A Magyar Népköztársaság
Minisztertanácsának elnöke hivatali íróasztalánál
dolgozott az Országháza épületében 1956.
október 23-án a késô délutáni
szürkületben. Az északi szárny ablakaiból
azért rálátott a Margit hídra. Hallhatta a
Budáról Pestre tartó tüntetô tömeg
zaját. Hallotta, de még nem értette, hogy mit skandálnak.
Hamarosan távozni kényszerült – átment az akkor
az Akadémia utca 17.-ben székelô pártközpontba.
Hegedüs Andrásnak, a kommunista politikusnak ekkor következett
be politikai halála.
1999. október 23-án
a késô délutáni szürkületben – politikai
halálának negyvenharmadik évfordulóján
– kórházi ágyán, hosszú és súlyos
betegségben elhunyt Hegedüs András, a nemzetközileg
ismert szociológus, a hetvenes évek ellenzékének
világszerte megbecsült alakja.
(Az idôpont misztikumán
el lehet gondolkodni – de megfejteni aligha. Miként a másik
misztikus idôpontot, Kádár János halálának
idôpontját sem: Kádár az áldozata, Nagy
Imre jogi rehabilitálásának órájában
távozott az élôk sorából.)
*
Életérôl szinte mindent lehet tudni, amit nem tudunk, annak titkát valószínûleg a sírba vitte. De – úgy vélem – nem voltak már jelentôs titkai.
*
Az azonos név összeköt
és elválaszt. Nem csupán a tájékozatlanok
tévedésérôl van szó (ön a volt miniszterelnök?
– kérdezték tôlem olykor itthon és külföldön
egyaránt), hanem a lélektani jelenségrôl is:
ha tekintetem az újságban rátéved az azonos
névre, a formai egyezés után az eltérést
kell tudatosítani. Ha nem találkoztam volna vele egyszer-kétszer
már kölyökkoromban az ifjúsági mozgalomban,
amelynek egyik országos vezetôje volt, ha nem lett volna ifjúkoromban
ott a vezetôk arcképcsarnokában, ha nem gyûlöltem
volna meg, amikor tevôleges szereplôje lett Nagy Imre megbuktatásának,
ha nem találkoztam volna vele néhány percre a forradalom
lázában, ha nem lennék neki hálás, mert
elôsegítette „konszolidációmat” már a
hatvanas évek elején, ha nem szerepeltünk volna egymás
mellett „aláírókként” különbözô
ellenzéki listákon, ha nem vállalta volna a közremûködést
különbözô ötvenhatos megnyilvánulásokban
– bizonyára nem lettem volna sokak és magam számára
a „másik”. Mindenképpen olyan ember volt, akire oda kellett
figyelni, ez arra sarkallt, sôt kényszerített, hogy
markánsan megkülönböztessem magam.
Amikor 1963-ban Hegedüs
András a felelôsség tudatos vállalásával
bekapcsolt (persze mint külsôst) az egyik elsô empirikus
szociológiai vizsgálatba – vettem fel nevembe a B-t,
s nyilvánítottam
magam (közömbös egyetértését elnyerve)
a másiknak. (A Hegedûs II. András nem felelt meg: sem
rendôrtizedes, sem futballkapus nem voltam.)
*
A forradalomig rendíthetetlen
sztálinista volt. 1956 ôszének jelentéktelen
reformjai, például a mûszaki határzár
megszüntetése, aligha tekinthetôk az ô érdemének.
Bár a pártállam miniszterelnöke semmiképpen
sem az ország elsô embere, Hegedüs már évek
óta a Politikai Bizottság tagja, Rákosi és
Gerô mellett (vagy után) jelentékeny hatalmi tényezô.
Szerepe van (vagy lehetne) a rehabilitációkban és
fôleg a gazdaságpolitika átalakításában.
De még a XX. kongresszus (1956. március) után sem
jeleskedik. 1956. október 10-én, tehát alig két
héttel a forradalom kirobbanása elôtt, a Petôfi
Kör megrendezi a mûszaki fejlesztésrôl szóló
vitáját a közgazdaságtudományi egyetem
nagy elôadójában. Jól emlékszem, hogy
az egyetem egykori népi kollégista rektorhelyettese és
néhány tanára éppen ekkorra hívta meg
a miniszterelnököt, hogy hangsúlyozottan informális
keretek között elbeszélgethessen a rektori szobában
régi barátaival, kollégista társaival az egyre
élezôdô belpolitikai válságról.
Én persze nem voltam ott, de jól emlékszem azokra
a csalódott kollégistákra, akik a Petôfi köri
vita végén még azon melegében arról
számoltak be, hogy Hegedüst nem lehet meggyôzni, hajthatatlan
minden fontos kérdésben.
Hogy a forradalom kitörése
után – Nagy Imrével szemben – mindig a kemény megoldást
szorgalmazta, hogy ezért is vállalta el a szovjet csapatok
behívását visszaigazoló levél utólagos
aláírását: ismeretes.
*
A forradalom elsô napjaiban a Petôfi Kör vezetôi megpróbáltak bejutni a pártközpontba, hogy megkíséreljenek valamiféle segítséget nyújtani Nagy Imrének, amire egyébként sem Nagy Imre, sem a régi vezetés nem tartott igényt. Ekkor egy ízben röviden találkoztunk Hegedüssel. A parlamenti sortûz sokkja után Litván Györggyel és Ember Máriával bementünk az Akadémia utcába (Tánczost, a Petôfi Kör titkárát éppen akkor zavarta el Gerô), hogy valakivel-valakikkel beszéljünk, biztassuk Nagy Imrét a határozottabb cselekvésre. Gerôt már leváltották, „öreg” barátaink (Losonczy Géza és Donáth Ferenc) éppen bojkottálták a vezetést – a pártközpontban a csata utáni katonás rend uralkodott, nem engedtek fel bennünket az emeletre, hogy legalább Nagy Imre vejével, Jánosi Ferenccel beszéljünk. Az ôrség jelentésére, hogy a Petôfi Kör három embere megint az épületben lábatlankodik, három vezetô mégis lejött a földszinti elôcsarnokba: Köböl József és Kiss Károly teljes érdektelenséggel hallgatta érvelésünket, de Hegedüs legalább hajlandó volt odafigyelni, és ha nem is értett egyet velünk, emberibb arculatát mutatta („Legalább köszönjük meg, hogy bejöttek” – mondta), szemben a megzavarodott, elutasító és konok funkcionáriusokkal.
*
Politikusi (kommunista-sztálinista
politikusi) tevékenységével saját erôbôl
számolt le – a Magyar Dolgozók Pártja utolsó
politikai bizottságából egyedül ô tudta
a végsô következtetést levonni, és szembefordulni
múltjával. A forradalom kitörésének éjjelén
utoljára ülésezô PB 16 tagja és póttagja
közül hatan jelentôs szerepet kaptak a Kádár-féle
vezetésben, hatan moszkvai emigrációba kényszerültek,
öten utóbb alacsonyabb állami funkcióval voltak
kénytelenek megelégedni. Egyedül Hegedüs András
kezdett el Moszkvában gondolkodni és e gondolkodási
folyamat eredményeképpen végighaladni a maga damaszkuszi
útján. A damaszkuszi útra nagy elszántsággal
lépett, de lassan haladt rajta elôre. Illúziói
voltak a kádárista „újításokkal” kapcsolatban,
és bizony lassan jutott el odáig, hogy szembenézzen
1956-tal. De az úton, amelyen végig kellett mennie, végigment.
És ezért szakítása elvtársaival és
önmaga múltjával, végleges döntése,
hogy a hatalom kiváltságai helyett a szabad vagy inkább
szabadabb gondolkodást választja – ezen a „szinten” példa
nélküli Magyarországon, és rendkívül
ritka volt a vezetô kommunista politikusok körében más
országokban is.
Amikor 1956. október
28-án a magyar és a szovjet vezetés (részleteiben
máig pontosan nem tisztázott) döntésének
eredményeképpen állapotos feleségével
és öt gyermekével a Szovjetunióba menekítették
(telepítették? emigrációba kényszerítették?),
és kivonták a politikai életbôl, persze még
másképpen gondolkodott. Moszkvai tevékenységérôl
nem szívesen beszélt, az október végi és
november eleji napok szégyenét tudata mélyére
süllyesztette. Nem tôle tudjuk, hanem az elôkerült
moszkvai jegyzôkönyvekbôl: 1956. október 31-én
Rákosival és Gerôvel részt vesz a Szovjetunió
Kommunista Pártja elnökségi ülésén,
ahol eldöntik az „ideiglenes forradalmi kormány” (a késôbbi
magyar forradalmi munkás-paraszt kormány) megalakítását,
és ott Hegedüs – Rákosival és Gerôvel összhangban
– Münnich Ferencet javasolja a magyar ellenkormány miniszterelnökének.
Azokban a napokban – úgy tûnik – élvezi a szovjet vezetés,
sôt e vezetés konzervatív-sztálinista szárnyának
bizalmát. Már a Kádár-kormány megalakulása
után vagyunk, amikor ugyancsak az SZKP elnökségének
ülésén a rugalmasabb Hruscsov megrója az ókonzervatív
Vorosilovot, amiért „vissza akarja hozni Rákosit és
Hegedüst is”.
*
1956 tavaszának eseményei
is alátámasztják, hogy a két
ósztálinista
Komintern-káder, Rákosi és Gerô után
ô volt az elsô számú jelölt a vezetésre.
Elmondása szerint, amikor Mikojan júliusban meghozta a selyemzsinórt
Moszkvából Rákosi számára, ôt
jelölték az elsô titkári posztra. A Központi
Vezetôség elsô titkára funkció pedig akkor
és még több mint 30 évig az elsô számú
vezetôt illette meg. De Hegedüs nemet mondott az ajánlatra,
mert úgy vélte – saját közlése szerint
–, hogy ô nem lenne képes a párt egyensúlyának
megôrzésére. (Ebben persze igaza volt. Hogy Gerô
még kevésbé volt alkalmas, az más lapra tartozik.)
A valóság, mint minden hatalmi harcban, valamivel bonyolultabb
lehetett: Rákosi ugyanis (már leváltása után)
a rehabilitált Kádárt javasolta a PB ülésén
utódjául, és Gerô ekkor ismét visszatért
Hegedüs jelölésére, ám ô ismét
nemet mond, és ezzel „visszadobja a labdát” mentorának,
Gerô Ernônek. Tudni illik róla, azóta, hogy „kiemelték”
az egyszerû népi káderek sorából, és
megindult rakétaszerûen ívelô karrierje, inkább
Gerô embere („kádere”) volt, mint Rákosié.
*
1956. április 4-én, a felszabadulás 11. évfordulóján, amikor a vezetôket táviratban üdvözölni nem csupán protokolláris kötelezettség volt, hanem a politizáló olvasó számára alkalom a finom kremlinológiai tartalomelemzésre is, a szovjet vezetés felhasználta az alkalmat, és üzent: nemcsak Rákosit díszítik a „forradalom kipróbált vezetôje” epitheton ornansával, hanem a fiatal, 34 éves miniszterelnök is megkapja Hruscsov és Bulganyin névre szóló dicséretét, miszerint Rákosival együtt „személyesen is mindent elkövetett és elkövet ma is a szovjet és a magyar nép barátságának és testvéri együttmûködésének megszilárdítására”. A protokolláris üdvözletnek kettôs utalása lehet: megerôsítik Rákosit, és jelzik, hogy Hegedüs akár a legfelsô posztra is jelölhetô lenne.
*
Hogy pontosan mikor kezdi keresgélni Moszkvában a damaszkuszi úthoz vezetô feljárót, nem tudni pontosan. November 4-ig biztosan nem. Rákosi visszaemlékezései szerint Hegedüs is részt vesz az 1956. november 4-i felhívás megfogalmazásában. Kétségtelenül ez a mélypont. A Moszkvában már több mint három hónapja emigrációban élô Rákosi és a frissen odamenekített Gerô és Hegedüs megfogalmazzák a majdani Kádár-kormány felhívását a magyar néphez. A szituáció perverz. A minden bizonnyal oroszul írt és magyarra fordított szöveg tartalmazza a Rákosi–Gerô-klikk elítélését is.
*
Moszkvában válaszút elé kerül. Megszületik hatodik gyermeke. Nem közlik vele, hogy mikor térhet haza. Meg akarja érteni az összeomlás társadalmi okait. A politológia még nem létezô tudományág, logikus, hogy a szociológia felé fordul. Életrajzában megírja, úgy gondolta, hogy a szociológia kerülôút valamiféle ideológiai vezetô tisztséghez. Gerôvel, mentorával még sokáig összejár, és együtt vitatják a bukás okait. Gerô elítéli, hogy a marxizmussal összeegyeztethetetlen burzsoá áltudománnyal foglalkozik. Mégis erre az elhatározásra vezethetô vissza a magyar szociológia intézményes újjászületése.
*
A halála elôtti
években, amikor már nem volt ereje összefoglaló
mûvekhez, intelmeket, aforizmákat írt. Öreg fejjel
minden illúzió nélkül ítéli meg
a saját tudományos szerepét: „…szociológusként
sarlatán voltam, és tulajdonképpen maradtam is. Sohasem
neveztem magam tudósnak, szégyelltem magam azért is,
mert pályáztam a kandidátusi címre. Tovább
azért sosem merészkedtem.”
Nem tisztem tudománytörténeti
szerepét megítélni, sem arról értekezni,
hogy akkor és itt Magyarországon az általa kezdeményezett
és lehetôvé tett kutatások és munkák
mennyiben idôtállóak, mennyiben tágították
a társadalomtudományokban dolgozók kutatási-gondolkozási
kereteit, mi lett volna, ha nem Hegedüs András szervezi meg
a szociológiai kutatás intézményesített
mûhelyét, a Szociológiai Kutatócsoportot Magyarországon.
*
1958 ôszén engedték
haza Magyarországra, közel két évig nem látta
családját (helyzete persze nem vethetô össze a
Snagovba internált „revizionistákéval”). Egy ideig
a Közgazdaságtudományi Intézetben „parkol”, majd
kinevezik a Központi Statisztikai Hivatal elnökhelyettesévé.
Megnyílik az út, hogy visszakerüljön a nómenklatúrába,
ha csak a második szintre is. Amikor felkínálják
neki, hogy Péter György leváltása árán
ô lehet a hivatal elnöke – elutasítja az ajánlatot.
Ez a valójában meglepô döntés nemcsak a
KSH reformer-elnökének pályáját hosszabbítja
meg fél évtizeddel, hanem Hegedüs karrierjében
is végleges fordulatot jelent. Ekkor szervezi meg az Akadémia
szociológiai kutatócsoportját. E mûhelyt hamarosan
szabadult ötvenhatosok töltik meg: a nagyimrés Lôcsei
Pál és a reformátusságát hangsúlyozottan
valló Szesztay András, az MSZMP-tag, de Lukács-tanítványi
volta miatt szerfelett gyanús Heller Ágnes, a pártba
demonstratíven be nem lépô Ferge Zsuzsa és a
KSH könyvtárában „széklábat faragó”,
polgári Szelényi Iván, továbbá olyan
fiatal párttagok, akik hamarosan ellenzékivé érnek
az intézeti aura és a kádárista társadalom
hatására, mint Földvári Tamás, Zsille
Zoltán és sokan mások. A Hegedüs számára
testidegen, laza, értelmiségi környezet és az
intézet ifjú, Leningrádban végzett, ám
lengyel párttitkára, Márkus Marisa is tovább
formálta gondolkodását, és elôsegítette
magatartásának végleges megváltozását.
1963 nyarán jártam
nála elôször. A néhány év múlva
Afrikába, majd Kanadába emigráló Varga Iván
beszélt rá, hogy keressem fel, és gyôzködött,
hogy ez a Hegedüs már nem az a Hegedüs. Magam féltem
az elutasítástól és az esetleges megaláztatástól,
sok tucat álláskeresési kudarc után. Persze
magázódtunk – vezetô állami tisztviselô
az állástalan értelmiségivel. De azonnal munkát
ajánlott, és ígéretét be is tartotta.
Vidor Ferenc építész volt a munkacsoport vezetôje
és (mint késôbb kiderült) az 1953-ban az egyik
internálótáborból szabadult dr. Szabó
László a kutatás lelke. A téma nem volt (még
akkori szemmel sem) falakat rengetô, az építésügyi
igazgatásban mûködô kutatóintézetek
és szellemi mûhelyek értelmiségi munkatársainak
helyzetét kellett vizsgálni. De szellemi munka volt, kitörés
a gondolkodást sorvasztó alkalmi munkák és
már szabadlábon kínzó fordítások
kilátástalan rabságából.
Hegedüs nemigen törôdött
az általa felügyelt kutatókkal és kutatásokkal.
Ha volt laissez faire, laissez passer irányítás, az
az ô sajátja lett. Már akkor is úgy véltem,
hogy tudatosan honosítja meg a minisztertanácsi és
pártközponti munkamódszer ellentétét:
intézetében mindenki azt csinált, amit akart. És
ezt tükrözte öltözködése is: hivatali funkciójával
együtt levetette nyakkendôjét és zakóját,
a további évtizedekben leginkább csak kardigánban
vagy pulóverben lehetett látni.
*
Újra kellene olvasni a Márkus Máriával közösen írt könyveket és cikkeket, és belegondolni a hatvanas évek elejének sanyarú légkörébe. Hiszen tudományos munkára és tudományszervezôi tevékenységre nem sok év adatott neki. 1968-ra politikai nézetei gyökeresen megváltoztak, és felismerte, hogy a társadalom és a munka világa rendszeren belüli javítgatása nem vezethet eredményekre. Amikor augusztus 21-én magyar katonák is bevonulnak Csehszlovákiába, politikai döntést hoz, s az egykori pártvezetô pontosan tudja, hogy mit cselekszik, és bár még „pártszerû” keretek között, de köztudottan tiltakozik a magyar vezetés döntése ellen, és utal az 1956-os szovjet megszállás okozta tragédiára. Intézetében többen kilépnek a pártból, mint Földvári Tamás, vagy végigjárják a pártfegyelmi valamennyi állomását a kizárásig, mint Zsille Zoltán. Megvédeni már titkárnôjét sem tudja, mert természetesen ôt is leváltják. A legális magyar szociológia történetében új fejezet nyílik, a Kulcsár Kálmán vezetésével olajjal szagtalanított és depolitizált unalom.
*
A filozófuspernek becézett
akadémiai inkvizíció 39 oldalas, szigorúan
bizalmasnak minôsített vádiratát Knopp András
fogalmazta meg a pártközpontban 1972. szeptember 15-én.
(A pesti szóbeszéd szerint ma Hamburgban egy kelet-európai
exporttal foglalkozó dohányipari német óriáscég
menedzsere.) Hegedüs „ügyét” összekapcsolja a renegátnak
nyilvánított filozófusok ügyével és
mûveikkel (Kis János, Bence György, Vajda Mihály,
Márkus György és Márkus Mária). Knopp
feljegyzése 20 esztendôvel korábban egy ideológiai
per ügyesen megkonstruált vádirata, amelynek biztos
folytatása a börtön vagy az akasztófa lehetett
volna. A puha diktatúra megelégedett a „szükséges
intézkedésekkel” – az eljárás következménye
állásvesztés, a szakmai munkától és
a publikálástól való eltiltás s természetesen
a még párttagoknál a kizárás volt. A
vádak alapján mindez indokolt is, hiszen „a csoport egységes,
idôzített fellépése és platformja is
elsôsorban fellépésük politikai jellegét
bizonyítja… Hasonló politikai törekvéseket figyelhetünk
meg igen erôteljes nyugati publikációs tevékenységükben…
miközben esetenként a törvényes lehetôségek
megsértésétôl… sem riadnak vissza. Nincs kizárva…
annak lehetôsége sem, hogy a… mûvek egyike-másika
máris nyugaton van, sôt Hegedüs András és
Márkus Mária cikkérôl tudjuk is, hogy a… varsói
konferencián angolra fordítva szétosztották.”
Fél év múlva
az Akadémia ideológiai vitaülést rendezett, de
erre a zártkörû autodaféra a vádlottak
nem mentek el: 1973-ban ennyi szabadság már lehetséges
volt, az elôvezetést mellôzték. 15 akadémikus
és akadémiai fokozattal rendelkezô társadalomtudós
szól hozzá és licitál rá Köpeczi
Béla elôterjesztésére, akik élnek közülük,
ma is akadémiai életünk jelesei. A már Hegedüs
igazgatói székében ülô Kulcsár Kálmán
fogalmazza meg a politikai verdiktet: „…éppen H. A. mondotta (ki),…
mert neki van politikai rutinja, és pontosan látja, hogy
itt az egész problémának a magva a politika, és
politikai megközelítésben válik az egész
leginkább megfoghatóvá.”
A Budapesti Iskoláról
mondta ítéletét, az európai és amerikai
társadalomtudományi akadémiai élet népszerû
és egy ideig világhírû mûhelyérôl.
*
Már valószínûleg
eltiltották a közszereplésektôl, amikor visszatért
gyermek- és ifjúkorának színhelyére,
a mezôgazdaságba. A termelôszövetkezetek közvetlen
pártirányítása, a belsô szövetkezeti
demokrácia teljes hiánya, a vezetôk kijelölésének
és nem demokratikus választásának mechanizmusa
foglalkoztatta. Ezek a gondolatok ihlették Ember Judit:
A határozat címû
dokumentumfilmjének megalkotását, alkotói kapcsolatukat
és barátságukat. A filmet (természetesen!)
nem mutatták be, „dobozban maradt” s csak olykor-olykor nézhették
meg a bennfentesek egy-egy zártkörû vetítésen.
Mire kiszabadult a dobozból – a szövetkezeti mezôgazdaság
összeomlott.
*
Sokat beszélt, sôt írt félelmeirôl. Talán igaza volt: a Rákosi-rendszerben minél feljebb volt valaki a hatalmi hierarchiában, annál több oka volt erre. A letartóztatás és a megsemmisülés valószínûsége talán tényleg nagyobb volt. Magam is hallottam ôt arról beszélni, hogy gondolatban mindenki megírta a maga vádiratát, hiszen családjában, származása vonatkozásában, illegális munkájában, kapcsolataiban mindenkinél akadt egy-egy pont, ami vádirat kiindulópontja lehetett volna. Zöld Sándor belügyminiszter horrortörténete (a letartóztatás elôtt kiirtotta egész családját és öngyilkos lett) Hegedüst élete végéig foglalkoztatta. Történetük leírásakor Dürrenmattot idézi: „N érezte, hogy mindenki fél. O letartóztatása tehát mégsem vaklárma… Tudta ô mindig, hogy O áruló, jelentette be K, az államelnök.”
*
Hegedüs nehezen jutott
el 1956 újragondolásához és újraértékeléséhez.
A forradalom (nála idôvel majd nemzeti felkelés) persze
a tabuk tabuja volt, és az állásaiból elüldözött,
majd kiemelt nyugdíjától is megfosztott rokkantnyugdíjasnak
nem is lehetett olyan egyszerû 1956-os politikai tevékenységének
újragondolása. Nem tudom pontosan, mikor tette meg a döntô
fordulatot, de megtette.
Politikai és társadalmi
marginalizálódása (az egyetemi tanítástól
is eltiltják) logikusan viszi a formálódó ellenzék
soraiba, de a nehezen körülhatárolható demokratikus
ellenzéknek semmiképpen sem válik részévé.
Mégis minden ellenzéki aláírási akciót
támogat, és nemcsak ô, hanem felesége is, sôt
fia, ifj. Hegedüs András is. (Így nem csoda, hogy a
nyugati hírügynökségek, ha még olykor az
én nevem is ott szerepelt az aláírók között,
nem tudtak rendet vágni a sok Hegedüs András között…)
S ezután már „ötvenhatos” ügyekben is aláír:
így a Krassó György rendôri felügyelete ellen
tiltakozó szolidaritási nyilatkozatot. 1981-tôl rendszeresen
tart elôadásokat az ellenzék hétfôi (illegális)
szabadegyetemén szociológiai nézeteirôl, a kelet-európai
társadalmak dilemmáiról, bürokráciaelméletérôl,
néha ötvenhatról, egy BM-jelentés szerint passzív
ellenállásra biztatott, és olykor csalódást
okozott hallgatóságának mérsékelt ellenzékiségével.
És szívesen szerepelt volna a neves Rakpart Klubban, ha az
illetékes hatóságok nem tiltották volna.
*
Amikor 1981–82-ben kilenc
ötvenhatos börtönviselt összegyûlt lakásomon,
hogy egy folyamatos kerekasztal-beszélgetésen valamiféle
kollektív oral history formájában elmondjuk emlékeinket
– szigorúan palackposta gyanánt az utókornak (még
nem remélve az 1956-os Intézet intézményesített
archívumát), akkor óhatatlanul felmerült az igény,
hogy vele külön készítsünk interjút.
Készségesen eleget tett meghívásomnak: ma sem
tudjuk, hogy a III/III-as osztály megfigyelte-e, hogy bizonyos rendszerességgel
lakásomon F-dossziés személyek, különösen
veszélyes ellenséges elemek és ki tudja még
minek minôsített volt ellenforradalmárok fordulnak
elô, de bizonyára ô is a megfigyeltek közé
tartozott. (A vonatkozó iratokat még keresi a Történeti
Hivatal.) A beszélgetésben a kerekasztal két kérdezôjén,
Kozák Gyulán és Szabó Miklóson kívül
Litván György, Vásárhelyi Miklós és
meghívottként a nem ötvenhatos Hajdú Tibor és
István fiam is részt vettek.
Valószínûleg
ekkor beszélt elôször összefüggôen –
társaságban – ötvenhatos élményeirôl
(bár miután az ilyesmirôl nem jelent meg híradás,
ez nem állítható bizonyosan), és moszkvai szerepétôl
eltekintve, ma is úgy vélem, ôszintén. Furcsa
világ volt, beszélgetni már mertünk, de azért
lehúztuk a redônyt, hogy az esetleg kívülrôl
felszerelt poloskákat hatástalanítsuk. Ekkor kezdte
formálni sokat vitatott és valószínûleg
haláláig fenntartott konstrukcióját arról,
hogy 1953–1956 között két párton belüli ellenzéki
csoport létezett. Véleménye szerint volt egy Kádár
köré tömörülô funkcionárius ellenzék
és egy Nagy Imrét követô demokratikus ellenzék,
amely kvázi a nyolcvanas évek ellenzékének
elôképe lehetett volna. Álláspontja képtelenségérôl
nem lehetett meggyôzni. Hiszen a Nagy Imre-féle ellenzék
a párton belül mûködött laza konglomerátumként,
nem volt szervezete, csak a szolidaritás és a nézetek
közelsége tartotta össze, Kádár és
néhány barátja pedig, ha talán lélekben
kívánták is Rákosi menesztését,
semmit sem tettek, még a pártszerûség keretei
között sem. Hegedüs ide vonatkozó nézetei
azután megmerevedtek, számos helyen elôadta ôket.
A nyolcvanas évek közepén a Közgazdaságtudományi
Egyetem Rajk Kollégiumába hívták meg, hogy
beszéljen magáról és nézeteirôl.
Még nem rehabilitálták (azzal meg kellett várni
a rendszerváltást), kíváncsiságból
elmentem, és a jó hangulattól bátorságot
merítve elmondtam a magam nézeteit a forradalmat megelôzô
ellenzékrôl. Nem lett semmi baj belôle, Chikán
Attila, a kollégium vezetôje biztosított bennünket,
hogy ott ez megengedett.
Ugyanez a vita ismétlôdött
meg most már ugyancsak a Közgazdaságtudományi
Egyetem nagy elôadótermében, 1988 végén.
Ez már legális ötvenhatos konferencia volt, a Széchenyi
Kollégium diákjai rendezték (jegyzôkönyvét
1996-ban kiadta az 1956-os Intézet): a meghívottak köre
örvendetesen bôvült, a Párttörténeti
Intézet elôadóin kívül Rácz Sándor
és Csurka István is jelen volt. Utóbbi türelmetlenül
megakasztotta a néhányunk számára már
ismert, de neki okvetlenül új vitát a párt belsô
helyzetérôl („Nem érdekel senkit a kommunisták
belsô vitája” – dörögte), hogy belekezdhessen Angyal
Istvánról szóló és azóta sem
publikált regényrészletének egy tudományos
konferenciához egyáltalán nem illô felolvasásába.
Akkor még kezdô politikus és pályáját
záró író volt – a közönség
udvariasan meghallgatta a felolvasását.
Ennél jelentôsebb
volt azonban, hogy ezt megelôzôen 1986 decemberében
a volt miniszterelnököt most már kiforrott ellenzékiként
hívtuk meg az elsô – nem legális! – a forradalomról
szóló tudományos konferenciára. Ô örömmel
elfogadta a meghívást. Itt olyan „igazi” munkásforradalmárokkal
szembesülhetett, mint Dénes János, Nagy Elek és
Rácz Sándor, „érthetô módon egy idôre
a vita középpontjába és a kérdések
össztüzébe került” – hogy Litván elôszavából
idézzek.
Szemmel láthatóan
készségesen, sôt a nyilvános gyónás
lehetôsége felett érzett örömmel válaszolt
a barátságos és nem mindig barátságos
kérdésekre, és érezhetôen katarzist jelentett
neki, hogy ôszintén kérdezték, és ô
ôszintén válaszolt.
Érdemes felidézni,
hogy ezen a konferencián mint agrárszakember bírálta
az 1945-ös földosztást, amelyet „szektás, kommunista,
szakszerûtlen földosztásnak” minôsített,
kijelenti, hogy „legalább annyira szégyelli magát
a Mindszenty-perért, mint a kommunisták elleni koncepciós
perekért”, és felszólítja a történészeket,
hogy foglalkozzanak az ötvenes évek elejének ellenállási
megnyilvánulásaival, az üzemekben elszaporodó
sztrájkokkal, a „sok parasztzendüléssel”, az egész
falucsoportokra kiterjedô lázadásokkal. Minderrôl
ma is alig tudunk valamit. Utal nagy életrajzi interjújára,
amelyet Zsillének adott, és Kende Péter Párizsban
írt kritikai felszólítására reagálva
felajánlja további vallomástételét.
(Kende máig érvényes elemzésében elsôsorban
Kádárral kapcsolatos illúzióit bírálta.)
Rácz Sándor indokoltan nem éppen barátságos
kérdésére („Milyen kapcsolata van Hegedüs úrnak
a Szovjetunióval?”) nemcsak azt válaszolja, hogy már
régen semmi, hanem kifejti a peresztrojkával kapcsolatos
súlyos fenntartásait is, és nem hiszi, hogy a „megfegyelmezett
társadalom” andropovi jelszavának továbbélése
megoldaná a „gyorsítás” problémáját.
Az általa nemzeti
felkelésnek minôsített forradalom problémái
közül leginkább a fegyveres felkelés és
a fegyveres felkelôk szociológiája izgatta. (Emlékszem,
egy ízben Laky Teréz szokásos karácsonyi nagy
összejöveteleinek valamelyikén hosszan kérdezôsködött
a Petôfi Kör és a fegyveres felkelôk kapcsolatáról,
és szomorúan vette tudomásul, hogy a pártellenzék
és a felkelô csoportok között bizony alig-alig volt
kapcsolat – Angyal István és Csongovai Per Olaf Tûzoltó
utcai harcosai kivételével.)
*
A rendszerváltást követôen elveszítette ellenzéki szerepkörét, és a fizikailag megrendült, de szellemileg egészséges férfi új szerepet keresett és talált magának. Kollégista gyökereihez nyúlt vissza, amikor megalapította a Munkásakadémiát, és célul tûzte ki, hogy – elsôsorban vidéken – megszervezze az „igazi” munkások oktatását és képzését, hogy alkalmazkodni tudjanak az új, a kapitalista viszonyokhoz. Kis tábort alakított ki maga körül, néhány régi értelmiségi barátja és újonnan szerzett munkástanítványai szívesen jártak ezekre a – megváltozott korban furcsa – tanfolyamokra, elôadás-sorozatokra és szombat délelôttönként a Török utcai pincekocsmába, törzshelyére – tanulni és beszélgetni. A közéleti ember pótcselekvése, a derékba tört tudós elszánt kísérletezése és az egykori népfi betegséget is legyôzô hite vegyült munkájában. Halála után a Munkásakadémia Alapítvány kimondta feloszlatását. Személyére és személyiségére épült intézmény volt.
*
Ugyancsak a rendszerváltás után történt, hogy az akkori igazságügy-miniszter és egy mai miniszterelnöki fôtanácsadónô felvetette, ideje lenne az 1956-os miniszterelnököt el nem évülô népellenes bûncselekményeiért bíróság elé állítani. A meg sem kezdôdött és – ma tudjuk – már soha be nem fejezhetô történelmi igazságtétel elszámolási követelménye leszámolásba csapott volna át. A bûn elkövetése utáni három és fél évtizedes politikai ténykedés és erkölcsi szerepvállalás nem érdekelte azokat, akik oly megkésve léptek a történelem színpadára. Hegedüs egykori munkatársai és egykori ellenfelei méltósággal és bölcsességgel fejtették ki véleményüket a vádlottjelölt „védelmében”. Hadd soroljam fel e tiszteletre méltó névsort: Szesztay András, Kemény István, Szelényi Iván, Endreffy Zoltán, Márkus Mária és Márkus György, Fehér Ferenc és Heller Ágnes, Lôcsei Pál.
*
1997-ben ismét Magyarországon járt Erich Lessing, a párizsi Magnum Photo világhírû fotómûvésze, aki 1956-ban nyáron és ôsszel azóta közismertté vált fényképeket készített Nagy Imrérôl, a kor politikusairól, a Petôfi Kör sajtóvitájáról, a forradalmi Gyôrrôl és a szovjetek megszállta Budapestrôl. 41 év után ugyanazon a helyszínen tervezte lefényképezni egykori modelljeit. Már megszereztük a parlamenti belépôt Hegedüs számára, már biztosítva volt a beteg ember számára az autó, de legjobb akarata ellenére sem tudott kimozdulni házából, hogy Lessing ugyanott fényképezze le, ahol 1956-ban. Így a Sarolta utcában kerestük fel – ahol lakott, amióta hazatért a moszkvai emigrációból –, és a mûvész itt fényképezte az öregembert. Az 1956-os parlamenti és a lakásában készült fényképek illusztrálják e jegyzeteket.
*
Halála után
láttam Ausztráliában élô Péter
unokája dokumentumfilmjét. Az unoka, aki már odakint
nôtt fel, szembe akar nézni nagyapjával, akirôl
csak a távolban fedezte fel, hogy a történelem szereplôje.
Kegyetlen naivitással és a társadalomtudós
felmenôktôl örökölt következetességgel
keresi a maga gyökereit, és az „öregapa”, ahogy ôs-paraszti
módon nagyapjukat nevezik, higgadtan, nyugodtan, az öregségbe
beletörôdve válaszolgat okos és naiv, de mindenképpen
szeretetteljes kérdéseire. A filmben a nagymama is felbukkan,
Zsuzsa, a feleség, aki egy hosszú életen át
társa volt, aki hat gyereket szült, és aki vele együtt
gondolta végig bonyolult életüket. Az ô váratlan
halála bizonyára reménytelenné és kilátástalanná
tette Hegedüs András életét, meggyorsította
a halálhoz vezetô utat.
A volt miniszterelnököt
– ha az MTI jelentette volna – hat gyermeke, 18 unokája és
nagyszámú családja, a tudományos élet
számos képviselôje, egykori tanítványai
és kollégista társai jelenlétében temették
el a Farkasréti temetôben.
A gyászbeszédet
régi barátja, Rédey Pál evangélikus
lelkész-újságíró és a hetvenes-nyolcvanas
évekbeli ellenzéki társa, Szabó Miklós
történész mondotta, tárgyilagosan és tisztelettel
rajzolva meg az elhalt bonyolult életútját, és
méltatva a változásra képes ember nagyságát.
Az MTI azt a tényt már bizonyára nem jelentette volna,
hogy az elhunythoz talán közel álló politikusok
és az egykori Budapesti Iskola egykori résztvevôi nem
voltak ott. Amikor a koporsót a sírba helyezték –
nem folytatva az ellenzéki temetések hagyományait
–, senki sem kezdte el énekelni a Himnuszt vagy a Szózatot,
de a népi kollégisták temetésekor tradicionális
„Sej, a mi lobogónkat…” és persze az Internacionálét
sem.
A jegyzetek írásához a következô forrásokat is igénybe vettem:
Hegedüs András:
Élet egy eszme árnyékában. Zsille Zoltán
és Kasza Levente (László) interjúi a Szabad
Európa Rádióban. Bethlen Gábor Könyvkiadó,
Bp., 1989, és ua. Zsille Zoltán kiadásában:
Wien, 1985.
Hegedüs András:
Intelmek túlélôknek. Munkásakadémia Alapítvány,
1999.
Hegedüs András:
Rendhagyó életek. BFI kiadása, 1994.
Ötvenhatról nyolcvanhatban.
Az 1956-os magyar forradalom elôzményi, alakulása és
utóélete címû, 1986. december 5–6-án
Budapesten rendezett tanácskozás jegyzôkönyve.
Szerk. Hegedûs B. András. Századvég–1956-os
Intézet, 1992.
1956-ról a rendszerváltás
küszöbén. Széchenyi Füzetek IX. Szerk. Hegedûs
B. András és Baló Péter. Széchenyi István
Szakkollégium–1956-os Intézet, 1996.
Beszélô összkiadás,
I.–III. kötet. Sajtó alá rendezte Havas Fanny. AB-Beszélô
Kiadó, 1992.
Döntés a Kremlben,
1956. A szovjet pártelnökség vitái Magyarországról.
Szerk. V. Szereda és Rainer M. János, 1956-os Intézet,
1999.
Ember Mária: Mindent
késve. Naplójegyzetek. Beszélô, 1993/42. sz.
Melléklet.
Hegedüs Péter:
Grandfathers and Revolutions. Dokumentumfilm, 1997.
Kende Péter: Rendhagyó
életút. Irodalmi Újság, Párizs, 1985/4.
sz.
Knopp András: Feljegyzés
egy szociológiai-filozófiai csoportosulásról.
Jegyzôkönyv az MTA 1973. március 28-i ideológiai
vitaülésérôl. Gépiratok másolata.
Rainer M. János: Magyarország
1953–1956. A válság és megoldási kísérletek.
Kézirat.
Rákosi Mátyás:
Visszaemlékezések, 1940–1956. Napvilág, 1997.
Szabad Nép, 1956.
április 6.
Szántó Miklós:
A magyar szociológia ujjászervezése a hatvanas években.
Akadémiai, 1998.
Szilágyi Sándor:
A Hétfôi Szabadegyetem és a III/III. Új Mandátum,
1999.
V. Bálint Éva:
Bûn, bûnhôdés és bûnbocsánat?
Magyar Hírlap, 1993. december 1., 8. o.
http://www.c3.hu/scripta