Nézzünk bizakodva a jövõbe!
az új nyugdíjtörvény várható hatásai
Körülbelül száztíz-száztizenöt év múlva a többszörösen megreformált magyar nyugdíjrendszer (a dunai, nem az alsó-rajnai, mely utóbbinak a nyugdíjasai akkor sem magyarok lesznek, hanem kopott öltözékû, elnyûtt alsó-rajnaiak, akik csak kabalából vették fel a magyar nevet) valóságos aranykort fog teremteni az idõsek számára. Le se lehet írni, milyen jó dolog lesz akkor nyugdíjasnak lenni! Az alábbi írás ennek ellenére arra vállalkozik, hogy bizakodva nézve a jövõbe mégiscsak megpróbálja leírni, milyen is lesz nyugdíjasnak lenni, most, hogy a reform elsõ, legfontosabb lépéseit megtettük. Ha a hang bántóan ironikusnak tûnt, nézzék el nekem: a változások értékelése során mind az iróniának, mind a bizalomnak helye van, mivel a várható következmények nagy valószínûséggel pozitívak de csak hosszú, nagyon hosszú távon. Addig, azt a pár évet, ki kell bírni. Az a benyomásom ugyanis, hogy jelenleg alig esik szó az új törvény azon elemérõl, nevezetesen a társadalombiztosítási nyugdíj radikális lefaragásáról, ami a nyugdíjak várható értékét leginkább befolyásolni fogja a következõ évtizedekben. Ezzel szemben az, amirõl olyan sokat hallani, vagyis a magánpénztárak felállítása, érdemben nem fog sokat változtatni a nyugdíjakon a következõ harminc évben. A rendszer felhalmozó jellegûvé történõ átalakítása ugyanis csak nagyon sokára, negyven-hatvan év múlva fog olyan többleteket produkálni, amelyek eltakarítják az átállásból fakadó kezdeti költségeket. Igaz, ettõl kezdve valószínûleg már mindig és mindenki jobban fog járni, aktívak és nyugdíjasok egyaránt hacsak közbe nem jön valami.
Rövid elméleti bevezetõ
Ez az írás nem elméleti
természetû, a nyugdíjrendszerek közgazdasági
problémáiról amúgy is több tanulmány
jelent meg az utóbbi idõben többek között
a Beszélõ 1997/5. számában, Csontos László
tollából. Néhány esetben azonban, a félreértéseket
megelõzendõ, itt is elengedhetetlen lesz rövid elméleti
fejtegetésekbe bocsátkozni. Az elsõ tisztázandó
pont a két fontosabb nyugdíj-finanszírozási
rendszer, a felosztó-kirovó és a tõkefedezeti
eltérõ érzékenységi pontjainak kipuhatolása.
Az elõbbi legalábbis elméletileg tiszta formájában
a mindenkori aktív dolgozók befizetéseibõl
állja a mindenkori nyugdíjasok járandóságát.
Hozama alapvetõen három dologtól függ: az aktív
és a nyugdíjas népesség arányától,
a reálbérek növekedésétõl és
a nyugdíjjárulék kulcsától, attól
tehát, hogy hányan fizetnek, mennyit fizetnek és hány
ember között kell ezt szétosztani. A tõkefedezeti
rendszer ezzel szemben különféle befektetési formákban
felhalmozza az aktív kori befizetéseket, és ebbõl
fedezi a visszavonulás után a nyugdíjakat. Hozama
a nyugdíjpénztárak és -alapok számára
engedélyezett befektetési formák átlagos hozamától
függ. A két rendszer eredményességének
forrása tehát eltérõ, és ez rögtön
rávilágít eltérõ sebezhetõségükre
is. A felosztó-kirovó séma ugyanis lényegesen
jobban ki van szolgáltatva a demográfiai trendeknek, míg
a tõkefedezeti rendszer, a tõke nagyfokú mozgékonysága
miatt könnyebben tudja magát függetleníteni ezektõl.
A társadalom öregedése például, mind a
nyugdíjba vonuláskor várható élettartam
növekedése, mind az egymást követõ korosztályok
csökkenõ létszáma révén, egyértelmûen
súlyosan érinti a felosztó-kirovó rendszert,
egyre kevesebb embernek kell ugyanis egyre több embert eltartania.
A pilótajáték-hasonlat
igen szemléletes: a felosztó-kirovó séma ugyanis
nem más, mint egy különleges pilótajáték.
Pilótajáték annyiban, amennyiben a korábbi
befizetések fedezete nem a felhalmozás, hanem az új
belépõk befizetései. Különleges pedig annyiban,
amennyiben a belépés kötelezõ, a hozzájárulás
mértékét az állam határozza meg, és
az ígért hozamok távolról sem mesések.
Egy efféle séma igenis életképes, feltéve,
hogy az új belépõk többen vannak és/vagy
számottevõen gazdagabbak, mint a korábbiak. Minthogy
azonban, nyugdíjról lévén szó, az új
belépõk a fiatalabb évjáratokhoz tartoznak,
a születésszám csökkenése megingathatja
a rendszert. Természetesen nem úgy, ahogy pilótajátékok
piramisai szoktak összeomlani. Nem az a veszély, hogy a késõbb
érkezõk mindenestül elveszítik járandóságukat,
sokkal inkább az, hogy a kezdeti pozitív hozamokat negatív
hozamok váltják fel. Az újonnan jövõk
már jobban járnának, ha nem lépnének
be, mert kevesebbet kapnak vissza, mint amennyit befizettek, és
jóval kevesebbet kapnak vissza, mint ha alternatív befektetési
formát választottak volna.
A tõkefedezeti rendszert ezzel
szemben az elöregedés nem zavarja meg ilyen mértékben,
ráadásul a kedvezõtlen demográfiai folyamatok
tõkepiaci hatásait tõkeexport révén
még mérsékelni is lehet. Ezt legjobban egy abszurd
és csak gondolatkísérletként felvázolható
helyzet illusztrálja. Ha egy képzeletbeli országban
egy idõ után egyáltalán nem születnek
többé gyerekek, a felosztó-kirovó rendszer biztos
éhhalálra ítélné a gyermektelen korosztályokat
öregkorukra (az utolsó aktív korosztályok egyébként
magas fizetését kifizethetetlen nyugdíjjárulékok
terhelnék). Nem lenne ugyanis olyan külföldi, aki hajlandó
lenne hozzájárulni a terhek viseléséhez. Ezzel
szemben ugyanez a társadalom mindvégig jólétben
élne (és halna ki), ha a nyugdíjalapok befektetéseiket
nem otthon, hanem a legmagasabb hozamokat ígérõ piacokon
fektetnék be. Ez esetben ugyanis a megtakarítások
használatáért a külföldiek igenis hajlandóak
lennének fizetni.
Meg kell jegyezni, hogy a fenti okfejtés
csak akkor állja meg maradéktalanul a helyét, ha vadonatúj
rendszerek bevezetését fontolgatjuk. Egy már kialakult
szisztéma átalakítása, például
felosztó-kirovó elvûbõl tõkefedezetivé,
új szempontokat vet fel. Nevezetesen, az átállás
a felosztó-kirovó pillér eladósodásával
jár, aminek finanszírozhatósága érdekében
pedig adminisztratív eszközökkel korlátozzák
a tõkeexportot. Ez viszont fokozza a tõkefedezeti séma
kiszolgáltatottságát a hazai demográfiai és
gazdasági trendeknek. Az átmenetrõl késõbb
még lesz szó.
Társadalombiztosítási nyugdíjak a következõ harminc évben
A magyar nyugdíjrendszer története
kiválóan példázza a felosztó-kirovó
séma demográfiai sebezhetõségét. Öregszünk.
Nem mintha a nagyon öregek száma nõne. 1960-ról
1995-re a mindenkori hatvanévesek még várható
élettartama kevesebb mint egy évvel nõtt (nagyjából
16,7-rõl 17,6 évre). Inkább a fiatal öregek
száma emelkedett. Ez önmagában semleges adat a nyugdíjrendszer,
és örvendetes az életminõség szempontjából.
Ami megterheli a felosztó-kirovó rendszert, az nem az abszolút
növekedés, hanem a relatív: 1960-ban minden hetedik-nyolcadik
magyar állampolgár töltötte be a hatvanadik születésnapját,
1995-ben azonban már minden ötödik. Az idõsek aránya
nõ a társadalomban, mivel kevés és egyre kevesebb
a fiatal. Ez kedvezõtlen, de még mindig nem veszedelmes.
A riasztó a jövõ. Jelenleg a pályára lépni
készülõ fiatalok száma még mintegy másfélszeresen
meghaladja a náluk harmincöt-negyven évvel idõsebbekét,
azaz a nyugdíjkorhatárhoz közelítõkét.
A bölcsõdés- és óvodáskorúak
száma azonban alig több mint a fele a hozzájuk képest
negyven évvel idõsebbek számának. Ez az igazán
ijesztõ. Hogy fogják a húsz év múlva
pályát kezdõk kifizetni az akkor visszavonulók
nyugdíját?
Látható, hogy a rendszert
a demográfiai fejlemények ásták alá.
Ha a kilencvenes évek elejének gazdasági válsága
nem következett volna be, akkor is ez a mostani évtized lett
volna a rendszer utolsó pár jó éve. A Ratkó-gyerekek
még, a Ratkó-unokák már a munkaerõpiacon
vannak, a keresõ-eltartott arány átmenetileg kedvezõen
alakul. A következõ évtized végére azonban,
a Ratkó-gyerekek visszavonulásával, már mindenképpen
pótlólagos erõforrások bevonása, vagy
a nyugdíjak elértéktelenítése vált
volna szükségessé. Az elmúlt évek foglalkoztatási
válsága, a nyugdíjrendszer megterhelése majdnem
egymillió fiatal nyugdíjassal, valamint a tömegessé
vált kibújás a járulékfizetési
kötelezettség alól csak siettette a korrekciót.
A pilótajáték
tehát összeomlott, szanálni kell. Most már bizonyos,
hogy a fiatalabb generációk magasabb járulékkulcsok
alapján fognak fizetni, hosszabb ideig, és mindezért
kevesebbet kapnak majd vissza. Évek óta erõlteti a
mindenkori kormány, hogy ez így legyen, és a nyugdíjkasszát
valahogyan egyensúlyban lehessen tartani. A legkényesebb
lépést azonban úgy tûnik most, az új
nyugdíjtörvénnyel tették meg anélkül,
hogy az érintettek egyáltalán észrevették
volna.
Vegyük csak sorra. Elõször
is, apránként átalakultak a kezdõnyugdíj
számítása során figyelembe vett tényezõk.
A friss nyugdíjas egyre hosszabb idõszakban keresett bérének
(azaz egyre alacsonyabb átlagbérének) adott hányadát
kapja kézhez. Hol van ez a tíz-tizenöt évvel
ezelõtti védett kortól amikor csak az utolsó
öt év legjobban fizetett három évét számították
be. A nyugdíjak valorizációja mindig lemarad egy-két
évvel az árindex mögött. A degresszió sávjai
a személyi jövedelemadóéhoz hasonlóan
nem követik az inflációs bérnövekedést.
A kezdõnyugdíj jövedelemhelyettesítõ képessége
lecsökkent (a kezdõnyugdíj és a zárófizetés,
tehát a nyugdíjbavonulás által elõidézett
jövedelemvesztés mértéke nõtt). Felemelték
a nyugdíjkorhatárt is. Ez némi huzavona után
már korábban megtörtént, az új törvény
csak megerõsítette a korábbi döntést.
Ez önmagában megnöveli a nyugdíjakat, a szolgálati
idõ meghosszabbítása révén, és
lerövidíti a nyugdíjban töltött életszakaszt.
Ha semmi más nem változott volna, a korhatáremeléstõl
a nyugdíjak reálértékének nõnie
kellett volna. Erre a változtatásra azonban inkább
azért volt szükség, hogy a nyugdíjak reálértéke
ne csökkenjen olyan drasztikusan, mint amennyire akkor csökkent
volna, ha a szabályok nem változtak volna meg.
Az új törvény
ugyanis a 47 évesnél fiatalabbak számára a
szigorúbb kritériumok ellenére jelentõsen alacsonyabb
nyugdíjat ajánl. Nem arról van szó, hogy a
magánpénztárakba átlépõk veszteségeket
szenvednek el, amit aztán egyéni számlájukon
gyarapodó megtakarításaik kompenzálnak. Nem,
ez az ellensúlyozható veszteség, amit a már
a munkaerõpiacon lévõknek nem is kötelezõ
vállalni, csak megtetézi azt a semmivel sem ellensúlyozott
és minden 47 évesnél fiatalabb ember számára
megkerülhetetlenül elszenvedett veszteséget, amit a nyugdíjszámítási
kulcsok megkurtítása okoz. A most 47 évesnél
idõsebb, de még aktív személyek visszavonulásukkor,
40 szolgálati év esetén a havi átlagkereset
80 százalékát fogják megkapni, akik jelenleg
47 évesnél fiatalabbak, azok mindössze 66 százalékot,
de csak akkor, ha nem léptek be magánpénztárba,
mert ha átléptek, akkor még kevesebbet. 25 évnyi
szolgálati idõ után a különbség még
nagyobb: 63 százalék a 41,25 százalékkal szemben.
Forintban nehéz ezt a különbséget
megbecsülni. Ha egy egyszerûsítõ feltevéssel
élve 50 000 forintban állapítjuk meg valakinek a havi
átlagos bruttó keresetét, és eltekintünk
a degresszivitástól (amitõl a nyugdíjfolyósító
nem fog eltekinteni), valamint a személyi jövedelemadó
eltérõ beszámításától,
akkor 25 évi szolgálati idõ után az illetõ
kezdõ nyugdíja 31 500 forint lesz, ha jelenleg 47 éves
vagy idõsebb, de csak 20 625 forint, ha még nem érte
el ezt a korhatárt. Több mint tízezer forintos veszteség,
a társadalombiztosítási nyugdíj egyharmada.
(Ismétlem: a valóságban a különbség
kisebb lesz, mivel a havi jövedelem elsõ tízezer forintja
másként kerül beszámításra, mint
az ötödik).
Magánnyugdíjak a következõ harminc évben
Fontos észrevenni, hogy az új
nyugdíjtörvény legfontosabb elemének tekintett
változásról, a kötelezõ magánpénztárak
felállításáról eddig még egyetlen
szó sem esett. A fent leírt veszteségek mindenkire
vonatkoznak, átlépõkre és maradókra
egyaránt. Meglátásom szerint ugyanis és ennek
alátámasztására az alábbi szekcióban
megpróbálok további érveket is felsorakoztatni
a mostani felnõtt generációk számára
a változtatások elsõsorban a felosztó-kirovó
rendszer szanálását jelentik, nem a magánpénztárakat.
Márpedig a régi rendszer korrekciója az érintettek
számára kedvezõtlen vagy legjobb esetben semleges.
Az elszenvedett veszteségek azonban elkerülhetetlenek; nincs
az a hatalom, amely képes lenne elõteremteni a korábbi
rendszer változatlan fenntartásához szükséges
erõforrásokat. Legrosszabbul a 47 évnél fiatalabb
negyvenesek járnak, és minél idõsebb vagy fiatalabb
valaki ennél a generációnál, helyzete annál
kevésbé romlik. A nagy vesztesek könnyen beazonosíthatók:
a Ratkó-nemzedék. Õk azok, akik számára
az elmúlt évtizedek felelõtlen ígérgetése
végképp megalapozatlannak bizonyul, az õ nyugdíjukat
az eredeti feltételek szerint senki nem fogja kifizetni, elegendõ
saját felhalmozásról gondoskodni pedig már
késõ. Õk még ki fogják fizetni a náluk
idõsebbek nyugdíját, de a náluk fiatalabbaktól
már jóval kevesebbet fognak kapni a saját nyugdíjukra.
Csak az fogja tudni mérsékelni a visszavonuláskor
elszenvedett jövedelemcsökkenést, aki képes és
hajlandó jelenbeli jövedelmeinek még további
részeirõl is lemondani, és felhalmozni azokat valamilyen
önkéntes nyugdíjbiztosítás keretében.
Érveimet két lépésben
fogom kifejteni. Elõször azt vizsgálom meg, hogy kiknek
érdemes belépni valamelyik magánnyugdíjpénztárba,
és csak utána azt, hogy kik azok, akiket a magánpénztárban
összegyûlõ nyugdíjuk a társadalombiztosítási
nyugdíj megkurtításáért teljes mértékben
kárpótolni fog. E kettõ ugyanis nem ugyanaz. A nyugdíjtörvény
elõször is lecsíp mindenkinek a járandóságából,
aki 47 évnél fiatalabb, másrészt értelemszerûen
tovább csökkenti azokét, akik belépve egy magánpénztárba,
járulékuk egy részét immár nem a társadalombiztosításnak,
hanem a pénztárnak fizetik be. Azok például,
akik a fenti példához hasonlóan 40 éves szolgálati
idõvel rendelkeznek majd, jelenleg 47 évnél fiatalabbak,
és belépnek egy pénztárba, átlagfizetésüknek
nem 66 százalékát, hanem csak 48,8 százalékát
fogják megkapni a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól.
25 évnyi szolgálat után pedig 41,25 százalék
helyett csak 30,5 százalékot. A többit a pénztár
fizeti.
Az átlépésbõl
fakadó pluszok és mínuszok összevetésénél
az alábbi szempontokra érdemes figyelemmel lenni. A veszteség
abból fakad, hogy az egyén szolgálati évei,
az átlépés elõtt ledolgozottak is, kevesebbet
fognak érni a társadalombiztosításnál;
mértéke attól függ, hogy valaki hány évet
dolgozik, és élete folyamán mekkora volt a átlagkeresete.
A nyereség forrása viszont az, hogy az illetõ járulékainak
egy részét egyéni számlán tarthatja,
és még kamatot is kap rá. A nyereség nagysága
tehát azon múlik, hogy valaki hány évet töltött
a nyugdíjpénztárban, és mennyit keresett ezekben
az években. A kérdés így az, hogy a magánpénztárban
töltött felhalmozási periódus alatt összegyûlt
pénz kompenzál-e a veszteségért. Ez pedig alapvetõen
öt tényezõtõl függ: az egyik oldalon attól,
hogy milyen hosszú a felhalmozási periódus, és
a várhatóan nyugdíjban töltött idõ,
mekkora a tõkekamat a felhalmozási periódusban,
mekkora a bruttó fizetés, és annak hány százaléka
kerül az egyéni számlára; a másik oldalon
pedig attól, hogy milyen hosszú a teljes szolgálati
idõ és mekkora az egy szolgálati évre esõ
levonás (ezt a törvény a bruttó átlagfizetés
0,43 százalékában állapítja meg).
Az átlépés mérlegelésénél
az érintettek tulajdonképpen nagyon kevés fogódzóval
rendelkeznek. A tavaszi törvényjavaslat mellékletében
közölt táblázatok, melyek az internetre is felkerültek,
meglehetõsen hozzávetõlegesek. A szóban forgó
számítások ugyanis nem az egyéni átlagkeresetekre
épülnek (mennyit keres az illetõ egy átlagos
hónapban élete folyamán), hanem az országos
átlagkeresetekre (mennyit keres egy átlagember egy hónapban).
Márpedig a felmérések egyértelmûen mutatják,
hogy az emberek meglehetõsen bizonytalanok annak megítélésében,
hogy keresetük átlagos-e, annál magasabb, vagy épp
alacsonyabb. Többnyire alábecsülik saját keresetüket,
azaz alacsonyabb jövedelmi decilisbe sorolják magukat, mint
ahova ténylegesen tartoznak. Következésképp azok
a táblázatok, amelyek az országos átlagkeresettel,
annak felével, illetve kétszeresével rendelkezõ
hipotetikus személyekre lettek kalibrálva, valószínûleg
sokakat eltántorítanak a vegyes rendszer választásától,
olyanokat is, akiknek egyébként valószínûleg
megérné átlépni.
Ráadásul egy ilyen
kalkulációnál, hacsak valaki fel nem hívja
figyelmüket a tévedésre, a megkérdezettek jelenlegi
fizetésük alapján fognak számolni, márpedig
ez igencsak félrevezetõ. Mint említettem, a veszteségek
az egész életkeresetet érintik, a nyeremények
azonban csak az átlépés utáni kereseteket.
Márpedig az egyes foglalkozások ún. életkor-kereseti
görbéjének meredeksége nagyban eltér egymástól.
A kékgallérosok vagy az alacsonyabb képzettséget
igénylõ szellemi foglalkozásúak keresete sokkal
kisebb mértékben nõ életük folyamán,
mint a diplomásoké. Nem elég tehát, ha annak
alapján dönti el valaki, melyik nyugdíjrendszert választja,
hogy megítélése szerint saját fizetése
az országos átlagnak a fele vagy a kétszerese-e, vagy
éppen átlagos; arra is gondolni kell, hogy az õ foglalkozásában
milyen mértékû keresetemelkedésre lehet számítani
az idõ elõrehaladtával.
Harmadik szempontként pedig
érdemes felhívni a figyelmet a jövedelem és a
keresetek közötti esetenként jókora különbségre.
Számos pályán a nyugdíjszámítás
alapját képezõ fizetés jóval elmarad
a tényleges jövedelemtõl. Ez az elem ugyancsak befolyásolja
a kalkulációt.
Ennek alapján, anélkül
hogy a részletesebb kalkulációba belemennénk
megadható egy durván leegyszerûsített szabály,
elsõsorban arra vonatkozóan, hogy kinek nem éri meg
belépni. Ha a jelenlegi szolgálati idõbõl indulunk
ki, ami egy átlagos nyugdíjas esetében 30 és
40 év között van, akkor a pénztári tagságból
fakadó havi veszteség a havi átlagos bruttó
életkereset 13-17 százaléka (ami azonban az egyéni
szolgálati idõ függvényében ennél
kisebb vagy nagyobb is lehet). A nyereség ezzel szemben a pénztári
befizetések kamatos kamattal növelt értéke (ami
függ a tag mindenkori keresetétõl, a nyugdíjjárulék
kulcsától [6, késõbb 7, majd 8 százalék],
a tõkepiaci hozamrátától és a futamidõtõl),
szorozva a pénztártagként és a nyugdíjasként
eltöltött idõszak hosszainak hányadosával.
Ez így egy lélegzetre
igen bonyolultnak tûnik. Némiképp leegyszerûsítve
és átrendezve az egyenletet, három hányadost
kapunk. Egyfelõl a pénztártagként elért,
illetve az egész élet folyamán megszerzett fizetések
valamilyen aránya, másrészt a pénztártagként,
illetve nyugdíjasként várhatóan eltöltött
idõ aránya, végül a futamidõ hatványában
növekvõ járadékkulcs a 13-17 százalékos
veszteséghez viszonyítva. (Természetesen a legutóbbi
komponenst csak az egyenlet átrendezése során, trükk
révén nyertük. Valójában nem a járadékkulcs
nõ exponenciálisan, hanem a megtakarítás.)
E három hányados szorzatának meg kell haladnia egyet,
hogy a nyeremények felülmúlják a veszteségeket.
A szorzat elsõ eleme az egyéni keresetek növekedési
ütemétõl és a pénztárban eltöltött
idõ hosszától függ. Kivételes esetektõl
eltekintve értéke meghaladja az egyet, hiszen pályájuk
második felében az emberek általában jobban
keresnek, mint fiatalabb korukban. Ugyanakkor a hányados a pénztárban
eltöltött idõ növekedésével többnyire
csökkenõ tendenciát mutat, ugyanis minél hosszabb
ideig pénztártag valaki, annál közelebb van pénztári
tagként elért átlagkeresete az egész életében
élvezett átlagkeresetéhez. Kalkulációja
során azonban figyelemmel kell lenni egyéb szempontokra is,
így arra, hogy a nagyon magas jövedelmek felsõ sávja
a degresszió miatt már nem növeli a számításba
vehetõ értéket.
A középsõ komponens
hozzávetõlegesen 14-17 évi pénztári
tagság esetén éri el az egyet, azaz ilyen hosszú
futamidõ kell ahhoz, hogy a pénztári tagság
idõtartama elérje a nyugdíjkorhatár elérésekor
még várható élettartamot. A demográfiai
trendek javulásával ez a szám remélhetõleg
emelkedni fog. Végül a harmadik hányadosnak önmagában
körülbelül 13-21 évre van szüksége ahhoz,
hogy a bûvös egyes értéket elérje, 4 százalékos
átlagos tõkehozamot feltételezve (3 százalékos
hozam mellett azonban már 18-27 évre; és arról
se feledkezzünk meg, hogy 30 évnél rövidebb szolgálati
idõ esetén még jóval többre).
Fortinbras nyugdíja
Az efféle elnagyolt kalkuláció
természetesen nem helyettesítheti a pontosabb, egyénre
szabott számítást. Egy-két következtetésre
azonban módot ad. Elõször is látható,
hogy a negyven éven felüliek többségének
már nem éri meg átlépni a vegyes rendszerbe.
Durván harminc-harminöt év között van az a
korhatár, ami alatt viszont a többségnek kifizetõdõ
az átlépés. Onnan kezdve, hogy õk nyugdíjba
mennek, fog megfordulni a trend, és indul lassú emelkedésnek
a kezdõ nyugdíj az átlagkeresetekhez viszonyítva.
Ne feledkezzünk meg azonban
arról sem, hogy a fenti leegyszerûsített, bár
még így is komplikált számítás
során csupán azt mérlegeltük, vajon kinek a számára
ellensúlyozzák a nyeremények a váltásból
adódó veszteségeket. Ez még nem azonos a társadalombiztosítási
nyugdíj megkurtításából származó
veszteségek pótlásával. Térjünk
vissza korábbi példánkhoz! Az általunk vizsgált
személy havi bruttó átlagkeresete élete folyamán
50 000 forint volt, és 25 éves szolgálati idõt
tudott elfogadtatni. Mint említettük, ha az illetõ szerencsés,
és a 47 évet már betöltötte, tb-nyugdíja
31 500 forint lesz (a degresszió és a személyi jövedelemadó
figyelmen kívül hagyásával). Ha fiatalabb, akkor
már csak 20 625, illetve 15 250, attól függõen,
hogy maradt-e a felosztó-kirovó sémában, vagy
átlépett a vegyes rendszerbe. A tb-nyugdíj lefaragása
tehát nagyjából tízezer forintos kárt
okozott, a magánpénztárba történõ
átlépés viszont csak ötezret. (Természetesen
ismét csak a nagyságrend érdekes, a pontos forintösszegek
kiszámítása ennél bonyolultabb.) A fenti bekezdésekben
azt vizsgáltuk, hogy kik tudják fedezni egyéni megtakarításaikból
a kiesõ havi ötezer forintot. Megállapítottuk,
hogy a harminc-harminöt évesnél fiatalabbak többsége
igen, az idõsebbek közül pedig van, aki igen, van,
aki nem. De vajon ki fog annyit gyûjteni, amennyi nemcsak az ötezer,
hanem még a tízezer forint elvesztését is pótolja?
Hiszen csak õ nevezhetõ a tõkefelhalmozó rendszer
valódi nyertesének. Természetesen mindenkinek érdeke,
hogy a finanszírozási válság ne mélyüljön
el. Ilyen értelemben mindenki nyertes. Ha azonban nyertesen azt
értjük, akinek az életszínvonala kisebb mértékben
fog zuhanni a nyugdíjba vonulás következtében,
mint ahogy zuhant volna az új nyugdíjtörvény
elõtt, akkor bizony kevés ilyen emberrel lehet ma találkozni,
hacsak nem az iskolákban vagy az óvodákban keressük
õket. Az a korhatár, ami alatt a többség jól
jár a szónak ebben a második értelmében,
valahol húsz év körül lehet, talán valamivel
felette, talán alatta. Nekik, e reformhoz, úgy rémlik
joguk van. A többi néma csend.
A magánpénztárak, a tõkepiac és a tb-költségvetés
Mindez nem azt jelenti, hogy a mostani reformok
károsak lennének és rontanának a helyzeten.
Épp ellenkezõleg, az intézkedések a társadalombiztosítási
nyugdíjakat illetõen elodázhatatlanok voltak, a tõkefelhalmozás
elemének beiktatása pedig reménykeltõ. Egyelõre
azonban csak arra tellett, hogy a helyzet ne romoljon tovább, ne
váljon még kilátástalanabbá. A nyugdíjak
jövedelempótló képessége jó esetben
negyven-ötven év múlva éri el a kilencvenes évek
elejit. Ez az állítás természetesen nem a vásárlóerõre
vonatkozik. Egy tartós és gyors növekedésnek
indult gazdaságban a nyugdíjak is sokkal hamarabb emelkednek.
Maga a nyugdíjba vonulás azonban hosszú idõn
át jóval súlyosabb anyagi traumát fog jelenteni,
mint akár csak néhány éve, hacsak valakinek
nincs kiegészítõ nyugdíja.
Azért idõztem ilyen
hosszasan a társadalombiztosítási nyugdíjnál,
mert tapasztalataim szerint ez a kérdés jelentõségéhez
képest igen csekély figyelmet kap. Most azonban igyekszem
megfordítani a dolgot. Igaz, hogy a következõ évtizedekben
többen és mélyebben fogják megérezni a
felosztó-kirovó rendszer elkerülhetetlen szanálásának
következményeit, mint az új keletû felhalmozáséit.
Idõvel azonban megfordul a dolog, hosszú, nagyon hosszú
távon a magánpénztárak felállítása
a nagyobb horderejû változás. Itt sem könnyû
azonban megállapítani, hogy pontosan milyen hatások
várhatók.
Kezdjük azzal, hogy nem lehet
pontosan megbecsülni az átlépõk számát.
A törvény-elõkészítés során
alkalmazott algoritmus a bizonytalanság körülményei
között hozott racionális döntéseket modellez.
A bizonytalanságra vonatkozó feltevések azonban implicit
leegyszerûsítõ feltevésekre épültek.
Nevezetesen, a modell úgy épült fel, mintha az érintettek
csupán azt nem tudnák, mit hoz a jövõ, és
ha valaki segítene nekik abban, hogy szubjektív valószínûségeket
rendeljenek a bizonytalan események mellé, akkor döntéseiket
erre építenék. Világosan kell látni,
hogy a piacgazdaság mûködésével éppencsak
ismerkedõ, intézményeivel szemben okkal bizalmatlan
emberek racionalitása egészen más döntési
eljárást indukál, mint a bejáratott intézményekkel
rendelkezõ, kiszámíthatóbb és megbízhatóbb
országok lakóinak racionalitása. Mivel megbízható
és fõként a lakosság által ismert és
megbízhatónak tartott tekintélyek alig-alig találhatók,
az egyéni döntések valójában kiszámíthatatlanok.
Az érintettek egy része annak alapján fog dönteni,
hogy kitõl hallja, amit hall. Mivel magukban nem képesek
eldönteni, mit is tegyenek, és kinek lehet igaza, annak alapján
mérlegelnek, hogy kinek a szavában bíznak inkább.
A felmérések tanúsága szerint a privatizáció
ez esetben az öregkori gondoskodás egy részének
privatizációja nem népszerû a lakosság
körében. Ugyanez igaz azonban az állami közszolgáltatásokra
is: az emberek nem tudják, melyiktõl tartsanak inkább.
A közintézményekbe vetett bizalom hiánya nagyban
kedvez a különbözõ pánikreakcióknak.
Reálisan fennáll a veszélye annak, hogy a nyugdíjpénztárak
reklámkampánya ráijeszt az emberek tömegeire,
akik ezért bemenekülnek a pénztárakba, majd szembesülve
a valós számításokkal és élve
az egyszeri visszalépés lehetõségével,
tömegesen visszalépnek a társadalombiztosításba.
Hasonlóképp nincs kizárva a Postabank megrohanásához
hasonló pénztárpánik sem.
Az egyszerûség kedvéért
azonban tételezzük fel, hogy épp azok lépnek
át, akik így járnak majd jobban, és épp
azok maradnak a régi rendszerben, akiknek ez a kifizetõdõbb.
A mûfaji és terjedelmi korlátok miatt természetesen
most sem a minél nagyobb pontosság a célunk, csupán
a nagyságrendek becslése. Ha középértéknek
a 35 évet vesszük, amely alatt és felett épp
ugyanannyi embernek éri meg átlépni a vegyes rendszerbe,
akkor hozzávetõlegesen a munkaerõ harmincöt-negyven
százalékára számíthatunk, mint a magánpénztárak
potenciális tagságára.
A nyugdíjjárulékok
összege jelenleg nagyjából a GDP 10-11 százalékára
rúg. Ennek négyötödét fizeti a munkáltató,
a többit a munkavállaló; ez utóbbiak befizetései
tehát durván a GDP 2 százalékát teszik
ki. Ha mindenki egyszerre átlépne a vegyes rendszerbe, ekkora
rés keletkezne évente a nyugdíjfinanszírozásban.
Késõbb ez az arány fokozatosan csökkene, épp
amiatt, hogy a felosztó-kirovó rendszert a fentiekben tárgyalt
módon rendbe tették. Ez azonban csak elméleti lehetõség:
mint már korábban beláttuk, nem fog mindenki egyszerre
átlépni, egyszerûen azért, mert nem érné
meg neki. Ha egyszerûsítõ feltevésünkkel
pótoljuk azt, amit nem lehet pontosan tudni, és úgy
számolunk, hogy jövõ januárban minden harmincöt
évnél fiatalabb egyén átlép, az idõsebbek
közül pedig senki sem, akkor a GDP hozzávetõleg
0,6-0,7 százalékára mehet fel a hiány. A felhalmozó
pillér beérésével párhuzamosan, ahogy
egyre több ember egyre magasabb keresetének meghatározott
százalékát fizeti majd a magánpénztárakba,
a hiány növekedni fog. Itt természetesen nem arról
van szó, hogy ez a pénz, igen tekintélyes summa, eltûnne,
pusztán annyi történik, hogy a társadalombiztosítástól
a magánpénztárakba fog átvándorolni.
Igaz azonban az is, hogy a befizetések egy része mégiscsak
elvész. A sok magánpénztár felállítása
és fenntartása ugyanis magasabb ügyleti költségekkel
jár (a befizetések 4-8 százaléka erejéig),
a társadalombiztosítás hiányát pedig
hitelbõl kell majd finanszírozni, a kamatokkal együtt.
A magasabb ügyleti költségeknek van ugyan adótartalmuk,
tehát ennek a bizonyos 4-8 százaléknak egy része
visszakerül a költségvetésbe, de semmiképpen
sem az egész. A nagy kérdés tehát az, hogy
az átállástól várható nyereségek,
most már az országé, nem az egyéné,
meghaladják-e a többletköltségeket.
Hogy mibõl tevõdnek
össze ezek a költségek, épp az imént láttuk.
Most nézzük meg, mibõl lesz a nyereség. Az elsõ
tétel a növekvõ megtakarítások kedvezõ
hatásaiból adódik. A magánpénztárak
ugyanis friss tõkét hoznak a gazdaságba, csökkentik
a hitelek kamatlábait, beruházásokat, végeredményben
tehát gazdasági növekedést indukálnak
hacsak nem jön közbe valami. Ezekkel a megtakarításokkal
ugyanis csínján kell bánni. Nem mintha nem lenne tekintélyes
az a tõke, ami a magánpénztárak kezében
felhalmozódik. Csak éppen kérdéses, hogy ebbõl
mennyi kerül be a gazdaság vérkeringésébe.
Mennyi kerül a vállalati szférába, és
mennyibõl fognak állampapírokat vásárolni
a nyugdíjreform következtében megnövekedõ
államadósság finanszírozására.
Úgyhogy megint csak nem marad más, mint kivárni azt
a jó harminc évet, amikortól a magánnyugdíjak
már meghaladják a kiesõ társadalombiztosítási
nyugdíjakat, úgyhogy a kezdõ nyugdíjak értéke
gyorsabban fog nõni, mint az átlagkeresetek. A nyugdíjasok
relatíve gazdagabb lesznek, többet fognak fogyasztani, a gazdaság
pedig, a polgárokkal egyetemben gyarapodni fog. A mostani pótlólagos
megtakarítások pozitív hatása akkortól
kezdve már mindenképpen pótlólagos fogyasztást
fog indukálni, és ez pár évtized alatt eltakarítja
az átállás pluszköltségeinek maradékát
is. Ez egy valószínû forgatókönyv. Addig,
azt a pár évet, ki kell bírni.
Észrevételeit, megjegyzéseit,
kérjük, küldje el postafiókunkba:
beszelo@c3.hu