MESZERICS TAMÁS
November 16-a remélhetõleg
lezárta a parlamentbõl kiinduló rosszízû
és veszélyes politikai spektákulumot. A novemberi
kampányból szerencsésen kimaradtak a kormány
és az ellenzék szemet csípõen õszintétlen
érvei és ellenérvei a földkérdés
ügyében, így a NATO-csatlakozás támogatói
és ellenzõi nem a parlamenti választóvonalak
mentén sorakoztak fel. Egyelõre nem kellett szembesülni
azzal a kellemetlen ténnyel, hogy a szuverenitás igazi feladása
az Európai Unióba való belépéssel következik
majd be. Az elvi kérdések mintha a nemmel szavazók
számára lettek volna fontosabbak. A vita során az
a látszat kerekedett, hogy a józan gyakorlatiasság
szállt szembe mélyen átgondolt, erkölcsi természetû
megfontolásokkal. Az eredmény pedig mintha azt sugallná,
hogy a polgárok ismét bedõltek az elveket mellõzõ
praktikus érveknek. Mintha Bibó hamis realistái, vagy
Tamás Gáspár Miklós magyar ideológusai
gyõzedelmeskedtek volna kisebbségben maradt, viszont következetes
erkölcsiségû vetélytársaik felett. De vajon
tényleg ez történt-e?
A népszavazás szükségszerûen
„igen vagy nem” kérdéssé egyszerûsíti
a közösségen belül folyó vitát. Ez
az egyik legnagyobb elõnye, mert kiküszöböli azokat
a logikai paradoxonokat, amelyeket a többségi elv idéz
elõ, amint kettõnél több lehetõség
közül kell választania az adott csoportnak. De egyben
ez a legnagyobb hátránya is. Egy oldalra szorít változatos
meggyõzõdésû embereket, és utólag
szinte kibogozhatatlan a vélemények finomabb megoszlása.
Ha ezzel nem akarunk visszaélni, válasszuk le a „nem” mellett
érvelõkrõl a fajvédõktõl a neobolsevikokig
terjedõ csoportot, akiket csak az köt össze, hogy meggyõzõdésük
szerint ez a politikai rendszer illegitim és megérett arra,
hogy az érdekeit felismerõ szuverén nép elsöpörje,
kisded demokratikus játékaival egyetemben. A nyilvánosság
elõtt megjelenõ nézetek fennmaradó részét
talán belegyömöszölhetjük a pacifizmus gyûjtõfogalmába,
és ezzel meg is van a keresett morális érvek csokra.
Csakhogy még így is
túlzottan sokszínû ez az érvcsokor. Vegyük
észre, hogy Bulányi atya és Csapody Tamás más
és más módon pacifista. A Bokor-közösség
és az Alba Kör közötti különbség
elemzése nem szõrszálhasogatás, ha megvizsgáljuk,
hogy mibõl vezetik, vezethetik le az erõszakmentesség
melletti elkötelezettségüket. A vallási meggyõzõdésre
alapozott pacifizmus valóban az erkölcsfilozófia világában
mozog. Az életszentség szigorú, szó szerinti
értelmezésébõl valóban az a következtetés
adódik, hogy az emberölés tilalma univerzális,
vagyis soha, semmilyen körülmények között nem
engedhetõ meg, ezért bûn részt venni olyan szervezetben,
amely akár csak feltételesen is megengedné a tágan
értelmezett gyilkosságot. Ez a rendkívül tiszteletre
méltó álláspont az egyéni felelõsség
körébe sorolja az univerzális norma betartását,
hiszen megszegõje önmagának árt a bûn terhének
felvállalásával. Pontosan ezért nem sorolható
a politikai elvek körébe. Nem arról szól, hogy
mi az emberek közötti együttmûködés helyes
formája, hanem arról, hogy milyen kötelességeknek
van alávetve az egyéni élet. Ez az elv nem tesz különbséget
politikai rendszerek között, amint azt a Bokor tagjai és
a hozzájuk kötõdõ szolgálatmegtagadók
nem kis áldozat árán be is bizonyították
az elmúlt két évtizedben. Persze a történelem
furcsa fintorának is láthatjuk, hogy az erkölcsi megalapozottságú
szolgálatmegtagadás sokkal kisebb áldozatot igényel
a NATO-tagországok többségében. Ez azonban nem
a szövetség melletti érv, hiszen csak annyit mond, hogy
a komoly alkotmányos demokráciák toleránsabbak
egyéni életelveket követni szándékozó
polgáraikkal szemben, akkor is, ha azok csak apró kisebbséget
alkotnak.
Az Alba Kör vélekedése
már nem ilyen egyértelmû, viszont nyilvánvalóan
szekuláris érveket kíván használni.
Ha az erõszakmentesség követelményét a
Bokorhoz hasonló szigorúsággal fogja fel, akkor olyan
mögöttes elvet kell találnia, amely helyettesíteni
képes az életszentség fogalmát, de nem szakrális,
azaz nem hivatkozik olyan normaforrásra, amely a más hiten
lévõk és nem hívõk számára
eleve beláthatatlan. Egyik lehetséges kiindulási pontunk
az lehetne, hogy az erõszak azért rossz, mert az önmagukban
értékes egyének autonómiáját
veszi semmibe. Ez a kantiánus gondolatmenet azonban nem az erõszak
hiányát, hanem az autonómiát tartja értéknek.
Az erõszak igazolható lehet, ha az egyéni autonómia
védelmében, az azt fenyegetõkkel szemben kerül
alkalmazásra. Itt viszont átcsúsztunk a politikai
filozófia világába. A kérdés már
az, hogy mik az így felfogott egyének együttélésének
helyes szabályai. Ekképpen a politikai pacifizmusnak pontosan
azokra a kérdésekre kell választ adnia, mint bármely
más politikai filozófiának.
Hogy megtudjuk, miért nem
helyes a szervezett, tömeges erõszakalkalmazás, azaz
a háború, meg kell húznunk a legitim erõszakalkalmazás
határait. A legkövetkezetesebb megoldásnak az anarchizmus
tûnik, amely éppen az állam erõszakmonopóliumát
utasítja el. Az ideális anarchista közösségben
nincs központi hatalom, a személyközi viszonyok csakis
önkéntes együttmûködésen alapulnának,
autonómiáját mindenki saját maga védelmezi,
vagy védelmét saját elhatározásából
bízza másra. Az egyik fõ kérdés persze
éppen az, hogy ez a fajta közösségi berendezkedés
elvileg stabil maradhat-e a saját maga alkotta szabályok
betartása mellett. Az anarchizmussal szembeni érvek itt most
kevésbé érdekesek, bár rendkívül
fontosak. Pillanatnyilag elég, ha belátjuk, hogy az általános
erõszakelutasítás már a minimális állam
elfogadása esetén sem könnyen tartható, hiszen
az éjjeliõr-állam is monopolhelyzetû erõszakszervezeteken
keresztül biztosítja polgárainak jogait és biztonságát.
A csoportra kiterjesztett igazolható önvédelem óhatatlanul
elõhívja az igazságos és igazságtalan
háború közötti különbség õsi
problémáját, amelyre számtalan megoldási
kísérlet született Szent Ágostontól Grotiuson
át Michael Walzerig vagy Raymond Aronig.
Ha tehát a pacifizmus nem
egyszerû szinonimája a modern anarchizmusnak, azt az együttélési
formát kell elõnyben részesítenie, amely a
lehetõ legkisebb mértékûre csökkenti, vagy
éppen megszünteti az olyan igazságtalan háború
bekövetkezési valószínûségét,
amelyet mi magunk robbantunk ki. Erre valóban alkalmas lehet – többek
között – a semlegesség, ha be tudnánk látni,
hogy nem növeli ugyanakkor annak a valószínûségét,
hogy mi magunk válunk illegitim agresszió tehetetlen áldozataivá.
Képzeljük el azt az esetet, hogy egy állam kormányfõje
következetes pacifista. Amennyiben országát külsõ
támadás érné, döntenie kell, hogy ellenállásra
– azaz gyilkosságra – szólítja fel polgártársait,
vagy belenyugszik a megszállásba. A politikusi szerepben
már nem tartható az az álláspont, hogy az erõszaktól
való tartózkodás okán pacifista miniszterelnökünk
nem felelõs az ártatlanul kioltott életekért.
A dilemma alól nincs kibúvó, éspedig nem azért
mert „ha én nem, megcsinálja más” (amint azt a létezõ
szocializmus érett kádererkölcsû közszereplõi
gyakorta hangoztatták). Hanem mert a politikus felelõsséggel
tartozik azért is, ha nemcselekvése súlyos következményeknek
teszi ki általa személyesen nem ismert polgártársait.
A döntést itt a várható következményekre
kell alapozni, és nem az egyes cselekedetek tilalmas vagy megengedett
voltára. Az ilyesfajta következménymérlegelés
pedig már a politikai erkölcs világába tartozik,
ahol – részben a valószínûségi összefüggések
miatt – sokkal gyakrabban ütközünk dilemmákba, mint
a magánéletet szervezõ erkölcsi parancsolatok
mérlegelésekor. Ettõl azonban még a politika
világa nem definíciószerûen amorális.
Bár a pacifizmus sem szükségképpen
erkölcsösebb álláspont, mint más politikai
meggyõzõdések, egy ponton viszont egészen biztosan
jogos Csapody Tamás és az Alba Kör felháborodása.
Legalábbis politikai etikai vétség az elektronikus
média más célra szánt mûsorait fontos
közösségi döntés elõtt politikai üzenetekkel
megfejelni. Mindenképpen helytelen az adófizetõk pénzébõl
„szórakoztató” mûsorokban a kormány politikai
álláspontját népszerûsíteni. Helytelen
még akkor is, ha elkötelezett demokrata nem gondolhatja azt,
hogy a szavazópolgárok döntéseik mérlegelésekor
különös fontosságot tulajdonítanának
annak, hogy hogyan vélekedik a világ állapotáról
a Mágenheim család.
Észrevételeit, megjegyzéseit,
kérjük, küldje el postafiókunkba:
beszelo@c3.hu