Skip to main content

„Vagyonadó-kísérlet”

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


E szerint az elképzelés szerint egy, a telkekre, földre, épületekre kirótt adó kiválthatná a bérek utáni, jelenleg horribilis mértékű elvonások (szja, tb-járulék) egy részét, ami által az adókat valóban fizetők terhei nem nőnének, viszont beszűkülnének az adókikerülés útjai, több „látható jövedelem” bontakozna ki a köz ámuló szemei előtt.

Ha komolyan gondolkodunk a vagyonadózásról mint az adózás kiszélesítésének lehetőségéről, azt is számításba kell vennünk, hogy az önkormányzatok pontosabb képet alkothatnak a területükön található ingatlanokról, mint a központi kormányzat. A helyhatóságok ma is szedhetnek telekadót és építményadót a helyi adóztatás keretében. Erre azonban nagyon kevés önkormányzat szánta rá magát (lásd a táblázatot). S ahol egyáltalán meghonosították e két vagyontípusú adónemet, ott is mechanikusan, az ingatlanok alapterülete szerint határozzák meg az adóalapot. Pénzügyminisztériumi források szerint Nyíregyháza az egyetlen kivétel: itt az ingatlanok piaci értékét adóztatják, így a város épp annak alapján hasít ki magának részesedést az ingatlanok hasznából, hogy azok értékét az általa nyújtott közszolgáltatások gyarapítják.

Táblázat: Helyi adók Magyarországon, 1993-ban


Adófajta<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Beszedett összeg (millió Ft)

Hány önkormányzat vetette ki

Építményadó

2294

 

Ebből:

 

 

    lakóingatlanokra

 

153

    más ingatlanokra

 

495

Telekadó

474

316

Kommunális adó

1752

 

Ebből:

 

 

    magánszemélyekre

 

834

    gazdálkodó szervezetekre

 

587

Idegenforgalmi adó

510

 

Ebből:

 

 

    a vendégek tartózkodási ideje szerint

 

232

    a beszedett szállásdíj után

 

7

    építmények után

 

132

Iparűzési adó

21 652a

592

Vállalkozók átalánydíja

nincs adat

247

Összesen

27089b

1578c

a) Ebből Budapest: 12 500 millió Ft; b) Ennek 60%-át Budapest és a Pest megyei települések szedték be. Az összes község részesedése 9%. c) Egy önkormányzat többféle adót kivethetett (így a tételek nem összeadhatók).
Forrás: Pénzügyminisztérium


Nyíregyházán – tudtuk meg dr. Szilágyi Zsolttól, a polgármesteri hivatal adó- és illetékirodájának vezetőjétől – a helyi adózás kereteit a város közgyűlésének egy határozata jelöli ki: eszerint nem kívánatos a lakosság széles körét érintő helyi adót bevezetni. Így kétféle adót szednek: a közepes mértékben (8 ezrelékben) megállapított iparűzési adót és egy olyan adót, amelyet csak az 1 millió forintot meghaladó értékű üzletek, műhelyek, irodahelyiségek és ipari telkek után kell fizetni, viszont kíméli a lakás- és garázstulajdonosokat.

Ha az iparűzési adó volna a város egyetlen adóneme – magyarázza dr. Szilágyi Zsolt –, a vállalkozók könnyen kibújhatnának alóla olyképp, hogy máshová jelentik be a központjukat. Lakás után is adózni kell, ha azt üzleti célokra használják. Az adó alapja az ingatlan forgalmi értékének 50 százaléka, mértéke pedig 1 százalék (az adókulcs a törvény előírása szerint legföljebb 3 százalék lehet). Megkönnyíti a forgalmi érték ellenőrzését, hogy már régebb óta ugyanaz a hivatal intézi az adó- és az illetékbeszedést; így az adózóknak ugyanazt az ingatlanértéket kell bevallaniuk adófizetéskor, mint ami után illetéket fizetnek vagy fizetnének az ingatlan átruházásakor. Ezt az ingatlanértéket is korrigálják évenként egy olyan inflációs mértékkel, amelyet a hivatal állapít meg az adásvételi ügyletek alapján; az idén ez az inflációs tényező 10 százalék.

Az adót az ingatlanok után évente két részletben kell fizetni. Első ízben tavaly kellett bejelentkezniük az adózóknak, befizetésükről az idén májusban adtak bevallást, ezt követően az irodának egy évig joga van a felülvizsgálatra, az adó pótlólagos kivetésére. Az iroda felmérése szerint az adóköteles ingatlanok száma mintegy kétezer; ebből ténylegesen öt-hatszáz után fizetnek adót, a többi tulajdonos vagy nem jelentkezett be, vagy 1 millió forintnál kisebb ingatlanértéket mutatott ki. Utóbbi bevallásokat most vizsgálja felül a hivatal. Idén az első részletből 28-30 millió folyt be. Az ez idő szerint ténylegesen adózóknak átlag 5-5,5 millió forint értékű ingatlan után, 25-27 500 forintot kell fizetniük egy év alatt. A felülvizsgálatokkal azonban az éves bevétel 60-70 millióra növelhető, ami a nyíregyházi helyi adók több mint 20 százalékát, a város összes saját bevételeinek pedig mintegy 3 százalékát jelenti. A belterületi ingatlanok nagy része ma még önkormányzati tulajdonban van, a helyiségprivatizálás lényegesen bővíti majd az ingatlanadó-forrásokat.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon