„És miként a fának szerves tartozéka…”
Mi történt a székelyekkel
hatvannyolcban? Mert hogy negyvennyolcban mi történt, az köztudott:
a szabadságharc legvitézebb katonái voltak, Petõfi
is lelkesedett értük, ott is esett el Segesvár mellett.
Az én történetem
– amely távolról sem illeszkedik zökkenés- és
csikorgásmentesen a Nagy Történetbe, melyet az elit
(ez esetben: a romániai magyar elit, valamint néhány
exromániai, ma magyarországi értelmiségi) fogalmaz
meg – szóval az én történetem arról szól,
hogy bizony hatvannyolcban a székelyek kiegyeztek a román
hatalommal, sõt: magával Ceausescuval. Bizony alkuba bocsátkoztak,
kiegyeztek, és mindketten jól jártak.
Vagyis hát: a székelyek
helyett, õket képviselve alkudtak, kiegyeztek és jól
jártak mindazok, akik – régi mese – politikai, gazdasági
hatalmi pozícióban voltak, azt megõrizték,
erejüket, befolyásukat növelték: a romániai
magyar káderelit. Mivel pedig, tudtommal, független magyar
értelmiség nem volt ekkor Romániában, valamilyen
formában mindenki, aki értelmiségi volt, állami
hivatalnok is volt egyben: bizony azt kell mondanom, hogy a romániai
magyar elit alkudott, egyezett ki Ceausescuval hatvannyolcban.
Lett volna-e más lehetõsége,
más útja ennek az elitnek, és melyek azok? Ez már
nem az én kérdésem. Több kérdésem
nincs is; elmondom, amit tudok, ahogyan tudom.
Illeszkedik, illesztik
1968. február 23-án,
pénteken jelent meg a Hargitának az RKP Hargita Megyei Bizottsága
és az Ideiglenes Megyei Néptanács napilapjának
elsõ száma. Ekkorra már megszületett a törvény
Románia Szocialista Köztársaság területi-közigazgatási
megszervezésének javításáról
(az idáig vezetõ útról lásd az 1. mellékletet);
kinevezték a megyei elsõ titkárokat, megalakították
az ideiglenes megyei néptanácsokat. És hogy szó
is legyen, ne csak tett: Bukarestbõl, a központi magyar napilaptól,
az Elõrétõl ide rendelt újságírók
megindították a Hargitát, melynek fent említett
elsõ számában írta Pártunk kipróbált,
bölcs vezetésével újabb sikerek, a fejlõdés
magasabb csúcsai felé címû vezércikkében
Branis László, az RKP Hargita megyei bizottságának
elsõ titkára, az Ideiglenes Megyei Néptanács
Végrehajtó Bizottságának elnöke a következõket:
„És miként a fának szerves tartozéka a lomb
és a gyümölcs, a virágnak a levél és
a gyökér, olyan szervesen illeszkedik a mi vidékünk
is az ország, a szocialista Románia egészébe,
virágzó tájaiba, a szeretett haza térképébe.”
Mert Trianon után, és akkor is, és azután is
ugyanaz volt a kérdés: illeszkedik, avagy nem? Miképpen
illeszkedik?
Az elsõ titkári szókép,
a megfogalmazott kérdés azonnal átértelmezõdik,
ha tudjuk: Csíkszeredában 1968 februárjában,
az elit lázas sürgés-forgása, az adminisztráció
újjászervezésének közepette, kétnapos
tömeges utcai tüntetés zajlott; emberek – székelyek,
természetesen – ezrei vérüket, életüket
vitték a vásárra, dobták a mérleg serpenyõjébe.
Az utcai megmozdulás eredményeképpen Csíkszereda
volt 1968 februárjában az egyetlen olyan romániai,
frissen létrehozott megyeközpont, ahol a hatalmi alkuba a helyi
társadalom, ennek támogatásával pedig, sokkal
közvetlenebbül a helyi elit is beleszólt. Igaz, nem az
illeszkedés mellett vagy ellen; „csupán” az illeszkedés
módja volt a tét. A megmozdulás legfontosabb következménye,
hogy a helyi elitnek a megyei hatalomba bekerült tagjai a helyi társadalom
legitim képviselõiként viselkedhettek: a helyi társadalom
az elsõ pillanattól évtizedekre bizalmat szavazott
nekik; a helyi (a pontosság kedvéért 1968-ban: kisvárosi,
rajoni) elitnek az új megyei elitbe bekerült egyes tagjai erre
a legitimációra támaszkodva még az 1989-es
változások után is karriert futhattak be! Érdemes
tehát az 1968-as csíkszeredai eseményeket úgy
értelmezni, mint a romániai regionális hatalom – amennyiben
a hatalmi pozíciók birtokosai, például a Székelyföldön
magyarok voltak, akkor: regionális magyar hatalom – 1968-as átstrukturálódásának,
egy régi (tartományi) elit felszámolódásának,
egy új regionális (esetünkben magyar) elit kialakulásának
sajátos esetét.
Megyésítés-akció
A mából visszatekintve
világos, hogy Románia területi-közigazgatási
megszervezésének éppen aktuális „javítása”,
vagyis mindaz, amit megyésítésnek neveztek akkoriban,
szervesen beilleszkedik a Ceausescu-diktatúraként ismert
román politikai-társadalmi szerkezet kialakításába.
A megyésítés-akció az ország nyilvánossága
elõtt 1967. október elején veszi kezdetét:
akkor vitatják meg a Román Kommunista Párt Központi
Bizottságának plenáris ülésén az
erre vonatkozó elveket; 1968. január közepén
jelenik meg az erre a célra alakított Központi Párt
és Állami Bizottságnak a megyék és municípiumok
megszervezésére vonatkozó javaslata. Ebben az ország
területének 35 megyére való felosztása
szerepel; Hargita megye magába foglalná Csík, Gyergyó,
Udvarhely, Sepsiszentgyörgy, Kézdivásárhely rajonokat
– egy 7680 négyzetkilométer nagyságú, 375 921
lakosú, az átlagnál nagyobb megye lenne; tervezett
központja pedig a központi fekvésû, de Sepsiszentgyörgynél
és Székelyudvarhelynél is kisebb Csíkszereda.
A tervezet megjelenése és
a végleges döntés meghozatala között a központi
és helyi érdekcsoportok (elitek) intenzív lobbizása
folyik megyehatárok, megyeközpontok számukra kedvezõ
megváltoztatása – vagy az eredeti terv maradéktalan
megvalósítása érdekében. Ezek a háttértörténések,
a rájuk vonatkozó dokumentumok feltárása nélkül,
alig sejthetõek. Király Károly Nyílt kártyákkal
címû emlékiratában említi, hogy egyes
brassói, valamint a központban brassói érdekeket
képviselõ vezetõk hogyan próbálták
továbbra is saját érdekszférájukban
tartani Kézdivásárhely és Sepsiszentgyörgy
rajonokat. Annyi bizonyos, hogy a januári tervezetben nem szerepel
külön Kovászna megye; ez csak a közben lezajlott
háttértárgyalások nyomán születhetett
meg; Király Károly elismeri, hogy Ceausescu személyes
döntése kellett ahhoz, hogy se ide, se oda ne tartozzon a vitatott
terület – annál is inkább, hogy került egy „gazdája”
is a fõtitkárhoz közel álló Király
Károly személyében. Az eredeti nagy Hargita megye
„maradéka” vált volna külön megyévé;
Fazakas János és udvarhelyi társai kezdeményezték
és elérték, hogy ne Csíkszereda, hanem a valóban
népesebb Székelyudvarhely legyen a megyeközpont. Már
összehívták február 14-re az RKP KB plenárisát,
hogy jóváhagyja a végleges döntést, valamint
február 15-re a Nagy Nemzetgyûlést, hogy törvényerõre
emeljék a párthatározatot, amikor sor került
a „szeredai tüntetésre”.
Tüntetés, alku
1968. február 11-én,
szombaton délelõttre a csíkszeredai kultúrházba
gyûlésre hívták Csík, Udvarhely, Gyergyó
rajonok párt- és állami hivatalainak vezetõit
– a rajonok elitjének jó részét. A gyûlést
Veres Nicolae, Maros Magyar Autonóm Tartomány pártbizottságának
elsõ titkára vezette. Bejelentette, hogy a Központi
Bizottság határozata értelmében az eredeti
nagy Hargita megye helyett két kisebb megye lesz: Kovászna
és Hargita; majd ecsetelte ennek a döntésnek az elõnyeit.
Amikor megemlítette, hogy Hargita megyének Székelyudvarhely
lesz a központja, a jelen lévõ udvarhelyiek tapsolni,
ujjongani kezdtek; a csíkiak hallgattak.
Érdekes színfoltja
volt a gyûlésnek a „vita”, azaz a hozzászólások:
a pártot, fõtitkárát dicsérõ,
a szép jövõt ecsetelõ kitételek mellett
javaslatokat is megfogalmaztak. Egy udvarhelyi hozzászóló
mondotta: ez alkalommal vissza kell csatolni Erdõvidéket
is Udvarhelyhez. Veres Nicolae válasza rövid és letorkoló
volt: szó sincs semmiféle csatolgatásról, mit
gondolnak az elvtársak, ez nem országhatár-módosítás
(utalás a magyar nacionalizmus „bûntettének” számító
bécsi döntésre)! Vagyis: fent már mindent eldöntöttek,
a magyarok, a helyiek – legyenek azok gyõztesek, mint a székelyudvarhelyiek,
vagy vesztesek, mint a csíkszeredaiak – törõdjenek bele
a döntésbe.
Demonstratív, talán
agresszív volt az is, ahogy a döntés visszavonhatatlanságát
egy sebtében, aznap estére Székelyudvarhelyen szervezett
tömeggyûléssel rituálisan is megerõsítették.
A vesztes csíkszeredaiaknak azt is el kellett viselniük, hogy
autóbuszba ültetik õket, átviszik Székelyudvarhelyre,
ahol végig kell nézzék-tapsolják a „helyes,
igazságos” döntést ünneplõ helyi elit szereplését.
Nem csoda, hogy a következõ nap – vasárnap – elindult
a városban és a szomszédos falvakban a „suttogó
propaganda”: mi is történt, mi a teendõ.
1968. február 13-án,
hétfõn reggel, mínusz húszfokos hidegben elõször
egy szomszédos kis faluból, Csíkcsomortánból
érkezett egy embercsoport a városi kultúrház
elé; azért onnan, mert õket volt a legkönnyebb
mozgósítani; a faluból elszármazottak közül
többen is benne voltak a rajoni vezetésben, és ott voltak
a szombati gyûlésen; volt tekintélyük a faluban,
és tudták, hogy kinek, mit, hogyan mondjanak. A kultúrházban,
valamint a rajoni pártbizottság vele szemben lévõ
épületében gyûléseztek a rajoni vezetõk,
valamint a tartományi, központi kiküldöttek közül
azok, akik nem maradtak Székelyudvarhelyen. Az emberek kérték,
hogy valaki mondja el nekik is: igaz-e, hogy Csíkszereda nem lesz
megyeközpont. Egy rajoni vezetõ beszéd közben zsebben
felejtett keze volt az utolsó csepp a pohárban: az emberek
kiáltozni kezdtek, megkergették a vezetõt, körülvették
a rajoni pártbizottság épületét. Járókelõk
csatlakoztak hozzájuk; a gyárakban abbahagyták a munkát,
jöttek tüntetni, mutatni, hogy nem akarják, hogy Székelyudvarhely
legyen a megyeközpont. Spontánul avagy szervezetten, a város
lakosságának nagy része aznap, aznap éjjel,
másnap ott állt az épület körül; elsõ
nap a helyi, másnap már a Bukarestbõl érkezõ
szónokokat hallgatták, de amikor azok arról kezdték
gyõzködni õket, hogy nyugodjanak bele a döntésbe,
lehurrogták õket; végül küldötteket
választottak, akik az épületben tárgyaltak azokkal
az „elvtársakkal”, akiknek közvetlen telefonkapcsolatuk volt
Ceausescuval.
Megérkeztek a hadsereg egységei,
felmerült a tömeg erõszakos szétverésének
terve is. Végül a tárgyaló felek – a központ,
azaz Ceausescu, a székházba két napig bezárt
vezetõk, a tömeg választotta képviselõk
és maga a tömeg – megegyeztek: húsztagú, a tüntetõk
választotta, ismert, tekintélyes helyiekbõl álló
küldöttség indul Bukarestbe, hogy Ceausescuval tárgyaljon.
A tárgyalás eredménye: Ceausescu a küldöttség
tagjait meghallgatva, velük egyetértésben jelölte
ki a végleges megyehatárokat; Csíkszereda lett a megyeközpont;
ezt megüzenték Csíkszeredába, és a pártszékház
elõl csak ekkor kezdett oszladozni a tömeg. Mindez már
1968. február 14-én, kedden történt; az RKP KB
plenárisa mindaddig, amíg Ceausescu tárgyalt, felfüggesztette
az ülését, majd döntésébe az alku
eredményeit is belefoglalta.
Mindez így igen meghökkentõ:
húsz év kommunista diktatúra után egy kisváros
lakóinak érdekeit képviselõ csoport szemtõl
szembe kerül az ország elsõ emberével, és
bár természetesen a kommunista hatalomgyakorlás legitimitását,
Ceausescu uralmát nem kérdõjelezi meg – alkudozni
kezd egy országos átalakításnak a helyi társadalmat
érintõ kérdéseirõl, valóban:
a helyi társadalom jövõjérõl, és
eléri, amit akar.
Az események után
senkit sem mozdítanak el állásából,
nem tartóztatnak le, nem börtönöznek be. Nemcsak
szerencséje, vakmerõsége, hanem jó érzéke
is volt a helyi – magyar – elitnek: az általa kezdeményezett
akcióval valóban megfordította a város, a régió
és saját sorsát.
A hatvannyolcas ruha
A Nagy Nemzetgyûlés
rendkívüli ülésszaka meghozta a törvényt.
Az elsõ konkrét szervezõi aktus azonban még
az azelõtti napon megszületett: az RKP KB plenárisa
határozatot fogadott el arról, hogy a tartományi,
rajoni pártszervek tevékenysége megszûnik, és
megalakulnak a megyei, municípiumi (városi) pártszervek
és ezek ideiglenes vezetõ szervei. Az RKP szervezeti szabályzata
elõírásainak megfelelõen e szervezetek vezetõ
bizottságait az év végén tartandó pártkonferenciákon
választják meg. Vagyis: létrejött egyfajta politikai
vákuum, interregnum: a tartományi, rajoni pártbizottságok
kádereinek munkahelye egyik napról a másikra megszûnt;
ugyanakkor létrejöttek az új munkahelyek, de még
nem dõlt el véglegesen, hogy merre fordul a „káderforgó”:
ki kerül felül, ki marad alul, ki hull ki a rostán.
Az interregnum alatt Ceausescu és
a köréhez tartozók (a körhöz tartozó
magyarok is) hihetetlenül nagy hatalmat koncentráltak a maguk
kezébe: a középszintû párt- és állami
vezetés posztjainak elosztása feletti hatalmat; az új
szerkezetet mûködésbe hozó káderek egzisztenciája
(ti. fizetések, döntési jogkörök, hivatali
függõségek, más helységekbe átirányítás
stb.) feletti döntés hatalmát. Mindez majdnem egy évig
tartott (!): az 1968. decemberi megyei pártkonferenciákon
választják meg a végleges megyei pártvezetést,
majd az 1969. március 2-án lezajlott helyhatósági
választásokon a megyei néptanácsok képviselõit,
tehát ekkorra alakul ki a megyék végleges adminisztratív
szerkezete. Közben pedig 1968 tavaszán-nyarán-õszén,
az ideiglenes megyei vezetõség vezényletével,
ennek egyik legelsõ (a felsõ vezetés elõtt
próbatételként elkönyvelhetõ) hatalmi
tetteként mindenütt – a Székelyföldön is –
lezajlik a „városok és községek területi
egységének kijelölése”, vagyis az új településhatárok
meghúzása, a több településbõl álló
községek központjainak kijelölése: a lokális
dominanciaviszonyok újrarendezése, a legalsó hatalmi
szint pozícióinak újraelosztása. Ceausescu
és köre, valamint újonnan pozícióba kerülõ
regionális politikai-adminisztratív elitje „újraszabja”
az ország arculatát; és ebben az akkor új „hatvannyolcas
ruhában” jár az ország ma is.
„Tavaszi idõ…”
„Itt és most nagy dolog történik”
– a Korunk 1968. áprilisi vezércikkének névtelen
írója igazat mondott. A romániai magyar elit (szûkebb
értelemben: a kolozsvári egyetemi szellemi elit) véleményének
nyilvános szószólója megállapítja:
elérkeztünk („mi, az ország népe”; „mi, romániai
magyarok”; „mi, romániai magyar elit”) ahhoz a fordulathoz, amikor
„a párt nyilvános megvitatás után új
szervezési formákat és munkamódszereket vezet
be egész társadalmi életünkbe”. Itt az alkalom
a „kiállásra”, a közügyek vállalására:
„A párt fõtitkára gondolkodó és felelõs
egyéniségek hozzájárulását kívánja
a közügyek és államügyek intézéséhez.”
A romániai magyar elit számára az jelent garanciát,
hogy az ország új területi-közigazgatási
felosztása során „az ország új társadalomfejlõdési
szakaszához méltó volt már a nemzetiségi
összetétel figyelembevétele is”; valamint az „anyanyelvi
oktatás, a nemzeti nyelvhasználat a közigazgatásban,
haladó magyar nemzeti hagyományaink ápolása,
a megnõtt magyar könyvkiadás és behozatal…” Az
átalakításhoz a pártvezetésnek sikerült
a változásokat pozitívnak elfogadó romániai
magyar elit támogatását is megnyernie. Ez bizonyára
nem történik meg, ha Csíkszeredában erõszakkal
szétverik a tüntetést.
Ceausescu jól taktikázott:
a legitimációt megkapta, és elérte, hogy bár
megszûnt a Maros Magyar Autonóm Tartomány, de a „romániai
magyar szellemi élettérnek” (másképpen: „a
megmaradás feltételeinek”) kiterjesztéseként,
„megnõtt, minden ízében tavaszi idõ”-ként
értékelje akkoriban a nyilvánosság elõtt
ezt a periódust a romániai magyar elit.
„Mi, székelyek…”
A Székelyföldnél
maradva: Székelyudvarhely municípium lett, és néhány
megyei szervet itt hoztak létre; Csíkszereda megmaradt városnak,
de ide került a megyeközpont. Hogy mennyire ügyelt a felsõ
pártvezetés, hogy a helyi magyar elitcsoportokat jól
taktikázva kezében tartsa és egyazon külsõ
politikai érdek szolgálatában kihasználja,
a két várost egyenlõ „figyelemben” részesítse,
abból is kitûnik, hogy a csehszlovákiai bevonulás
után, a nemzetközi krízishelyzetben, a támogatást
keresõ Ceausescu székelyföldi, ígérgetõ
és lojalitást követelõ körútja (1968.
augusztus 26–27., a csehszlovákiai bevonulás utáni
negyedik-ötödik nap!) alkalmával mindkét városban
tartottak népgyûlést. Ez alkalommal Székelyudvarhelyen
Fazakas János szokatlan nyíltsággal ítélte
el mindazokat, akik nacionalizmussal vádolják Ceausescut,
a román vezetést; „mi, székelyek” (értsd: mi,
székelyföldi, esetleg székelyföldi származású,
Bukarestbe elkerült magyar elit) nevében a teljes lojalitást
deklarálta. Megfogalmazta az országos és regionális
nemzetiségi politikai elit – a „nemzetiség sorából
kikerült káderek, akiket a párt nevelt” – hitvallását
is: „Mi… a legelvtársiasabb szellemben, testvériségben,
barátságban harcolunk a szocialista Románia boldog
útjáért.”
A legfõbb döntõbíró,
Ceausescu igen jól átlátta és kihasználta
a csoportok vetélkedését. Az anekdota szerint a csíkszeredai
küldöttek között volt egy gyári párttitkár
is, egy hölgy, aki arról panaszkodott, hogy az udvarhelyieknek
van pártfogójuk Bukarestben, Fazakas János, de a csíkszeredaiaknak
nincs; és ekkor hangzott el a történelmi kijelentés
Ceausescu szájából: „Én leszek a csíkszeredaiak
pártfogója.”
Az a hit, hogy „jól politizáltak”,
hogy ez az alku volt a legjobb megoldás, hogy ez a megyei magyar
elit számára hosszú távon is a hatalomban maradás
biztonságát nyújtja, és a Székelyföld
magyar társadalmának is ez volt az „érdeke” – mintegy
évtized múltával kezdett csak foszladozni. Azért
is volt nehezebb a realitás felismerése, az ezzel való
számotvetés, mert az eseményekben (tüntetés,
„eredményes” alku Ceausescuval, majd gyors iparosítás,
építkezés, nekilendülõ modernizáció)
részt vevõ helyi magyar társadalom is bizonyíthatóan
úgy értelmezte ezeket, mint az életét pozitívan
befolyásoló változások sorozatát – és
az új elitnek megadta a „megye kormányzásához”
a lentrõl szükséges legitimitást.
Sok minden, ami ma oly jellemzõ
a Székelyföldre, hatvannyolcból sarjad ki: városok,
kisrégiók közötti rivalizálás, lerobbant
nagyipar, kiöregedõ tömbháznegyedek, atomizálódott
városi társadalom, a mai vezetõ elit (és mentalitása),
a magyar kisvárosokban megerõsödõ, tagolt román
társadalom – de ugyanakkor a hetvenes évek modernizációjának,
társadalmi jólétének, anyagi-szociális
biztonságának tárgyi bizonyítékai is.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu