Az utolsó lapzárta
utáni legvégsõ lapzártakor (október
20-án) úgy áll a helyzet, hogy november 16-án
a NATO-ról népszavazunk, a földrõl pedig (hacsak
az Alkotmánybíróság úgy nem tesz az
ellenzék kérdésével, mintha a kormány
tette volna fel) majd egy zimankós téli napon szavaz, aki
akar. Ha lapunk megjelenéséig netántán alapvetõen
megváltozna a helyzet, akkor majd a kedves olvasó öntevékenyen
levonja az alábbiakból azt, ami érvényét
vesztette.
Ennek a búbánatos
népszavazási históriának két haszna
van. Az egyik az a tanulság, hogy ha a sunyiságra sunyiság
válaszol, akkor a sunyiság diadalmaskodik. A másik,
hogy végre tudjuk, mit akar a földkérdésben a
többség. Méghozzá jobban tudjuk, mint akár
a kormány, akár az ellenzék által mozgósított
népi töredék népszavaztatásából
tudnánk, mert a közvélemény-kutatók valamennyi
kérdést megkutatták. Csak azt nem tudjuk, mit akar
inkább a többség az egyszerre nem akarható dolgok
közül. Ám éppen ez az, amit a legkevésbé
tudnánk meg a népszavazásból.
A többség számos egybehangzó
közvélemény-kutatási eredmény szerint
azt mondja:
· legyünk
benne az európai integrációban, ne hozzunk olyan döntést,
ami ezt lehetetlenné teszi;
· vásárolhassanak
termõföldet a mezõgazdasági tevékenységet
folytató belföldi gazdálkodó szervezetek;
· ne vásárolhassanak
termõföldet külföldiek még közvetetten,
belföldi gazdálkodó szervezetek tulajdonosaiként
sem.
(A külföldi
természetes és jogi személyek földvásárlásának
tilalmával nem foglalkozunk, mert abban a pártok között
is konszenzus van.)
Egy népszavazásnak
voltaképpen erre a három kölcsönös függõségben
lévõ kérdésre kellene választ adnia.
A három kérdésre külön-külön adott
többségi válasz összeférhetetlen egymással,
ezért a törvényhozás nem igazodhat hozzájuk.
A népszavazási többség ezek után aszerint
alakulna, hogy melyik kérdés az, amire közvetlenül
válaszolhat az állampolgár, és melyik az, amire
csak közvetetten. Az elsõ kérdésre adott választ
(legalábbis ami a belföldi gazdálkodó szervezetek
tulajdonos szerinti megkülönböztetésének tilalmát
illeti) az ellenzék is, a kormánykoalíció is
adottnak tekinti, s ezért csak a másik két „igennel”
manipulál. Az ellenzék azzal a céllal indította
a népszavazást, hogy a fönti harmadik pont többségi
válaszával a második pontban a többség
akaratával szemben álló döntésre kényszerítse
a törvényhozást. A kormánykoalíció
ezt megkontrázta azzal a kezdeményezéssel, amely a
második pont többségi válaszával legitimálná
a harmadik pont többségi akaratával szemben álló
döntést.
A kormánykoalíció
mind módszertani, mind tartalmi szempontból átvette
az ellenzék sunyi harcmodorát.
A tartalmi sunyiság a javasolt
válasz következményeihez való viszony elködösítésében
van. Az ellenzéknek nincs egységes és egyértelmû
válasza arra, hogy önmagában is helyteleníti-e
– a többséggel szemben – a gazdálkodó szervezetek
földvásárlásának lehetõségét,
vagy csupán kevésbé tartja ezt fontosnak, mint a külföldiek
közvetett tulajdonlásának a megakadályozását.
A kormánykoalíciónak úgyszintén nincs
egységes és egyértelmû válasza arra,
hogy önmagában is értéknek tekinti-e – úgyszintén
a többséggel szemben – a külföldi tulajdonos (tehát
a külföldi tõke) megjelenését a magyar termõföld
piacán, vagy csupán elkerülhetetlen mellékhatásnak.
Kérdés, hogy egy ilyen
háromtényezõs döntés mennyire alkalmas
egyáltalán a népszavaztatásra. Mindenesetre
egy fair népszavazás a megtévesztõen egyszerû
válaszlehetõségekkel szemben tisztességesen
bonyolult válaszlehetõségeket tartalmazna. Olyanokat,
amelyek nyílt döntésre kényszerítenék
az állampolgárokat az egymást kizáró
alternatívák között. Azután már az
állampolgáron múlik, hogy megpróbálja-e
érdemben áttekinteni a komplex válaszlehetõségeket,
vagy egyszerûen elfogadja annak a politikai erõnek a javaslatát,
amelyben a leginkább megbízik. Ez utóbbi eljárás
is teljességgel megfelel a demokrácia szellemének.
Egy fair szavazólap (a kodifikátorok
szõrszálhasogatását megelõzõ,
nyers állapotában) nagyjából az alábbi
szöveget tartalmazhatná:
Egyetértek azzal, hogy
1. külföldi természetes és jogi személyek ne szerezhessenek termõföldtulajdont sem közvetlenül, sem belföldi gazdálkodó szervezeteken keresztül még akkor sem, ha ez azzal jár, hogy a mezõgazdasági tevékenységgel foglalkozó, kizárólag belföldi tulajdonban lévõ gazdálkodó szervezetek (szövetkezetek) sem szerezhetnek termõföldtulajdont;
2. mezõgazdasági tevékenységgel
foglalkozó belföldi gazdálkodó szervezetek termõföldtulajdont
szerezhessenek még akkor is, ha ez azzal jár, hogy belföldi
gazdálkodó szervezetek (rész)tulajdonosaként
közvetett módon külföldi természetes és
jogi személyek tulajdonába is kerülhet termõföld;
A szavazólapon természetesen
a két válaszlehetõség egyikét kell megjelölni.
Egy igazán fair szavazólap harmadik válaszlehetõséget
is tartalmazna: Egyetértek azzal, hogy
3. kizárólag belföldi
tulajdonban lévõ belföldi gazdálkodó szervezetek
szerezhessenek termõföldtulajdont még akkor is, ha ez
a szabályozás Magyarország által aláírt
nemzetközi szerzõdést sért.
Ezt a harmadik kérdést azonban
már végképp nem engedélyezné a népszavazási
törvény, mert nemzetközi szerzõdést nem
lehet népszavazással megtámadni.
Egy ilyesfajta szavazólap
persze csak politikailag semleges kezdeményezésnek vagy politikai
önkorlátozásnak vagy az ellentétes állásponton
lévõ politikai erõk közös kezdeményezésének
az eredménye lehetne, és csupán a népszavazás
tárgya szempontjából lenne racionális. Ennek
a népszavazásnak azonban fontosabb a felhajtóereje,
mint a tárgya. A népszavazás igazi kérdése
az, hogy kit hajt fel a választásokra, kinek sikerül
jobban bejáratnia a kampánygépezetet, ki tudja megmutatni
a választóknak még az elsõ forduló elõtt,
hogy õ a gyõztes, akire a mélyen tisztelt konformista
választó szavazni szeret.
Még ha nem is olyan kérdésrõl
van szó, amelynek megfogalmazása az eredmény szempontjából
döntõ jelentõségû, a kezdeményezõt
akkor is kedvezményezi pusztán a kezdeményezés
ténye. A kezdeményezõ az, aki bízik a népben,
õ emeli a népet legfelsõ fellebbezési fórummá,
s a hozzá közelebb állók érzik ebben az
esetben inkább népnek magukat, akiknek feltétlenül
hallgatniuk kell a népet tanúskodni hívó szóra.
Ha 1989-ben a Nemzeti Kerekasztalnál a közvetlen elnökválasztás
(egyszeri) lehetõségét elutasítók álláspontja
gyõz, s utána azok hívják szavazni a
népet, akik közvetlen elnökválasztást akarnak,
akkor az Isten se mentette volna meg szegény hazánkat a Pozsgay–Antall
duumvirátustól.
A jegyzetíró színt
vall (többet is): A földkérdés szempontjából
üdvösnek tartottam volna, ha a kormánykoalíciónak
az ellenzék sunyi kérdését a maga sunyi kérdéseivel
kilõve sikerült volna megakadályoznia, hogy népszavazás
betonozza be azt a földtörvényt, amelyet 1994. április
6-án utolsó leheletével szavazott meg az akkori kormánytöbbség,
s egyöntetûen szavazott le az ellenzék három pártja
– egy hónappal és két nappal azelõtt, hogy
a törvény ellen szavazó (s a programjukban annak módosítását
ígérõ) pártok (MSZP, SZDSZ, Fidesz) háromszor
annyi (60%-nyi) szavazatot kaptak, mint a vesztes koalíció
pártjai. Ezzel szemben igen aggályosnak tartottam volna azt,
ha a kormánykoalíciónak sikerül elcsenni a kezdeményezés
jogát azon az alkotmányossági lyukon keresztül,
amelyet egyébként rögtön a csenés után
– ez a csíny lesz a végsõ alapon – maga is be akar
tömni.
Amennyire üdvös a demokratikus
politikai kultúra szempontjából, hogy az Alkotmánybíróság
ezt a végsõ csínyt meghiúsította, annyira
aggályos úgyszintén a demokratikus politikai kultúra
szempontjából, hogy ezzel a határozattal teljesen
bizonytalanná váltak az Alkotmánybíróság
kompetenciájának határai. Ez a határozat ugyanis
visszamenõleg felelõssé teszi az Alkotmánybíróságot
azért, hogy korábban nem védte meg a társadalmat
számos általa (is) alkotmánysértõnek
minõsített eljárás demokráciaromboló
következményeitõl (gondoljunk például
a Balsai-féle bírói kinevezésekre vagy a Magyar
Rádió és Televízió költségvetési
önállóságának megszüntetésére,
amely Hankiss és Gombár lemondásához s a Nahlik–Csúcs-féle
rémuralomhoz vezetett).
Ahogy a kormánykoalíció
az Alkotmánybíróság pályára lépése
után is meg tudja menteni a meccset, az megmutatja, mi (lett volna)
a tisztességes védekezés útja. Elõször
is alkotmányellenesnek tartott kérdés ellen Alkotmánybírósággal
kell védekezni és nem ellenkérdéssel. Ez persze
nem biztos védelem, az Alkotmánybíróság
nem is tévedhetetlen, nem is bírálhatatlan, de mindenesetre
legitim, és minden legitim politikai erõnek az õ ítéletéhez
kell tartania magát alkotmányossági kérdésekben.
Másodszor a kormánykoalíció nyugodtan kihasználhatta
volna, mint ahogy most kihasználja a törvényesen rendelkezésére
álló idõt. Az ellenzék ugyanis már akkor
lekéste a NATO-népszavazást, amikor az aláírásgyûjtést
elkezdte, és ezt a kormány a népszavazási törvénybõl
igen egyszerûen kiszámíthatta volna. Annak ellenére,
hogy az aláírások váratlanul gyorsan gyûltek
össze, az Országgyûlés csak akkor köteles
meghatározni a földügyben a népszavazás
idõpontját (föltéve és megengedve, hogy
az Alkotmánybíróság alkotmányosnak fogja
nyilvánítani az alkotmányossági szempontból
– is – kétes kérdést), amikor a NATO ügyében
már szavazni kell. Ha a kormány maga nem kapcsolta volna
össze ezt a két ügyet, ha nem kellett volna ezért
a hatpárti konszenzustól eltérve ügydöntõnek
minõsíteni a NATO-népszavazást, akkor a megfelelõ
részvételi arány elérése nem jelentett
volna problémát a NATO-népszavazáson, és
nem lett volna lehetséges az ellenzék népszavazásán.
Az egyik népszavazást követõ másik népszavazás
a választópolgárok többsége számára
érdektelen kérdéssel a választások elõtt
néhány hónappal, a kormánypártok passzivitása
és hallgatólagos bojkottsugallata mellett, télvíz
idején: holtbiztos bukás. A sikertelen népszavazás
után a kormánykoalíció elfogadtathatja a maga
földtörvényét a ciklus utolsó pillanatában
úgy, ahogy az elõzõ kormány tette. Ez az az
eset, amikor a söprögetõ olyan csatár után
rúg, amely magától is elveszti a labdát. Ezt
a csúnya utánrúgást mintha – végül
is – olcsóbban úszná meg a kormány, mint ahogy
az tisztán pedagógiai szempontból indokolt lenne.
Hiszen az ellenzék népszavazása
természetesen most is sikertelen lesz, a kormánykoalíció
most is átpasszírozhatja még, ha nagyon akarja, a
ciklus végén a földtörvény módosítását,
de ez azért most már igen-igen visszatetszõ lenne.
Az ellenzék az alkotmányosság
iránti messzemenõ érzéketlenséggel igyekszik
kihasználni a történteket a törvényesség
és a törvénytelenség határának
elmosására. Azt a látszatot keltik, mintha az Országgyûlésnek
törvényes kötelezettsége volna a két népszavazást
összekapcsolni, mintha az ellenzéknek törvényes
joga lenne ahhoz, hogy a kezdeményezésérõl
az elõírt határidõ töredéke alatt
döntsenek, mintha az Alkotmánybíróság
máris alkotmányosnak minõsítette volna az ellenzék
kérdését, és alkotmányellenesnek a kormányét
(Boross Péter), mintha a kormány (!) választási
csalást követne el azáltal, hogy a Választási
Iroda nem szolgáltatja a hitelesítési eredményeket
harmadannyi (csupán kétharmadannyi) idõ alatt, mint
amennyi a törvény szerint a rendelkezésére áll
(Deutsch, Orbán), stb. Az az igazság, hogy az ellenzék
rá is kényszerült erre az abszurd játékra,
miután kiderült, hogy az a „gyõztes meccs”, amelyet
Orbán Viktor rábeszélésére nem adtak
döntetlenre, még döntetlenre sem menthetõ. Ez a
rámenõs, ámde kevéssé tanulékony
fiatalember ezúttal már sokadszorra esik... a képére.
És egyre nagyobbra.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu