Mink András
Kesudió
Az 1976. február végén
Bertha Bulcsú
Kesudió
címû opusával
elindult vita az utolsó volt a konszolidált kádárizmus
kvázi-kritikai értelmiségi világára
oly jellemzô és általában az
ÉS
hasábjain
folyó úgynevezett "életmód-viták" sorában.
Elôdeihez hasonlóan - melyek közül a hatvanas évek
elsô felének "frizsider-szocializmus"- és "kicsi-vagy-kocsi"-vitái
a legnevezetesebbek - erre is alapvetôen az volt a jellemzô,
hogy úgy igyekezett taglalni a létezô szocializmus
jelenségeit, hogy eközben, szándéka szerint és
látszólag, homályban hagyta a rendszerrel kapcsolatos
politikai kérdéseket.
(A megszorító terminusokról
majd késôbb.) A kádári rezsim önmagát
egy folyamatosan kiteljesedô utópia megvalósulásaként
jelenítette meg, még ha ez az utópia többé
már nem is a kommunizmus társadalomátalakító
programja volt, hanem egy közelebbrôl meg nem határozott
társadalmi béke és állandóság
utópiája. A "mindennapok forradalmisága", ahogyan
ezt a konszolidáció ideológusai a 70-es évek
elsô felében kínjukban megfogalmazták.
Minden valamirevaló utópia lényege a politika megszüntetése az idôtlenné formált örökkévalóságban. A racionálisan eltervezett világ fô érdeme és feladata, hogy zárójelbe teszi és ellenôrzése alatt tartja azokat a kilengéseket, amelyek az emberi esendôségbôl, önzésbôl, partikuláris vágyakból erednek. Az utópiában, e nem létezô valóságban nincsenek egyedi érdekek, így nincsenek más, csak egyénre korlátozott, esetleges konfliktusok. Ezért nincs politika sem. Csak folytonos problémamegoldás, önmagát tápláló pragmatizmus. Mivel adottság, hogy a kérdések nem vonatkozhatnak a rendszerre magára, nem lehetnek politikai természetûek, a rendszer keretein belül folyó vita minduntalan visszakanyarodik az egyéni moralitás jelenségeire. Nem hiába hívták ezeket a vitákat késôbb "életmódvitáknak". A megszólalók többsége - ahogy a szerkesztôség április 24-i vitazárója is fogalmaz - a "szocializmus érdekében szót emelô", "jobbító szándékú építô kritikát" képviseli, évtizedes állandósággal hánytorgatva föl a "kispolgári önzést", az egyéni "haszonlesést", a "tunyaságot" és a hasonló tyúkléptékû társadalmi bajokat. Amelyek mindegyike ebbôl a nézôpontból maga volt a megfejthetetlen rejtély: miért viselkedik az Egyes ésszerûtlenül egy ésszerûnek épített világban, miért esik saját rövid távú vágyai vermébe, amikor hosszú távú érdekei oly nyilvánvalók. Az ellenállók pszichiátriai esetté nyilvánítása, amely ez idô tájt divatos megoldás volt béketáborszerte, nemcsak aljas cinizmus volt a hatalom részérôl, hanem magától értetôdô reakció is: aki nem ismerte föl a szocialista társadalom fölényének nyilvánvaló igazságát, az kizárólag elmebeteg lehetett. Miért tehetetlen, ügyetlen, lusta, önzô és rossz az egyén, legyen vezetô apparátcsik, beosztott vagy egyszerû sunnyogó, notórius munkahelyváltoztató "vándormadár", akit csak az érdekel, hogy többet keressen lehetôség szerint kevesebb munkával, amikor minden adott ahhoz, hogy ügyes, hatékonyan szervezett, becsületes, megelégedett és boldog legyen? "Úgy tûnt, a Magyarországon lakó emberek ügye eléggé jól áll. Nincs munkanélküliség, az állam szavatolja a táppénzt és a gyest, az emberek jó ruhában járnak, tevékenyek, kíváncsiak, könyvet olvasnak, színházba járnak, autót mosnak, kutyát sétáltatnak, vitatkoznak, néha ingerültek, máskor dühösek. A gyárak, a termelôszövetkezetek közösségi tulajdonban vannak, egyenlôek vagyunk a törvény elôtt" - vázolja elénk Bertha Bulcsu a kádári aranykor vízióját, amely máig fogva tartja honfitársaink jelentôs részének megszépítô emlékezetét, de amely már akkor is olyan volt, mint Tantalosz elôtt az enyhet adó víz: mintha szomjazó ajkaink elôtt csobogott volna, de soha nem kortyolhattunk belôle. Egy újra és újra elvesztett világ.
Hosszasan lehetne élcelôdni a kesudió-vitához hozzászóló írók, közéleti és egyéb tudorok dillettantizmusán vagy óvatoskodásán. Amit akkor nem tudtak vagy nem mertek leírni (vagy ha szôrmentén is, de le mertek írni, mint Zsille Zoltán, Hagelmayer István és Bácskai Tamás), az már tíz évvel ezelôtt is közhely volt. Sôt már a maga idejében is anakronisztikus volt a kesudiózás az egyenlôség és az egyéni érdekeltség dilemmájáról, az irracionális és felelôtlen beruházásokról, a rossz minôségrôl, a hiányról és a pazarlásról, arról, hogy a melósok miért söröznek munkaidôben, és az ezekbôl fakadó rossz közérzetrôl. (A szerkesztôség a Termeljünk jobb közérzetet! leleményes alcímet biggyesztette a vitához, elvégre minden, ami van, csak közérzet lehet!) Ez a fajta közéleti moralizálás semmi újat nem mondott az 1960-as évek elsô felének álvitáihoz mérve, arról nem beszélve, hogy az ellenzéki és a félhivatalos közgazdasági diskurzusokban ettôl a szinttôl már fényévekre jártak. A nyilvánosság jobb, bár még jobbára illegális köreiben ekkor már széltében-hosszában beszélték, hogy a rendszer úgy rossz és hazug, ahogy van. De a "kesudió" nem ezért érdekes, hanem azért, mert benne maga a rendszer tükrözôdik.
A Kádár-kor a paradoxonok kora volt. Szinte minden, ami hozzásegítette önmaga zavartalan újratermeléséhez, egyúttal lassan erodálta is. Vegetálásának feltétele az volt, hogy egyetlen ôszinte szót sem mondhatott sem az eredetérôl, sem az állapotáról, sem pedig a céljairól. Ugyanezért volt pusztulásra ítélve. Az álviták közéleti szerepe is ennek megfelelôen kétélû: fontos szerepük volt a rendszer mentális újratermelésében, a politikamentes állandóság "közérzetének" fenntartásában, ugyanakkor soha nem voltak a rendszer számára komfortosak. Az "egyéni érdekeltség" kontra "fôzôcskés-kispolgári autarkia" - hogy a hatvanas évek e jól sikerült és minduntalan felbukkanó fogalmi ellentétpárját idézzem, bár bornírt módon elfedte a lényeget, mégis a lényegrôl szólt. Arról, miként is lehet a szocializmust megszüntetve megôrizni. Az álviták nyelvére fordítva: hogyan lehet valamirôl úgy beszélni, hogy nem beszélünk róla. E viták funkciója a politikai diskurzus helyettesítése volt. Ám ahol nincs politikai diskurzus, ott szükségképpen minden az. A lusta pincér, a hanyag pék, a felelôtlen külkereskedô, a sörözô munkás, mivel értelmetlen és rendszeridegen elemek voltak, óhatatlanul rendszerkritikává lényegültek át. A fogalmakat ugyan kódolták vagy elfedték, de ettôl a dolgok maguk és a velük kapcsolatos kényszerû és egyre beszédesebb hivatalos hallgatás nem váltak kevésbé kínossá. A "kesudió" is, mint minden elôdje, kínos volt és rosszkor jött.
1976 táján a magyar szocialista gazdaság a bôséggel és olcsón áramló olajdollárok felhajtóerejének köszönhetôen úgy lebegett a reform és a megdermedés állapota között, mint Mohamed koporsója ég és föld között. A kesudió-vita is, akár a korábbiak, a szocialista reformpolitika súlyos göröngyeinek és kátyúinak kétdimenziós, vagyis ellaposult kivetülése volt. A Kádár-rendszer igényelte a reformot, vagy legalábbis a reformretorikát. Egyrészt mint legitimációs forrást. A reform azt bizonyította, hogy ez a rendszer nem azonos a Rákosi-rendszerrel, hogy a gazdaságpolitikát nem az ôrült voluntarizmus, hanem a józan paraszti ész határozza meg. Persze már akkor is tudható volt, hogy ez csak részben sikerülhetett: volt azért olefin-program meg eocén-program, amikor a legenda szerint nyitás elôtt szenet kellett levinni a frissen megnyitott bányába, hogy legyen mit az avatóünnepségen felhozni. De a reform aurája, reménye valami illúziót táplált az iránt, hogy mégis másképpen van, vagy legalább lehetne másképpen. Ha okosabbak lennénk, önzetlenek és belátók: amirôl a kesudiózás litániázott.
Azután a reform stabilizáló tényezô is: állandóvá teszi az átmeneti állapotot. Bár a 70-es évek elején, mint ez közismert, a gazdasági reformot leállították, ezt a hivatalos zsargon kezdetben nem tükrözte. A reformellenes lépéseket is reformretorikába csomagolták. Ezzel azt a látszatot lehetett kelteni, hogy valami halad elôre, ha óvatosan is. Ezért, aki mást akar, aki az igazságot akarja, az felelôtlen radikalizmusával az elért és a jövôben elérhetô elônyöket tenné kockára. Amíg van reform, addig van mit veszélyeztetni. Ez az ideológiai-retorikai retesz meglepôen jól zárt egészen a 80-as évek második feléig, remekül bevált a magát kritikai szerepben látó rendszerkonform értelmiség önigazolásaként.
Vagyis a reformot nem lehetett nem elkezdeni,
nem lehetett abbahagyni, de természetesen nem lehetett véghezvinni
sem. A szocialista gazdaság önmaga jellegébôl
fakadó problémáinak nem volt a rendszeren belül
megoldása. (Illetve volt, a klasszikus sztálinizmus, amikor
a rendszer defektusai szolgáltatták a diktatúra bôvített
újratermeléséhez, az ismétlôdô
tisztogatásokhoz a politikai fûtôanyagot, de 1956 után
ez már nem volt hozzáférhetô megoldás.)
És persze minderrôl nem lehetett beszélni sem. A reformretorika
egyfelôl hatékonyan stabilizált, másfelôl
mégiscsak a kölcsönös és sokoldalú
megtévesztésen alapult. A rendszer hívei úgy
vélték, hogy bár látszólag minden megváltozik,
valójában minden marad a régiben. Mindenekelôtt
az ô hatalmuk.
A reform hívei pedig, akik közül
jó néhányan bizonyára titkos álmokat
szövögettek a rendszer lassú eróziójáról,
azt gondolhatták, hogy miközben látszólag minden
marad a régiben, valójában minden megváltozik.
Mindkét oldal úgy hitte, hogy átveri a másikat,
miközben saját magát is becsapta. A rendszer pedig lassan
elenyészett.
Az álviták örökzöld
témái, a "lustaság", a "tunyaság", az "ösztönzés
hiánya", a "kispolgári önzés" valójában
a rendszer jóléttel és modernizációval
kapcsolatos növekvô zavarát is feszegették. A
hagyományos baloldali progresszió mindig is modernizációorientált
volt. Emlékszünk még: "Villamosítás és
szovjethatalom…" A technikai fejlôdés a gazdasági fejlôdés,
a bekövetkezô jólét elôfeltétele,
és ez az általános jólét az, amelynek
nevében a kommunisták is felléptek. Igen ám,
de mi van akkor, ha a túl korán beköszöntô
jólét lelohasztja a dolgozók forradalmi lelkesedését,
mielôtt még a forradalom visszavonhatatlanul bevégezné
mûvét? Továbbá, és ez még hátborzongatóbb,
mi van akkor, ha az anyagi jólét és a materiális
javak hozzáférhetôsége, a fogyasztói
kultúra vonzereje a kapitalizmus áporodott szellemét
élesztgeti a dolgozókban, és ugyanehhez a burzsoá
ellenforradalomhoz kínál technikai eszköztárat?
Például a telefont, a videót, a kábeltévét,
a pécét. A magánkommunikáció lehetôségét,
ezáltal az információs szabadság növekedését.
Az általános jólét óhatatlanul az egyéni
jólét növekedésében, azaz az egyéni
szabadság növekedésében mutatkozik meg, és
egyéni érdekeket indukál. Hacsak az általános
jólét folyamatos és megállíthatatlan
növekedése nem azt jelenti, mint a "klasszikus" korban, hogy
amúgy, személy szerint mindenkinek egyre rosszabb. Innen
az atavisztikus rettegés a
"kispolgári-fôzôcskés
autarkiától"
,
innen az örök "A-szektor kontra
B-szektor"-dilemma. Váci Mihály már 1962-ben azon
sopánkodott, mi lesz a kommunizmussal, ha a munkásosztály
munka helyett a kommunizmus napsütötte, homokos partján
hentereg. A jólétben, amit ez a szocializmus elhozott minékünk
- így a kesudiózás -, már semmi nem ösztökéli
a dolgozót, hogy rendesen dolgozzon. Kialakul a rossz kör,
ahogy Bertha fogalmaz: mindenki lusta és rosszul dolgozik, és
mindenki arra hivatkozik, hogy más is azt teszi. "Alapvetô
módosuláson ment át társadalmunkban a munka
vállalásának motivációja. A munka nem
létkényszer, senkit nem lehet többé az utcára
tenni. E nagy emberi felszabadulás az állandó stressz
feloldódásával szinte szükségszerûen
hozza magával a lazítást, az elkényelmesedést,
hacsak nem sikerül a munka vállalásának egy újfajta
motívumrendszerét nagy hirtelen meggyökereztetni a társadalomban"
- elemzi Maróti Lajos a szocializmus gyors és átütô
sikereinek hátulütôit. "Végül, de nem utolsósorban
a munka örömszerzô funk- ciója is egyre ritkábban
lelhetô föl napjainkban."
A konstruktív megoldás a
teljesítmény szerinti elosztás veszedelmes elvének
alkalmazásában körvonalazódott Marótinál.
A dolog lényegét, amolyan öntudatlan (vagy esetleg titkos)
hayekiánus libertárius módjára Hárs
László ragadta meg, amikor Lovas Mártonnak a kor aszkézis-demagógiáját
híven tükrözô kiszólását kommentálta.
Lovas szerint nem az a baj, hogy nincs elég telefon. "Inkább
az a bajunk" - írta, "hogy túl sokat telefonálgatnak".
Hárs válaszából a végromlás kürtjelei
hallhatók ki: túl sokat telefonálgatunk. Túl
sokat lépegetünk a cipônkben, ezért leválik
a talpa. "Addig nem jön semmi rendbe, amíg én csak úgy
gatok és csak úgy getek, bele a vakvilágba, kényem-kedvem
szerint. (…) És magától értetôdô
kispolgári mohósággal habzsolom a gyógyszert,
és addig gyógyítgatom magamat, míg idônként
eltüntetem a patikából a viskent, a panangint, a miscleront.
Engem, a fogyasztót kell megtervezni, engem, a használót
és felhasználót kell racionalizálni!" Nos,
ez végül nem sikerült. A jónép addig getett,
amíg elgatta a szocializmust - és vele a reformot is.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.hu