Váradi Monika Mária

Rendszerváltó kálvinisták

A karikási presbitérium


Jegyzetek
Színpad és szereplôk

Fôiskola, gimnázium, általános iskola, templom, két parókia, egyházi hivatal, Kálvin-terem; Karikás központjában nem kell öt perc ahhoz, hogy elsétáljak az összes egyházi épület mellett, abban a sûrû térben, amely az 1990 óta eltelt évek eseményeinek színpadaként szolgált. Arról, ami a magyarországi egyházak morális és politikai rehabilitációja, az ,,egyházi kárpótlás", a felekezeti iskolák újraindítása idején és azóta Karikáson történt, a mezôvárosi gyülekezet közös presbitériuma határozott, igaz, nem mindig jó egyetértésben. A fôszerepet és egyben a rendezést a gyülekezet két választott lelkésze1 vállalta magára nagy elhivatottsággal. A nagytiszteletûek különbözô egyéniségek, más-más talentumokkal, kedéllyel, ebben a történetben mégsem kapnak saját, egyedítô nevet, mert villongásaik, alkalmi összecsapásaik ellenére erôsebbek a presbitériumon belül elfoglalt pozíciójukból, az egyházi és történeti hivatásukról vallott fölfogásukból fakadó közös, összekötô elemek, amelyek a presbitériumon belüli hatalmi viszonyokat, a konfliktusok természetét és megoldásuk irányát is döntô módon meghatározzák.

Nem egyszerû feladat kideríteni, valójában hányan is tagjai a karikási református gyülekezetek közös presbitériumának. Hatvanan lennének, de már az a lista sem teljes, amelyet a Nagytiszteletû némi habozás (felsôbb, tán egyházmegyei szinttôl kért elvi engedélyezés) után kezembe nyomott. Sorszámok állnak üresen, egy kéz kihúzott néhány nevet, ám újabbakat nem írt föléjük. Apránként kiderült, a listán szereplôk közül már nem mindenki tagja a testületnek, s vagy nem találtak még helyükre alkalmas személyeket, vagy találtak ugyan, de ôk nem tették még le esküjüket; a presbitériumot meglehetôs mozgás jellemzi az utóbbi években. Igaz, a testület közel felét kitevô nyugdíjasok egy része idôs, beteg ember, a létszám változása mégsem az élet természetes ritmusához igazodik, jóval inkább a belsô konfliktusok hullámzását követi.

Karikáson, a huszonhétezres mezôvárosban élôknek valamivel kevesebb mint felét keresztelték reformátusnak, a nagytiszteletûek szerint vagy négyezren fizetik az egyházfenntartó járulékot, és veszik igénybe az élet komolyabb fordulóin az egyház szolgáltatásait, négyszázan lehetnek azok, akik több-kevesebb rendszerességgel látogatják Isten házát, az aktív gyülekezeti tagok. Ennek a kálvinista kisvilágnak2 az elitjét alkotják ôk, a presbiterek3.

Rejtôzködô elit

és mezôvárosi létforma

A testületnek vagy tizede hajdani mezôvárosi középosztályi és nagygazdacsaládokból származik. A középosztályi családokból érkezôket a származás és még inkább az értékrend, életvitel hasonlósága jellemzi; sikeresen éltek a szocializmus kínálta iskolai mobilitási lehetôségekkel, egyetemi diplomát szereztek; ez a stratégia már csak azért is magától értetôdô volt számukra, mert a családok értékrendjének sarokköve volt a kultúra, a tudás és az élet minden területén való helytállás.

Miriam 1942-ben született, 1992 óta karikási fôépítész, 1993 óta presbiter, 1995 óta gondnok az egyházban. Anyai nagyapja tanyasi kántortanító, aki nemesi címet viselô parasztcsaládban fölnôtt feleségével maga is sikeres gazdálkodó volt, ám Isten más talentumokkal is bôkezûen ellátta; színmûveket írt tanítványainak, barkácsolt velük, autodidakta botanikusként is nevet szerzett. Miriam édesapja is a legendás karikási alakok sorát gazdagította: a fôvárosi festômûvész beleszeretett a tanító úr leányába, odahagyta Budapestet. Karikáson különösen a második világháború után vált nehézzé alkotásainak értékesítése, egy-két portré, freskó a gyárnak, rajzszakkör a múzeumban; három leánygyermeket nevelô felesége néha hóna alá kapott egy-egy képet, s elindult házalni vele. Az édesapa szerencsére nagy kézügyességû ember volt, így néha más forrásból is bevételhez jutott a család; gyönyörû cserépkályhákat épített. A mindennapi kenyerünk mindig megvolt, és ezért hálát adtunk Istennek. Szegényen éltünk, de mindenünk megvolt, amire szükségünk volt. Az alapszükségletek közé tartozott a mûvészet, a kultúra, a könyv; néhány megôrzött alföldi tájkép mellett azok az albumok ôrzik az apa emlékét, amelyeket festékes ujjaival lapozgatott és összemaszatolt. Apja kézügyességét igen, mûvészi tehetségét nem örökölte a jó eszû Miriam, építésznek tanult, sem diákévei alatt, sem késôbb, amikor egy állami tervezôvállalatnál dolgozott, nem érte támadás, bántódás hite, templomjárása miatt, megóvott ettôl az Isten, Miriamot mindig, mindenütt megbecsülték. Az idôs, bibliás édesanyjával élô, gyermektelen asszonyra bármilyen munkát rá lehet bízni, legnagyobb kudarcnak ô azt tartaná, ha valamivel nem készülne el idôre. Pontos, megbízható, lelkiismeretes és végtelenül jóhiszemû ember, lelkésze szerint javíthatatlan optimista.

Gerzson 1928-ban született, ügyvéd, 1992 és 1997 között a közös presbitérium fôgondnoka volt. Apja a debreceni kollégiumból 1923-ban került Karikásra gimnáziumi tanárnak, a nagytudású férfiú tankönyveket írt, életét a mezôváros kultúrtörténetének szentelte. A város mindig megbecsülte ôt, csak a Rákosi-érában helyezték ki egy általános iskolába, a hetvenes-nyolcvanas években azután igyekeztek ezt jóvátenni, azzal a nevét és arcvonásait ôrzô emléktáblával is, melyet a család házának falán helyeztek el. Gerzson anyja egy régi nemesi család fôvárosba elszármazott tagjaként tért vissza ôsei szülôvárosába, katolikus hitben nôtt fel, ám konvertált, mivel tanítóitól a református egyház ezt elvárta, ennek ellenére a családban ökumenizmus uralkodott, Gerzson, a fôreformátus késôbb maga is mélyen hívô katolikus asszonyt vett feleségül. Az anya pianista volt, aki gyakran lépett föl a férje által szervezett irodalmi estéken, a második világháború után a gimnáziumi tanári fizetés már kevés volt a család eltartásához, ekkor a karikási intelligencia gyermekeinek adott zongoraleckéket, egy darabig a háztartást is maga vezette, hisz nem lehetett cselédet tartani, csak miután egyetlen fia elfoglalta elsô állását, volt módja ismét bejárónôt alkalmazni. Gerzson 1946-ban kezdte meg jogi tanulmányait, megélte a teljes tanári kar menesztését és az új, kommunista professzorok uralmát, de ô ekkor már csak vizsgázni járt be, és a Ráday Kollégium lakójaként, református hitsorsosai között valamelyest védettségben, elkülönülten élhetett, mélységes megvetéssel néztünk erre az egész vircsaftra. Doktorátusának elnyerése után a közeli megyeszékhelyen gyakornokoskodott, elôször ott lett az ügyvédi munkaközösség tagja is, 1956-ban, sok '56-os üldözöttet védtem, az öregek nem merték vállalni, hazafias kötelességemnek éreztem, szerencsémre nem kellett akasztásra mennem. 1958-tól Karikáson praktizál. Annak ellenére, hogy 24 éves kora óta presbiter, a hetvenes években tanácstaggá választották, még a jóindulatú, ám kissé alkoholista ember hírében álló párttitkár is ôt jelölte a karikási ügyvédi munkaközösség vezetôjének. Nem ô volt az egyetlen presbiter tanácstag, jó barátja, az 1919 után repatriált tisztviselôcsaládból származó, 1956 után Karikásra telepedett, itt családot alapító körzeti orvos, Gideon egy darabig az egészségügyi bizottságot is vezette, mindaddig, míg meg nem neszelték, hogy a karikási alkoholizmust, öngyilkosságot feltérképezô tanulmányai a burkolt rendszerbírálat veszélyét rejtik magukban. Egy orvos vagy egy ügyvéd számára munkájuk jellege, a széles klientúra nem csupán presztízst biztosított, hanem védettséget is, Gideon megengedhette magának, hogy bemenjen a rettentôen nagy pártemberként ismert iskolaigazgatóhoz, akinek szegény iparos édesapját, bibliás édesanyját ô kezelte, hogy kijelentse, nem szeretné, ha leányát bárki zaklatná azért, mert beíratta hittanra.

Miriam családjában a politika sosem volt beszélgetés tárgya, az aktív politizálástól édesapjához hasonlóan Miriam is ódzkodik, Gerzson és Gideon egyaránt aktívan részt vettek a rendszerváltás politikai küzdelmeiben; Gideon az MDF helyi és megyei szervezetének alapítója, 1990 és 1994 között országgyûlési képviselô volt, Gerzson, aki otthonról az istenhit, nemzeti elkötelezettség értékei mellett politikai szempontból a józan közép, a szélsôségek elutasítását hozta magával, ugyancsak e párt támogatásával lett városi képviselô.

A Karikáson maradt vagy a betelepült középosztályi utódokkal szemben a presbitériumban képviselt, rokoni szálakkal egybefûzött nagygazdacsaládoknak a világháborút követô évek létalapjuk megrendülése és elvesztése mellett nem egyszer fizikai és lelki gyötrelmek sorát hozták, ám hosszabb-rövidebb idô után ,,helyrebillent" a családok sorsa. Sámuel ugyan kulákcsalád sarja, mezôgazdasági tanulmányait még az üldöztetés elôtt elvégezte, s hamarosan állami gazdasági vezetô lett, gyermekeit egyetemre küldte; fia a mezôvárosban széles kliensi kört és megbecsültséget jelentô állatorvosi szakmát választotta, leánya jól menô ügyvéd, aki a kilencvenes évek elején röpke két évig maga is presbiter volt. Sámuel és fia egyaránt a karikási kisgazdapárt tagja, míg az apa megyei közgyûlési, addig fia már a második ciklusban városi képviselô. A volt nagygazdacsaládok a szövetkezeti átalakulás, a földtulajdon-rendezés során visszaszerezték birtokaik egy részét, emellett tevékenyen részt vettek az átalakítás lebonyolításában is, és jelen vannak a legnagyobb létszámú és legerôsebb karikási párt, az FKGP magjában.

Sámuel unokatestvére, Dániel már élete derekán járt, amikor egzisztenciája összeomlott, ô maga kulákként internálótáborba került. Szabadulása után állami gazdasági, majd gyári fuvarosként dolgozott. Késôn született egyetlen leányát, Juditot hithû protestánsnak nevelte. A hatvanas években Judit volt a karikási református ifjúság, késôbb, már gyógyszerészdiákként is járt rendszeresen istentiszteletre, és amikor egy szobatársa ezért följelentette, a kari titkár behívatta, az isten basszon meg, miért nem szóltál, az én apám is presbiter!? Judit a kilencvenes évek elején elvégezte a teológiát, palástom is van, de civil maradt, '90 óta vezeti Karikás elsô magánpatikáját. Judit késôn ment férjhez, a házasságból nem született gyermek. Férje, Zebulon 1984 óta presbiter, 1987 óta gondok. A '48-ban született Zebulon édesapja Erdélybôl került Magyarországra, jogász, állami alkalmazásban álló hivatalnok volt, a front elôl Ausztriáig menekült, nem is igazolták, 1946 után raktáros lett, soha nem tudta földolgozni, hogy tudására, képzettségére, ôrá, akit kegyelmes úrnak szólítottak, nincs többé szükség. Zebulon anyját úri parasztnak nevelték, hiába, a család birtokát már 1949-ben föl köllött ajánlani, nyugdíjat háziipari bedolgozásból tudott összekaparni magának. Az egy szem gyerek Zebulon kamaszként úgy látta, legjobb, ha szödi az embör a sátorfáját, és olyan helyre megy, ahol nem ismerik a gyökereit, húsz évig dolgozott és élt távol Karikástól, s ezalatt tanult, mérnöki diplomát szerzett, 1983 óta egy helyi üzemben dolgozik középvezetôként. A házaspár vágyképletébe az MDF politikai ígéretei illettek bele, a helyi szervezet alapítói között voltak, Zebulont a párt országos vezetôihez baráti kapcsolat fûzi, amelyet a Néppárt kiválása (Karikáson csak MDF-szervezet mûködik) még szorosabbra fûzött. Komolyan veszik a mezôvárosi kálvinista hagyományokat és egyházi kötelességeket: elsô keresetük óta fizetik a tizedet, étkészletet vásároltak, hogy a szeretetvendégség idején egyforma tányérokat lehessen az asztalra tenni, az új orgona beszentelésekor magyar zászlót ajándékoztak a templomnak, létrehoztak egy alapítványt szegény diákok támogatására.

Kis- és középparaszti háttérbôl érkezett a karikási presbiterek közel fele; a nyugdíjasok, hiába töltötték aktív koruk nagy részét valamelyik szövetkezetben, máig parasztnak tartják magukat, mások is így nevezik ôket. A paraszti életformához való kötôdés fölfedezhetô azoknál a presbitereknél is, akiknek apja, életének egy szakaszában legalábbis, iparosként kereste kenyerét. Fülöp tanító, a karikási kisgazdapártot újjászervezô presbiter, 1924-ben született. Édesapja igyekvô, ügyes kovácsmester volt, aki a gazdasági válság idején felesége örökül kapott földjén gazdálkodni kezdett, majd építôanyag-lerakatot nyitva próbált megélni, a háború után kizárólag szôlôvel foglalkozott. Fiát és leányát egyaránt tanítónak szánta, Fülöp a jobb lányos házaknál szívesen látott karikási aranyifjúsághoz tartozott, úriember lehetett volna, ha nem jönnek az utált kommunisták. A tanyasi kántortanítók életének is része volt a mezôgazdaság, örömmel vagy kényszerbôl, majd mindannyian dúrták a földet, többségük parasztlányt vett feleségül.

A következô generáció, a parasztemberek gyerekei kvalifikált szakmunkásként, alkalmazottként helyezkedtek el, közöttük az egyetemi végzettség ritkán fordul elô, aki továbbtanult, gyakran munka mellett, fôiskolát végzett. Dolgozzanak azonban bármilyen beosztásban, pedagógusként vagy mérnökként, mindannyiukra jellemzô az erôs kötôdés a földhöz; a szocializmus idôszakában a várost övezô kertekben zöldséget, gyümölcsöt termesztettek, akadnak közöttük, akik vállalkozó kertészekké váltak; a földtulajdon rendezése révén valamelyes birtokhoz jutottak, a családok közösen és nagy szenvedéllyel vetették magukat a szántóföldi gazdálkodásba is. A mezôgazdasági termelés mint a családok megélhetésének legalább egyik pillére, mint létforma a presbitercsaládok többségét ma is jellemzi.

Az intelligencia túlsúlya

és a munkások hiánya

A karikási presbiterek fele felsôfokú iskolai végzettséggel rendelkezett 1995 végén (noha azóta ismereteim szerint legalább négyen lemondtak közülük, föltehetôen megmarad túlsúlyuk a testületben), illetve értelmiségiként dolgozott/

dolgozik; tíz pedagógus, nyolc mérnök, öt jogász, egy nyugdíjas lelkész, egy teológushallgató. Nem egyveretû ez a csoport, sem a diploma értéke, sem a munkaerôpiaci, a jövedelmi helyzet, sem a helyi társadalmon belüli pozíció tekintetében; Gerzson, az évtizedek óta praktizáló jó nevû ügyvéd nem említhetô egy napon a református általános iskola tanítónôjével vagy a fôiskolán tanító kántorral, de még kollégájával, Habakukkal sem, aki téeszekben dolgozott jogtanácsosként, s hiába volt vizsgázott ügyvéd, a (Gerzson vezette) munkaközösségbe már nem engedték be, a rendszerváltás hozta meg számára az önálló ügyvédi praxis lehetôségét, kliensei azonban kispénzûek; a kisgazdapárti Habakuk több karikásinak segített tulajdona visszaszerzésében. Azért Habakuk legjobb tiszteletbeli barátomnak nevezi Gerzsont, aki ha közös tárgyalásuk akad, mindig meginvitálja ôt egy pohár sörre. Nem véletlen, hogy a presbitériumban jelen lévô értelmiségiek között a pedagógusok száma a legmagasabb: a nyugdíjas kántortanítók mellett a fiatal generációk jelenlétét a református iskolák újraindítása indokolja.

A presbitérium, úgy tûnik, nem csupán a gyülekezet elitjét alkotja, a karikási elit tagjai is megjelennek benne; összetétele mind a város, mind a gyülekezet társadalmi képletétôl eltér. Karikás mezôvárosi karaktere, a helyi munkaerôpiac egyoldalúsága fejezôdik ki a felsôfokú végzettségûek alacsony (6,7%-os) arányában,4 s noha nem állt módomban elemezni a református gyülekezet demográfiai-társadalmi összetételét, föltehetô, hogy az nem különbözik a városétól; a gyülekezet bázisát, a járulékfizetôk, templomjárók zömét az idôsebb, képzetlen asszonyok, némileg kisebb számban férfiak alkotják, olyan emberek, akiknek életkörülményei a rendszerváltás óta eltelt idôben érezhetôen romlottak. Ôk tartanak igényt az egyházi szolgáltatásokra, s hozzájuk fordulnak újabb és újabb adományokért; lelkészektôl, gondnokoktól gyakorta elhangzik a panasz a gyülekezeti tagok elszegényedésérôl, egyre gyakrabban koppan a pénz az ajtóban álló templomszolga kosarában.

Ha a karikási elit tagjai közül menedzser-mérnökök, ügyvédek, a fôiskola néhány tanára s maguk a nagytiszteletûek a református elitet alkotják is, egyházi tisztségük nem befolyásolja a helyi gazdaságban, társadalomban elfoglalt pozíciójukat, presztízsüket, amelynek nincs szüksége szimbolikus legitimációra a szekularizálódott (karikási) társadalomban. Maga a karikási elit is töredezett, szilárd kontúrokat nélkülözô alakulat, egyes csoportjai között nincs átjárás, ritka a kommunikáció, a kálvinista kisvilág elitjéhez tartozni pedig korántsem jelenti azt, hogy valaki egyben a karikási elit tagja is.

Ha az értelmiségi foglalkozásúak fölülreprezentáltak a presbitériumban, úgy igen árulkodó a munkások alacsony aránya, vagy inkább hiánya; a mezôváros keresôinek 47%-a fizikai munkásként dolgozik, a presbiterek ötöde rendelkezik szakmunkásképzettséggel. Az 1955-ös születésû Tamás az egyetlen betanított munkás a presbitériumban. A széles érdeklôdésû, nyitott fiatalember, aki had- és tudománytörténeti munkákat, Freudot, Koránt, Tibeti Halottaskönyvet olvas, és a Magyar Fórumot éppúgy érdekesnek találja mint a 168 Órát, középparaszti családból származik. Édesapja, maga is hajdani presbiter, néhány évig gondnok, ô töltötte a bort a kehelybe az Úr asztalánál, tizenhét évig volt téesz-kocsis, ma is parasztcsizmában jár; a család kertészkedik, 10 hektár földet bír. Tamás penicillinérzékenysége kiskorában halláskárosodáshoz vezetett, s mivel kerülnie kellett a zajos helyeket, az iparban nem helyezkedhetett el, hanem mezôgazdasági szakmunkás lett, és a gyári kertészetben, udvarosként dolgozik. Akár a presbiterek saját életében, akár családjukban a munkássá válás, a munkáslét mindannyiszor az önálló paraszti egzisztenciát kényszerûen fölváltó lépés volt, s ez azt jelenti, hogy a presbitériumban nem jelenik meg az a szegényparaszti, tanyasi vagy városi szegénységbôl indult karikási munkásréteg, amelynek a szocializmus idején a munkássá válás a mobilitás fölfelé vezetô, a szûkösségbôl való kilépést jelentô grádicsát jelentette. Egyedül az 1915-ös születésû Jánossal találkoztam a presbitériumban, akinek szülei tanyás bérlôként, más keze-lábaként éltek, s annyit sem tudtak összekuporgatni, hogy a városszélen saját házat vegyenek maguknak, idôs korukban bérlôként húzódtak be Karikásra, János édesanyja mosni járt módosabb házakhoz. János számára nem adatott meg a szakma kitanulásának lehetôsége, tizenhárom évesen lett önálló, egy boltos mindenese, a hosszú katonáskodás és hadifogság után, mikor a demokrácia gyütt, a gabonalerakatba majd a szikvízüzembe került. János, második felesége halála után követte annak gyerekeit egy sivár, leromlott lakótelep egyik lakásába, valószínûleg ô az egyetlen karikási presbiter, akinek apró szobáját a szenvedô Jézus Krisztus és Szûz Mária színes képe díszíti, vásárfia; elsô felesége katolikus volt. A szelíd, csöndes ember 1926-ban konfirmált, akkor kapta élete elsô bibliáját, a jószág mellett olvasgatta, az Úrjézusnak a történetei rendkívüli hatással voltak rám, néha most is elsírom magam... mikor lerokkantam, jobban ráértem, most újra végigolvasom, elejétôl a végéig, nem lehet tudni, hátha utoljára; János szemén hályog nô. Második feleségének apja és elsô férje is presbiter volt, a folytonosság és a szükség okán lett presbiter 1983-ban, nem gondoltam, hogy még erre is jó leszek. János az egyházadót szedte a körzetében, amíg a lelkészek erre igényt tartottak, az irodai munkában nem vagyok járatos, de ha arra kértek, be kéne a kerítést a templom mellett festeni, arra jó voltam, örültem, hogy segíthetek.

A ,,proletariátus" vallási ígéretekkel szembeni botfülûsége talán nem csupán vallásszociológiai közhely; a karikási református gyülekezet reprezentatív alkalmain mindannyiszor megfogalmazódik a munkásság megszólításának missziós szükséglete, ám mintha az egyháznak nem lenne nyelve ehhez, közvetlen és fesztelen hangot megütnie már csak azért is nehéz, mert úgy látja, hogy az ateizmus, a szocializmus hamis ideológiája amolyan járványos betegségként, a munkásokat fertôzte meg leginkább, s ez a felfogás nem találkozik a karikási munkások tapasztalatával, amely a rendszerváltás utáni évekkel szemben, igaz, hogy sok munka árán, ám a garantált biztonság, a viszonylagos jólét idejeként emlékszik a kádári szocializmus éveire.

A gyülekezeti történet árnyai és fényei

A történelem arcaira a lelkészek, presbiterek mai látása letörölhetetlen vonásokat rajzolt. Az az aranykor, amelynek kezdetei alig beláthatók, végét pedig a félmúlt szomorú határköveként rögzült 1948 jelzi, mintát és mértéket jelent. A gyülekezet történetének fényes lapjaira kitörölhetetlen betûkkel vésôdött az egyház gazdasági és kulturális autonómiája, erôs oktatási intézményrendszere, a kálvinista társadalom minden nemû, életkorú, családi és társadalmi állású polgárát elérô, keresztyén és hazafias értékeket közvetítô egyesületi élete.

A XX. század elsô felében Karikás mezôvárosi társadalmának karakterét a mezôgazdasági termelés, az ôstermelô népesség dominanciája mellett a református egyház megingathatatlan és megkérdôjelezhetetlen tekintélye, társadalmi és politikai presztízse, szimbolikus hatalma is alakította. A templom szomszédságában a karikási református oktatásügy pompás épületei emelkedtek, a XVI. században életre hívott nagy hírû gimnáziumé, a középfokú végzettséget nyújtó, XIX. századi alapítású tanítóképzôé, ahová az egész országból érkeztek fiatal fiúk, hogy diplomával a zsebükben valahol kántor-tanítóként helyezkedjenek el. A karikási református egyház a középfokú intézmények mellett két polgári és huszonkét elemi iskolát tartott fenn, többségük, szám szerint tizenhét, tanyasi iskola volt. Ezeket az intézményeket jómódú, gyakran gyermektelen gazda- és nemesi családok egyházra hagyott birtokainak jövedelmébôl tartották fönn, néhány épület ma is ôrzi a hagyományozó nevét, iskolát is alapítottak a buzgó kálvinisták valamelyik elôdjük emlékezetére. A karikási lelkészek fölemlegetik azt a kétezer hektárnyi földbirtokot, amely a harmincas évek mezôgazdasági statisztikáiban 1621 hektárként jelentkezik, s amelynek járadékából vígan fönntartható volt az iskolahálózat; ma nehéz megítélni, valóban így volt-e; annak idején a város gondoskodott az egyházadó behajtásáról is, így azok biztosan befolytak az eklézsia kasszájába; és nem mindenki emlékszik felhôtlen idôkre, akkoriban két ügyvéd csak azzal foglalkozott, hogy a felesbérlôket perelje; mindig azt hallottam a gondnoktól, hogy nagyon ráfizetéses a dolog, kevés a jövedelmünk belôle, mert most árvíz volt, most szárazság, most nem jó a termés, a tanyaépület kidôlt a sok esô miatt, sok a kiadás... Tagadhatatlan marad: a karikási reformátusok szívesen és bôkezûen áldoztak a következô generációk szellemének, lelkének ápolására, az egyházukra. Ezért is rendszeresen fölhánytorgatott, mély és orvosolhatatlannak tûnô sérelem, hogy az ,,egyházi kárpótlás" során a református egyház, amely földbirtokait kizárólag hív hagyományozóknak köszönhette, ugyanolyan elbírálás alá esett, mint a latifundiumaiba behelyezett katolikus.

Miután a felekezeti indulatok elszabadulása következtében a katolikus gyülekezet maradékát a városból elûzte, közel kétszáz évig a maga atyafiai között kényelmesülhetett el a helvét hitvallást követô társadalom, mely a századfordulótól folyamatosan beáramló katolikus szegényparaszti tömegek között gazdasági és társadalmi értelemben egyaránt fölényben tudhatta magát. Az aranykort megélt lelkészek emlékezetében a karikási gyülekezet anyagiakban gazdag, lelkiekben viszont szegényes volt. Az anyagi gazdaság és lelki szegénység kettôsségével legszembetûnôbben a temetôben találkozott a nyugalmazott lelkész; a temetés nagyon ünnepélyes volt mindig. Ez külön szám. Amikor idejöttem, az elsô temetéshez úgy mentem, hogy az volt a szolgálatom, hogy a sírnál megemeltem a sapkámat. Négy lelkész volt a temetésen és huszonnégy diák (ôk alkották a kántust 1948-ig). A négy közül egy prédikált, egy imádkozott, egy a síri szolgálatot végezte, a negyediknek nem jutott, csak a sapkaemelés. Ettôl aztán elálltunk, azt mondtuk, hogy nem kell dísz, elég két lelkész, a másik kettô dolgozzon addig mást. Kettôkor, fél négykor és ötkor volt temetés. A kántor mindennap új inget vett föl, mert nagyon vigyázni kellett arra, hogy tiszta inge legyen, aznap borotválkozott legyen, és a nadrágja éles legyen. Mert a temetések ünnepélyes alkalmak voltak. ... A temetô dolga rettentôen érdekli a híveket, és karikási ember nagyon büszke a temetôjére... Mondjam ezt a durva dolgot? A karikási ember olyan, mint a disznó, a halálával fizet.

1948, az egyházi iskolák államosításának, az állam és a református egyház között megköttetett egyezménynek éve, a babiloni fogság, a pusztai vándorlás negyven évének felütése volt. A templomon, imaházakon és a valamelyest jövedelmet hozó temetôn kívül ingatlana nem, hatalma sem maradt a református egyháznak. Az ötvenes években szánalmasan kevesen voltak a templomban, csak az egyszerû földmûvelô parasztok, akik nem féltek, hisz a kapát csak nem veszik el tôle. Rákosi alatt elvadították a társadalmat, kussolt mindönki ebben a városban... Ez egy kommunista város lött, itt azok a személyök, akik annak idején a vagyonuk vagy a munkásságuk révén tekintélyes embernek számítottak, mög voltak bélyegözve. A hetvenes évek ugyan a kommunista ôskövületek kihalását is magukkal hozták, a nómenklatúrán belüli generációváltás nem vezetett föllélegzéshez, Karikáson a nyolcvanas évek derekán is büszke volt a városi mûvelôdési osztály vezetôje arra, hogy az iskolákban nincs vallásoktatás, a város és a megye legsikeresebbjei közt számon tartott általános iskola igazgatója, hajdan a református gimnázium ingyenkosztosa, vasárnaponként a sarkon leste, jár-e valaki diákjai és kollégái közül a templomba.

Az aranykorban aki itt valaki volt, az református volt, a nagy ünnepeken díszmagyarban jöttek a városvezetôk, akkor a presbiteri helyeket szabaddá tettük a számukra, mert ott mindenki református volt a városvezetésben. A presbitérium ebben az idôben módos gazdaemberekbôl, törekvô középparaszti egzisztenciákból állt; biztos gazdasági háttér nélkül egyházi funkció elképzelhetetlen volt, az egyházi tisztség szimbolikusan is megerôsítette, mélyítette a presbiterek rangját, presztízsét, a karikási társadalomban élvezett tekintélyét. 1948 után a presbitérium szögrûl-végrûl mélyhûtött állapotba került, többségbe a paraszti származású gatyarohasztó öregek kerültek, igaz, a gondnoki tisztet mindig értelmiségiek, orvosok, ügyvédek, mérnökök töltötték be. A presbitereket évente négyszer ha egybehívták, nem volt oly sok megbeszélni- és tennivaló.

Rendszerváltás

és elmaradt ébredés

A rendszerváltó szellôkkel már a nyolcvanas évek végén kezdtek visszaszivárogni a templom falai közé az eltûnt értelmiségiek, városi káderek, a templomajtót és a szíveket szélesre kell tárni, mondták a lelkészek és a presbiterek, a kilencvenes évek elején vagy száz-százötven emberrel többen üldögéltek a padokban, volt istentisztelet, ahol harminckét gyereket kereszteltek egyszerre, a lelkészfeleség ujjongott, beérett a munkánk gyümölcse, ám azoknak volt igazuk, akik éltek a gyanúperrel, hogy a neofita sokadalom a rendszerváltás hozadéka. Megütközést keltett a városban, amikor egy igazgató, aki azelôtt a templomnak még a környékét is kerülte, egész családját megkereszteltette; a presbiterek számon tartják azokat a posztkommunista karrieristákat, akik fölbukkantak, majd legkésôbb az 1994-es választási eredmények láttán lemaradtak a pirossal kikövezett damaszkuszi úton. Az újonnan templomba járók között voltak, akik állhatatosnak bizonyultak, fôként visszahajló asszonyok, néhány pedagógus, igaz, maradásukban szerepet játszhat az egyházi iskolák megjelenése is. Voltak, akik úgy gondolták, ha itt valaki a jövôben kezdeni akar valamit, annak nem árt reformátusnak lenni, egyáltalán, az egyházak közelében tartózkodni, és megkereszteltetik gyermekeiket akkor is, ha maguk se nem hívôk, se nem templomjárók. S bizonyára voltak, akiknél szerepet játszott a karrierizmus éppúgy, mint a kommunistákkal való leszámolástól való félelem; ôk azután, mikor rájöttek, e félelem megalapozatlan, megkönnyebbülten álltak föl a templomi padokból.

Az iskoláit visszaigénylô egyházban a templomhoz, istenhez visszatérô lelkek indítékainak, ôszinteségének mérlegelése megszûnik személyes, lelkiismereti ügy lenni, és kíméletlen hatalmi harcok ürügyeként messzemenô egzisztenciális következményekkel járhat. Karikáson már 1990-ben megindult a képzés az egykori református tanítóképzôben, az egyház 1992-ben a gimnáziumot, 1993-ban a város legjobb általános iskoláját vette át az önkormányzattól, mindkettôt tokkal-vonóval, gyerekekkel, tantestülettel, igazgatóval. Legalább egy generációnyi idônek kell ahhoz eltelnie, hogy oktatási intézményeit az egyház hitvalló, hûséges református szakemberekkel tudja megtölteni. Nem tekinthetô úri gesztusnak a tanárok átvétele, már csak azért sem, mert a karikási katolikus egyházzal szemben, amely a fokozatos intézményépítés mellett döntve egy elsô osztállyal indította meg általános iskoláját, a református lelkészek, a presbitérium többségének támogatását bírva, amellett döntöttek, hogy a törvény adta lehetôségekkel élve rögtön, mindenáron vissza kell szerezni az iskolákat, e szent végvárakat, ahol gyerekek generációi fogják megtanulni: elôször Jézus Krisztusé vagyok, másodszor a hazámé vagyok. Az átvett, alkalmazott pedagógusok, intézményvezetôk között óhatatlanul megjelentek a város különbözô székekben ülô korábbi vezetôi, egykori párttagok, pártfunkcionárusok. A presbitérium nem mindenkinek vetette szemére vörös múltját, volt, aki annyira szerényen tudta csinálni a párttagságot, nem kérkedett vele, azt idôvel belepte a por, intézményvezetônek is megválasztották. A presbiterek azonban lelkészük ajánlásával dacolva, nem választották maguk közé azt a pedagógust, akinek hiába volt mindkét szülôje igaz magyar ember; amellett, hogy nyakas egy kicsit ez a presbitérium, van bennük valami, a régi idôkbôl bennmaradt ösztönszerû védekezés a kakukktojás ellen... a reformátusság gerincét a gazdák, a parasztok alkották, ezöknek szilárd alapelveik voltak: az ember a maga lábán álljon, a mondott szava olyan hiteles legyön, mint a papír, és amikor beszél, lásson a másik szömibe. Nem tudják fölfogni, ha valaki eltér ettôl. És ez a jelölt beállt azoknak a sorába, akiknek nem löhet a szömibe nézni.

Igazán drámai méretet öltô, a két lelkészt egymással szembeállító és a közös presbitériumot megosztó, az egész városban hullámokat kavaró botránnyá a református általános iskola igazgatóváltása dagadt. Az iskolával együtt átvett igazgatónô menesztésével végzôdött több hónapos állóháborúban a presbitériumon belül két álláspont alakult ki. Az egyik nagytiszteletû körül szervezôdött csoport az igazgatónô teljesítményeit tekintette elsôdlegesnek, abból a pragmatikus megfontolásból kiindulva, hogy aki jól húzott eddig, húzzon ezután a református egyháznak, a másik csoport valódi, igazi rendszerváltást kívánt látni az iskolában, s ezt összeegyeztethetetlennek tartotta az igazgatónô városszerte ismert pártállami elkötelezettségével, diktatórikus módszereivel.

A presbitériumon belüli törésvonalak nem az egyes gyülekezetek mentén keletkeztek, noha a lojalitás néhány presbiter esetében szerepet játszott. Föltûnô azonban, hogy a nagygazda, középosztályi családból származó, illetve a karikási elithez tartozó értelmiségiek döntô többsége toleránsnak mutatkozott az igazgatónô ,,megtérésével" szemben, s magától értetôdônek tekintette, hogy vannak emberek, akik rendszertôl függetlenül vezetô pozícióra termettek. Az igazgatónôt végül megfosztották vezetô pozíciójától. A városi sajtóban szülôk, nagyszülôk leveleztek egymással és az új igazgatóval, a cikkek, levelek minduntalan visszatértek ahhoz a kérdéshez, a jelöltek vajh melyik csillagot szolgálták nagyobb odaadással és ôszinteséggel, a betlehemit vagy az ötágút; pártállami múlttól az új vezetô sem volt ment. Az egyház a nyilvánosság elôtt zajló vitában nem kívánt részt venni, s végül elültek a hullámok, a táblacserés iskolákban azonban óhatatlanul újratermelôdik a konfliktus az egyházi fenntartók, a tantestület s alkalomadtán a szülôk között. Az egyházi fenntartó szerint az iskolákkal ezernyi konfliktust, csôdtömeget vállalt magára az egyház az államtól, a lelkészek szerint a kommunista diktatúra (a munkásság mellett) a pedagógusokat fertôzte meg legjobban; mégis átvették tokkal-vonóval ôket, s ennek az árát fizetik azóta is. (1997-ben a megválasztott új igazgató is lemondott.) Miriam az új jelöltre szavazott, ám nem jó szívvel tette ezt. Ez a város legjobb iskolája volt, a szocializmus éveiben R., az ateista igazgató kemény kézzel magas oktatási színvonalat tudott elérni, mindenütt jegyezték ezt az iskolát. A Rózsika ennek az igazgatónak volt a jobbkeze, református iskolaként továbbra is az eredménycentrikusságot tartotta szem elôtt. Úgy érzem, egy egyházi iskolának az a feladata, hogy személyiségeket, helytállni tudó, jellemes, karakterrel rendelkezô embereket neveljen, és éreztem, hogy Rózsikának más értékek fontosak. Az ellenjelöltnél a pályázatban éreztem ezeket az értékeket, de belôle hiányzott a személyes erô, a sodrás, nem éreztem igazán átütônek. Éreztem, ami történik, az látszatfolyamat, és arra gondoltam, inkább ne legyen egyházi iskola - de ezt az álláspontot nem lehet képviselni a presbitériumban, az egyházban.

A történelem minket igazolt

A történelem mindenekelôtt a kilencvenes évek politikai fordulatait jelenti, és a karikási református egyház lelkészeinek, presbitereinek közös tudását arról, hogy az ôket körülvevô társadalmi-politikai világ fenekedik ellenük, lett légyen szó a kormányzati vagy helyi politikai erôkrôl. Való igaz, az egyházak kárpótlásáról szóló törvény megjelenése és (a Baár-Madas kivételével) a hiányzó egyházi iskolák újraindítása elôtt fôiskolát teremteni hathatós politikai segítséggel volt csak lehetséges 1990-ben. A parlamenti képviselô Gideon közbenjárt miniszternél, államtitkárnál, s mindenütt nyitott kapukat döngetett. ô kereste föl a nagytiszteletû urak egyikét is, vállalná el a jelölést az önkormányzati választásokon. A kerékkötôktôl tartó lelkész az egyházi érdekek hatékony képviseletét csak a közvetlen politikai részvétel révén tartotta elérhetônek, minden szimpátiája mellett sem lépett be a pártba, de egyéni körzeti jelölése mellett - ahol a választók többsége rá szavazott -, mindenesetre kérte, kerüljön a lista második helyére, hisz egy református lelkész nem engedheti meg magának, hogy leszavazzák. 1990 és 1994 között rajta kívül öt presbiter ült a városi képviselô-testületben, maga a polgármester is lelkész fia (ôt már 1995-ben, kényszerû leköszönése után választották presbiterré) magyar demokrata és kisgazda színekben vagy támogatással; a konzervatív többségû testületben az egyházi érdekek az ellenzék heves tiltakozása ellenére is érvényesülhettek. Az iskolák visszaigénylése 1992-ben nagy viharokat váltott ki; a szocialista, liberális ellenzék különösen az egyetlen karikási gimnázium egyházi fenntartásúvá válását nehezményezte; akkor hiába kapálóztak, 1994-es gyôzelmük után viszont kiverekedték, hogy a karikási szakközépiskola, amely konzervatív politikai és egyházi körökben kommunista fészekként ismert, reál osztályokkal induló gimnáziumként is mûködjön az 1997/98-as tanévtôl. Az a biztonság, amit a konzervatív kormány és helyi önkormányzat az egyház számára jelentett, 1994-ben semmivé foszlott; a nagytiszteletû urak, presbiterek ezért is gondolják úgy, ha akkor nem ragadják meg a kínálkozó lehetôséget, ma intézmények nélkül állnak5.

A neuralgikus pontot az egyházi iskolák támogatásának a normatív támogatáson felüli önkormányzati kiegészítése jelenti; a törvénynek megfelelôen az önkormányzat még 1993-ban megállapodást kötött az egyházi iskolákkal az azonos mértékû kiegészítés garantálásáról. Az új önkormányzat azonban nem teljesítette ezt a kötelezettségét (a kiegészítô támogatást a közoktatási törvény mérlegelés tárgyává tette, ennyiben tehát nem követett el törvénysértést), valóban nehéz anyagi helyzetére és az egyházi iskolák titkosító gyakorlatára hivatkozva. Az egyház iskolái hátrányos megkülönböztetésérôl beszél, az önkormányzat visszaüti a labdát: nem kap információkat az egyháztól az iskolák valós helyzetérôl. Tény: az egyház zsebében legfeljebb gomb van, ráutalt az államra és az önkormányzatra, és joggal kíván azonos funkciók ellátásához azonos támogatást. A másik fél rosszindulatát eleve föltételezô gyanakvása azonban nem segíti az együttmûködést, ahogy a polgármester nyakassága sem, aki, elborzadt reformátusok útibeszámolója szerint egy erdélyi kirándulás alkalmával büszkén hangoztatta volna, hogy ô életében nem lépte át egy templom küszöbét. A polgármester úr ideológiai függetlenségét, úgy látszik, veszélyezteti, ha belép egy református templomba, tán attól fél, hogy orvul, hátulról megkereszteljük. Azóta legalább egyszer, az új orgona fölszentelésekor, a kántor úr elsô koncertjén jelen volt, igaz, a Nagytiszteletû nyomatékkal hangsúlyozta, hogy az orgona építését a város vezetése egy forinttal nem támogatta, az orgona tehát az egyházé és nem Karikásé. Önkormányzat és egyház viszonyát a kölcsönös, mondhatni megátalkodott bizalmatlanság, kommunikációhiány jellemzi. Azok a presbiterek, akiket munkahelyük, hivatásuk egyfajta közvetítô szerepre ítélne, mint Miriamot, a város fôépítészét, Gerzsont, a fôgondnok ügyvédet, aki a polgármester családjával is jóban van, eredménytelenül próbálkoznak közvetíteni; a nagytiszteletû urak fejében lévô képzeteket a rosszakaratú ellenfélrôl nem lehet megváltoztatni, a szegényparaszti sorból származó és vallási szempontból botfülû polgármester politikai csökönyösségét, diplomáciai érzékének hiányát nem lehet tompítani.

Magyarország második legnagyobb történelmi egyháza megengedôbb lelkészeinek közvetlen politikai aktivitásával szemben, mint a katolikus, s noha az új egyháztörvény elfogadása elôtt jelentkeztek olyan hangok, melyek a kegyességi irányzatot képviselték, amely szerint az egyháznak, hívô embernek nem dolga a világ megváltoztatása, a református egyház, mely önmagára a XVI. század óta nemzeti és politizáló egyházként tekint, azt az álláspontot rögzítette, amely a lelkészek polgármesteri, parlamenti képviselôi pozícióvállalását az egyházközség hozzájárulása mellett lehetôvé teszi, települési képviselôséget bármely lelkész, presbiter vállalhat. A lelkészek azon az állásponton vannak, hogy a politika elutasítása hamis. Közösségben élünk, és aki közösségben él, azt minden esemény érinti, így állást kell foglalnia. Ezenkívül a református egyháznak van egy demokratikus tradíciója, amely sokkal egészségesebb és igazabb, mint a mai politikáé.

1994-ben a választások elôtt a Nagytiszteletû úr szólott, de hát tudta, hogy a presbitérium több mint fele kisgazda érzelmû, valahányada MDF-es, más nincs is, hogy nyilván nekünk ezt az oldalt kell támogatni, de hát ugye nem is volt errôl vita. Az egyöntetûnek nevezhetô politikai érzület és szimpátia ellenére nem mondhatni, hogy a presbitérium minden tagja örömmel fogadja lelkészeinek közvetlen politikai aktivitását, s ebben a történelmi tapasztalatok és az egyház lelkészeivel szemben támasztott elvárások egyaránt szerepet játszanak.

Ne politizáljon, mert majd ki lösz picsázva, mint a háború után a C. tiszteletes, aki bár a szószékrôl nem, parlamenti képviselôként az ország házában annál inkább terjesztette szélsôjobboldali nézeteit. Ô, noha visszajött szolgálni Karikásra, nem maradhatott sokáig; elsôbb a baloldali erôk falazták be a pártházba, s csak egy presbiter éberségének köszönhette életét, aki éjszaka kibontotta a falat, késôbb a fölsôbb egyházi emberek javallatára kiterelték innen, na az se nagyon fain az egyháztól, hogy kitött innen három gyerekkel egy papot. D. lelkész azután, és ezt vannak, akik meglehetôsen nehezményezik, békepapságos szerepét olyannyira vitte volna, hogy parasztokat agitált, lépjenek be a téeszbe, s a szószékrôl tudatta a hívekkel, örömmel látja, hogy Karikás szövetkezeti város lett.

A kilencvenes évek politizáló lelkészeire meghasonlottan tekint a presbiterek egy része; a nagytiszteletûek elszánt konoksága, politikai aktivitása nélkül az egyház nem nyerte volna vissza ingatlanait, iskoláit; a közvetlen politizálást ellenzôk ugyanakkor félnek attól, hogy az intézményekért és intézményekben folyó küzdelmek elvonják a lelkészek figyelmét és erôit tradicionális feladataiktól; a lelkész ne politizáljon, hanem menjen a hívekhez, látogassa a betegeket, öregeket.

Úgy hiszem, úgy kell politizálni, ahogy Jézus politizált, tenni a dolgunkat, megerôsíteni az embereket, megmutatni nekik, hogyan kell dolgokat megoldani, és nem foglalkozni a hatalommal. Dávid és Góliát jut az eszembe, nem az ellenség nagysága számít, hanem az én hitem. Én mellébeszélésnek tartom, hogy ha nem tudom tenni a dolgomat, akkor kalapálok másokat. A nyílt politizálással nem értek egyet, nem bátorság kérdése, hanem szereptévesztés. Istenhez kell segíteni az embereket. Miriam és mindazok, akik ezt az álláspontot képviselik, szeretnék, ha a karikási gyülekezet lelkészei a hívek tradicionális igényeire ügyelnének, a gyülekezet tagjai lelki gondozást, támaszt, vigaszt, beteglátogatást, néhány jó szót várnának. A karikási református gyülekezet és presbitériumának újabb történelme azonban arról szól, hogy az intézményépítés, az egyház hatalmi pozícióinak megszilárdítása a helyi oktatási rendszerben olyan feladattá vált, amelynek minden más egyházi feladat, funkció, tevékenységi terület alárendelôdött: mindenekelôtt a gyülekezetépítés. Ebben a hangsúlyeltolódásban, a missziós és diakóniai munka háttérbe szorulásában az egyházak kárpótlásának ellentmondásaiból fakadó strukturális kényszerek, mindenekelôtt az egyházak állami finanszírozástól való függése is szerepet játszanak, ám úgy vélem, nagyobb és mélyrôl fakadó jelentôségûnek tekinthetôk a református identitás sajátosságai, s éppígy a karikási nagytiszteletûek habitusa, ambíciói, saját egyházi szerepük és az adott helyzet értékelésérôl kialakított elképzeléseik, amelyek a választott stratégiákat is meghatározták.

Istenhit és a nemzettel szembeni morális elkötelezettség

A híveinek a Biblia értelmezésében nagy szabadságot nyújtó református tradíciónak köszönhetôen a presbiterekrôl elmondható, hogy a maguk módján gyakorolják vallásukat, néha meghökkentô módon beszélnek hitükrôl. Lukács 1968-ban született, így a vagy öt fôvel képviselt ifjú presbiteri generációhoz tartozik, hitét kántortanító nagyapjának köszönheti, aki a Biblia történeteire, a hit fogalmaira tanítgatta térdén üldögélô unokáját. Lukács a konfirmáció óta tudja, hogy a templomban a helye, nagyon mélyen hiszek az Úristenben, rendszeresen olvasom a Bibliát, igyekszek szinte minden percben kapcsolatban lenni Vele, mindennap megköszönöm Neki, hogy rám virrasztotta a reggelt. A fiatalember munkanélküli lett, így teljes energiával régi vágyának, a testépítésnek szentelhette magát, az egyetlen karikási fitness-klub alkalmazottja, és emellett dolgozza testét, eszik és alszik. Annyi minden lehet csúnya ebben a világban, de egy kidolgozott test nem. Az Úristen szereti a szépet, és egy szép emberi test gyönyörû tud lenni, az emberi test egy tökéletesen megszerkesztett, mérnöki munka, csak a Teremtés mûve lehet.

A presbiterek többsége, ám kizárólag a férfiak, tradicionális módon, reflektálatlanul kötôdnek vallásukhoz; az ember református családba született, rendszeresen, minden vasárnap vagy a sátoros ünnepeken járt istentiszteletre, konfirmált, tipikusan református családból nôsült, templomban esküdött, gyermekeit megkereszteltette és konfirmáltatta. Hit, vallásosság, vallásgyakorlás azonban messzemenôen magánügyek, az ember visszahúzódik a szobájába, ott olvassa a Bibliát, ott imádkozik, vallási kérdésekrôl a családban nem beszélnek, a lelkészekhez is csak elvétve fordulnak. Megrázó vallásos élményeket nem élt át az ember. Habakuk, a dunántúli jogászfamíliából Karikásra vetôdött ügyvéd családjában mindenki magától értetôdôen volt református, templomjáró. Vallásosnak tartja magát, azt a szót, hogy hívô, sosem használta, volt itt egy gondnok, az egyszer elvitt engem egy faluba, egy közösségbe, ott mindig a bûn meg a bûnbánat, nyilvános bûnvallás, hogy ki hányszor mit csinált a fütyijével, na ne, hókuszpókuszt ne!

A predesztináció a többség számára annyit jelent, hogy van Valaki, aki az ember sorsát a kezében tartja. Azt a szót, hogy véletlen, nem ismerem, a régi parasztok aratás után megemelték a kalapjukat, ,,többet adott, mint amennyit kértünk", délben is kalapot emelt, a paraszt a Teremtéssel kacérkodott. Zebulon a mértéknek tekintett paraszti világhoz igazítja az eleve elrendelésrôl alkotott elképzeléseit, Habakuk, az ügyvéd, a praxisában megismert ügyfeleire is gondolhat, lehetett akármilyen tróger, csavargó, mégis ki lett választva, mint például Dávid király, Habakukot mindig tenyerén hordozta az Isten, akkor is, amikor az állami gazdaság kerületvezetôjeként élt mint egy földesúr, bor mellett zongorázott az enyészô kúriában, kocsikázott a postahintóban, vagy éppen szédelgett a nyári munkára kirendelt kisz-es és fôként fürdôruhás lányok között, akik Istent szeretik, azoknak minden javukra van. Habakuknak leginkább a Szentháromság tanával vannak megoldhatatlan problémái, nem tudom fölfogni, ha Jézus a földreszállt Isten, akkor az Olajfák hegyén kihez imádkozott, és a Hiszekegyben is, ül az Atyának jobbján, hát hogy ülhet ott? De ez eretnekség, nem is nagyon merem mondani. Habakuk, akit izgatnak az egyház dolgai, rendszeresen olvas, tanulmányozza az egyházjogot, néha betoppan bibliaórára is, atyjától örökölte gyanakvását. Az apa, aki maga is presbiter volt, és szerette a társaságot, esténként egy kancsóval a kezében leszállt a pincébe, és persze mindig beszédült hozzá valaki, néhány pohár bor után kihirdette, hogy lakását unitárius imaházzá építteti át.

A presbiterek többségének reflektálatlan vallásosságát az egyházhoz visszahajló asszonyok farizeusságként ítélik meg és el. Éppen visszahajló mivoltuknak köszönhetôen nem érik be a bibliaértelmezés szabadságával, és lelkes látogatói a lelkészek bibliamagyarázó foglalkozásainak, megtérésüket gyakorta megrázó élmények kísérték, erôs érzelmek szövik át hitüket, melyben mindig megbúvik egy leheletnyi bûnbánat az elszalasztott évek miatt.

Miriam szelídsége gyermekkorától magától értetôdô, ám reflektáló vallásossága, toleranciája példa nélkül áll a presbitériumban. Édesapja ugyan nem járt templomba, de hívô katolikus volt, tôle tanultam meg az Istent félni, az embert tisztelni. Édesanyám is mindig azt kereste az emberekben, ami bennük a jó, Isten ajándéka. Isteni csoda, hogy ilyen szüleim voltak. Soha életemben nem éreztem gyûlöletet senki iránt. A predesztináció számára egyike a titkoknak. Úgy érzem, hogy Isten minden embert kegyelemre akar hívni, de van néhány ember, mint Pál, aki csinálhat, amit akar, Isten mégis a szolgájává teszi. De hiszek abban, hogy legvégül mindenki Isten kezébe jut. Azokkal szemben, akik reformátusságukat magától értetôdôen, kényelmes, magabízó fölénnyel veszik tudomásul, Miriam elsôsorban keresztyénnek tartja magát, református mivoltának nem érzi nagy jelentôségét, noha örömmel tölti el, hogy a tiszta hithez, a Biblia megértéséhez vezeti. S ugyanígy, magyarságát is eszköznek látja, ezt is úgy kellene megélnünk, hogy másokkal együtt, hogy testvéremnek tartom például a román embert is, érzem az ô nyûgét is.

Amennyire bôvelkedik a szorosan vallási értelemben vett református identitás egyéni változatokban, olyannyira egyöntetû a református nemzeti identitás, amely az egyház politizáló kedvével is összefügg. Ennek az identitásnak szerves része a tudás arról, hogy a reformációnak mindig nemzeti megtartó ereje volt, hogy a török hódoltság alatt élô részeken jelentôsége nem annyira a világi aszkézis, a tevékeny munka, az anyagi gyarapodás, valamint az üdvözülésre kiválasztottság összefüggésének ígéretében állt, hogy elterjedését inkább ,,a zsarnoknak ellen kell állni" Béza Tódor megfogalmazta imperativusának vagy inkább lehetôségének köszönhette, és szerves része az a hit is, hogy nem véletlen szeszély, hanem isteni döntés eredménye, hová, mely nemzeti közösségbe születünk, s a születés ténye egyúttal kötelességet, elhivatottságot is jelent. A haza fogalma egyike az élet evidenciáinak, és az evidenciák megkérdôjelezése furcsa fondorlatot jelent mindig, hisz ha valamit kérdésessé lehet tenni, azzal annak létjogosultságát vonjuk kétségbe, a haza is olyan sarokköve az életnek, amely nem haszonszerzési lehetôséget jelent, hanem szeressem, ápoljam, gondoskodjak róla. A nemzeti elkötelezettség erôs kötôdést jelent a trianoni határon kívül rekedt, ám továbbra is édes hazánk földjén, mindenekelôtt Erdélyben élô magyarsághoz; az erdélyi református magyar kisebbség kettôs kisebbségi helyzete könnyen behelyettesíthetô a református/keresztyén magyarság kisebbségi helyzetével a világon mindenütt, Magyarországon is. Részint ebbôl az azonosításból, részint a kálvinizmus történetileg nem csupán individuális, hanem közösségi szinten is megfogalmazott kiválasztottságtudatából fakad a zsidó és magyar sors párhuzamának kiemelésére való hajlam; történelme során mindkét népet ellenséges hatalmak vették körül, üldözték, nem egyszer a megsemmisítés határáig, ám mindkét népet arra hívta el Isten, hogy a megaláztatásokat elviselje, a veszedelmeket túlélje.

A gyülekezet fönnállásának 450. évfordulóján (majd minden ünnepi alkalmon) megneveztetett a fenyegetô hatalom. Nagy a baj! A diagnózis: a magyar nép többszöri gerincmegtörése ebben az évszázadban, a negyvenéves diktatúra kiüresítése, az erkölcsképzô szervek viszonylagos jóléti megroncsolása. Az értelmiség átállt a másik oldalra, másik ideológiához, a szomszéd országokban az értelmiség elhagyta népét. Most hiába várnánk egy 1956. október 23-át, akkor még mûködtek az erkölcsképzô szervek. Belerothadtunk, már csak egy Isten menthet meg bennünket. Ha ez a nép nem tér meg, menthetetlenül elpusztul. Ezt a megtérést kell nekünk kedvesen, szeretettel, örömmel hirdetni, ahhoz az Istenhez kell visszatérni, melyet apáink a XVI. században fölismertek.

Az ébredés, az egyházi misszió legfôbb akadályát, a legnagyobb ellenséget a lelkészek, presbiterek látása szerint a liberalizmus jelenti; a liberális, liberalizmus fogalmai karikási református ismerôseim szájából jószerivel szitokszóként hangzanak, noha jelentésük nem körvonalazható egészen pontosan; részint a liberális értelmiségnek és értékeinek médián belüli monopóliumát jelenti, s míg a televíziót tízmillióan nézik, addig Isten igéjét egy-egy vasárnap csak tízezren hallgatják, részint a pénzzel, Mammon uralmával van összefüggésben, és a lélek emberétôl a pénz dolga távol áll.

A pénz csak egy eszköz, katalizátor, és most öncéllá vált, panaszolja Zebulon, a pénz mindenáron való birtoklása, a mindenáron való pénzszerzés a bûn csírája, a reklám is, amit a liberális sajtó terjeszt, egy röttentô technika, ami arra megy ki, hogy az ember egészséges ösztönét szétrohassza, eszerint sikeres ember csak az lehet, aki kihasznál minden lehetôséget, átgázol mindenen.

A pénz, a kapitalista viszonyok fundamentális elutasítása mögött a rendszerváltó évek gazdasági és társadalmi átalakulásából, a tömeges elszegényedés (karikási) tapasztalatából fakadó nyugtalanító kérdések éppúgy meghúzódnak, mint a társadalom elmaradt lelki ébredése és az egyház szótlansága fölötti hiányérzet. Annak idején ott állt az Ígéret, hogy a mindennapit mindig mögkapjuk, a bárányhoz legelô is jár, és ma az élet alapvetô feltételei szûkösödnek, egyre kevesebb a legelô. Olyan ez, mint a fa, amelynek kapcsolata van a földhöz és a kozmoszhoz is, aztán mögjelenik az élôsködô, és elkezd a fa életnedvein élôsködni, míg a fa elpusztul. Az élôsködô bomlaszt, belerondít az Ígéret érvényességébe. Miért nem teljesedik az Ígéret?... A tudatlan embörnek a mai kor mai jelönségeinek magyarázatául kéne tudni szolgálni, a hit példáit fölmutatni... A Bibliában mi áll: hit, remény, szeretet, és kilépve a templomajtón ott a kôkemény valóság, a szegénység. Ennek a kettôsségnek a föloldására kéne kísérletet tenni. Választ kéne adni arra, hogy az Ígéret miért nem tud megvalósulni, mi az a bûneset, ami az útjában áll? Ezt a nyelvet savallom (hiányolom) az egyházban. A kérdésekre keresett válaszok, még ha bibliai analógiákba kapaszkodó, morális vagy teológiai természetûek is, egyben óhatatlanul politikai olvasatú válaszok, Zebulon a kürtölés mózesi évére hivatkozik, az ötvenedik esztendôre, amelyben ,,kapja vissza kiki az ô birtokát", az adósság elengedésének törvényére, de hát mondható-e ma, Auschwitz után ötven évvel, kedves zsidó testvéreink, engedjétek el ennek a szegény országnak a tartozását?!

A rendszerváltás óta eltelt idôszak egyöntetû elítélése, az 1994-es választások fölött érzett csalódás, az a meggyôzôdés, hogy az egyház népe megtûrt valami a demokráciában, hogy a hívô ember ma is másodrangú polgár, felerôsíti a mi és az ellenséges környezet dichotóm világképét, s nem is vezethet a Zebulon savallotta nyelv kialakulásához; a katolikus püspöki kar hívekhez és minden jóakaratú emberhez intézett körlevelét Zebulon azzal hessenti el, hogy bátortalan, mint a tavaszi fuvallat, mi karakteresebbek vagyunk, lehet, hogy ezért is húzzuk a rövidebbet. Az aktuális politikai viszonyokkal, a szocialista-liberális koalíció egyházfinanszírozási gyakorlatával való elégedetlenség a nagytiszteletû urat a demokratizálódás, a nyilvánosság pluralizálódásának fundamentális elutasításához és az ,,egyértelmû" politikai viszonyok iránti paradox nosztalgiához terelte, én nem erre a szabadságra vágytam, ott üvöltöztem a Parlament elôtt a demokráciáért, a vízlépcsô, a falurombolás ellen, ma itt politikailag nincsen szabadság és demokrácia, itt csak egy vélemény lehetséges, aki attól eltér, az deviáns, a Pest Megyei Hírlapot betiltották, a püspök urat támadják a fia miép-es volta miatt, itt nincsen valódi választási lehetôség, csak a pofon és az orrbavágás között lehet választani... Minél közvetettebb a manipulálás, annál alattomosabb, most mindenki szép vagy kedves, közben hátba támadják... egyszerûbb volt az ötvenes években reformátusnak lenni.

Kaptunk egy lehetôséget

a történelem Urától

A nagytiszteletû úr 1990-ben, kollégája 1983-ban érkezett a gyülekezetbe. Még a rendszerváltás elôtt változásokat indítottak el, elôször is a presbiterek kiválasztását illetôen. Több mint húsz évig szolgált itt egy lelkész, akit mindenki csak Péter bácsiként emleget, s aki olyan munkásokat, gazdálkodókat hívott a presbitériumba, akik tudták neki vinni a terményeket a kertjükbôl, hobbijukról, okosnak elég volt ô. Szívesen vett részt a karikási mezôvárosi életformától elválaszthatatlan névnapi összejöveteleken, külön pulykaevô pruszlikot tartott a szekrényében, direkt az ilyen lakomákra tartogatta. A névnapi összejövetelek arra is megfelelô alkalmat kínálnak, hogy a lelkész úr a megüresedett presbiteri helyek betöltésére alkalmas jelölttel megismerkedjen; a presbiterek a maguk körébôl keresnek és ajánlanak utódokat. Egy vagy több presbiter a családban, rokonságban kimondatlanul is ajánlólevélnek számít, mintegy garanciát jelent arra, hogy a jelölt megbízható keresztyén, hûséges atyánkfia, még ha nem is túl buzgó templomjáró; ez presbiterdinasztiák kialakulásához vezetett (a presbiterek harmadát így választották meg). Az új lelkészek nem álltak el teljesen ettôl a gyakorlattól, de igyekeztek a szövetkezeti parasztemberek mellé mind több értelmiségit megnyerni, egyházi adót fizetô pedagógusokat, templomjáró mérnököket, majd a kilencvenes évek elején egyre inkább a város gazdaságában, igazgatásában, társadalmában kedvezô pozíciókat betöltô ügyvédet, jogtanácsost, a legnagyobb üzem menedzsereit, a városgazdálkodás vezetôjét, a fôépítészt, a nagytiszteletû mindenkit bevenne, aki kapcsolatot és pénzt hoz az egyháznak.

A presbitérium összetételének lassú átalakítása mellett a nagytiszteletû urak igyekeznek tudatosan változtatni a karikási mezôvárosi mentalitáshoz és szokásrendhez ragaszkodó presbiterek és hívek magatartásán. Itt nagy jelentôsége van a névnapoknak, Ambrus-nap környékén nincs értelme presbitériumi ülést összehívni. Én inkább ellene vagyok, a híveket levélben vagy személyesen a születésnapjukon keresem föl. A vasárnap megszentelése már az 1911-ben megalakult Kálvin-Társaságban is központi problémának bizonyult, ám ahogy nekik, úgy a nagytiszteletûkek sem sikerült elérniük, hogy a templomi padok az országos hírû vasárnapi vásárok idején megteljenek.

A problémát áthidalandó a presbitérium igyekezett rávenni a nagytiszteletûeket, látogassanak ki a vásárra, hisz a pásztornak a bárányok mellett a helye, ám ôk mereven elzárkóztak ettôl, s tiltakoztak akkor is, amikor a presbitérium megszavazta, hogy a lelkészek az istentiszteletet követôen kezeljenek a hívekkel.

A két nagytiszteletû negyvenéves sem volt 1990-ben, amikor nekiszaladtak a fôiskola-alapításnak, az ô életükben a rendszerváltó évek azt a személyes kihívást, lehetôséget hozták magukkal, hogy a magyarországi református egyház történelmének alakítói, írói legyenek. ...és tóvá lesz a délibáb... megérkezésétôl ez az ézsaiási ige vezérelte a nagytiszteletût, aki a parókia kertjében dolgozgatva mindannyiszor rápillantott a szomszédos általános iskola épületére, amely egykor a tanítóképzônek adott otthont, és mindannyiszor ez az ige járt az eszében, bárha ismét az egyházé lenne ez az iskola; és az ige beteljesedett.

Az Úristen a hetvenes években templomot kezdett építeni Karikáson, mikor is az MSZMP új székházba költözött; a város vezetése ezt az épületet adta át az egyháznak a fôiskola céljára, néhány szocialista bútordarab még található itt, bár kevesebb, mint a nagytiszteletûek szerették volna, mert minden óvintézkedés, a szekrények lepecsételése, a bejárati kulcs elvétele dacára a komcsik néhány darabot csak magukkal vittek, éppen a taxisblokád elsô napján hurcolkodtak el, nem véletlenül. A néhány hónap leforgása alatt a semmibôl létrehívott fôiskola bejáratánál még csak táblacsere sem történt, a sietség hevében egyszerûen megfordították az MSZMP-székház bejárat melletti tábláját. A nagytiszteletû urak tevékenységüket Isten idejének beteljesüléseként élik, élték meg, s mindenki, aki az események részesévé vált, eszköz volt Isten mûvének végrehajtásában, persze nem mindannyiuknak rendeltetett pozitív szerep; volt kit az Úr jobb, volt, kit bal kezébe vett, volt, ki Isten világórájának mutatóját elôreforgó kerékként, volt, ki visszafelé forgó kerékként mozdította. Kerekké csupaszított, isteni kegyelemtôl átitatott történetértelmezés ez, amely a mindennapokban a konszolidálódó kádárizmus szlogenjét idézô aki nincs ellenünk, az velünk van morálisan közömbös pragmatizmusát és belsô konfliktusok esetén az egy Urat szolgálunk csitító semmitmondását jelentette. Mindazok, akiket a nagytiszteletû látása szerint Isten bal kezébe vett, kiszorultak vagy visszavonultak egyházból, presbitériumból, vezetô pozícióból.

Amire a nagytiszteletûek rátötték a hangsúlyt, azt tûzön-vízen át képviselték, errôl a harcmodorról ki köll mondani szóval, hogy öléggé diktatórikus. A lelkészek által követett stratégia egyrészt attól sikeres, hogy kész helyzetet teremt, így minden érintettet olyan lépésekre kényszerít, amelyet esetleg nem is óhajtottak megtenni, mondhatni, elôre kell menekülniük, másrészt attól, hogy a lelkészek megtámadhatatlan legitimitást biztosító meggyôzô hatalommal6 rendelkeznek. Az orgonaépítés ügye példázza a lelkészek által képviselt stratégia és az egyházi hatalom természetét.

A karikási gyülekezet orgonáját a harmincas években pneumatikus vezérlésûvé alakították, emellett a lelkész és a kántor jobb kommunikációja érdekében a szószékkel szemközt helyezték el, a templom északi oldalán. Az öreg gyülekezeti orgonát rendszeresen javítgatták az elmúlt félszáz évben, s így történt volna most is, ha 1989-ben nem érkezett volna ide egy orgonamûvész kántorként. Az orgonológus kántor, a fôiskolai kántorképzés vezetôje nagy lelkesedéssel vette be magát levéltárba, hogy a karikási orgona históriáját tanulmányozza, munkája közben merült föl az ötlet, hogy az orgonát eredeti helyén, a nyugati bejárat fölött helyezzék el, s hogy egyúttal átépítsék; a mechanikai vezérlés visszaállításával és a legmodernebb komputertechnikával az ország egyik legszebb, legjobb hangszerét teremtsék meg. A presbitérium egy része már a kántor ideérkezése elôtt ódzkodott, úgy gondolták, mûvészember helyett elég lenne itt egy erôs hangú, a temetôi kántust elirányító, ,,egyszerû" kántor, a nagytiszteletûek, a gondnokok azonban meggyôzték a bizalmatlanokat. Az orgona ügyében a tradíciókhoz való ragaszkodás játszott elôször szerepet: a hívek megszokták az orgona helyét és hangzását, a finom hibákra nem volt hallásuk. A hagyománytisztelô tagokat meggyôzendô, a kántor úr és a nagytiszteletûek részint azzal érveltek, hogy a rendszeres felújítás is kerülne annyiba, mint az átépítés, részint orgonaépítôket és -mûvészeket kértek föl szakvélemény készítésére; mivel a presbitériumban a kántor-mûvészen kívül egy lélek nem ért a hangszerhez, néhány összejövetel, sok meggyôzô beszélgetés elég volt ahhoz, hogy viharos viták nélkül belevágjanak az orgonaépítésbe. A kántor úr aggályoskodott, úgy látta, hogy a gyülekezetbôl két-három millió forint néz csak ki, ám a nagytiszteletûek azon az állásponton voltak, hogy legyen az orgona építésének ügye valami nemzedékeket meghaladó dolog. Alighogy megkezdôdött a munka, kiderült, hogy a templom egész tetôszerkezetét megtámadta a könnyezôgomba, a renoválás a presbitérium összes tartalék pénzét, az orgonaépítésre szánt teljes összeget fölemésztette. Mégis folytatták a fölújítást, melynek munkálatai végül öt esztendôt emésztettek fel - és temérdek pénzt. Az orgonaépítés ügye rossz közérzetet okozott, és megosztotta a presbitériumot. A többség, fôként a józan mezôvárosi gazdaivadékok úgy vélik, a karikási ember olyan, hogy akkor tösz valamit, ha kivan rá a pénze, és azzal is számot vetettek, hogy ez nem a Mátyás-templom, nem Tihany, s ezt az aggodalmat a mûvész-kántor is osztotta, mikor idekerültem, azt a tanácsot kaptam, hogy elôször beszélj a szomszédoddal a disznóiról, aztán térhetsz rá az orgona dolgára. Ha ez az orgona itt lesz, természetesen az infrastruktúrát is ki kell építeni koncertekkel, országos kántorvizsgákkal, nyári kurzusokkal, az a feladatunk, hogy ezt a népet itt, amely annyira tiszteli a kétkezi munkát, elvezessük az orgonához.

Egyértelmûen s mindvégig csak a gondnokok, néhány értelmiségi és az egyházi kórus tagjai álltak ki az orgona építése és a nagytiszteletûek mellett, akik azzal érveltek, hogy mindenre megadja az Úristen a szükséges feltételeket, ha ott az ideje, igaz, ehhez aktív emberi közremûködésre is szükség volt, a lelkészek mozgósították németországi és hollandiai kapcsolataikat, a sípok egy részét, az alkatrészeket külföldrôl hozták, elvárták a presbiterektôl, hogy egyhavi nettó keresetüket odaadják, a kántus tagjai is áldoztak a templom javára minden temetés után; ahogy a csodálatos hangszer fölszentelésekor elhangzott, hatszáz karikási gyülekezeti tag adományainak köszönhetô az orgona, ám a mienk a legkisebb szelet a tortából, a jelentôs külföldi adományok sem bizonyultak elegendônek, a presbitérium ingatlant adott el, kölcsönt vett föl. Itt volt ez a megkezdett beruházás, óriási teher, és közben jött ez a tragédia, a '94-es választás, éppen, amikor a régi orgonát már szétszedték, azelôtt lehetett alapítványoktól koldulni, a Szerencsejáték Alapot megszüntették, a külföldiek úgy látták, restauráció történt, jegelték a támogatást egy idôre, a Budapest Banktól kellett fölvennünk nyomorult lóvét uzsorakamatra... Az orgonaépítés történetének ebben az olvasatában föl sem merül, hogy esetleg aránytalan volt a vállalkozás, messze meghaladta a gyülekezet, a presbitérium (és Karikás) erejét és elvárásait. Isteni csoda az, hogy Karikásnak ilyen kántora van, és hogy pénz nélkül (sic!) megépült az orgona! Miriam lelkes örömét, amely az elsô koncerten, Cézar Frank borzongató-gyönyörû zenéjét hallgatva a zeneértôk arcán ragyogott, beárnyékolják a további jókedvû adakozásra fölszólító szavak, hisz a végelszámolás még hátravan, és az a tény, hogy a gyülekezet az ünnepi istentiszteleten sem tudta meg, valójában mennyibe is került ez a beruházás (az építô szerint a hangszer értéke tízszerese az induló s tervezett összegnek), hogy a presbiterek mindegyikének sem kötötték orrára a tényleges kiadások összegét. Az orgonaépítést kísérô rosszkedv ellenére végül a dohogók is amellett voltak, fejezôdjék be minél gyorsabban a vállalkozás, mielôtt még több forrást fölemésztene; azok sem mertek szólni, akik kezdettôl ellenezték az orgona fölújítását.

Ezt a csöndet kétségkívül indokolja a kántor-mûvész ezoterikus szaktudása is, amellyel racionális szakmai ellenérvet senki nem tudott szembeszegezni, ám akinek tudását, orgonaépítô elhivatottságát nyomatékkal és lényegében megkérdôjelezhetetlenül bástyázta alá a lelkészek meggyôzô hatalma, amelynek eszköze s egyben forrása a hosszú, fáradságos képzés során elsajátított szakrális nyelv, amely végsô érvként használ bibliai citátumokat vagy az elrendelt idôre való hivatkozást olyan kérdésekben is, amelyeknek nincsen köze a hit dolgaihoz, például abban a döntésben, vajon eladjon-e a presbitérium egy épületet, építsen-e új orgonát, vagy helyette a templomot hozza rendbe. A nagytiszteletûek megkérdôjelezhetetlennek tûnô autoritása kijelöli a problémák értelmezésének, megfogalmazásának és a presbitérium által meghozandó döntéseknek a kereteit is. János látása szerint lelkészek és presbiterek között elég jó a kapcsolat, hát persze, ôk adják elô a dolgokat, s nekünk az a dolgunk, hogy igen vagy nem. A nagytiszteletûhöz képest... sehol sem vagyok, se tudásban, az egyház dolgaiban is kis terület az, amit átlátok vagy ismerek. Meg hiányosan vagyunk tájékoztatva is, nekem olyan lelki tusát okoz, hogy most mi alapján hozok ilyen nagy horderejû döntéseket... A presbiter szavai a lelkészek meggyôzô hatalmának másik forrására is utalnak, arra, hogy a döntések meghozatalához szükséges információkat a nagytiszteletûek és a lojális belsô mag monopolizálják.

Presbiterek

és nagytiszteletûek

Azt senki nem vonja kétségbe, hogy a karikási református egyház életét a nagytiszteletûek tehetsége, elhivatottsága, ha kellett, kíméletlen eltökéltsége alakította a kilencvenes években; a ,,semmibôl" iskolákat teremtettek, az ország egyik legszebb orgonáját építtették meg, amely száz év múltán is úgy szól majd, mint ma, az intézményteremtô tehetség és aktivitás azonban áldozatokkal, konfliktusokkal járt, semmit nem adtak ingyen. Úgy látszik, az elmaradt gyülekezetépítés a legnagyobb ár, ám ez lehetett volna másként is, hisz a lelkészek száma a hitoktatás kibôvülése miatt nyolcra nôtt, ám a beosztott lelkészek sorsa nem könnyû Karikáson, senki sem bírja itt ki sokáig, önszántukból mennek tovább, kérik áthelyezésüket, a presbiterek szerint nagytiszteletû kollégáik teszik lehetetlenné a helyzetüket, ott sírt a presbiterek elôtt az a szerencsétlen, ötgyerekes ember, a nagytiszteletû azt mondta neki, csak akkor kap fizetést, ha kimegy a hívekhez egyházadót szedni, de az nem vállalta, az ô elmenetelét is csak dünnyögve vette tudomásul a presbitérium, a legutóbbi beosztott lelkész távozása azonban rebellióval fenyegetett, igaz, a többséggel szemben Miriam könnyû szívvel vált meg tôle, mert református lelkészhez méltatlan módon vetette kollégái szemére ,,bûneiket" azon a presbiteri gyûlésen, ahol a presbiterek egy része is kiállt mellette. Zebulon szerint szörnyû volt az eset, van, aki szerint a nagytiszteletûek féltékenysége állt mögötte, de nem értem, hisz nem azonos fajsúlyú személyekrôl van szó, ô nem volt olyan kiváló igehirdetô, de sugárzott belôle valami, jó volt a közelében lenni... Az eltávozott lelkész rendkívül barátságos ember volt, egyszerû , mint én, emlékszik János, nem gôgös, nyers, kemény, tanítványai rajongtak érte, megható temetési beszédeit igen szerették a karikásiak, talán túl gyakran hívták ôt esketésre, keresztelôre is. Elment innen, néhány presbiter levelet írt neki és a püspöknek, amelyben megköszönték a gyülekezetben végzett szolgálatát, azután persze a lázadás hullámai is elcsendesedtek, a nagytiszteletûek fölkerestek néhány embert, elbeszélgettek velük, és hát közelgett a mezôvárosi tavasz, gyütt a dologidô, ilyenkor nincs ideje a babrálásnak. Az eltávozott lelkészben éppen azt találhatták meg a presbiterek, gyülekezeti tagok, amit a tisztelt, ám nem föltétlenül szeretett nagytiszteletû urakban hiányolnak, itt nincs az, hogy hát hogy van kigyelmed, Zebulon, a végtelenül lojális, a lelkészekkel föltétlenül együttmûködô belsô maghoz tartozó gondnok is látja ezt, a karikási gyülekezet ki van éhezve a szeretetre, jó szóra, empátiára.

Zebulon mégis meggyôzôdéssel állítja, hogy a nagytiszteletûek az örökkévalóságnak szolgálnak, a református iskolaügy stabilizálása minden érdek fölött áll, hogy szögrôl-végrôl gyarapszik a gyülekezet, hogy a nagytiszteletûek karikási éveit az idônek, helynek, személyeknek szerencsés találkozása jellemzi. Néhányan azonban folyamatosan perlekednek,7 s rendre fölteszik a kérdést: igaz, de milyen áron?

Azok közül, akik sokallják az intézmények stabilizációjáért fizetett árat, akik a kézi vezérlést, a nagytiszteletûek stratégiáit és egyházépítô tevékenységét nem tartják összeegyeztethetônek a református hagyományokkal, néhányan elhagyták a presbitériumot, visszahúzódtak az egyházi közéletbôl.

A kisparaszti családban 1950-ben született Mártát, egy magánpatika alkalmazottját a félelem bénította meg. Mindössze három évig volt presbiter, és igazán alkalmas személy a diakóniai munkára, nagyon szeretem az öreg embereket, és nagy boldogsággal töltött el, ha segíthettem nekik, ha láttam az örömüket, mikor felkerestem ôket. Amikor az igazgatóválasztás idején tolmácsolta a környékén lakó öregek véleményét, akik nem akarták, hogy a kommunista múltú igazgatónô álljon a református iskola élén, Sámuel, aki ellenkezô véleményen volt, üvöltözött vele (amúgy is mindig kiabál); Márta leánya elôször azt fontolgatta, hogy a karikási fôiskolán tanul tovább, aztán mondtak valamit a kommunisták gyerekeirôl, akik szívesen jönnének, mi azonban tudjuk, honnan valók, és a férjem (szakmunkás) is tagja volt az MSZMP-nek, és én elkezdtem félni... Márta nem keresett támaszt, védelmet, sem a lelkészénél, sem a presbitériumban, lemondott, hite is megrendült, a Bibliát sem képes a kezébe venni, szeretet nélkül nem megy.

A kivonulók között akadnak azonban, akik rendelkeznek elég intellektuális tehetséggel ahhoz, hogy az egyházi stratégiák kritikáját, a református identitás alternatív tartalmait megfogalmazzák, a laikusok tépelôdô intellektualizmusa azonban nem rendelkezik elég meggyôzô erôvel a lelkészekkel szemben az intézményépítés idôszakában, és meglehetôsen idegen a mezôvárosi presbiterek mentalitásától is. Jakab történész a fôiskola szervezô igazgatójaként a fokozatos intézményépítés álláspontján állt, konfliktusba is került a nagytiszteletûekkel, két év múltán visszavonulni kényszerült pozíciójából; az intézmény élére lelkészt választottak. Jakab elsô emberbôl az alkalmazottak egyike lett. Morális konokság jellemzi ôt, keresem az igazságot, ez az út azonban konfliktusokkal és csalódásokkal teli, hajlok arra, hogy a gyülekezet, a presbitérium egyetlen Grál-lovagjának lássam magam, aki elégedetlenséggel szemléli a nagytiszteletûek machiavellista praktikáit és a presbiterek meghunyászkodó lojalitását. Barátja, Máté irodalmár Erdélybôl érkezett feleségével és kislányával, ô is negyvenes évei elején jár. Számára a zárt kapus karikási világ kirekesztô s nem befogadó; egy városi ünnepségen tartott beszédét követô napon valaki kôvel dobta be a szolgálati lakás ablakát, a mûalkotássá szelídített kôdarab az elôszoba falán figyelmezteti ôt, egy jöttment ne avatkozzon Karikás dolgaiba. Az egyházban sem tudott elfészkelôdni, a lelkészek szemében én kultúrprotestáns vagyok, számára a magyar kultúra ismerete nem pusztán az egyházi tudás és hagyományok elsajátítását jelenti, a tolerancia és a személyiség tisztelete is a református, keresztyén tradícióhoz tartozik; az oktatásról alkotott elképzeléseiben az iskola olyan intézmény, ahol a gyermekek a tananyag mellett demokráciát is tanulnak, s ez ellentmond mind a világi oktatók elképzelésének a hatékony szervezetrôl, mind a lelkészek iskolát amolyan minigyülekezetnek tekintô koncepciójának. A legnagyobb csalódást Máté és felesége számára az igazgatóválasztás jelentette, annak megtapasztalása, hogy a lelkészek mindent a hatalmi harcoknak rendeltek alá. Máté visszahúzódott íróasztalához, és tanít tovább.

Minden kritikai észrevétel, alkalmankénti elégedetlenség, kétely ellenére a lelkészeket lojális, támogató belsô mag veszi körül, tucatnyi ember: gondnokok és értelmiségiek, a karikási elithez tartozó tagok, akiket a hivataloson túl nemegyszer barátinak mondott kapcsolat fûz a nagytiszteletûekhez, és ez bizalmi viszonyt jelent, mindenekelôtt információkat. A lojális maghoz tartozó férfiakat politikai aktivitás is jellemzi/jellemezte, megtalálhatók az iskolák igazgatótanácsában, ôk az egyházmegyei és egyházkerületi vezetéssel is személyes kapcsolatban állnak.

A visszahajló és egyházi iskolában dolgozó asszonyok kicsiny csoportja nem tartozik a jól informált belsô körbe, mégsem szorultak teljesen a presbitérium peremére, elégedetlenség és lojalitás együtt jellemzi a lelkészekhez való viszonyukat; egzisztenciálisan a fenntartó egyháztól függenek, ezért csak halkan morgolódnak, rájöttem, teljesen mindegy, hogy állami vagy egyházi iskolában tanítasz-e, ha alkalmazott vagy, mindenképpen a rövidebbet húzod, nincs semmi hatalmad, ki vagy szolgáltatva.

A presbiterek zöme a presbitérium peremére szorult, nem rendelkezik elég információval, nem fogja föl ésszel, mi történik s miért, csupán az igennel vagy a nemmel vesz részt a döntésekben, nem igazodik el egyházpolitikai megfontolások, mögöttes érdekek között. Ettôl alkalomadtán még ôk is alakíthatnak a református egyház történelmén. Így történt ez 1990-ben, az ,,elsô szabad püspökválasztáskor", a nagytiszteletûek a hivatalban lévô püspök mellett agitáltak, ám a presbiterek többsége a végül újonnan megválasztott ellenjelöltre szavazott, ki azért, mert úgy látta, hadd játsszon ez a gyerek is, ki éppen azért, mert a nagytiszteletûek nem ôt akarták...

A presbitériumba megválasztott néhány fiatal tulajdonképpen nem is mutat nagy érdeklôdést a belsô ügyek iránt, megtiszteltetésnek érzik, hogy presbiterek lehetnek, az üléseken szorgalmasan részt vesznek, a nagytiszteletûek munkáját elismeréssel és végtelen lojalitással szemlélik, Tamás az olvasmányai nyomán fölmerülô kérdéseivel, problémáival sem merészkedik a nagytiszteletû elé, minek zavarjam, mikor olyan sok a dolga? Az idôsebb, érdeklôdô presbiterek, már ha egészségi állapotuk nem romlott meg annyira, hogy nem tudnak részt venni a gyûléseken, az információkat a lojális mag aktuális frontvonalak mentén szervezôdô csoportjainak közvetítésével szerzik. A peremen elhelyezkedôk némelyike azonban olykor, például amikor az egyik ingatlan eladása szerepelt napirenden, hangot ad csalódottságának, igazán nem tudom, mi értelme van összehívni a teljes presbitériumot, minek vitázunk éjfélig, amikor már úgyis mindent eldöntöttek, és a döntésüket mindenáron véghezviszik!?

Az elégedetlenség csak ritkán vezet amúgy eredménytelen lázadáshoz, legfeljebb folyamatos perlekedést jelent, és nem csupán a peremre szorultak között. Habakuk, szangvinikus alkat lévén már kiabált is a nagytiszteletûvel, amúgy irigyli a katolikusoktól a hierarchiát, a református egyházban, ha egy pap lecövekel, nem lehet kitenni, mert meg van választva. Itt volt az az öreg gondnok, az is azt hitte szegény, mint az apósom, nem hal meg, ha mindig a papok körül lôdörög, a halála elôtt még söpörte a lelkész háza elôtt a havat, kérdem én, a polgármester háza elôtt ki söpri a havat!? A faluban, ahonnan jövök, a lelkészeket tiszteletes úrként vagy Imre bácsiként szólították, az Imre bácsinak mind a két gyereke egyetemet végzett, de olyan volt a keze, mint az utolsó béresnek, itt meg nagytiszteletûnek kell ôket szólítani, hát hányszor doktoruraztatom én magam?! ...az emberhöz köll szólni, nem az, hogy Ezékiel, mikor kerületvezetô voltam, azt kérdeztem, na Jóska, megellett-e a tehén, milyen volt a vásár, azt hiszi engem érdekelt?! De jólesett neki, hogy a vezetô kartárs megkérdezte, és nem az, hogy mit láttam a Louvre-ban.

A perlekedôk leghangosabbját mindenki csak Ambruzs bá'-nak ismeri, a szabadszájú presbiter a beszédével perel, kaján élvezettel veszi sorra a karikási egyháztörténet néhány fényes emlékezetû nevét, hogy közölje, farkallós (a nôk nagy tisztelôje) volt mindahány, amikor a fürdôben két asszonyság arról sutyorgott, hogy a nagytiszteletû sem szent, hogy így meg úgy, hát kéretlenül odavetette, csak ne szóljanak, szentelt fütyivel nekik is jobban esne a fordulás. Ambruzs 1927-ben született, ôsei még címeres nemesek voltak, csak hát az utódok eltapsolták a pénzt, Ambruzs szülei árendásokként gyüszménködtek a földdel, míg végül csak sikerült az örökséggel együtt 12 holdas tanyát venniük, ezzel és további bérelt földekkel maga Ambruzs és felesége bajmolódott tovább, 1960-ig, láttuk, hogy nincs mellébeszéd, beléptünk a téeszbe, ahol Ambruzs gyalogmunkásként dolgozott 1972-ig, ekkor egy szomszéd ajánlotta be ôt az egyháznál, mert olyan fain gyerök vagyok. Egyházfi, harangozó volt, amolyan mindenes, a templomot, a papok kertjét takarította, vigyázott a lelkészek gyerekeire, eleinte a temetésektôl, a kántus nagyságától függött a fizetése, aztán szólt a presbitereknek, ne kelljen már arra várnia, hogy meghaljon egy nagyobb ember. Jó helyöm volt, jobb, mint a téesz, be lehetött mönni, ha esött az esô, a hívekkel (fôként az öregasszonyokkal) nagyon elkomáztunk, az egyházi hivatalban viszont gyönge volt a légkör, a szögényebb öregasszonynak, ugye, ,,Áldás, békesség!', ha egy tanárnô begyütt, akkor Kezit csókolom, tessék helyet foglalni!', a kisebb embereket nem nézték semmibe, ez most is így van, úrnak úr a barátja, kutyának kutya. De hát csak az értelmesek (értelmiségiek) nem tudják fönntartani az egyházat, komázni kéne a laikusokkal is, akkor hamarább kész lönne az orgona! Ambruzs bá' legtöbbször ugyan úgy fejezi ki nemtetszését, hogy beszél három presbiterrel, aztán a nagytiszteletû már tíztôl hallja vissza, de arra is volt példa, nemegyszer, hogy veszekedett a nagytiszteletûekkel, amikor a lelkész azt mondja, nem érdekel Ambruzs bá', úgy lesz, ahogy én mondom, hát hogy jön ahhoz egy gyerök, hogy egy vén presbiternek ilyet mondjon, ráadásul gyüttmönt, hát akkor elítéltem. Nagytiszteletû Úr! Ön itt alkalmazott, a mi alkalmazottunk, az én szépöregapám hordta a követ a templomhoz - az egyháznak nem a pap a feje, hanem a presbitérium! Ambruzs a karikási piacon pletykálkodik egyházi ügyekrôl, ezt rossz néven veszik lelkészek, gyülekezeti tagok egyaránt, kutyázza a lelkészeket, akik szöbb palástot, szöbb ingöt, szöbb nyakkendôt vesznek fel, ha értelmest temetnek, a laikusnak bezzeg megteszi a jussolt palást, rosszabb süveg is, mégis szereti a nagytiszteletûek komolyságát, tiszteli teljesítményüket, a perlekedôk végsô soron nem radikális változtatást, csupán a gyülekezetre fordított valamivel több figyelmet szeretnének elérni. Ha összefognánk, elzavarhatnánk ôket. De nem is akarjuk.

A nagytiszteletû a perlekedôk föl-fölhorgadó elégedetlenségérôl némi indulattal beszél, olyan kriticizmusról és tehetetlenségrôl, amely egészséges folyamatokat gátol és forintban mérhetô károkat okoz a karikási egyháznak, és a római történelemre, valamint Churchillre utalva, aki szintén diktátor volt, amikor annak kellett lennie, meggyôzôdéssel állítja, hogy a demokrácia veszélyhelyzetben nem mûködik, tehát a karikási egyház jelenlegi helyzetében sem. Föltehetô, hogy nem pusztán a jószerivel kezelhetetlenül nagy létszámú presbitérium mûködésének hatékonyabbá tételét, a racionálisabb döntéshozatalt, a lelkészek tehermentesítését és a kézi vezérlés megszüntetését hivatott szolgálni a karikási gyülekezet szervezeti és mûködési szabályzatának 1996-ban megkezdett átalakítása. Ennek értelmében a döntések elôkészítése kilenc bizottságban folyna, s fölmerült az az elképzelés is, hogy a közös presbitériumot csak az egész gyülekezetet érintô ügyekben hívnák össze, mint valamilyen intézmény alapítása, megszüntetése, egyházi ingatlan vétele, eladása. Miriam kifejezte erkölcsi aggályait: nem lehet kizárni a tényleges döntéshozatalból a megválasztott presbitereket, a nagytiszteletû elhárítja a presbiterianizmus demokratikus hagyományából fakadó aggályt, adott esetben inkább vállalom, hogy kevesebben döntsenek, s ha rosszul teszik, akkor leváltsam ôket.

A racionalitás és hatékonyság mellett szóló érvek meggyôzô ereje sem képes elhessenteni azt a gyanút, hogy a mûködôképesség feltételeinek javítása kéz a kézben jár a perlekedô, peremre szoruló presbiterek, vagyis a többség pozíciójának immár formális megszilárdításával. A bizottságok presbitériumában az értelmiségiek, szakértôk jutnak majd kulcsszerephez; az egyes bizottságok súlya, jelentôsége pedig várhatóan azon múlik, mennyire tekintik a lelkészek fontosnak magát az ügyet, amelynek kezelésére létrejöttek.

A tisztán technikainak tûnô, döntéshozatali hatékonyságot célzó szervezeti átalakítások stabilizálják a presbitériumon belüli hatalmi viszonyokat, a peremhelyzetûek lecövekelésével, a perlekedôk távol tartásával félô, hogy a gyülekezet többségének tradicionális elvárásai továbbra is éppúgy a nagytiszteletûek és a presbitérium látókörén kívül maradnak, mint ahogy süket fülekre találnak az alternatív református identitásról, egyházi stratégiákról csöndesen megfogalmazott értelmiségi szavak is. Ez áll a mérleg egyik serpenyôjében. A másikban pedig Zebulon szavai az egyház, a nagytiszteletûek tagadhatatlan eredményeirôl és arról, hogy száz év múlva a kutya sem emlékszik már arra, hogy milyen konfliktusok, harcok kísérték megszületésüket, ha az iskolák mûködnek, az orgona szól...

De ki függesztette föl a mérleget?

Jegyzetek

Az OTKA támogatásával, Kovács Katalin vezetésével folyik 1995 óta karikási vizsgálatunk, eddig két magyar nyelvû tanulmányban publikáltuk eredményeinket: Kisvárosi nôk. Beszélô, 1997. január, Keresztutak, Holmi, 1997. június; írásom tartalmazza a karikási társadalomra vonatkozó, közösen fölhalmozott, s a korábbi szövegekben megjelent tudást is. Az ezen írás alapjául szolgáló interjúkat, adatgyûjtést 1996 ôszén végeztem el, noha egy-egy látogatás során azóta szerzett ismereteimet is tartalmazza. Elsô változata egy megjelenés elôtt álló, német nyelven írott terjedelmes tanulmány (Quo vadis? Protestanten einer Markstadt). Mivel ez a magyar nyelvû szöveg csak a legszükségesebb esetben tartalmaz hivatkozásokat, itt jelzem, hogy a karikási egyházi történések megértésében Tomka Miklós, Horváth Zsuzsa, Kamarás István, Max Weber vallásszociológiai munkáira, valamint Balog Zoltán és Bogárdi Szabó István református teológusok írásaira támaszkodtam.

1 A karikási gyülekezet három egyházközségbôl áll, élükön a két választott, illetve egy a püspök által kinevezett lelkésszel, egy-egy gondnokkal. A három részgyülekezet önállóan gazdálkodik, az egyházi tulajdon azonban az egész karikási református közösségé, a legfontosabb döntéseket is a közös presbitérium hozza meg.

2 Szabó Magda olvasásakor bukkantam e fogalomra.

3 A két választott s egy nyugalmazott lelkész mellett 1996 ôszén 24 presbiterrel készítettem interjút, további hattal Kovács Katalinnal együtt más munka során kerültünk kapcsolatba. Beszélgetôtársaim között tisztségükrôl már lemondott presbiterek is voltak, ahogy esküjüket még le nem tett pótpresbiterek is.

4 Forrás: Népszámlálás, 1990

5 A karikási református egyház mindösszesen vagy harminc ingatlant kapott vissza, az épületek többsége meglehetôsen leromlott állapotban van, ami azért is nagy gondot jelent, mert a megnövekedett iskolai feladatok megfelelô ellátása több szolgálati lakás kialakítását igényelné.

6 James A. Beckford, 1996. A ,,hatalom" fogalmának újjáéledése a vallásszociológiában. Replika, 21-22. o. 231-249.

7 A fogalomhoz: Bíró A. Zoltán-Túrós Endre: Egyház - a társadalom szemszögébôl. In: Változásban? Elemzések a romániai magyar társadalomról. 1995, KAM-Regionális és Antropológiai Kutatások Központja, Csíkszereda, 105-135. o.


Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/