Mémek, elméletek, evolúciók
A hasonlatok az általános
vélekedés szerint néha hasznosak, mert rávilágítanak
bizonyos összefüggésekre. Vagy legalábbis könnyebben
megragadhatóvá teszik õket. Lynn Margulis 1981-ben
arról írt, hogy az élet kialakulásának
egy bizonyos pontján egyes prokariótákat (sejtmag
nélküli sejteket) paraziták támadtak meg, illetve
(és igazából ez felfedezésének lényege)
tulajdonképpen nem is lehet parazitákról beszélni,
mivel az együttmûködés mindkét félnek
elõnyös volt, a folyamat pedig az eukarióták
(sejtmagos sejtek) létrejöttét eredményezte.
És errõl a történetrõl két okból
is érdemes valamivel hosszabban beszélni.
Egyfelõl azért, mert
a továbbiakban fontos lesz a számunkra, hogy a megtámadó
és a megtámadott, a befogadó és a jövevény
egybeolvadhat olyannyira, hogy utólag legalábbis egy Lynn
Margulis kell az eredetileg két különbözõ
entitás újbóli szétválasztásához.
Másfelõl pedig azért, mert a fentebbi leírásban
akarva-akaratlanul megszemélyesítéseket, hasonlatokat,
képeket használtunk. Hiszen legfeljebb képletesen
érthetõ például a „megtámadás”
vagy az „együttmûködés”: mind a pro-, mind az eukarióták
világában kizárólag olyan öntudatlan és
vak folyamatok zajlanak, amelyeket mi ruházunk fel céllal
és akarattal (de hát a biológia nagyon hosszú
ideig amúgy is történetekkel és leírásokkal
dolgozó mûfaj volt).
Innét továbbhaladva
aztán eljuthatunk ahhoz a kérdéshez is, hogy mennyire
félrevezetõ ez az egész eljárás, és
menynyire hamisítjuk meg az úgynevezett tudományos
tényeket, ha mesélünk és megszemélyesítünk,
ahelyett, hogy megpróbálnánk minél egzaktabb
módon leírni a dolgokat. Vagyis ismét átfogalmazva
a dolgokat: mikor, milyen alapon állíthatjuk azt, hogy a
kétféleképpen elmondott történet a formai
különbségek ellenére lényegében azonos
(mondjuk például a Rómeó és Júlia,
valamint a West Side Story esetében). Ez az egész probléma
leginkább azért érdekes a számunkra, mert végsõ
soron elvezet ahhoz a mémhez, ami számos evolúcióbiológus
szerint a gén megfelelõje lenne – méghozzá
egy, a genetikánál magasabb vagy legalábbis az életnél
késõbb megjelenõ szinten, a gondolkodás szintjén.1
És hogy neveket is említsünk: lényegileg ehhez
az irányzathoz sorolható például George C.
Williams; William H. Calvin; a fogalom megalkotója, Richard Dawkins,
valamint az a Daniel C. Dennett, aki minden bizonnyal a legmesszebbre merészkedik
el a következtetésekben, és aki maga is egy hasonlatot
használ a memetika lényegének bemutatására.
Méghozzá éppen a Lynn Margulis-féle prokarióta-eukarióta
fejlõdés hasonlatát.
Szerinte néhány milliárd
évvel az elsõ után lezajlott egy második invázió
is, és az új betolakodók a homo sapiens agyát
szállták meg, miként azok a bizonyos paraziták
a prokariótákat annak idején. Ennek következtében
egy látszólag ugyanolyan egységes entitás
jött létre, mint amilyenek a prokariótákból
kialakuló eukarióták voltak, csak éppen ezt
az egységes, új dolgot most úgy hívjuk, hogy
ember. És hogy még provokatívabb legyen a dolog, akár
úgy is fogalmazhatnánk, hogy az agy a hardver és a
mémek rajta a szoftver, és a mesterséges intelligencia
kutatói azért keresik hiába a tudatosságot,
mert az egy megfelelõ komplexitás elérése után
jelenhet csak meg. Amennyiben pedig (mintegy azt remélve, hogy rábukkanhatunk
a tudatosság szervére) részeire bontjuk a rendszert,
akkor Dennett szavaival élve azt fogjuk találni, hogy „nincsen
otthon senki”. Mert: „Az emberi tudatosság nem más, mint
a mémek hihetetlen komplexitása (vagy még egzaktabb
módon fogalmazva: a mémeknek az emberi agyon kifejtett hatása),
amit a legjobban úgy foghatunk fel, mint egy neumanni virtuális
[számító]gép mûködését”,
ahol ennek a virtuális gépezetnek a hatékonysága
nagy mértékben a biológiai hardvernek (vagyis az agynak)
a hatékony mûködésén alapul. És
persze számos korlátja is ebbõl fakad. De az összhang
a két összetevõ között azért ez esetben
is legalább olyan tökéletes, mint a prokariótáknál
és parazitáiknál volt, és ebben nincsen is
semmi meglepõ, hiszen „a betolakodókat” maga az agy hozta
létre valahogy úgy, ahogy a madár a fészkét
és a pók a hálót. Azt hihetnénk, ezzel
az újabb hasonlattal Dennett kérdésessé teszi
az elõzõ érvényességét (hiszen
lehetne azzal érvelni, hogy a sejtmagnélkülieket „kívülrõl
jövõk” támadták meg), de könnyen beláthatjuk,
hogy azért az elsõ hasonlat is találó, ha meggondoljuk:
igaz ugyan, hogy az agy hozza létre a mémeket, de egy-egy
konkrét agy csak igen kis részüket alkotja meg, a többit
csak felhasználja: a rajta szoftverként futó mémek
leginkább kívülrõl származnak: mivelhogy
ezek más emberek gondolatai.
Vagyis képesek tovább
másolódni és elterjedni, és míg a sikertelenek
eltûnnek, addig a sikeresek elõbb-utóbb nagy számban
lesznek jelen a világban. Úgyhogy talán a felmerülõ
elméleti nehézségek ellenére sem indokolatlan
az evolúcióelméletet emlegetni a mémekkel kapcsolatban,
illetve azt állítani, hogy lényegi hasonlóság
mutatható ki közöttük és a biológiai
evolúció alapegységeinek számító
gének között. „A szelekció s ennélfogva
az önérdek alapegysége nem a faj, nem is a csoport,
sõt nem is az egyén. Az alapegység a gén, az
öröklõdés egysége”, állapítja
meg az a Dawkins, aki nem sokkal késõbb ennek a fogalomnak
az analógiájára alkotja majd meg a mémek fogalmát
is, mivel – tovább általánosítva a fentebbieket
– ki lehet jelenteni, hogy mindkét esetben replikátorról:
önmagát másoló és továbbörökítõ
dologról van szó. És bár igaz ugyan, hogy létezik
egy, legalább a ’60-as évek közepéig, illetve
G. C. Williamsig visszavezethetõ definíció, mely szerint
„a gén a kromoszóma anyagának olyan része,
amely potenciálisan elég sok nemzedékig fennmarad
ahhoz, hogy a természetes szelekció egységeként
szolgáljon” (ami persze tautológia, mert azt állítja,
hogy a gén az, ami öröklõdik, tehát ami
öröklõdik, az gén), de a kromoszóma behelyettesíthetõ
lehetne valami mással is.
Egy idegen bolygón például
nem szükségszerû, hogy pontosan a földi módon
jöjjön létre az élet, de azt attól még
életnek nevezhetnénk, ha megfelelne bizonyos kritériumoknak,
melyek között biztosan nem lenne ott, hogy éppen kromoszómákból
kell felépülnie. Megtenné helyette valami más
is: a lényeg az, hogy minden életnek „replikálódó
egységek túlélése révén” kell
kifejlõdnie. És ez az a pont, ahol Dawkins felteszi a mémek
létének feltételezéséhez elvezetõ
kérdést. „De vajon messzi világokba kell-e utaznunk
ahhoz, hogy másfajta replikátorokra és ennek folyományaként
másfajta evolúcióra leljünk?” – kérdezi,
aztán rögtön válaszol is rá: „Én
azt hiszem, hogy nemrégiben egy újfajta replikátor
bukkant fel ezen a bolygón… Még gyerekcipõben jár…
de máris olyan gyors evolúciós változáson
megy át, hogy mögötte a jó öreg gén
messze lemaradva liheg.”
A mémek azért jönnek
létre, mert az evolúció logikája azt diktálja,
hogy „ha olyan feltételek alakulnak ki, melyek között
egy újfajta replikátor másolatokat tud készíteni
magáról, az új replikátor át fogja venni
a hatalmat, és el fogja indítani a saját új
típusú replikációját”. Ennek következtében
pedig kialakul a mémekre mint az új típusú
evolúció alapegységeire épülõ emberi
kultúra, ahol a mém bármi lehet, ami másolható
és képes valamilyen formában (lehetõleg minél
hosszabb idõn keresztül) továbbadni magát. És
bár a „valamilyen formában” kitétel fogalmi bizonytalanságokat
rejt magában, az azért biztos, hogy például
egy jelszó, egy ruhadivat, egy dallam, a tûsarkú cipõ
vagy egy edénykészítési mód éppúgy
mémnek tekinthetõ, mint mondjuk a magukra a mémekre
vonatkozó gondolat, és egy újabb hasonlattal (vagy
még inkább analógiával) élve további
közös vonásokat is találhatunk a biológiai
és a memetikus evolúció között. Ez utóbbi
esetben ugyanis az élet kialakulásához elengedhetetlen
„õslevesnek” a génszelekción alapuló evolúció
által létrehozott emberi agyak felelnek meg, a rivális
génekbõl álló környezetnek megfeleltethetõ
kulturális környezet pedig más mémekbõl
tevõdik össze, melyekre szintén hat a természetes
kiválasztás.
Azt is meg lehet persze mondani,
hogy ez milyen mechanizmuson keresztül fog érvényesülni,
és hogy miért versengenek ezek a mémek: az agykapacitásért,
illetve a figyelemért. Nyilvánvaló, hogy egy mém
csak a többiek rovására kötheti le a figyelmünket
(legyen szó egy televíziós vetélkedõrõl,
egy bestsellerrõl, egy akciófilmrõl vagy éppen
errõl a cikkrõl), és az, amelyikkel nem törõdik
senki, nem fog tovább másolódni sem. Mondhatni, kipusztul,
és amennyiben az eddigieket komolyan vesszük, ez még
csak nem is átvitt értelemben értendõ. A memetikával
foglalkozók között hallani olyan vélekedéseket
is, hogy „a mémeket élõ struktúráknak
kell tekintenünk, nem csupán metaforikusan, de technikai szempontból
is. Ha egy termékeny mémet ültetsz az agyamba, akkor
szó szerint élõsködsz az agyamon… pontosan úgy,
ahogy a vírus élõsködik a gazdasejt genetikai
mechanizmusán… a »hit a halál utáni életben«
mémje például fizikai értelemben is milliószámra
keletkezik az egyének idegrendszerében levõ struktúraként
a világ minden táján.”
Ami nyilvánvalóan
szélsõséges álláspont, és mint
az alábbiakban látni fogjuk, erõsen vitatható.
Azt viszont mindenképpen érdemes alaposabban végiggondolni,
hogy az evolúció szempontjából nem létezik
„jó” meg „rossz” gén (csak sikeres és sikertelen van).
Tehát ha elfogadjuk, hogy a mémeket lényegileg a gének
analógiájára kell elképzelnünk, akkor
kézenfekvõ az a következtetés is, hogy nincsen
értelme „jó” vagy „rossz”, kulturálisan értékes
vagy értéktelen dolgokat hordozó mémekrõl
beszélni, és a lakodalmas rock valamelyik dallama vagy a
Dallas szignálja ebbõl a szempontból egyenrangú
az Ötödik szimfónia nyitótaktusaival. Hiszen az,
hogy egy adott kultúrán belül mit tartunk jónak
vagy elítélendõnek, ezek szerint nagymértékben
(sõt, ha van hozzá bátorságunk, akkor azt is
állíthatjuk, hogy teljesen) a kulturális környezetünkben
jelen lévõ és a természetes szelekció
nyomása alatt a túlélésért (értsd:
a figyelmünkért) versengõ mémektõl függ.
A populációmemetikusok, mondja némi iróniával
Dawkins, az alapján fogják megítélni egy zenei
mém életképességét, hogy az emberek
milyen dallamot fütyülnek az utcán.
Feltéve persze, hogy képesek
lesznek eldönteni, mi számít mémnek, hiszen itt
azért komoly nehézségekbe ütközünk.
Mémnek tekinthetõ-e egy egész zenemû, kérdezi
a témával foglalkozó szakirodalom, és ha igen,
akkor vajon a belõle kiemelt sláger is mémnek számít-e,
illetve egyáltalán hány ilyen alapegységbõl
áll össze például egy szimfónia? És
hogyan döntjük el, hogy azonos mémrõl van-e szó
két különbözõ esetben, amikor a gondolatok
egyik alapvetõ sajátossága, hogy nem változatlan
formában terjednek tovább, hanem holmi lamarcki evolúcióként
öröklõdnek tovább a „szerzett tulajdonságok”?
Amennyiben feltételezzük, hogy a darwinizmusnak vannak mémjei,
ez alatt nyilvánvalóan nem azt kell érteni, hogy az
egész darwini életmû pontos másolata ott van
az evolúcióbiológusok fejében (ez esetben egyébként
pontosan ugyanazt is értenék a különbözõ
fogalmak alatt, tehát tudományos viták sem lennének).
És az is nyilvánvalónak látszik, hogy a Rómeó
és Júlia meg a West Side Story ugyanaz a mém a szerelmesekrõl
meg az egymással szemben álló családokról,
és erõsen az lehet a benyomásunk, mintha a Lynn Margulis-i
prokarióta-és-parazita meg a dennetti agy-és-mém
történet is ugyanaz lenne. De hogy miért, azt egyáltalán
nem olyan könnyû megragadni, mint a gének esetében
az öröklõdést: „Átvitelük – mondja
Dawkins – látszólag egészen más, mint a diszkrét,
minden vagy semmi jellegû génátvitel”, az elmélet
védelmében azonban hivatkozhatnánk arra, hogy a mindennapi
életben a gének diszkrét módon jelentkezõ
hatását is nehéz kimutatni: a magasság vagy
a bõrszín sem látszik „elegyíthetetlen gének
mûvének”. Ráadásul itt is élhetünk
azzal a(z egyébként kimondottan tautologikus) megoldással,
hogy kijelentjük: a mém per definitonem a kulturális
öröklõdés egysége.
Persze ekkor még mindig kérdéses
lehet, hogy fizikailag mi felel meg a mémnek, hogy mi állítható
párhuzamba a gént hordozó kromoszómaanyag-részekkel
– de igazából itt sem ütközünk különösebb
nehézségekbe. Elvégre itt is el lehet játszani
az elõbbi játékot. Érvelhetünk amellett,
hogy valamilyen formában azért csak kell, hogy legyen fizikai
megfelelõjük a „kultúrgéneknek”, hiszen az agyban
így vagy úgy, de fizikai formában tárolódnak
az információk, és az pedig igazán nem sokat
számít, hogy speciális molekulákról
van-e szó, vagy zárt pályán keringõ
elektronáramokról. Vagyis végsõ soron errõl
az oldalról meglehetõsen kikezdhetetlennek tûnik a
memetika, még ha talán nem is túlságosan vonzó
egy olyan elmélet, amely – látszólag a szociáldarwinizmushoz
hasonló módon – megpróbálja az evolúciót
a társadalomra és a kultúrára többé
vagy kevésbé közvetlenül ható erõként
feltüntetni.
Nem szabad azonban elfelejteni,
hogy a szociáldarwinizmus nem a XX., hanem a XIX. századi
evolúcióelméleten alapult, és joggal állíthatjuk
– megint csak Dawkins nyomán –, hogy „Amit Darwin mondott, annak
jelentõs része, részleteit tekintve, helytelen”, és
a mai biológusok egészen másfajta tudományt
mûvelnek, mint száz évvel ezelõtti kollégáik.2
Hosszan lehetne fejtegetni a leginkább csak a szakemberek számára
érdekes részleteket a génfogalom kialakulásának
és metamorfózisainak jelentõségétõl
egészen addig bezárólag, hogy egy magára
valamit is adó evolúcióbiológus Darwint legfeljebb
munkaidõn kívül olvas. Tehát például
Thomas Henry Huxley, Darwin „bulldogja” és Richard Dawkinsnak a
gondolkodásában (és az agyában) legfeljebb
a természetes kiválasztáson alapuló evolúció
mémje lehetett közös.
Ebbõl aztán további
dolgok is következnek, és valószínûleg
nem nehéz belátni, hogy egy XIX. századi „társadalmi
evolúicós elmélet” látványos kudarca
még egyáltalán nem bizonyítja, hogy csakugyan
lehetetlen lenne kidolgozni egy, a társadalomtudományokat
a darwini tanokkal összekötõ teóriát. Egy
ilyen elmélet kidolgozásának nincs különös
akadálya, fõként ha az nem követi el még
egyszer a száz évvel ezelõtti hibát, és
nem akar egy biológiai tan alapján értékrendet
felállítani. Márpedig a memetika éppen azt
sugallja, hogy az evolúciós elmélet kiterjesztésébõl
semmi ilyesmi nem következik. Mert a biológiai tények
nem jók vagy rosszak, miként a gének sem azok.
Ha elfogadjuk ezt, valamint elfogadjuk
a memetika létét, akkor egy minden korábbiál
általánosabb fogalmakat használó biológiához
juthatunk el, aminek jócskán kitágulnak a fogalmi
határai is. Amennyiben nem ragaszkodunk hozzá, hogy az élet
definíciójában szerepeljenek kitételek a földi
élet konkrét formáira, tehát hajlandóak
vagyunk például gének helyett a sokkal általánosabb
replikátorokról beszélni, úgy felvethetõvé
válik a kérdés, hogy egy komputerprogram megfelelõ
összetettség, önmásolási képesség
és még néhány hasonló feltétel
teljesítése esetén tekinthetõ-e élõnek,
és szélsõséges esetben indokolt lehet-e, hogy
az állatbarátok beavatkozzanak egy számítógépes
vírus védelmében. De gyökeresen megváltozhatnak
az idegen élet keresésének stratégiái
is, hiszen az új és általános életfogalom
azt jelenti, hogy nem csupán az ún. életzónában
keringõ, Föld-típusú, vízzel borított
bolygók jöhetnek számításba, hanem egy
sokkal tágabb körben lehet folytatni a kutatást.
Vagyis az elõnyök látszólag
nyilvánvalóak, de eközben vigyázni kell, hogy
ne becsüljük túl a lehetõségeket. Az általánosított
biológia-fogalom alapján létrejövõ memetika
például alkalmas lehet ugyan egyfajta információáramlás
és -átadás leírására, ám
ez nem jelenti azt, hogy hozzásegítene a konkrét jelenségek
jobb megértéséhez is, és egy dallam mémként
való meghatározása nem jelenti azt, hogy magáról
dallamról is világosabb képünk alakulna ki (vagy
arról, hogy miért bizonyult riválisaival szemben sikeresnek).
Nem leszünk képesek megjósolni, hogy holnap melyik dallamot
fogják fütyülni az utcán, tehát aki ilyesmit
várna ettõl az elmélettõl, az csalódni
fog.
Ráadásul azt sem mondhatjuk,
hogy a memetikáig vezetõ biológiai irányzat
riválisok nélküli egyeduralkodó lenne.
A nagy tekintélyû paleontológus,
Niles Eldredge meglehetõsen sértõdött hangon
írja, hogy nem a géneken alapuló evolúcióelmélet
az egyetlen járható út, hanem kiindulhatunk abból
is, hogy a természetes szelekció magán az élõ
organizmuson fejti ki hatását. Semmi szükség
nincsen, teszi hozzá, olyan elvont entitások megalkotására,
mint amikkel az általa „ultradarwinistáknak” nevezett csoport
dolgozik,3 és ha esetleg végül az õ tábora,
a „naturalista” irányzat kerekedik felül, akkor ez a mémelmélet
bukását is jelentené. Amit kissé ironikusan
úgy is megfogalmazhatnánk, hogy ebben az esetben a mémelmélet
mémje életképtelennek bizonyult.
1.
A mém szó a mimémából
(utánzás) származik. Ez olyan név, mondja Dawkins,
ami „a kulturális átadás egységének
vagy az utánzás, az imitáció egységének
gondolatát hordozza”.
2.
És ennek megfelelõen
képesek például megválaszolni azt a két
kérdést, ami annak idején látszólag
az evolúcióelmélet ellen szólt, nevezetesen
a társas élõlények (pl. a hangyák) látszólag
altruista magatartását, valamint a „nemi kiválasztás”
szélsõséges és kirívó példáit,
mint amilyen a hím páva tollazata. De ha az „akkori” és
a „mai” közötti különbségekrõl némileg
általánosabban szólva azt is elmondhatjuk, hogy a
XIX. sz. biológiájából gyakorlatilag minden
ma használatos eszköz és módszer hiányzott
a biometriától, a matematikai statisztikától
a genetikáig bezárólag, ami (Juhász-Nagy Pál
megfogalmazásával élve) „egyáltalán
értelmezhetné a változatosság problémáinak
lényegét, a variáció és a variabilitás
viszonyát. […] A klasszikus darwinizmus keretében számos
nagyon lényeges kérdés… még csak föl sem
vethetõ.”
3.
A kérdés itt végsõ
soron az, hogy amikor a „mûködõ” evolócióról
beszélünk, akkor mit tekintünk alapvetõ (és
ezért tovább-bontani sem érdemes) egységnek.
A határozott fölényben lévõ „ultradarwinisták”
úgy vélik, hogy az „önzõ gén” az, ami
továbböröklõdik, és ennek megfelelõen
az evolúciót mint az egymással a túlélésért
versengõ gének küzdelmét kell értelmezni,
a kisebbségben lévõ „naturalisták” viszont
azt mondják, hogy ez a végsõ egység az egyed
(vagyis az élõ organizmus). Persze egy paleontológus
vagy egy zoológus számára valószínûleg
nem látszik különösebben célszerûnek
egészen a gének szintjéig lebontani a jelenségeket.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu