A Holocaust lezárhatatlan dossziéja
Magyarországon a rendszerváltás
után rohamosan csökkent az érdeklõdés
a totalitárius rendszerek iránt. Mintha az ideológiai
tabuk ledõlése automatikusan választ adott volna arra
a kérdésre is, miféle erõk hívták
életre és mûködtették azokat a „szörnyállamokat”,
melyeknek Kelet-Európa népei legalább fél évszázadon
át alattvalói és áldozatai voltak. A kommunizmus
és a fasizmus kritikája ugyan jelen van szellemi életünkben
és az oktatásban is, de alapjában véve ideológiai
természetû, rutinjellegû és differenciálatlan,
vagyis nem vet számot a különbözõ rendszerek
egyedi változataival. Mi több: automatikusan közös
nevezõre hozza a két legnagyobb hatalmú és
hatású diktátor, Sztálin és Hitler rendszerét,
s elsõsorban ideológiájuk hasonló, s nem eltérõ
vonására koncentrál. A hazai közvélemény
ingerülten utasítja el a kialakult elméleti konszenzust
zavaró megközelítéseket, s nem igényli
új, nyomasztó részletek feltárását,
mely esetleg oda vezethet, hogy újra „feszegetni kezdik a már
lezártnak hitt, fájdalmas kérdéseket”.
Daniel Jonah Goldhagen Nyugaton
nagy vihart kavart könyve, Hitler’s Willing Executioners – Ordinary
Germans and the Holocaust (Hitler készséges hóhérai
– az átlag németek és a Holocaust) 1996 márciusában
jelent meg az Egyesült Államokban, majd néhány
hónap múlva németül is, sõt az idén
már franciául is. Magyarul azonban nem olvasható,
sõt legnagyobb közkönyvtárainkból is hiányzik.
A hazai lapok és folyóiratok (a Beszélõ és
a Múlt és Jövõ kivételével) nem
foglalkoztak vele, holott a szerzõ által felvetett kérdések
a huszadik századi totalitárius rendszerek genezisének
alapproblémáit érintik, s közvetlen kapcsolatban
állnak a magyar történelem legfájdalmasabb és
jórészt mindmáig feltáratlan vonatkozásaival.
Goldhagen terjedelmes, 631 oldalas
munkája az utóbbi évtizedekben könyvtárnyira
duzzadt és specializálódott Holocaust-irodalom darabjai
közé tartozik (persze ennek legjelentõsebb alkotásai
sem lelhetõk fel a hazai bibliotékákban). A munka
vitathatatlan érdeme, hogy összefoglalja a különbözõ
értelmezéseket, érthetõen és világosan
áttekinti azokat a mûveket, melyek olyan, a magyar történészek
által fel sem tett alapkérdésekre keresnek választ,
mint az, hogy milyen társadalmi közegben, milyen célból,
mennyire megtervezetten, kik és milyen motivációk
alapján hajtották végre az eddig ismert legkoncentráltabb,
a legkorszerûbb technikát is felhasználó és
ideológiailag legjobban megalapozott népirtást. A
vitatható állításokat tartalmazó, helyenként
kifejezetten provokatívan fogalmazó könyv három
fõ részre oszlik. Az elsõ két fejezet a német
antiszemitizmusról, a zsidókat „kiküszöbölõ”
politikai programról, annak elõzményeirõl és
az intézményrendszer kialakulásáról
szól, míg a továbbiakban a szerzõ elméleti
megállapításait kívánja igazolni. A
harmadik és a negyedik fejezet a tartalékos német
rendõrzászlóaljaknak a zsidók ellen elkövetett
rémtetteit idézi fel a Szovjetunió megszállt
területein és Lengyelországban. Az ötödik
rész a munka által való megsemmisítés
mechanizmusát vázolja fel, az ehhez kapcsolódó
elméleti kérdésekkel, a hatodik pedig az 1945 januárja
és májusa közötti úgynevezett halálmenetek
tapasztalataiból próbál levonni következtetéseket.
A tömeggyilkosságok leírása elsõsorban
azt a célt szolgálja, hogy elkövetõik személyes
motivációit, világképét, a hóhérok
mindennapi életét rekonstruálja, s ezáltal
a Holocaustot – mely a brutalitás és a halál öntörvényû,
teljesen irracionális világaként jelenik meg az áldozatok
visszaemlékezéseiben és a szépirodalmi mûvekben,
így Kertész Imre nagyszerû Sorstalanság címû
regényében is – valahogyan az öldöklést
körülvevõ világ folyamataihoz kapcsolja, s elfogadható,
értelmes (vagy annak szánt) magyarázatokat találjon
az õrületes borzalmakra. Goldhagen és a többi történész
arra törekszik, hogy miután az áldozatokat többé-kevésbé
sikerült azonosítani, „belenézzen a gyilkosok arcába”.
Szerzõnk saját kutatásaira és különbözõ
feldolgozásokra támaszkodik. Felhasználja a Nyugat-Németországban
a hatvanas években lefolytatott perek iratanyagát, és
sokat merít Christopher Browing
1
1992-ben megjelent mûvébõl,
melynek egy emlékezetes epizódját – Josefow lengyel
városka zsidó negyedének megrohanását,
a kiürítés és deportálás elõl
rejtõzködõk felkutatását és kivégzését
– Steven Spielberg is megörökítette a Schindler listája
címû filmjében. A Goldhagen által bemutatott
tényeknek és adatoknak csak kisebb része származik
saját kutatásaiból, de a könyvnek nem a forrásközlés
a célja, hanem az, hogy rekonstruálja azokat az indítékokat,
azt az intézményi és pszichológiai nyomást,
mely az „átlag németeket” a Holocaust aktív közremûködõivé
és passzív támogatóivá tette.
Ez a célkitûzés
nemcsak azért érthetõ, mert a végrehajtókra
vonatkozó történeti irodalom meglehetõsen szegényes,
de azért is, mert 1945 óta számos más, kisebb
nagyságrendû és eltérõ motivációjú
népirtás történt, s ezek közül az egyik
nemrég épp déli határaink mentén, a
volt Jugoszlávia területén. „Ki kételkedik abban,
hogy a hutukat Burundiban lemészárló tuszik, vagy
a tuszikat Ruandában lemészárló hutuk, vagy
a másik milícia civil támogatóit lemészárló
libanoni milícia tagjai, vagy a horvátok és a boszniai
muzulmánok gyilkosai meg voltak gyõzõdve arról,
hogy helyesen cselekedtek? Miért nem hiszik el ugyanezt a Holocaust
német végrehajtóiról?” – kérdezi Goldhagen.
A diktatúrák véletlenjei és szükségszerûségei
A Holocaustról szólva
nem kerülhetjük meg a triviálisnak tûnõ,
de teljesen még ma sem megválaszolható kérdést:
kik gyilkoltak és kiket? Az áldozatokkal kapcsolatban nálunk
már 1945 tavaszától, vagyis az elsõ pillanattól
kezdve megkezdõdött a politikai indíttatású
manipuláció, ugyanakkor a közvélemény
nemcsak nálunk, de világszerte is csak vonakodva vette tudomásul
a zsidókat ért kollektív tragédia dimenzióit,
s a népirtást a háborús események „normális”
kísérõjelenségeként próbálta
feldolgozni. A nürnbergi per során a bírák, politikai
megfontolásból, elsõsorban a háború
kirobbantásának bûnét vizsgálták,
a romjaikból újjáépülõ országok
vezetõi pedig azt hangsúlyozták, hogy a nácik
a zsidók mellett politikai ellenfeleiket, az ellenállás
résztvevõit, túszokat és hadifoglyokat is gyilkoltak.
Csak az 1961-ben, Izraelben megrendezett Eichmann-pertõl kezdve
kezdett tudatosodni a világ közvéleményében,
hogy az áldozatok több mint 99 százaléka minden
racionális cél és értelem nélkül
meggyilkolt zsidó volt. Sokak pedig még ma, az évezred
végén sem fogadják el, hogy a náci Németország
1939 és 1945 között egyszerre két, párhuzamosan
futó háborút viselt. Egy hagyományosat a nyugati
és keleti frontokon fegyveres ellenfelei ellen (igaz ebben a háborúban
is, különösen Keleten addig ismeretlen brutalitással
és kegyetlenséggel, a hadviselés elfogadott normáit
lábbal tiporva), és egy titkosat, minden képzeletet
felülmúlót és borzalmasat – mely ráadásul
az elsõ, a hagyományos háborút sok tekintetben
még hátráltatta is – a fegyvertelen és kiszolgáltatott
zsidóság ellen. Míg az elõbbi háborúban
Hitler az elsõ világháborús tapasztalatokból
okulva visszariadt a mérges gázok bevetésétõl,
az utóbbiban minden aggály nélkül felhasználta
azokat „ellenségei”, a zsidó polgári lakosság
ellen. Ezt a lehetõséget – igaz, még csak az elsõ
világháborús német vereségért
felelõssé tett néhány ezer zsidó bankár
ellen – már az 1924-ben és 1925-ben írt Mein Kampf
címû mûvében felvetette. A Németországgal
szemben álló országok katonáinak, illetve polgári
lakosainak megvolt a lehetõségük a védekezésre,
illetve választhattak, hogy ellenállnak-e, vagy az általuk
választott mértékben együttmûködnek
a megszállókkal. Ugyanakkor a nácik, bár a
végrehajtás módszerei körül még voltak
viták, s eljátszadoztak a kivándoroltatás háborús
körülmények között eleve irreális lehetõségével,
1939 végétõl eleve halálra szánták
a már „szociális halottnak” tekintett zsidókat, még
ha ezt az utolsó pillanatig is igyekeztek titkolni az áldozatok
és az egyes országok közvéleménye elõtt.
Karsai László, a Holocaust
ismert hazai történésze a Beszélõ 1997.
júniusi számában terjedelmes, s helyenként
kifejezetten lekicsinylõ hangvételû bírálatában
Goldhagent a hetvenes évek vége óta tartó „intencionalista-funkcionalista”
történészvita szempontjai szerint értékeli,
s õt „szélsõséges intencionalistának”
tartja. A történészszakmát megosztó ellentét,
mely elõl Ormos Mária elegánsan kitér 1993-ban
megjelent Hitler-életrajzában,
2
feltûnõen
emlékeztet a marxista filozófusok vitáira a történelmi
véletlenrõl és szükségszerûségrõl.
Számomra a vita a totalitárius rendszerek létrejöttével
s belsõ mûködésével kapcsolatos tanácstalanságot
és bizonytalanságot tükrözi. Az, hogy a zsidók
kiirtását dokumentálható parancsban nyíltan
soha el nem rendelõ Hitler kezdettõl fogva tervezte-e a „bûnös
nép” kiirtását, vagy csak „menet közben”, a körülmények
adta lehetõségekkel élve szánta rá magát,
meglehetõsen hasonlít ahhoz az elméleti problémához,
hogy a kommunizmus deportálásainak és tömeggyilkosságainak
„funkcionális” vagy „diszfunkcionális” volt-e a jellege.
A nemzetiszocializmus és a bolsevizmus ez irányú összevetését
csak az nehezíti, hogy Lenin 1924-es halála után Sztálin
lett az SZK(b)P fõtitkára, míg viszont Hitler 1933.
január 30-tól egészen a háborús vereségig
és rendszere összeomlásáig volt „vezér
és kancellár”. Ha az utókor problémafelvetései
hasonlítanak is, a német nemzetiszocialista és a szovjet
kommunista rendszer között a különbség sokkal
nagyobb volt, mint a hasonlóság, amit az alapjában
véve filozofikus indíttatású totalitarianizmus-kritika
(Hannah Arendt, Karl Popper és még sokan mások) nem
hangsúlyoz kellõképpen.
„Németország a náci
korszakban olyan politikai rendszerrel rendelkezett, mely egyszerre volt
diktatórikus és konszenzuális, diktatórikus,
amennyiben nem léteztek demokratikus mechanizmusok – mint például
választások – abból a célból, hogy Hitlert
elmozdítsák a hivatalából. Konszenzuális
volt viszont abban, hogy a nép, mely betöltötte a politikai
rendszer intézményeit, ugyanúgy, ahogy a széles
német közönség, elfogadta a rendszert és
Hitler hatalmát, mint kívánatosat és törvényest”,
írja Goldhagen
3
könyve 132. oldalán Ian Kershaw
neves történészre hivatkozva. Ezt a megállapítását
érdemes továbbgondolni, s felhívni a figyelmet arra,
hogy Hitler nem verte szét a korabeli német „civil társadalmat”,
s nem is helyezte közvetlen, direkt pártirányítás
alá, hanem „átprogramozta”. Bár a Gestapo politikai
kényszere hatékony volt, Hitler rendszerét hihetetlenül
erõsen átitatta a „kognitív totalitarianizmus”, mely
nacionalista és antiszemita alaptételekre épült.
A nemzetiszocializmus a szó
szoros értelmében megmételyezte a korabeli német
társadalmat 1933 után, a háború kitörése
pedig – Hitler várakozásainak megfelelõen – soha nem
látott egységbe kovácsolta a különbözõ
rétegeket, melyen ugyan a háború utolsó évében,
a normandiai partraszállás után már repedések
támadtak, de végül egészen Berlin elestéig
kitartott. A nácikat, akik választásokon jutottak
hatalomra, a többség támogatta, ellentétben az
orosz kommunistákkal, akik 1917 novemberében „légüres
politikai térbe” nyomultak be, kihasználva az Ideiglenes
Kormány bénultságát, s a hatalmat csak véres
polgárháború révén õrizhették
meg. Jellemzõ, hogy Leninnek már 1921-ben el kellett nyomnia
addigi meggyõzõdéses híveinek, a kronstadti
matrózoknak a lázadását. Késõbb,
a NEP idején komoly engedményre kényszerült saját
meghirdetett elveibõl, utódja, Sztálin pedig csak
a harmincas évek tömeges belsõ terrorja révén
maradt hatalmon, s a rendszer áldozatai valóságos
vagy potenciális ellenfelei voltak. A Gulágok rabjait nem
„faji” kritériumok alapján válogatták, munkaerejüket
pedig – igaz, gyakran eleve elhibázott, primitív, egyenesen
gyilkos körülmények között folyó – építkezéseken
„hasznosították”.
Hitler eszmerendszere összehasonlíthatatlanul
koherensebb és hatékonyabb volt, ami azzal magyarázható,
hogy a nacionalizmushoz társuló antiszemitizmus mélyebb
visszhangot keltett nemcsak a német, de az egész európai
közvéleményben, mint amire az egyenlõség
univerzális utópiáját népszerûsítõ
kommunizmus valaha is képes volt. Míg a wilhelmiánus
Németország expanzionista politikáját felelevenítõ,
s a versailles-i béke igazságtalanságainak hadat üzenõ
pángermán nacionalizmus csak Németországban
és Ausztriában, valamint a kelet-európai német
kisebbség körében volt népszerû, addig
a fajelméletként kikristályosodott antiszemitizmusnak
még a megszállt országokban is komoly tábora
volt. A német társadalmat olyan mértékig áthatotta
a zsidóellenesség, hogy a háború befejezése
után másfél évvel, 1946 végén
az amerikai megszálló csapatok szakemberei által elvégzett
reprezentatív közvélemény-kutatás azt
mutatta, hogy a megkérdezettek 61 százaléka értett
egyet rasszistának vagy antiszemitának nevezhetõ nézetekkel.
4
Nácik vagy németek?
Mindezek elõrebocsátásával
érdemes eltûnõdni azon, hogy megalapozott-e, s ha igen,
milyen mértékig, Goldhagen terminológiája,
melyet könyvében használ a gyilkosokról szólva.
Õ rendszeresen és következetesen németekrõl
ír könyvében, bár tudatában van annak,
hogy ezzel sokkolja olvasóit. „Az átlag németeket
rasszista, démonikus antiszemitizmus kerítette hatalmába,
ehhez nem férhet kétség” – jelenti ki megfellebbezhetetlenül
egy helyütt, s könyve telis-tele van ilyen és ehhez hasonló
„nemzetkarakterológiai” megállapításokkal.
Ezeket hosszas történészi fejtegetésekkel igyekszik
megalapozni, melyek okkal keltenek kétséget, s nemegyszer
viszolygást olvasóiban.
Véleményem szerint
kizárólag történészi módszerekkel
élve ugyanúgy képtelenség bizonyítani
egy nép „eredendõ hajlamát” a zsidók gyûlöletére,
mint ennek az ellenkezõjét. Az 1935. novemberi „nürnbergi
törvények” társadalmi támogatottságát
is csak találgatni lehet, ráadásul fel lehet tételezni,
hogy jó néhányan, akik a bevezetése idején
viszolyogtak tõle, utóbb, mint magától értetõdõt,
elfogadták. Goldhagen könyvének borítóján
egy 1935. augusztus 15-én tartott berlini tömeggyûlés
fotója látható, melyet az antiszemita törvények
bevezetésének támogatására szerveztek.
Karsai László felvilágosít arról, hogy
sokan otthagyták a gyûlést, mert Julius Streicher alpári
hangvételû szónoklatai viszolygást keltettek
bennük. Goldhagen ezért tévesen általánosít.
Annak van nagyobb jelentõsége, hogy hányan mentek
el és maradtak, vagy annak, hogy hányan hagyták faképnél
az alantas lelkû Streichert, aki ügyetlen propagandistának
bizonyult, s utóbb ezért kegyvesztett lett? (A Der Stürmer
hírhedt szerkesztõjének semmiféle szerep sem
jutott a Holocaust végrehajtásában, s félreállított
vidéki lapszerkesztõként érte meg Németország
1945-ös összeomlását.) Bár az dokumentálható,
hogy a zsidó üzleteknek a nácik által meghirdetett
1933-as bojkottja, vagy az 1938. november 9–10-i „Kristályéjszaka”
pogromjai bizonyos ellenállásba ütköztek a jobb
érzésû németek részérõl,
az sem vitatható, hogy az antiszemitizmus, mely kezdettõl
fogva Hitler politikai filozófiájának centrumában
állt, s amelyet mint elméleti programot soha nem módosított,
nemcsak a német társadalmat hatotta át a harmincas
évek végére, de szinte az összes kelet-európai
országban mély gyökereket eresztett.
Vagyis ha Goldhagennek kritikusai
a szemére vetik, hogy „átlag németekrõl” beszél,
s arra hivatkoznak, hogy a náci párttagokban nem bõvelkedõ,
viszonylag magas átlagéletkorú, családapákból
álló tartalék rendõrhadosztályok tagjai
nem voltak azonosak a német néppel, mégis kinek a
bûne volt a népirtó hitleri politika végrehajtása?
Az összes keresztény nemzeté és népé,
beleértve az Egyesült Államokat is, mely nem volt hajlandó
befogadni az üldözötteket? Az a megállapítás
pedig, hogy a Holocaust végrehajtásában más
európai népek jelentõs csoportjai is közremûködtek,
vagy legalábbis passzívan támogatták a világtörténelem
legnagyobb „etnikai tisztogatását”, árnyalja ugyan,
de nem csökkenti az 1933 és 1945 között élt,
gondolkodni és cselekedni képes németek felelõsségét.
Térjünk azonban vissza
Goldhagen könyvének ahhoz a joggal vitatható tételéhez,
mely szerint a középkori vérvádas pogromoktól
egyenes vonal húzható egészen a Holocaustig, s amely
szerint az antiszemita hagyomány a német kultúra elválaszthatatlan
és szerves része volt. Ez nem más, mint a Sonderweg
– a külön út – ismert elmélete, melyet olyan neves
magyar teoretikusok is osztottak, mint Lukács György Az ész
trónfosztása vagy Bibó István Az európai
egyensúlyról és békérõl 1943–44-ben
írt könyvében. Ez utóbbi munka második,
önállóan is megjelentetett fejezete A német hisztéria
okai és következményei címet viseli, s meggyõzõdésem
szerint érdemtelenül kevés figyelmet kapott, holott
rávilágít a Holocaustot végrehajtók
patologikus kollektív pszichózisának problémájára.
Bibó Guglielmo Ferrero nyomán
a „politikai hisztéria” és a „közösségi
hisztéria” fogalomkörében elemzi a korabeli német
társadalmat, melyet szerinte is hosszabb ideje áthatott a
„patologikus antiszemitizmus”. Meggyõzõdésem, hogy
a szociálpszichológia adja meg a kulcsot nemcsak a németek
és az osztrákok, de a többi európai nép
antiszemitizmusának megértéséhez. A vallási
hagyományok által meghatározott gondolati pályán
mozgó, kiterjedt politikai és gazdasági érvrendszerrel
alátámasztott bûnbakképzés együttesen
hatott, s a vádak rárakódtak a Zsidó alakjára,
ahogy ezt Saul Friedländer: A náci antiszemitizmus – egy tömegpszichózis
szerkezete címû alapvetõ munkájában megállapítja.
Õ is abból indul ki, amit Bibó jól látott
azokban a tragikus években, de nem merte nyíltan leírni;
az a zsidóüldözés és népirtás,
amit a nemzetiszocialista propagandától és a Führertõl
megbabonázott németek véghezvittek, mindenekelõtt
a kollektív pszichopatológia körébe tartozik.
Goldhagen tudatosan nem egy hermetikusan elzárt koncentrációs
tábor fanatizált õreinek peranyagából
merít, hanem a viszonylag laza fegyelmû, a hátországgal
és a megszállt Lengyelország életével
állandó kapcsolatban álló tartalékos
rendõrhadosztályok által véghezvitt tömeggyilkosságokat
rekonstruálja. Bár gyakran hivatkozik a zsidókkal
kapcsolatos „kognitív modellre”, valójában nem szentel
elegendõ figyelmet annak a kollektív pszichózisnak,
mely a korabeli németeket áthatotta, s amelyet a „fronton”
véghezvitt tevékenység megerõsített
és fixált. „A gondolkodás, az érzelmek és
az aktivitás tehát betegesen hozzákötõdik
egyetlenegy élmény egy bizonyos értelmezéséhez.
Ebben a megrögzült, bénult állapotban az aktuális
problémák megoldhatatlanná válnak, ha bármilyen
vonatkozásban vannak a kritikus ponttal. Ezt azonban a közösség,
csakúgy, mint az egyén, nem képes bevallani, és
nem is meri magának bevallani” – írja Bibó, majd hozzáteszi:
„A hisztérikus lélek keres valakit – vagy valakiket –, akikre
minden felelõsséget ráháríthasson, s
magát minden felelõsség alól felmenthesse:
mumusokkal népesíti be a világot.”
5
A vérvád pszichózisa
Világos, hogy a kritikus pont
a német, az osztrák és a kelet-európai társadalmakban
a „zsidókérdés” volt, melyet az összes társadalmi
problémával kapcsolatba lehetett hozni, a munkanélküliségtõl
a járványos betegségekig, a háborús
kudarcoktól az erkölcsi züllésig, a gazdasági
válságtól a népszaporulat csökkenéséig.
A „mumus” a Zsidó alakjában kéznél volt, s
a téves gondolati és érzelmi pályát,
melyen haladva a rendõrhadosztályok tagjai a tömeggyilkosságokban
való részvételt is elfogadták, az állam
és a hadsereg minden rendelkezésére álló
eszközzel legitimálta és honorálta. Az analitikus
szociálpszichológia megkülönböztet „felettes
én” és „ösztönén” típusú sztereotípiákat
és belõlük kisarjadó elõítéleteket.
6
Az elõbbire a francia forradalom idején megnyilvánuló,
„az arisztokraták összeesküvésére” vonatkozó,
mészárlásokhoz vezetõ hisztérikus félelem
az adekvát példa, de például a kommunista pártok
propagandistái is hosszabb idõn át (igaz, csökkenõ
hatékonysággal) terjesztettek hasonló szerkezetû
elõítéleteket. Az „ösztönén” típusú
elõítéleteket és szorongásokat az elfojtások
táplálják: az összes bûnt, melyet civilizációs
gátlásaink elnyomnak, szívesen vetítjük
rá a tõlünk eltérõ normarendszer szerint
élõ kisebbségek tagjaira, így például
a mai Magyarországon a cigányokra, Franciaországban
az arabokra, Amerikában a feketékre.
Nos, a huszadik századi európai
zsidók az elõítélet és a hisztéria
addig ismert legszörnyûbb csapdájában vergõdtek.
Az asszimilált, nyakkendõs német zsidókra,
akik a „felettes én” szorongásait testesítették
meg a németek számára, a nácik még az
„ösztönén” típusú vádakat is ráolvasták,
míg a szegény, vallásukhoz ragaszkodó kelet-európai
zsidókat, akik az „ösztönén” legalantasabb vonásait
hordozták (büdös, koszos, aljas stb.) a „felettes én”
félelmeire építve is démonizálták.
Ez ad magyarázatot arra, más okokkal együtt, miért
hihették a német rendõrök, hogy a szerencsétlen,
állati sorba taszított lengyel zsidók tehetnek a Hamburgot
ért sorozatos szövetséges légitámadásokról.
Persze abban, hogy ezek az otthon köztiszteletben álló
családapák hogyan sodródtak a tömeggyilkosságok
örvényébe, szerepet játszott a tudatos kondicionálás
is. Goldhagen idézi például az SS-nek azt a „módszertani”
utasítását, hogy elõbb célszerû
zsidó fiúk és férfiak gyilkolásához
hozzászokni, hogy késõbb már gyermekek és
nõk mészárlása se keltsen morális aggályokat
a hóhérokban. Hatott az „ostromállapot” pszichózisa,
és a szolgai mintakövetés is. Mindezen túl az
is ismeretes, hogy a téves eszmék és a bûnös
tettek tragikusan megerõsítik egymást: az utóbbiak
akár öntudatlan elkövetése után az elõbbiek
már igazolásul szolgálnak. Ez a lelki folyamat az
egykor létezõ értékrendet visszájára
fordítja, és létrehozza a cinikus parancsnokok és
ideológusok számára ideális eszközül
szolgáló kõszívû robotgyilkosokat. Bármilyen
megdöbbentõ is, tény, hogy a mészárlások
pszichológiai hatása alól a tartalékos önkéntes
rendõrök parancsnokának, Wolfgang Hoffman kapitánynak
a helyszínre látogató terhes felesége, sõt
a 101. sz. zászlóalj vöröskeresztes nõvére
sem tudta kivonni magát: nemcsak végignézték
férfiak, nõk és gyermekek százainak hetente,
naponta ismétlõdõ elpusztítását,
de hazaküldött leveleik szerint még kedvük is telt
a látványban.
A 101. sz. tartalékos rendõrzászlóalj
tagjai Hamburgból érkeztek a megszállt Lengyelországba.
A nagy kikötõvárosról szólva érdemes
megjegyezni, hogy az angol megszálló csapatok hatóságai
1945 õszén észlelték, és a jelentéseikben
is beszámoltak róla, hogy Hamburgban (ugyanúgy, ahogy
egyébként 1946 májusában Magyarországon)
hírek keringenek keresztény gyermekek eltûnésérõl,
akikrõl feltételezik, hogy a zsidók bosszúvágyának
estek áldozatul. A vérvád felbukkanása azért
figyelemre méltó, mert a legprimitívebb formában
hozza felszínre a „felettes én” és az „ösztönén”
félelmeit, szorongásait és a hozzájuk tapadó,
elfojtott agressziót. Goldhagen is hivatkozik arra, hogy 1914 elõtt
Németországban és Ausztriában tizenkét
jelentõsebb vérvádperre került sor 1867 és
1914 között. Nem egyet közülük, például
a xautenit a nácik, fõként a már említett
Julius Streicher nyíltan manipulálni próbáltak.
Ehhez hozzátehetjük, hogy egy-egy perre akár több
száz kollektív hisztéria is juthatott, mely tápot
adott az elõítéletek burjánzásának.
Ezeket utólag roppant nehéz kimutatni (bár például
Németországban, Ausztriában és Magyarországon
is világosan rekonstruálhatók számos szakmai,
társadalmi és érdekvédelmi testület, valamint
az egyetemi diákszövetségek mûködésében),
de jóval többet árulnak el a zsidók megítélésérõl,
mint a politikai színpad süllyesztõjébõl
elõbukkanó, majd eltûnõ antiszemita pártok
választási eredményei. (Magyarországon például,
ahol a világ elsõ antiszemita törvénye, a „Numerus
Clausus” megszületett 1920-ban, az Országos Antiszemita Párt
vezére, Istóczy Gyõzõ már vagy három
évtizede kibukott az országgyûlésbõl.)
A vérvád, mint az
irracionális zsidógyûlölet modellje, az elfojtott
szorongás és agresszió kivetítése, nyilvánvaló
szerepet töltött be az 1933 és 1945 közötti
német antiszemitizmus sztereotípiáinak létrehozásában
és elterjesztésében. Goldhagen könyvének
borítóján, mint már említettem, az 1935.
augusztusi berlini antiszemita nagygyûlés résztvevõi
láthatók. Jól olvashatók a jelszavak: Die Juden
sind unser Unglück (A zsidók a mi szerencsétlenségünk)
és Frauen und Mädchen, die Juden sind euer Verderbers! (Asszonyok
és lányok, a zsidók a megrontóitok!). Bár
ez a nyílt és durva, szexuális motívumokat
sem nélkülözõ zsidóellenes uszítás
a harmincas évek végére, amikor a zsidókhoz
való viszony „konszenzuálissá” vált a Harmadik
Birodalomban, némiképp halkult és tökéletesedett,
vessük össze e jelszavakat a Deutscher Wochendienst 1943. április
2-i számának vádjaival, melyekbõl Hilberg,
a nagy Holocaust-történész idéz:
7
„A
zsidók esetében nem arról van szó, hogy bûnözõk
akadnak közöttük (ilyenek minden nép körében
akadnak), hanem arról, hogy minden zsidó bûnös
gyökerekbõl ered, és a valódi természete
a bûnözés. A zsidók nem olyan nép, mint
a többi, hanem pszeudo-nép, melyet a bûnözésre
való örökletes hajlam tart össze… A zsidók
megsemmisítése nem jelent veszteséget az emberiségnek,
hanem ugyanolyan hasznos, mint a halálbüntetés vagy
más óvintézkedés egyéb bûnözõk
ellen.” Nácik, zsidók, kommunisták
Külön is érdemes
szólni a nácik, az általuk faji kritériumokkal
definiált zsidók és a kommunizmus viszonyáról.
Karsai László, aki a „funkcionalista” Holocaust-felfogáshoz
áll közelebb, s hajlik arra a nézetre, hogy hatmillió
zsidó kiirtása „az események logikájából”
következett, ezt írja a Beszélõ júniusi
számában megjelent, Történészek, gyilkosok,
áldozatok címû cikkében: „A bolsevik forradalmárok
között éppen úgy, mint a magyarországi,
németországi elvbarátaik soraiban, túl sok
zsidó származású volt ahhoz, hogy a Cion bölcseinek
jegyzõkönyvei címû brosúra ne tûnjön
beteljesülõ próféciákat tartalmazó
írásmûnek.” A zsidók túlreprezentáltsága
a baloldali politikai mozgalmakban, így a kommunista mozgalomban
is, ténykérdés, ugyanúgy, ahogy például
a történészek és az újságírók
között is. Ennél azonban jóval többrõl
volt szó. Az antiszemita politika, mely a cári Oroszországban
már 1880 és 1885 között pogromokban nyilvánult
meg, s Németországban ugyanúgy, mint az Osztrák–Magyar
Monarchiában, a politikai antiszemitizmus elsõ fellángolásához
vezetett, a szó szoros értelmében a baloldali politikai
mozgalmakba sodorta az emancipálódott zsidók jelentõs
részét. A zsidóellenes törvények, Hitler
antiszemita tébolya azután végképp az egyetlen
reálisnak tûnõ politikai alternatíva, a kommunizmus
hívévé tették a kelet-európai zsidóságot.
Az „intencionalistának” nevezhetõ – azaz az 1917-es orosz
forradalmat kezdettõl fogva a destruktív erõk megnyilvánulásaként
leíró – amerikai történész, Richard Pipes
írja: „Beindult egy ördögi kör: a zsidókat
üldözték, mert állítólag kommunista
érzelmûek voltak, aminek az lett a hatása, hogy csakugyan
kommunista érzelmûekké váltak a túlélés
érdekében; azután meg ez az átpártolás
szolgált a további üldöztetés indokául.”
8
Nem kétséges, hogy
a kelet-európai zsidók végzetét az is okozta,
hogy nemcsak a német, de a litván, a lett, az észt,
az ukrán, a lengyel, a szlovák, a magyar és a román
nacionalisták is halálos ellenségüket, a bolsevik
veszély megtestesülését látták
bennük, még akkor is, ha az áldozatok a politikai aktivitásnak
addig semmiféle jelét nem mutatták. Goldhagen – mintegy
azt a saját tételét cáfolandó, hogy
a heves antiszemita gyûlölet kizárólag a németek
„differentia specificája” lett volna – részletesen leírja,
hogyan vettek részt a Hiwik (Helfwilliger: önkéntes
segítõ, a németek többnyire ukrán vagy
litván pribékje) a zsidók lemészárlásában.
Mi több: könyvében két megrendítõ
fényképet is közöl arról, hogy litván
civil férfiak miként vertek agyon bunkókkal zsidókat
a németek szeme láttára Kovnóban, 1941 júniusának
végén. A mészárlásban buzgólkodó
Hiwiket – egyebek mellett – nyilvánvalóan az is motiválta,
hogy a zsidókat tették felelõssé azért,
hogy Litvániát 1940 nyarán megszállták
a zsidók által több helyen örömmel fogadott
szovjet csapatok, és a GPU több mint százezer litván
„nacionalistát” deportált az ezt követõ hónapokban.
Hasonlóképpen terhelte a lengyel polgári lakosság
viszonyát a zsidókhoz Kelet-Lengyelország szovjet
lerohanása, majd az azt követõ tragikus események,
melyeket a „bûnös nép” számlájára
írtak.
Az 1919-ben egyszer már kipróbált
bolsevizmustól való félelem Magyarországon
is fontos komponense volt az antiszemitizmusnak, nemcsak a háború
végéig, ameddig „a zsidó veszély elleni védekezést”
a hivatalos politika szervezte és támogatta, de még
1945 után is. A poszt-Holocaust periódusban egész
Kelet-Európán, fõként Lengyelországon,
Szlovákián és Magyarországon végighullámzó
vérvádhisztériák és pogromok (lásd
ezekrõl Az utolsó vérvádak címû
könyvemet) azért is figyelemre méltóak, mert
lehetõvé teszik a Holocaustot elõidézõ
és végigkísérõ kollektív pszichózis
rekonstruálását és tanulmányozását.
Ne feledjük: ezekre az antiszemita jellegû tömegmegmozdulásokra
akkor került sor, amikor a hadicselekmények már megszûntek,
az uszító propaganda elhallgatott, és a németek
nyomásával sem kellett számolni. A zsidó=kommunista
evidencia egyaránt nyilvánvaló volt az 1946. májusi
kunmadarasi és a júliusi kielcei pogrom résztvevõi
számára, akikre ugyanakkor a legprimitívebb vérvádas
hiedelmek és a szabad rablás vágya is hatottak. Tömegpszichológiailag
egyébként teljesen érthetõ, hogy a Vörös
Hadsereg kiszámíthatatlan önkényeskedéseit,
a „malenkij robotot” és a kommunista demagógiát a
demoralizált tömegek összefüggésbe hozták
a zsidókra szórt irracionális vádakkal, különös
tekintettel arra, hogy az újdonsült kommunista garnitúra
és a rendõrség vezetõi között a várakozásnak
megfelelõen „túl voltak reprezentálva” a zsidó
származású káderek.
A hazai Holocaust-kutatások
Végezetül érdemes
kitérni a magyar Holocaust-történetírásra
is. Megtettünk-e mindent a források feltárásáért,
azért, hogy nemzetközi összefüggésekbe helyezve
megismertessük a magyar zsidóság huszadik századi
kollektív tragédiáját? Vizsgálta-e valaki
érdemben, hogy terheli-e felelõsség, s ha igen, mekkora,
a korabeli magyar társadalom egyes rétegeit a közel
600 000 magyar zsidó legyilkolásáért?
Ne legyenek illúzióink:
a helyzet siralmas. Ideológiai görcsök, szakmai érdekek
és pénzhiány egyaránt akadályozza a
kutatást. A források feltárása és kiadása
sem fejezõdött be, vagyis még arra sem tudunk válaszolni,
hogy pontosan mi és hogyan történt a Magyarországról
deportált zsidókkal 1944–45-ben. Súlyos adósságainkat
szimbolizálja, hogy A magyar Holocaust címû nagyszabású
mûvet a New Yorkban élõ Randolph L. Braham írta
meg angolul, s jelentette meg az Egyesült Államokban, elõször
1981-ben. Az amerikai professzor 1988-ban magyarul is kiadott tényfeltáró
munkáját többen követik, többek között
Szita Szabolcs, Stark Tamás, Molnár Judit és Karsai
László is, aki a népbírósági
perek anyagait dolgozza fel és jelenteti meg. De még ezen
a téren sem kaptak „zöld utat” a kutatók: jellemzõ
módon a Ságvári Ágnes által összeállított,
a vidéki levéltárak Holocaust-anyagát tartalmazó,
fellelhetetlen 21 darabból álló füzetsorozat,
melyet a Magyar Auschwitz Alapítvány Dokumentációs
Központja publikált 1994-ben, könyv alakban még
mindig nem látott napvilágot. A késlekedés
egyik oka feltehetõleg az, hogy ebbõl az anyagból
kiviláglik, mit tett a magyar közigazgatási apparátus
a zsidó vagyonok kisajátításáért,
s hogyan készítették elõ már 1941-tõl
kezdve az önkormányzatok tisztviselõi, a pénzügyõrség,
a rendõrség, az egészségügyi és
szállítási szervek a vagyonkisajátításokat,
majd a deportálásokat. Ahogy a magyar zsidók történetét
történészeink „elvi alapon” nem hozzák összefüggésbe
a zsidóság egyetemes történetével, úgy
a magyar Holocaust történetét sem kapcsolják
össze a kelet-európai zsidók kiirtásával.
Az egyetlen kivétel Schmidt Mária könyve a nácik
által felállított Budapesti Zsidó Tanácsról.
9
Pedig ha más nem, Goldhagen mûvének a „zsidó
munkával”, a háborús német gazdasággal,
és a halálmenetekkel foglalkozó fejezetei arra intenének,
hogy vizsgáljuk meg, mennyiben jutottak a többi kelet-európai
zsidóhoz hasonló, s mennyiben eltérõ sorsra
a Magyarországról deportáltak. S mert a Holocaust-tudomány
nem kizárólag történetírás, ideje
lenne legyõzni a történészszakma idegenkedését
más tudományok, így a szociálpszichológia
vagy akár a teológia eredményeitõl. Ahogy a
Holocaustot nem lehet összefüggéseibõl kiszakítva,
elõzményeitõl és társadalmi hatásaitól
függetlenül vizsgálni, a kizárólag a magyar
zsidók sorsát rekonstruáló kutatásokon
túl kellene lépni. Itt lenne az iideje például
annak, hogy komplex módszerekkel rekonstruáljuk a keleti
frontra küldött munkásszázadok keretlegényeinek,
a deportáló csendõröknek vagy a nyilas különítmények
tagjainak a gondolatvilágát, erkölcsi felfogását,
s összehasonlítsuk azt a többi gyilkoséval, akár
olyan sokkoló módon, ahogy Goldhagen tette. Nem vitás:
a Hitler készséges gyilkosai joggal vitatott mû, mely
azonban nem véletlenül aratott világsikert. Egyértelmûen
bizonyítja, hogy a Holocaust-történetírás
dossziéját sehol – Magyarországon a legkevésbé
– sem lehet lezárni.
1 Christopher Browing: Ordinary Man. Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland, 1992
2 Ormos Mária: Hitler. T-Twins Kiadó, 1993, 428. old.
3 Ian Kershaw: The Myth of Hitler, 1981
4 Goldhagen hivatkozik Frank Stern: The Whitewashing of the Yellow Badge: Antisemitism and Philosemitism in Postwar Germany (Oxford: Pergamon Press, 1992) és Richard L. Merrit: Public Opinion in Occupied Germany: The OMGUS Surveys 1945–1949 (Urbana: University of Illinois Press, 1970) címû munkáira.
5 Bibó István: Válogatott tanulmányok. Magvetõ, 1986, I. kötet, 377–378. és 379. old.
6 Lásd errõl Bettelheim B. – Janowitz M.: The Dynamics of Prejudice: A Psychological and Sociological Study of Veterans, New York, 1950, Harper és Csepeli György: Szociálpszichológia. Osiris, Budapest, 1997
7 Raul Hilberg: The Destruction of the European Jews, 656. old.
8 Richard Pipes: Az orosz forradalom története. Európa, 1997, 378. old.
9 Schmidt Mária: Kollaboráció vagy kooperáció? A Budapesti Zsidó Tanács. Minerva, Budapest, 1990
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: beszelo@c3.mail.hu