„Más megszorító
szabályozást nem Ezzel ismerünk, mint a közvélemény
által gyakorolt cenzúrát” – mondta ki Jefferson, a
liberális demokrácia atyja, hivatkozási alapot teremtve
ezzel egyebek közt ahhoz a feltevéshez, hogy a hagyományos
írott sajtó esetében aligha van szükség
pozitív jellegû jogszabályi elõírásokra,
s hogy a liberális értelemben vett sajtószabadság
éppen az állami beavatkozás (az alapítási,
terjesztési engedélyezés, a cenzúra stb.) tilalmát
jelenti. Az elektronikus tömegkommunikációs eszközök,
mindenekelõtt a rádió és a televízió
elterjedésével azonban századunk közepe táján
véget ért a nyomtatott szó úgyszólván
kizárólagos uralma, ami merõben új kérdéseket
vetett fel a kifejezés szabadságának jogi szabályozása
kapcsán.
Egyrészt a
mintegy iparággá fejlõdõ tömegkommunikáció
olyannyira átformálta a politikai nyilvánosságot,
hogy az ettõl kezdve nem egyszerûen a képzett emberek
viszonylag szûk csoportjának tevékenységi terrénuma
lett, hanem szinte határtalanul kitágult a politikai folyamatok
résztvevõi, de legalábbis szemtanúinak köre
számára. Ennek nyomán döntõ változás
következett be a kifejezés szabadsága terén:
megmaradt ugyan egyéni jogként, egyidejûleg azonban
a közvetítõ intézmény jogaként
is kezelendõ. Ám mivel a tömegkommunikációs
eszközök jogi értelemben mintegy az állam és
az egyén között helyezkednek el, ez további jogi
dilemmákat vet fel. Az újabb alkotmányos szabályozások
a kifejezés szabadságának hagyományosan védelmi
jogi szabályai mellett immár általában magukban
foglalják a rádiós- és televíziós
szabadság intézményi jogi elemeit is: az egymás
mellett létezõ médiumok – az írott, illetve
az elektronikus sajtó, valamint legújabban az Internet –
jogi szabályozási igényei azonban jelentõsen
eltérnek egymástól.
Egyvalami azonban
mindegyik esetben igaz: a fönt említett, liberálisnak
mondható felfogásból nem következik, hogy a kifejezés
szabadságának nincsenek korlátai. A büntetõjog
tilthatja egy bûncselekmény véleménynyilvánítás
útján történõ elkövetését.
A polgári jog védelemben részesíti a személyhez
fûzõdõ jogokat. A versenyjog itt is megakadályozza
a monopóliumok kialakulását, illetve a már
létrejötteket felszámolja. Az pusztán jogtechnikai
kérdés, hogy a szabályozáshoz önálló
sajtótörvényre van-e szükség, vagy pedig
ezeknek a szabályoknak a büntetõ, a polgári,
illetve a versenytörvényben van a helyük. (Megjegyzendõ
azért, hogy egy külön sajtótörvény
nagyobb kísértést jelenthet a hatalom birtokosai számára
a sajtószabadság indokolatlan korlátozására.)
A közszolgálati
rádiók és televíziók kétségkívül
a köz, vagyis az adót (és általában elõfizetési
díjat is) fizetõ polgárok tájékoztatására,
mûvelõdésére, szórakoztatására
szolgálnak. Ennek alapján a köz(önség) elvárhatja
tõlük, hogy kiegyensúlyozottan és szakszerûen
lássák el dolgukat. A kiegyensúlyozottság egyrészt
a sokféle nézõi, hallgatói igény lehetõség
szerinti kielégítését, másrészt
az ideológiai, politikai semlegességet jelenti, beleértve
magától az államtól való függetlenséget
is. Ennek a biztosítására szükség van
törvényhozási úton kialakított szervezeti,
eljárási garanciákra, melyek adott esetben korlátozhatják
a kifejezés szabadságát.
Egészen más
a helyzet a kereskedelmi célú rádiózás
és televíziózás esetében. Amíg
a frekvencia korlátozottan áll rendelkezésre, addig
kétségkívül felmerülhet bizonyos közösségi
szempontok érvényesítésének szüksége,
ahogy az történik például a ma még valóban
szûkös országos kereskedelmi frekvenciák elosztásakor.
Ezek a követelmények azonban nem lehetnek lényegében
azonosak a közszolgálatiakkal, ahogy az a magyar médiatörvény
esetében van. Az elektronikus kommunikáció technikai
lehetõségeinek (mûhold, kábel) további
jelentõs kiterjedése idején pedig végképp
nem indokolt a mûsorok tartalmának olyan állami befolyásolása,
amely akár az egyes állomások ún. belsõ,
akár az összes állomás külsõ pluralitását
célozza. A kereskedelmi médiumok okozta kiegyensúlyozatlanságokat
az állam legfeljebb a közszolgálatiakra vonatkozó
elõírásokkal próbálhatja meg korrigálni.
Vagyis a kereskedelmi célú elektronikus sajtó állami
szabályozási igénye alig haladja meg azt, ami a nyomtatott
sajtó esetében igazolható. Ez pedig leginkább
a monopóliumellenes szabályozás. Az írott és
az elektronikus sajtó területén minden egyéb
korlátozás már csak olyan lehet, amely a véleményszabadsággal
kapcsolatban egyébként is megengedett.
Ugyanez még
fokozottabban igaz az internetes kommunikáció tartalmi korlátozhatóságát
illetõen. Ezt ugyanis még az a szûkösség
sem legitimálhatja, ami ideig-óráig fennáll
a sugárzott rádiós- és televíziós
programok esetében. A cyberspace résztvevõi egyébként
sem annyira az írott, illetve elektronikus sajtó citoyenjei,
sokkal inkább bourgois-k, akik nem annyira a közügyek
megvitatásában, mint inkább politikailag neutrális
kommunikációban akarnak közremûködni az õket
megilletõ egyéni jogok alapján.
Alábbi írásunkban
ezeket a dilemmákat tekintjük át – a még szövevényesebb
magyarországi környezetben.
Tájkép médiatörvény után
A kérdés
most már az, vajon az 1995 decemberében végül
elfogadott médiatörvény mennyiben volt képes
véget vetni a „médiaháborúnak”, illetve mennyiben
felel meg az Alkotmánybíróság által
megfogalmazott alkotmányossági követelményeknek.
A „médiaháborút”
az jellemezte, hogy törvényi garanciák hiányában
nem lehetett kiküszöbölni, hogy a politika közvetlenül
beavatkozzék az elektronikus sajtó mûködésébe.
Így azt lehetett remélni, hogy a médiatörvény
elfogadása nemcsak tûzszünetet, hanem tartós,
valódi békét hoz majd.
Egy esztendõvel
a várva várt törvény elfogadása után
a nyílt harcot kétharmados törvénnyel intézményesített,
bebetonozott kamarillapolitika váltotta fel, amelyben immár
lehetetlen felismerni a harcoló feleket. A nézõ, a
hallgató továbbra is azt tapasztalja, hogy mûsorok
szûnnek meg, rádiós és televíziós
személyiségek távoznak megszokott helyükrõl,
vagy jobb esetben csak megfeddi õket valamelyik nagy hatalmú
testület. Most azonban senki nem mondja meg kerek perec: az intézkedés
oka az, hogy az illetõ személy vagy az egész mûsor
úgymond valamelyik politikai párt uszályába
került. Ma erre legfeljebb gyanakodni lehet például
bizonyos médiavezetõk nyilatkozatai alapján. A Magyar
Televízió legjobbnak tartott politikai magazinja, az Objektív,
vagy kulturális mûsorai, a Stúdió és
a Múzsa megszüntetésének okait sem tudhatjuk,
legfeljebb sejthetjük, hogy valamelyik politikus nem lehetett megelégedve
velük.
De sorolhatnánk
példákat a Magyar Rádió háza tájáról
is. Bolgár György Beszéljük meg! címû
sikeres rádiós mûsorával szemben állandóak
a támadások a Panaszbizottság elõtt.5 Ezek
a panaszok és az ezek nyomán született döntések
a kiegyensúlyozottság követelményének
teljes félreértésérõl árulkodnak
mind az elsõ fokon eljárt Panaszbizottság, mind pedig
a jogorvoslati fórumként a végsõ szót
kimondó Országos Rádió és Televízió
Testület (ORTT) részérõl. Az élõ
telefonos mûsor 1996. október 16-i adásának
egyik telefonálója annak a véleményének
adott hangot, miszerint az ellenzék jobboldala annyira szélsõséges,
hogy az már a nyilas idõket idézi. A kiegyensúlyozottság
ellenõrzésére hivatott testületek döntése
értelmében a mûsorvezetõ nem tett hathatós
kísérletet a hallgató állításának
korrigálására, illetve arra, hogy figyelmeztesse annak
szélsõséges voltára. Az indokolás szerint
közvetlenül ezután ebben a szövegkörnyezetben
szélsõjobboldali minõsítéssel hangzott
el két ellenzéki pártelnök (Csurka István
és Lezsák Sándor) neve, amelyet a mûsorvezetõ
„nyilatkozni lehet, hát ezt nem tudjuk, maradjon a szívük
titka” közbevetéssel „sugallatszerûen mintegy megerõsített”.
Ezért a Testület szerint Bolgár György megsértette
a kiegyensúlyozott, hiteles és elfogulatlan tájékoztatás
követelményét.
Ugyanennek
az adásnak egy másik telefonálója a Kisgazdapártot
illette szélsõjobboldali és fasiszta jelzõkkel,
amivel a párt elnöki tanácsadójának panasza
szerint a mûsorvezetõ egyetértett. Ebben az esetben
mind a Panaszbizottság, mind a Testület elutasította
az indítványt, mondván, hogy Bolgár kétszer
is kísérletet tett a hallgató közlésének
korrigálására, illetve árnyalására,
de mondatait nem tudta befejezni a telefonáló közbeszólása
miatt. Az indoklás értelmében a mûsorvezetõ
nem tehetõ felelõssé a fórumjellegû,
nem a Magyar Rádió véleményét tükrözõ,
élõ rádióadás tartalmának ilyen
alakulása miatt. A felmentõ döntés szerint az
utóbbi esetben tehát nem sérült a médiatörvény
kiegyensúlyozott tájékoztatásra vonatkozó
elõírása.
A 1997. február
12-i adással szembeni panasz kapcsán a testületek ennyire
sem voltak megértõek a mûsorvezetõvel szemben.
Az egyik betelefonáló hallgató ekkor a Kisgazdapártot
és elnökét fasisztának titulálta. Bolgár
erre a véleményre úgy reagált, hogy szerinte
a fasiszta párt meglehetõsen erõs megjegyzés,
és a szóban forgó párt nem nevezhetõ
annak. A következõ telefonáló hallgató
pedig arról beszélt, hogy az elõzõ véleményt
szélsõségesnek ítéli. Ennek ellenére
mindkét testület elmarasztalta a mûsorvezetõt,
mégpedig a törvény azon passzusára hivatkozva,
mely szerint „a mûsorszolgáltatásban közzétett
mûsorszámok összessége, illetõleg bármely
tartalom vagy mûfaj szerinti csoportja nem állhat párt
vagy politikai mozgalom, illetve ezek nézeteinek szolgálatában”.
Arról már nem szólnak a határozatok, vajon
mely pártra vagy mozgalomra gondoltak a döntéshozók.
Kiegyensúlyozás vagy „kidekázás”?
Érdemes
azonban kicsit közelebbrõl megvizsgálni, milyen követelményrõl
is van szó a kiegyensúlyozottság esetében.
A törvény az általános alapelvek között
szögezi le, hogy „a közérdeklõdésre számot
tartó hazai és külföldi eseményekrõl,
vitatott kérdésekrõl a tájékoztatásnak
sokoldalúnak, tényszerûnek, idõszerûnek,
tárgyilagosnak és kiegyensúlyozottnak kell lennie”.
De vajon a kifogásolt telefonálói megnyilvánulások
tájékoztattak-e akár eseményekrõl, akár
vitatott kérdésekrõl? Aligha. Legfeljebb a hallgató
véleményérõl. A vélemények pedig
fogalmilag nem felelnek meg a törvényben szereplõ elõírásoknak.
Igen ám, mondhatná valaki, de akkor meg kell szólaltatni
ellentétes véleményeket is. Mint látható,
a második esetben a véletlen úgy hozta, hogy ez történt.
Csakhogy mit tegyen a mûsorvezetõ, ha az istennek sem akarnak
telefonálni ilyen álláspontot vallók? Kérje
meg a munkatársait egy kiegyensúlyozó álhallgatói
telefonhívásra? Vagy esetleg õ maga játssza
el az ördög ügyvédjének szerepét? Erre
a világ egyetlen médiaszabályozása sem kötelezné.
A közszolgálati újságírónak sem
kötelessége a vélemények értékelése,
korrigálása, csupán bemutatása. Más
a helyzet persze akkor, ha a hallgató vagy bármely megszólaló
nemcsak értékítéletet közvetít,
hanem tényállításokat is. Ezekkel kapcsolatban
már igenis van felelõssége a riporternek. Teszem azt,
ha a telefonáló, akiben a szélsõjobboldali
pártok a nyilas idõket idézik, nyilas párttagsággal
vagy a nyilasok által elkövetett tettekkel is gyanúsítana,
akkor bizony az újságírónak bizonyítékokat
kell követelnie.
A problémát
azonban sajnos nem egyszerûen az okozza, hogy a Panaszbizottság
és a Testület helytelenül értelmezi a törvény
helyes rendelkezését, hanem a törvény kétértelmûsége
is. A bizottság eljárását szabályozó
egyik passzus ugyanis ekként szól: „Ha a mûsorszolgáltató
a vételkörzet lakosságát foglalkoztató
társadalmi kérdésben egyoldalúan tájékoztat,
különösen, ha a vitatott kérdésben egyetlen
vagy egyoldalú álláspont megjelenítésére
vagy kifejezésére ad lehetõséget, vagy ha egyéb
módon súlyosan megsérti a kiegyensúlyozott
tájékoztatás követelményét, a kifejezésre
nem juttatott álláspont képviselõje vagy a
sérelmet szenvedett kifogásával a mûsorszolgáltatóhoz
fordulhat.” Ebbõl a szövegbõl csak az nem derül
ki, vajon a másféle álláspont megjelenítésére
hol kell lehetõséget biztosítani. Ugyanabban a mûsorban,
vagy elegendõ máskor is? A testület tagjai nyilvánvalóan
azt az értelmezést tették magukévá,
hogy a kiegyensúlyozásnak azonnal meg kell történnie.
Ez tükrözõdik
abban az állásfoglalásban is, amelyben a Panaszbizottság
helyt adott a Gondolat-Jel címû rádiómûsor
1997. május 11-i adásával szembeni panasznak. A mûsorvezetõ
az Írószövetségbõl kiválni szándékozó
írókat „poszt-nyugatosoknak” nevezte, azokat pedig, akiktõl
el kívánnak válni, „saját unalmukba fulladt
népiesek” kifejezéssel illette. Ez utóbbi kapcsán
a testület megállapította ugyan, hogy a mûsorvezetõ
idézett valakitõl, de pontos forrást nem jelölt
meg, hangszínébõl pedig nem volt megállapítható,
hogy a maga részérõl egyetért-e. Az elmarasztaló
döntés indokolása szerint a szerkesztõk nem az
„elvárható pólusokról” (sic!) választották
ki a vitapartnereket, az egyik pólus jellegzetes alakja, Hernádi
Gyula nem kapott meghívást a mûsorba. Ez a felfogás
a riportalanyok megnevezésével megengedhetetlenül beleszól
a szerkesztõ munkájába, ráadásul teljesen
ki akarja szorítani mind a hallgatói vélemények
egy részét, mind pedig az esetleges szerkesztõi álláspontokat.
Még a közszolgálati mûsorok munkatársai
sem kizárólag mikrofonállványok, akiknek egy
vitában ne lehetne véleményük, mindaddig, amíg
szóhoz juttatják az övéktõl eltérõeket
is. Ugyanilyen abszurd a Panaszbizottságnak az a döntése,
amellyel elmarasztalta a Kossuth rádió Világóra
címû külpolitikai mûsorának munkatársát,
amiért azt találta mondani, hogy az Albán Demokrata
Párt a „legszemérmetlenebb választási csalással”
maradt hatalmon. Az indokolás szerint különös tekintettel
arra, hogy viszonyítási alapot nem jelölt meg (!), a
megjegyzés úgy minõsül, mint a kommentátor
magánvéleménye. A kérdés az, milyen
kommentátor az, aki nem mondhat magánvéleményt?
Az persze vitathatatlanul
sértené a kiegyensúlyozottságot, ha a szóban
forgó pártokról vagy írószövetségi
csoportokról kizárólag rájuk nézve sértõ
tartalmú vélemények hangzanának el a Magyar
Rádióban. Csakhogy a kiegyensúlyozottságot
nem egyetlen mûsortól kell várni, hanem a mûsorok
összességétõl. Németországban például
az ottani alkotmánybíróság egyik döntése
nyomán ezt nevezik ún. belsõ pluralizmusnak vagy sokféleségnek,
amikor a mûsorszolgáltató minden mûsora együtt
kell hogy teljesítse a kiegyensúlyozott tájékoztatás
követelményét. A külsõ sokféleség
esetében, amit a nem közszolgálati programokkal szemben
várnak el, még az adott mûsorszolgáltató
egész programja is lehet egyoldalú, feltéve, hogy
más mûsorszolgáltatók azt kiegyenlítik.
Tehát
ha például az egyes vélemények szerint szélsõjobboldalinak
mondott pártok vagy a népiesnek titulált írók
sohasem kapnának lehetõséget a Magyar Rádióban,
hogy céljaikról tájékoztassák a hallgatóságot,
akkor joggal merülne fel az egyoldalúság vádja.
De miként az ilyen alkalmakkor nem szükséges megkérdezni
a pártot szélsõségesnek ítélõ
hallgatókat vagy esetleg más véleményen lévõ
pártokat, úgy a pártra nézve elfogadhatatlan
vagy egyenesen sértõ értékítélet
is elhangozhat az érintett vagy vele azonos véleményen
lévõ kommentárja nélkül. Hogy még
ennél is konkrétabb legyek, amikor a Kisgazdapárt
sajtótájékoztatóján „népnyúzózza”
a kormányt, a sértett képviselõjének
nem kell megszólalnia ugyanabban a tudósításban.
Ha azonban kívánja, egy másik mûsorban lehetõséget
kell kapnia álláspontja kifejtésére, és
esetleg a sértõ fél „leszélsõségesezésére”.
Amit azután újabb replika követhet, megint csak egy
másik alkalommal. És így tovább.
Mielõtt
azonban engem is pártelfogultsággal vádolnának,
említenék egy nem pártpolitikai példát.
A kiegyensúlyozottság jegyében megkövetelhetõ
a közszolgálati médiumoktól, hogy tájékoztassák
hallgatóikat-nézõiket például a Magyarországon
élõ valamennyi nemzeti és etnikai kisebbség
helyzetérõl. Azt azonban oktalanság lenne elvárni,
hogy egy, a magyarországi szlovákokról szóló
mûsor az itteni románokkal is foglalkozzék. Az utóbbiak
akkor panaszkodhatnának joggal, ha róluk sohasem készülne
hasonló program.
A kiegyensúlyozottságnak
az a felfogása, amelyet a testületi döntés is tükröz,
és amely minden egyes mûsortól külön-külön
követeli meg mindenféle vélemény egyidejû
szerepeltetését, tönkreteszi a rádiózást
és televíziózást. Ennek a téves értelmezésnek
a jegyében születnek azok a mûsorok, amelyekben, ha pártpolitikai
kérdésrõl esik szó, akkor valamennyi párt,
ha etnikai kisebbségekrõl, akkor minden kisebbség
képviselõje jelen van, és kifejtheti álláspontját.
Többnyire egyetlen semmitmondó mondatban, mert többre
nincs idõ. Így lesz a kiegyensúlyozott mûsorválaszték
kívánatos követelményébõl a „kidekázott”
mûsorok elviselhetetlen valósága.
A kiegyensúlyozottság
hasonlóan tarthatatlan, és a vélemény-, illetve
szerkesztõi szabadságot, valamint a közügyek vitathatóságát
ellehetetlenítõ felfogását tükrözi
az ORTT-nek az a döntése, amely – megváltoztatva a Panaszbizottság
korábbi állásfoglalását – kimondta:
„a Magyar Rádió 1997. február 29-én (nem lévén
szökõév, ilyen nap nem volt ebben az évben –
H. G.) megsértette a rádiózásról és
televíziózásról szóló 1996. évi
I. törvényt azzal, hogy nem adott hírt az MDF vezetõinek
az EU-tagországok Budapesten akkreditált nagyköveteivel
történt találkozójáról, s ezzel
megsértette a törvény által elõírt
sokoldalú tájékoztatás követelményét”.
A Panaszbizottság
még úgy találta, hogy nincs joga a szerkesztési
elvekbe és a szerkesztõ munkájába beleszólni,
ezért – bár a történést kiemelkedõ
hírértékûnek ítélte – elutasította
a panaszt. A Testület tagjai viszont úgy vélték,
az a tény, hogy az eseményrõl a TV Híradó
és a Duna Televízió híradása is beszámolt,
olyan bizonyítéka a hírértéknek, ami
a rádió hírszerkesztõit is kötelezi.
Ugyanígy
járt a Magyar Rádió a Reális Zöldek Klubjának
panaszával. Ebben az esetben már a Panaszbizottság
is kedvet kapott a hírszerkesztésre, elmarasztalván
a Rádiót, amiért „1997. március 22-én,
a Víz Világnapján nem tudósított arról,
hogy a Magyar Tudományos Akadémián e körben tudományos
értekezés (sic!) folyt”. De a bizottság tagjai nem
elégedtek meg általános szerkesztési tanácsokkal,
közölték az elmaradt tudósítás általuk
elképzelt helyét is a Rádió programjában:
„Ugyancsak nem tudósított a két nappal késõbbi
Krónika címû mûsor keretében elhangzott
Zöld-hír blokk sem arról, hogy ez a tanácskozás
megtörtént.”
A kigyensúlyozottság
érvényesítése terén talán nem
is a vélemény-, illetve a szerkesztõi szabadságot,
valamint a közügyek vitathatóságát ellehetetlenítõ
megnyilvánulásai a legabszurdabbak, hanem azok, amelyek a
mûvészi szabadságot korlátozzák. Ilyen
volt az a panaszbizottsági állásfoglalás, amely
azért marasztalta el a Szabó család címû
rádiójáték alkotóit, mert az 1996. október
18-án sugárzott epizódban „Berzsenyi Dániel
szülõfaluját, Egyházashetyét a költõ
emlékének tiszteletben tartásával kapcsolatban
megalapozatlan, negatív módon tüntették fel”.
A község panaszos polgármestere szerint a rádiójáték
szóban forgó folytatásában olyan sértõ
kijelentések hangzottak el, amelyek olyan benyomást kelthettek,
mintha Egyházashetyén nem tisztelnék a falu híres
szülöttének emlékét, sõt „a helyi
kölykök a nagy Dániel koponyájával” fociznának.
Miután a bizottság tagjai értelemszerûen a törvényben
szereplõ rendelkezések egyikét sem tudták alkalmazni
egy fiction-nel kapcsolatban, a panasznak helyt adó döntésüket
azzal indokolták, hogy „a mûsorban elhangzottak egyéb
módon súlyosan megsértették a kiegyensúlyozott
tájékoztatás követelményét”. Az
elmarasztaló tartalmú döntésnek még az
sem volt akadálya, hogy a Panaszbizottság soros elnöke
korábban már határozatban megállapította,
hogy a panaszos nem a törvény által rendelkezésére
bocsátott 48 órán belül terjesztette elõ
panaszát. (Már a Beszéljük meg! ügye kapcsán
érvényesült az a törvénysértõ
gyakorlat, mely szerint, ha a panaszos a határidõ elmulasztása
miatt a soros elnök által elutasított panaszt változatlan
formában megismétli, akkor a bizottság már
nem is vizsgálja e formai követelményt, ami ilyenformán
teljesen feleslegesen szerepel a törvényben.)
A törvényi
rendelkezések egyébként sem különösebben
feszélyezik a kiegyensúlyozottság felett õrködõ
testületeket. Nem ritka az olyan elmarasztaló döntés,
amelyben a médiatörvény egyetlen passzusára sem
hivatkoznak. (Az említett esetek közül ez történt
például abban, amelyben az ORTT elmarasztalta a Magyar Rádiót
az MDF-vezetõk és az EU-nagykövetek találkozójáról
szóló tudósítás elmaradásáért.)
Más esetekben pedig a Panaszbizottság legalább egy
jogász tagot magában foglaló eljáró
tanácsai olyan törvényi rendelkezések alapján
adnak helyt panaszoknak, amelyeknek betartására a törvényhozó
nem hatalmazta fel a bizottságot. Ez fordult elõ annak a
két panasznak az esetében, amelyek egyaránt a Johnson
& Johnson cég által gyártott o.b. tamponok fõmûsoridõben
való reklámozását kifogásolták.
A tanács mindkét esetben – a reklám kétszeri
megtekintése után (?) – a törvénynek a kiskorúak
személyiségfejlõdését védõ
passzusaira hivatkozással kényszerítette a Magyar
Televíziót a reklám este 8 óra utáni
sugárzására. Feltéve, de meg nem engedve, hogy
a tamponnak bármi köze lenne a kiskorúak személyiségfejlõdésére,
ennek felügyeletét a törvény nem utalta a bizottság
hatáskörébe.
Testületek – politikai nyomásgyakorlásra?
Úgy tûnik,
hogy a médiatörvény nemhogy kiküszöbölte
volna a politika közvetlen beavatkozását a mûsorok
tartalmára, ellenkezõleg: intézményesítette.
Ráadásul a politikusoknak még csak nem is kell nyíltan
színt vallaniuk a nyilvánosság elõtt, elég
ha a megfelelõ testületeken keresztül gyakorolnak nyomást.
A médiatörvény számos
csatornát bocsát rendelkezésükre.
Az elsõ maga az Országos Rádió és Televízió
Testület, amelyre a törvény nem kisebb feladatot ró,
mint a szólásszabadság védelmét és
elõmozdítását, a sajtószabadság
alkotmányos elvei érvényesülésének
figyelemmel kísérését.
E sokra hivatott
grémiumot a parlament választja, elnökét az államfõ
és a miniszterelnök, a tagokat a pártok képviselõcsoportjainak
egy-egy jelöltjébõl „verbuválják”. Ez
a pártdelegáltakból álló testület
választja azután meg a már említett Panaszbizottságot,
amely a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményének
megsértése miatt benyújtott panaszokat bírálja
el elsõ fokon. A fellebbezések pedig a Testület hatáskörébe
tartoznak.
Ebben a pártok
által uralt szervezeti rendszerben nem csoda, ha a pártvezetõk
akkor is nyomulnak, ha erre a törvény semmilyen hatáskört
nem biztosít. Ez történt annak a tévéalelnök-jelöltnek
az esetében is, aki nyilvánosan elkottyantotta, hogy õt
nem a tévéelnök – akinek erre egyedül joga lenne
–, hanem maga a miniszterelnök kérte fel leendõ posztjára.
Meglepõ-e ilyen körülmények között, hogy
a médiumok vezetõi még akkor is a politikai elvárásoknak
igyekeznek megfelelni, ha egyébként maguk nem elfogultak?
Ellentétben a médiatörvény megszületése
elõtti helyzettel, igazodási pontként nem kizárólag
a kormánypártok szolgálnak, hanem minden parlamenti
párt. Márpedig ez a helyzet sem felel meg azoknak az alkotmányossági
követelményeknek, amelyeket az alkotmánybírák
megfogalmaztak.
A médiatörvény
által intézményesített grémiumok törvény
által szabályozott összetételük folytán
sajnos magukban hordozzák a veszélyt, amelyet az Alkotmánybíróság
jó elõre ki akart zárni: hogy a társadalom
politikai képviselete kizárólagos vagy meghatározó
legyen bennük.
Az országos
televíziós mûsorszolgáltatási jogosultság
pályáztatása a törvény egyéb alkotmányossági
hiányosságaira hívta fel a figyelmet. Az Országos
Rádió és Televízió Testület által
hozott döntésekkel kapcsolatban a vesztes pályázóban
az a meggyõzõdés alakult ki, hogy az ORTT nem a pályázat
kiírásakor nyilvánosságra hozott eljárási
szabályok és értékelési elvek szerint
döntött. Ezt a gyanút erõsítette meg, hogy
a Testület a döntés írásos indokolásakor
„elfelejtette” ismertetni a pályázati kiírás
szerint a döntés alapjául szolgáló pontozás
eredményét. Ugyanakkor a pályázónak
nem volt módja az eljárással és a döntés
tartalmával kapcsolatos jogsérelmét orvosolni, mert
a törvény nem biztosít semmilyen jogorvoslatot az ORTT
döntésével szemben.
Az a tény,
hogy a törvény nem írja elõ kötelezõ
jelleggel az ORTT számára e nagy fontosságú
pályázatok értékelésének elveit,
hanem a Testület által kidolgozandó pályázati
felhívásra bízza, miközben még azt sem
szankcionálja, ha a Testület a saját maga alkotta szabályokat
sem tartja be, aligha elégíti ki az alkotmányban foglalt
jogállamiság szerves részét képezõ
jogbiztonság követelményét. Az a körülmény
pedig, hogy az ORTT ilyen, minden garanciát nélkülözõ
döntési eljárása nyomán született
eredménnyel szemben a törvény nem biztosít jogorvoslati
lehetõséget, ellentétesnek tûnik azzal az alkotmányos
elvvel, amely mindenki számára biztosítja, hogy jogorvoslattal
éljen a jogát vagy jogos érdekét sértõ
hatósági döntés ellen.
Ez a helyzet,
amelyben a törvény nem szabályozza az ORTT-nek a mûsor-szolgáltatási
jogosultságok pályáztatásával kapcsolatos
döntési eljárását és a jogorvoslat
lehetõségét, egyúttal sérti a kiegyensúlyozott
tájékoztatás alkotmányos követelményét
is, amelynek az Alkotmánybíróság korábban
idézett 1992-es határozata értelmében a közszolgálati
és kereskedelmi rádiózás és televíziózás
egészében kell érvényesülnie. Ha azonban
a közszolgálati mellett az országos kereskedelmi mûsorszolgáltatás
is az ORTT mint kizárólag a pártok jelöltjeibõl
álló testület meghatározó befolyása
alá kerül, akkor nem garantált a vélemények
kiegyensúlyozottsága.
A törvény
elsõ évének tapasztalatai azt bizonyítják,
hogy a pártok – ha nem is feltétlenül a régi
kézi vezérlés módszereivel – valóban
befolyásolni képesek a mûsorok tartalmát. Ez
pedig nemcsak sérti a véleményszabadság alkotmányos
elvét, hanem ráadásul olyan mûsorokat produkál,
amelyek dezinformálják a nézõket, hallgatókat.
Az Internet „gumiügyei”
Az Internettel
kapcsolatos ügyek – nyilván ma már kizárólag
a technikai fejlettség meglévõ különbségei
miatt – viszonylag lassan „gyûrûznek be” az Egyesült Államokból,
illetve Nyugat-Európából Magyarországra. Még
a viszonylag újnak mondható távközlési
törvény sem szól az internetes szolgáltatókról.
A büntetõ törvénykönyv számítógépes
bûncselekményi tényállásai pedig a nyugati
törvényeknél lényegesen szélesebb, „gumi
jelleggel” értelmezhetõ elkövetési magatartásokat
tartalmaznak. A törvényszöveg felsorol ugyan néhány
jogellenes magatartást, de emellett a számítógépes
adatokhoz való minden „egyéb meg nem engedett módon”
való hozzáférést büntetéssel fenyeget.
A speciális
jogi szabályozás olykor üdvös hiánya miatt
is eddig jobbára adatvédelmi problémaként merültek
fel az internetes kommunikáció korlátozásának
kérdései. Az egyik ilyen esetben magyar gyerekeket ajánlottak
fel örökbefogadásra a hálózaton keresztül,
közölve fényképüket, születési
adataikat és esetleges betegségeiket. Az Országgyûlés
adatvédelmi biztosának vizsgálata megállapította,
hogy az intézetek, ahol a gyerekek nevelkedtek, kötöttek
megállapodást egy örökbefogadások lebonyolítására
szakosodott magyar–amerikai magáncéggel. A szerzõdés
keretében az intézet a cég rendelkezésére
bocsátotta a gyerekek adatait, de ahhoz nem járult hozzá,
hogy az Interneten keresztül mindenki számára hozzáférhetõvé
tegyék e személyes, sõt a betegségi információkat
tekintve szenzitív adatokat. Az adatvédelmi ombudsman intézkedése
nyomán a gyerekek adatait az intézetek töröltették
a hálózatról.
Egy másik
esetben egy magyarországi közvélemény-kutató
intézet által készített kérdõív
jelent meg a hálózaton. A kérdõív olyan
kérdéseket is tartalmazott, amelyek a kérdezettek
magánéletét érintették. Jóllehet
a kérdõívek kitöltése önkéntes
volt, a válaszolók a hálózat más használói
által utólag azonosíthatók voltak. Az adatvédelmi
biztos a közvélemény-kutatásnak ezt a módját
aggályosnak ítélte.
A parlament
adatvédelmi ombudsmanja ugyancsak állást foglalt abban
az ügyben, amelyben egy bombamerénylet-kísérletet
követõen a rendõrség az ügyészség
beleegyezésével az Internet-szolgáltatóktól
kérte a környéken lakó elõfizetõk
adatait. A nyomozók feltételezése szerint a robbantó
a hálózatról is szerezhette a bombakészítéshez
szükséges ismereteket. Az adatvédelmi biztos úgy
foglalt állást, hogy az internetes hozzáférést
biztosító cég az adott esetben köteles kiadni
a rendõrségnek a kért adatokat. Ehhez azonban arra
volt szükség, hogy az illetékes minisztérium
az internetes szolgáltatókat az említett, róluk
hallgató távközlési törvény által
szabályozott távközlési szervezetnek minõsítse.
Az eset ugyanakkor felvet egy, az Interneten is túlmutató
alkotmányossági kérdést: vajon a hasonló,
alaposnak nem mondható gyanú esetében indokolt-e a
rendõrség számára kiszolgáltatni az
elõfizetõk adatait?
Mint ismert,
az úgyszólván korlátlan kifejezési szabadság
hazájának számító Egyesült Államokban
a törvényhozás 1996-ban az elnök erõteljes
támogatása mellett elfogadta az ún. kommunikáció
illendõségi törvényt (Communications Decency
Act) a „telekommunikációs eszközök obszcén
használatának” korlátozásáról.
Az elsõfokú bíróság alkotmányellenesnek
mondta a törvényt: „Az Internetnek a legszélesebb védelmet
kell élveznie a kormányzat által elõírt,
tartalomalapú korlátozásokkal szemben.”6 A végsõ
döntést a Legfelsõbb Bíróság 1997.
június végi döntésében mondta ki.7 Eszerint
az Internetet ugyanaz a védelem illeti meg, mint az írott
sajtót, vagyis a kongresszus semmiféle korlátozást
nem alkalmazhat. Ezért a bírák a kifogásolt
rendelkezést ellentétesnek ítélték az
alkotmánynak a szólás szabadságát garantáló
elsõ kiegészítésével. A két bíró
párhuzamos véleményével született ítélet
indokolása értelmében a szülõknek módjukban
áll ellenõrizni gyermekeik „szörfözését”
a cyberspace illetlen tartalmú helyein, melyek egyébként
fel is hívják a figyelmet arra, hogy csak 18 éven
felülieknek ajánlottak.
A kommunikációs
jogokkal kapcsolatos jogi szabályozás és fõleg
alkotmánybírósági gyakorlat tekintetében
ugyancsak liberálisnak mondható Németország
szintén élen jár az Internet-cenzúrában.
Mindenekelõtt azzal, hogy az Internet-szolgáltatókat
felelõssé teszi az infrastruktúrájukon terjesztett
információk tartalmáért. Ezen az alapon tiltottak
le pornográf, szélsõjobb, illetve szélsõbal
tartalmú szövegeket, legutóbb pedig az egyébként
szintén cenzúrapárti szcientológia egyház-szekta
anyagait.
Magyarország
– és persze a többi egykori szocialista ország – a jelek
szerint jócskán lemaradt a Nyugattól az Internettel
kapcsolatos jogi szabályozás dolgában, ez a hátrány
azonban kivételesen a kommunikációs szabadság
elõnyére válhat. Nem lenne ugyanis tragédia,
ha meg lehetne spórolni azokat az erõteljesen korlátozó
tartalmú törvényhozási próbálkozásokat,
amelyek a kommunikációs jogok egyéb területein
messze elõttünk járó jogállami demokráciákban
tapasztalhatók. Leginkább úgy fordíthatnánk
elõnyünkre a technikai késésbõl eredõ
helyzetet, ha a korlátozó szabályozás terén
egyáltalán nem is próbálnánk meg behozni
a „lemaradást”.
1
37/1992. (VI. 10.) AB-határozat.
2
17/1993. (III. 19.) AB-határozat.
A határozathoz fûzött különvéleményében
Vörös Imre alkotmánybíró megítélésem
szerint joggal hivatkozott arra, hogy sem az alkotmány, sem az Alkotmánybíróságról
szóló törvény nem jogosítja fel a testületet
annak mérlegelésére, hogy egy alkotmányellenesnek
minõsített jogszabályi rendelkezést az általa
meghatározott idõpontban megsemmisít-e. Márpedig
az alkotmánybírák többségi döntése
a törvényalkotóra bízta az alkotmányellenesség
megszüntetését, amikor azt nem egy bizonyosan bekövetkezõ
idõponthoz, hanem egy bizonytalan jövõbeli esemény
feltételéhez kötötte.
3
L. 60/1994. (XII. 24.) AB-határozat.
4
Ezt a felfogást képviseli
1994 nyara óta a Magyar Nemzetben megjelent politikai publicisztikájában
Pokol Béla. L. elõször: A magyar parlamentarizmus. Budapest,
Cserépfalvi, 1994. VII. fejezet.
5
Az itt ismertetett döntéseket
az ORTT Hivatalának mb. fõigazgatója, Baka István
úr bocsátotta rendelkezésre, azt követõen,
hogy „érdemesnek ítélte” azt a tudományos kutatást,
amelynek céljaira a Nyilvánosság Klub ügyvivõi
testülete kérte a határozatoknak a kiadását.
A nagylelkûnek tûnõ segítõkészség
– aminek fejében egyébként a fõigazgató
az elemzés publikálás elõtti bemutatását
kérte – szépséghibája, hogy az elemzõ
nem zaklatta volna a hatóságot, ha az teljesítette
volna a médiatörvénynek azt az elõírását,
amely e határozatoknak a Mûvelõdési Közlönyben
való közzétételét írja elõ.
Mind ez ideig ugyanis egyetlen döntést sem jelentettek meg.
6
Vö.: Dalzell bíró
véleménye. ACLU v. Reno (Civil Action No. 96-963. US District
Court for the Eastern District of Pennsylvania).
7
Janet Reno, Attorney General of
the United States, et al. v. American Civil Liberties Union et al. No.
96–511. From the Legal Information Institute and Project Hermes.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu