Witold Gombrowicz

Mi és a stílus


  A stílus válságát vizsgálta a kortárs mûvészetben egy lengyel professzor, és tanulmányában arra a következtetésre jutott, hogy ez a válság a modern ember lelkét háborgató örvénynek tulajdonítható. A szerzõ szerint az ember csak akkor nyerheti vissza lelki egyensúlyát, következésképp a stílusát, ha újból fölébred benne a hit és a metafizikai érzék. Nem túl meggyõzõ ez az érvelés. Elõször is nehéz elhinni, hogy a mûvészetben közvetlenül tükrözõdik az egész emberiség lelkiállapota. Nem bizonyítja a következtetés helyességét a mûalkotás sem, amely egymást kölcsönösen kiegészítõ elemek bonyolult játéka, itt viszont pszichológiai anyagként viselkednék, hiszen mindig viharos korszakokban és háborgó lelkekben születtek a legtökéletesebb stílusok. Azonkívül hogyan talált volna a szerzõ olyan korszakot, amely ne lenne a velejéig diszharmonikus? Ha az idõ távlatából szemlélünk egy korszakot, mindent elbûvölõnek találunk benne, ezer év múlva pedig talán a mi korunkról áradozik majd egy másik professzor, és dühöng – saját korának stílusbeli renyheségén. A baj az, hogy még csak nem is tudjuk, miben rejlik stílusunk lényege.
  Egyébként az ilyenfajta gondolkodásmódban épp az a leggyöngébb láncszem, ami a legerõsebbnek mutatkozik. „Az emberiségnek vissza kell térnie a hithez”: ez mintaszerû, tipikus pium desiderium , semmi több. Ugyanígy mondhatnánk azt is, hogy aki beteg, annak vissza kell nyernie egészségét, a lator pedig – váljék szentté. Ha az emberiségbõl hiányzik a hit, akkor bizonnyal nem lesz újból hívõ attól a felismeréstõl, hogy a hitetlenség árt a stílusnak, ezért jobb hinni valamiben. Azért térünk vissza a hithez, mert hinni kezdünk, nem pedig azért, mert meggyõzõdtünk arról, hogy nem hinni helytelen. Egyelõre tehát nem sokat tehet az emberiség; meg kell várnunk a megvilágosodást, amikor eláraszt bennünket az új, egyetemes hit, az egyetlen, ami útját állhatja lassú összeomlásunknak. Ha nem kapunk ilyen sugallatot, az a végünket jelenti. Azért választottam kiindulópontként az említett könyvet, mert mind végkövetkeztetése, mind témaválasztása jellegzetes. Nem tudom, hogy végsõ soron korunk szegényebb lesz-e hitben és stílusban a régebbi korokhoz képest, de annyi bizonyos, hogy hiányuk manapság jobban érezhetõ, mint a múltban. Az utóbbi évtizedekben mindenki azt hirdette, hogy haladéktalanul támadást kell indítani az ateista és kaotikus szellem ellen, mintha valami élõsködõ démon nevelte volna fel az új nemzedéket; tanúi lehettünk a közösségek és az egyének erõfeszítéseinek, amelyek a közös, egyetemes, egyedüli és abszolút isten keresésére irányultak. Mi lett az eredmény? A katolikus vallás, amely egykor a szellemi élet legbõvebb forrása volt, ma a közöny és az ateizmus roppant lavinájával kerül szembe. A valláson kívül esõ területeken próbáltak új mítoszokat és új hiteket fölfedezni, de ezek még istentelenebbeknek bizonyultak, mint az ateizmus. Mert amennyiben ateista az, aki nem hisz semmiben, akkor még inkább ateista az, aki mesterségesen és opportunista okokból „vakhitet” gerjeszt magában. Korunk bõvelkedik olyan istenekben, amelyek csupán a lelki higiéniának szolgálnak eszközül, és olyan vallásokban, amelyek nem öncélúak, hanem csupán ürügyül szolgálnak valami másra. Vagyis ha háborúra készül egy nemzet, akkor ezzel önt erõt magába, míg a közösség hosszú éveken át kényszeríti magára a vezérbe vetett „vakhitet”. Az író kijelenti, hogy „hinni kell”, ezen alapulnak legmélyebb meggyõzõdései. Ilyen esetekben édesmindegy, hogy Istenben hiszünk, vagy egy tyúkban; arról van szó csupán, hogy az ürügy-isten segítségével boldoguljunk valahogy.
  Valami ilyesmi történik akkor, ha az emberiség felettébb tudatosan akarja gyógyítani tudatalattiját. Akik azt hirdetik, hogy elengedhetetlen a szellemi egység, megfeledkeznek arról, hogy az efféle dolgokat nem lehet elõállítani, ezek maguktól alakulnak ki. Egyébként bármily elkeserítõ, sõt groteszk a helyzet, nincs okunk hasztalan siránkozni és csúf jövõt jósolgatni. Korunk vérrel áztatott mezeje termékeny, egyetlen hibája, hogy nem mindig olyan gyümölcsöt terem, amilyet várnánk tõle. A stílusválság sem kilátástalan, ellenkezõleg, magában hordozza az új, termékeny fejlõdés ígéretét, errõl nem kellene megfeledkeznünk. Ahelyett tehát, hogy azt kérdezzük: „hogyan találunk stílust?”, másképp kell megfogalmaznunk a kérdést: „hogyan térjünk ki a stílus elõl?” vagy „hogyan éljünk és alkossunk a különbözõ stílusok özönében?”
  Sajátos vonása a mûvészet problematikájának, hogy minél jobban eltávolodik a mindennapi élettõl, annál önkényesebbé válik. Minek kutatnánk a stílus rejtelmeit valamely mûalkotásban, ha – mivel végsõ soron bizonyos mértékig mindenki mûvész, így kénytelen saját kifejezésmódját és formáját, tulajdon létezési módját keresni – végeredményben kénytelen minden pillanatban stílusproblémákat megoldani? Az kétségtelen, hogy jelenlegi formánk rossz. Nemcsak a mûvészek, hanem minden mûvelt ember ismeri azt a kellemetlen érzést, hogy amit mond és gondol, sõt ahogyan kifejezi magát és ahogy másokhoz fordul – nem áll összhangban bensõ életével. Meggyõzõdésünknek akarunk hangot adni, és azon kapjuk magunkat, hogy bõdületes ostobaságokat hordunk össze. Beszédet mondunk – erõltetetten, hamisan és mereven hangzik. Hitet keresünk – és be kell látnunk, hogy a hit ostobább és kevésbé emberi, mint önmagunk. Olyan ez a nemzedék, mint egy rosszul öltözött gentleman – akinek túl bõ vagy túl szûk a ruhája, zakójának három ujja van és nadrágjának csak egy szára. Valószínûleg nem kerüli el az ilyen öltözetû gentleman, hogy köznevetség tárgya legyen, és éppen a nevetségesség üldöz bennünket minden hitünkben, tettünkben, szavunkban, véleményünkben. Ez mindenképpen annak a jele, hogy rossz a forma. Ez abban is megmutatkozik, hogy rendkívül könnyen teremtünk magunknak különbözõ stílusokat.
  A harmadik jel az, hogy egyre kevésbé bízunk abban, amit „véletlenül” mondunk, vélünk, teszünk. Van számtalan egyéb, elég drámai jele is, de nincs módomban mindet fölsorolni. Mit csinálna mégis az, aki ilyen különös „frakkban” jelenne meg a fogadáson? Minden alkalmat megragad, hogy meggyõzze a többieket arról, hogy nem õ maga nevetséges, csak a „frakkja”, és a „frakk” nem õ maga, vagyis õ jobb, mint a „frakk”. Egyszóval mindenáron azon erõlködik, hogy lelkileg eltávolodjék a „frakkjától”, elszakadjon tõle, legalább saját tudatában.
  Nagyjából így viselkedik nemzedékünk a stílussal szemben. Hosszú ideig mindent elkövettünk, hogy szert tegyünk stílusra; most viszont, hogy megjártuk a poklok mélyét, változtatni akarunk véleményünkön. Manapság nem az a fontos, hogy megtaláljuk a stílust, hanem hogy elmeneküljünk elõle, elszakadjunk tõle. Valószínûleg ugyanerre a következtetésre jutnának az esztétika szakértõi, ha nem a könyvekben keresnék az igazságot, hanem közvetlenül az embereket tanulmányoznák. A mûvészet viszont olyan lassú és konzervatív, hogy biztosan õ lesz az utolsó, aki levonja a tanulságot, de arról is sok jel tanúskodik, hogy a mûvészetben is vannak változások, ezt nem vitatja senki, akinek alkalma volt megismerkedni a legújabb irodalmi körökkel Európában. A fiatalok körében lassan általánossá válik az a meggyõzõdés, hogy amit leírnak, bizonyos fokig mindig gyönge, esetleges lesz, nem méltó képességeikhez. Ezért sok kortárs mûvésznél megfigyelhetõ az a törekvés, hogy távolodni akarnak mûveiktõl – ahogy valaha a mûvész eggyé akart válni a mûvel; ezért törekednek arra minden eszközzel – mint a humor, a groteszk, az irónia, a különbözõ stílusok ütköztetése, a paródia stb. –, hogy írásuk fölé kerekedjenek. Nem is álmodta szegény Jarry, az Übü király szerzõje, hogy az abszolút paródia igencsak serio, és módfelett kívánatos lesz.
  Minden extravagancia dacára, amelybe ez az áramlat sodorhat, kirajzolódik itt egy alapvetõ fontosságú dolog: a történelemben elõször most talán komoly gondot fordítunk a formára. Voltaképpen az ember még soha nem volt ennyire tudatában annak, milyen mély szakadék tátong önnön formája és énje között, milyen rendkívüli szerepet játszik életében a forma. Éppen azért szembesülünk a stílussal, mert rossz a stílusunk. Megértjük lassan, hogy ha valaki butaságokat beszél, annak nem feltétlenül az a magyarázata, hogy õ maga buta, csak nem a szavak embere; és ha egy apa leteremti a fiát, nem biztos, hogy azért teszi, mert valóban haragszik, hanem mert „eljátssza az apa szerepét”, vagyis lelkileg alkalmazkodik egyfajta formai sémához. Nemrég még mindent az érzések közvetlen kifejezésének tartottunk, de napról napra világosabbá válik, hogy aki állandóan a formát, a kifejezési stílust keresi, olyan érzelmeket gerjeszt magában, amelyek „hivatalos személyiségéhez” illenek. Ily módon mind jobban belebonyolódik a formai tényezõ lelki életünkbe, ahol eddig kizárólag érzelmeknek volt helyük. Nagyon valószínû, hogy ez teljes mértékben megújítja életünket.
  Itt hangsúlyoznom kell, hogy a látszat ellenére nem elhanyagolható és nem is eszement ötlet, hogy feltétlenül szembe kell szállnunk a stílussal, és „meg kell hódítanunk”. Ellenkezõleg, éppoly természetes és alapvetõ ez az álláspont, mint a fordítottja volt a korábbi mûvészeknél. Arról van szó, hogy a formánkkal való azonosulásra késztetõ erõ mellett létezik egy másik, nem kevésbé fontos, menekülésre ösztönzõ erõ. A természetébõl fakadóan tökéletlen, szüntelenül fejlõdõ ember soha nem lesz képes elérni a tökéletes stílust. Nem közvetlenül belõlünk ered a formánk, hanem az emberekben alakul ki, az együttélés terméke. Ez az a két ok, amelyek miatt csalóka ábránd az abszolút harmónia ember és stílus között.

(1944)
Fordította.: Mihályi Zsuzsa

Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu
C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/