Szeptembertõl az állami
egyetemeken és fõiskolákon kétféle diák
fog tanulni. Lesznek államilag finanszírozott képzésben
részt vevõ hallgatók, akik csak névleges tandíjat
fizetnek és mindenféle támogatást is kaphatnak
(tanulmányi ösztöndíjat, szociális támogatást,
egyéb ösztöndíjat, egyéb juttatást,
lakhatási támogatást, tankönyv- és jegyzettámogatást).
Azután lesznek költségtérítéses
képzésben tanulók, akik borsos költségtérítést
fizetnek a képzésüket vállaló felsõoktatási
intézménynek, és a diákoknak szokásosan
járó támogatásokról még csak
nem is álmodhatnak. Ugyanezt a helyzetet persze úgy is le
lehet írni, hogy szeptembertõl a magyar felsõoktatási
intézményekben lesznek olyan diákok, akik a felsõfokú
tanulmányok folytatásának jogát kiérdemelték,
és olyanok, akik ezt a jogot megvásárolták.
Ha pedig csak a kívülmaradókra gondolunk, fogalmazhatunk
úgy is, hogy szeptembertõl Magyarországon meglehetõs
számú olyan fiatal lesz, aki boldog egyetemi polgár
lehetne, ha a pénztárcája nem lenne olyan vékony.
E több szempontból is
ellentmondásos, morális kétértelmûségekkel
teli helyzet kialakulását a Felsõoktatási törvény
1996-os módosításának egyik lakonikus mondata
tette lehetõvé. Az állami felsõoktatási
intézmény az államilag finanszírozott alapfeladatán
túl is folytathat szakemberképzést költségtérítéses
szolgáltatásként, e törvény rendelkezései
alapján mondja ki a törvény hetedik paragrafusának
hatodik bekezdése. A módosítás ad hoc válasz
volt olyan valódi problémákra, amelyekre mindenképpen
mielõbb megoldást kellett találni.
Elõször is pénzes
képzés már régóta folyik, csak éppen
bármiféle törvényi alap nélkül: az
egyetemek és fõiskolák fusiban képeztek ki
szakembereket. Ennek az anomáliának a felszámolása
kívánatos és sürgõs volt.
Másodszor, számos
olyan diák folytat tanulmányokat, akinek tanulmányi
ideje már meghaladta a tantervekben meghatározott képzési
idõt, és még nem szerzett diplomát, illetve
már második diplomájának megszerzésére
törekszik. Ezenkívül vannak olyan külföldi diákok
is, akik nem államközi szerzõdés keretei között
tanulnak magyar egyetemeken. Ezeknek a diákoknak a kirekesztése
az államilag finanszírozott képzésbõl
aligha kifogásolható. Felsõfokú tanulmányok
folytatásától való eltiltásuk azonban
az lenne. Ebben az esetben pedig szükség van költségtérítéses
képzésre.
Harmadszor, mûködnek
magánegyetemek is Magyarországon, amelyek magától
értetõdõ módon nyújtanak költségtérítéses
képzést. Van tehát fizetõképes kereslet
a felsõoktatásra, és nincs kézenfekvõ
érv az ellen, hogy az állami egyetemek és fõiskolák
megjelenjenek ezen a piacon.
Csakhogy a költségtérítéses
képzés bevezetése nemcsak választ ad néhány
problémára, hanem teremt is néhányat. A Kulturális
és Közoktatási Minisztérium nem adott részletes
iránymutatást az intézményeknek, tág
teret hagyott nekik saját szabályaik megalkotására.
Láthatóan arra az álláspontra helyezkedett,
hogy ha szükség lenne közbeavatkozására
a felmerülõ problémákra menet közben keres
választ. Egyelõre nem világos például,
ki fogja fizetni a költségtérítéses képzés
résztvevõinek tb-járulékát, vagy hogy
jogosultak lesznek-e diákigazolványra és a diákigazolvánnyal
járó kedvezményekre.
Felmerül egy másik probléma
is, amelyet intézményi szinten talán nem is lehet
kielégítõen megoldani. A költségtérítéses
diákok és az államilag finanszírozott diákok
jogállása eltérõ. Az elõbbiek maguk
fizetik képzésük teljes költségét,
így tulajdonképpen közvetlen szolgáltatási
jogviszony keretében veszik igénybe az intézmények
oktatási kapacitását. Az utóbbiak
képzésének költségeit az állam
fizeti meg a központi költségvetésbõl, így
az intézménnyel az állam áll szerzõdéses
jogviszonyban. Lehet spekulálni, mi következik ebbõl.
Perelhet-e a fizetõ hallgató, ha levegõtlen a padlástérben
kialakított szemináriumi szoba vagy kényelmetlenek
az ülések az Auditorium Maximumban? Ki lesz az elsõ
osztályú hallgató, és ki a másodosztályú?
Az intézmények nyilván azonos bánásmódban
kívánják részesíteni minden hallgatójukat;
már több intézmény bejelentette, hogy az indexben
nem tüntetik fel, ki a költségtérítéses
és ki az állami diák. De el lehet-e majd a gyakorlatban
is fedni a kétféle jogállás különbségét?
Hogy a költségtérítéses
képzés ténylegesen mekkora problémákat
fog okozni a felsõoktatás üzemmenetében, nagy
mértékben függ attól is, hány költségtérítéses
diák lesz szeptembertõl az egyetemeken és a fõiskolákon.
Egyelõre ezt sem lehet tudni. Nem mondhatnánk, hogy az elsõ
fordulóban a felsõoktatási intézmények
üstökön ragadták volna a Felsõoktatási
törvény nyújtotta lehetõséget. A rendes
felvételi vizsgák alkalmából 42 ezer állami
finanszírozású hely mellett 2000 költségtérítéses
helyet hirdettek meg, a helyek alig öt százalékát.
Ebbõl a kétezer helybõl csak 1200-at tudtak betölteni,
de ez is csak annyit jelent, hogy 1200 olyan felvételizõ
akadt, aki elérte a költségtérítéses
képzésben való részvételhez szükséges
pontszámot, és a felvételi lapon jelezte, hogy adott
esetben fizetni is hajlandó. Biztos, hogy ezek közül nem
mindenki iratkozik be szeptemberben. A pótfelvételik alkalmából
azonban már 12 ezer költségtérítéses
helyet hirdettek meg. Igaz, ezeknek csak egy része nappali férõhely,
a többi a levelezõ és esti képzésben,
valamint a távoktatásban részt venni szándékozók
számára van kijelölve. A pótfelvételik
lapunk nyomdába adásakor még tartanak, megjósolni
pedig nemigen lehet, hogy a meghirdetett 12 ezer férõhelybõl
hány kel el.
Ha a költségtérítéses
képzésben részt vevõk aránya alacsony
marad, az említett gyakorlati problémák kezelése
könynyû lesz. Akkor sem kerül megoldhatatlan feladat elé
a felsõoktatási rendszer, ha a fizetõs diákok
száma több ezerre rúg majd. Jogtechnikai problémákon
egy bürokrácia mindig úrrá lesz valahogy.
De a költségtérítéses
képzés ellen általánosabb megfontolásokból
is lehet berzenkedni. Az a gondolat is idegenkedést válthat
ki, hogy a felsõoktatásban való részvétel
jogát ezután meg lehet vásárolni. Az a meggyõzõdés
ugyanis, hogy az egyetemre jutás intellektuális teljesítménnyel
érdemelhetõ ki, meglehetõsen elterjedt a modern demokráciákban.
A felsõoktatásra általában úgy tekintenek,
mint a felfelé irányuló társadalmi mobilitás
egyik leginkább járható útjára. Christopher
Lasch, a nemrégiben elhunyt kitûnõ amerikai történész
szigorú kritikának vetette alá azt a felfogást,
amely azonosítja a demokráciát a mobilitással,
és amely a társadalmi igazságosság megvalósulásának
tartja, hogy elvben bárki bármilyen karriert befuthat, amennyiben
tehetsége és szorgalma révén elvégzi
az egyetemet. De ez a felfogás, amely elsõdleges fontosságúnak
tartja, hogy az elit toborzása átfogó legyen, mély
gyökerekkel rendelkezik ezért is volt érdemes bírálni.
A tanmese a szerény körülmények között
felnövõ fiatalember jól tanul, elit egyetemre kerül,
ahol szintén kiválónak bizonyul, nagy presztízsû
oxfordi ösztöndíjat kap, és végül az
Egyesült Államok elnöke lesz Clinton elnök vázlatos
életrajza. Az amerikai közmegegyezés szerint ez a mûködõ
demokrácia, az efféle karrierek jelentik az amerikai álom
beteljesülését.
Abból a követelménybõl,
hogy az egyetemi tanulás jogának kiérdemelhetõnek
kell lennie, logikailag még nem következik, hogy ugyanez a
jog nem megvásárolható. De az tagadhatatlan, hogy
markáns diszharmónia van a két elv között.
Éppen ezért az egyetemre járás jogának
megvásárlását még Amerikában
is bizonyos diszkrécióval kezelik, noha idiomatikus kifejezés
is létezik a jelenségre buying ones way into college ,
ami önmagában is elterjedtségérõl tanúskodik.
De azért a méregdrága elitegyetemek vezetõi
szemlesütve vallják be, hogy ha két egyforma képességû
jelentkezõ között kell választaniuk, akkor azt
fogják felvenni, amelyiknek nincs szüksége ösztöndíjra
és tandíjmentességre.
Ehhez képest a költségtérítéses
képzés bevezetése brutálisan õszinte
tett. Intézményesített formában fejezi ki és
teszi közhírré és így mintegy szentesíti
is azt a kétségbevonhatatlan tényt, hogy a pénz
számít. Nemcsak azt hangsúlyozza, hogy a felsõfokú
oktatás szolgáltatás, amelynek költségei
vannak, és ezért ára is, hanem azt is, sõt,
talán elsõsorban azt, hogy pénzzel elérhetõ
a felvételi követelmények leszállítása.
Érdemes észrevenni, hogy az amerikai felsõoktatási
piac egészen más elven mûködik, mint a magyar
költségtérítéses képzés.
Amerikában elõször meghatározzák a szolgáltatás
árát, amelyet azok egy részének, akik rászorulnak
és rátermettek, részben vagy egészében
elengednek. Magyarországon a felvételi követelményekbõl
engednek azok esetében, akik a szolgáltatás költségeit
meg tudják téríteni.
Egyébként keveset
engednek. Az állami finanszírozású képzés
és a költségtérítéses képzés
felvételi ponthatárai között általában
meglehetõsen kicsi a különbség. Ily módon
a költségtérítéses képzés
valójában nem szakít a meritokratikus szempontokkal,
a fizetõ diákok is megérdemlik rátermettségük
alapján, hogy felsõfokú tanulmányokat folytassanak.
Nevetséges lenne azt állítani, hogy nem lehet kompetens
orvos, jogász vagy programozó, aki néhány ponttal
kevesebbet ért el a felvételi vizsgán, mint az adott
napon jobban koncentráló versenytársa. Minden további
nélkül lehet belõlük jó szakember, mint
ahogy azokból is lehetne, akik hasonló eredményt értek
el a felvételi vizsgán, de fizetni sem tudnak. Vagyis az
új, vegyes felvételi rend nemcsak azokkal igazságtalan,
akik nem tudnak fizetni, és ezért nincs más választásuk,
mint hogy a következõ évben újból próbálkozzanak,
hanem a fizetni hajlandó tehetõsebbekkel is, akiket esetleges
szempontok alapján túlságosan élesen választ
el az állami finanszírozású képzésbe
felvett társaiktól. Ezzel nemcsak jelentõs anyagi
terhet rak a vállukra, hanem egyúttal stigmatizálja
is õket.
Mindkét igazságtalanságot
meg lehet indokolni. A fizetni nem tudók nem kerülnek rosszabb
helyzetbe, mint a költségtérítéses képzés
bevezetése elõtt. Õk a régi felvételi
rend alapján sem kerültek volna be a választott egyetemre
vagy fõiskolára, ezután sem fognak. A fizetni tudók
önként vállalják a költségtérítéses
képzésben való részvételt, senki sem
kényszeríti õket arra, hogy ezt tegyék.
Ennek ellenére aligha kétséges,
hogy a költségtérítéses képzés
megjelenése a felsõoktatási intézményekben
feszültségekhez fog vezetni. A fizetõ hallgatókkal
szembeni igazságtalanság akkor válik majd igazán
szembeötlõvé, ha a felvételi vizsgán valamivel
gyengébb eredményt elérõ költségtérítéses
hallgató jobb, sikeresebb diáknak bizonyul, mint a felvételi
vizsgán jobban szereplõ, államilag finanszírozott
hallgató. Az erkölcsi rendet ebben az esetben nemigen
lehet úgy helyreállítani, hogy a két hallgató
státust cserél. Könnyen elõfordulhat ugyanis,
hogy az addig államilag finanszírozott hallgató tanulmányai
feladására kényszerülne, mivel képtelen
lenne a költségtérítést megfizetni. Ez
is igazságtalan lenne, hiszen nem arról van szó, hogy
a költségtérítésessé lefokozott
hallgató nem tett eleget valamilyen objektív kritériumnak
(vagyis nem bukott meg), hanem arról, hogy lemaradt egy versenyben:
a hallgatói rangsorban elfoglalt hely nemcsak a saját teljesítményétõl
függ, hanem a többiek teljesítményétõl
is.
A költségtérítéses
képzés ilyen formában való bevezetése
azzal a szándékolatlan következménnyel is jár,
hogy a minisztérium és általában az oktatáspolitikai
elit eddigi elképzeléseivel szöges ellentétben
felértékelõdik a felvételi vizsga intézménye.
A felvételi vizsgán elért eredmények közötti
néhány pontos különbségnek jelentõs
anyagi következményei vannak. Ily módon a felvételi
vizsga olyan funkcióra tett szert, amely lehetetlenné teszi,
hogy megszabaduljanak tõle. Amíg az állami finanszírozású
és a költségtérítéses hallgató
között különbséget kell tenni, lesz felvételi
vizsga is.
A felsõfokú végzettség
megkönnyíti, hogy az egyén elõnyösebb társadalmi
pozícióba kerüljön. Vonzóbb munkakör
betöltését teszi lehetõvé, és jelentõsen
javítja az egyén kereseti lehetõségeit. Ugyanakkor
a felsõoktatás pénzbe kerül. A magyar felsõoktatás
többé-kevésbé ingyenes jellegének fenntartásáért
évente minden adófizetõ mintegy tizenegyezer forint
adót fizet. Mivel a társadalmi ranglétra felsõ
régióiba tartozók nagyobb valószínûséggel
folytatnak felsõfokú tanulmányokat, mint a társadalmi
ranglétra alján elhelyezkedõk, az ingyenes felsõoktatás
olyan elosztó rendszer, amelyben a szegényektõl vesznek
el pénzt, hogy a tehetõsebbeknek adhassák. Ezt az
állapotot akkor sem lehet igazságosnak nevezni, ha fontos
társadalmi érdek fûzõdik ahhoz, hogy a felsõfokú
tanulmányok folytatásának privilégiuma minél
szélesebb körben legyen elosztva, és ezért a
tisztán piaci viszonyok megteremtése ezen a területen
nem kívánatos. A költségtérítéses
képzés eléri, hogy a megfelelõ anyagi háttérrel
rendelkezõ diákok egy része ne kerüljön
az adófizetõknek pénzbe. De nehezen védhetõ,
miért ott húzza meg a határt az államilag finanszírozott
és az önmagukért fizetõ diákok között,
ahol meghúzza. Nincs konkrét elképzelés arra,
miként lehetne ezt a határt átjárhatóvá
tenni, és ez nem is látszik kivitelezhetõnek. Végül
pedig látványosan és provokatívan meghirdeti,
hogy a felsõfokú tanulmányok joga megvásárolható
noha ez nem is egészen igaz.
A felsõoktatás szolgáltatás,
de olyan szolgáltatás, amelynek minél szélesebb
körû igénybevehetõsége minden demokratikus
társadalom értékválasztása szerint a
társadalmi igazságosság érvényesülésének
elõfeltétele. Éppen ezért nagyon nehéz
annak eldöntése, kinek és mennyit kell érte fizetni.
Tökéletes válasz erre a kérdésre valószínûleg
nem is létezik. De annál jobb, mint amilyet a költségtérítéses
rendszer bevezetése ad rá, minden bizonnyal igen. A kérdéssel
foglalkozó szakértõk jelentõs része
szerint az egyetemekre kellene bízni, miként használják
fel az államtól most normatív támogatásként
kapott összeget. Ennek fejében kötelességük
lenne ugyan meghatározott számú hallgatót kiképezni,
de nem kellene ezt az összeget maradéktalanul egy eleve kijelölt
hallgatói körre költeni. Az egyetem saját belátása
szerint teríthetné az állami támogatást,
azokat is támogathatná, akiket az állam által
megkövetelt létszám fölött vett fel. Ebben
az esetben természetesen az a hallgatói kör is ki lenne
téve a költségtérítés, illetve
a fizetési kötelezettség veszélyének,
amely most állami finanszírozású képzésben
vesz részt, hiszen az egyetemnek szüksége lenne pótlólagos
forrásokra. Így nem lenne jogállásbeli különbség
hallgató és hallgató között, a felvételi
vizsgán nem dõlne el minden. És fõleg nem lenne
annyira demoralizálóan nyilvánvaló, hogy pénzért
egy elvben meritokratikus rendszerben is elõnyökhöz lehet
jutni.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu