetlenségtõl, sõt önellentmondástól
sem visszariadva haladt elõre, mégis rendületlenül
bízva emberi életünk legbátrabb szenvedélyében,
az ifjú észben, amelyhez egykor rajongó ódát
írt. Milyen újnak tetszett nekünk ez a nagyon is régi
ecsetkezelés, fények és árnyak ellenpontozó,
egymást támogató játéka egy olyan korban,
amely nemcsak egykönyvû volt, nemcsak kánonná
tette mûvészetben és gondolkodásban egyaránt
a fekete-fehér technikát, a vagy-vagy kényszerét,
az egyértelmût, a véglegesnek és vitathatatlannak
mondott megoldásokat, hanem meg is követelte mindenkitõl,
aki nyomdafestékre vágyott. Azt ma már bõkezû
ráadásnak látom, hogy olvasás közben nyomon
követhettük követjük a tévelygõ és
szilaj ész természetét, mozgását, hódításait,
óvatos megtorpanásait, újralendülését.
Ezzel a módszerrel jeleníti
meg Vas István a magyar emlékirat-irodalomban mindig is gazdagon
ábrázolt intimszféra legbensõbb, legmélyebb
rétegeit is, mintegy mellékesen bizonyítva, hogy ez
a szemlélet szerelmek, barátságok tündöklésének
és hanyatlásának vagy éppen állandóságának
elbeszélésére éppúgy alkalmas, mint
irodalmi vagy világnézeti viadalok (és belsõ
küzdelmek) vizsgálatára. Vonzások és választások,
helyzetek és folyamatok ambivalenciája mutatkozik meg ezeknek
a motívumoknak a rajzában, mint minden igazi regényben,
már csak azért is, mert súlyukat és helyüket
egyszerre szabja meg az, ahogyan az elbeszélõ egykor megélte,
és az, ahogyan távolodva látja õket. A líra
regénye, az elsõ kötet alcíme, amely keveseknek
szóló könyvet ígért, az új kiadások
sikerének tanúsága szerint nem riasztotta el az úgynevezett
átlagolvasót sem, de valószínûnek tartom,
hogy ezt az olvasót jobban érdekelte az, ahogyan a különbözõ
közegek válaszoltak a történelem kihívásaira,
vagyis az, hogy miképpen éltek a húszas, harmincas,
negyvenes években az emberek Magyarországon, legalábbis
azok, akikrõl Vas István beszél. És az esztétikai-irodalomtörténeti
vagy akár történelmi elemzésnél, nyomozásnál
is jobban ez is a Poirot mestert ironikusan tisztelõ Vas szava
az irodalom mindenkori fõtémája, a szerelem, Babits
vagy Füst Milán arcképénél is jobban három
asszonynak, Vas István három feleségének, Etinek,
Marikának és Piroskának portréja. Nõt
regényhõssé teremteni, egy asszonyi életet
örömeivel és keserveivel, szépségében,
a maga teljességében elbeszélni rendkívüli
mûvészi feladat, a legnagyobbak becsvágya, azoké,
akik könyvük élére oda is írják a
halhatatlanná örökített nevet: Cleves hercegné,
Madame Bovary, Effie Briest, Tess of the dUrbervilles, Anna Karenina.
Ilyen becsvágya Vas Istvánnak persze nem volt, nem is lehetett:
nem centrálhatott egyetlen nõalakra az, aki mind az öt
nagy kört meg akarta tölteni anyagával. Mégis:
életének ez a három nagy, legfontosabb eseménye
kivételes erõvel és gazdagsággal, költészettel
emelkedik ki a ciklusból. Kivált Eti alakja, már csak
azért is, mert az elsõ szerelem, a fiatalság aurája
ragyogja be, s fõként mert õ hozza el vagy inkább
õ testesíti meg a megtalált bizonyosságot.
A férfi írók szemléletének mélyén
gyakorta meghúzódik némi machoizmus, sõt olykor
meghatározóvá is lesz az ábrázolásban.
Vastól ez teljességgel idegen: a nõi princípium
merõben másképp értelmezett szerepét
éli meg és mutatja fel, témája az, hogy mit
kapott az asszonyoktól, mit köszönhet nekik, hogyan formálta,
váltotta meg a szerelem. Azt, hogy Nagy Etel, a táncosnõ,
Kassák Lajos nevelt lánya és Vas István elsõ
felesége (és mellesleg A befejezetlen mondat Krausz Évijének
egyik modellje) olyan volt-e a valóságban, amilyennek Vas
látja-láttatja, hiába kérdeznénk fényképek,
kortársi naplójegyzetek, egykori kritikák, az Egy
magyar táncosnõ címû album alapján
õt már teljességgel regényhõsnek tekintjük.
Eti meghatározó hõse a következõ kötetnek,
a Mért vijjog a saskeselyû?-nek is (1981), de halála
után is tovább él az utolsó rész, az
Azután (1990) címében és alaphelyzetében:
hogyan lehet, hogyan kell élni Eti halála után? És
mert õ a könyv legtüneményesebb alakja, talán
ezért is lesz egymásra találásuknak és
Eti halálának jelenete a ciklus két legnagyszerûbb
regényfejezete.
*
Önhittség volt azt remélnem, hogy néhány oldalon össze tudom sûríteni mindazt, amit errõl a regényfolyamról gondolok, csak néhány szálat húzhattam ki a szõttesbõl, de reménytelennek bizonyult az a vállalkozásom is, hogy szétválasszam egykori és mai olvasataimat, az akkort és a mostot. Igaz, vigasztalhatom magam azzal, hogy mindkét kudarcom a mû gazdagságáról is tanúskodik, s azzal is talán, hogy ezt a félbeszakadt nyomozást folytathatom majd egyszer.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: beszelo@c3.mail.hu