A magyar egyetemek látszata
(a felsõoktatási diskurzus lehetõségérõl Pléh Csaba írása kapcsán)
Felemás érzésekkel
olvastam Pléh Csaba írását a magyar felsõoktatás
látszatamerikanizációjáról (sic). Az
írás vége felé némi zavartság
lett úrrá rajtam: kerestem a kapaszkodót, a mûfajt,
a kontextust, ami keretet adhatna egy vitacikknek. Szembeötlõ
ugyanis, hogy a felsõoktatás kérdése nem része
a magyarországi értelmiségi közbeszédnek.
A hírekben alig szerepel a téma, de még feltûnõbb,
hogy a publicisztikai-közírói nyilvánosság
is mellõzi azt. A háttérelemzések, kerekasztal-beszélgetések,
„független értelmiségi” kinyilatkoztatások sztárjai
gyakorlatilag nem ejtenek szót róla. Nem szerepel kvázi-politikai
konferenciák, nemzeti jövõért aggodalmaskodó
vagy valamilyen demokratikusságot védelmezõ törzsi
szeánszok napirendjén sem. A humán kultúrát
reprezentáló folyóiratok (a Valóságtól
a 2000-en át a Társadalmi Szemléig, de beleértve
olyan hetilapokat is, mint a HVG, a Figyelõ, a Magyar Narancs) repertóriumainak
tanúsága szerint a rendszerváltás óta
eltelt hét évben nem találni nyolcvan publikációt
sem, amely a felsõoktatással foglalkozott volna.
Aligha kell hangsúlyozni,
hogy ez a helyzet inkább természetellenes. Inkább
arra hívom fel a figyelmet, a felsõoktatási nyilvánosság
állapota Magyarországon gyakorlatilag ellehetetleníti
az értelmes véleménycserét az egyetem ügyérõl.
Nincsenek támpontok, argumentációk, közösen
elfogadott alapfogalmak, kulcsszavak. Hiányzik a felsõoktatásról
szóló diskurzus paradigmája, ahogyan maga a diskurzus
is.
Ellenerõk
A szezonális felsõoktatási
kormányzat: hatásnál jóval komolyabb ellenerõk
sejlenek fel amögött, hogy a magyar értelmiség
nem teszi – még önmaga számára sem – közüggyé
a felsõoktatást. Hiányzik például a
széles körben ismert és elismert, fogalmi apparátusával
a közfelfogásba is átszüremlett szaktudományos
reflexió. Ez azért is meglepõ, mert a felsõoktatás-kutatás
szakirodalma igen gazdag Magyarországon, a kutatás is jelentõs
háttérrel, tudományos mûhelyekkel, intézményekkel
bír. Az oktatás-szociológia által nyújtott
adatok ismerete nélkül többnyire csak tanulságos
félreértéseket és könnyen cáfolható
általánosításokat eredményez a „nemzetközi
felsõoktatással” való példálódzás.
Ilyenkor abszolutizálódik egy-egy megoldás,
vagy, nem értve az adott formák társadalomszervezõdési-kultúrtörténeti
beágyazódottságát, üres sémákat
emelnek elméleti rangra.
A szakosodott felsõoktatás-kutatás
elszigeteltségénél is tanulságosabb és
jellegzetesebb hiányra irányítja rá a figyelmet
Pléh Csaba írása. Õ ugyanis azt teszi, aminek,
sajnos, igencsak szûkében van a magyar felsõoktatási
gondolkodás: tekintélyes szaktudósként fogalmazza
meg elgondolásait. Ha nem is módszeresen, de szembenéz
a lényeges problémákkal: a választott modellek
félrevezetõ abszolutizálásával, a finanszírozást
meghatározó fiskális és egyetemi logikák
összeütközésével, a tanszéki struktúra
tudományképet implikáló formájával,
az intellektuális értékszempontok sorsával,
a tanári kar szerepvállalásával és kényszerpályáival,
a változások lehetséges káderbázisával,
valamint az egyetemi mûködést mélyen meghatározó
értékválasztásokkal. Tiszteletre méltó
bátorsággal foglal állást és vállalja
bizonytalanságait – amelyeket egy meginduló közös
gondolkodásnak kellene tisztázni.
Ennek a kívánatos
eszmecserének lényegesen jobbak lennének az esélyei,
ha a tudománymûvelésrõl való tudományos
gondolkodás eredményei a mainál számottevõbb
érdeklõdést keltenének a mûvelt közönség
körében. Erre már csak azért is méltán
lehetne számítani, merthogy a nyugati kultúrkörben
ez az egyik legdivatosabb szellemi áramlat, olyannyira, hogy ma
már egyszerûen hozzátartozik az értelmiségi
mûveltséghez. Ráadásul Magyarországon
a viszonylag kisszámú, nemzetközi színvonalon
produkáló tudományos mûhelyek egyike éppen
a tudományfilozófia és -történet mûvelésével
foglalkozik. Ennek ellenére Magyarországon a társadalomelméleti-társadalomfilozófiai
munkáknak sem tárgya az egyetem ügye. Jószerivel
egyetlen kivételt lehet említeni, amely koncepció
rövid összefoglalása ugyanakkor át is vezet majd
az elméleti áttekintésbõl a politikai szféra
és a felsõoktatás viszonyának taglalására.
Az elgondolás a tudományos-egyetemi
szférát (Luhmann nyomán és empirikus bázisában
elsõsorban Ben-Davidre támaszkodva ) mint elkülönült
funkcionális alrendszert írja le, amely saját szervezõdési
logikával rendelkezik, vagyis autonóm a külsõ,
politikai irányítással szemben. Értéknek
tekinti a tudományos szétszóródottságot,
azaz az alternatív mûhelyek létét. Fontosnak
tartja, hogy egy ország sok milliárdot tudjon áldozni
a kutatásra-felsõoktatásra, de még fontosabbnak,
hogy ennek elosztása a versengõ tudósok, tudományos
szervezetek és kutatási prioritások között
az autonóm módon érvényesülõ szakmai
szempontok szerint történjék. Úgy véli,
hogy a teljesítményt személytelen mércék
alapján kell értékelni, ezek alapján kell a
hivatalos elõmeneteleket és kinevezéseket eldönteni.
Az egyetemeken belüli hierarchiák leépítését
és a minél közvetlenebb piaci hatások érvényesítését
szorgalmazza. Alapelve a versengõ egyetem. Ennek elsõdleges
eszköze lehet a tandíj, ami egyben a felvételi vizsga
központilag irányított rendszere helyett növelné
az intézmények mozgásterét és felelõsségét
egyaránt.
Ez a világon mindenütt
tõrõlmetszett liberális álláspontnak
számítana. A fenti elmélet kidolgozóját,
Pokol Bélát azonban az önmagukat liberálisként
meghatározó áramlatok szellemi közellenségnek
tekintik Magyarországon – meglehet, nem elsõsorban a fentiekért.
A politika csontvége
A magyarországi politikai
nyelv (el)használt sémáinak képére formált
közbeszédben értelmezhetetlenek a felsõoktatás
reálfolyamatai, strukturális alternatívái,
teljesítményei. Márpedig, Parti Nagy Lajos szellemes
képét kölcsönvéve, ha a szakmaiság
húsán nem üt át a politika csontvége,
akkor a média képtelen megragadni a tárgyat. Pedig
a csont természetesen ott van: az akadémiai világban
nagyon is tetten érhetõ a politika, még talán
erõsebben, mint a par excellence politikai szférában.
Itt ugyanis olyan sok évtizede fennálló szembenállások,
csoportképzõdések és mindenekelõtt szellemi
platformok szerint rendezõdnek az erõvonalak, amihez képest
a mai politikai elit jelentõs része finoman szólva
is parvenünek számít. Az akadémia világán
belüli konfliktusok, a szûkülõ forrásokért
folyó küzdelem sokkal élõbb, húsbavágóbb,
és kegyetlenebb is, mint a pártpolitikai porondról
szünet nélkül áradó kardcsörtetés.
Sõt. Egyre inkább
úgy tûnik, hogy az a bizonyos politikai csont kívülrõl
sem nagyon tudja átszúrni a húst. Bár a politika
számos közvetett csatornán (finanszírozás,
kinevezések) keresztül érvényesíthetné
akaratát, az akadémiai világ mintha képes lenne
felfogni és letompítani ezeket a törekvéseket.
Nem arról van szó, hogy a felsõoktatás és
tudomány immunis lenne a politikai beavatkozással szemben:
példa rá a ’92-es év konzervatív fordulata
az intézményvezetésekben, vagy az elmúlt egy
év szabad demokrata pénzügyi intervenciója. De
egyik esetben sem következett be a belsõ erõviszonyok
lényeges eltolódása. Megmaradt a szocialista-konzervatív
koalíció és az arányának megfelelõen
szûkebb hatókörön belül pozicionált
liberális csoportok hagyományos egyensúlya.
Természetesen nem hiszem,
hogy ez kimerítõen leírná a politika és
egyetem közti viszonyok bonyolult szövedékét, a
közvetítések és kapcsolatok kifinomult hálóját.
Pusztán azt igyekeztem bizonyítani, hogy mennyire alkalmatlan
a jelenlegi politikai szótár a felsõoktatási
folyamatok elbeszélésére. Szintén a felsõoktatási
diskurzus lehetõségét gyengíti, hogy a szférán
belüli tagolódások leírása is hiányzik.
Így együtt azonban már végképp nem csak
szemantikai korlátokról van szó! Részben emiatt
a politika idõnként látványosan alulmarad,
ami növeli inkompetenciáját és érdektelenségét.
Elég, ha megfigyeljük,
hogy a formális-informális belsõ párthierarchiákban
egészen mostanáig hol helyezkedtek el a felsõoktatási
szakpolitikusok. Vagy: akinek volt módja elolvasni az Akadémia
elnökének parlamenti beszámolóját, illetve
végignézni az azt követõ vitát, elképedhetett
azon, hogy Glatz akadémikus mennyire kimagaslott a megszólalók
mezõnyébõl. Megjegyzendõ, hogy Glatz Ferenc
jószerivel az egyetlen alakja a magyar akadémiai szférának,
aki képes volt legalább a tömegkommunikáció
falát áttörni, és nyelvet diktálni a sajtónak.
Itt nem pusztán valamiféle
személyhez kötõdõ véletlenrõl van
szó. Az MTA elsõ komoly szereplése a magyar Országgyûlésben
az akadémiai törvény vitája volt. Korábban
sikerült megakadályozni, hogy az MTA kierõszakolja,
hogy a törvényjavaslatot a felsõoktatást messze
megelõzve, sürgõsséggel terjesszék be.
Amikor azután Mádl miniszter beterjesztette, kiderült,
hogy a parlamenti pártok eltérõ élességgel,
de meglehetõs egységben utasították el az MTA
privilégium- és státusõrzõ törekvéseit.
Mégis, hogy, hogy nem, a törvény lényegében
változatlanul fenntartotta az akadémiai struktúrát.
Így képes tehát
a felsõoktatás és kutatás világa gyengíteni
a politikai hatalom érvényesülését. Jómagam
alapvetõen hasznosnak tartom ezt, hiszen egy önmagával
végtelenül elégedett hatalmat fricskáz. Ám
az korántsem megnyugtató, hogy ez egy másik hatalmi
struktúra – a felsõoktatási és akadémiai
establishment – erõsödése, a korábbi hatalmi
felállás háborítatlan folyamatossága
árán és révén történik.
Az MTA és az újraszervezõdött egyetemi uralmi
csoportok példája mutatja, hogy ez kellemetlen és
terhes következményekkel jár. Emögött azonban
újabb probléma merül fel: képesek vagyunk-e leírni
a felsõoktatás intézményrendszerének
belsõ viszonyait.
A felsõoktatáson belüli
nyilvánosság leírására ugyanis nincsenek
a tapasztalatot rendezni képes szemléleti fogódzók,
hiszen az ide-oda röpködõ fogalmak és ítéletek
mögött egész világok rejlenek. Pléh Csaba
írásával leginkább az a baj, hogy nem fejti
fel ezeket a mögöttes tartalmakat.
A tandíj és a költségtérítés
A baloldali értékeket védõ magyar sajtó a tandíjat az esélyegyenlõtlenség és a sötét elüzletiesedés rémdrámájaként írja le. A költségtérítéses képzést valóban rendszeridegen elemként vezették be. De nézzük a dolgot máshonnan! A zárt felvételi keretszámok rendszere az érdemek érvényesülésének legfõbb akadálya, a magyar felsõoktatás minõségelvû, valóságos társadalmi igényekre nyitott átalakulásának kerékkötõje. Így tehát van értelme bevezetni a költségtérítést, de úgy, hogy az minden hallgatóra vonatkozzon. Vagyis, minden fiatal iratkozhasson be bármelyik felsõoktatási intézménybe (értelmes kivételekkel, például a honvédelmi vagy orvosi képzés), mégpedig mindenki költségtérítéses hallgatóként. Félreértés ne essék: nem a mai ostoba tandíjról beszélek, hanem a tanulás költségeinek teljes körû megtérítésérõl. Az alkalmasság az intézményen belüli munka alapján dõlne el. Egy elõzetes vizsga (a középiskolai oktatás rangját megõrzendõ) persze megmaradna, mégpedig abban a logikában, amely a hallgatók elsöprõ többségét mentesítené a teljesíthetetlen anyagi terhek vállalásától. Ugyanis az állam – amely történelmileg kialakult okokból jelentõs forrásokat von el polgáraitól adóztatás formájában, s ezt mindenféle közcélokra hivatkozva teszi – kötelezettséget vállal arra, hogy a kiválóság alapján, amit a felvételin mutatott teljesítmény igazol, a költségek megtérítésével résztvesz a közcélokat is ellátó felsõoktatás támogatásában. Az így létrejövõ rendszer látszólag alig térne el a mostanitól, ám lényegileg változnának meg a mûködés hivatkozási alapjai.
A felsõoktatás mint társadalmi program
A magyar társadalom akkor
fogja komolyan venni és értékén kezelni a felsõoktatást,
ha jól körülírt célok rendszerébe,
társadalmi programokba illesztheti. Így volt ez a felsõoktatás
aranykoraként emlegetett Klebelsberg-korszakban is, amikor Trianon
után a megalázottság és gazdasági csonkulás
okozta összeomlásban a felsõoktatás a kultúrfölény
és szellemi honvédelem nemzeti céljait volt hivatott
teljesíteni. Az 1946–49 közötti felemás eredményû
expanziós idõszakban az új értelmiség
megteremtése (és a régi kiiktatása!) volt a
grandiózus program hajtóereje.
Persze nem ilyen jellegû programokra
gondolok. Sõt, mentsen ég a felülrõl oktrojált
nagy nekiveselkedésektõl! Az igazi társadalmi feladatvállalás
ma az, hogy magát az intézményrendszert, a szervezõdés
és irányítás, a hatalmi és függelmi
viszonyok logikáját, a finanszírozás rendszerét
szabályozzuk, és errõl vázoljunk lehetõleg
konzisztens elképzelést.
Ez viszont elsõ látásra
szemben áll a felsõoktatási szócséplés,
vagy inkább szójáték, két tabujával:
az autonómiával és a „szakértõi” felsõoktatás-politikával.
Az autonómia mindazok számára,
akik részt vettek a felsõoktatási közéletben,
a többirányú „reformgondolkodás” legszélesebb
körben elfogadott jelszava volt. Ma is vállalható és
fontos igény fogalmazódik meg az autonómia követelményében:
az ideológiai indoktrinációt le kellett (és
ha újra felütné fejét, akkor megint le kell!)
rázni. Mindezt az sem hatálytalanítja, ha az autonómia
örve alatt kevésbé nemes érdekek is érvényesülnek.
Ám az autonómia érvénye,
intézményen belüli komplementer struktúrája,
financiális feltételrendszere, morális megalapozottsága
legfeljebb nyomaiban lelhetõ fel. Az egyetemek önállósága,
kiegészülve a közalkalmazotti rezervátum védettségével,
hatásos akadálya lett az érdemi strukturális
és képzési reformoknak, amint azokban az intézményi
többségek ellenérdekeltnek érezték magukat.
(Amikor pedig a Bokros-csomag a maga bornírt módján,
majd pedig a normatív finanszírozás antiintellektuális
adminisztrációja nekiesett a privilégiumoknak, akkor
végképp eltûnt bármiféle minõségi
logika esélye, és maradt a szociális jogvédelem.)
Az átalakítás nem jelenti az autonómia letörését,
hiszen magára a tartalmi tevékenységre nem terjedhetne
ki. De az intézményrendszer szervezõdési elvei
nem tekinthetõk a felsõoktatás belügyének.
Még akkor sem, ha sokan éppen az autonómiára
hivatkozva követelik, hogy a felsõoktatásról
folyó gondolkodás legyen „szakértõi”.
A szakértelemre való
hivatkozás érthetõ és pozitív hozadékkal
járó stratégia volt az állami-politikai beavatkozás
korábbi gyakorlatával szemben, azonban állandó
szajkózása ködös és a meglévõ
alternatívákat elfedõ szólammá változtatta.
Azt sugallja ugyanis, hogy van olyan semleges és értékmentes
logika, amiben a felsõoktatási intézményrendszer
lehetséges megoldásai között választani
pusztán technikai kérdés. A mára letisztult
álláspontok viszont egyformán érvényes
és koherens, ugyanakkor egymást kizáró következtetésekhez
vezettek. Ezek között dönteni csak úgy lehet, ha
– szakítva a belterjes megközelítésekkel – körvonalazódik,
hogy a felsõoktatás társadalmi szerepének milyen
felfogása áll az egyes megoldási javaslatok mögött.
A felsõoktatás ingyenessége
és a professzúrák háborítatlansága
(jelentõs állami pénzügyi intervencióval
a háttérben) elvileg levezethetõ a felsõoktatási
képzés széles körû hozzáférhetõségének
és színvonal-garanciájának igényébõl,
amelyeket a tandíjas képzés és az oktatói
mobilitás veszélybe sodorna. De a kérdés az,
hogy miképpen vélekedünk a felsõoktatási
tevékenység, a tudománymûvelés sajátosságairól,
a válasz pedig pedig a társadalmi céljainktól
is függ.
Ez utóbbiak megfogalmazását
valószínûleg leginkább a politikától
várhatnánk el. A modernizáció állami
hevülete és a felsõoktatási hierarchiával
való kiegyezéses stratégiája például
könnyen összhangba hozható volna a nagyobbik kormánypárt
szellemi köreinek törekvéseivel, de kiegészülve
némi angolszász frazeológiával egyre inkább
kitapintható a kormányzati társ mûködésében
is. A felsõoktatás nemzeti feladatvállalása,
a hagyományos középosztályi újratermelõdés
biztosításával egy értékõrzõ,
elkötelezett egyetemi szellemiség igényét jeleníthetné
meg az ellenzéki pártok ma még kissé elmosódott
felsõoktatási elképzeléseiben. Érdekes
szellemi kihívás lehet ezzel összevegyíteni a
demokratizálódás vagy az európai csatlakozás
eszméjét, amelyek helyenként szintén felbukkannak.
De talán még fontosabb
volna, ha szellemi csoportok, jelentõs felsõoktatási-tudományos
személyiségek szánnák rá magukat, hogy
kifejtsék rendszerezett nézeteiket a felsõoktatás
és a tudományos intézményrendszer kérdéseirõl,
ami kellõ ellensúlyt képezhetne a rövidlátó
kormányzati ötletekkel szemben. Ahogy Pléh Csaba
elgondolásaiból is rekonstruálható egy ilyen
társadalmi program, úgy a felsõoktatási diskurzus
megindulásában áttörést eredményezne,
ha ilyenek mind nagyobb számban fogalmazódnának meg
nyilvánosan.
Szerénytelenség volna
elõállni most egy átfogó koncepcióval,
de az elõbbiek alapján az sem lenne elegáns, ha eleve
kitérnék a kihívás elõl. Mivel a felsõoktatási
diskurzusról és folyamatokról fentebb kifejtett elképzelések
maguk is elõfeltevésesek, a következõkben vázlatosan
jelzem premisszáimat.
Elképzelésem a polgárosodás
értékrendszerében mozog, ami egészében
mond ellent az intézményrendszer jelenlegi szervezõdési
és mûködési elveinek. A mai egyetemi-fõiskolai
struktúra nem polgári, hiszen négy évtized
más elvárásai, normái alakították
és szakították ki az univerzitások egyetemességébõl.
Elismerendõ és például állítandó
eredményei a rendszer ellenében jöttek létre,
kiemelkedõ egyéni és mûhely-teljesítményeknek
köszönhetõk; értékeit és fennmaradt
tradícióit pedig sajátságos konzervativizmusa
tudta megõrizni. Ugyanakkor az elmúlt évek reformtörekvései,
kezdeményezései és felhalmozódott új
értékei bizonyítják: van annyi erõ,
kezdeményezõkészség és minõség
a magyar felsõoktatásban, hogy légbõl kapott
utópiák nélkül, szervesen térjen át
a piacgazdaság és polgárosodás logikájának,
szellemiségének és követelményeinek megfelelõ
mûködésre. Az adófizetõk pénzébõl
fenntartott felsõoktatásnak elsõdlegesen az lenne
a dolga, hogy a versenyképes tudástõke hatékony
elsajátításának esélyét nyújtsa
az érdekelt korosztály valamennyi erre igényt tartó
tagjának. Olyan habitust sugározna, amely a polgári
attitûd mind szélesebb elterjedését eredményezi.
Újragerjeszthetné a társadalmi mobilitást a
polgári középosztály irányába.
Ugyanakkor az intézmények az egyetemek és fõiskolák
polgárainak, az általuk kialakított mûhelyeknek
demokratikus közösségei lehetnének.
Hasonlóan megfogalmazható
az a felsõoktatás-elméleti álláspont,
amely kifejtésem mögött állt. Ez a felsõoktatást,
kutatást, mint tevékenységet tételezi, amit
az különböztet meg más oktatási formáktól
és szintektõl, hogy itt a tudományosság jelenti
a képzés lényegi ismérvét. Tevékenység
és nem intézmény, ami az egyes oktatót, kutatót,
hallgatót teszi a rendszer alapjává, hozzá
rendeli a finanszírozást. A tevékenység alapját
pedig a kutatási és tanszabadság adja, ami elsõsorban
tudományelméleti álláspont: magában
foglalja az abszolutizált és reflektálatlan racionalitás-igény
módosítását is. A tanszabadságból
építi fel a képzés struktúráját,
és az egyéni autonómiából vezeti le
az intézményszervezõdést.
***
Mindezzel (különösen az utóbbi bekezdésekkel) nem megkérdõjelezni, ellenkezõleg, megerõsíteni igyekeztem Pléh Csaba gondolatmenetének lényegét. Azt nevezetesen, hogy olvasatomban az egyetemrõl való álmodozások korával szemben végre higgadt, tárgyszerû, rákérdezõ és vitatható gondolatokra van szükség a magyar egyetem jövõjének alakításához. Mert – és ez is Pléh írásának tanulsága – ez a jövõ valóban most alakul. Jómagam egy olyan probléma felvetésével próbáltam csatlakozni a remélhetõleg elinduló „polgári okoskodás” kibontakozásához, amely hitem szerint bizonyosan megszûnik, ha Pléh Csabához hasonlóan mások is bekapcsolódnak a diskurzus felépítésébe, közös nyelvének kialakításába.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu