NEMÉNYI LÁSZLÓ
Globalizálódó világban
élünk, sõt föltartóztathatatlanul globalizálódó
világban – nincs magára valamit adó magyar politikus,
aki még nem használta ezt a kifejezést, miként
nincs komoly politikai erô sem, amely nem azt hirdeti magáról,
hogy vezetésével az ország jobban meg tud felelni
a globalizációs kihívásoknak. A politikai elit
egyetérteni látszik abban, hogy a globalizáció
olyan folyamatok összessége, amelyeket Magyarország
megállítani, lassítani – vagy akár csak érdemben
befolyásolni – nem tud, és amelyekhez ezért így
vagy úgy alkalmazkodnia kell.
De ez nem jelenti azt, hogy a pártok
érzelmileg egyformán viszonyulnak hozzá. A kormánypártok
szemében a globalizáció vagy normatív tartalmaktól
mentes külsô adottság, vagy pedig pozitív fejlemény,
valóra váltandó ígéret, amely kedvezô
módon befolyásolhatja a hazai politikai és kulturális
küzdelmek kimenetelét. Az ellenzéki pártok ezzel
szemben hajlanak arra, hogy fenyegetô kényszert lássanak
benne, amelyhez muszáj ugyan fogcsikorgatva alkalmazkodni (Kádár
Béla „a globális világban mûködni kényszerülô
nemzeti társadalomról” írt nemrégiben a Magyar
Hírlapban – az én kiemelésem), de ha alkalom adódik,
hazafias kötelesség kijátszani. Éppen ezért
– ha racionális álláspontnak nem is tekinthetô–
van érzelmi logikája annak az ellenzéki retorikának,
amely a globalizációs folyamatok begyûrûzô
jelenségeit liberálbolsevik, plutokrata-kozmopolita ármánynak
állítja be.
Nyilván lehet vitatkozni azon, hogy
miként értékelendô a közismert népi-nemzeti/keresztény-nemzeti
toposzok belekeverése a globalizációval szembeni normatív
szkepszis megfogalmazásába. Kesereghetünk azon, hogy
ezeknek mindenrôl az jut az eszébe, és juthatunk arra
a reményvesztett következtetésre, hogy a magyar pártrendszer
Pokol Béla álmának megfelelôen még egy
nemzedék múlva is az urbánus-népies ellentét
mentén fog szervezôdni, olyan ellentét mentén,
amelyet egy jó – tehát a stabilitást szolgáló
– pártrendszernek elfednie kellene és nem hangsúlyoznia.
De – és én ez utóbbira hajlok – óvatos optimizmusra
is okot találhatunk. Nem kizárt, hogy a globalizációval
szembeni – Amerikában és másutt is magas színvonalon
artikulált – szkepszis szempontrendszerét elsajátító
– mondjuk így – antiurbánus habitus intellektuálisan
komolyan vehetôvé válik.
A globalizációs folyamatok
legrobusztusabbika a gazdasági globalizáció, az a
megkerülhetetlen tény, hogy az egyre inkább egymásba
fonódó nemzetgazdaságokból létrejött
egy globális gazdaság. A tény megkerülhetetlen,
de nem volt elkerülhetetlen. Globális gazdaság azért
van, mert a legfontosabb piacgazdaságok vezetô politikusai
elutasították a protekcionizmust, és a szabadkereskedelem
mellett tették le a voksot.
Elvben dönthettek volna másként
is. Azért döntöttek így, mert mindenféle
szép reményeket fûztek és fûznek a szabadkereskedelemhez:
a nagyobb hatékonyságét, következésképpen
a nagyobb jólétét és – némi túlzással
– az örök békéét. A szabadkereskedelem elmélete
szerint a kereskedelem nem verseny, nem zéró összegû
játék, amelyben valakinek veszítenie kell ahhoz, hogy
másvalaki nyerhessen, hanem kölcsönösen elônyös
csere. Az ilyen csere azért lehetséges, mert természetadta
módon minden ország tud találni olyan terméket,
amelyet hatékonyabban tud elôállítani, mint
a többi ország. Ezt hívják Ricardo óta
komparatív elônynek. Egy protekcionista gazdaságpolitikát
folytató ország egy-egy ágazatban rövid távú
elônyökre tehet ugyan szert, de a verseny hiánya hosszú
távon a hatékonyság katasztrofális csökkenéséhez
vezethet. Sôt mit több: esetleg a szomszéd ország
tönkretételét célul kitûzô nacionalizmushoz,
pusztító kereskedelmi háborúhoz. A szabadkereskedelem
ezt a veszélyt is elhárítja.
Legalábbis az elmélet szerint.
A tekintélyes közgazdászok elsöprô többsége
ugyan a szabadkereskedelem híve, de ennek ellenére bizonyosnak
tûnik, hogy az elmélet nem áll olyan biztos empirikus
lábakon, mint a newtoni fizika. (Lásd például
Eyal Press vezetô közgazdászokkal készített
interjúkra épülô cikkét a Lingua Franca
címû amerikai folyóirat december–januári számában.)
De a mi szempontunkból nem a szûken vett szakmai-elméleti
problémák az érdekesek, hanem az a körülmény,
hogy a szabadkereskedelem, a gazdasági globalizáció
óriási horderejû társadalmi és politikai
következményekkel jár.
Eltekintve attól a nacionalista
gyanakvástól, hogy a saját ország kivételével
mindenki más vizet prédikál, de bort iszik, vagyis
trükkös módon államilag barkácsolja össze
a komparatív elônyt, elsôsorban ezek a társadalmi
és politikai következmények azok, amelyek a gazdasági
globalizáció nyugati ellenfeleit motiválják.
(A komolyan veendô ellenfelek értelemszerûen a nagy
országokban élnek, amelyeknek gazdasági erejüknél
fogva komoly szavuk van a nemzetközi kereskedelmi politika alakításában.)
A gazdasági globalizáció súlyosan veszélybe
sodorta a jóléti államot, ami százmilliókat
kényszeríthet életstratégiájuk megváltoztatására,
és nem biztos, hogy ezt jókedvvel fogják megtenni.
Az Egyesült Államokban a globalizáció számlájára
szokás írni az alacsony képzettségû munkavállalók
bérének drámai csökkenését („Pekingben
szabják meg az amerikai béreket” – állítja
a panaszos csatakiáltás) és a munkahelyek egyes ágazatokban
elôforduló külföldre vándorlását.
Kétségtelennek látszik, hogy a globális gazdaságban
a kegyetlen nemzetközi versenynek kitett munkavállalók
sebezhetôbbé váltak. Ezért néha a szabadkereskedelem
leglelkesebb hívei is elôállnak olyan javaslatokkal,
hogy a multilaterális kereskedelmi egyezményekben elô
kell írni a szakszervezetek védelmét. De nemcsak a
munkavállalók hatalma csökkent, hanem az egyes kormányoké,
vagyis a nemzetállamoké is: nem tudják megadóztatni
a fürge lábú nemzetközi tôkét. A multik
hatalma viszont értelemszerûen nôtt. Jelenleg a világ
száz legnagyobb volumenû gazdasága közül
ötvenegy nem országé, hanem cégé. Az ötszáz
legnagyobb cég bonyolítja le a világkereskedelem hetven
százalékát. A kétszáz legnagyobb cég,
miközben a globális munkaerônek kevesebb mint egy százalékát
alkalmazza, a világ gazdasági tevékenységének
huszonnyolc százalékáért felelôs. Ezek
a tények akkor is felvetnek eddig megválaszolatlan kérdéseket,
ha nem leszünk tôlük hisztérikusak, mint David Korten
és magyarországi népszerûsítôi,
ha nem látjuk miattuk végveszélyben a demokráciát,
mint Robert D. Kaplan a The Atlantic Monthly decemberi számában.
Meg lehet úszni ekkora gazdasági átalakulást
társadalmi-politikai megrázkódtatások nélkül?
Hogyan illeszkednek majd be a multik a világrendbe? Csatlakoznak
az ENSZ-hez? Felállítanak hadseregeket is? Vagy üzleti
alapon mûködô hadseregeket fognak bérbe venni?
Kaplan szerint a világ leghatékonyabb békefenntartó
ereje nem az ENSZ, hanem egy igazgatótanács felügyelete
alatt áll. Az Executive Outcomes nevû dél-afrikai zsoldos
cégrôl van szó, amely 1995-ben Sierra Leonéban
helyreállította a rendet.
A gazdasági globalizációnak
van egy olyan közvetlen kísérôjelensége,
amelyet Samuel Huntington – az évente megrendezett világgazdasági
csúcstalálkozó helyszíne alapján – davosi
kultúrának nevez. A multikat mûködtetni és
vezetni is kell. Ezt egy olyan elit teszi, amelyet indokolt kozmopolitának
nevezni. A nemzetközi cégek menedzsereiket gyakran küldik
családostul egyik országból a másikba – sohasem
túlzottan hosszú idôre. Vannak multik, amelyek szándékosan
kerülik, hogy a menedzser csoportok nemzetiségi szempontból
homogének legyenek. Ez nehezítené a globális
vállalati kultúra kialakulását. Márpedig
például az ABB, egy évi harminchat milliárd
dollár forgalmat lebonyolító svéd–svájci
multi, bevallottan azt szeretné, ha menedzserei és családjaik
globális személyiséget fejlesztenének ki azáltal,
hogy különbözô országokban élnek és
nônek fel. De tévedés lenne azt képzelni, hogy
ez a kultúra merôben mesterséges termék, amelyet
a multik rákényszerítenek menedzsereikre. Nagy részben
spontánul alakult ki olyan különbözô nemzetiségû
emberek között, akik angolul beszélnek egymással
és hétköznapjaik éléséhez hasonló
dolgokat kell tudniuk (computert kezelni, bunkofónt használni,
repülôtereken kiigazodni stb. – jó, ha mindezt nagyvilágias
könnyedséggel). Jellemzô jegyei (a viharos tempó,
a versenyszellem) spontánul türemkednek át az üzleti
szférából a magánélet területére.
Terjedni is spontánul terjed a nemzetközi üzleti élet
körein túlra a szociológusok által anticipáló
szocializációnak nevezett jelenség révén:
azok is utánozzák a sikerrel kecsegtetô életstílust,
akik még nem vagy soha nem is fognak a klubhoz tartozni.
Peter L. Berger a konzervatív The
National Interest ôszi számában „A globális
kultúra négy arca” címû cikkében úgy
érvel, hogy a davosi kultúra mellett a gazdasági globalizációnak
még három másik kulturális dimenziója
van. Létezik egy nemzetközi egyetemi kultúra, amely
Berger szerint a nyugati intelligencia értékeit és
ideológiáit teszi nemzetközivé. Ez a kultúra
az oktatási rendszereken, a jogrendszereken, különbözô
terápiás intézeteken, agytrösztökön
és részben a tömegtájékoztatási
eszközökön keresztül terjed. Létezik a popkultúra
– egyes magyar dialektusokban: az amerikai „kultúrmocsok” –, amely
amellett, hogy (mint tudjuk) harsány és ízléstelen,
olyan attitûdöket is terjeszt, mint az önkifejezés,
a spontaneitás fontosságába vetett hit, a szexualitás
iránti oldott viszony és a hagyomány dacos elutasítása.
És létezik végül az evangéliumi protestantizmus,
különösen annak pünkösdista változata,
amely világszerte rendkívül sikeres, és amely
szintén „amerikai” értékeket terjeszt: a modern kapitalizmushoz
elengedhetetlen weberi protestáns etikát.
Nemcsak a gazdasági globalizációhoz,
hanem annak kulturális dimenzióihoz is lehet szép
reményeket fûzni. Berger a következôképpen
összegzi ezeket a reményeket. Ha kialakulóban van egy
globális kultúra, akkor esetleg egy globális civil
társadalom is kialakulhat. A civil társadalomhoz az kell,
hogy konszenzus alakuljon ki a civil erényekrôl, és
az ilyen konszenzus megteremtését a kultúrától
szoktuk várni. Legalább egy civil erényt, az emberi
jogok egyetemes tiszteletét már terjeszti a globális
kultúra, ha – mint a Benetton-reklámok – nem is mindig túl
szofisztikáltan. Márpedig ésszerû azt remélni,
hogy az olyan világ, amelyben nagyobb konszenzus uralkodik az emberi
jogok tekintetében, egyúttal egy békésebb világ
is. Az életstílus-közösség már eleve
jótékony hatású lehet. Berger anekdotái
szerint palesztin és izraeli, illetve dél-afrikai fekete
és fehér tárgyalóküldöttségek
alkalomadtán nagyon jól el tudtak beszélgetni olyan
dolgokról, amilyenekrôl a davosi kultúra birtokosai
beszélgetni szoktak.
De ugyanazok a folyamatok, amelyek a globalizáció
híveit reménnyel töltik el, másokból félelmeket
váltanak ki. Tekintsünk el azoktól, akik épp
amiatt utasítják el a globalizációt, amit propagálói
mondanak róla, nevezetesen amiatt, hogy modern, liberális,
demokratikus, toleráns kultúrát terjeszt, egy békésebb
világ megteremtését segíti elô. (Nem
mintha az effajta elutasítás nem okozhatna súlyos
konfliktusokat: elég az iszlám fundamentalizmusra gondolni.)
A globalizációval szemben azoknak is lehetnek fenntartásai,
akiknek szívügyük a liberális demokrácia,
és éppen azért, mert szívügyük. Más
kérdés, hogy igazuk van-e. Mindenesetre ezeket a fenntartásokat
racionálisan meg lehet fogalmazni.
A multinacionális cégek kozmopolita
menedzseri elitje igenis okozhat problémát a demokrácia-elmélet
számára. Világpolgárnak lenni nyilván
szép dolog, csak nem egészen világos, hogy mit jelent,
hiszen a világpolgár nyilvánvalóan nem vállal
magára olyan kötelezettségeket a világgal szemben,
mint egy állam polgára államával szemben. Demokratikusnak
ez idáig olyan politikai közösségeket neveztünk,
melynek tagjai jogokkal és kötelességekkel rendelkeznek.
Felmerül a kérdés, hogy mit jelent a demokrácia
egy világpolgár számára? Azoknak a kötelékeknek
a meglazulása, amelyek ennek az elitnek a tagjait ahhoz az államhoz
kötik, amelyiknek útlevelét a zsebükben hordják,
szintén lehet aggasztónak tekinteni. Christopher Lasch, a
nemrégiben elhunyt kitûnô amerikai történész
utolsó, beszédes címû könyvében
(Az elitek lázadása és a demokrácia elárulása)
annak a véleményének adott hangot, hogy az elit olyan
szorosan kötôdik a nemzetközi munka- és szabadidô-kultúrához,
hogy Amerika sorsa hidegen hagyja. Nem ágyazódik be sem a
helyi, sem a regionális, sem az országos társadalomba,
nem veszi igénybe a közszolgáltatásokat (ezért
nem is szívesen fizet érte). Kaplan azt teszi szóvá,
hogy a globalizáció szele által megcsapott elit nem
nyújt mintákat a társadalmi ranglétrán
alatta elhelyezkedôknek. Egyrészt azért nem, mert nem
él közöttük, másrészt pedig azért
nem, mert mintái azok számára követhetetlenek.
Végül Berger arra hívja fel a figyelmet, hogy a globalizáció
megkönnyíti ugyan a nemzetközi elitkommunikációt,
de egyúttal megnehezítheti az elitek és a nem elitek
kommunikációját. Könnyû belátni,
hogy csúnya dolgokra vezethet, ha ez valóban így van.
Látható, hogy a kozmopolita
jelzô nemcsak sunyi célzás, hanem operacionalizálható
fogalom is lehet; a kozmopolita–plebejus-érdekellentét feltételezése
a társadalmi valóság egyik aspektusáról
alkotott értelmes hipotézis; és a kozmopoliták
nemzetállamhoz, kulturális közösséghez fûzôdô
laza kötôdésének felemlegetése kiközösítô
szándék nélkül, analitikus célzattal is
megtörténhet. Szép lenne, ha a globalizáció
egyik jótékony hatása Magyarországon az lenne,
hogy a népi-nemzeti/keresztény-nemzeti érzület
adekvát politikai tartalmat kapna. Persze ha a globalizáció
apokaliptikusabb kommentátorainak véletlenül igazuk
lesz, akkor még az is lehet, hogy a népi-urbánus vita
globalizálódik. Akkor pedig jaj Amerikának.
Észrevételeit, megjegyzéseit,
kérjük, küldje el postafiókunkba:
beszelo@c3.hu