Vita a földtulajdonról
A földtulajdon ügye a kárpótlás
után hosszabb idõre lekerült a hazai politikai közélet
napirendjérõl, legalábbis így tûnt a
laikus és a naiv szakmai közvélemény számára
is. Azonban a kormány tervezett földtörvény-módosítása
ez év tavaszán újra felélesztette a földtulajdonról
szóló indulatos vitákat. Az agrárpolitikai
diskurzusokat, különösen a földkérdéssel
kapcsolatosakat, döntõen mindig is az érzelmek és
a politikai értékek határozták meg. Az úgynevezett
szakmai viták mögött is általában a különbözõ
résztvevõk soha ki nem mondott, vélt vagy valós
értékei, illetve érdekei húzódtak meg,
nem pedig az agrárgazdaságtan, különösen nem
a mainstream legújabb eredményei. Ez akkor is így
van, ha a nagyüzemi lobby képviselõi közül
sokan szeretnék ezt a kérdést saját „tudományos
érveik” fényében láttatni. Következésképpen
nem meglepõ, hogy ma egyaránt irracionális érvek
hangzanak fel mindegyik oldalon.
A tisztánlátást
azonban nemcsak a földkérdés politikai természete
akadályozza, hanem a hazai agrárvitákra hagyományosan
jellemzõ fogalmi tisztázatlanság és a mai magyar
agrárvilágról való tudásunk sajnálatosan
alacsony szintje. Ebben az írásban nem a már korábban
elhangzott érvek és ellenérvek bizonyítására
vagy cáfolatára, hanem a viták mögött meghúzódó
mögöttes feltevések vizsgálatára vállalkozunk.
Fogalmi zûrzavar és ismerethiány: az üzem mérete
Mielõtt közelebbrõl szemügyre
vennénk a különbözõ álláspontokat,
le kell szögezni, hogy a mai vita a földtulajdonról alapvetõen
nem arról szól, hogy a külföldiek szerezhetnek-e
Magyarországon termõföldtulajdont vagy sem, hanem, hogy
ki milyen mezõgazdaságot szeretne látni. Másképpen
fogalmazva: az a kérdés, milyen legyen a magyar mezõgazdaság
birtokstruktúrája, illetve milyen struktúrapolitikát
kövessen a hazai agrárpolitika. Ennek megfelelõen a
viták hátterében egy régi, ki nem beszélt
kérdés, nevezetesen a híres-hírhedt kisüzem–nagyüzem-probléma
áll. A normális párbeszédet persze nemcsak
a kisüzem-nagyüzem probléma hazai tudományos és
politikai feldolgozatlansága akadályozza, hanem annak leegyszerûsítõ
és félrevezetõ jellege. Ha ugyanis a mezõgazdaság
strukturális problémáit a kisüzemek és
a nagyüzemek közötti ellentétre redukáljuk,
akkor továbbra is a szocialista agrárgazdaságtan ideologikus
fogalmi béklyóiban fogunk vergõdni, miközben
a valóságos problémákról továbbra
sem esik majd szó.
Amennyiben
elfogadjuk a fenti értelmezési keretet, akkor a földtulajdon
kérdését a nagyüzemi lobby képviselõi
által sugallt, a laikus közvélemény számára
évtizedek óta szívósan terjesztett, régi
kényelmes sztereotípiákra korlátozhatjuk. Ezek
szerint az egyik, retográdnak minõsíthetõ tábor
képviselõi elavult kisparaszti mezõgazdaságot
akarnak, amely sok felesleges szakképzetlen munkaerõt alkalmaz,
következésképpen alacsony hatékonyságú,
ezért nem bírja a versenyt sem a modern hazai nagyüzemi
mezõgazdasággal, sem a nyugat-európai „kisparaszti”,
de jobban felszerelt és „agyontámogatott” társaival.
Ráadásul ez a kisparaszti mezõgazdaság igen
sok támogatást igényel, a „szegény, nem hatékony
gazdák” pedig örökkön-örökké az
adófizetõk pénzébõl finanszírozott
támogatásokra lesznek utalva. A másik tábor
ezzel szemben természetesen a modernizációt, a haladást
képviseli. A szocialista „agrárcsoda” régi-új
öntudatos védelmezõi a mai napig is fennen hirdetik,
hogy a modern mezõgazdaság csakis a „hatékony” nagyüzemek
keretei között képzelhetõ el, mivel a koncentráció
folyamata ebben az ágazatban is feltartóztathatatlan, mi
több, ez világtendencia. Ez a fajta mezõgazdaság
pedig nem azért van ráutalva az állami támogatásokra,
mert kicsi a hatékonysága, hanem csak a fejlett országok
csúnya agrárprotekcionizmusa okán. Ha az élelmiszerek
világpiacán a szabadkereskedelem érvényesülne,
akkor mindenki reszkethetne a „világhíres” magyar mezõgazdaságtól.
A fenti értékelés – bármilyen csábítónak,
esetleg logikusnak is tûnik – alapvetõen félrevezetõ,
mivel nem vesz tudomást a fejlett országokban az elmúlt
évtizedekben lezajlott agrárfejlõdés jellemzõirõl,
illetve agrárpolitikai tapasztalatairól.
Az elsõ
probléma a mezõgazdasági üzemek nagyságának
mérése körül van. A hazai nagyüzemi agráriusok
elõszeretettel fetisizálják a területnagyságot
mint mértékegységet. Ez alapján ugyanis „meg
tudják mondani”, hogy mi az optimális, illetve a gazdaságilag
még ésszerûnek tekinthetõ minimális üzemméret.
A gond ezzel a megközelítéssel egyrészt az, hogy
a területnagyság önmagában nem elegendõ
információ egy üzem nagyságának meghatározására,
másrészt pedig az egyes termékek esetében különbözik
az „optimális” birtokméret, ezért nem lehet valami
aggregált „optimális üzemnagyságot” kiszámítani.
Például nagynak számíthat egy kéthektáros
virágkertészet, míg egy hasonló méretû
gabonatermelõ gazdaság okkal tekinthetõ kicsinek.
Ennek megfelelõen az elõbbi gazdaság jelentõs
nagyságú lehet árbevételben mérve, míg
az utóbbit csak kisméretûnek tekinthetjük. Ugyanakkor
különösebb bátorság nélkül azt
is leszögezhetjük, hogy egy gazdaság nagysága,
akármiben mérjük azt, elég keveset árul
el a hatékonyságáról.
A családi
gazdaság fogalma évtizedeken át nem volt használatos
kifejezés, de többnyire szinonim volt a kistermelõ fogalmával.
A mezõgazdasági kistermelés megítélése
a szocializmus évtizedeiben a különbözõ hullámzások
ellenére többnyire negatív volt. Nem kell feltétlenül
csak a kulákozásra, illetve Lenin örökbecsû
szavaira gondolni, miszerint a magántulajdon mindennap újratermeli
a kapitalizmust. A „felvilágosult”, modern agrártechnológiában
jártas nagyüzemi elit mindig is gyanakodva nézett a
kistermelésre, mivel az abban érdekeltek csak félszívvel
dolgoztak az általuk vezetett szervezetekben, munkaidõ után
pedig siettek a saját háztáji gazdaságaikba,
hogy ott zsákmányolják ki önmagukat. A családi
gazdaságokra, a kistermelésre kicsit mindig lesajnálva
néztek a „haladó agráriusok”. Elsõsorban átmeneti
jelenségnek tekintették, amelynek elfogadását,
illetve megtûrését az erõszakos kollektivizálás
társadalmi elfogadottságának javítása
indokolta. Ezek a nézetek még ma is ott vannak sok nagyüzemhívõ
tudata mélyén.
Szemben
a hazai szóhasználattal, a családi gazdaság
fogalma a fejlett országokban senki számára nem idéz
fel negatív konnotációkat. A nemzetközi irodalomban
számos definíció létezik, de bizonyos konszenzus
alakult ki, hogy mit kell tekinteni a családi gazdaságok
legfontosabb jellemzõinek (Gasson–Errington [1993] és Swinnen–Christiaensen–Felton-Taylor
[1993]). Ezek szerint a családi gazdaságok a következõ
fontosabb jellemzõkkel írhatók le: a farmot a család
menedzseli; a munka legnagyobb részét a család adja;
a beruházások, illetve a tõkebefektetések kockázatának
túlnyomó részét a család viseli; a mezõgazdasági
termelés a legfontosabb tevékenység és bevételi
forrás a család számára; végezetül:
a család a farmon él. A fentiekbõl következõen
a családi farm egy olyan entitás, amely a vállalkozó,
a menedzser és munkás szerepeit ugyanabban a családban
kombinálja. Másrészt a családi farmon belül
a háztartás és a vállalkozás csak elméletileg
választható szét, gyakorlatilag azonban nem. Fontos
továbbá még két dolgot megjegyezni. Egyrészt
ezen jellemzõk alapján a föld tulajdonlása nem
szükséges feltétele a családi farmnak. Másrészt,
a korábbiakat megismételve, a fentiekbõl következõen
a családi farm fogalma semmit nem mond az adott gazdaság
nagyságáról, akár területnagyságban,
akár árbevételben vagy bruttó termelési
értékben mérjük, még kevésbé
annak hatékonyságáról.
A mezõgazdasági
kistermelést folytatók többségét nem a
családi gazdaság fogalmával lehet pontosan leírni,
hanem inkább a részmunkaidõs gazdaság terminusával.
A részmunkaidõs gazdaságokat is sokféleképpen
szokták definiálni, de általában közös
rendezõelv, hogy a családi erõforrásokat (munka,
tõke, menedzseri erõforrások) csak részlegesen
hasznosítják a mezõgazdasági termelésben.
Erre a gazdaságtípusra is jellemzõ azonban, hogy a
menedzser és a vállalkozó családon belül
van, a család viseli a beruházások kockázatát,
és egyben biztosítja a munkaerõt is. Egy másik
lehetséges megközelítés abból indul ki,
hogy egy mezõgazdasági család, illetve háztartás
jövedelmének mekkora hányada származik a gazdálkodásból,
és mekkora aránya a farmon kívüli tevékenységbõl.
Németországban például a részmunkaidõs
farmokat úgy írják le, mint amelyek jövedelmének
több mint 50 százaléka farmon kívüli tevékenységbõl
származik.
A nagyüzemek
nem az ördögtõl valók, de a hazai szóhasználat
elfedi legfontosabb jellemzõiket. A magyar mezõgazdasági
nagyüzemeket az agrárgazdaságtan fõáramának
terminusaiban leginkább a mezõgazdasági termelõszövetkezetek
és az ipari farm fogalmaival lehet leírni. A mezõgazdasági
termelõszövetkezeteket a mezõgazdasági tevékenységek
horizontális integrációjaként szokták
leírni. A mezõgazdasági termelõszövetkezeteket
azonban nem szabad összetéveszteni a mezõgazdasági
termelõk szövetkezeteivel. Az elõbbi szövetkezeti
típus alatt a termelõk vagy a farmok közös, csoportos
termelését kell érteni. A másik fajta szövetkezet
pedig az egyes termelõk önkéntes kooperációján
alapul, mely abból a célból jött létre,
hogy a beszállítói vagy a kibocsátási
oldalon a felvásárláshoz, illetve a feldolgozáshoz
kapcsolódó tevékenységekben közösen
vegyenek részt, hogy ezáltal az egyes tagok jövedelmét
növelni tudják. A mezõgazdasági termelõszövetkezet
létrehozásának okául a skálahozadék
kihasználását, vagyis a nagyobb méretekbõl
fakadó elõnyöket szokták említeni (LeVay
[1983]). A potenciális skálahozadékot jobban ki lehet
használni, ha a termelõeszközöket közösen
használják, mint ha azok az egyes farmerek tulajdonában
maradnának. Ez fõleg abban az esetben igaz, ha az átlagos
farmnagyság nagyon kicsi, és az üzemi struktúra
jórészt kisméretû gazdaságokból
áll, amelyekben ezért nehéz alkalmazni a modern mezõgazdasági
technológiát. A tranzakciós költségek
elmélete viszont a termelõk szövetkezeteinek adott igazolást
a mezõgazdaságban. A mezõgazdasági tevékenységek
sajátosságaiból eredõ, a piaci csere tranzakciós
költségeit növelõ problémákat – mint
az idõjárásból fakadó bizonytalanságok,
bizonyos tranzakciók gyakorisága, a technológiai fejlõdéshez
szükséges eszközök specialitása, a mezõgazdasági
termeléshez kapcsolódó externáliák –
a szövetkezetek sikeresen oldhatják meg (Ollila [1994]). A
termelõszövetkezeteket az elméleti irodalom a munkás-önigazgatói
vállalat kategóriájával írja le (Bonin
és társai [1993]). Ebben a megközelítésben
a termelõszövetkezeteknek három fontosabb jellemzõjük
van: a dolgozók részvétele a vállalati döntéshozatalban,
a profit megosztása a tagok között, továbbá
a dolgozói tulajdon. A termelõszövetkezetek tagjai tehát
elméletben megosztják a vállalkozói, menedzseri
és munkásszerepeket, és ezért a kockázatokat
is. A termelõszövetkezeteken belüli feladatok aktuális
megosztása egyben a felelõsségek megosztását
is jelenti. Érdemes hangsúlyozni, hogy ezekben a szövetkezetekben
a munkaerõt döntõen a tagok családjai biztosítják.
Mûködésük során azonban két alapvetõ
nehézséggel kell megküzdeniük. Egyrészt
a tagok teljesítményének az ösztönzése,
a potyautas-viselkedés elkerülése. Másrészt
azzal a problémával is szembe kell nézniük, hogy
az egyes tagoknak különbözõ elképzeléseik
lehetnek arról, hogy miként lehet sikeres a közös
tevékenység, következésképpen az egyes
tagok érdekei eltérhetnek a csoport, pontosabban a szövetkezet
érdekeitõl. Az ipari farmoknál – akár az iparvállalatok
esetében – a vállalkozó, a menedzser és a munkás
szerepkör teljesen elválik egymástól. Ez egyben
azt is implikálja, hogy minden tevékenységet piaci
áron jutalmaznak. Az ipari farmokra jellemzõ a menedzseri
tevékenységek specializációja és decentralizációja.
Látható,
hogy az elõbb röviden ismertetett fogalmi rendszer lényegesen
árnyalja a kis- és nagyüzem itthon szinte már
kõbe vésett dichotómiáját. A mezõgazdaságban,
ugyanúgy mint a gazdaság más ágazataiban, nem
az a kérdés, hogy egy vállalat kicsi vagy nagy, hanem
hogy miként tudja kombinálni és szervezetileg hatékonyan
mûködtetni a vállalkozó-, a menedzser- és
a munkásfunkcióit. Nos, úgy tûnik, hogy a fejlett
országok mezõgazdaságában két üzemforma
maradt uralkodó: a családi gazdaságok és a
részmunkaidõs üzemek. A mezõgazdaság
nyugati típusú fejlõdése során a várakozásokkal
szemben nem tudtak gyökeret verni a hierarchizált munkaszervezetû,
döntõen bérmunkát hasznosító termelõszövetkezetek
és ipari farmok. Ez az üzemtípus elsõsorban a
fejlõdõ országokban, azon belül is Latin-Amerikában
jellemzõ. A területnagyságban mért koncentrációs
világtendenciát a nyugat-európai mezõgazdaság
meglehetõsen korlátozott mértékben igazolta.
Bár igaz, hogy a mezõgazdaság súlya a gazdaság
egészében a fejlett országokban kicsi, valamint a
farmok és a farmerek száma folyamatosan csökkent, ennek
ellenére az EU 15-ökben az átlagos üzemnagyság
16,4 hektár, a legnagyobb átlagnagyságú országban,
az Egyesült Királyságban pedig 67,3 hektár volt.
Az átlagszámok mögött természetesen nem
tapasztalhatunk egyenletes eloszlást. A fejlett országok
mezõgazdasági struktúrájára elsõsorban
az a jellemzõ, hogy az egyik oldalon a növekvõ nagyságú
családi farmok állnak, amelyek a termék jellegétõl
és az üzem nagyságától függõen
idõnként vagy folyamatosan bérmunkát is alkalmaznak.
Azonban ez a bérmunka-felhasználás még sokáig
nem fogja veszélyeztetni a gazdálkodás családi
jellegét. A másik póluson a részmunkaidõs
gazdaságok vannak, amelyek aránya a fejlett országok
agrárstruktúrájában meglepõen stabilnak
bizonyult. A magyar viszonyokat úgy írhatjuk le, hogy a termelõszövetkezetek
és az ipari farm jellemzõivel bíró tsz- és
állami gazdaság-utódszervezetek megõrizték
meghatározó szerepüket a hazai agrárstruktúrában.
Mellettük kinövõben van egy olyan új termelõi
csoport, amelyet családi gazdaságnak nevezhetünk. Végezetül
pedig a mezõgazdasági struktúra másik pólusán
az úgynevezett „törpegazdaságok” állnak, amelyeket
a részmunkaidõs gazdaságok fogalmával jelölhetünk.
Fogalmi kitérõnket összegezve megállapíthatjuk,
hogy a kisüzem-nagyüzem primitív dichotómiája
nem alkalmas sem a nyugat-európai agrárfejlõdés
értelmezésére, sem a hazai viszonyok leírására,
következésképpen nem használható a hazai
földtulajdonvita fogalmi keretéül.
A birtokszervezet
A hazai földtulajdonról szóló
vitákat zavaró másik körülmény, ha
túltettük magunkat a fogalmi zavarokon, hogy nem sokat tudunk
arról, hogy milyen is ma a birtokszerkezet Magyarországon,
azaz melyik üzemtípusból mennyi van, és annak
mekkora a súlya az agrárstruktúrában. Az elsõ
apróság, hogy nem világos, hány gazdasági
szervezet foglalkozik ma hazánkban mezõgazdasági termeléssel.
Mivel a statisztikai adatgyûjtés a régi elnevezéseket
használja, ez alapján rendszerezzük a rendelkezésre
álló ismereteket. A KSH adatai szerint a mûködõ
gazdasági szervezetek száma 1996 végén a mezõgazdaságban,
a vad- és erdõgazdálkodásban és a halászatban
32 321, amelybõl gazdálkodószervezet 9639 és
egyéni gazdálkodó 22 682 volt. A 9639 gazdálkodószervezeten
belül 6630 jogi személyiségû gazdasági
szervezetet találtak. Ez utóbbi kategória alatt szereplõ
szervezetekrõl azt is tudjuk, hogy ebbõl mennyi az rt., a
kft. és a szövetkezet, továbbá létszám
szerint miként oszlanak meg. Viszont létezik egy másik
statisztikai kategória, nevezetesen a gazdálkodószervezetek
címszó alatt. Ezekrõl azt tudjuk, hogy miként
oszlanak meg termõterület szerint, számuk pedig 2999
volt. Akkor hogy is van ez? Tegyük fel, hogy a 6630 jogi személyiségû
gazdasági szervezet és a 2999 termõföldet használó
gazdálkodószervezet valamilyen kapcsolatban vannak egymással.
Ha a két kategóriát egymásra akarjuk vetíteni,
akkor azt kell feltételeznünk, hogy a 3631 gazdasági
szervezetnyi különbség az bizonyára az erdõ-
és vadgazdaságban, illetve a halászatban tevékenykedik.
Lehet, hogy így van, lehet, hogy nem, de ez a rendelkezésre
álló statisztikai adatokból nem derül ki. Ez
a statisztika nem segít bennünket abban, hogy akár a
bevett avíttas, akár modernebb fogalmaink szerint megtudjuk,
hogy hány mezõgazdasági üzem létezik ma
Magyarországon, és azok miként oszlanak meg a különbözõ
kategóriák között.
Szûkebb
tárgyunkra, a földtulajdonra térve sem jobb a helyzet.
A földtulajdon megoszlásáról ugyanis semmilyen
konkrét adat nincs, csak legfeljebb néhány „beavatott”
illetõnek meg nem erõsített, de annál „megbízhatóbb”
értesülése. A földhasználatról azonban
már vannak adatok, amelyek tanúsága szerint 1996-ban
a gazdasági társaságok a termõföldterület
30 százalékát, a szövetkezetek 23 százalékát,
az egyéni gazdaságok pedig 47 százalékát
használták. Azaz a nagyüzemek még mindig a termõföldterület
több mint felét hasznosítják. Mint korábban
említettük, a gazdálkodószervezetek által
használt termõföldterület méret szerinti
megoszlásáról vannak ismereteink. Néhány
érdekesebb megoszlás: a 2999 gazdálkodószervezet
több mint fele 500 hektárnál kisebb földet, 12
százaléka 10 hektárnál kevesebb földet,
7,5 százaléka 3000 hektárnál többet használ.
Az 1996. évi mikrocenzusból tudjuk, hogy 1,8 millió
háztartásnak volt földtulajdona, amelynek 2,4 százaléka,
43 200 háztartás 10 hektárnál nagyobb földterületet
birtokolt. Ezek valószínûsíthetõen komoly
szintû gazdálkodást folytatnak, és közel
állnak a családi gazdaság fogalmához. Itt emlékeztetünk
arra, hogy a korábban bemutatott statisztika csak feleennyi egyéni
gazdálkodót tart számon. Ebbõl bizonytalan
számú egyéni gazdálkodót kivonhatunk,
mivel közismert, hogy a szövetkezetek egy részében
a kedvezõbb adózási feltételek miatt a dolgozókat
egyéni gazdálkodóként jelentik be. Ezek arányáról
azonban nincsenek pontos ismeretek. A bizonytalan nagyságú
különbséget ismét nehezen találjuk meg akkor
is, ha egyrészt a kft.-k és bt.-k nagy részét
is ideszámoljuk, mondván, esetleg a családi gazdaságok
egy része valamilyen jogi vagy jogi személyiség nélküli
szervezetet alapított, másrészt pedig a 10 hektár
fölötti gazdaságok jó részét kivesszük
ebbõl a kategóriából. A többieket a részmunkaidõs
gazdaság kategóriája írhatja le. Tudjuk továbbá,
hogy a 10 hektár fölötti gazdaságok az általuk
mûvelt terület több mint felét bérlik, és
ez az arány a gazdaság nagyságával fokozatosan
nõ. A földtulajdonról rendelkezésre álló
ismereteink lényege, hogy a termõföld több mint
a felét ma is a nagyüzemek használják, a földtulajdonnal
rendelkezõ és nagy valószínûséggel
komolyabb gazdálkodást folytató háztartások
üzemeik földterületének növelése érdekében
egyre nagyobb mértékben bérelnek földet. Ez utóbbit
általánosítva úgy szoktak fogalmazni, hogy
a földtulajdon és a földhasználat nagymértékben
elvált egymástól. Empirikus tudásunkat a földtulajdonviszonyok
tárgykörében tehát, jó adag eufemizmussal
élve, nem nevezhetjük kielégítõnek.
A fent bemutatott
ismerethiány nemcsak a hazai agrárpolitikai vitákat
teszi „elméleti jellegûvé”, hanem az Európai
Unióhoz való csatlakozás gátjává
is válhat. Az Európa Tanács ugyanis minden évben
közzé teszi jelentését a mezõgazdaság
helyzetérõl, az adott év gazdasági folyamatait
elemezve. Ebben az egyre bõvülõ kötetben részletes
leírást kaphatunk az Európai Unió mezõgazdasági
struktúrájáról is (European Commission [1997]).
Csak példaként felsorolunk néhány adattípust,
amelyet ez a kiadvány tartalmaz. Többek között megtalálhatjuk
benne a minimális termelést meghaladó farmokra vonatkozó,
folyamatosan végzett reprezentatív felmérés
eredményeit. Megtudhatjuk, hogy hányan dolgoznak a mezõgazdaságban,
ebbõl mennyi a fõfoglalkozású, a részfoglalkozású,
a fizetett munkaerõ és az önfoglalkoztatás. A
ledolgozott munkaórákból mennyi a családi munka
és a nem családi munka, illetve mennyi a mezõgazdasági
tevékenységre és más jövedelemszerzési
tevékenységre fordított idõ. Hogyan oszlanak
meg a különbözõ termelési irányok szerint
a farmok, mekkora a földterületük, hány állatot
tartanak, azok méret szerinti megoszlása. Amikor a három
új tagállam csatlakozott az Unióhoz, akkor mezõgazdasági
statisztikai adatbázisukat túlnyomórészt sikerült
kompatibilissé tenni. Magyarország esetében, ha a
jelenlegi állapotok jelentõs javulását is extrapoláljuk,
nehezen elképzelhetõ, hogy miként fogjuk adatokkal
megtölteni az uniós mezõgazdasági éves
jelentést.
A földtulajdonvita néhány hamis tézisérõl
Az elõbbiek fényében
nem csodálkozhatunk, ha a földtulajdonról szóló
viták csak úgy hemzsegnek a hamis „logikai köröktõl”.
Az elsõ tézis szerint a hazai birtokstruktúra elaprózódott,
következésképpen meg kell teremteni a földtulajdon
és a földhasználat egységét. Ez a felfogás
azonosítja a földtulajdont a birtokkal vagy mezõgazdasági
üzemmel. Egy gazdaságnak viszont nem feltétlenül
kell teljes mértékben tulajdonosának és használójának
is lennie az általa mûvelt földterületnek. Ha a
gazdaság nagyságát régi rossz szokás
szerint csak területnagyságban akarjuk mérni, akkor
is a használatban lévõ földterület az érdekes,
mert az ad információt az gazdaság által ténylegesen
megmûvelt földterületrõl. Mint a statisztikai adatokból
láttuk, a földhasználat koránt sincs elaprózódva,
hiszen a termõföldterület több mint felét
a nagyüzemek hasznosítják, következésképpen
a birtokstruktúra nincs elaprózódva. A földtulajdon
és a földhasználat valóban elvált egymástól,
de ennek mértékérõl nem rendelkezünk pontos
információval. A földtulajdon és a földhasználat
egyébként a fejlett országokban sem esik egybe. Általánosnak
tekinthetõ, hogy a nagyobb méretû üzemek saját
földtulajdonuk mellett jelentõs nagyságú földet
bérelnek. Vagyis, ha egy gazdálkodó bõvíteni
akarja a rendelkezésére álló földterületet,
akkor nem fog feltétlenül földet vásárolni,
hanem lehetséges, hogy inkább földet bérel. A
földbérleti rendszer az emberiség történetében
nem számít új vagy idegen jelenségnek. A farmer
földbérletre vagy földvásárlásra
vonatkozó döntését elsõsorban az adott
országban uralkodó földárak, illetve a földtulajdon
forgalmát szabályozó törvények határozzák
meg. Ez ad magyarázatot arra, hogy az Európai Unióban
is rendkívül eltérõ a földbérlet
aránya az összes földterülethez képest, függetlenül
az átlagos üzemnagyságtól. Így például
az Egyesült Királyságban és Portugáliában
is több mint egyharmad a bérlet aránya, noha az elõbbiben
67,3 hektár, az utóbbiban pedig 8,1 hektár az átlagos
üzemnagyság. Az eddigiek alapján megkockáztathatjuk
azt az állítást, hogy általánosságban
semmi nem indokolja, hogy a földtulajdon és a földhasználat
teljesen egybeessen. A hazai probléma lényegét azonban
nem lehet ilyen könnyen elintézni. A gondok gyökere ott
rejlik, hogy az érvényes földtörvény szerint
gazdasági társaságok nem szerezhetnek földet.
Az erõszakos kollektivizálás talán egyetlen
pozitív hatása, hogy nagyléptékû forgók
kialakításával, meliorációval, új
telepek alakításával rendezett határhasználatot
teremtett. Így napjainkban egy bonyolultan szervezett együttmûködést
feltételezõ térben kell megtalálni a határ
ésszerû hasznosításának rendjét.
A földtulajdon és a földhasználat elválása
ezen a ponton jelent súlyos problémákat. Hiszen egy
adott határban sokféle földtulajdonos és ennél
lényegesen kevesebb földhasználó érdekeit
kell összehangolni. Ezt azonban nemcsak a gazdasági társaságok
földtulajdonszerzésének korlátozása akadályozza,
hanem a jelenlegi földbérleti rendszer szabályozatlansága.
Magyarán, ha a földbérlet világos szabályok
és feltételek mellett mûködik, akkor nincs különösebb
ok arra, hogy a földtulajdon és a földhasználat
mindenáron egybeessen.
A mai vita lényege, hogy a nagyüzemek
a földtulajdont is megszerezzék a földhasználat
joga mellé. Ahhoz, hogy a nagyüzemi elit a földtulajdont
megszerezze, nem feltétlen szükséges, hogy a gazdasági
társaságok földtulajdonszerzése elé állított
korlátokat lebontsák. A gazdasági társaságban
lévõ tulajdonosok ugyanis mint magánszemélyek
a jelenlegi törvény szerint 300 hektár földet vásárolhatnak.
Ha elég nagy a család, illetve a rokonság, vagy vannak
megbízható üzlettársak, akkor több ezer
hektárt tulajdonolhatnak akadálytalanul. Ezután a
gazdasági társaság saját tulajdonosaitól
bérbe veheti a földet. A gazdasági társaságok
elé állított maximális földbérleti
korlátot a cég hasonló jellegû szétírásával
ki lehet játszani. Elismerem, hogy ez kicsit nehézkes megoldás,
de mutatja, hogy a probléma korántsem olyan akut, mint amennyire
azt elsõ látásra beállítják.
A következõ
kérdéskör, hogy mennyire eurokonform a földszabályozás,
illetve tágabban a hazai mezõgazdasági üzemrendszer.
Úgy is feltehetjük a kérdést, hogy érdemes-e
ma a mezõgazdaságban mûködõ gazdasági
társaságoknak megvásárolniuk a termõföldtulajdont
az európai uniós csatlakozás fényében?
Mint korábban jeleztük, az Európai Unióban meglehetõsen
ritkák a magyar nagyüzemekhez hasonló képzõdmények.
Ugyanakkor a közös agrárpolitika fókuszában
mindig a családi gazdaságok álltak, ezért a
támogatási rendszerük is erre van kondicionálva.
A mezõgazdasági struktúrák hatékonyságának
javításáról szóló 950/97. számú
rendelet tartalmazza a legfontosabb támogatási jogcímeket.
A beruházási támogatásokhoz olyan mezõgazdasági
vállalkozások juthatnak hozzá, ahol a gazdálkodó:
fõfoglalkozású; megfelelõ szakértelemmel
rendelkezik; tervezetet nyújt be vállalkozása fejlesztésére;
vállalja egyszerûsített könyvelés vezetését.
Támogatást kaphatnak továbbá azok a részfoglalkozású
farmerek, akiknek teljes jövedelme legalább 50 százalékban
farmból, erdõgazdálkodásból, turizmusból,
kisiparból vagy a vidék fenntartását szolgáló
tevékenységbõl származik. A részfoglalkozású
gazdálkodó teljes jövedelme legalább 25 százalékának
a farmból kell származnia, valamint a nem mezõgazdasági
tevékenységre fordított munkaideje nem haladhatja
meg a farmer teljes munkaidejének a felét. A támogatási
programokat azokra a mezõgazdasági vállalkozásokra
kell korlátozni, ahol a munkaerõ emberi egységre esõ
jövedelme nem éri el a referenciajövedelem 1,2-szeresét.
A referenciajövedelmet úgy kell meghatározni, hogy az
ne lépje túl a körzet nem mezõgazdasági
munkát végzõ dolgozóinak átlagbérét.
A tagállamok a támogatási programokat a családi
jellegû vállalkozásokra korlátozhatják.
A fõfoglalkozású gazdálkodó kifejezésnek
legalább egy feltételt magába kell foglalnia arra
nézve, hogy a mezõgazdasági vállalkozásból
származó jövedelemnek a gazdálkodó összes
jövedelme 50 százalékának vagy annál többnek
kell lennie, és a nem mezõgazdasági vállalkozásban
eltöltött munkaidõnek a gazdálkodó teljes
munkaideje felénél kevesebbnek kell lennie. A tagállamoknak
a jogi személyek esetében a fenti feltételeket külön
meg kell fogalmazniuk. A beruházási támogatások
ugyanakkor vonatkozhatnak egy meghatározott gazdaságra vagy
gazdaságoknak, a gazdaságok egészének vagy
részeinek fúzió céljából létrejött
csoportosulásaira. A csoportosan mûködõ vállalkozások
részére a támogatás akkor adható meg,
ha a csoport tagjainak legalább kétharmada megfelel a következõ
feltételeknek: fõfoglalkozású gazdálkodó,
megfelelõ szakértelemmel rendelkezik, tervezetet nyújt
be vállalkozása fejlesztésére. A korábban
említett mennyiségi korlátozásokra vonatkozó
felsõ határok a csoporthoz tartozó gazdaságok
számával megszorozhatók. Azonban ezek a felsõ
határok nem léphetik túl a 200 tehenet, illetve a
gazdaságonkénti támogatás maximumaként
meghatározott összeg négyszeresét. A tagállamoknak
meg kell határozniuk azokat a feltételeket, amelyeket a csoportosan
mûködõ gazdaságoknak teljesíteniük
kell. Ezek: jogi formájuk, tevékenységük minimális
idõtartama (nem lehet kevesebb hat évnél), tõkéjük
szerkezete, a tagoknak a vezetésben való részvétele.
A beruházási támogatásokhoz való hozzájutásnak
tehát szigorú feltételei vannak. Ha ezeket a kritériumokat
hazai környezetben alkalmaznánk, akkor könnyen beláthatjuk,
hogy a hazai mezõgazdasági üzemek döntõ
része nem kaphatna támogatást. A részmunkaidõs
és családi gazdaságok jelentõs hányada
ugyanis nem tesz eleget a könyvviteli és a szakképzettségi
feltételeknek. A nagyüzemek, gazdasági társaságok
viszont a csoportos vállalkozásokra vonatkozó azon
kritériumnak nem felelnek meg, hogy a tagok kétharmadának
fõfoglalkozású gazdálkodónak kell lennie.
Végezetül
érdemes kitérni az agrártámogatások
és a mezõgazdasági struktúra néhány
összefüggésére. Közkeletû vélekedés,
hogy a fejlett országok mezõgazdaságában azért
maradtak fenn a „kicsi, hatékonytalan családi gazdaságok”,
mert az állam támogatta õket. Ezt a vélekedést
azonban nem árt egy kicsit árnyalni. A mezõgazdasági
támogatások többsége az árakon keresztül
kívánja biztosítani, illetve fenntartani a farmerek
számára a szabadpiaci helyzetnél magasabb jövedelmet.
A különbözõ szubvenciók, legyen az ártámogatás,
exporttámogatás, veszteségtérítés,
fõképpen a megtermelt mennyiséghez kapcsolódnak.
Nem kell különösebb közgazdasági képzettség
annak belátásához, hogy az a gazdálkodó,
aki nagyobb mennyiségû árut termel, az több támogatáshoz
jut, azaz a legtöbb támogatáshoz a legnagyobb termelõk
jutnak hozzá. Ugyanakkor feltételezhetõ, hogy ez a
mezõgazdasági termelõi csoport az, amelyik a legkevésbé
szorul az állam segítségére. Az agrártámogatásoknak
ez a rendszere tehát a gazdag farmereket még gazdagabbá
teszi, míg a szegény termelõk jövedelmi problémáit
nem tudja megoldani. A mezõgazdasági támogatások
eloszlása a különbözõ termelõi csoportok
között alapvetõen az adott ország agrárstruktúrájától
függ. Minél duálisabb tehát egy agrárszektor,
annál inkább a nagyobb termelõk jutnak hozzá
a támogatásokhoz, azaz a szubvenciók annál
igazságtalanabbak lesznek. Ezt a problémát egyébként
a közös agrárpolitika irányítói is
jól érzékelték. Az 1992-es reformot megalapozó
tanulmányban úgy fogalmaztak, hogy a közös agrárpolitika
növeli a gazdasági egyenlõtlenséget a termelõk
között, mivel az EU mezõgazdasági költségvetésének
80 százalékát csupán a termelõk 20 százaléka
élvezi.
A mezõgazdasági támogatások
eloszlása a termelõk között nemcsak attól
függ, hogy egy üzem kicsi vagy nagy.
A szubvenciók
ugyanis a mezõgazdasági inputok piacát is befolyásolják,
hiszen a támogatások következtében megnövekedett
termelés pótlólagos ráfordításokkal
jár. Annak a termelési tényezõnek a tulajdonosa
jár a legjobban, amelynek kínálati görbéje
a legrugalmatlanabb. A mezõgazdaság esetében a föld
a legrugalmatlanabb és a bérmunka a legrugalmasabb termelési
tényezõ. Következésképpen azok a farmerek,
akik saját földjüket mûvelik, nemcsak az állam
által garantált magasabb termékárakat élvezhetik,
hanem a támogatások tõkésedését
az emelkedõ földárakban. Ugyanakkor ha a mezõgazdasági
bérmunkások kínálati görbéje teljesen
rugalmas, akkor õk semmit nem nyernek a támogatásokon.
A mezõgazdaságba újonnan belépõket viszont
hátrányosan érintik a támogatások hatásai,
mivel a gazdálkodáshoz szükséges induló
tõke a magasabb földárak miatt jelentõsen megemelkedik.
Összegezve, a mezõgazdaságnak nyújtott támogatások
különbözõ módon befolyásolják
az ágazatban dolgozók helyzetét. Az eddigi tapasztalatok
alapján azt mondhatjuk, hogy inkább növelték
a mezõgazdaságon belüli jövedelemegyenlõtlenséget,
mintsem csökkentették azt.
A fentiek
cáfolják azt a tézist is, hogy a „kisparaszti mezõgazdaság”
több támogatást igényel, mint a „modern nagyüzemi
mezõgazdaság”. A tények azt mutatják, hogy
az agrárpolitikai reformok (értsd ezen a legtöbb esetben
az ártámogatások csökkentését)
legfõbb ellenzõi a nagyobb méretû üzemek
tulajdonosai közül kerülnek ki. Ezek a gazdaságok
ugyanis nemcsak az ártámogatások csökkentése
miatt veszítenek sokat, hanem ezek a változások jelentõsen
leértékelik a földtulajdonuk árát, azaz
komoly vagyonvesztést is elszenvednek. A fejlõdõ országok
tapasztalatai is arra utalnak, hogy elsõsorban a mezõgazdaság
exportszektorát támogatják, ahol döntõen
nagyméretû latifundiumokon folyik a termelés, míg
az alapvetõ élelmiszereket elõállító
tevékenységeket, ahol a termelést kisméretû
gazdaságokban végzik, az élelmiszerárak alacsonyan
tartása érdekében negatívan diszkriminálják.
Mancur Olson kollektívcselekvés-elméletét igazolva
a kevesebb nagyméretû gazdaság tulajdonosai gazdasági
és politikai befolyásuk révén mindig is el
tudták érni, hogy jelentõs támogatásokban
részesüljenek, míg a kisméretû birtokon
gazdálkodó, térben szétszórt mezõgazdasági
termelõk sosem tudták érvényesíteni
érdekeiket.
Bonin, J. P.–Jones, D. C.–Putterman, L. [1993]: Theoretical and Empirical Studies of Producer Cooperatives: Will Ever the Twain Meet? Journal of Economic Literature, 21. évf. 1290–1320. o.
European Commission [1997]: The Agricultural
Situation in the European Union. 1996 Report. Brussels
Gasson, R.–Errington, A. [1993]: The Farm
Family Business. CAB Intenational, Wallingford.
LeVay, C. [1983]: Agricultural Co-operative Theory. Journal of Agricultural Economics, XXXIV. évf. 1. sz. 1–44. o.
Ollila, P. [1994]: Farmers’ Cooperatives as Market Coordinating Institutions. Annals of Public and Cooperative Economics, 65. évf. 1. sz. 81–102. o.
Schmitt, G. [1996]: Familien- und/oder Lohnarbeitkräfte in der Landwirtschaft? Das ist hier die Frage. Berichte über Landwirtschaft, 74. évf. 2. sz. 211–231. o.
Swinnen, J.–Christiaensen, L.–Felton-Taylor, L. [1993]: Agricultural Production Structures and Their Determinants. Megjelent: OECD: Agricultural Co-operatives and Emerging Farm Structures in Hungary. Paris, 98–121. o.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu