– részletek –
Az életforma forradalma
Marx – az utópistáktól
eltérõen – nem törekedett a kommunista társadalom
részletezõ leírására; hiszen elméletének
lényegéhez tartozott, hogy az emberi viszonyokat maguk az
emberek alakítják, e viszonyok formái tehát
az emberi tevékenység, a társadalmi harcok során
alakulnak ki. A jövõ konkrét struktúrájának
elõzetes rögzítése egy eszménynek a valósággal
való szembeállítását jelentette volna.
Ebbõl azonban nem következik, hogy Marx ne tételezett
volna olyan értékeket, melyek realizációja
nélkül kommunista társadalom elképzelhetetlen.
Ezek az értékek tagadásai az elidegenedett társadalmi-emberi
viszonyoknak, de nem egyszerûen negativitások; a fennálló
társadalmi viszonyok tagadása Marxnál pozitív
értéktételezésekre épül. A cél
nem egyszerûen az össztársadalmi struktúra létezõ
formáinak másokkal való helyettesítése;
minden ilyen irányú változás célja az
egyének és kapcsolataik humanizációja.
Számára nem volt kétséges,
hogy a magántulajdon megszüntetése, az állam
elhalása szükségképpen együtt kell hogy
járjon az elidegenedett mindennapok szervezési központjának,
a monogám családnak a felbomlásával. A polgári
családok többsége ma már nem a termelés,
hanem a fogyasztás körül szervezõdik a modern kapitalizmus
szerkezetében végbement változások következtében.
Így a család ökonómiai funkciója a modern
kapitalizmus keretei között is leszûkül. Minden valószínûség
szerint ezzel függnek össze azok a jelenségek, melyeket
„a család bomlásaként”, a „családforma válságaként”
szoktak jellemezni.
Melyek ezek a jelenségek?
1. A szigorú értelemben
vett monogámia megszûnése. A válás de
jure (vagy legalábbis de facto) mindenütt bevett jelenség,
ha ennek társadalmilag negatív vonásaira – nem is
minden vonatkozásban jogosulatlanul – fel is figyeltek. E jelenség
legélesebb megnyilvánulási formája a házasság
jogi eltörlésére vonatkozó javaslat Svédországban
és Dániában.
2. A férfi házasságban
betöltött hatalmának de jure majdnem teljes megszûnése
és de facto csökkenése. Ez összefüggésben
van a nõk úgynevezett emancipációjával,
a nõk számára nyitva álló pályák
körének folyamatos bõvülésével, a
nõk politikai egyenjogúságának létrejöttével
stb.
3. A szexualitásra vonatkozó
erkölcsi normák átalakulása, ami priméren
újfent a nõk szituációján változtat
elõnyösen, s visszahat a válások szaporodására.
4. A többgenerációs
család gyakorlatilag teljes megszûnése; a családnak
az úgynevezett „nukleáris családra” való szûkülése.
Az emberi kapcsolatok szabadon választottságának,
mint alapvetõ értékkritériumnak szempontjából
ezt a folyamatot pozitívnak kell tekintenünk, még akkor
is, ha szerintünk megoldhatatlan konfliktusokhoz vezet. Olyanokhoz,
melyekkel szemben a társadalom még abban az esetben is tehetetlennek
bizonyul, ha szervezetten törekszik ezek kiküszöbölésére.
Az egyik ilyen alapvetõ konfliktus
a válás szabadságának és a gyermeknevelésnek
az ellentmondásából fakad. Az itt jelentkezõ
anyagi természetû problémák a társadalom
anyagi gazdaságának bõsége esetén minden
további nélkül megoldhatók. Nem is elsõsorban
ezekre gondolunk, hanem arra, hogy a válás a gyerekek többségének
életében egy semmiképpen sem önmaga által
megválasztott szituációátalakulást eredményez.
A bomlásjelenségek
eredményeképpen jelentkezõ másik alapvetõ
probléma a magányosságé. Már a nukleáris
család önmagában is csökkenti az intenzív
sokoldalú kapcsolatok lehetõségét (természetesen
csak olyan társadalmakban, melyekben a családon kívüli
emberi kapcsolatok majdnem kivétel nélkül funcionálisak).
Fokozottabban jelentkezik a probléma az egyedül maradt öregek
esetében. A családok többségére az jellemzõ,
hogy amennyiben az öregek együtt élnek a nukleáris
családdal, annyiban vagy szolgálják ezt a nukleáris
családot, vagy tehertétellé válnak; amennyiben
nem élnek együtt azzal, akkor fizikailag is teljes magányosságra
vannak kárhoztatva. Hasonlóan jelentkezik a magányosság-probléma
az elvált házasfelek (elsõsorban a nõk) esetében,
különösen ha gyermekeikrõl való gondoskodás
hárul rájuk, ami megakadályozza õket új
kapcsolatok kiépítésében.
A szexuális forradalom mint
jelszó és mint mozgalom részben kifejezi, részben
elõsegíteni kívánja ezt a bomlási folyamatot.
Lényegében szabad emberi kapcsolatok kialakítása
a célja. Ennek érdekében a polgári család
teljes felbomlasztására törekszik. Az természetesen
igaz, hogy a szexuális kapcsolatok szabad megválasztása
és állandó szabad újraválasztása
– mint minden emberi kapcsolat esetében – az individualitás
kialakulásának és általánossá
válásának alapvetõ feltétele. A szexuális
forradalom koncepciója ugyanakkor leszûkíti az emberi
kapcsolatok megújításának programját
a szexuális kapcsolatok szabad választhatóságára.
Nem veszi tekintetbe – illetve nem elemzi ezzel kölcsönhatásban
– az intenzív kapcsolatok más formáit, elsõsorban
a felnõttek és a gyermekek kapcsolatát. Nem kínál
semmiféle megoldást egy új társadalom új
alapsejtjének kialakítására. Véleményünk
szerint az általa egyedül vizsgált szexuális
kapcsolat vonatkozásában is egyoldalú: abból
kiindulva, hogy a történelmileg kialakult szexuális
kapcsolat-típusok nem szabadok, preferálja a promiszkuitást,
nem veszi tekintetbe, hogy a legtartalmasabb, legintenzívebb és
sokoldalúbb intim emberi kapcsolatok mégis csak a páros
együttélésben jöttek létre (szerelem, barátság
stb.).
A szexuális forradalom jelszava
mögött az az elméleti meggondolás rejlik, hogy
a szexuális kapcsolatok és családi kapcsolatok összetartozása
mindenképpen a „normális” szexualitás elfojtásával
jár, hogy a szexualitást „ki kell szabadítani” minden
egyéb társadalmi kapcsolatnak való alárendeltségébõl.
Ez valóban forradalmi jelszó a keresztény hagyománnyal
szemben, mely a szexualitást a gyermeknemzésre kívánja
korlátozni. Véleményünk szerint azonban a két
problémára (szexualitás, illetve család) csak
együttesen lehet megoldást találni.
A polgári család autoritariánus
jellegû, nem közösség. A családok nagy többségében
ma is (össztársadalmi szituációja és a
hagyomány következtében) a férfi az autoritás,
függetlenül attól, hogy autoritatív hatalmát
milyen mértékben és milyen eszközökkel gyakorolja.
Ma már léteznek olyan családok is, melyekben társadalomban
elfoglalt helyénél vagy személyisége súlyánál
fogva a nõ az autoritatív hatalom. Ez sem változtat
azonban azon, hogy a családban autoritatív hatalom mindenképpen
létezik. Ennélfogva a mai család nem alkalmas arra,
hogy a gyermek megtanuljon közösségben élni és
cselekedni. Feltéve, de meg nem engedve, hogy a két szülõ
minden kérdésben, minden lépésben tökéletesen
egyetért, összehangolt életük és cselekvésük
semmiféle társadalmi együttélés, magatartás
modelljévé, tehát elõiskolájává
sem válhat, mivel ez kivételes és nagyobb társadalmi
egységekben elvileg el sem képzelhetõ. A legharmonikusabb
szülõi kapcsolat sem jelentheti tehát a gyermekek pszichikumának
a demokratikus társadalmi cselekvés számára
való elõkészítését.
Ez a struktúra elõkészíti
a gyerekeket a társadalomban tanúsított autoritariánus
magatartásra. A fentiekbõl következõen ez még
az egyáltalán nem autoritariánus ideológiájú
családokban is természetes, hiszen ahhoz, hogy a felnõttek
saját életüket élni tudják, szükségképpen
alapértékké válik a gyermekek „engedelmessége”;
a „jó” gyerek szinonimmá válik a „szófogadó”
gyerekkel. A szülõk elleni vétségekért
„bocsánatot kell kérni”, akár belátta a gyermek
igazukat, akár nem. A büntetés és jutalmazás
(akár igazságtalan, akár igazságos) a gyermek
számára úgy jelenik meg, mint melyet az „erõ
pozíciójából” hoztak. Ugyanígy természetesen
családon belül a munkamegosztásban elfoglalt hely autoritatív
kijelölése.
A proletárcsalád eredetileg
nem polgári család, nem az még Marx korában
sem, mivel a proletariátus számára adott anyagi körülmények
lehetetlenné teszik a polgári család „normális”
életfeltételeinek kialakulását. A proletárcsaládnak
– ebben a korszakban – nincs önálló lakása. Nemcsak
a felnõttek, hanem a gyermekek is dolgoznak és saját
jövedelmükbõl élnek. Nincs tehát mód
arra, hogy a családfenntartó e funkciójának
megfelelõen automatikusan autoritariánussá váljék.
A tizenkét-tizennégy órás munkaidõ nem
is ad lehetõséget arra, hogy a kisgyermek kötõdése
a szülõkhöz kialakuljon; a pszichikus karakter kialakulása
ennélfogva nem elsõdlegesen a családban történik.
(A gyerekek az „utcán” nõnek fel.) A proletariátus
életkörülményeinek fokozatos javulása lehetõvé
tette, hogy a proletariátus családstruktúrája
„polgárosodjék”, s így azonosuljon a társadalom
uralkodó családformájával, a polgári
monogám családdal. Bernstein ezt nagyon jól látta,
igenelte ezt a folyamatot (mindenkibõl „polgárt” kell nevelni),
s jól látta ennek összefüggését is
a munkásmozgalmak reformista tendenciáinak kialakulásával.
Aki polgári módon él, az nem kívánja
a polgári társadalmat egy alapvetõen más típusú
társadalommal felváltani, hanem magán ezen a társadalmon
belül kíván olyan reformokat megvalósítani,
melyek a saját, az õ családja, az õ nemzete
életlehetõségeit magasabb anyagi szinten biztosítják.
A kispolgári családban felnövõ proletár
még abban az esetben is, ha nagyobb társadalmi válságok
tömegméretekben taszítják osztályát
a nyomorba, többnyire lázadóvá és nem
forradalmárrá válik. Ilyen emberekbõl adódott
a fasizmus munkás-tömegbázisa is. A munkásosztály
egy része kispolgári pszichológiájának
kialakulása nélkül a fasizmus nem juthatott volna hatalomra.
A marxi kommunizmus nem utópia:
az értéktételezéseinek megfelelõ társadalmi
viszonyok megvalósításának lehetõségét
a fennálló társadalomban jelen lévõ
tendenciákra alapozza. A kommunista társadalom adekvát
családformájára vonatkozó elképzelések
is csak akkor illeszthetõk be a marxi felfogás kereteibe,
ha nem az általunk elképzelt „ideális” társadalom
követelményeibõl vezetjük le õket, hanem
létezõ társadalmi igényeket – még ha
ma még nem is tömegméretekben jelenlevõket –
elégítenek ki. Az eddigiekben azt törekedtünk bizonyítani,
hogy a polgári család alkalmatlan számos, részben
már általánossá is vált szükséglet
kielégítésére. De léteznek a családforma
átalakítására irányuló pozitív
igények is. Egyértelmûen erre mutatnak az egyre szaporodó,
legkülönbözõbb típusú kommuna-kísérletek.
Hogy ez az igény csak olyan körökben vált és
válik tudatossá, ahol a mindennapi kenyérgondok nem
léteznek, távolról sem jelentik azt, hogy másutt
ez az igény ne léteznék, s a kibontására
irányuló társadalmi mozgalom ne tehetné explicitté.
A kommuna mint a kommunista társadalom családtípusa
A következõkben szeretnénk
felvázolni, hogy milyennek képzeljük el a kommunista
társadalom családtípusát. A részletek
kidolgozása természetesen értelmetlenség lenne,
mert – mint mindenütt – a jövõ szervezetei itt sem elõzetes
„terveket” fognak megvalósítani. Továbbá: mint
ahogy a monogám polgári családnak is számtalan
típusa létezett, bizonyosak vagyunk abban, hogy a „kollektív
család”, a kommuna is igen sok, különbözõ
típus realizálását teszi majd lehetségessé.
Minthogy bonyolultabb, összetettebb struktúráról
van szó, mint a monogám polgári család esetében,
a variációk száma bizonnyal még nagyobb lesz.
Az általunk elképzelt
kommuna kifejezetten a polgári család „utóda”. Így
nem a kommunista társadalom gazdasági vagy politikai alapsejtje.
Az össztársadalmi organizáció egésze teljesen
független a kommunától; az utóbbi a mindennapi
együttélés szervezõ központja. Elképzelésünknek
tehát semmi köze nincsen a fourieri falanszterhez és
más hasonló, termelõegységként funkcionáló
kommunákra vonatkozó tervekhez, úgyszintén
a sokszor ugyancsak „kommunáknak” nevezett lakóhelyi egységekre
épülõ közösségekhez. Éppen,
mert csak a család funkcióját tölti be, széles
körû megvalósulása nem lehet független az
össztársadalmi politikai szituációtól,
a kommunizmusnak a társadalom minden szintjén való
megvalósításától. Úgy gondoljuk
azonban, hogy hozzásegít egy össztársadalmi szinten
realizálódó kommunista átalakuláshoz,
amennyiben kitermelni segít az ehhez adekvát embertípust
és mindennapi életkereteket. Közvetlen funkciója
tehát a fent említett konfliktusok megoldása, közvetetten
azonban megteremti a feltételeit annak, hogy a gazdasági
és politikai struktúrában végbemenõ
kommunisztikus változások irreverzíbilissé
válhassanak. Ez nem annyit jelent, hogy „meg kell várni”
a kommunák szervezésével, amíg össztársadalmi
szinten a kommunisztikus átalakulások legalábbis radikálisan
beindulnak, ellenkezõleg, a két folyamatnak együttesen
– párhuzamosan – kell beindulnia. Az is lehetséges, hogy
– amennyiben a szituáció inkább ennek kedvez – a kommunákra
való áttérés idõben megelõzi
az összfolyamatot.
A kommuna szabadon választott
közösség. Tagjai közé azok tartoznak, akik
tagjai akarnak lenni, s akiket a közösség minden tagja
mint ilyet elfogad. A kommunába egyének lépnek be;
a belépõ családok minden egyes felnõtt tagja,
mint egyén lesz kommunatag. A létszámnak természetesen
biztosítania kell azt, hogy a kommuna ügyeit közvetlen
demokratikus formában lehessen intézni.
A kommunában az egyének
individualitását minden formában tiszteletben kell
tartania. Három követelmény van, melynek betartása
nélkül nem tartjuk elképzelhetõnek a kommunaforma
mûködését. Ezek: 1. Munkakötelezettség
(a kommuna minden munkaképes felnõtt tagja dolgozik; részt
vesz a társadalmi munkamegosztásban). Így például
mai szituációt tételezve sem fogadható el a
kommunán belül, hogy a jól keresõ férfi
a hozzá tartozó nõt eltartsa. 2. A társadalmi
munkamegosztásban elfoglalt hely senkit sem mentesít a kommunán
belüli közösségi feladatok ellátása
alól. 3. Mindenkinek valamiféle formában kötelessége
foglalkozni a kommuna gyermekközösségével, akár
vannak „saját” gyermekei, akár nem.
Ezenkívül semmi másba
– érintse az emberek életformáját, munkabeosztását,
szabadidõ-töltését, emberi kapcsolatait – a kommuna
közössége bele nem szól. Persze lesznek a kommunában
– mint minden közösségben – optált emberi magatartások.
Az erkölcsi optálás azonban nem csap át erkölcsi
imperativusba, kivéve határeseteket. Ilyen esetben azonban
a kommuna kizárja az illetõt.
Elképzelésünk
szerint a szexuális kapcsolatok vonatkozásában a kommunának
nincsenek értékpreferenciái. A szexualitásra
vonatkozó értékpreferenciák ugyanis az eddigi
civilizált társadalmakban lényegében két
tényezõbõl fakadtak. Az egyik a tulajdon- és
a tulajdonosság- tudat (a nõ a férfi magántulajdona,
illetve „modernebb” felfogásban: férfi és nõ
egymás tulajdonai). A másik a gyermekekrõl való
gondoskodás szükséglete. Miután a kommuna a magántulajdonosi
viszonyok tagadására épül, az elsõ tényezõ
természetszerûen esik el. A második tényezõ
vonatkozásában pedig éppen a kommuna hozza a megoldást.
A kommuna akkor is gondoskodik a kommunában megszületett, illetve
odatartozó gyerekekrõl, ha szüleik idõközben
más partnert választanak, esetlegesen egyik vagy másik
ki is válik a kommunából.
Mit jelent konkrétan az, hogy
a kommunában nincs értékpreferencia szexuális
vonatkozásban? Hogy ezen belül elképzelhetõ egy
életre szóló páros kapcsolat éppen úgy,
mint a promiszkuitás, méghozzá egyazon kommunán
belül is. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy a promiszkuitást
a kommuna nem teszi kötelezõvé. Erre éppen azért
fektetünk súlyt, mert az elmúlt években alakult
hasonló szervezetek egy részében nemcsak hogy optálták
a promiszkuitást, hanem egyenesen arra épültek. Ez azonban
éppen úgy az individuum szabad önkifejlõdésének
korlátozását jelenti, mint a monogámia optálása.
Ilyen feltételek mellett valamely
páros kapcsolat felbomlása nemcsak a gyerekek életformáját
hagyja változatlanul, hanem a válás jelenlegi negatívumait
a felnõttek vonatkozásában is csökkenti. Nem
a fájdalom csökkentésérõl van szó,
hiszen ez nem életforma kérdése, hanem arról,
hogy a kapcsolat megszûntével az elvált felek megmaradhatnak
eredeti közösségükben, nem lesznek egyedül.
A kommuna a magányosság-problémát
nemcsak a válás esetében oldhatja meg. Mindenekelõtt:
vannak egyedülálló emberek, akik ezzel közösségre
találnak. Továbbá: a jelenlegi családforma
mellett párok is lehetnek magányosak, hiányozhat számukra
az emberi kapcsolatok sokfélesége és sokoldalúsága,
amin sok esetben akkor sem tudnak segíteni, ha lennének olyan
emberek, akikkel szívesen tartanának fenn kapcsolatot. (Nagy
elfoglaltság, távol esõ lakóhely stb.). Természetszerûen
szûnik meg az öregek magányossága és „feleslegesség”-érzése.
A kommunaforma elõsegíti
azt, hogy csökkenjenek a puszta megszokáson, rutinon alapuló
emberi kapcsolatok. Igen gyakori a jelenlegi családforma körülményei
között, hogy emberek csak azért élnek egymás
mellett, mert megszokták, mert jobb megoldást maguk számára
nem tudnak elképzelni, s ennélfogva nem kívánják
viselni a válással járó tényleges nehézségeket.
A kommunán belül ilyen probléma egyáltalában
nem is létezhet.
A kommuna nem egy befelé zárt
egység abban az értelemben, hogy akadályozni vagy
lehetetlenné tenné a kommunán kívüli gazdag
emberi kapcsolatokat. Ezek szükségképpen létre
is jönnek, minthogy a kommuna sem nem termelési, sem nem politikai
egység. Amennyiben a kommunák nagyszámúak,
természetesnek tekinthetõ a kommunák közötti
fluktuáció is, magának a kommunának az újraválasztása.
Természetesnek tekintjük,
hogy a kommunáknak általában nincs mintegy „hivatalosan”
deklarált közös világnézeti álláspontjuk.
De éppoly természetes, hogy az egymást szabadon választó
emberek közössége rendelkezik valamiféle közös
világnézeti alappal, annál is inkább, minthogy
– legalábbis a jelen feltételek mellett – a kommuna az élet
egy alapvetõ vonatkozásának forradalmi átalakítását
jelenti. Szinte bizonyosnak tekintjük ennek következtében,
hogy világnézeti problémák a kommunák
belsõ konfliktusainak forrásaivá lehetnek. (A kommunával
kapcsolatos konfliktuslehetõségekrõl a késõbbiekben
még lesz szó.)
A jelenlegi gazdasági és
technikai feltételek mellett a háztartási munka alól
való „felszabadulás” elõrelátható jövõben
nem valósulhat meg. A szolgáltatóipar önmagában
nem megoldás, a szolgáltató személyzet számának
növekedése ellenére sem (ami önmagában sem
problémátlan jelenség össztársadalmi szinten).
A háztartás modernizálása is csak könnyíti,
de meg nem oldja a problémát. Nos: a kommunában lehetõség
van arra, hogy az adott gazdasági és technikai feltételek
mellett is jelentõsen csökkenjen a háztartás
ellátására fordított idõ. Magától
értetõdõ, hogy a nagy háztartás sokkal
ökonomikusabb, és jobban kihasználhatóvá
teszi a gépi erõket is.
Már ez önmagában
is növeli a szabadidõ mennyiségét. Ugyanakkor
a szabadidõ felhasználásában is forradalmat
idézhet elõ a kommuna. Míg a páros családban
a felnõttek – amennyiben kisgyermekeik vannak – házhoz vannak
kötve, itt ez a házhozkötöttség megszûnik.
Ugyanakkor a „ház” már önmagában is lehetõséget
ad sokoldalú szabadidõ-felhasználásra. Lehetõséget
ad arra, hogy a szabadidõ-felhasználás – „házon
belül” is – ne elsõsorban a fogyasztásra korlátozódjék,
hanem aktív legyen, kulturált, személyiségfejlesztõ.
Ennek formáit természetesen nem lehet elõre meghatározni.
De kétségtelen, hogy a közösség „felhúz”
kulturális vonatkozásban. Ezt bizonyítják olyan
történelmi példák is, mint a régi munkásmozgalmi
szakszervezeti közösségek kulturáló hatása.
Ez a „felhúzás” természetesen csak akkor következik
be, ha a közösség nem korlátozza az individualitást.
Ezt azonban eleve tételeztük.
A kommuna legalapvetõbb elõnye
azonban – mint ezt jeleztük – a gyermekek vonatkozásában
jelentkezik. Mindaz, amit az eddigiekben elmondottunk, már a „kész”
egyedek ügye. Számukra biztosítja eddig is létezõ
problémáik megoldását. Mi azonban azt mondottuk,
hogy a polgári család megszüntetése azért
alapvetõen fontos, mert kiküszöböl számos,
a pszichikai karakter kialakulását döntõen befolyásoló
negatív elemet. Vizsgáljuk meg ezeket.
Mielõtt azonban ezeket áttekintenénk,
vázolnunk kell a kommuna-gyerekközösségre vonatkozó
elképzelseinket. A kommunában nem a felnõttek nevelik
„közösen” a gyerkeket, hanem a kommuna reális gyermekközösséget,
illetve gyermekközösségeket hoz létre. A gyermekek
magatartásának a megítélése, a gyermek
munkamegosztásba való beállítása, jutalmazása
és büntetése, a gyermekek egymás közötti
viszonyának a szabályozása meghatározott életkor
elérése után nem a felnõttek, hanem a gyerekközösség
feladata. Ez nem jelenti azt, hogy a gyermekek és felnõttek
kapcsolata ne lenne sokoldalú és szoros. Csakhogy nem olyan
egyértelmûen autoritatív viszony, mint a polgári
családban. A gyerekek úgy közelednek a felnõttekhez,
hogy tudatában vannak annak: saját sorsukról számos
alapvetõ vonatkozásban maguk döntenek. Minthogy a demokratikus
„készségek” ennélfogva igen korán kialakulnak,
a gyerekek viszonylag fiatal korban léphetnek át teljes jogú
tagként a felnõttek közösségébe.
Az egész kisgyermek szempontjából
is – ahol a felnõtt-gyerek viszony autoritatív jellege kiküszöbölhetetlen
– döntõ változás, hogy nemcsak a „vér
szerinti szülei”, hanem a kommuna minden egyes felnõtt egyede
és idõsebb gyermekegyede is foglalkozik vele. Így
tehát már születésétõl fogva nincsenek
fix vonzalmi preferenciái. Felnövésének folyamán
a gyermek egyre inkább maga választja meg azokat a felnõtteket,
akikhez inkább vonzódik, akikhez bensõségesebb
kapcsolat fûzi. De ez fordítva is így áll. A
felnõtt kommunatagok sem szükségképpen saját
gyermekeikhez kötõdnek leginkább; bizonyos fokig kiválasztják
maguknak azokat, akiknek vérmérséklete, karaktere,
intellektusa számukra a „legrokonszenvesebb”, „legközelibb”.
Gyermekre és felnõttre egyaránt áll, hogy senkit
sem kell szeretnie, különösképpen senkit sem kell
a legjobban szeretnie. A szeretet – mint minden más érzelem
is – szabad választás következményeképpen
rögzõdõ kapcsolat. Ez ugyanakkor az „enyém”-„tiéd”
kategóriát érzelmi alapjaiban megrendíti.
A gyermekkel belépõ
kommunatagok esetében az érzelmek szabad választása
természetesen illuzórikus; nem az azonban a kommunán
belül született gyerekek vonatkozásában. Hogy a
családstruktúrán belül felnõtt emberek
esetében ez konfliktusokat eredményezhet, azt nem kívánjuk
tagadni; mégis hivatkozunk arra a nagyon is általános
tapasztalatra, hogy az emberek érzik: ezt vagy azt a gyereket mint
„sajátjukat” tudnák szeretni, ha az õ környezetükben
növekedtek volna fel. Másrészt: felnõttek gyakorta
azért nem mernek szembenézni saját gyermekeik mély
emberi hibáival, mert félnek, hogy ha ezt feltárják,
„mi marad nekik”. Sokgyermekes családoknál ez ma sem feltétlenül
van így.
A kommunák közösségének
természetesen megvannak a gyermekközösségre vonatkozó
követelményeik is: ezek ugyanazok, mint amelyeket a felnõtt
tagokkal szemben támasztanak. Tehát: munka (tanulási)
kötelezettség, kötelezõ részvétel
a közösség közös munkáiban. Amennyiben
itt a fel*?* közösség autoritariánus hatalomként
kénytelen fellépni, akkor sem a családfõ védelmében
az; ugyanis elsõsorban ugyanolyan típusú kötelességek
elvégzését kéri számon a gyerekközösségtõl,
mint a felnõttektõl.
Az érzelmi preferencia vonatkozásában
megemlítettük az „enyém”-„tiéd” tudat kihalásának
problémáját. De a magántulajdonosi pszichológia
kialakulását a gyermekközösség más
vonatkozásban sem segíti elõ. A gyermeki világban
ugyanis – szemben a felnõttek világával – minden személyi
tulajdon közös, tehát megszûnik a személyi
tulajdon. Hogy ez nem illúzórikus, azt a ma létezõ
gyerekközösségek példája is mutatja.
A fent leírt körülmények
között felnõtt gyermekek pszichikus karaktere véleményünk
szerint alkalmassá teszi az embert a demokratikus együttélésre.
Az itt felnõtt gyermekek számára soha sem lehet természetessé,
hogy szavuk sincs saját sorsuk irányításában.
Ugyanakkor nem alakul ki igényük más ember akaratának
elnyomására. Ellenünk vethetnék, hogy a ma létezõ
gyerekközösségek nagy részére éppen
a kegyetlenség jellemzõ. De ezek monogám polgári
családban felnõtt gyermekek közösségei,
akik éppen itt akarják „kiélni” a családban
kialakított és ugyanakkor elfojtott hatalmi ösztöneiket.
Súlyosabb az az ellenvetés, hogy vajon ezek a gyermekközösségek
nem akadályozzák-e az individualitás kialakítását.
Hogy ez ne következzék be, a kommunának természetesen
meg kell teremtenie a feltételeket, melyek lehetõvé
teszik, hogy a közösséggel szembeni kötelességeik
ellátása esetén minden gyermek – akárcsak a
felnõttek – a saját ízlését, vágyait
követhesse. Azt játszhasson, amit akar, azt olvasson, amit
akar, úgy töltse el szabad idejét, ahogy ínyére
van.
Másrészrõl a
szabad individualitás kialakulását véleményünk
szerint rendkívüli módon elõmozdítja,
hogy a gyerekek igen nagy számú felnõttel vannak konfrontálva
– ha ugyanazt tételezzük, mint a nukleáris család
esetében, hogy ugyanis e *?* alapjában morálisan pozitív
karakterûek – ez ahhoz a következményhez vezet, hogy
a gyermekeknek módjuk van választani mindennapi magatartás-eszményképül
azt (vagy azokat) a felnõtteket, akinek (akiknek) pszichikai és
morális élettere „megfelel” az õ partikuláris
kívánságaiknak.
A fentiekbõl is következik,
hogy a társadalmi funkciójukat jól ellátó
kommunák létrehozásának meghatározott
anyagi feltételei vannak. Már említettük, hogy
a kommuna nem lehet zárt, azaz minden egyes kommunatag számára
biztosítani kell, hogy bármikor kiléphessen a kommunából.
Ugyanakkor a közösségnek is meg kell hogy legyen a joga
a kommunatagok esetleges kizárásához. Ennek feltételei
a társadalomban biztosítva kell legyenek. Szabad lakásoknak
kell rendelkezésre állniuk, melyeket a kilépõ
vagy kizárt kommunatagok bármikor elfoglalhatnak.
Magának a kommunának
a normális funkcionálásához is szükség
van az anyagi bõség bizonyos fokára. A „nyomor-kommunák”
– legalábbis európai körülmények között
– szükségképpen felbomlanak. Ugyanakkor azonban nem
szükséges valami különleges „gazdagság” sem
a kommuna megalapításához. Már csak azért
sem, mert a kollektív háztartás, közös könyvtár,
közös gyermeknevelés stb. az egy fõre jutó
alapköltségeket jelentõsen csökkenti.
Itt jegyezzük meg, hogy mindaddig,
amíg a kommuna árutermelõ társadalom keretei
között mûködik, különös gonddal kell
szabályozni az anyagi kérdéseket, hogy az minél
kevesebb konfliktus forrásává váljék.
E probléma tényleges
megoldását – minthogy a kommuna nem szigetelhetõ el
a társadalom egészétõl – csak a jövedelemkülönbségek
össztársadalmi szinten végbemenõ csökkentése
eredményezheti. Mindaddig, amíg a jövedelem kérdésének
kommunisztikus megoldása létre nem jön, a kommuna is
reprodukálhatja az e téren össztársadalmi szinten
jelentkezõ konfliktusokat.
Utópisták lennénk,
ha azt hinnénk, hogy a kommuna önmagában a legalapvetõbb
társadalmi problémák megoldását eredményezheti.
Nincs a társadalomnak olyan szintje, szektora stb., legyen az gazdasági
vagy politikai, amelyek izolált átalakítása
kommunisztikus irányban önmagában végleges lehet,
és megaladályozhatná a társadalom régi
struktúrájának reprodukcióját. Így
például az üzemi demokrácia is könnyen eltorzulhat,
alakulhat át manipulált látszatdemokráciává.
Mint láttuk, nem kivétel ez alól a családprobléma
elszigetelt megoldása sem. Sõt, amennyiben a család
forradalma elszigetelt marad, bizonyosra vehetjük a kommunaforma eltorzulását
is. Ezért is a kommunatagok alapvetõ társadalmi feladata,
hogy elõsegítsék a kommunisztikus átalakulások
bekövetkezését a társadalom minden területén.
Ugyanakkor újra hangsúlyozzuk, hogy a család forradalma
nélkül a kommunizmus irányában történõ
össztársadalmi struktúraváltozások nem
lehetnek irreverzíbilisekké. Az új típusú
pszichikus karakter kialakulása ugyanis csak itt következhetik
be. Csak itt növekedhetnek fel tömegméretekben olyan egyedek,
akik nemcsak nagy társadalmi megrázkódtatások
idején vesznek részt aktívan az egész társadalom
ügyeinek intézésében, hanem folyamatosan, „hétköznapjainkban”
is, akik soha nem közömbösek.2
1 L. Ungváry Rudolf írását és Heller Ágnes válaszát errõl a tanulmányról a Vita rovatban.
Észrevételeit, megjegyzéseit,
kérjük, küldje el postafiókunkba:
beszelo@c3.hu