A magyar egyetemek látszatamerikanizációja és az álmok egyeteme
Miért Amerika?
Ezt a dolgozatot kétszer elkezdtem
már írni, s valahogy úgy esett, hogy mindig éppen
Amerikában voltam ekkor. Kicsit elgondolkoztam rajta, hogy nem a
hely teszi-e ezt velem. Az amerikai felsõoktatás a mi látszat-Amerikánkhoz
képest sokkal európaibb, mivel egyes részeiben mandarinkultúra.
Ágenseinek, a tanároknak, miközben a rat race-re, a
támogatások, kutatási pénzek, szereplések
utáni rohangálásra panaszkodnak, sokkal több
idejük van elvontnak s értékcentrikusnak maradniuk,
mint nálunk.
Nem fogok érvelni amellett,
hogy melyik a jobb felsõoktatás, az európai vagy az
amerikai. Nyilván mindkettõ sokféle és megosztott,
nem monolitikus. De félrevezetõ úgy beállítani,
mintha lenne a felsõoktatásnak egyetlen üdvözítõ
nyugati útja. Azokban a kérdésekben például,
hogy a (szociáldemokrata) ingyenes egyetem mintáját
követjük-e, vagy az amerikai fizetõs egyetemét,
vagy hogy a többlépcsõs egyetemi rendszert amerikai
mintára vezetjük-e be, kétes, hogy gazdasági
szakemberek és szempontok hivatottak egyedül dönteni.
Itt ugyanis részben értékpreferenciákról
van szó, részben pedig eltérõ feltételekrõl.
Nem azt mondom, hogy ne tanuljunk a külföldtõl, csak azt,
hogy semmilyen külsõ szakember nem mondhatja meg helyettünk,
hogy mit akarjunk. Õ csak a hogyan példáit tudja megmutatni.
A továbbiakban „amerikanizáció”
ürügyén kevésbé a valóságos
Amerikáról, mintsem saját vágyaimról
fogok beszélni. „Amerika” azért válik fontossá,
mert a hivatalos oktatáspolitika úgy tesz, mintha amerikanizációt
folytatna. Közben egy évtizedekkel ezelõtti amerikai
felsõoktatást kísérel meg utánozni,
nyilván abból a feltevésbõl kiindulva, hogy
mindenkinek ugyanazt az utat kell követnie. Legszívesebben
zöldmezõs beruházásként kezelné
a felsõoktatást: mindent megszüntetve hozná létre
az újat. Pedig a felsõoktatási rendszer, legyen bármilyen
ellenszenves is ez a vonása a radikálisok számára,
mindkét mai változatában lépcsõzetesen
épült ki. A változások sokszor olyan légkörben
mentek végbe, ami leginkább lázadáshoz hasonlított,
de valójában sosem voltak igazi zöldmezõs megoldások:
nem tudták eltörölni a régit, csak meghaladni.
Az európai hagyományban a hegyre kivonuló lázadók
és a kormányok által létrehozott új
intézmények (a College de France-tól a hatvanas évek
tudásgyáraiig) mind kénytelenek voltak együtt
élni a meghaladni kívánt rosszal. Az amerikai megoldásban
pedig a meghökkentõ maguknak az intézményeknek
a belsõ megújulási készsége. Az új
nem a Harvard Egyetemek megszûnésével születik
meg, hanem azzal, hogy a rivalizáció révén
azok is megújulásra kényszerülnek.
Álmodozás és pénz
Két szempontból is
megkérdõjelezhetõ, szükség van-e arra,
hogy általános és elvont ábrándozások
szintjén foglalkozzunk az eszményi egyetem kérdésével.
Egyrészt, mindenki meggyõzõdéssel hirdeti,
hogy minden pénzkérdés, s addig, amíg olyan
kevés az oktatásra költött pénz, érdemi
változást úgysem lehet elérni. A lényeg
így a több lényege lenne. A másik lebeszélõ
érv, hogy mint mindennek, a felsõoktatás szervezetének
is vannak szakemberei, azokat, fõleg külföldieket kell
megkérdezni mindenrõl, s ezzel minden változtatási
igény technikai kérdéssé válik. A résztvevõktõl,
mint túlzottan érintett s ezáltal elfogult tényezõktõl
lehetõleg függetleníteni kell a megoldás keresését.
Mindkét érvet félrevezetõnek
tartom. Naivitás lenne a pénz jelentõségét
tagadni, de alapvetõ kérdés az, hogy a pénz
hova s mire megy el, valamint az, hogy a szûkös pénz
belsõ elosztási arányai milyenek. S itt bizony nem
lehet pusztán gazdasági számokkal operálni.
A szûkös pénz elosztása (is) olyan értékek
függvénye, melyeket nem fogalmazunk meg nyíltan. Ha
magát a tortát, a felsõoktatásra szánt
pénzt szomorúan ugyan, de adottnak vesszük, nem mondva
le persze az újabb sütikrõl, világosan fel kell
vetni például, hogy ebbõl az egyszerû fenntartási
költségeken túl mekkora legyen a tanárok bére,
a diákok szociális juttatása, a kutatási és
a technikai feltételek javításának aránya.
Itt fontos lenne színt vallani, és világossá
tenni, hogy nem biztos, hogy mindent egyszerre lehet és kell csinálni,
s fõleg, hogy egymás rovására.
A diákok szociális
ellátása, vagyis a gyakorlatilag általános
ösztöndíj például nem felsõoktatási,
hanem szociálpolitikai kérdés, s ennek megfelelõen
is kellene kezelni.
Ami ingyen van, a mi világunkban
már évek óta kezdi értékét veszíteni
(a diákság szemében is). Meg is jelent a tandíj,
mint amerikai utánzat. Csakhogy ez a tandíj nem eredményezi
az intézmények növekvõ függetlenedését
az államtól. Ráadásul abban is látszatamerikanizáció,
hogy a kis pénzt sem kapcsolja szolgáltatáshoz. Ugyanazt
a kis beszedett összeget a kurzusokhoz kapcsolva, például
vizsgajegyként beszedve megnõne a diákság kockázatérzete,
s ahol laza, javulna a „tanulmányi fegyelem” is.
Ami a bért és a technikát
illeti, sokan olvastuk a megdöbbentõen naiv módon elõvezetett
világbanki számokat, miszerint nálunk túl magas
a bér aránya a felsõoktatásban. Meg is jelent
a létszámcsökkentés, látszatamerikanizációs
statisztikai hivatkozásokkal. A tanár-diák arány
változásával együtt nem nõtt ugyanis a
tárgyi feltételekre fordított összeg. Közhely
pedig, hogy a tömegesebb képzéshez a legfontosabb a
dologi ráfordítás növelése. A valódi
amerikanizációnak az abszolút összegeket is figyelembe
kellene vennie. Ott a tanársegéd havi fizetésébõl
az egyetem egészen jó számítógépet,
vagy 100 (!) könyvet tud vásárolni. Képzeljünk
el egy jámbor javaslatot. A befizetett tandíjakból
kapjon minden diák után az érintett szakkönyvtár
évi öt könyvet. Ez egyharmada lenne csak a befizetett
tandíjnak. Vajon megengedné-e ezt a mai fiskális szemlélet?
S miért nem követel senki ilyesmiket?
Az álmodozás jelölné
ki azokat a célokat, amelyeket nem lehet egyedül finanszírozási
kérdésnek beállítani. Ez veszélyes,
mondja sok barátom, mert a dolgokat úgyis a bürokraták
döntik el, akik azt ragadnak ki az álmokból, ami szájízüknek
megfelel, s így aztán a töredékek révén
az álmokból csak helyzetrontás lesz. Ez biztos így
van, de, ahogy kedvenc szerzõm, Popper mondja, a társadalmi
dolgokat az különbözteti meg az egyéniektõl,
hogy ezekben valami olyasmi történik, amit általában
senki sem akart. Bármit kezdeményezünk, sosem az lesz
az eredmény, amit akartunk, de ennek nem kell leállítania
a kezdeményezést.
Álmodozásaim e kérdésekben
konzervatívak, mégpedig önvédelembõl és
meggyõzõdésbõl. Számos ma ajánlott
amerikanizációs mozzanat (pl. a többlépcsõs
képzés, a tudomány elõtérbe helyezése,
a diákok részvétele a tanárok munkájában,
a tanárok tartós egzisztenciális bizonytalansága)
csak látszólag, az értéktõl félõ
s ezért ezeket leszóló gyakorlat közvetlen múltja
felõl nézve újdonság. Az amerikaiak az oly
sokat méltatott doktori iskola eszményét a múlt
század utolsó harmadának német egyetemeirõl
vitték haza Amerikába, amint a szovjet minõsítési
rendszer is a német modellbõl indult ki. Csak egészen
más lett belõlük. A múlt századi német
egyetemek világát szeretném viszontlátni, a
mai technológia és „tömegesebb” képzés
körülményei között. Ez az utóbbi megjegyzés
persze azt is tartalmazza, hogy egy dologban fontosnak tartom a letérést
a porosz útról, méghozzá pont abban, amiben
megõriztük. Jó lenne szakítanunk az egyetem elsõdleges
egységeinek, a tanszékeknek hierarchikus s mindenre kiterjedõ
érvényû, karizmatikus egyéniségeket feltevõ
szervezõdésével. Ebben az álnémet rendszerben
ma több rossz dolog történik nálunk. Az egyik,
hogy a lokális vezetõknek még mindig feudális
hatalmuk van. Nehéz hazai viszonyok között elképzelni,
hogy egy tanszéken belül sok egyformán kiváló,
s akár radikálisan eltérõ irányokat
képviselõ tanár legyen együtt. Ezért azután
– sokszor nem létezõ tudományos közösségekre
hivatkozva, s minden könyvelõi felülvizsgálat elõl
megvédve – szaporodnak a tanszékek. Mindenki úgy érzi,
ahhoz, hogy egyáltalán megszólalhasson, tanszékének
kell lennie. Eközben olyan szellemi pazarlás megy végbe,
hogy a vezetni egyáltalán nem akaró szereplõk
is kénytelenek mû-mûvezetõvé válni.
Még visszatérek rá, hogyan kapcsolódik ez az
értékek elhanyagolásához.
Mozgékonyság és stabilitás
Kellenek fix pontok, fülkék
vagy dobozok egy mozgékony világban is. Ezek a tanszékek.
Ugyanakkor – éppen azért, mert ezek ereje megadja a biztonságot
– az egyetemnek oktatási programjaiban és kutató szervezõdéseiben
állandóan nyitottnak kellene lennie a változó
együttmûködési igényekre. A tanszékeken
belüli és közötti, viszonylag stabil és változó
új hálók a rendszert nem rúgják fel
és nem fenyegetik, csak mûködtetik. A stabil tanszékek
mellett mindig változó programok, kutatási és
oktatási programok kellenének.
Ez persze részemrõl
értékválasztást takar abban a nemigen kimondott
dilemmában, hogy a tanszékek az érdemes vagy érdemtelen
nagy egyéniség köré szervezõdött
birodalmak legyenek-e, vagy pusztán oktatási egységek.
Én az utóbbi mellett voksolok, a viszonylag nagy tanszékek
híve vagyok, ahol azonban nem a tanszék az az elsõdleges
közösség, melyben a munkatársak az életüket
élik. Ennél jóval kisebb, jórészt kutatási
közösségeket képzelek el elsõdlegesekként.
Ez az ábránd is lefordítható
konkrétumokra. Nagy tanszékeket vizionál, melyek az
oktatás szervezésének, a feltételbiztosításnak,
a kollegiális minõsítésnek és a szervezeti
fejlesztésnek a keretei, odaadó bürokratával,
míg az okos guruk valódi közegükben, a kutatásban
mozognak.
A stabilitás biztosítója
és szimbóluma az egyetem életében kétségtelenül
a tanszék. Az alapvetõ kérdés egy tanszék
mint egység létével kapcsolatban az, hogy tud-e a
tanszék mint egység lépést tartani a tudomány
szellemi és személyi mobilitásával. Szerintem
nem. Ha ezzel próbálkozik, ha megkísérli ezt
a lépéstartást, éppen a tanszék maga
válik instabillá, hiszen mindig mással, újabb
és újabb dolgokkal kellene törõdnie (hacsak nem
hisszük azt, hogy a tudomány már egy lezárt építmény).
Állandóan felbomlana, megállás nélkül
új tanszékeknek kellene alakulniuk stb. Ennél racionálisabbnak
tûnik az a megoldás, melynek következményeként
a tanszékek száma és jelentõsége is
csökkenne. A tanszék elsõsorban oktatásszervezési
és személyzeti szervezõvé válna ebben
az ábrándban. A gondolkodás pedig nem tanszékekben,
hanem az emberek fejében és hálózatokban zajlana.
Együttmûködések
Az álmaimban elképzelt
jó egyetemet sokféle együttmûködés
jellemzi. Olyan együttmûködés, mely a mindenkori
határokat a klasszikus eszmény, az egyetemesség nevében
lépi át. Ennek egyik oldala az egyetem mint intézmény
kihasználása. Miért vannak nagy egyetemek, s nem külön
iskolák, például nyelvészetre, pszichológiára,
biológiára stb., ha nem jönnek ugyanakkor létre
kapcsolatok ezek között a részek között? A jó
egyetemen a tanár és a diák állandóan
átlépi a tanszékek, karok s egyebek határait
a szellemi együttmûködés nevében.
Egy jó egyetem hálózatokat,
emberi és valóságos, fizikai hálózatokat
enged meg s ismer el a cél érdekében. Ugyanígy
tesz a tanár-diák viszonyban. Eszménye a közös
munka, s a láthatatlan kollégium megteremtése egy
átlátható világban.
A hálózatok valóban
egy láthatatlan világot jelentenek. Nem kalodák, s
egyszerre többfelé tartozást és tájékozódást
tesznek lehetõvé a majd említendõ fix fiókok
hátterével.
Milyen érvek szólnak
emellett? Nem az a mai eklektikus és tévelygõ „posztmodern
interdisziplinaritás”, amely azért szakmaközi, mert
egyik szakág diszciplínájával, fegyelmével
sem tud megbirkózni. Az igazi érv: a nagy tudósok
és a nagy tudás mindenféle opportunizmusból,
alkalomlesésbõl és a határok átlépésébõl
fakad. Nem pusztán az interdiszciplinárisnak titulált
területeken, hanem a fõágakban is. S ha már nem
mindenütt Helmholtzok vagy Békésik ülnek, akik
egy ember fejében képesek létrehozni a kapcsolatokat,
akkor a kis tudósok ma „nagy tudománynak” nevezett világában
ezt legalább emberek összehozásával kellene megoldani.
A következmények? Nem
sokadik, hanem elsõdleges kérdés az egyetem elhelyezése,
az emberek fizikai közelítése egymáshoz. S ha
ez nem is megy, a szellemileg õket közelhozó drótok
ne csak bürokraták luxusai s extra kiadások legyenek,
hanem elsõdleges beruházások. Ha már mindezt
az amerikanizációhoz kapcsolom, érdemes megemlíteni,
hogy a határok átlépése és a kapcsolatteremtés
ott is sokakat mozgató vitakérdés. Vannak egyetemek,
ahol ez jól megy, sok újmódi nevû és
tematikájú szervezeti egységgel (nyelvészet
és filozófia, pszichológia és kognitív
tudomány, számítógépes idegtudomány
stb.), és sok tanár helykeresésében ezek a
vonzó állomások és ez az érintkezõ
világ döntõ szempont.
A kicsi vagy a nagy a szép?
Elhangzik az egyetemek kapcsán
is a kérdés, sõt ma már nemcsak szónoki
kérdés ez, hanem kiemelt program. Szerintem a tudományegyetemek
éppen elég nagyok. Igazából olyan monstrumokra,
mint amelyek szóba kerültek, nincsen nálunk szükség.
Sosem mûködne rajtuk semmiféle szellemi hálózat,
csak sok alhivatala lenne a fõhivatalnak, szépen kidolgozott
adminisztratív állásokkal azok számára,
akik ettõl fogva kegyként kezelik, ha nemcsak másik
hivatallal, hanem a tanárokkal is szóba állnak. Kicsi
vagy nagy kérdése inkább úgy merül fel,
merre haladjanak a meglévõ egyetemek? Mi lenne a társadalmilag
helyes, ha több új jönne létre, vagy ha a meglévõk
növekednének? Hazabeszél egy ELTE-oktató, ha
azt mondja, legyen minél nagyobb, ami van, s nincsen szükség
újra. Budapesten például az új egyetemek ismétlõdõ
javaslata a meglévõk bezártságából
és az új mûhelyek iránti igénybõl
fakad, s nem mindenáron új intézmény létesítésének
felismert szükségletébõl. A kiinduló lépés
a szellemi elégedetlenség. Azt hiszem, komoly társadalmi
nyomással és pénzügyi cselekkel elérhetõ
lenne, hogy magukon a meglévõ egyetemeken belül jöjjenek
létre alternatívák, amíg a folyamatos minõségi
szelekció nem körvonalazódik. Vagyis alternatív
programok és tanszékek kellenének, s nem új,
illetve mamuttá összevont egyetemek, továbbá
komoly költség-haszon elemzések (ahol a haszon oldala
szellemi kategória) az alternatív programok között,
s a rosszak elsorvasztása. Vannak szakágak, ahol ez már
látszik is. Maga a minisztérium is erre törekszik az
új pályázati rendszereivel. A professzori ösztöndíjak,
doktori programpályázatok mind ez irányba próbálják
terelni a folyamatokat.
Van persze emögött egy
szomorú mozzanat is, amire nemigen hívják fel a figyelmet.
Az intézmények és a központilag létrehozott
értékképviseletek (akkreditáció stb.)
nem képesek a minõség elõtérbe helyezésére.
Újra meg kellett hát jelennie a felvilágosult uralkodónak,
aki a mai világban már nem a párttitkár, hanem
a pénzosztó. Minden jó szándéka ellenére
ez a bürokratikus centralizmus logikáját erõsíti:
kénytelenek vagyunk újabb irányok felé mozdulni,
mert az elindított demokratikus utak nem minõségcentrikusak.
A „radikális amerikanizációt” e téren nem lehet
rendelettel bevezetni. Ez a „kollégák általi ellenõrzés”
nyílt és kegyetlen útja lenne.
Versengés
A sokféle csökkentés,
átszervezés közepette sokféle szempont elhangzik,
de a minõség sosem áll középpontban. Az
egyetemek vállalatszerû szervezése válik ideállá,
anélkül hogy a „tulajdonost” világosan képviselné
valaki. Ez azonban nem amerikanizáció, hanem legfeljebb thatcherizáció.
Az amerikaiasnak tûnõ hatalmat birtokló vezetõknek
ugyanis nem érdekük a jók tartása, futtatása,
sõt csábítása. Ezek ugyanis gondokat okoznak,
szemben a középszerrel. Míg a valódi amerikanizáció
mellett õk „hozzák a pénzt”. Tulajdonképpen
az (is) rejlik emögött, hogy a versenynek és a rivalizációnak
nálunk még sokkal emberközelibb, sokkal személyesebb
formái vannak, mint az amerikai közegben. Mindenki a közvetlen
látóterében szeretné csökkenteni a lehetséges
riválisok számát. Márpedig mindenki, aki jó,
az potenciális rivális. Ha nincsenek ellenérdekelt
tényezõk, a verseny minden résztvevõje a
a versenyzõk számának csökkentésére
törekszik. Ellenérdekelt az a vezetés lehet, amelyik
fél a jó tanárok eltávozásától.
Teljesen átadjuk magunkat
a korlátozott központi erõforrásokért
való versengésnek. Ugyanakkor ez a verseny nem túl
szerencsés, számos összefonódás miatt.
A tanár a minõségi rendszerben ma is versengés
tárgya. A mi helyzetünk bevezette a korlátozott erõforrásokért
folyó imitált versenyt, háttérben tartja azonban
az emberi tényezõkért folyó versenyt. Ennek
két jellegzetes tünete is van. Az áttanítás
mint sajátos versenyellenes mozzanat áthatja az egész
felsõoktatást. Sokat is beszélünk ennek egzisztenciális
oldaláról. (Ki tud megélni egy fizetésbõl.)
Hadd említsem azonban egy másik oldalát ennek: a sokszor
három helyen is érdekelt tanár nem lehet igazi méltó
harcos a korlátozott központi erõforrásokért
folyó harcban. Lojalitásai megosztottak. Ebbõl két
dolog fakad: ez a harc az adminisztrátorokra marad, azok pedig lehetõleg
nem harcot, hanem egyezkedést, korporatív alkut csinálnak
belõle, ami ellen a sokfelé érintett szereplõk
nem is tiltakozhatnak. Így termelõdik újra a bürokrácia
hatalma. Saját magunk növeljük s állítjuk
vissza a magunk feje fölé az újraelosztó államot.
A másik emberi minõség
a diák. Az amerikai helyzetben értük a felsõbb
éveken nagy harc folyik: az okos diák nemcsak értékmérõje
alma materének, hanem a valódi szellemi termelés aktív
tényezõje.
Az intézmények a pénz
mellett két másik versenyt is kellene folytassanak.
A jó tanárokért
és a kiváló diákokért, mint valódi
ágenseikért kellene versenyezzenek. Nálunk máig
a „rend” bántó megkérdõjelezése számos
szakágban, ha a legelitebb helyekre kiírt állásra
egynél többen merészelnek jelentkezni. Még mindig
a rend szerves része, hogy vezetõi állásokra
csak az intézmény dolgozói jelentkezhetnek. Amerikában
ez abszurdum lenne. Az intézmény a legjobbat keresi, akit
még oda tud vonzani, nem a rendelkezésre állóból
akar válogatni.
A diákok terén pedig
a legtöbb intézmény az új látszatamerikanizációs
jelszavak közepette igyekszik eltávolodni az elitnek még
a látszatától is. Ahelyett, hogy világosabbá
és magának megfelelõbbé tenné felvételi
kritériumait, igyekszik megszabadulni tõlük. Pedig ezzel
tehetné világossá s követhetõvé,
mire és kiket készít fel.
Munkaközpontúság
Az ideális egyetem azon alapul,
hogy az ide szövetkezett emberek, kicsit a polgári élet
szokásos munkaundorától és elidegenedettségétõl
eltérve, s persze burkok által védve is, megszállott
munkamániások. A diákok persze csak egy ideig, hiszen
õket a valódi élet várja. De maga az egyetemi
kultúra nemcsak feltételeiben, hanem értékeiben
is mandarin jellegû. Tanár s diák egyaránt valóban
dolgozhasson, amikor dolgozik: ez lenne a valódi amerikanizáció
egyik pillére. Mindent (adminisztrációt, diplomát
stb.) ennek kellene alárendelni. Érdemes észrevenni,
hogy a munka becsülete ott, ahol nem dicsõség dolga,
kicsit nagyobb, mint ahol évtizedekig becsület és dicsõség
dolga volt. A lemondó legyintést elõre elfelejthetnénk
itt. A jobb munkakörülmény nem mindig csak pénzkérdés,
hanem világos preferenciák függvénye is. Jobbak
lesznek a körülmények, minden egyéb változatlan
tartása mellett is, ha az egyetem az új tudás létrehozását
támogatja, s minden lépését ez, és nem
a kudarctól, botránytól vagy összeomlástól
való félelem, nem a szelekció kerülése
irányítja.
Következményeiben a
munkaközpontúság sok mindent jelent. A tanároknál
olyasmit is, hogy ne kelljen a tudósnak, akinek nincs hajlama vezérkedni,
idejét mégis értekezleteken töltenie, nehogy
megrövidüljenek érdekei. A jó tudós érdekeit
az eszményi egyetemen éppen a hivatalnokok, dékánok
s egyebek fogják megvédeni akár a kollégák
irigységétõl is. De olyasmit is jelent a munkaközpontúság,
hogy jobb egyetemen például a létesítmények
(épületek, laborok, könyvtár stb.) állandóan
nyitva vannak, nem a portás fizetése a legfontosabb tényezõ,
hanem az, hogy a hétvégén a másik laboratórium
meg fog elõzni. A diákok a szorgalmi idõben tanulnának,
s ehhez képest a vizsgaidõszak marginális jelentõségû.
Nálunk a látszatamerikanizáció
és a tárgyi feltételek elhanyagolása együtt
a munkaszellem romlásához vezet. A pesti bölcsészkaron
a diákok a lex Nádasdy, vagyis a tanegységrendszerû
képzés következtében maguk állítják
össze órarendjüket. Ugyanakkor ezt szinte kockázat
nélkül teszik (igen ügyetlennek kell lenni ahhoz, hogy
valaki sérelmet szenvedjen azért, mert többször
sem teljesít a felvett tárgyból). A 14 hetes szorgalmi
idõt 6-7 hetes vizsgaidõszak kíséri, valósággal
körülpányvázva, hogy a diák mindig vizsgázhasson,
s a tanár mindig készen álljon. Ez nemcsak a tanárok
kutatói életét rövidíti még tovább
(ha persze jobb, ha nem kutat, akkor ez nem gond), hanem a diák
számára biztonságot ad arra, hogy a szorgalmi idõben
igen keveset tanuljon. A késéseknek (dolgozat, vizsga stb.)
alig van valódi kockázatuk. Az adminisztráció
pedig a választásos rendszer munkacentrikus világában
ki kellene szolgálja a tanárokat, s nem saját végrehajtójának
tekintené õket.
A tanárok szerepe
Az általam elképzelt
eszményi világban az oktatási folyamat kulcsszereplõje
a tanár.
Azt, hogy ez nem így van,
jól mutatja a tanárokkal folytatott dialógus jelentéktelensége
a közvetlen vezetõknél. Egy dékán vagy
rektor legfõbb referenciakerete a látszatamerikanizációban
a pénzosztó és a sanyargató hivatali világ.
A tanárok, mint a saját intézmény szellemi
értéktermelõi, nem érdekesek. Míg az
amerikai vezetõ napjának s munkaidejének jó
része a saját kollégáival való formális
és informális kapcsolattartásból áll,
a magyar vezetõ ügyesen választott bizottságokkal
álcázva elbarikádozza magát az élõ
kapcsolattól. Sõt, a válság is érdekévé
válik. Ezzel ugyanis állandóan felhatalmazásokat
szerez arra, hogy még a maga készítette, korporatív
stílusban választott bizottságokat is háttérbe
szorítsa. A lényegi dolgokban (mondjuk, a nagy kirúgások,
a karok és szakok létesítése) a tanárok
mint testület senki számára nem léteznek és
nem fontosak. Lehet, hogy megérdemeljük ezt, mert olyan gyengék,
konzervatívak, s mozdíthatatlanok vagyunk. De ezt ne a hivatalnok
éreztesse velünk, hanem a minõségi verseny világa.
Az egyetem a tudásnak persze
nemcsak õrzõje, hanem fejlesztõje is. Éppen
ezáltal egész más, mint a fõiskola. Minden
értékét ebben a keretben kellene megfogalmaznia. Az
eszményi egyetemen az alkalmazástól a diákok
ösztöndíjáig mindenben a kutatási teljesítmény
lehetne az irányító, a mérleg. Ebbõl
azután számos dolog mint napra-éj következik,
a kutatóévtõl a vendégekig és a világjárásig
bezárólag.
Természetesen ez is állásfoglalás
részemrõl. Nem hiszek abban, hogy komoly egyetemen elképzelhetõ
olyan jó tanár, aki nem komoly kutató. A tanítás
ebben a felfogásban úgy jelenhetne meg, mint út az
új tudás eléréséhez. De hát nem
tudósokat nevelünk, hangzik az ellenérv. Ez részben
látszatszembeállítás. Ha már amerikanizációról
beszélünk, Amerikában vannak például olyan
kutatásközpontú egyetemek, amelyek az oktatásban
az alsóbb évesekre helyezik a hangsúlyt. A doktorandusok
pedig elsõsorban a kutatás közben tanulnak. Ráadásul
szerintem egy tág értelemben az egyetemeken mindig tudósokat
nevelünk. A tudás szerzésének módjait
tanítjuk meg, nem pusztán a kész ismereteket (megint
csak olyasmi, amiben eltér a fõiskola és az egyetem).
Az utak megtanulásával fognak biztos, ugyanakkor kriticista
lábakon állni éppen az ismeretek.
A tanárok bizonytalansága
Ezt senki sem szereti hallani, és
ellentmondani látszik annak, amit a tanár központi szerepérõl
mondtam. Szerintem ugyanis ez növelendõ, nem csökkentendõ
lenne, csak másként. Nem kampányokkal s válságok
közpette, hanem valódi munkára serkentõ bizonytalanságként,
melybõl kompetens kiutak vannak. Legalább negyvenéves
korig nem kellene örökre kinevezni a tanárokat, ahogy
az most történik, hanem szerzõdtetni kellene õket.
Minden tapasztalat szerint ez az egzisztenciális szorongás
csak a kishitû, tehetségtelen, könnyû karrierre
vágyó embereket riasztja el, s nem a valóban ambiciózusakat.
Furcsa, de a tudósok eléggé kudarctûrõ
lények, mivelhogy a kutatásban mindig sokszoros a kudarcok
száma a sikerekéhez képest. Ha nem így lenne,
nem is lenne mit kutatni.
Ezeket a kudarctûrõ,
nem egészen pragmatista embereket a fenyegetettség munkára
készteti, valódi teljesítményre. Saját
szakmám, a pszichológia történetét tanítva
nemcsak általános szociológiai megfontolásokat
szoktam e mögé felsorolni, hanem nagyon is konkrét életutakat.
(Szándékosan nem amerikai példákat említek.)
A múlt századi német kísérleti pszichológia
kodifikálója, Wilhelm Wundt mai értelemben vett állást
negyvenéves koráig nem látott. De a közeli idõben
is találunk példákat. Donald Broadbent, a modern kognitív
pszichológia egyik elindítója, szintén nagy
hatású „tudományszervezõ” is, mondanók,
mi magyarok, vagy tizenöt évig egyedi pályázati
elbírálások fenyegetése alatt dolgozott. Mi
pedig akkor is szorongunk, ha egy gyakornoknak csak két-három
évre látjuk elõre biztosítva a pályáját.
Az én álmaimban persze
a majdani bizonytalan helyzetû tanárok sokkal nagyobb reális
biztonságban lennének, mint a mai biztos helyzetûek.
Egyrészt azért, mert sorsuk nem titokzatos szeszélyes
erõknek, hanem saját teljesítményüknek
a függvénye lenne. A paraméterek világosak és
rögzítettek. Nem egyénileg idõzített piszkálódások
befolyásolnák a tanárok életét, hanem
elõre tudott, meghatározott idõben bekövetkezõ
elszámoltatások, melyeket távozásukkal meg
is elõzhetnének, ha a várható kudarcot személyesen
nem szeretnék átélni. A kérdés a vágyott
Amerikában is igen komoly. Tanárok, adminisztrátorok
és diákok vitáznak azon évek óta, nem
káros-e a minõségre, hogy egyáltalán
van véglegesítés. Az egyik érvrendszer – feltörekvõ
tanárok és diákok érve – szerint ha nincs
véglegesítés, az ellustult tanárt kitehetik
a Harvardról, s bekerülhet ide a kisebb egyetem csillaga. A
másik érv (néha adminisztrátorok is vallják)
szerint viszont igaz, hogy a megmerevedés elit helyeken okozhat
gondokat, de a mobilitás korlátja, a csatornák eldugulása
éppen azt biztosítja, hogy a kis egyetemen is legyenek kiváló
tanárok. Senki sem hirdeti azonban a viták közepette,
hogy a biztonság az elsõ pillanattól megilletné
a tudományos pályára indulót. Mind intellektuális,
mind egzisztenciális értelemben kockázatokat vállal,
s a kikényszerített mobilitás ennek fontos tényezõje.
Addig megy tovább, míg biztos fülkét nem talál,
ha a pályán marad.
Antiintellektualizmus
Amerikának kétségkívül
van egy figyelemre méltó õszinteséggel vállalt
antiintellektuális hagyománya. A gyökerek s a prakticizmus
nevében egyaránt megkérdõjelezett mandarinkultúra
azonban az utóbbi évtizedekben gyõzedelmeskedett.
Ennek sok tényezõje lehet az egyetemeken. Az egyik az állandó
személyi import, az, hogy ami felõlünk nézve
agyelszívás, felõlük tekintve állandó
megtermékenyülés új életmódbeli
s gondolkodási mintákkal. Ugyanez igaz a könyvek terén
is. Mindenesetre a sztárok ma mindig igen kozmopolita, igen européer
s interdisziplináris figurák, akik nem átallanak tudományos
válaszokat ígérni filozofikus kérdésekre,
vagy éppen fordítva, filozofice bizonygatni, hogy tudomány
nem is létezik.
Sajnos azonban úgy látszik,
hogy az antiintellektualizmus összmennyiségének a világban
állandó szinten kell lennie. Ha Amerikában kiszáradt
alatta a talaj, nosza, exportáljuk Közép-Európába.
Tegyük õket antiintellektuálissá. Ahogy a dohánygyárak
is az aggasztóan csökkenõ fogyasztás hatására
Európa és Afrika piacaira törnek. Ez az a mozzanat,
ahol amerikanizációnk leginkább látszat. Egy
évtizedekkel ezelõtti Amerikát utánozunk, amikor
lassan szégyenkezve kell szellemi dolgokról beszélnünk
a szellem mûhelyeiben.
Ki közvetítse a társadalom igényeit?
Valóban a hivatali irányítás-e?
Szerintem a józan egyetem bevon külsõ, nem érdekelt
embereket. Például egykori, befolyásossá vált
diákokat. Alapítványi embereket, akik sokban támogatják
az egyetemet.
Az ilyen önkéntes korlátozás
új módon veti fel persze az autonómia kérdését
is. Újra piedesztálra emeltük a tanszabadságot
és az autonómiát. Holott jobb helyeken folyamatosan
húsz éve tanszabadság van, csak a mindenkori megideologizálóknál
hibádzott. Az autonómia sokkal körvonalazatlanabb kérdés.
Ki legyen a letéteményese? Hierarchiájában
is felvethetõ ez. Valóban a tanszékek döntsenek
minden ügyükben, vagy éppenséggel bzonyos ügyekben
nem az érintettek, hanem a tágabb érdekeket képviselõ
kar vagy az egyetem? Nem mindenki gondolkozik ezekrõl egyformán,
s tisztázni kellene õket minden intézményben.
Másik oldala ennek, hogy mi köze
van az intézményeihez az alapító és
finanszírozó államnak? Szerintem szerepe kisebb kellene
legyen, mint most, még akkor is, ha a címeket kisebb méltóságok
adnák, mint jelenleg. Az állam nem engedhetne meg magának
napi beleszólást az egyetemek ügyeibe, de megkívánhatna
bizonyos szervezeti dolgokat: például éppen azt, hogy
az egyetemnek legyenek tanácsadó testületei.
Mindez öszefügg az amerikai
és az európai rendszer egy átléphetetlen, nagy
eltérésével. Az amerikai rendszer „többszektoros”.
Az állam fenntartotta intézmények mellett helyi közösségek
fenntartotta fõiskolák és magánegyetemek versengenek
az erõforrásokért. S ezek az erõforrások
nem az egyedül fejni kívánt államot jelentik,
hanem a szülõk zsebét, a támogatókat s
a tanárokat. Hiszen abban a rendszerben nemcsak a pénz, hanem
a pénzt hozó szellemi ágens is erõforrás.
Amikor amerikanizálunk, látnunk kell, hogy mindezt csak imitáljuk.
Centralizált társadalmi erõforrások mellett
szeretnénk autonómiát.
A változás ügynökei
Háromféle fontos ügynököt
látok az ábrándok világának megvalósításához.
Az egyik az új adminisztrátor. A korábbi csinovnyikuralomtól
félve most mindenhol nemcsak jogaiban korlátozzuk a dékánokat
s egyéb vezetõket, hanem mûködésüket
idõben is limitáljuk. Szerintem ez csak az átmeneti
túlpolitizált, bizalmatlan évek jellemzõje.
A jövõ egyetemi vezetõi vállalatként kellene
vezessék az egyetemet. Ha sikeresek, évtizedekig is maradhatnak
(erre az amerikai egyetemeknél tengernyi példa van), sikerüket
azonban ne a minisztérium, hanem a kollégák és
a tanácsadók döntsék el.
A másik ügynök
egy új típusú professzor lehetne. Alapítványi
pénzekbõl, a minõségi szelekcióval felszabaduló
bérek egy részébõl különleges, nyilvánosan
megpályázható általános egyetemi professzúrákat
lehetne létesíteni. Ezek a mainak többszörösét
adnák fizetésben s körülményekben. Ilyen
kampányokkal el lehetne érni, hogy nem omnipotenciájában
bízó egyetemi köldöknézéssel, hanem
a szellemi élet felõl valóban kiderüljön,
van-e még az egyetemre vágyó, annak magát teljesen
elkötelezni képes, onnan eddig kizárt komoly szellemi
erõ. S ha lenne, ez olyan gerjesztõ tényezõvé
(feszültségforrássá is) válhatna, amely
elindíthatná a változást s az önszelekciót.
A harmadik ügynök a külföldet
jártak s külföldiek felforgató eszméket
hozó, a körülmények hatalmát belátni
nem hajlandó csapata lehetne.
Az ügynökök célja
olyan helyzet kialakítása lenne, hogy az emberek – akárcsak
a sokat emlegetett Amerikában – ne a hátrányait, hanem
az elõnyét élvezzék annak, hogy egyetemen dolgoznak.
Anyagilag nem elõnyös ez sehol sem, de emberileg annál
inkább. Okos emberek gyülekezetében élni sokkal
jobb, mint kutatók bunkerében vagy a mindennapi robotban.
Újra és újra friss elmékkel (diákokkal)
találkozni szintén jobb, mint húsz évig ugyanazt
a néhány embert bámulni.
Két egyetemkép világos
szembesítésére lenne szükségünk annak
belátásához is, hogy melyikbõl mit akarunk
megõrizni vagy kibontakoztatni. Mindegyiknek megvan a maga múltja,
feltételrendszere s eredménye.
Az egyikben biztosan rendezett curriculumok
mellett életre szóló korai döntések alapján
dolgoznak a diákok. Az egyetemet a nagy iskolateremtõ egyéniségek
hierarchikus uralma jellemzi, köréjük szervezõdnek
a hozzájuk szakmailag is lojális munkatársak. Uralmuk
egy-egy területen évtizedekig tart.
A másik képben a választott
elemeket is tartalmazó curriculumok több lépcsõben
szervezõdnek. Ezáltal a fiatalnak három dologra vannak
esélyei. Életre szóló döntéseit
késõbbre halaszthatja, tanulmányait megszakíthatja,
s ha tudós lesz belõle, többféle tudást
kombinálhat. A tanszékek, a fix elemek elsõsorban
oktatásszervezeti egységek, a munkatársakat tudományos
promiszkuitás és mozgékonyság jellemzi.
Mindkét kép munkaközpontú
és minõségcentrikus. Érzésem szerint,
ha volt bajunk az egyetemeinkkel, az fõleg abból fakadt,
hogy a munkát és a teljesítményt mint egyetlen
fogódzót háttérbe szorítva álmodoztunk
minõségrõl s nagyobb rugalmasságról.
A jövõ döntõ kérdése nem önmagában
az, hogy áttérünk-e egy pejoratívan porosznak
titulált rendszerrõl az „amerikanizáltra”, hanem az,
hogy miként kerüljük el mindkettõ rossz vonásainak
elegáns összekapcsolását, ráadásul
úgy, hogy a változtatás puszta tényébõl
egyfajta hamis elégedettség és önelégültség
fakadjon.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu