Az 1974. április 25-i forradalom nem csupán Portugália legújabb kori történelmében, hanem a portugál nemzet egész históriájában alapvetô mérföldkô. Ezzel a forradalommal egyrészt lezárult a nagy földrajzi felfedezésekkel a XV. században kezdôdött birodalmi korszak, másrészt megnyílt a csatlakozás útja egy új, alakulóban lévô politikai szervezethez az Európai Unióhoz. Az önmagát 1933-ban Estado Novonak [Új Állam] elnevezô konzervatív diktatúra megdöntése amit a fegyveres erôk tisztjeinek széles körû mozgalma hajtott végre a gyarmatosítás zsákutcájából és a nemzetközi elszigeteltségbôl kitörni képtelen tekintélyuralmi modell kiüresedésének elkerülhetetlen következménye volt. Kettôs ellentmondás fenyegette létében az 1968-tól kezdôdôen Marcelo Caetano1 és Américo Tomás2 irányította rezsimet. Az egyik az Európától való mind erôsebb függés légkörében a rendszer merev, zárt, konzervatív intézményi berendezkedése és az ipari fejlôdéssel járó növekvô igények között feszült. A másik a tekintélyuralmi, nemzeti-kolonialista ideológia és a 60-as éveket általánosan jellemzô új társadalmi és kulturális lendületbôl fakadó pluralista, egyetemességre vágyó, antikolonialista törekvések között húzódott. Ilyen körülmények között a gyarmati háború csak átmenetileg csillapíthatta a felgyülemlett feszültséget, elôbb vagy utóbb a katalizátor szerepét kellett betöltenie. Kezdetben úgy tûnt, hogy a gyarmati háború éltetô levegôhöz juttatja a rendszert, végül mégis halálos szorítássá vált, amelyet éppen a rezsim fegyveres ereje, a hadsereg idézett elô.
A marcelizmus3 és a tekintélyuralmi rendszer válsága
1968 szeptemberében
a betegsége következtében munkaképtelen Salazartól4
Marcelo Caetano vette át az Államtanács elnökének
tisztségét. Egyes intézkedések, valamint az
Államtanács új elnökének elôdjétôl
közismerten eltérô nézetei a rendszer életének
új szakaszára, a liberalizálás lehetôségére
utaltak. Ez az idôszak 1968 ôszétôl az 1969. októberi
törvényhozási választásokig tartott. Porto
püspöke és Mário Soares5 (1968. novemberi) visszatérése
a számûzetésbôl a lehetséges nyitás
elôjelei voltak. Az úgynevezett szocialista ellenzék
(1968 végén) tette közzé a nemzethez szóló
kiáltványát. 1968 decemberében sztrájkmozgalom
bontakozott ki a Lisszaboni Egyetemen, majd 1969 áprilisában
a Coimbrai Egyetemen. 1969 májusában az észak-portugáliai
Aveiróban került sor a II. Köztársasági
Kongresszusra, ugyanez év október 26-án pedig a nemzetgyûlési
(Assembleia Nacional [AN]) választásokra. A megválasztott
nemzetgyûlés ún. liberális szárnya
és a kormány fiatal technokratái a marcelizmus liberalizálódó
arcát mutatták.
1970-tôl egyre nyilvánvalóbb
lett a rendszer politikai zsákutcája. Az 1971. évi
alkotmánymódosítás, az új sajtótörvény,
amely nem törölte el a cenzúrát, azt jelezték,
hogy a nyitás egyelôre elmarad. Az ellenzék harca radikalizálódott.
Fegyveres politikai akciócsoportok tûntek fel: a szocialista
ellenzékhez közel álló LUAR (Liga de Unidade
e Acçao Revolucionária), a Portugál Kommunista Párthoz
(PCP) kötôdô ARA (Acçao Revolucionária Armada)
és a Forradalmi Brigádok. 1972 augusztusában Américo
Tomást újra köztársasági elnökké
választották. Október 28-án új nemzetgyûlési
választásokat tartottak. Világossá vált,
hogy a liberális szárny nem élte túl a rendszer
tekintélyuralmi vonásainak rögzülését.
1973 nyarától
1974 áprilisáig súlyosbodtak az ellentmondások
a hadseregben.6 1974 februárjában megjelent Spínola7
tábornok Portugália és a jövô (Portugal
e o Futuro) címû könyve. Mind szembetûnôbbé
vált a rendszer vezetô körein belül a tengerentúli
területek problémájának végleges politikai
megoldásával kapcsolatos nézeteltérés.
Ilyen elôzmények után 1974. március 11-én,
illetve 14-én a nemzetgyûlés és a portugál
hadsereg tábornoki kara a kormány tengerentúli politikája
mellett demonstrált. Costa Gomes8 és António de Spínola
tábornokoknak, a Fegyveres Erôk vezérkari fônökének
és helyettesének távolmaradása e ceremóniáról
menesztésükhöz vezetett. Április 25. elôtt
még egy kormányátalakításra (március
15.) és egy elvetélt katonai megmozdulásra (március
16.) került sor. Ez utóbbi nap hajnalán a Lisszabontól
mintegy 120 kilométerre északra fekvô Caldas da Rainhában
állomásozó 5. gyalogezred kísérletet
tett, hogy bevonuljon Lisszabonba. Az akció, amelynek célja
a kormány leváltása és a rendszer megdöntése
volt, kudarcba fulladt.
A Fegyveres Erôk Mozgalma és a tekintélyuralmi rendszer megdöntése
Önmagában az a
tény, hogy a Kapitányok Mozgalma a hadseregen belüli
tiltakozást hihetetlen gyorsasággal globális politikai
kérdéssé változtatta, igazolta, hogy a válság
minden korábbinál mélyebb. A fiatal tisztek mozgalmának
fô eleme az volt, hogy a diktatórikus rendszer nem volt képes
politikai megoldást találni a gyarmati háborúk
befejezésére. Az 1974. március 16-i Caldas da Rainha-i
katonai puccs noha a kormányerôk semlegesítették
egy gondosan elôkészített, a rezsim megdöntésére
irányuló hadmûvelet elsô erôpróbája
volt. Az Otelo Saraiva de Carvalho9 által kidolgozott terv végrehajtásában
tekintélyes számú katonai egység vett részt
az ország egész területén.
A felkelô erôk
parancsnokságát az 1. mûszaki ezred területén,
Pontinhában, Lisszabon egyik külvárosában állították
fel. Miután felcsendült a rádióban a forradalom
kezdetének szignáljaként szolgáló két
dal az E Depois do Adeus és a Grândola, Vila Morena , a
lázadó egységek igyekeztek minél elôbb
birtokukba venni Lisszabon stratégiai fontosságú pontjait
(a Portugál Rádió és Televízió
a Rádio Clube Portugues [Portugál Rádióklub]
és az Emissora Nacional [Nemzeti Adó] adóállomásait,
a Lisszaboni Katonai Körzet fôhadiszállását
és Lisszabon repülôterét, a portelai repülôteret).
Egy elôre meghatározott idôpontban a santarémi
Lovassági Iskola Salgueiro Maia10 kapitány által vezényelt
alakulata lezárta a Comércio teret, Lisszabon egyik központi
terét a Tejo folyó partján, és elvágta
a Banco de Portugal, a Rádio Marconi és a minisztériumok
épületeihez vezetô utakat. A mozgalom irányította
egységek gyors fellépése teljesen váratlanul
érte a rezsim erôit. Azok, akik megpróbáltak
ellenszegülni, Salgueiro Maia elszántságát látva
végül csüggedten és reményvesztetten a felkelôk
oldalára álltak. Salgueiro Maia alakulata ezután két
csoportra oszlott. Az egyik, a rezsimhez kezdetben hû 2. ulánus,
7. lovassági és 1. gyalogsági egységek katonái,
a Portugál Légió11 fôhadiszállása
közelében foglaltak el állást. A másik,
a Lovassági Iskola menetoszlopa a GNR (Guarda Nacional Republicana
[Köztársasági Nemzeti Gárda]) fôparancsnokságának
laktanyájához, a Carmo térre vonult, hogy megadásra
szólítsa fel Marcelo Caetanót, aki még korábban
a politikai rendôrség igazgatójának, Silva Paisnak
a tanácsára menekült oda. Néhány tárgyalási
kísérlet után a Fegyveres Erôk Mozgalma (MFA)
felhatalmazásával, a Marcelo Caetano részérôl
is elfogadott tárgyalópartnerként megjelent a laktanyában
Spínola tábornok, és az Államtanács
elnökétôl hivatalosan átvette a hatalmat.
A forradalom gyôzelmét
követôen Spínola tábornok összeült az
MFA Koordinációs Bizottságával, hogy áttanulmányozza
a mozgalom által kidolgozott proklamációt, amelyet
csekély változtatással a Nemzet Megmentésének
Tanácsa (JSN) nevében 26-án hajnalban ô olvasott
fel a televízióban.
Az április 25-i forradalom
után haladéktalanul sor került az Estado Novo politikai
intézményeinek (Nemzetgyûlés, Korporatív
Kamara,12 Népi Nemzeti Akció,13 PIDE/DGS, Portugál
Légió, Portugál Ifjúság14) a felszámolására.
Az új rezsim forradalmi
szakaszában, 1974 májusa és 1976. április 2.
(az alkotmány elfogadásának napja) között
eltörölték a cenzúrát, az ún. közigazgatási
garancia rendszerét,15 az ipart szabályozó törvényeket,
feloszlatták a korporatív szervezeteket, megszüntették
a plenáris törvényszékeket.16 Ezzel párhuzamosan
új törvényeket léptettek életbe, amelyek
szabályozták a sajtó-, a gyülekezési és
szervezkedési szabadságot, a politikai pártok alapításának
lehetôségét, a sztrájk- és a szakszervezeti
jogot (megtiltva a szakszervezeti pluralizmust), az általános
választójogot, továbbá a bûnvádi
eljárási jogot, az esküdtbíróságok
felállítását, a váláshoz való
jog kiterjesztését.
A gyarmati rendszer felszámolása
A 60-as éveket a portugál
kormánynak az afrikai gyarmatokkal kapcsolatos hajthatatlansága
jellemezte. Magatartását elítélték a
fôbb nemzetközi szervezetek, nevezetesen az ENSZ és az
Afrikai Egységszervezet. 1974. április 25-ét követôen
a gyarmati rendszer felszámolásának kérdése
az MFA és a JSN viszonyában a feszültség egyik
forrásává vált. A kezdet kezdetén a
JSN nevében az országhoz intézett proklamációjában
Spínola tábornok még érvényesíteni
tudta föderalista elgondolásait egy több kontinensre kiterjedô
Portugáliáról. Ez a felfogás azonban felkeltette
a felszabadító mozgalmak és a nemzetközi közösség
gyanakvását, amelyet csak a július 27-i 7/74. számú
törvénnyel amely elismeri a portugál gyarmatok népeinek
jogát az önrendelkezéshez és a függetlenséghez
, valamint Kurt Waldheim ENSZ-fôtitkár portugáliai
látogatásával sikerült eloszlatni.
1974 nyara és 1975
márciusa között a portugál kormány érintkezésbe
lépett és tárgyalásokat folytatott gyarmatainak
több felszabadító mozgalmával, a különbözô
afrikai népek törvényes képviselôivel.
Elsôként a PAIGC ([Bissau-]Guinea és a Zöld-foki-szigetek
Afrikai Függetlenségi Pártja) kötött megállapodást
a portugál hatóságokkal (1974. augusztus, Algír),
amelyben azok elismerték Bissau-Guinea Köztársaság
1973 szeptemberében kikiáltott függetlenségét.
Angolával az 1975 január 10. és 15. közötti
tárgyalásokon jött létre a megállapodás
a dél-portugáliai Alvorban, ahol Portugáliának
sikerült egy asztalhoz ültetnie a három felszabadító
mozgalom vezetôit. E megállapodás szerint a függetlenséghez
vezetô átmeneti idôszakban egy portugál fômegbízott
és a három mozgalom képviselôibôl álló
kormány irányítja az országot. 1975 júniusában,
illetve júliusában nyerte el függetlenségét
Mozambik, a Zöld-foki-szigetek, São Tomé és Príncipe.
Angolában azonban éles fegyveres konfliktus robbant ki, mivel
az alvori megállapodást figyelmen kívül hagyva
1975 márciusában az MPLA (Angolai Népi Felszabadítási
Mozgalom) és az FNLA (Angolai Nemzeti Felszabadítási
Front) erôi között súlyos összecsapások
zajlottak le. A béke helyreállítására
tett kísérletek és Leonel Cardoso fômegbízott
hatalmának megerôsítése sem tudta megakadályozni,
hogy a konfliktus nemzetközivé váljon: dél-afrikai
és kubai csapatok léptek Angola földjére, az
elôbbiek az UNITA (Nemzeti Unió Angola Teljes Függetlenségéért),
az utóbbiak az MPLA oldalán. Ilyen körülmények
között Portugália vonakodott e felszabadító
mozgalmak bármelyikét is a lakosság törvényes
képviselôjének tekinteni, és 1975. november
11-én az angolai népre bízta a kérdés
eldöntését. Végül az Angolai Népi
Köztársaságot csak 1976. február 23-án
ismerte el, miután az MPLA ellenôrzése alá került
az ország nagy része.
Kelet-Timorra és Macaóra
ebben az idôben nem sok figyelem jutott. Sorsuk eltérôen
alakult. Kelet-Timort (ahol az UDT [Timori Demokratikus Unió] és
a FRETILIN [Független Kelet-Timori Forradalmi Front] között
dúló véres polgárháborút az ott
állomásozó kis létszámú katonaság
nem tudta megfékezni) 1975. december 7-én elfoglalta Indonézia.
A Makaó (portugál közigazgatás alatt álló
kínai terület) feletti fennhatóság átadásáról
Portugália 1987. március 26-án fejezte be a tárgyalásokat
Kínával: megállapodásuk alapján ez a
terület 1999. december 20-án végleg kínai közigazgatás
alá kerül.
A demokratikus átalakulás elsô szakasza
Örömhullám
söpört végig az országon 1974. április 25-én.
Ugyanakkor a negyvennyolc évig tartó diktatúra és
elnyomás után a portugál társadalom elôtt
teljes valójában feltárult, milyen súlyos a
helyzet: a szembetûnô gazdasági elmaradottság,
a demokratikus tapasztalatok hiánya, a kirívó társadalmi
egyenlôtlenségek és a kulturális hiányosságok
jellemezték az országot. Ez az örökölt helyzet
rögössé tette a demokráciához vezetô
utat.
A diktatórikus korszak
lezárultával a tényleges politikai hatalom lényegében
két csoport kezében összpontosult: az egyik Spínola
tábornok, a másik az MFA Koordinációs Bizottsága
körül alakult ki. E két hatalmi központnak a gyarmati
rendszer felszámolására és a demokratikus átalakulásra
vonatkozó igen eltérô állásfoglalása
kemény összeütközésekkel járt. Mindez
a bizonytalanság és a társadalmi nyugtalanság
légkörét idézte elô. A szeptember 28-i
események, mikor Spínola tábornok kísérletet
tett arra, hogy magához ragadja a teljhatalmat, a hozzá hû
erôknek a hatalomból való eltávolítása
és a polgári jobboldal semlegesítése a forradalom
elsô szakaszának a végét jelezték.
Spínolát Costa
Gomes váltotta fel az államfôi székben. Megalakult
a III. ideiglenes kormány. A forradalom új szakaszát
egyrészt az MFA fokozatos intézményesülése
jellemezte, másrészt a PCP-nek és az MFA-n belüli
szövetségeseinek az a törekvése, hogy együtt
átvegyék a politikai folyamat irányítását.
A társadalmi modell meghatározásának ideológiai
kérdése az államhatalom megosztásának
politikai kérdésévé alakult. Az MFA és
a politikai pártok e kérdés kapcsán megosztottak
voltak: egyesek a parlamenti demokrácia modelljét, mások
egy katonai élcsapat vezette, népi bázisú szocialista
forradalmi modellt részesítettek volna elônyben.
Az MFA-n belül a marxista-kollektivista
gazdasági-társadalmi modell hívei jelentôs pozíciókra
tettek szert, szoros kapcsolatuk a PCP-vel egyre nyilvánvalóbbá
vált. A PS távolságtartása és bizalmatlansága
ezzel az irányzattal szemben világosan kifejezésre
jutott a szakszervezetek egységének megítélésében.
A baloldal köreiben ez a nézetkülönbség okozta
az elsô repedéseket.
Az álláspontok
radikalizálódása elégedetlenséget keltett
a hadseregben. Kedvezôvé vált a terep a katonai és
a polgári jobboldal meghatározó körei, az erôszakos
hatalomátvétel hívei számára, akik szeptember
28. óta egy pillanatra sem tettek le céljaik megvalósításáról.
A március 11-i puccskísérlet amely félrevezetô
információra alapozva, elhamarkodottan, gyenge haditervvel
és megfelelô támogatás hiányában
robbant ki kudarcba fulladt. Spínola és társai Spanyolországba
menekültek. Ezzel megnyílt az út az MFA radikálisabb
elemei számára.
Március 11-tôl november 25-ig
Spínola tábornok
1975. március 11-i veresége lehetôvé tette a
radikálisok pozícióinak megerôsödését.
A március 11-ét megelôzô idôszak már
vázolt ellentétei amelyek a választásokon
alapuló parlamenti demokrácia, illetve a forradalmi úton
megvalósuló szocialista-kollektivista modell hívei
között alakultak ki most teljes erôvel felszínre
kerültek. Az elôbbiek kezdettôl fogva védekezô
taktikára kényszerültek; sem intézményi,
sem politikai téren nem ellenezték az utóbbiak által
hozott intézkedéseket. Így tartották meg az
1975. április 25-i alkotmányozó nemzetgyûlési
választásokat, amely a PS és a parlamenti demokratikus
út védelmezôinek a gyôzelmével végzôdött.
Ezzel elérkezett a
forradalmi folyamat legzaklatottabb idôszaka, amelyet egyrészt
az MFA-n belüli egység törése, másrészt
két nagy politikai-társadalmi blokk szembenállása
jellemzett. E két blokkot az MFA különbözô,
egymással harcoló frakcióinak bonyolult rendszere
kötötte össze. Szembenállásuk elsô megnyilvánulása
volt, amikor május 1-jén Mário Soarest megakadályozták
abban, hogy Vasco Gonçalves17 beszéde közben feljusson
az emelvényre. Ezt számos konfliktus követte, mint például
az ún. República-ügy,18 amelyek végül
a PS és a PPD minisztereinek a lemondásához vezettek.
A civil társadalmat
és a politikai pártokat elöntô nyugtalansággal
egyidejûleg az MFA három frakciója gonalvisták,
mérsékeltek és Otelo Saraiva de Carvalho követôi,
az otelisták egy-egy programnyilatkozatot adott ki, melyben megfogalmazták
a forradalmi folyamattal kapcsolatos álláspontjukat. Egyre
több hatalmi központ jött létre: a köztársasági
elnök és a kormány mellett a megosztott Forradalmi Tanács,
a COPCON, a fegyveres erôk vezérkarának 5. csoportja
és a direktórium.
Az MFA szeptember 5-én
az észak-portugáliai Tancosban megtartott közgyûlése
a gonalvista irányítás végét, a Kilencek
csoportja és Otelo Saraiva de Carvalho megerôsödését
jelentette. A VI. ideiglenes kormány (még a PS, a PPD és
a PCP koalíciójaként) már határozottan
a képviseleti demokrácián alapuló politikai
rendszer bevezetésének az irányába tett lépéseket.
Mindazonáltal a november 25-i katonai puccs leveréséig
kellett várni, hogy ez az intézményi modell diadalmaskodjék
Portugáliában.
Gazdasági átalakulás és társadalmi változások
A forradalom kitörésekor
Portugália igen szegény ország volt, súlyos
társadalmi egyenlôtlenségekkel. Az emberek a társadalmi
igazságosság teljesülését és a
gazdasági felemelkedés megindulását várták
a forradalomtól. A kôolajárak nagyarányú
emelkedése nyomán a 70-es évek közepén
kialakult nemzetközi gazdasági válság megnehezítette
a vágyak teljesülését.
1974 áprilisa és
az 1976. évi alkotmány kihirdetése között
az ideiglenes kormányok gazdaságpolitikájában
három szakasz különböztethetô meg. Az elsô
három kormány idején a követelések özöne
által meghatározott társadalmi légkörben
a jövedelmek újraelosztásának a politikája
volt a gyakorlat. Országos bérminimumot állapítottak
meg; elismerték és biztosították a sztrájkjogot;
bôvítették a társadalombiztosítási
juttatásokban részesülôk körét. Ezek
a rendelkezések még nem átgondolt cselekvési
program alapján léptek életbe. Az egységes
koncepció csak Melo Antunes ôrnagy, tárca nélküli
miniszter 1975. február 23-án elôterjesztett Gazdaság-
és társadalompolitikai tervében jelent meg, amely
Vasco Gonçalves radikális irányzatával szemben
mérsékelt intézkedések sorát javasolta.
A március 11-i események
következtében ez a mérsékelt terv egyszeriben
idôszerûtlenné vált. 1975. november 25-ig a IV.
és az V. kormánynak az volt a célja, hogy szocializmushoz
vezetô gazdaságpolitikát valósítson
meg. A IV. kormány elrendelte a bankok és biztosítótársaságok,
az elektromos, a kôolaj-, a vas- és cementipari, a közlekedési
és szállítási szektorhoz tartozó vállalatok
államosítását. Ezzel egyidejûleg törvényt
készítettek elô a nagybirtokok kisajátítására.
Megtették tehát az elsô lépéseket ahhoz,
hogy Portugália a katonai hatalom árnyékában
a kollektivizáló szocialista utat kövesse.
A politikai, gazdasági
és társadalmi helyzet nem volt kedvezô a magánbefektetések
számára. Az államnak viszont minden eszköz a
rendelkezésére állt a gazdaság tervezésére
és irányítására. Egyes vállalatokat
munkásbizottságok ellenôriztek, mások a dolgozók
saját kezelésébe kerültek. 1975 márciusától
kezdôdôen a társadalmi konfliktusok élezôdése
következtében a Tejo folyótól délre fekvô
tartományokban, Alentejóban és Ribatejóban
földeket, Lisszabonban és Portóban házakat foglaltak
el.
Válsághelyzet
alakult ki. Portugália elveszítette piacait egykori gyarmatain.
Telepesek százezrei tértek vissza az afrikai területekrôl,
szinte mindenüket hátrahagyva. A munkanélküliség
elérte az aktív lakosság 9 százalékát.
Az árakat adminisztratív eszközökkel szabályozták.
Az infláció az 1974. évi 25 százalékról
1975-ben 15 százalékra csökkent. A termelés 5
százalékkal esett vissza.
A VI. kormánynak
az elszabaduló infláció és a külföldtôl
való függés súlyosbodása közepette
kellett a válságkezelés nehézségeivel
megküzdenie. Ennek jegyében hozta meg elsô takarékossági
intézkedéseit: leértékelte az escudót;
emelte az adókat; 1976 márciusáig befagyasztotta az
érdekegyeztetô tárgyalásokat. Egyúttal
megteremtette az állami vállalatok átszervezésének
az alapjait, és megkísérelte a magánbefektetôk
érdeklôdését felkelteni.
A november 25-i események
hatására a forradalmi lendület lelassult. A társadalmi
érintkezésben, a nevelésben és a kulturális
életben újra elôtérbe kerültek a pluralista
értékek.
Változások
a kultúrában és a gondolkodásban
Április 25-én
hajnalban Zeca Afonso19 dala, a Grândola adta meg a jelet a forradalmi
események elindítására. Az újságok
nagy része már aznap, a katonai megmozdulás egyértelmû
és visszavonhatatlan gyôzelme elôtt sem küldte
el készülô számát a cenzúrának.
Ez a tilalmak spontán semmibevétele volt, siettetve és
megelôlegezve a cenzúra hivatalos eltörlését.
A salazarista rendszer vége azonban nem csupán a cenzúra
végét jelentette. A társadalmi és a kulturális
életet korábban sorvasztó tabuk egész sora
szûnt meg. Az értelmiség mindenekelôtt új
törvényeket követelt, és egy új szervezetet,
amely eszközöket teremtene azok számára, akik a
kultúrát létrehozzák, hogy azt el is juttathassák
a néphez.
A politikai hatalom támogatásával
vagy anélkül, a dolgok változni kezdtek. Mûvészek
és más értelmiségiek sokat tettek az addig
tiltott szerzôk és mûveik felfedezése érdekében.
Harcot hirdettek a kulturális elitizmus ellen. Nagyszámú
résztvevôvel közösségi programokat tartottak.
A legjobb példa erre az a negyvennyolc mûvész által
közösen alkotott hatalmas festmény, amelyet 1974. június
10-én20 a Tavaszi Vásár Kortárs Mûvészeti
Galériájában (Mercado da Primavera) mutattak be. Elvinni
a kultúrát a néphez! volt a jelszó. Szaporodtak
az írástudatlanság felszámolására,
az egészségügyi nevelésre és a kulturális
tevékenységre szervezett kampányok.
1974 és 1976 között
sok minden nyilvánosságot kapott, amit a diktatúra
csaknem ötven éve alatt tiltottak. Cesariny21 1974 júniusában
a S. Mamede Galériában például olyan mûalkotásokból
rendezett kiállítást, amelyeket Salazar idejében
aligha lehetett volna bemutatni.
A színházi életre
a bemutatott darabok választékának korlátlan
bôvülése és a színreviteli értelmezés
szabadsága volt jellemzô. Bertolt Brecht és Peter Weiss
volt a két leggyakrabban játszott külföldi szerzô.
A független színház egyrészt új csoportok
megjelenésével, másrészt az anyagi eszközök
hozzáférhetôsége által megerôsödött.
Több ezer órányi
dokumentumanyagot vettek fel a televízió és a filmforgalmazás
számára.
Vasco Pinto Leitének
és João de Freitas Brancónak22 a kulturális
élet vezetô posztjaira23 való kinevezésével
a hatalom kifejezésre juttatta kultúrpolitikai elképzeléseit.
A Kulturális Mozgósítás
programja 1975 októberében kezdôdött. Az MFA támogatásával,
sok mûvész és más értelmiségi
közremûködésével a széles néptömegek
felvilágosítására és tanítására
szerte az országban gyûléseket és elôadásokat
rendeztek. E sorozatoknak az V. ideiglenes kormány bukásával
vége szakadt, mivel az akciókat a radikális forradalmi
út ellenfelei ideológiai propaganda-hadjáratnak tekintették.
A forradalom idején
a portugál társadalomban a családdal és a nôk
helyzetével kapcsolatosan új értékek jelentek
meg. A nôk szervezkedtek: a munkában való egyenlôségért,
a váláshoz és az abortuszhoz való jogért
küzdöttek. Új jogi szabályozást követeltek
(ez az 1976. évi alkotmányban kapott helyet), amely megszabadítja
ôket az anya-szolgáló képzettársítástól.
A demokratikus átalakulás
azonban nem volt sem egyszerû, sem töretlen. Portugália
csaknem fél évszázados diktatórikus múltat
tudott maga mögött, a megkésett dekolonizáció
problémáival szembesült, és helyzetét
még az 1973-ban kirobbant nemzetközi gazdasági válság
is súlyosbította. E körülmények magyarázzák,
hogy a portugál demokratikus átalakulás jellegzetesen,
más európai országokétól ahol ez idô
tájt hasonló folyamatok mentek végbe eltérô
módon történt. Szûk másfél esztendôre
korlátozódó átmeneti idôszakra összpontosult
mindaz, amit másutt századunk hosszú évtizedei
alatt éltek át.
A tekintélyuralmi
rendszer kolonialista elvakultsága lehetetlenné tette a radikális
forradalmi kitérôk nélküli, zökkenômentes
átmenetet a parlamenti demokráciába, és megkönnyítette
a fô ellenzéki csoportok a kommunisták és
a szocialisták gyors felemelkedését. Egyedül
ôk voltak abban a helyzetben, hogy kitölthették a hirtelen
keletkezett politikai-ideológiai vákuumot. A liberálisok
addigi önszervezôdési kísérletei ugyanis
sikertelenek voltak, a konzervatív jobboldal pedig ekkor fizette
meg az árát a megbuktatott rezsim melletti teljes kompromittálódásának.
Az elmondottak ismeretében érthetôbb annak a forradalmi
ideológiának az érvényesülése,
amely egyenlôségjelet tesz a fasizmus és a kapitalizmus
közé, és többé-kevésbé tiszteletben
tartva ugyan a szabadságjogokat és a hatalomért folyó
küzdelem demokratikus játékszabályait a kollektivizáló
szocializmuson kívül nem fogad el más alternatívát.
Ezen az eszmerendszeren belül elkerülhetetlenül be kellett
következnie az összeütközésnek azok között,
akik a szabadságjogokat alárendelnék a szocializmusnak,
és azok között, akik a szocializmust rendelnék
alá a szabadságjogoknak. Portugália így saját
határain belül is megélte az emberiséget a XX.
század elsô felében megosztó nagy dilemmát.
Minden (vagy csaknem minden) belefért az új alkotmányos
keretbe, amely végül is egy világnézeti utópia
erejének és a demokratikus élet iránti igénynek
gyámkodó élcsapat és új dogmák
nélküli politikai-intézményi összeegyeztetésével
jött létre.
1 Marcelo Alves Caetano (19061980).
Az Államtanács elnöke, miniszterelnök (19681974).
2 Américo Rodrigues
Tomás (18941987). Köztársasági elnök (19581974).
3 Marcelo Caetano rendszere.
4 António de Oliveira
Salazar (18891970). Pénzügyminiszter (19281940); a köztársasági
elnök mellett mûködô tanácsadó testület,
az Államtanács (Conselho de Estado) elnöke, miniszterelnök
(19321968); az Estado Novo létrehozója, vezetôje,
központi alakja.
5 Mário Lopes Soares
(sz. 1924). A Szocialista Párt fôtitkára (19741986);
külügyminiszter (19741975); miniszterelnök (19761978;
19831985); köztársasági elnök (19861996).
6 A tartalékos tisztek
júniusi, portói kongresszusának egyik következménye
a 373/73. számú törvényerejû rendelet,
amely lehetôvé tette, hogy gyalogsági, tüzérségi
és lovassági tartalékos tisztek a Katonai Akadémia
gyorsított tanfolyamának elvégzését
követôen tényleges állományba kerüljenek.
A rendelkezés célja az afrikai harcok miatt állandósuló
mozgósítás
következtében fellépô káderhiány
leküzdése volt.
7 António Ribeiro
de Spínola (sz. 19101996).
8 Francisco da Costa Gomes
(sz. 1914).
9 Otelo Saraiva de Carvalho
(sz. 1937).
10 Fernando Salgueiro Maia
(sz. 1945).
11 Legião Portuguesa
1936-ban létrehozott fegyveres alakulat, az Estado Novo egyik
támasza.
12 Câmara Corporativa
a nemzetgyûlés mellett mûködô korporatív
testület.
13 Politikai párt,
amelyet a Nemzeti Unió 1970. évi V. kongresszusán
hoztak létre.
Nemzeti Unió az
Estado Novo idején (egy kis monarchista csoport mellett) az egyetlen
legális párt; 1930-ban alapították.
14 1936-ban létrehozott,
katonailag szervezett ifjúsági szövetség.
15 Az 1935-ben hozott rendelet
lehetôvé tette, hogy azokat a tisztviselôket, akik nem
nyilvánítják ki a rezsimhez való feltétlen
hûségüket, elbocsássák a közszolgálatból.
16 Az Estado Novo igazságszolgáltatásának
a jelképei; bizonyítékok nélkül is hoztak
elmarasztaló ítéleteket.
17 Vasco dos Santos Gonçalves
(sz. 1921). A II., III., IV. és V. ideiglenes kormány miniszterelnöke.
18 A PS-hez közel álló
República (Köztársaság) címû lisszaboni
lap fôszerkesztôjét és a szerkesztôség
vezetôségét a hatalmat gyakorló munkásbizottság
leváltotta.
19 Zeca (José) Afonso
(19291987).
20 Június 10. Portugália
napja, nemzeti ünnep.
21 Mário Cesariny
de Vasconcelos (sz. 1923). Portugál szürrealista költô.
22 João de Freitas
Branco (19241989). A XX. századi portugál zenekultúra
meghatározó személyisége.
23 Népi Kultúra
és Látványmûvészetek Fôigazgatósága
és Kulturális Ügyek Fôigazgatósága.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta