Amikor a szabaddemokraták
legutóbbi küldöttgyûlésüket tartották
november végén, a magyar liberális párt mély
válsága már mindenki számára – aki akár
cseppnyi érdeklôdéssel követi a honi közéletet
– világos kellett, hogy legyen. Az SZDSZ mai tanácstalanságáról
és zavarodottságáról szóló kijelentések
éppúgy a köznapi bölcsességek tárházát
gyarapítják mára, amiként valaha a „kíméletlen
céltudatosság”, a „mindentudó arrogancia” voltak a
párt vélt legjellemzôbb jegyei. Rég volt már
az is, amikor utoljára komoly formában lehetett hallani azt
az állítást, hogy az SZDSZ a „szürkeállomány
pártja”. Pedig, ha még emlékszünk, ez a minôsítés
a kilencvenes évek közepéig – a jobboldali sajtóban
tán még tovább is – állandó jelzôje
volt a liberálisoknak (az ellenfelek mindig félelmetesebbnek
és szervezettebbnek látták a pártot a valóságosnál).
Az SZDSZ vezetôi az
egyre nyilvánvalóbb és mélyebb válságra
adott válaszként „új stratégiát” dolgoztak
ki, és azt lényegében a párt hivatalos irányvonalává
tették. A híradások szerint azonban a stratégia
nem aratott egyértelmû sikert a párt testületeiben,
és az SZDSZ-hez jobban vagy kevésbé kötôdô
liberális személyiségek sora zömmel negatív
véleményt mondott róla. A megszólalók
köre a liberálisok legidôsebb, ötvenhatos nemzedékétôl
(Vásárhelyi Miklós, Eörsi István) a legfiatalabbig
(Vágvölgyi B. András, Seres László) terjed
– rég volt ilyen élénk és kiterjedt vita a
liberálisok körül. Nem szólaltak meg ugyanakkor
az SZDSZ ideológiájának kialakításában
korábban meghatározó szerepet játszó,
régebben egymással is vitázó, de az SZDSZ-t
hosszabb ideje a lényeget tekintve azonos platformról bíráló
olyan személyiségek, akik szisztematikus bírálatukkal
irányt adtak a párton belüli elégedetlenségnek.
Hallgatásuk múltjuk és pártbéli
tekintélyük miatt akkor is súlyos figyelmeztetés
lenne, ha korábbi kritikájukban semmi igazság nem
lett volna – amit nem gondolok.
Az SZDSZ követendô
stratégiájáról szóló vitacikkek
közül most csak Seres Lászlóéval (Élet
és Irodalom, november 26.) foglalkozom. Két olyan félreértést
tartalmaz ugyanis, amelyek igen gyakran fordulnak elô az SZDSZ-rôl,
illetve a liberalizmusról (itt közelebbrôl: a liberális
gazdaságpolitikáról) szóló fejtegetésekben,
ezért fontosak. Az elsô félreértés az
SZDSZ-en belüli nézeteltérések természetét
illeti. Seres szerint a liberális párton belül legalább
négy éve, a szocialistákkal közösen megkezdett
kormányzás legelsô idôszakát követôen
megindult viták a liberalizmus különbözô filozófiai
irányzatai között dúlnak, tehát elméleti
vagy legalábbis kvázi-elméleti jellegûek. Az
SZDSZ-t megbénító feszültséget a szabadpiaci
liberálisok, valamint a „Szeta-múltú szociológusok,”
„ballib véleményformálók,” „állambarát
opportunisták” etc. közötti feloldatlan ellentétben
véli tetten érni. Mármost, a liberalizmusnak valóban
vannak irányzatai, ezek képviselôi valóban fellelhetôk
az SZDSZ-ben, és az itt épphogy csak jelzett filozófiai
ellentétek valóban nem egykönnyen feloldhatók.
Ezek az elméleti különbségek azonban kevés
esetben váltak politikailag kényszerítôvé
akkor, amikor a szocialista rendszer romjainak eltakarítása
volt a fô feladat. A rendszerváltó évtizedet
jellemzô gazdaságátalakító feladatok
és az antiliberális jobboldallal való konfliktusok
rendre olyan helyzeteket eredményeztek, amelyekben a különféle
liberális irányzatok közös magva (az önkény
kiküszöbölése és az egyenlô emberi méltóság
védelme) bôségesen elegendô alapként szolgált
az egységes politikai cselekvéshez. (A lényeget tekintve
ez ma sem lenne másként.) Meglehet, valamiféle hipotetikus
és egyre bajosabban elképzelhetô Magyarországon,
ahol az alkotmányosság és az emberi jogok elveit és
a védelmükre létrejött intézményeket
egyetlen fontos politikai szereplô sem vonja kétségbe,
illetve nem fenyegeti, ezek az elméleti viták politikailag
is fontossá válhatnának. Amíg azonban az alkotmánysértés
mindennapos gyakorlat, és a társadalom diszkriminációs
vágyai (mindenekelôtt a cigányokkal szemben) közhatalmi
– önkormányzati és rendôrségi – támogatásra
számíthatnak, ez nem fog megtörténni.
Az SZDSZ-t megosztó
politikai viták azonban mindig is stratégiai jellegûek
voltak, s elsôdleges alapjuk a felek eltérô helyzetmegítélése
volt és maradt. A konfliktusok akörül alakultak ki, hogy
az adott helyzetben (a vélt ellenséges közhangulattal
szemben, illetve a koalíciós partner ellenállása
mellett) meddig mehet el a liberális párt, miféle
kompromisszum fogadható még el, illetve mi az, amit már
akár népszerûségvesztés vagy szakítás
árán sem szabad eltûrni, illetve meg kell tenni. Többek
szerint a párt vezetése egyre messzebb ment a senki által
kétségbe nem vont alapelveket illetô kompromisszumokban,
olyannyira, hogy végül már felismerhetetlenné
vált, vannak-e egyáltalán sajátos és
csak rá jellemzô céljai az SZDSZ-nek. Azaz lényegében
opportunizmussal vádolták a vezetôket. Az SZDSZ-en
belüli viták tétje nem a legfelsô adókulcs
vagy például a szociális támogatások
mértéke (bár ezek is létfontosságú
kérdések). A sokéves konfliktus során olyan,
egyébként jelentôsen eltérô elméleti
alapállású emberek kerültek egy platformra, mint
például Hack Péter vagy Bauer Tamás. Az elméleti
különbségek itt nem magyaráznak semmit.
Seres másik félreértése
általában a liberális gazdaságpolitika státusát
érinti. Miközben azt javasolja az SZDSZ-nek, hogy radikális
piacpárti politikát kövessen (ami megvitatásra
érdemes álláspont), azt is mondja, s a kettôt
szemmel láthatóan azonosnak tekinti, hogy az SZDSZ legyen
a sikeresek, gazdagok és szépek, a kapitalisták pártja.
Hogy is van ez? A kapitalizmus csak a kapitalistáknak (a. m. tôketulajdonosoknak)
tetszhet? Seresnek két érve lehet arra, hogy ezt gondolja,
bár egyiket sem fejti ki cikkében. Vélheti, s ez nem
lenne egyedülálló nézet, hogy a kapitalizmus
csak a kapitalisták érdekét szolgálja. Ezt
a szocialista gyökerû hiedelmet ma elsôsorban a szélsôjobboldalon
osztják, társadalmi befolyása és tekintélye
ezen a körön túl is jelentôs, de hogy éppen
a kapitalizmus kételyektôl mentes apologétájánál
bukkanjon fel, az azért váratlan fejlemény. Ha ugyanis
a kapitalizmus semmi egyéb, mint a burzsoázia osztályideológiája
(„hamis tudat”), akkor semmiféle elgondolható morális
érv nem szólhat a kapitalizmus mellett. Ugyan mennyivel különb
erkölcsileg a kapitalisták osztályállama bármely
másik osztályénál?
A liberálisok ezzel
szemben azt szokták gondolni, hogy a kapitalizmus azért támogatandó,
mert igazságosabb társadalmat eredményez, mint riválisai,
s
nem azért, mert barátaikat és ismerôseiket jutalmazza.
Meglehet, ebben a liberálisok tévednek, de ez legalább
erkölcsileg értelmezhetô álláspont.
Persze Seres gondolhatja
azt is, hogy bár a kapitalizmus az igazságos társadalom
alapja, ennek felismerésére azonban csak a kapitalisták
lehetnek képesek, s ezért kell az SZDSZ-nek a kapitalisták
pártjává válnia. Ezzel az állásponttal
mindössze az a baj, hogy a tapasztalat cáfolja. A kapitalisták
nem vonzódnak feltétlenül a szabad piachoz, bár
az alacsony adókat persze szeretik (ki nem szereti?), és
persze sokallják a szegénytámogatásra fordított
pénzeket. De a versenynél jobban kedvelik a monopóliumokat,
a szabott árakat, a kockázatnál a biztos állami
megrendeléseket és a garantált piacokat. (Ezt sokan,
sokszor megírták már, különbül, mint
arra én képes volnék.) Ezzel szemben például
a magyar pártok közül jól felismerhetôen
leginkább piacbarát SZDSZ törzsszavazói mindig
is a beosztott diplomásokból és közalkalmazottakból
kerültek ki. A kapitalisták pártja idehaza az MSZP és
a Fidesz, a kapitalizmusé az SZDSZ. Vagy legalábbis (talán)
az kellene, hogy legyen.
Ezekre a félreértésekre
azért kellett hosszabban kitérni, mert bizonyos mértékig
meghatározták az SZDSZ november végi küldöttgyûlésének
menetét is. Erôs volt a szándék, hogy a stratégiai
nézeteltéréseket elméleti különbségekként
tüntessék fel (szociális vs. „jelzô nélküli”
piacgazdaság), s minden korábbinál gyakrabban hangzott
el a sürgetés, hogy az SZDSZ végre zárja le a
„terméketlen elvi vitákat”. Folytatódott az a többéves
tendencia, hogy a bírálók önként kivonulnak
a párt vezetôségébôl. Így az „új
stratégiával” szemben kritikus véleményt kifejtôk
(mint Bauer Tamás, aki mostanáig keményen felvette
az odadobott kesztyût) nem vállaltak ügyvivôi pozíciót.
Jóformán az egyetlen örvendetes tény, hogy Hack
Péter az elôzetes félelmekkel ellentétben ismét
az SZDSZ egyik vezetôje lett.
Az újraválasztott
pártelnök és szövetségesei, a jelek szerint,
folytatják azt a politikát, amely a mai jelentéktelenségbe
sodorta az SZDSZ-t. Az eróziónak vannak olyan tünetei
is, amelyek kétséget ébresztenek aziránt, hogy
egyáltalán megállítható-e a romlás.
Ezek a jegyek a válság olyan aspektusaira utalnak, amelyekrôl
mindmáig kevés szó esett. A koalíciós
kormányzás és a választási vereség
óta eltelt másfél év politikai és stratégiai
hibáit többen kellô alapossággal elemezték
(bár ez itt nem túl lényeges, nincs okom titkolni,
hogy Bauer Tamás közelmúltbeli elemzéseivel értek
egyet), a szervezeti felbomlásról és a legfontosabb
kérdésrôl, az alapelvek feladásáról
is lehetett hallani. Az a krízis azonban, amelyrôl most szeretnék
beszélni, bár az elôbbiekhez képest kétségkívül
származékos csupán, mégis olyan jelentôségû,
amely kérdésessé teszi, meghozhatják-e egyáltalán
a várt eredményt a szükséges (igen radikális)
politikai és stratégiai korrekciók.
Arról van szó
ugyanis, hogy következetessége, szavazói és tiszta
múltja után az SZDSZ elvesztette kulturális presztízsét
is. Valaha, nem is olyan régen, a liberálisokhoz tartozni
egyszerûen „jó társaságnak” számított.
Az SZDSZ-szel szemben kimondottan ellenséges köröket leszámítva
sokan alaposan végiggondolt erkölcsi-politikai meggyôzôdés
nélkül, pusztán felületes rokonszenv alapján
is kedvvel nevezték magukat liberálisnak, értetlenül,
de öntudatosan. Mindez nyilván számos félreértés
és egyéb kellemetlenség forrása is volt, ugyanakkor
félreérthetetlenül jelezte a liberalizmus kulturális
tekintélyét, amely jórészt független a
mindenkor esetlegesen alakuló választói támogatástól.
Mára ennek is vége. Az SZDSZ nemcsak a liberalizmus igazságáról,
de tiszteletreméltóságáról sem tudta
meggyôzni a magyar népet.
Nagyritkán elôfordul,
hogy az ember racionális belátással olyan következtetésre
jut, amelyet saját maga is érzelmileg elfogadhatatlannak
talál. Ha ugyanis a fentiekben igazam van, akkor abból az
következik, hogy merô önáltatás az SZDSZ-en
belüli esetleges (és amúgy is egyre valószínûtlenebb)
jövôbeni fordulattól remélni a liberalizmus hazai
politikai képviseletének feltámadását.
A politikai küzdelmekben ugyanis a helyes elvek képviselete
és a helyzethez illô stratégia föllelése
mellett nem lehet eltekinteni a cselekvô személyétôl:
a politikai szereplô behelyettesíthetetlen kiléte redukálhatatlan,
konstitutív eleme a cselekvés politikai jelentésének
avagy jelentôségének. Mindezzel azt akarom mondani,
hogy az SZDSZ az elmúlt négy-öt évben követett
politikájával – tényleges és nem lebecsülendô
történelmi érdemei ellenére, hiszen évtizedes
küzdelmük nélkül a Magyar Köztársaság
sokkal nyomorultabb hely lenne, mint amilyen – valószínûleg
végleg lehetetlenné tette, hogy sikerrel képviselhesse
a liberalizmust Magyarországon. Éspedig nem pusztán
azért, amit tesz, vagy a jövôben esetleg tenni fog, hanem
azért, mert az, ami – illetve amivé lett az évek során.
A fenyegetett kisebbségek és a szabadságszeretô
emberek jó része számára ma már nem
evidencia, hogy az SZDSZ a szabadság pártja. Nem világos,
hogy innen van-e még visszaút.
D o k u m e n t u m o k
„A fidesz nem hozza el a jövôt, az MSZP visszahozza a múltat”
Magyar Bálint: „Nem lehet liberális politikát folytatnunk, ha beletörôdünk a kétpólusú rendszerbe.”
(...) 10 éve követeltük
a Munkásôrség feloszlatását, és
ma is aktuális a kérdés: a közhatalmi intézmények
(adóhivatal, rendôrség, titkosszolgálatok) pártcéloktól
független mûködése.
10 éve követeltük,
hogy az MSZMP vonuljon ki a munkahelyekrôl, és ma is aktuális
a kérdés: a politika vonuljon ki a gazdaságból,
és ne párthovatartozás alapján osztogassák
a gazdasági és közhatalmi pozíciókat.
10 éve követeltük,
hogy az MSZMP számoljon el a vagyonával, és ma is
aktuális a kérdés: teremtsünk tiszta viszonyokat
a pártok gazdálkodása terén. Máig rendezetlen
székházügyei vannak mind az MSZP-nek, mind a Fidesznek.
Akik erôszakos elitváltással és kétes
vagyonszerzéssel igyekeznek behozni az egykori pártállami
nómenklatúra elônyeit, azok nem demokráciát
teremtenek, hanem csakújabb igazságtalanságot és
cinizmust.
10 éve követeltük,
hogy a parlament válassza a köztársasági elnököt.
A parlament bebizonyította, hogy képes olyan személyt
választani, aki köztiszteletnek örvend, feddhetetlen és
megtestesíti a nemzet egységét. Ma is ez a feladat.
Göncz Árpád, aki a magyar szabadságért
hat évet ült börtönben, nagyon magasra tette a lécet.
Reméljük, hogy a parlamenti többség nem a bírósági
korlát másik oldaláról választ elnököt.
(…)
Európában –
és tegyük hozzá, a Liberális Internacionálé
pártjainál – nem szokás a szélsôjobboldal
számára menedéket alkotni a házszabályban.
Európában nem
szokás a szélsôjobboldal szavazataival, propagandistáival
és rágalmaival harcolni a független sajtó és
a független nemzeti bank ellen.
Európában lemondatják
az olyan kormányfôi tanácsadót, aki arról
tart nyilvános elôadást, hogy 6 millió zsidó
tervszerû meggyilkolása a II. világháborúban
marginális szempont volt.
Európában visszautasítják
a Horthy-korszak igazolását, Bárdossy László
rehabilitálását.
Európát, tegyük
hozzá, nem lehet túlságosan hosszú ideig becsapni
ezekben a kérdésekben. (…)
A központosítást,
az állam túlhatalmát minden eddigi antiliberális
hatalom a társadalom védelmeként adta elô. De
ez ne tévesszen meg minket. Szinte egyetlen olyan terület sincs,
ahol a Fidesz a rendezés ürügyén ne szüntette
volna meg – vagy az átláthatóságot, vagy a
társadalmi ellenôrzést, vagy a társadalmi önkormányzatot,
vagy mindezeket együtt. A Nemzeti Kulturális Alaptól
a futballig, a gazdasági kamaráktól a társadalombiztosításig,
magának a társadalomnak a szabadságát szûkítik.
(…)
Kimondhatjuk azonban, hogy
a Fidesz hatalomgyakorlási módszere a jogállam korlátozása
és bénítása.
Ki tudja összeszámolni
ebben a teremben mindazokat az alkotmánybírósági
vagy bírósági ítéleteket, amelyeket
a kormány egyszerûen nem kíván végrehajtani?
Hány vizsgálóbizottság felállítását
akadályozta meg eddig a Fidesz az egyértelmû házszabályi
utasítások ellenére? Hány konszenzust kikényszerítô
törvényt próbált megkerülni egyszerû
ötvenszázalékos szavazással? S mindezeket a jogsértéseket
úgy halmozzák egymásra, hogy a jogállamnak
ideje se maradjon ôket helyrehozni. A Fidesz, ha így halad
tovább, veszélybe sodorja azt a szabadságalapot, amelyet
rendszerváltásunk létrehozott. (…)
Az SZDSZ szerint a magánélet
magánügy, a közpénzek kezelése viszont szigorúan
közügy. Ezzel szemben a Fidesz-kormány az emberek magánéletét
közüggyé kívánja tenni, a közpénzek
elosztását pedig magánügyként kívánja
kezelni. (…)
Ahogy az eddigiekben is bemutattam,
a magyar szabadság pártja voltunk és maradunk: liberális
párt. De ehhez ma már olyan társadalomelvû programokat
kell kapcsolnunk, amelyek beteljesítik a szabadság ígéretét.
A szabadságnak eredményre kell vezetnie, tehát jólétre,
méltóságteljes életminôségre,
és esélyt kell teremtenie mindenki számára.
(…) Hatalmas munka, kettôs reform áll Magyarország
elôtt: a takarékos állam és az adócsökkentés.
Meg kell történnie a liberális csodának, hogy
az állam elvesz magától, és többet hagy
polgáránál. Enélkül sem szabadság,
sem gazdasági fejlôdés nincs. (…)
Ma már mindenki elôtt
világos, hogy a rendôrség és a titkosszolgálat
hatalmát növelô politika – a statisztikákkal való
bûvészkedés ellenére – sem javította
a közbiztonságot.
A szervezett alvilág
egy darabig várt arra, hogy a kormány ígéretéhez
híven fél év alatt felszámolja, de ennek elmaradása
után önfelszámoló robbantássorozattal
állt neki öntevékeny módon megvalósítani
a kormányprogramot. Ennél súlyosabb fejlemény,
hogy a polgárok ma már az államtól is félnek.
Bizony, kedves szabaddemokraták, amirôl én most beszélek,
ismét nem telefontéma. Az alvilágtól és
a politikai felvilágtól való félelemmentes
szabadság csak akkor következik be, ha a rendôrség
és a titkosszolgálatok mûködése párosul
az átláthatóságukat és civil kontrolljukat
célzó politikával. (…)
Való igaz, hogy magabiztos,
jövôtudatos középrétegek nélkül
nincs magyar demokrácia. De az SZDSZ a rövidlátó
osztályönzésnél jóval erôteljesebb
stratégiát javasol a magyar középrétegek
számára. Csak azzal szolgálhatjuk hosszú távon
a középosztály kialakulását, megerôsödését,
ha a magyar társadalmat megszabadítjuk a strukturális
szegénységtôl. Az igazi hosszú távú
önzés a társadalmi szolidaritás. Nincs ennél
jobb középosztályi befektetés. Mint ahogy a következô
választás be fogja bizonyítani, politikailag is rossz
a Fidesz számítása, amikor azt hiszi, hogy az alsó
adókategóriákba tartozó családok megsegítésérôl
elfeledkezhet, mert ôk úgysem szavaznak. (…)
Az SZDSZ nehéz helyzetben
van. Másfél év után sem tudtunk elmozdulni
a holtpontról. Ezt mindannyian látjuk. A diagnózis
elkészült, és többségünk ugyanazokra
a hibákra hívja fel a figyelmet. A párton belül
az elmúlt hónapokban szinte mindenki azt sürgeti, hogy
az SZDSZ legyen bátrabb, és a közvélemény
számára is érzékelhetôbben vállalja
liberális értékeit. Ugyanezt kéri számon
értelmiségi holdudvarunk is. (…)
De mindezt hogyan? Attól
tartok, nem lehet markánsan liberális politikát folytatnunk,
ha sokan már lelkileg beletörôdtek a kétpólusú
politikai rendszerbe. Ezek a barátaink úgy gondolják,
hogy valahova tartozni kell, valahol védelmet kell találni.
(…) Attól tartok, hogy a liberális politikáról
könnyebb beszélni, mint aszerint cselekedni. Így aztán
az sem véletlen, hogy amikor megfogalmaztuk az SZDSZ új stratégiáját,
bírálóink egyetlen dolgot olvastak ki belôle:
hogy az SZDSZ távolodik az MSZP-tôl. Volt is rémület.
Ezzel önmagában még nem tudták volna megijeszteni
a velünk szimpatizálókat, ezért rögtön
hozzátették: a szocialistáktól való
távolodás egyben a jobboldali Fideszhez való közeledést
jelenti. Bírálóinkat az sem érdekli, hogy ez
nem igaz. Egy dolgot akarnak: hogy az SZDSZ úgy változzon,
hogy közben minden maradjon a régiben. Ez olyan, mint amikor
valaki a rulettben mindent a vörösre tesz fel, s közben
azt mondja, hogy a fekete a nyerô.
Hosszabb távon egyetlen
párt sem képes fennmaradni, ha egymásnak ellentmondó,
egymást kizáró elvárásoknak kell megfelelnie.
Nem lehetünk egyszerre liberális párt és az MSZP
elkötelezettje. Ez olyan logikai ellentmondás, amely a párt
teljes felmorzsolódásához vezethet.
Szeretném hangsúlyozni,
hogy nem arról beszélek, hogy a szocialista párt ellenségünk
lenne. Nem ellenségünk, hanem vetélytársunk.
Az MSZP azt teszi, amit egy baloldali párt szokott tenni. Az MSZP
szocialista párt, az SZDSZ pedig liberális párt. Ez
ilyen egyszerû. Az igazi probléma az, ha a tényleges
különbséget a választók nem észlelik.
S ha ez így van, ez nem az MSZP hibája, hanem a mi hibánk.
(…)
A fantáziadús,
építô, dolgos és tettrekész, ugyanakkor
elvek által vezetett politikusok egész új nemzedékét
kell a szabaddemokratáknak felkínálni a magyar társadalom
számára. Ezért üdvözlöm az új
generációt is. Ezért tartom nyereségnek, ha
ez az új generáció megküzd az SZDSZ-en belül
a politikusi rangért, akár úgy is, hogy a nyilvános
bírálatot sem takarítja meg. Adjunk esélyt
új vezetôknek úgy, hogy a választókat,
mégpedig a szabaddemokrata politika számára termett
választókat tartsuk szem elôtt.
Demszky Gábor: „Merjünk megint önmagunk lenni.”
(…) Az SZDSZ kishitû
párt lett. Közülünk sokan már beletörôdtek
a másodhegedûs szerepbe.
Jó példa erre
az új stratégia párton belüli és párt
körüli fogadtatása. Magyar Bálint vezetésével
új stratégia és új program kidolgozásába
kezdtünk. Az új stratégia szervesen illeszkedik a régi,
sikeres SZDSZ programjához. Nem tartalmaz eretnek gondolatokat.
Azt javasolja, hogy merjünk megint önmagunk lenni. Amibôl
persze egy sor dolog következik. Ettôl a javaslattól
estek pánikba a stratégia bírálói. Valahogy
így okoskodtak: ha az SZDSZ önmagához közeledik,
akkor egyúttal távolodik az MSZP-tôl. Ez igaz.
A gondolatsort azonban tovább
folytatták: távolodunk az MSZP-tôl, tehát közeledünk
a Fideszhez. Ez viszont már nem igaz.
Ez a logika a kishitûség,
a fantáziátlanság, a beletörôdés
logikája. Aki így gondolkodik, annak meggyôzôdésévé
vált, hogy csak két állócsillag van a magyar
politika egén, az MSZP és a Fidesz. És az SZDSZ csak
azt döntheti el, hogy melyikük körül fog keringeni.
Aki így gondolkodik, az már belenyugodott, hogy a 2002-es
választásokon az SZDSZ megint betlizik és már
most az MSZP gyôzelmében reménykedik, meg abban, hátha
ránk is szükség lesz. Aki így gondolkodik, az
már rezignáltan feladta azt a szellemiséget, amely
az SZDSZ-t létrehozta, visszaesett a rendszerváltás
elôtti idôk apátiájába.
Ugyanez a kishitûség
és fantáziátlanság érzôdik ki
abból is, hogy sokan megrökönyödtek, amikor az utóbbi
idôben ismét polgárnak neveztük – a polgárt.
Több szabaddemokrata entellektüel szerint a Fidesz rövid
idô alatt annyira elkoptatta a polgár szót, hogy azt
már kimondani sem érdemes.
Szókratész,
a büszke athéni polgár, bizonyára elcsodálkozna
ezen. Ne használjuk a polgár fogalmát, amelyet ô
annyira komolyan vett, hogy kiitta érte a bürökpoharat?
Azt a fogalmat, amely túlélt kétezer évet?
Szerintem ez nonszensz. Nem hiszem, hogy a Fidesz, – ez az eszmetörténetileg
jelentéktelen képzôdmény – másfél
év alatt képes lett volna ennyire lejáratni a polgár
fogalmát.
A polgár szót
a Fidesz tôlünk lopta el. Hiba volt, hogy hagytuk. Magyar Bálint
már a szamizdat Beszélôben polgárként
jelentett Lengyelországból. Eddigi programjaink is a polgárosodásról
szóltak. Ellenfeleink polgári radikálisoknak becsméreltek
bennünket. Egyébként erre büszkék lehetünk.
Nekünk nem kell az értelmezô szótárat lapozgatnunk,
hogy rátaláljunk egy új jelzôre, amelyik jobban
kifejezi identitásunkat.
(…) Többpártrendszerben
a pártok elôször megméretik magukat, majd a parlamenti
számtan és a programok összeilleszthetôsége
alapján koalíciót kötnek.
Az elôzetes koalíciókötés
a kétpártrendszer logikájába illik bele. Egyébként
az MSZP is és a Fidesz is erre törekszik. Ennek eredménye
az lehet, hogy kiszorítanak bennünket a politikai életbôl.
A magam részérôl nem akarok ebben segédkezni.
Nemrégiben fölzúdulást
keltett egy megjegyzésem. Azt mondtam, hogy a Fidesz nem hozza el
a jövôt, az MSZP pedig visszahozza a múltat. Ezzel azt
mondtam, hogy pillanatnyilag egyik párt sem képes a változó
világ új kihívásaira megfelelô válaszokat
adni.
Az MSZP persze nem kommunista
párt. Ezt csak a Fidesz mondja. Ma is azt mondom: az antikommunizmus
ideje lejárt. Csak azok riogatnak kommunista veszéllyel,
azok hazaárulóznak, akiknek fogalmuk sincs róla, milyen
jövôt akarnak. Sôt, úgy érzem, a Fidesz
ma inkább hasonlít Kádár János központosított
pártjára, mint az MSZP.
Az MSZP baloldali párt,
amely igyekszik szociáldemokratává válni. Nem
az én dolgom megítélni, hogy hol tartanak a fejlôdésben.
De úgy látom, jó néhány évbe
telik, mire az elmúlt évtized nyugati szociáldemokrata
pártjaihoz felnônek. Nem látom jelét, hogy gyorsan
változnának. Amikor azt mondom, hogy a maradi párt,
akkor arra gondolok, hogy 2002-ben ugyanazt folytatnák, amit ’94–98
között csináltak. Szerintem ez ma már kevés.
Magyarország két legnagyobb pártja avítt, konzervatív.
Abban az értelemben, hogy mindkettô ellenáll a változásnak.
(…)
Ki kell mondanunk, hogy sem
etatista Magyarországot nem akarunk, amelyben egy központosított
bürokrácia kezében van minden hatalom, sem pedig korporatista
Magyarországot, amelyet a kamarákon, tb-önkormányzatokon
és a szakszervezeteken keresztül kormányoznak. (…)
Merjük vállalni,
hogy a polgár antikvitásba visszanyúló fogalmát
nem engedjük lejáratni. Számunkra fontosak a polgári
erények: a szorgalom, a becsületesség, az önbecsülés.
Tegyük világossá, hogy a polgár nem lop, nem
szôkít olajat, nem csinál székházból
bányát, szakszervezeti üdülôbôl magánpanziót,
és betartja a szerzôdéseket. Egy polgári társadalomban
a munkaközvetítôk nem nézik a jelentkezôk
bôrszínét, és semmifajta hátrányt
nem jelenthet a vallási meggyôzôdés. Egy polgári
társadalom, ha egy New Yorkba igyekvô egyetemista megvásárolja
repülôjegyét, ezzel ugyanolyan jogokra tesz szert, mint
a Washingtonba repülô kormánydelegáció.
(…) Mi tudjuk, hogy nem az
a hazafi, aki félti az országot az újtól. Mi
tudjuk, hogy éppen ellenkezôleg: rossz hazafi az, aki abban
reménykedik, hogy olyanok maradhatunk, amilyenek vagyunk, hogy esetleg
vissza is léphetünk néhány évtizedet,
aki szélárnyékos helyen szeretné kivárni,
amíg elrohan mellettünk a történelem. Ha ez bekövetkezne,
akkor nem megússzuk a globalizációt, mint egy influenzajárványt,
hanem lemaradunk, és generációkra elveszíthetjük
a felzárkózás esélyét is.
Mind a korporatista MSZP,
mind az etatista Fidesz fél a globalizációtól.
A maguk szempontjából igazuk is van, hiszen a globalizáció
azokat az intézményeket veszélyezteti, amelyekbôl
hatalomgyakorlási elveiket levezetik. De nekünk meg nem lenne
szabad megengedni nekik, hogy a globalizáció veszélyeivel
ijesztgessék a polgárokat. A globalizáció csak
az ô hatalmi esélyeiket veszélyezteti, nem az ország
életesélyeit. Csak akkor jelent veszélyt Magyarország
számára, ha az etatista-nacionalista és a korporatista
elit rossz mederbe tereli az ország kreatív energiáit,
a globalizációval való szembenállás
irányába. Éppen ezért merjük kimondani,
hogy a globalizáció nemhogy veszély lenne, hanem Magyarország
nagy esélye a kitörésre.
(…) Ebben az országban
százezrek várják, hogy végre megújuljon
az SZDSZ. Óriási a várakozás azokban, akik
azt akarják, hogy a politika végre a jövôrôl
szóljon, és ne a múltról. Egy hónappal
ezelôtt néhány száz fiatal összegyûlt
és megalakították az SZDSZ-Új Generációját.
Nem mondtak vagy tettek semmi meglepôt, csak vállalták
liberalizmusukat.
Egy hónap alatt a
sajtó többet foglalkozott az Új Generációt
szervezô fiatalokkal, mint fél év alatt az egész
SZDSZ-szel. Megalakulásuk hírére az interneten keresztül
többen akartak belépni az SZDSZ-be, mint az elmúlt három
évben összesen.
Bauer Tamás: „Az új SZDSZ nem tud, hanem rögtönöz, nem mer, hanem helyezkedik, nem tesz, hanem ródsózik.”
(…) Egy nyolc évvel
ezelôtti küldöttgyûlésen is másfél
évvel voltunk egy választási vereség, egy a
mostanihoz képest sikernek is mondható választási
vereség után. Arra a küldöttgyûlésre
gondolok, ahol lehurrogták Magyar Bálintot és Petô
Ivánt, ahol kifütyülték Haraszti Miklóst,
ahol nehezteltek Hack Péterre és Wekler Ferencre, meg talán
rám is, mert nem vállaltunk ügyvivôi jelölést.
Mi késztetett bennünket akkor erre? Úgy gondoltuk: ha
a küldöttgyûlésen olyan politika nyer többségi
támogatást, amely meggyôzôdésünk
szerint elvileg hibás, és amely nem viheti sikerre a magyar
liberálisok pártját, akkor ilyen módon is figyelmeztetnünk
kell a veszélyre. Jeleznünk kell mind barátainknak itt
a küldöttgyûlésen, mint híveinknek a küldöttgyûlési
termen kívül, hogy rossz irányba mennek a dolgok az
SZDSZ-ben. Nem elég persze jelezni, hanem újra át
kell gondolni a helyzetet és a teendôket. Az SZDSZ 1994-es
sikere, kormányra kerülése igazolta Magyar Bálint
és Petô Iván, Hack Péter és Wekler Ferenc,
Haraszti Miklós és jómagam akkori döntését.
Ma számomra hasonló
a helyzet.
Magyar Bálint az áprilisi
küldöttgyûlésen új SZDSZ-rôl beszélt.
Az elmúlt hónapokban láthattuk, mit is jelentene ez
az új SZDSZ. Ez az új SZDSZ nem az ország fô
kérdéseivel foglalkozik, hanem önmagával: azzal,
hogy ô akar lenni a harmadik pólus, meg azzal, hogy ô
polgári vagy éppen polgári liberális párt.
A gazdaságról, a költségvetésrôl,
a közbiztonságról, a külpolitikáról,
a szegénységrôl, a közélet tisztaságáról
ennek az új SZDSZ-nek nincs saját, csak tôle hallható
mondandója. Ez az új SZDSZ már a Horn-kormányban
sem merte megvétózni a vatikáni megállapodást
vagy a nagymarosi vízlépcsôt. Ez az úgynevezett
új SZDSZ az úgynevezett új stratégiában
határozatba hozza, hogy ezentúl ô is kétszáz-
vagy négyszázmilliárd forinttal többet fog ígérni
ellenzékbôl, mint amit kormányra kerülve teljesítene.
Ez az új SZDSZ elutasítja, hogy komolyan fellépjen
az ellen a mocsok ellen, ami a magyar politikai közéletet jellemzi.
Ez az új SZDSZ nem akar szigorú összeférhetetlenséget
érvényesíteni a parlament után az önkormányzatokban
is. Ez az új SZDSZ nem akar gátat vetni a pártfinanszírozási
kiskapuknak. Ez az új SZDSZ, ha a jobboldal megtámad egy
kisegyházat, melynek szabadgondolkodó tagjai ott voltak az
SZDSZ alapításánál, gyáván meghátrál,
és maga is rúg egyet egyik legkiválóbb politikusába,
hogy igazolja magát. Amikor pedig egy ilyen szégyenletes
döntés után nyilatkozni kell, vezetôi mellébeszélnek
és sumákolnak, nem vállalják, amit tettek.
Ez az új SZDSZ, ha a kormány belsô tanácsadói
félhivatalossá teszik a zsidózást, úgy
dönt, hogy nem csinál a dologból parlamenti kérdést.
Ahelyett hogy maga kezdeményezne mozgalmat a kormánnyal együttmûködô
szélsôjobbal szemben, távol tartja magát a baloldal
náciellenes tüntetésétôl. Ez az új
SZDSZ az önkormányzati választásokon két
ízben is közös polgármesterjelöltet támogat
a MIÉP-pel, és persze veszít. Az új SZDSZ-ben
különbséget tesznek budapestiek és vidékiek
között, Orbán Viktor módjára lovagolva meg
bizonyos ellenérzéseket. Ez az új SZDSZ a küldöttgyûlésén
elôbb szavaz, és utána folytat csak politikai vitát.
Ez az új SZDSZ nem tud, hanem rögtönöz, nem mer,
hanem helyezkedik, nem tesz, hanem ródsózik. (…)
Én ellenzem, hogy
új SZDSZ-t keressünk, én azt javaslom, hogy építsük
újjá a régit. (…)
Azt a régi SZDSZ-t,
amely ellenzékbôl is meg a koalíciós partnerrel
is harcolt a tiszta közéletért, és kikényszerítette
az összeférhetetlenségi törvényt. Azt a
régi SZDSZ-t, amely mert szembeszállni az államilag
szervezett iskolai hittérítéssel, és ezután
tudott önkormányzati választást nyerni. Azt a
régi SZDSZ-t, amely listáján roma képviselôket
juttatott az Országgyûlésbe. Azt a régi SZDSZ-t,
amely tíz éve a kommunista állampárttal szemben
összefogott a Fidesszel, konfliktust vállalt az MDF-fel, és
megnyerte a népszavazást. Azt a régi SZDSZ-t, amely
öt éve a gazdasági válsággal, az inflációval,
a munkanélküliséggel, no meg a nacionalizmussal szemben
összefogott az MSZP-vel, konfliktust vállalt a Fidesszel, és
megnyerte a stabilizációt, a privatizációt,
a nyugdíjreformot, az igazságügyi reformot, az alapszerzôdéseket
és a NATO-tagságot. Azt a régi SZDSZ-t, amely, ha
a jobboldal az alkotmányos rendet támadta, nem a kivárást
választotta, hanem maga kezdeményezett Demokratikus Chartát,
amikor arra volt szükség. Azt a régi SZDSZ-t, amelyben
nem rögtönöztünk, hanem tudtuk, nem helyezkedtünk,
hanem mertük, és nem ródsóztunk, hanem tettük.
Azt a régi SZDSZ-t, amelynek küldöttgyûlésén
elôbb volt a vita, és utána a tisztújítás.
(…)
Én születése
óta, tizenegy éve ismerem az SZDSZ-t, és tudom, hogy
erôsebb ez a párt annál, amit ellenfelei gondolnak
róla, de még annál is, amit a vezetôi gondolnak
róla. Ahogy túljutott azon a válságon, amely
nyolc évvel ezelôtt sújtotta, túljut azon is,
amellyel ma küszködik. Bizonyos vagyok benne, hogy együttes
munkával rá fogunk találni arra a liberális
politikára, a régi SZDSZ újjáépítésének
politikájára, amellyel kijutunk a jelenlegi válságból.
Meg fogjuk találni hozzá azokat az új vezetôket
is, akik újra olyan tekintélyt élveznek majd a választók
szemében, mint a régi SZDSZ vezetôi: Kis János,
Tamás Gáspár Miklós, Rajk László,
Solt Ottilia, Demszky Gábor vagy Petô Iván. És
akkor majd lesz értelme annak, hogy ha jónak látjátok,
beválasszatok a párt vezetésébe. Akik jelöltetek,
mindig számíthattok rám, együtt fogunk dolgozni,
ehhez nem kell ügyvivônek lenni.
(Elhangzott az SZDSZ küldöttértekezletén, 1999. november 27-én.)
http://www.c3.hu/scripta