A koncentrációs
tábort mint „börtönt”, abban a formában, ahogy
az a totalitárius rendszerekben (Szovjetunió, náci
Németország, „szocialista” Kína stb.) elterjedt, a
britek találták ki, még a búr háború
(1899–1902) idején. Körülbelül 150 000 nôt
és gyereket zártak koncentrációs táborokba.
A britek farmokat égettek föl, több száz fôs
gyalogmenetekben hajtották foglyaikat a lágerekbe. A brit
uralom ellen lázadók hozzátartozóit a táborokban
éheztették, legalább 35 000 ember pusztult el a fogságban,
többségük éhezés vagy fertôzô
betegségek következtében. Búrpárti brit
parlamenti képviselôk nevezték „concentration campnek”
ezeket a táborokat. A kifejezést elôször a kubai
spanyolellenes gerillák számára létesített
„reconcentrado” táborokkal kapcsolatban használták.
(Finkelstein 1998, 80–81)
A náci és szovjet
koncentrációs táborok összehasonlítása
szakmai és erkölcsi szempontból is teljességgel
jogosult. Hannah Arendt filozófus, Primo Levi író
és mások már évtizedekkel ezelôtt megállapították,
hogy a táborok/lágerek kisebb mértekben, de jobban
észlelhetô jellegzetességekkel reprodukálták
a totalitarius állam hierarchikus struktúráját.
A koncentrációs tábor nem túlzás, nem
anomália, hanem a totalitarius nemzetnevelô, világmegváltó
„terv”, célkitûzés logikus következménye.
(Todorov 1996, 28–29) Primo Levi találó definíciója
szerint a lágerek: „…kicsinyített léptékben,
de a jellegzetes vonásokat felnagyítva reprodukálták
a totalitárius állam hierarchikus szerkezetét, amelyben
minden hatalom felülrôl ered, s amelyben az alulról jövô
ellenôrzés szinte lehetetlen.” (Levi 1990, 53) A Szovjetunióban
nem indusztrializálták a gyilkolást, a Gulag foglyait
általában halálra dolgoztatták. De föltehetô
az a kérdés, mi az emberségesebb: néhány
perc alatt elgázosítani valakit, vagy hónapokig éheztetve
halálra dolgoztatni? Nem biztos, hogy jól jártak azzal
a foglyok, hogy a bolsevik lágerekben ôreikkel azonos nyelvet
beszéltek. (Todorov 1996, 133)
A náci koncentrációs
táborokba zárt zsidók pontosan tudták, hogy
nem börtönbe vagy internáló táborba kerültek.
A börtönök rabjai tudják, hogy milyen vádak
alapján, hány évre, hónapra ítélték
el ôket. A zsidók számára, ahogy azt Primo Levi
megfogalmazta: „…a láger nem büntetés, nekünk [ti.
a zsidóknak – K. L.] nem is fog letelni: a láger a germán
társadalom kebelén belül nekünk kijelölt,
idôtôl független létforma.” (Levi 1994, 104)
A nácik rendszerük
ideológiai, politikai ellenfeleit koncentrációs táborba
zárták, mivel tevékenységüket a nép
szempontjából ártalmasnak, károsnak vélték.
A Szovjetunióban a leglelkesebb sztálinistát is bármikor
lecsukhatták. A nácik a nép kártevôit
(Volksschädlingen) két csoportra osztották: átnevelhetôkre
és javíthatatlanokra. Ez utóbbi kategóriába
tartoztak a szociáldemokrata és kommunista párt vezetôi
és parlamenti képviselôi, szakszervezeti funkcionáriusok,
fôleg, ha ráadásul még zsidó származásúak
is voltak. (Pingel 1980, 4)
A koncentrációs
táborok országos hálózatának megszervezésével
a nácik elsôsorban meg akarták félemlíteni
az embereket. Ahogy azt a korabeli vicc is megfogalmazta: „Hallgatni arany,
beszélni Gestapo…” (Glazar 1995, 4) Ahogy az SS fokozatosan az egész
bûnügyi és közrendôri apparátust befolyása
alá vonta, úgy kerültek ki a lágerek is az igazságszolgáltatás
jogkörébôl. A hagyományos rendôri – igazságügyi
– bírói apparátus egyes tagjai eleinte megpróbáltak
ellenállni. Nem a weimari demokrácia utóvédharcáról
volt szó, hanem hatásköri rivalizálásról.
De több olyan rendôr, ügyész, bíró
akadt, még a náci Németországban is, akik megpróbálták
legalább a törvényesség látszatát
megôrizni. (Pingel 1980, 9)
1933. március 22-én
München mellett, Dachauban szervezték meg az elsô olyan
koncentrációs tábort, amely hamarosan az SS kizárólagos
felügyelete alá került. Ha a korabeli Szovjetunióval
vetjük össze, a náci terrorgépezet mûködése
viszonylag csekély számú embert érintett. 1933.
január 30-tól július 31-ig közel 30 000 embert
vettek rövidebb-hosszabb idôre „védôôrizetbe”.
Dachau is átnevelôtábor volt, hivatalosan csak annyit
akartak elérni, hogy a „félrevezetett” embereket be lehessen
illeszteni a (nácik vezette-nevelte) társadalomba. (Pingel
1980, 12)
1933 végén
a dachaui táborparancsnok, Hilmar Wäckerle gyakorlatilag teljhatalommal
ruházta fel alárendeltjeit. A müncheni fôállamügyész
tiltakozott, kifejtve, hogy egy táborparancsnoknak nincs joga foglyokat
kivégeztetni. Az elsô halálesetek után megindult
a hivatalos ügyészi vizsgálat, Himmler kénytelen
volt leváltani Wäckerlét, utóda Theodor Eicke
lett. (Aronson 1980, 22–23)
Uralma alatt Dachau hamarosan
országszerte a legrettegettebb koncentrációs tábor
lett. A Dachauval kapcsolatos „ellenséges” propagandát Goebbels
fényképekkel gazdagon illusztrált helyszíni
riportokkal, cikkekkel próbálta ellensúlyozni. A képek
jóltáplált, békésen dolgozó,
szabad idejükben sportoló, pihenô foglyokat ábrázolnak.
Mint oly sok esetben, amikor a valóság és a róla
elterjeszteni kívánt „hivatalos” kép között
túlságosan nagy az ellentmondás, ezek a „megrendelt”
riportok senkit sem gyôztek meg. Ezt Goebbels propagandistái
is belátták, és abból a hivatalos, rasszista
elvbôl kiindulva, hogy visszaesô bûnözô csakis
genetikusan deformált egyén lehet, a dachaui riportokban
csak durva, állatias kinézetû foglyokat mutattak. (Pingel
1980, 12)
1934–1936 folyamán
évente átlagosan 5000–7000 embert vittek hosszabb-rövidebb
idôre koncentrációs táborba a náci Németországban.
A letartóztatottak 90 százaléka kommunista, szociáldemokrata
párttag, szakszervezeti aktivista volt.
A foglyoknak körülbelül
10 százaléka volt zsidó, zömük a fenti három
„politikai” kategória valamelyikébe tartozott, ezért
és nem szüleik, nagyszüleik vallása miatt kerültek
táborba. 1937 végén a koncentrációs
táborban tartottak összlétszáma hétezer
fô volt a náci Németországban. (Bauer 1982,
107) Dachauban 1933-ban 24, 1936-ban 10 fogoly halt meg. (Pingel 1980,
7–8)
A zsidók többé-kevésbé
szisztematikus letartóztatása és koncentrációs
táborokba szállítása 1938. június 15-én
kezdôdött. Ezen a napon minden zsidót (kb. 1500 fôt)
koncentrációs táborba vittek, akirôl a rendôrségen
volt „akta”, beleértve a közlekedési kihágásokat
elkövetett szabálysértôk dossziéit is.
(Bauer 1982, 107)
1939 szeptemberében
a Harmadik Birodalomban hat nagy koncentrációs tábor
mûködött: Dachau, Sachsenhausen-Oranienburg, Mauthausen,
Flossenbürg, Buchenwald és Ravensbrückben egy nôi
tábor. A második világháború kitöréséig
összesen körülbelül 165 000–170 000 emberrôl
mondhatjuk el, hogy megjárta a nácik táborainak valamelyikét.
A világháború
idején a nácik által megszállt területeken
és magában a Harmadik Birodalomban koncentrációs
táborok sokaságát szervezték meg. Egyedül
Lengyelországban közel 6000 kisebb-nagyobb tábort állítottak
föl. Maguk a nácik funkciójuk szerint kategorizálták
a lágereket. Voltak hadifogoly- és munkatáborok, kényszermunka-táborok,
gyûjtôtáborok és kitelepítôtáborok,
büntetôtáborok és végül a „megsemmisítô
intézmények” (Vernichtungsantalt), vagyis a haláltáborok.
Ez utóbbi kategóriába csak azokat a táborokat
soroljuk, amelyekben nem volt szelektálás, az ide deportált
zsidókat azonnal megölték. Négy ilyen tábor
volt: Belzec, Sobibór, Treblinka és Chelmno (Kulmhof). Auschwitzban
és a lublin-majdaneki koncentrációs táborban
a munkaképesnek ítélt foglyokat kiválogatták,
a többieket ölték meg. (Weiss 1980, 115–116)
Körülbelül
egymillió zsidó dolgozott, inkább rövidebb, mint
hosszabb ideig a nácik számára a második világháború
idején, közülük alig 100 ezren maradtak életben,
jó részük 1944-ben deportált magyar zsidó
volt. (Friedman 1984, 37)
Teljesen alaptalan, német
okmányokkal sem alátámasztható feltevés,
hogy a németek azért szervezték meg a legtöbb
koncentrációs tábort és magukat a haláltáborokat
is Lengyelországban, mert a lengyelek antiszemiták voltak.
A náciknak ennél praktikusabb okaik voltak: Lengyelország
meghódított terület volt, ahol bármit megtehettek.
Itt nem volt kollaboráns kormány, hatóság vagy
mozgalom, amelynek esetleges érzékenységére
tekintettel kellett volna lenni. Keletebbre, a Szovjetunió területén
még harcok folytak, és 1942 folyamán egyre aktívabbá
váltak a partizánok is. A földrajzi tényezôk
is kedvezôek voltak: az esetleges menekülôket északon
a tenger, nyugaton Németország, délen a fasiszta Szlovákia
várta. (Madajczyk 1980, 55)
De a legfontosabb ok: a „halálgyárakban”
(a haláltáborokban) feldolgozandó „nyersanyag”, vagyis
a zsidók itt éltek a legnagyobb számban. A Wehrmacht
és az SS, a hadiipar és a tömeggyilkosok konfliktusa
a koncentrációs táborokban is megnyilvánult.
Speer gyártani akart, Himmler gyilkolni.
A hadiüzemek, az égetô
munkaerôhiány miatt sürgették az SS-t, adjon át
minél több foglyot, kényszermunkára. Az SS fejpénzt
kapott a gyáraktól, és nem különösebben
törôdött azzal, hogyan bánnak az üzemekben
a foglyokkal, hiszen könnyû volt zsidókkal, hadifoglyokkal
pótolni ôket.
Auschwitz, mint már
említettük, „vegyes” tábor volt, vagyis a birkenaui
haláltábor mellett munkatábor is volt itt. Auschwitzhoz
altáborok sokasága tartozott, ezek mind Rudolf Höss
parancsnoksága alatt álltak. 1940. május 20-án
kezdték el építeni az auschwitzi tábort Sachsenhausenból
ide szállított 30 bûnözôvel. A német
származású foglyok többsége Auschwitzban
a tábori hierarchia kulcspozícióiba került, kápók,
barakkparancsnokok (Blockälteste) stb. lettek. Jelentôs számban
kerültek Sziléziából német foglyok Auschwitzba,
akik nemcsak antiszemiták, de lengyelellenesek is voltak, ráadásul
bilingvisek, tehát veszélyes volt közelükben még
csak megszólalni is. (Langbein 1980, 274)
Auschwitzban a munkatáborban,
mint általában a náci táborokban, fôleg
négy ok miatt haltak meg az emberek: túl sok munkát
végeztettek velük, túl kevés élelmet kaptak,
a barakkokban az elviselhetetlen mértékû zsúfoltság
lehetetlenné tette a kevés pihenôidô kihasználását
is, a piszok és az elemi egészségügyi ellátás
hiánya pedig gyors halálra ítélte a betegeket.
1941 júniusában
az auschwitzi lengyel és cseh nemzetiségû foglyok létszáma
már meghaladta a 17 ezret. Itt eleinte pontos nyilvántartást
vezettek, a foglyokat beérkezésük sorrendjében,
bal alkarjukra tetovált számokkal jelölték meg.
Más lágerekben ilyesmit nem mûveltek a nácik.
A számok, melyeket a foglyoknak csíkos fogolykabátjuk
hátán is viselniük kellett, elárulták,
hogy az illetô körülbelül mikor került a táborba.
Akinek csak öt számjegye volt, az régi táborlakónak
számított.
Primo Levi 1943 telén
került Itáliából Auschwitzba. Emlékirataiban
annak a véleményének adott hangot, hogy a koncentrációs
táborokat legnagyobb számban azok élhették
túl, akik csak magukkal törôdtek, minden alkalmat megragadtak,
hogy élelemhez jussanak, és adott esetben gátlástalanul
kiszolgálták a kápókat, az SS-eket. Tadeusz
Borowski, Jean Améry és mások is leírták,
hogy a táborokban végtelenül egyedül maradtak a
foglyok, a morális értékek eltûntek, az emberekbôl
állatot csináltak. (Todorov 1996, 31–32) Az állatvilággal
kapcsolatos példálódzás, bár igen elterjedt,
mégis félrevezetô. A különbözô
állatfajok egyedei nem kínozzák, nem öldöklik
csoportjuk tagjait. A dzsungelben a csoportszolidaritás, a „családi”,
„rokoni” kapcsolatok megmaradnak.
A nácik mindent elkövettek,
hogy embertelen életkörülményeket teremtsenek foglyaik
számára. Primo Levi és társai Auschwitzban
néhány hónap alatt, az éhezés, a kínzások,
a kényszermunka következtében már úgy
éltek, akár az állatok. „Nemcsak a hazánkat
felejtettük el, nemcsak a kultúránkat, hanem a családunkat,
a múltunkat és a magunk elé képzelt jövôt
is, mert csak a jelennek éltünk, akár az állatok”
– írta Levi. (Levi 1990, 92)
A náci táborokban
módszeresen kínozták, gyötörték a
foglyokat. Amikor Franz Stangltól késôbb megkérdezték,
hogy ennek mi értelme volt, hiszen úgyis valamennyi foglyot
meg akarták ölni, így válaszolt: „Hogy a mûveletek
gyakorlati végrehajtásával megbízott emberek
megfelelô állapotba kerüljenek. Hogy el tudják
végezni a munkájukat.” (Levi 1990, 159)
A koncentrációs
táborok túlélôi közül azok, akik megírták
emlékirataikat, saját magukról általában
azt állítják, hogy keményen kitartottak, segítették
gyengébb, elesettebb bajtársaikat. Ritka esetben elismerik,
hogy olykor még szerencséjük is volt, de a hangsúlyt
zömmel arra helyezik, hogy ôk milyen erôsek, ügyesek,
ravaszok stb. voltak. A zsidó túlélôk által
írott emlékiratokban ritkán kerülnek elô
zsidó kápók, az SS-ek segítôi általában
lengyelek, szlovákok, németek. A kivételesen ritka,
ôszinte emlékiratok közé tartozik Garai András
munkája. Mély megvetéssel, gyûlölettel
ír Weiss bácsiról, a kövér bécsi
zsidóról, aki Auschwitz-Birkenauban a deportáltakat
fosztogatta. Garai említi a zsidó kápókat is,
akik a jó ellátásért képesek voltak
agyonverni saját testvérüket, édesapjukat. „Az
éhség mindenre képessé teszi az embert” – fûzte
hozzá, nem mentségül, hanem magyarázatul Garai.
(Garai 1995, 18, 25) Primo
Levi egyenesen „szomorú emberi jelenségnek” nevezi a lágerben
hatalomhoz, tisztséghez jutott zsidót. „Egyesül benne
a jelen és a múlt minden atavisztikus szenvedése és
a hagyományosan belénevelt idegenek iránti ellenérzés
– szóval aszociális, érzéketlen szörny”
– írja Levi, hozzáfûzve, hogy ez a fajta ember a német
lágerszerkezet „tipikus terméke”, aki „elnyomói iránti
kíméletlen gyûlöletét ésszerûtlen
módon az elnyomottak ellen fordítja.”
(Levi 1994, 114–115)
Bizonyos, hogy az emlékiratok
alapján nem lehet megérteni, nem lehet igazán felfogni,
mi is történt ezekben a táborokban. Amikor Alekszander
Szolzsenyicin megírta az Ivan Gyenyiszovics egy napja címû
kisregényét, a nácik táborait sem ismerô
nyugati, baloldali intellektuellek elborzadtak: lehetséges, hogy
a metszô szibériai hidegben ártatlan embereket kényszermunkára
vezényelnek? Szolzsenyicin késôbb megírta, hogy
egyik olvasója figyelmeztette: kisregényének fôszereplôje
nagyszerû körülmények között raboskodhatott,
ha táborában egy macska békésen mászkálhatott.
A foglyok tehát nem voltak olyan éhesek, hogy azonnal széttépjék
és felfalják a cicát. (Szolzsenyicin 1993, 2, 220)
Bírálója, a Kolima poklát túlélô
Varlam Salamov azért is szemrehányást tett az írónak,
hogy Gyenyiszovics kanalat hordott magánál, „amikor tudott
dolog, hogy minden lágerbeli fôtt étel folyékonyként
fogyasztható, kiszürcsölhetô.” (Uo.) A náci
táborokról szóló visszaemlékezések
tömegében szinte alig akad olyan, amelyben arról olvashatnánk,
hogy a végsôkig kimerült, a szó szoros értelmében
halálra éheztetett foglyok halott bajtársaik húsával
próbálták éhségüket csillapítani.
Garai András (1944-ben 16 éves volt) 1945 ôszén
emlékirataiban bevallotta, hogy 1945 tavaszán a lágerben
„…az elsô éhezô megjelent a hússal. Rágcsálta,
ízlett neki. Jó sülthús volt. Aztán követték
példáját mások is, és rágták
a véres, mócsingos – emberhúst! Megborzongtunk. És
ettôl kezdve jött a hajsza önmagunkkal, önmagunkért.
Az emberhús csábított, és az érzékeink
undorodtak.” (Garai 1995, 99–100)
Todorov – Primo Levi emlékiratait
elemezve – az „emlékezés szégyenérôl”
ír. A túlélôknek olyan tettekre kellene emlékezniük
(és csak nagyon kevesen teszik ezt meg), amelyekre rákényszerültek,
hogy túlélhessék a lágert. Emlékezniük
kell azokra a szégyenletes körülményekre, amelyek
között éltek, a szennyre, piszokra, a tehetetlenségre.
Az emlékezés szégyene a túlélô
szégyenével párosul. Sok túlélô
érzi úgy, hogy valaki más helyette halt meg, aki kevésbé
volt szerencsés, aki nem bírta a létért folytatott
mindennapos küzdelmet. Levi szerint a legrosszabbak, vagyis a legéletrevalóbbak
élték túl, a legjobbak mind meghaltak. (Todorov 1996,
263–264, és Levi 1990, 22–25) Levi önkínzó kérdése:
„Szégyelled-e, hogy másvalaki helyében élsz?
Mégpedig náladnál önzetlenebb, érzékenyebb,
bölcsebb, hasznosabb, náladnál érdemesebb valaki
helyében?” (Levi uo., 100 és 101–102) Levi egészen
odáig jutott, hogy azért is szégyellni kezdte magát,
mert embernek született, hiszen ember-szörnyek követték
el vele és társaival a szörnyûségeket.
„Szégyen embernek lenni, mert ember építette Auschwitzot”
– fogalmazta meg Levi. (Idézi Todorov 1996, 265)
A túlélôk,
akár bevallják ezt, akár nem, tudják, hogy
a többiek nélkül, azok nélkül, akik akár
csak egyetlenegyszer is segítettek vagy legalább segíteni
próbáltak rajtuk, ôk sem élhették volna
túl a koncentrációs tábort. (Todorov 1996,
86) Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a lágerek
foglyainak óriási többsége nem élte túl
a nácik uralmát, az ô élményeikrôl,
tapasztalataikról csak a túlélôk tudósítanak
minket. Sok túlélô nagyon is tisztában van azzal,
hogy az emberek többsége nem akarja hallani az igazságot
– „kápókat vagy hôsöket akarnak” – ezért
ennek az „elvárásnak” megfelelôen írják
meg emlékeiket. (Huppert 1983, 157)
A lágeremlékiratok
zömét, Primo Levi ismeretei szerint is „szinte kizárólag”
olyanok írták, akik hozzá hasonlóan nem járták
meg a koncentrációs táborok poklának „legmélyebb
bugyrát”. (Levi 1990, 15)
A nácik táboraival
kapcsolatban ránk maradt, sok esetben igen pontatlan adatok, számok
azt mutatják, hogy a túlélôk zöme fiatal,
egyetemista vagy fôiskolás volt. Ez talán annak bizonyítéka,
hogy az életkor mellett bizonyos intelligencia, képzettség
is kellett ahhoz, hogy valakinek legyen némi esélye a túlélésre.
Maga Levi 1986 szeptemberében adott egyik interjújában
annak a véleményének adott hangot, hogy nem volt általános
szabály, kinek volt nagyobb esélye arra, hogy túlélje
Auschwitzot. Nyilvánvalóan jobbak voltak annak az esélyei,
aki jó fizikai állapotban érkezett a táborba,
és tudott németül. De ezen túl már csak
a szerencse számított. Levi elmondta: látott ô
okos és buta túlélôket, bátrakat és
gyávákat, gondolkodókat és bolondokat. (Levi
1993, 180) Auschwitzban a 150 ezer alatti kleine Nummer (kis számok
– K. L.), vagyis azok, akik bal alkarjukon ennél kisebb regisztrációs
számot viseltek, 1944-ben már alig pár százan
voltak. De közönséges Häftling (fogoly – K. L.) egy
sem volt köztük. Csak az orvosok, a szabók, a cipészek,
a zenészek, a szakácsok, a fiatal és mutatós
homoszexuálisok és egyes tábori elöljárók
barátai vagy földijei és azok a kegyetlen, életerôs
és embertelen egyének, akikbôl a nácik kápókat,
barakkfelügyelôket stb. csináltak. (Levi 1994, 112)
Treblinkát igen kevesen,
mintegy ötven-hetven ember élte túl. Richard Glazar
közülük való, és emlékirataiban megírta:
a haláltáborban az állandó foglyok, tehát
azok, akiket az áldozatok ruháinak válogatásánál,
az ékszerek osztályozásánál stb. dolgoztattak,
ha sûrûn érkeztek transzportok, dúskáltak
minden földi jóban. Elegáns ruhákat tudtak maguknak
válogatni, akár naponta válthattak selyeminget, alsónemût,
míg ha ritkán érkeztek a deportáltak, akkor
éheztek. 1942–1943 telén, a varsói gettó foglyainak
legyilkolása után hosszú hónapokig csak ritkán
deportáltak zsidókat Treblinkába. Ezért fogadták
1943 tavaszán az elsô bulgáriai, görögországi
transzportokat Glazar és társai boldog örömmel.
(Glazar 1995, 90–91) Garai András is látta Auschwitzban a
„kanadistákat”, azokat a foglyokat, akik a ruhák, csomagok
osztályozását végezték. Ezek „…kövér
pasasok, akik kizárólag szardínián, süteményen,
csokoládén, gyümölcsön éltek”
– írta emlékirataiban.
(Garai 1995, 53)
Auschwitzban 1942. március
22. és 1943. június 28. között négy nagy
krematóriumot építettek. Ezeknek szerves tartozékuk
volt az alagsorukban elôre beépített gázkamra.
Höss szerint a két legnagyobb létesítményben
egyszerre 2000 embert tudtak megölni, a csúcsteljesítmény
4576 halott volt 24 óra alatt. A halott nôk haját lenyírták,
Bajorországba szállították. A halottakat a
krematóriumokban elégették, a hamvakat a föld
trágyázására, valamint haleledel készítésére
használták. (Langbein 1980, 276)
A gázkamrák
elôtt 2000 fô befogadására alkalmas, fürdôcsarnokhoz
hasonlító terem volt. Az ide beterelt embereknek le kellett
vetkôzniük, szappant, törülközôt kaptak.
Innen lépcsô vezetett a szûk gázkamrákba,
melyek falain tusolók voltak. Az álcázás, a
megtévesztés itt ért véget, az embereket valósággal
bepréselték a helyiségbe, meztelenül, egymáshoz
tapadva álltak. Miután a légmentesen szigetelt ajtókat
bezárták, a gyilkosok vártak egy ideig, hogy a gázkamrában
a hômérséklet a testek melegétôl emelkedjen.
A gázkamrák tetején három szeleppel ellátott,
kéményszerû nyílás volt, gázálarcot
viselô SS-emberek ezeken keresztül szórták le
az addig légmentesen lezárt pléhdobozokban tárolt
Ziklon-B port. Eredetileg ezt a szert tetves ruhák fertôtlenítésére
használták. A méreg, mely magasabb hômérsékleten
a levegôvel elkeveredik, belélegezve néhány
percen belül fulladásos halált okoz. (Munkácsi
1947, 97–98)
A gázkamrákból
a zsidó Sonderkommando tagjai cipelték ki a hullákat,
a gyûrûket, ékszereket, arany- és platinafogakat
külön „szakemberek” gyûjtötték össze.
Havonta átlagosan 10-18 kilogramm aranyat szállítottak
Auschwitzból Németországba.
1942. szeptember 2-án
dr. Kremer SS-orvos auschwitzi naplójába feljegyezte: „Elsô
alkalommal 3 óra körül különleges akció
odakint. Ehhez képest Dante pokla majdhogynem komédiának
tûnik. Nemhiába nevezik Auschwitzot megsemmisítô
tábornak.” Három nappal késôbb pedig azokat
a szavakat vetette papírra, amelyeket évtizedek óta
elôszeretettel idéznek az Auschwitzcal foglalkozó mûvek:
„Ma délben különleges akció a zsidó koncentrációs
táborban. Barbárok.
A borzalmak borzalma. Pfúj.
Thilonak igaza van, amikor azt mondja nekem ma, hogy mi itt az anus mundinál
[a világ végbélnyílása – én kiemelésem
– K. L.] vagyunk. Este 9 körül ismét egy különleges
akció, hollandok. Az ehhez felkészítô kezelés
áll negyed liter pálinkából, 5 cigarettából,
100 gr kolbászból és kenyérbôl; az emberek
tolongtak az ilyen akcióhoz.” Dr. Kremer nem kapott idegösszeroppanást,
szeptember 23-án naplójában feljegyezte, hogy Pohl
Obergruppenführer tiszteletére igazi díszvacsorát
adtak. „Ez állt sült halból, annyi, amennyit mindenki
kívánt, eredeti babkávéból, kitûnô
sörbôl és szendvicsekbôl.” (NO – 3408.)
1942–1943 folyamán
a foglyok 19–25 százaléka halt meg havonta Auschwitzban.
A lengyel ellenállók túlságosan sok, nagyon
pontos információt küldtek Londonba ebbôl a táborból
is, ezért Himmler mérsékletre intette Hösst.
1943 áprilisában a halálozási arányszám
megközelítette a tíz, májusban pedig az öt
százalékot. Ennek ellenére Hösst 1943. november
11-én leváltották. (Langbein 1980, 282)
Robert Jay Lifton szerint
a náci rendszer biokrácia volt, nem abban az értelemben,
hogy biológusok irányították volna, hanem azért,
mert rasszista-antiszemita politikusok voltak vezetôi. Rasszista
antiszemiták voltak azok az orvosok is, akik ezekben a táborokban
az SS gyilkoló gépezete szolgálatába álltak.
A rasszista antiszemiták szerint a zsidó nem ember, hanem
fertôzô, veszélyes bacilus, tetû, baktérium
stb. Zsidókon kísérletezni, ôket gyilkolni tehát
nem jelenti a hippokráteszi eskü megszegését.
(Lifton 1980, 213)
Az auschwitzi rámpán
eleinte SS-tisztek végezték a szelektálást.
Az SS auschwitzi orvosai, Mengele és kollégái természetesen
semmiféle érdemi orvosi munkát sem végeztek
a szelektálások során. Csak végigmérték
az elôttük álló deportáltat, és
intettek, hogy melyik sorba álljon: amelyikbôl a gázkamrába,
vagy amelyikbôl a kényszermunkára vezetik az embereket.
(Garai Andrást és Pécsrôl deportált társait
1944. július 8-án éjjel Auschwitz-Birkenauban szelektálták.
„Egy riadóautó reflektorai elôtt vonultunk el, egy
SS tiszt vigyorogva szabta meg az útját, kinek jobbra, kinek
balra” – írta emlékirataiban. [Garai 1995, 14])
Az SS-doktorok végezték
a gázkamrák ellenôrzését, „munkájuk”
abból állt, hogy benéztek a légmentesen szigetelt
ajtókon lévô kémlelônyílásokon,
és megpróbálták megállapítani,
hogy a megmérgezettek megfulladtak-e már. Ezek a náci
orvosok végezték a szelektálást a munkatáborok
gyengélkedôin, általában injekciókkal
segítve át a túlvilágra a betegeket. De ott
voltak a kivégzéseknél is, ôk állapították
meg hivatalosan a halál beálltát. Ôk gyártották
sorozatban a táborokban elhalálozottakról a zárójelentéseket,
a legváltozatosabb halálnemeket írva a kartonokra.
(Garai András is kételkedett abban, hogy volt-e értelme
a náci orvosok munkájának. „Ha valaki elolvassa ezeket
a vég nélküli halállistákat, elhiszi,
hogy így történt? Vajon ôk maguk elhiszik? Ha
megnyerik a háborút, nem lesz, aki megkérdezhetné,
mit csináltak a zsidókkal. Ha pedig elvesztik, ki fogja elhinni,
hogy Európa zsidósága hasmenésben és
vesebajban pusztult ki?”
[Garai 1995, 48])
A lágerekben a náci
orvosok széles körû emberkísérleteket folytattak.
Az Untermenschek körébe sorolt népeknél a születési
szám csökkentését tartották kívánatosnak,
ezért kiterjedt sterilizációs kísérleteket
végeztek röntgensugárzással, különféle
injekciókkal. Nôk ezrein végeztek csonkolásos
operációkat is. Katonai célú kísérleteket
is folytattak, vizsgálták, hogy az emberi szervezet milyen
szélsôséges hômérséklet-ingadozást
bír ki maradandó károsodás nélkül.
(Lifton 1980, 218–219) A magyar cigány holokauszt egyik túlélôjétôl
tudjuk, hogy ôt, az életerôs fiatal férfit többször
is szinte halálra fagyasztották, majd jól fûtött
terembe vitték, ahol két jól táplált,
meztelen nôi fogoly próbálta magához téríteni.
Az SS orvosai kémlelônyílásokon keresztül
nézték, mennyi idô alatt tér magához
annyira, hogy képes legyen szexuális kapcsolatot létesíteni
a nôkkel. A cigány túlélônek Magyarországon
1983-ig négy mongoloid idióta gyermeke született. (Visszaemlékezését
lásd Sára 1983) Tudjuk, hogy Dachauban már 1942 ôszétôl
folytattak ilyen „kísérleteket”, ugyanis dr. Rascher SS Hauptsturmführer
október
3-án kért elôször négy cigány nôt
ilyen „felmelegítési” akcióhoz. (NO – 285.) November
5-én már meg is érkezett a négy nô a
ravensbrücki nôi koncentrációs táborból.
Mivel egyikük tiszta nordikus fajta volt (szôke haj, kék
szem, megfelelô fej- és testforma, 21 és háromnegyed
éves), annak ellenére, hogy önként jelentkezett,
dr. Rasche nem alkalmazta a „kísérleteinél”. (NO –
323.)
Dr. Rascher 1943. február
17-én Himmlernek írott jelentésében dr. Grawitz
SS Gruppenführerrel folytatott szakmai vitájáról
számolt be. Dr. Grawitz kételkedett abban, hogy azokat az
embereket is ugyanolyan gyorsan fel lehet éleszteni, akik a hideg
levegôn fagytak meg, mint azokat, akik hideg vízben. Dr. Grawitz
száz kísérleti bizonyítékot követelt,
Rascher dr. pedig jelentése elküldése pillanatáig
már 30 emberkísérlettel bizonyította igazát.
A foglyokat 9–14 órán keresztül meztelenül tartották
mínusz 27-29 fokos hidegben, majd egyórás szállítás
után forró fürdôbe tették ôket. Egy
órán belül valamennyi fogoly magához tért,
bár többnek a keze és lába fehérre fagyott.
Egyes esetekben könnyû fáradtság és némi
hôemelkedés következett be a kísérletet
követô napon. Dr. Rascher sajnálkozva jelentette, hogy
az SS Birodalmi Führere által kért „szauna”-kísérletet
nem tudta végrehajtani, mert 1942 decemberében és
1943 januárjában túl meleg volt a szabadtéri
kísérletekhez. (PS – 1616.)
Dr. Rascher Dachauban a Luftwaffe
megbízásából magaslégköri kísérleteket
is végzett. Ezek abból álltak, hogy egy légmentesen
szigetelt terembôl fokozatosan kiszivattyúzták a levegôt,
és figyelték, hogy az oda bezárt fogolynak mikor robban
szét a tüdeje. Más kísérletek során
20 000 méter magasságban uralkodó légköri
viszonyokat szimuláltak, pedig a korabeli repülôgépek
meg sem tudták ezt a magasságot közelíteni. A
cél az volt, hogy megállapítsák, milyen magasságban
jut forrpontra a vér, márpedig ez laboratóriumi körülmények
között, emberáldozat nélkül könnyen megmérhetô
lett volna, sôt akár közönséges táblázatok
segítségével ki is lehetett volna számolni.
(Levi 1990, 157)
Dr. Rascher 1942. május
11-én részletes jelentésben számolt be magaslégköri
kísérleteirôl Himmlernek. A VP-ken (Versuchspersonen
– emberi kísérleti alanyok – K. L.) végzett kísérletek
bebizonyították, hogy légnyomást kiegyenlítô
kabin vagy megfelelô védôruha nélkül 12
km-nél magasabbra nem lehet repülni. A kísérletek
egy részénél zsidó „bûnözôk”
voltak a VP-k, olyanok, akiket „fajgyalázásért” zártak
koncentrációs táborba. Tíz esetben végeztek
embóliakísérleteket, „rájöttek”, hogy
12 km-es magasságban fél óra alatt meghal a VP. Azt
is kipróbálták, hogy húsz km-es magasságban
meddig bírja a VP – 6 percig, pedig elôtte 2,5 óráig
tiszta oxigént lélegeztettek vele. Több VP-vel azt mûvelték,
hogy miután elveszítette eszméletét, addig
tartották víz alatt, amíg meg nem fulladt. Dr. Rascher
a boncolás eredményérôl is részletesen
tájékoztatta Himmlert. (NO – 220)
Mások a trópusi
betegségek elleni új gyógyszereket próbálták
ki a zsidó foglyokon.
Josef Mengele álma
is az volt, hogy minél több germán népesítse
be a Földet, ezért folytatta ikerkísérleteit.
Azok a gyermekek, akik valamilyen szempontból felkeltették
tudományos érdeklôdését, jó esélyt
kaptak arra, hogy túléljék Auschwitzot. Mengele azonban,
ha úgy látta jónak, habozás nélkül
bármelyik kísérleti alanyát megölte, felboncolta.
Mengele külön is
vizsgálta a törpéket. A deformált zsidó
foglyokon végzett kísérleteivel azt kívánta
bizonyítani, hogy a zsidó faj genetikusan romlott. Mengelét
érdekelték a NOMA-rákkal fertôzöttek is.
Ezek a szerencsétlenek az éhezés és fôleg
a szennyezett auschwitzi ivóvíz miatt betegedtek meg. Olyan
mértékben lesoványodtak, hogy bôrük azokon
a helyeken, ahol a hegyesebb csontokkal érintkezett (arc, könyök,
térd stb.) átlyukadt. (Mengelérôl lásd
Nyiszli 1994 és Kádár–Vági 1999)
A haláltáborok
közül a chelmnóiban (megszakításokkal) 1941
decemberétôl 1944 júliusáig gyilkolták
tömegesen a zsidókat. A belzeci táborban 1942 márciusától
decemberig, a sobibóriban 1942 áprilisától
1943 októberéig, a treblinkaiban 1942. július 23-tól
1943 októberéig, a lublin-majdaneki lágerben 1942
szeptemberétôl 1943 novemberéig, az auschwitziban pedig
1941. november 26-tól 1944 novemberéig. (Hilberg 1985, 893–894)
Auschwitzban valamikor 1944
késô ôszén fejezték be a zsidók
tervszerû, iparszerû legyilkolását. Amikor 1944
augusztusában a birkenaui Sonderkommando 200 tagját a nácik
kivégezték, a többiek úgy döntöttek,
hogy fellázadnak. 1944. október 7-én, miután
a fôtáboron kívül dolgozó foglyok segítségével
néhány pisztolyt, kézigránátot szereztek,
nekitámadtak ôreiknek. Felrobbantották a 3-as számú
krematóriumot, 3 SS-ôrt megöltek és többet
megsebesítettek. A lázadás résztvevôit
még aznap agyonlôtték az SS-ek.
Az auschwitzi tábort
1945 januárjában a Vörös Hadsereg elôl menekülô
nácik felszámolták. 1945. január 17-én
felrobbantották a krematóriumokat, elégették
a tábor irattárát. 48 000 férfit és
18 000 nôt hajtottak halálmenetben Németország
felé. A holokauszt történetének egyik abszurd
fejezete kezdôdött most: az egyszer már „zsidótlanított”
Németországba most ezrével, tízezrével
deportálták „vissza”, gyalogszerrel, vonaton és teherautókon
a zsidókat, hogy még néhány hónapig
dolgoztassák ôket, a teljesen reménytelen katonai helyzetben
is. Primo Levi szerint azért vitték, terelték Németországba
a zsidókat, hogy megôrizzék a lágerek, a tömeggyilkosságok
titkát. („Nem számított, ha útközben meghalnak,
egyvalami volt fontos: hogy ne beszélhessenek.” Levi 1990, 11) A
táborban a nácik január 20-án lôttek
agyon utoljára tömegesen embereket. 1945. január 27-én
Auschwitzban 7650 csonttá soványodott, halálosan beteg
zsidót találtak a szovjet katonák.
Annak ellenére, hogy
a tábor területén található 35 raktárból
a nácik 29-et felgyújtottak, a felszabadítók
találtak
368 820 férfiöltönyt,
836 255 nôi ruhát, 5525 pár nôi cipôt,
fogsorokat, gyermekruhákat, fogkeféket és összesen
7 tonna emberi hajat. (Hilberg 1985, 983) A deportáltaktól
elrabolt, de a Vörös Hadsereg birtokába került ingóságok
mennyisége azért is figyelemre méltó, mivel
az értékesebb árunemût, amíg ezt biztonságosan
tehették, szinte naponta vonatszerelvények vitték
a Harmadik Birodalomba. Globocnik 1944. január 5-i jelentése
szerint Treblinkából 2910 kg aranyat,
18 734 kg ezüstöt,
16 ezer karát értékû gyémántot
és 7 millió amerikai dollár értékû
készpénzt szállítottak Németországba.
Franz Stangl jelentése szerint ezenkívül 25 vagon nôi
hajat, 248 vagon nôi ruhát, 100 vagon cipôt, 400 ezer
aranyórát és 145 ezer arany jegygyûrût
vittek Németországba. (Bartoszewski 1989, 24–25) A haláltáborok
ôrszemélyzete ezeket a szállítmányokat
is rendszeresen fosztogatta, a hullarablók meglopták a Harmadik
Birodalom polgárait. Maga Globocnik igen meg volt elégedve
embereivel. 1943 ôszén készült összefoglaló
jelentésében azt írta Himmlernek, hogy alárendeltjei
„becsületessége és tisztessége” volt a garancia
arra, hogy a zsidóktól elszedett értékek épségben
Németországba kerültek. (PS – 4024. Idézi Hilberg
1985, 951)
A koncentrációs
táborokba, mint a fenti adatokból is látható,
óriási mennyiségû ruha, ékszer, gyûrû
és készpénz került. A ruhák, ékszerek
válogatásánál dolgozó, kivételezett
zsidók, életük kockáztatása árán
ugyan, de szintén loptak, „sikkasztottak”. Treblinkában és
más lágerekben is valóságos lánckereskedelem
alakult ki. A zsidók az ôröket vesztegették meg,
az ôrök a parasztoktól vásároltak. A feketepiaci
árakban is jól látható különbségek
voltak. Közép-Lengyelországban egy szelet (300 gramm)
kenyér 20 zlotyba került, Varsótól keletre már
40-be, és egyre drágább lett, ahogy Treblinka felé
közeledünk. A haláltáborban már 500 zlotyt,
vagy 10 dollárt, esetleg 5 aranyrubelt kértek a parasztok
az éhezô foglyoktól. (Glazar 1995, 105–107)
Raul Hilberg definíciója
szerint haláltábornak azt a tábort lehet nevezni,
ahol az ember délben kiszáll a deportáló vonatból,
és estére testét már elégették,
ruháit összecsomagolták, és értékeivel
együtt Németországba szállították.
(Hilberg 1985, 863)
Az auschwitzi és lublin-majdaneki
„vegyes”, munka- és haláltáborokkal szemben a négy
haláltábor viszonylag kis területet foglalt el, és
alig néhány tucat ember végezte itt tömeggyilkoló
„munkáját”. Az azonos tervek alapján épült
haláltáborok átlagosan egy futballpálya nagyságúak
voltak.
A tábor egyik részében
helyezték el a személyzetet, a tábori hivatalt, itt
volt a vasútállomás és a zsidó foglyok
szállása is. A tábor másik felében voltak
a gázkamrák, krematóriumok és a zsidó
Sonderkommando szállása. Körülbelül 20-30
SS szolgált ezekben a táborokban, fôleg parancsnoki
és adminisztratív pozíciókban. Ukrán
és litván ôrök mellett néhány szovjetunióbeli
Volksdeutsche alkotta, szintén fekete egyenruhában a tábori
ôrséget. Ezek általában volt hadifoglyok közül
kerültek ki. A mintegy 80–120 fôs ôrség feladata
volt az érkezô vonatszerelvények átvétele,
a kiszállás ellenôrzése, a deportáltak
gázkamrába terelése, illetve a kivégzések
végrehajtása. (Arad 1980, 358–360)
Az állandó
zsidó foglyokat két csoportra osztották. Az „udvari”
zsidók (Hofjuden) Treblinkában mintegy 600-700-an voltak,
szakmunkásokként ôk építették
a tábort, ôk tartották karban a gépeket. A „piaci”
zsidók (Platzjuden) végezték a vasúti szerelvények
kiürítését, tisztítását,
ôk vágták le a nôi foglyok haját, a „fogászok”
tördelték ki a hullák aranyfogait, ôk voltak a
gyûrûk, ékszerek begyûjtôi is. Az ô
feladatuk volt a halottak elégetése is. Ha a krematóriumok
már nem bírták a terhelést, vagy – mint Treblinkában
– nem is építettek krematóriumot, akkor nagy gödrökben,
tömegsírokban égették el a hullákat. (Arad
1980, 360)
Mindez a rend, szervezettség
csak hosszú hónapok alatt formálódott ki. Kezdetben
– és ez is arra mutat, hogy még a lengyel zsidók legyilkolására
sem dolgoztak ki pontos tervet 1942 elsô félévében
– a treblinkai haláltáborban valóságos káosz
uralkodott. A deportáltakat válogatás nélkül
öldösték, csak fokozatosan jöttek rá arra,
hogy meg kéne kímélni a szakemberek életét.
Eleinte nem válogatták ki a szabókat, ruhakereskedôket,
a különféle karbantartási szakmunkásokat,
építômunkásokat, aranymûveseket, ékszerészeket.
Miután különválasztották a tábor
mûködtetéséhez szükséges szakembereket,
szakmunkásokat, ruhájukra külön jelzést
varrtak, nehogy véletlenül megöljék ôket.
(Glazar 1995, 55) Samuel Willenberg is azon szerencsések egyike
volt, akit Treblinkában munkára – életre ítéltek.
Egy SS beszédet intézett hozzájuk, ebbôl megértették,
hogy életben maradnak, hiszen: „Ahogy az a kutya, amelyik ugat,
nem harap, az az SS, amelyik beszél, nem lô.” (Willenberg
1989, 86)
A treblinkai tábor
elsô parancsnoka, dr. Irmfried Eberl SS Untersturmführer 1942
nyarán képtelen volt megbirkózni a deportáltak
megsemmisítésének hatalmas feladatával. Dr.
Eberl az eutanáziaprogramban Brandenburgban és Bernburgban
is gyilkolóközpontot irányított, most nagyságrendekkel
több embert kellett volna hatékonyan megölnie. 1942. július
23-tól augusztus 28-ig Varsóból 200 ezer, más
gettókból közel 100 ezer zsidót szállítottak
Treblinkába. A gázkamráknál alkalmazott diesel-motorok
(ezeket zsákmányolt szovjet tankokból szerelték
ki) gyakran elromlottak, sokszor hosszú ideig tartott, míg
„Rettenetes Iván”, a treblinkai haláltábor rettegett
ôre meg tudta javítani ôket. Samuel Willenberg úgy
emlékezett, hogy a táborban összesen 13 gázkamra
volt, ezekben egyenként 400 embert tudtak elgázosítani,
kb. 40 perc alatt. (Willenberg 1989, 59)
Az elsô hónapokban
a treblinkai tábor területén mindenfelé holttestek
hevertek, még az elkobzott iratokat sem szállították
el. Egy idô múltán dr. Eberl kérte, hogy ne
szállítsanak több zsidót Treblinkába,
az úton lévô, veszteglésre kényszerített
vonatszerelvények viszont fennakadásokat okoztak a vasúti
közlekedésben. Dr. Eberlt leváltották, helyére
az eutanáziaprogramban már nagy tapasztalatokat szerzett
és jó szervezô Christian Wirth került. Wirth végrehajtotta
a legszükségesebb átszervezéseket, majd átadta
a tábor parancsnokságát Franz Stanglnak, aki Sobibórban
elôzôleg már „bizonyított”. (Bartoszewski 1989,
12–13)
A holokauszt lényegéhez
tartozott a titok, a megtévesztés, európai méretekben.
Ami nem volt titok, az a deportálás ténye. Amit viszont
mindenáron megpróbáltak titokban tartani, az a deportálás
célja volt. Csak nagyon kevés zsidó tette fel a kérdést:
„Mondd, te hiszel a marhavagon utáni életben?” (Donat 1978,
106) Feljegyezték, hogy egy német nô tévedésbôl
került a treblinkai táborba. Wehrmacht-tiszt felesége
volt, valahol Nyugat-Európában gyerekével együtt
véletlenül szállt fel a Treblinkába tartó
vonatra. Az SS-ôrök tudták, hogy tévedésrôl
volt szó, mégis megölték a nôt és
gyermekét, hogy a tábor titkát megôrizzék.
(Bartoszewski 1989, 30) Wiernik 1944-es emlékirataiban úgy
emlékezett, hogy a nô Németországból
érkezett, két kisfiával, és bár kifogástalan
iratokat mutatott fel, és fiai sem voltak körülmetélve,
mégis megölték ôket, mert már látták
a tábort belülrôl. (Wiernik 1944, 22–23)
A megtévesztés
még a haláltáborok vasúti rámpáján
is folytatódott. A treblinkai vasútállomáson
az ôrök mellett lengyel és német nyelvû
tábla fogadta a varsói zsidókat. Felirata így
hangzott: „Varsói zsidók, figyelem! Gyûjtô/Elosztó
(Durchgangslager) táborban vannak. Innen munkatáborba kerülnek.
A járványveszély miatt fertôtlenítésre
kerül sor, a pénztárban elismervény ellenében
adják át értéktárgyaikat, ruháikat
és a magukkal hozott csomagokat. Utána mindenki sorakozzon
a fürdôépületnél!” Egy SS-tiszt mindezt szóban
is elismételte, hozzátéve, hogy az öregek és
betegek a tábori kórházba kerülnek.
Külön gázkamrákba
terelték a nôket és a gyerekeket, és külön
a férfiakat. A „tájékoztató” után az
ôrök valósággal rávetették magukat
a deportáltakra, üvöltözve, botütésekkel
próbálták gyorsabb vetkôzésre, sorakozásra
bírni ôket. A kutyáikat uszították a
zsidókra, és megfélemlítésül hol
a levegôbe, hol a foglyok közé lövöldöztek.
Ha nyugat-európai
zsidókat „vártak”, akkor még jobban ügyeltek
a látszatra. Treblinkában és Sobibórban igazi
vasútállomást rendeztek be, pénztárakkal,
ahol a felirat szerint jegyet lehetett váltani. Külön
táblán szabályos menetrend volt. Treblinkába,
Sobibórba a francia, belga és holland deportált zsidók
nemritkán normál személyszállító
vonatokkal érkeztek. Amikor kiszálltak, a peronon nyugodt,
udvarias SS-ek fogadták ôket, még arra is lehetôséget
kaptak, hogy otthon maradt szeretteiknek írjanak. A deportáltak
egyen-levelezôlapokat kaptak, melynek felirata a sobibóri
táborról azt állította, hogy Wlodawa Munkatábor.
Amint átadták
a megírt lapokat, a nyugat-európai deportáltak is
megtapasztalhatták, hogy mit éltek át azok a lengyel
zsidók, akik ezekbe a haláltáborokba kerültek.
(Arad 1980, 361–362)
A szakirodalomban máig
éles viták folynak arról, hogy a haláltáborokban
hány zsidót öltek meg a nácik. A problémát
fôleg az okozza, hogy éppen elsôdleges forrásaink,
az SS, az SD, a Gestapo stb. iratai hiányoznak, pontosabban a nácik
megsemmisítették ezeket is. Amikor 1943 ôszén
felszámolták a treblinkai, sobibóri és belzeci
tábort, a berlini utasítás egyértelmû
volt: nyoma sem maradhat annak, hogy itt mit mûveltek. A treblinkai
tábor helyére mezôgazdasági farmot szerveztek,
egy ukrán gazdát pedig meghívtak, hogy dolgozzon itt.
A belzeci tábor helyére fenyôfákat ültettek,
a környéken lakó lengyelek felásták a
földet, ékszerek után kutatva, de csak csontokat találtak.
(Hilberg 1985, 979–990)
Az alábbiakban becsléseket
láthatunk. Közülük Madajczyk képviseli a hagyományos,
a haláltáborok áldozatainak számát „maximalizáló”
nézetet, Aharon Weiss tekinthetô az óvatos középértékek
becslôjének, Raul Hilberg pedig a „minimalizálók”
táborát erôsíti.
Madajczyk becsléseit
megalapozatlannak kell tartanunk. Abban a szakértôk többsége
egyetért, hogy a holokauszt áldozatainak száma 6 milliónál
nem több. Óvatos becslések szerint a lengyelországi
és baltikumi, ukrajnai gettókban éhezés, betegségek,
agyonlövés stb. következtében körülbelül
500 ezer zsidó halt meg. Egymillióra becsülhetjük
az Einsatzgruppék és a velük együttmûködô
rendôri erôk zsidó áldozatainak számát.
Mindezek alapján teljesen valószínûtlen, hogy
egyedül Auschwitzban 4 millió embert tudtak volna a nácik
megölni. Úgy tûnik, hogy a chelmnói (kulmhofi),
belzeci és sobibóri táborban meggyilkoltak számát
a szakértôk többsége 360, 600, illetve 250 ezerre
becsüli. (Legújabban errôl lásd Bartoszewski 1989,
7, 9)
Treblinkából
megszökött foglyok 1943 nyarán megpróbálták
összeszámolni, hogy táborukban körülbelül
hány embert öltek meg a nácik, ôk is kb. 800 ezerre
becsülték ezek számát. (Glazaer 1995, 137)
Rudolf Hösst Nürnbergben
1946. április 1-jén kihallgatták, mai ismereteink
szerint meglepôen pontosan becsülte meg az Auschwitzba deportált
zsidók számát. Höss emlékezete szerint
a Lengyel Fôkormányzóságból kb. 250 ezer,
Görögországból 65 ezer, Németországból
100 ezer, Hollandiából 90 ezer, Franciaországból
110 ezer, Szlovákiából 90 ezer, Belgiumból
20 ezer, Magyarországról 400 ezer zsidót deportáltak
Auschwitzba. (Mendelsohn 1982, Vol. 12., 71–72) Franciaország és
Szlovákia esetében legalább 30, illetve 20 ezerrel
túlbecsülte a deportáltak számát, de nagyságrendi
tévedést sehol sem követett el. Ha Höss adatait
összeadjuk, 1,1 milliós számot kapunk.
A zsidó körökben
általánosan elterjedt 4 milliós auschwitzi számot
ma már a szakértôk egyértelmûen túlzásnak
tartják. Yehuda Bauer is revideálta álláspontját,
1989-ben már az 1,3 milliós áldozati számot
tartotta valószínûnek. Bauer professzor egyik újságnyilatkozatában
élesen bírálta a holokausztmítoszt tudatosan
vagy öntudatlanul gyártókat, akik szerint propagandaszempontból
„jobb” a 4 millió auschwitzi halott, mintha a valóság
nem lenne elég borzalmas. (Idézi Marrus 1991, 111)
Höss, fentebb említett
kihallgatása alkalmával azt állította, hogy
az Auschwitzba érkezetteknek átlagosan 20-30 százalékát
válogatták ki munkára. Höss magyarázatul
hozzáfûzte, hogy a „terv” szerint 4-5 millió zsidót
kellett volna kivégezni. (Mendelsohn 1982, Vol. 12., 92)
Jean-Claude Pressac francia
történész a becslések közötti eltérések
egyik – igen egyszerû – okát abban látja, hogy a történészek
még azt sem tudják, hogy egy-egy, Auschwitzba tartó
deportáló vonatszerelvénybe hány zsidót
préseltek. Georges Wellers szerint 5000-et, Raul Hilberg szerint
2000-et. (Pressac 1993, 146–147) A magyarországi deportáló
vonatok adatait ismerjük. Csak példaként: 1944 júniusában
a miskolci gyûjtôtáborból 6 vonattal 19 100 zsidót
deportáltak, az egri, hatvani, salgótarjáni, balassagyarmati
és komáromi adatok is arra mutatnak, hogy a szerelvényenkénti
3000 fôt csaknem minden esetben „túlteljesítették”.
(Karsai–Molnár 1994, 511)
A becslések közötti
eltérések oka lehet az is, hogy a nácik Kelet-, illetve
Nyugat-Európában egy-egy marhavagonba nem ugyanannyi embert
préseltek. Primo Levi emlékezete szerint amikor 1943 decemberében
Észak-Olaszországból deportálták, átlagosan
50-60 embert raktak egy vagonba, de tudjuk, hogy Lengyelországban
és Magyarországon is gyakran 90-120 embernek kellett olykor
hosszú napokig egy marhavagonban szenvedni – Auschwitzig, vagy más
haláltáborokig tartó út során. „Márpedig
– írta Levi – 50 embernek igen gyötrelmes dolog egyetlen vagonba
zsúfolódni. Valamennyien elférnek a padlón,
ha egyszerre fekszenek le pihenni, de ilyenkor szorosan összeér
a testük. Ha százan vannak vagy még többen, akkor
alig néhány órás utazás is maga a pokol.”
(Levi 1990, 136) Munkácson 1944. május 12-én a zsidók
deportálásának megszervezésérôl
tartott értekezleten dr. Uray László csendôr
százados kijelentette: „…ha a szükség úgy kívánja,
100 is mehet egy kocsiba. Rakhatók úgy, mint a heringek,
mert a németeknek szívós emberek kellenek. Aki nem
bírja, elhullik.” (Karsai–Molnár 1994, 527)
A haláltáborok
áldozatainak száma
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
||||
Auschwitz |
|
|
|
|
|
|
|
Treblinka |
|
|
|
|
|
|
|
Belzec |
|
|
|
|
|
|
|
Sobibór |
|
|
|
|
|
|
|
Chelmno |
|
|
|
|
|
|
|
Majdanek |
|
|
|
|
|
||
Összesen |
|
5 290 000 |
|
|
|
|
|
Forrás: Hilberg 1985, 1219; Bauer 1982, 29, 215; YVEH 117, 177, 283, 939, 1377, 1486; Madajczyk 198, 54; Weiss 198, 132.
Jelenlegi ismereteink szerint a haláltáborokban körülbelül 3 millió zsidót öltek meg. Amikor az elsô náci koncentrációs táborokat az amerikai katonák felszabadították, Eisenhower tábornok kijelentette: „Azt mondták nekünk, hogy az amerikai katona nem tudja, miért harcol. Nos, most legalább tudni fogja, mi ellen harcol.” Eisenhower napiparancsba adta, hogy az amerikai katonák látogassanak meg egy koncentrációs tábort. (Langer 1997, 207)
(Az itt közölt írás a szerzô Fejezetek a holokauszt történetébôl címû készülô könyvének VII. fejezete. A teljes mû megjelenése 2000 tavaszán várható, a Pannonica Kiadó jóvoltából.)
Irodalom
Arad, Yitzhak: Jewish Prisoners
Uprisings in the Treblinka and Sabibor Extermination Camps. In The Nazi
Concentration Camps – Proceedings of the Fourth Yad Vashem International
Historical Conference.
Aronson, Shlomo: SS-Police-Concentration
Camps from Dachau to Auschwitz. In The Nazi Concentration Camps – Proceedings
of the Fourth Yad Vashem International Historical Conference. Jerusalem,
January 1980.
Bauer, Yehuda: A History
of the Holocaust. Franklin Watts, New York–London, 1982.
Bartoszewski, Wladyslav T.:
Bevezetô tanulmánya Willenberg, 1989-hez.
Donat, Alexander: The Holocaust
Kingdom. Holocaust Library, New York, 1978.
Finkelstein, Norman G.: Daniel
Jonah Goldhagen’s „Crazy” Thesis: a Critique of Hitler’s Willing Executioners.
Metropolitan Books-H. Hold and Co., New York, 1998.
Friedman, Philip: Righteous
Gentiles in the Nazi Era. In Friedman, Ada J. ed: Roads to Extinction.
Essays on the Holocaust. Jewsih Publication Society, Philadelphia, 1980.
Garai András Júda:
Az ördög vigyorgott a lángokból. Jelenkor Kiadó,
Pécs, 1995.
Glazar, Richard: Trap with
a Green Fence: Survival in Treblinka. Northwestern University Press, Chicago,
1995.
Hilberg, Raul: The Destruction
of the European Jews. Holmes and Meier, New York–London, 1985.
Huppert, Shamuel: King of
the Ghetto – Mordecai Haim Rumkowski, the Elder of Lodz Ghetto. Yad Vashem
Studies, Vol. XV, 1983.
Kádár Gábor–Vági
Zoltán: Magyarok Auschwitzban. Holocaust Füzetek, 1999/12.
sz.
Karsai László–Molnár
Judit (szerk.): Az Endre–Baky–Jaross-per. Cserépfalvi Kiadó,
Budapest, 1994.
Langbein, Hermann: Auschwitz:
The History and Characteristics of the Concentration and Extermination
Camp. In The Nazi Concentration Camps – Proceedings of the Fourth Yad Vashem
International Historical Conference. Jerusalem, January 1980.
Langer, Howard J. ed.: The
History of the Holocaust: A Chronology of Quotations. Jason Aronson, Northvale,
1997.
Levi, Primo: Akik odavesztek
és akik megmenekültek. Ford. Betlen János. Európa
Kiadó, Budapest, 1990.
Levi, Primo: Ember ez? Fegyvernyugvás.
Ford. Magyarósi Gizella. Európa Kiadó, Budapest, 1994.
Lifton, Robert Jay: Medicalized
Killing in Auschwitz. In The Nazi Concentration Camps – Proceedings of
the Fourth Yad Vashem International Historical Conference. Jerusalem, January
1980.
Madajczyk, Czeslaw: Concentration
Camps as a Tool of Oppression in Nazi-Occupied Europe. In The Nazi Concentration
Camps – Proceedings of the Fourth Yad Vashem International Historical Conference.
Jerusalem, January 1980.
Mendelsohn, John ed.: The
Holocaust. Vol. 12. The „Final Solution” in the Extermination Camps and
the Aftermath. Intr. Friedlander, Henry, Garland Publ., New York–London,
1982.
Marrus, Michael: The Use
and Misuse of the Holocaust. In Hayes, Peter ed.: Lessons and Legacies:
The Meaning of the Holocaust in a Changing World. Northwestern University
Press, Evanston, 1991.
Munkácsi Ernô:
Hogyan történt? Adatok és okmányok a magyar zsidóság
tragédiájához. Renaissance Kiadó, Budapest,
1947.
Nyiszli Miklós: Dr.
Mengele boncolóorvosa voltam az auschwitzi krematóriumban.
Nagyvárad, 1946.
Pingel, Falk: The Concentration
Camps as Part of the National-Socialist System of Domination. In The Nazi
Concentration Camps – Proceedings of the Fourth Yad Vashem International
Historical Conference. Jerusalem, January 1980.
Pressac, Jean-Claude: Les
crématoires d’Auschwitz. La machinerie du meurtre de mass. CNRS
Edition, Paris, 1993.
Sára Sándor:
Cigányok. Dokumentumfilm, 1983.
Szolzsenyicin, Alekszander:
Iván Gyenyiszovics egy napja. Ford. Wessely László
Európa Kiadó, Budapest, 1963.
Szolzsenyicin, Alekszander:
A GULAG-szigetvilág 1918–1956. Szépirodalmi tanulmánykísérlet.
Ford. Soproni András Európa Kiadó, Budapest, 1993.
Todorov, Tzvetan: Facing
the Extreme. Moral Life in the Concentration Camps. Transl. A. Denner and
A. Pollak Metropolitan Books, New York, 1996.
Wiernik, Jankel: A Year in
Treblinka. American Representation of the General Jewish Workers’ Union
of Poland, 1944.
Willenberg, Samuel: Surviving
Treblinka. Ed. Bartoszewski, Wladyslav, Trans. Greenwood, Naftali Basil
Blackwell-Institute for Polish-Jewish Studies, Oxford, 1989.
Weiss, Aharon: Categories
of Camps – Their Character and Role in the Execution fo the „Final Solution
of the Jewish Question”. In The Nazi Concentration Camps – Proceedings
of the Fourth Yad Vashem International Historical Conference. Jerusalem,
January 1980.
YVEH: Yad Vashem Encyclopedia
of the Holocaust. Ed. Yisrael Gutman and all. Jerusalem, 1990.
http://www.c3.hu/scripta