Skip to main content

Ha a megfogant életnek emberi jogai vannak…

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Két héttel ezelőtt az óbudai Selyemgombolyítóban, most vasárnap a Szabad Demokraták Liberális Klubjában folyt nyilvános vita a születésszabályozásról, mindenekelőtt a művi abortusztól. A magzat – végletesebben fogalmazva, ám az álláspontot nem torzítva –, a megtermékenyített petesejt emberi jogait deklaráló álláspontot több egyesület képviseli, így a Magzatvédő Társaság, a Pacem in Utero, a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége, s csatlakoznak tekintélyes személyiségek is, pl. a népjóléti miniszter, Czeizel Endre, Frenkl Róbert, továbbá – természetesen – a katolikus egyház neves képviselői. Az érveket a hazai nyilvánosság elé tárták az „Együtt az életért fenntartások nélkül” c. tanácskozáson 1990. május 11–12-én. Az utóbb rendezett vitákon, e májusi seregszemlén összegyűjtött szellemi arzenállal szálltak ringbe a magzati élet védelmezői. A Magzatvédő Társaság tagjai, a Kereszténydemokrata Néppárt nőképviselői vagy maga a kereszténydemokrata népjóléti miniszter is hangsúlyozzák: hogy álláspontjukból nem következik, hogy törvényi vagy rendeleti úton kívánnák tiltani a művi abortuszt. A Magzatvédő Társaság bizonyos fokig el is határolta magát a Pacem in Utero mozgalomtól, amely jogi érvelés alapján hatályon kívül akarja helyeztetni az abortuszrendeletet, s ennek érdekében az Alkotmánybírósághoz fordult.

A dolog azonban nem ilyen egyszerű. Ha azt bizonyítják, hogy a megtermékenyített petesejt, a főtusz, a magzat és a megszületett ember között nincs biológiai különbség, tehát a magzat ember; ha azt bizonyítják, hogy az embert illető jogi státust hatályos törvényeink némelyike is megadja neki, akkor felütötték a labdát, s az nem maradhat a levegőben. Akkor a művi abortusz szándékos emberölés, a spontán abortusznál vizsgálni kell, hogy nem gondatlanságból elkövetett emberöléssel állunk-e szemben, és egyáltalán, le kell vonni a jogi konzekvenciákat. Ebben az értelemben kell indítványt vinni a törvényhozás elé. Előbb vagy utóbb találunk egy holttestet a fürdőszobában, de nem tesszük szóvá a bűnüldöző szerveknél? Vagy komolyan gondolják a magzatvédők, hogy a magzat ember, s elpusztítása ölés – ez esetben bűnpártolók, ha nem fordulnak a törvényhez, s nem toleránsak.

Egyébként bűnös mulasztást követ el a mégoly toleráns magzatvédő is. Vagy ki kell dolgoznia azt a formulát, amellyel félreérthetetlenné teszik, hogy lelkiismereti, nem büntetőjogi kategóriákról beszélnek. Az emberölés az élethez való emberi jog megsértése, nem lelkiismereti kategória.






Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon